2024/09/09

禅による生活 | 鈴木 大拙, 小堀 宗柏 |本 |




禅による生活 新装版 (禅ライブラリー) | 鈴木 大拙, 小堀 宗柏 |本 | 通販 | Amazon




禅による生活 新装版 (禅ライブラリー) 単行本 – 2008/7/1
鈴木 大拙 (著), 小堀 宗柏 (翻訳)

일본에서
2023년 2월 15일에 확인됨
이시카와현의 가나자와에 있는 기념관에 방문했을 때, 이 책의 현물을 배독.
그 기념관에는 학습실과 같은 존이 있어, 많은 사람이 독자에게 집중하거나 창에서 보이는 정원을 보고 마음을 풀어내고 있다.
본서에는 이른바 선문답이 다수 흩어져 있어 친숙하다.
깨달음에 대해서도 육박한 기재 있음.
선이나 불교에 흥미가 있는 분은 필독.
고객 이미지
한 고객이 이것이 도움이 되었다고 생각합니다.
보고서
2013년 1월 13일에 확인됨
선에 처음 접한 것이 오오오오 씨의 저작이었습니다.

이 책도 그 중 하나입니다.

내용으로서는, 쓰고 있는 것은 맞을 것입니다.

그러나, 그러므로 읽어 버리면, 이번은 써 있는 내용에 사로잡혀 버릴 우려가 있습니다.

또, 서양의 사람에게도 선을 소개하기 위해, 아마 부득이하게 「신」

등의 표현이 곳곳에 나옵니다만,

선의 것을 아무것도 모르는 사람이 이것을 읽으면, 스피리츄얼과 같은

선이란 전혀 다른 이상한 방향으로 가 버릴 우려가 있기 때문에,

처음 선에 접하는 사람이, 오오오오 씨의 저작으로부터 선에 들어가는 것은,

잘 주의하는 것이 좋을 것입니다.
6명의 고객이 이것이 도움이 되었다고 생각합니다.
보고서
2015년 5월 11일에 확인됨
선에 흥미를 가진 해외 사람들을 대상으로 영어로 쓴 책이라고 하는 것만으로 읽기 쉽고, 또한
가려운 곳에 손이 너무 닿을 정도로, 오졸씨가 전신 전령으로 아낌없이 그 『선』이라는 테마를 세심한 주의와 배려로 집필한 걸작이라고 생각한다.
이 책을 더욱 알기 쉬운 평이한 일본어로 번역해 주신 오호리 무네카시와에게도 경의를 표하고 싶다.
시대를 넘어 세계에서 읽을 수 있는 이렇게 멋진 책을 만날 수 있어서 정말로 좋았다.
한 고객이 이것이 도움이 되었다고 생각합니다.
보고서
2009년 7월 12일에 확인됨
 해외 독자를 위해 영문으로 쓰여졌지만 번역이다. 1948년의 작품.
그만큼 선사상, 선정신이라는 것이 바로 샤프하게 내세워지고 있다. 『선과 일본문화』도 그랬지만, 사소한 흔들림도 없는 불교적 신념과 서양류의 합리적 사유와의 이음새를 모르는 오오오오 씨 독자적인 사상에 뒷받침된 명백한 문장을 통해 독자는 , 훨씬 놀라운 참신한 관념을 만날 것이다. 알지 못한다고 하면, 그것은 선사상 그 자체에 갇히는 깨끗함이며, 오졸씨의 사유에 의한 것이 아니다.
 확실히 해외 선에 흥미를 가지는 독자의 입문서로서는 다소 어렵다, 라고 할까 아마 선의 기운한 발상에 앙천할지도 모르고, 선장들의 날아간 일화나 비합리 그 자체인 공안 등 엄청난 인용 되어 있어 현기증이 있을 정도지만, 요점은 외형만큼 어렵지 않다.

 예를 들어, 깨달음의 본질이 통째로 담긴 제3장 「깨달음」의 제10절 등, 몇번이나 씹어야 할 곳일 것이다.
 왈 "깨달음은 동적 직각으로 정의해도 좋을 것이다." ―초의식――가 지배하는 곳, 그것이 깨달음이다. 의 하나님과 함께 있다. 이 짧은 제10절의 첫 한 구에서 마지막 한 구까지 오오츠키 씨의 선정신의 진수이며, 사유의 농밀한 감로라고 할 수 있다.
 
 게다가 제4장 「깨달음에의 길」에 인용된 도쿠야마라는 선장의 한 편에 이런 것이 있다. "마음에 무사할 수 있고 또 일에 무심해질 것"(Be business-less in mind, Be mind-less in business.). 해설은 본문을 읽으면 좋다고 생각하지만, 「제군의 일체의 행위와 소행에 있어서, 제군의 세속의 생활을 성립시키는 일체의 「일」에 있어서 「무심」일 때, 제군은, 「눈에 보이는 망(노조미)이 아니라 '눈에 보이지 않는 곳의 희망'으로 채워지는 무목적 생활을 영위하는 것이다. 라는 것이 골자다. 꼭 좌우명으로 하고 싶은 깊은 통찰력이 가득한 말이다.
9명의 고객이 이것이 도움이 되었다고 생각합니다.

유용한보고서

テツ
禅とは別に生きるためのテクニックではない。禅籍は生きやすくなるための指南書ではない。それでも禅的なものの見方や世界観というものはぼくの(そしてきっとあなたの)内部を揺さぶり影響を与えて、日常の些末な出来事に縛られることのない心の状態へと導いてくれる。ぼくのような俗世の穢れにまみれた人間が大悟に至るようなことは生涯ないであろうしそもそも禅寺に入ることもないだろうけれど、それでも禅的な心の在り方は素晴らしいと思える。
ナイス★13
테츠 
선과는 별도로 살기 위한 테크닉이 아니다. 선적은 살기 쉬워지기 위한 지남서가 아니다. 그래도 선적인 것의 견해나 세계관이라는 것은 나의 (그리고 반드시 당신의) 내부를 흔들어 영향을 주어, 일상의 사소한 사건에 묶이지 않는 마음의 상태로 이끌어 준다. 나와 같은 속세의 속임수에 묻힌 인간이 대오에 이르는 것은 평생 없을 것이고 원래 선사에 들어가는 일도 없겠지만, 그래도 선적인 마음의 존재는 훌륭하다고 생각된다. 나이스★13 코멘트(0) 2020
Salsaru
人の考えることなんて、今も昔も変わらなく。悩んだとき、仏教がヒントをくれることは多い。「悟りの別名は見性、自己の本質を見ぬくことである」「…一日の苦労は一日にて足れり」「…お前がそれを認めないからだ」結局自分なんだなぁ。
사람의 생각은, 지금도 옛날도 변함없이. 고민했을 때 불교가 힌트를 주는 경우가 많다. 「깨달음의 별명은 견성, 자기의 본질을 바라보는 것이다」 「… 하루의 고생은 하루에 부족하다」 「… 너가 그것을 인정하지 않기 때문」 결국 자신이구나.
2013/06/11
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Living by Zen: A Synthesis of the Historical & Practical Aspects of Zen Buddhism


D.T. Suzuki

3.85
82 ratings10 reviews

One of the most important works on Zen Buddhism. the author explains this unique approach to enlightenment to Western readers. It is a direct, profound, and immensely practical way of life, which has helped mold the philosophy and culture of China and Japan for over 1200 years.

GenresBuddhismZenPhilosophySpiritualityReligionEastern PhilosophyNonfiction



192 pages, Paperback

First published January 1, 1950
Book details & editions


About the author


D.T. Suzuki308 books408 followers

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Daisetsu Teitaro Suzuki (鈴木 大拙 貞太郎 Suzuki Daisetsu Teitarō; rendered "Daisetz" after 1893) was Professor of Buddhist philosophies at Ōtani University. As a translator and writer on Buddhism and Eastern philosophy, he greatly helped to popularize Japanese Zen in the West.




Matt Dowdy
23 reviews1 follower

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ReadSeptember 5, 2023
“Zen’s life is not teleologically defined; it is like the sun’s rising in the East and setting in the West; it is like the plants flowering in spring and bearing fruits in autumn. It is we humans who take all these phenomena of Nature as having some definite design in relation to human destiny and welfare, but this homo centric interpretation of the world always ends in tragedy, if not in utter confusion of thought.”

“Our satori must have a fresh outlook on the world and humanity; it must prove itself useful and valuable in our daily life not only as an individual but as a world citizen, as a member in a system of infinite complexities which contain every conceivable existence, non-sentient as well as sentient.”

Continuing my journey into zen, fulfilling and confusing, I go on

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Mila
236 reviews11 followers

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January 12, 2017
Suzuki (1870-1966) thinks of himself as a cultural ambassador. In this series of conferences and articles, he tries to put Zen doctrine and principles within reach of Western audiences. A great challenge since Zen is a question of intuitive comprehension that resists any expression and can hardly be translated into the intellectual categories of Western languages.

What is the meaning of Zen? How did the doctrine travel from India to China and Japan? Which virtues does its adept have to master? What are the differences between Great and Smaller vehicle? All those general introductory questions are tackled but Suzuki also aims at showing the manifestations and traits of Zen in Eastern - more specifically Japanese- culture: painting, architecture, gardens, tea ceremony, poetry. For his audience, he breaks some “mondos”, those Buddhist riddles, and highlights the concreteness of the essence of Zen in some haikus.
More interesting, he brings out a cross cultural perspective and builds bridges between Zen experience and Western religious tradition. It is in Eckhart’s writings that he happens to find the spirit of Zen at its fullest expression, as an experience of unity.

japanese nonfiction
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Bankim
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September 15, 2017
This little book is jam-packed with very informative and deeply inspiring articles on essential aspects of the Zen path.I had gone through Alan Watts' earlier book 'Spirit of Zen' many years ago.But somehow it was this book by D.T.Suzuki which compelled me to explore more on the Koan introspection aspect.Also it compelled me to go deep in to basic buddhism in general and the Mahayana doctrine in particular.
Suzuki's english is superb,well suited to modern reader,and he writes from his heart.



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Gille Liath
168 reviews3 followers

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June 22, 2023
Zen is not a belief system; you could maybe call it, not an absence-of-belief system, but a belief absence-of-system. It’s all about that essential spiritual truth, the ultimate Oneness of All, and the fact that this cannot be put into rational concepts. Great – especially for a Catholic like me, this is necessary balance to our tendency to over-conceptualise and systematise. But, by itself, Zen seems empty of content. Some have even thought that it is compatible with positivist materialism and atheism. It isn’t, it is the very antithesis, as a positivist cannot (if they are consistent) believe in transcendent Oneness; but it does rely on having some belief system as background (and it is pretty clear that Suzuki does, as he keeps referring to God). Equally, though, you could say that ii is compatible to some extent with any religion. It’s sad, though, to see so much tell-tale sniping against Christianity. Few supposedly spiritual writers have enough peace in their hearts to resist picking holes in other’s coats where they think they can.

In the end this has the same problem as all books about Zen: the whole point about Zen, like Fight Club, is that you can’t talk about it. The one clue Suzuki does give us is that the teaching needs to be passed on by personal contact; but, given that there are almost no authentic masters, that is hardly very helpful. Most of us will just have to keep making our own way, making use of such pointers as we can find here and elsewhere.


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Kent Walker
28 reviews

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November 5, 2022
Heavily focused on satori it'll give words to your own personal experiences. Written with Suzuki's characteristic simplicity and depth, and filled with classic esoteric Zen stories of the old masters.

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darío hereñú
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May 25, 2011
Acercarse al zen requiere paciencia.
Alcanzar el satori muchísimo más.
Como alguna vez leí de J.L. Borges, se puede "utilizar la lógica para -precisamente- destruirla".
A través de los "mondos" (varios por doquier en buena parte del libro) ilustra el autor como se va logrando esa transición.
Este, como muchos más, pone contra las cuerdas al pensamiento occidental, cartesiano.
La ilógica se transforma en lógica ("un perro no es un perro", "el puente es el que fluye y no el agua", "cual es el sonido de una mano aplaudiendo?").
Para ser una introducción al Zen (este es mi caso), resultó como jugar al juego de la oca o leer a Foucault. Avanzás una carilla, una página, pero necesitás retrotraerte a un par atrás.
Extrañamente, el paso del tiempo -sospecho- hará sus milagros.
Lo que requirió horas de abstracciones, de pronto, lo comprenderás intuitivamente, en la completa talidad de las cosas.
Recomendable para aquellos que se atreven ver el bosque y el árbol, al mismo tiempo.

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Anthony Buckley
Author 10 books113 followers

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January 17, 2009
I have an ambiguous relationship to Zen, and an ambiguous relationship to this book which years ago introduced me to Zen. I am not and am unlikely ever to achieve anything that could be called "enlightened". Nevertheless, Zen holds out to me the hope that enlightenment might just be possible. I don't follow a Zen path, but I keep getting drawn back to it.
Suzuki is quite a dry old stick, and this for me makes his writings attractive. This particular book is quite personal, unlike other books of his that are a bit more philosophical in spirit. I've never really felt there was any bullshit in what he wrote. He just explains the way things appear to him to be. I get the same from Alan Watts, who has a more popular style.
philosophy religion
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Tim Weakley
693 reviews25 followers

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April 8, 2010
A very difficult book. I think I was 130 pages into before I read something which I thought I completely understood. While written by the best Zen scholar of the last hundred odd years I really didn't find the book approachable for the average reader.
50-book-challenge-2010
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Jan
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September 21, 2010
At the time, I was looking for a more practical oriented book than this, but, nevertheless, a great and understandable introduction into the topic.
philosophy
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Dovofthegalilee
200 reviews

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December 15, 2013
It answered my questions, probably bit more than I really wanted. A better choice would be Zen for Dummies.

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Taechang Kim

nspdeoorSta006g52t62fu6mtg04tf2hic4334a9m5t259lg12g066ug5012 ·

선禅은 이렇군 저렇군 긴 설명을 하다보면 핵심진수가 빠져버리고 말쓰레기만 짠득 쌓이게 됨을 명심할 필요가 있다.

Taechang Kim




Taechang Kim

스즈끼 다이세쓰  《선으로 살다(Living By Zen)》
(춘추사, 1990년11월20일초판제1쇄발행. 2020년9월25일 신판제1쇄발행).

이책은 처음에 영문으로 쓰였고 Living By Zen이라는 책명으로 1950년에 영국의 라이더 출판사 와 일본의 산세이도에서 동시출판되었고 특히 그 땍사지의 저서에서는 분명하게 밣긴 바 없었던 <선의식> 이라는 측면을 설명하려 했던 노작이다. 이 책의 특징이라 할 수 있는 사상은 '선을 살다'

(To live Zen)로는 충분치 못하고 더 나가서 "선으로 살다" (Living by Zen)가 되지 않으면 진정으로 선이 인간의 생활 가운데 살아 있는 일이 되지 못한다. 그렇다면 선으로 산다는 것은 어떤 삶인가. 여기서 구미서양의 뿌리바탕이 되어 있는 <신神> 또는 <신성한 의식> 이라는 것이 도입되고 있다. 그러나 어데까지나 상호이해를 위한 방편으로서 선활용되고 있을뿐 거기에 억매이면 서에서 멀어진다. 귀를 통해 듣고 눈을 통해 이해하는 것은 참된 선이 아니다. 선은 인간이 자기의 온맘몸을 한 통으로 투탈透脱(透体脱落)해가는 실천이다. 그 현장이 좌선이다.
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