2020/10/15

알라딘: 불교, 정치를 말하다Buddhism and Political Theory

알라딘: 불교, 정치를 말하다




불교, 정치를 말하다   
매튜 J. 무어 (지은이),박병기,이철훈 (옮긴이)CIR(씨아이알)2020-09-21





불교의 이해 주간 11위|
Sales Point : 480 



280쪽
152*224mm
532g

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책소개
불교는 전 세계의 수억 명이 믿는 큰 종교임에도 불구하고, 서양 정치사상가들의 불교에 대한 무관심으로 불교와 정치이론이 초점을 둔 연구물들은 사실상 전무한 상황이다.

시민사회에서 정치는 우리의 삶과 밀접한 관계가 있으며, 시민들은 그 정치를 정확하게 이해하고 참여할 수 있는 역량을 갖추어야 한다. 하지만 그 과정에서 서양의 정치이론으로 제한된다면 시민들은 편향적인 시선으로 정치를 받아들이게 되는 불행한 결과를 낳을 수 있다.

그런 의미에서 에 책은 정치이론에 관심을 갖고 있는 사람들에게 서양의 정치이론만이 아닌, 불교라는 종교에서도 의미를 찾을 수 있는 기회가 될 것이다.



목차


서 문: 불교와 정치사상
개 관
정치이론은 무엇인가?
불교는 무엇인가?
왜 이 세 가지 요소인가?
빨리어와 산스크리트의 주석

I. 불교의 정부론
1. 정부론과 초기불교 정치이론
관련 초기 경전들
초기불교의 정부론
초기불교의 정치이론

2. 전통 불교의 정부론
󰡔마하바스투(The Mahāvastu)󰡕
상좌부불교의 경전들
전통시기 대승 불교의 경전들
전통기 금강승불교 경전들
결 론

3. 불교의 근대화, 1859년에서 1950년까지
주요 국가들의 변화 과정
결 론

II. 불교의 정치이론
4. 극복하기와 내려놓기_자아와 정치에 관한 니체와 불교의 관점
자 아
불교의 무아론
니체의 자아론
니체의 자아 Vs. 붓다의 자아
무아의 정치학

5. 동서양의 제한적 시민성 이론들
제한적 시민성 이론의 위상
불교 정치이론
서양의 제한된 시민성 전통
결론: 이것은 적절한 시민성 이론인가?

6 불교와 자연주의 윤리학, 정치
초기불교 윤리
초기불교의 메타 윤리
실용주의와 자연주의, 정치
결론: 비교 정치이론의 성과

7. 21세기 불교 정치이론
세 가지 핵심 요소
불교 정치이론의 가치
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저자 및 역자소개
매튜 J. 무어 (Matthew J. Moore) (지은이)
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2004년 존스 홉킨스 대학에서 정치학으로 박사학위를 받았고, 2006년부터 캘리포니아 폴리텍 주립대학에서 교수로 재직 중이다. 주된 교육 및 연구 분야는 정치이론으로서 이상 정부론, 공법(公法), 다원주의, 불교 정치사상, 비교정치학, 법철학 등이다. 주요 저서로는 Buddhism and Political Theory(Oxford University Press, 2016), Comparative Political Theory in Time and Place(Palgrave Macmillan, 2017) 등이 있다.


최근작 : <불교, 정치를 말하다> … 총 3종 (모두보기)

박병기 (옮긴이)
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서울대학교 윤리교육과를 졸업하고 같은 대학원에서 석사와 박사를 수료했다. 불교원전전문학림 삼학원(5년제)을 수학했고, 전주교육대학교 교수(초등교육연구원장)를 거쳐 한국교원대학교 대학원장을 역임했다. 현재는 한국교원대학교 윤리교육과 교수로 종합교육연수원장을 맡고 있고, 교육부 민주시민교육자문위원장, 계간 『불교평론』 편집위원장이기도 하다. 주요 저서로는 『윤리학과 도덕교육 1, 2』(공저), 『동양 도덕교육론의 현대적 해석』(문광부우수학술도서)와 『의미의 시대와 불교윤리』(세종도서) 등이 있고, 역서로 『철학의 과업』(공역), 『도덕... 더보기


최근작 : <3.1운동 백주년과 한국 종교개혁>,<대학생의 인성과 인성역량 함양>,<분단생태계와 통일의 교량자들> … 총 25종 (모두보기)

이철훈 (옮긴이)
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한국교원대학교 윤리교육과를 졸업하고 같은 대학원에서 석사와 박사를 수료했다. 현재 윤리교사로 재직 중이다. 주요 저서로는 『도덕수업, 어떻게 해야 할까?』(공저), 고등학교 『윤리와 사상』 교과서 및 교사용 지도서, 고등학교 『통합사회』 교과서 및 교사용 지도서 등이 있다. 역서로는 『도덕철학과 도덕심리학』(공역), 『착한 사람은 행복한가』(공역)가 있다.


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출판사 제공
책소개
서양 정치이론과 불교 정치이론,
두 전통 간의 연계성과 차별성에 대한 이해

그동안 비교정치학 연구는 폭발적으로 이루어졌다. 이슬람 정치사상, 유교 정치사상, 아프리카 정치사상 외에도 여러 전통에 뿌리를 둔 정치사상들에 관한 수많은 논문과 단행본이 출판되었다. 그렇지만 신기하게도 전 세계에 수억 명이 믿는 네다섯 번째로 큰 종교이자, 아시아에 캄보디아와 부탄, 태국, 티베트 망명정부와 같이 불교 정치이론에 기반하여 조직되고 그 정체성이 규정되는 여러 나라가 있음에도, 불교와 정치이론에 초점을 둔 연구물들은 사실상 전혀 없는 실정이다.
불교 정치이론은 서구 정치이론가들이 관심을 갖는 동일한 주제들을 다루는 것은 물론이고, 그러한 주제들에서 서양 사상가들과는 뿌리 깊은 차이를 보이며 자리매김하고 있기 때문이다. 또한 많은 사례에서 불교의 위상을 살펴보면, 서양의 정치사상보다 더 깊이 고민되고 논쟁적이었으며, 논리적 결론을 이끌어내기 위하여 충분히 논의하고 실제 정치적 실천과 실험을 더 많이 지속하고 있다. 그런 점을 고려해보면, 서양 이론가들은 불교에 대하여 많은 것을 배워야 할 뿐만 아니라, 불교로부터도 많은 것을 배워야 한다.
불교 정치이론은 서양철학의 전통 위에서 구성된 사회적 삶과 확장된 정치적 삶 일부를 설명하는 데 아주 큰 도움을 줄 것이다. 더 나아가 그들로 하여금 학술 논의의 장과 실제 사회적 삶에 내재된 윤리를 성찰할 수 있도록 해줄 것이다. 이러한 이유들로 불교 정치사상은 단지 서양 전통에서 찾아볼 수 없는 관심에 대한 미지의 비서양 전통으로서뿐만 아니라, 모든 서양의 정치이론가들에게 풍부한 전통과 날카로운 도전으로 다가올 수 있을 것이다.
이 책의 목표는 서양 정치이론가들에게 불교 정치이론의 전통을 소개하는 데 있다. 특히 두 전통 간의 중요한 연계성과 차별성에 대해 논의하는 데 초점을 맞춘다. 또한 불교적 이상사회를 설명하는데 도움을 준다. 불교정치이론 연구가 부족한 상태에서, 이 책은 불교에 관심이 있는 다른 학자들에게 로드맵을 제공해주기를 기대하고 있다.

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Buddhism and Political Theory Hardcover – 11 August 2016

by Moore (Author)

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$115.45







 Despite the recent upsurge of interest in comparative political theory, there has been virtually no serious examination of Buddhism by political philosophers in the past five decades. In part, this is because Buddhism is not typically seen as a school of political thought. However, as Matthew Moore argues, Buddhism simultaneously parallels and challenges many core assumptions and arguments in contemporary Western political theory. In brief, Western thinkers not only have a great deal to learn about Buddhism, they have a great deal to learn from it. To both incite and facilitate the process of Western theorists engaging with this neglected tradition, this book provides a detailed, critical reading of the key primary Buddhist texts, from the earliest recorded teachings of the Buddha through the present day. It also discusses the relevant secondary literature on Buddhism and political theory (nearly all of it from disciplines other than political theory), as well as the literatures on particular issues addressed in the argument. Moore argues that Buddhist political thought rests on three core premises--that there is no self, that politics is of very limited importance in human life, and that normative beliefs and judgments represent practical advice about how to live a certain way, rather than being obligatory commands about how all persons must act. He compares Buddhist political theory to what he sees as Western analogues--Nietzsche's similar but crucially different theory of the self, Western theories of limited citizenship from Epicurus to John Howard Yoder, and to the Western tradition of immanence theories in ethics. This will be the first comprehensive treatment of Buddhism as political theory.





Hardcover : 208 pages

Product Dimensions : 23.88 x 1.78 x 16.26 cm

Publisher : Oxford University Press USA (11 August 2016)

Language: : English

ASIN : 0190465514

Product description

Review

"Moore breaks new ground in two academic disciplines: Buddhist studies and political science, particularly in the area of political theory. Moore initiates a much-needed critical conversation between Buddhist and Western thinkers about the nature of the self, ethics, and the value of political engagement. In this way, this book breaks new ground in political theory particularly and Buddhist studies in general. Summing up: Essential." --P. O. Ingram, Pacific Lutheran University (Emeritus) "What do the ancient teachings of Buddhism have to do with politics and political theory in the twenty-first century? In this lucid and inspiring text Matthew Moore illuminates entanglements between images of the self, the ontological dimension of life, an invitational ethos, and an enlightened perspective on politics. Moving back and forth between classic teachings and contemporary theorists, Moore makes an indispensable contribution to political thought." --William E. Connolly, author of "The Fragility of Things: Self-Organizing Processes, Neoliberal Fantasies, and Democratic Activism" "A fascinating and long-overdue contribution to political theory. Moore effectively reminds us that Buddhist thought is valuable as a rich tradition in its own right, but also that it is an important and challenging conversation partner for Western political thinking. Western thinkers, he argues, have a great deal to learn not simply about Buddhist political thought, but also from Buddhist political thought. This book promises to further expand our ever-contested definition of what constitutes political theory, while offering a roadmap for those interested in engaging with this important tradition." --Farah Godrej, author of "Cosmopolitan Political Thought: Method, Practice, Discipline" "Matthew Moore's Buddhism and Political Theory is a ground-breaking contribution to the growing literature on comparative political thought that situates Buddhism centrally in scholarly debates long dominated by Western traditions. The book introduces unfamiliar readers to Buddhism and the history of Buddhist theories of government, from the earliest accounts of Buddha's teachings to 20th century practices, and from Burma to Thailand to the Tibetan government in exile. This platform allows Moore to inaugurate a critical conversation between Buddhism and Western thinkers about the nature of the self, ethics, and the value of political action that opens up a rich terrain for political theorists to explore." --Michaele L. Ferguson, author of 'Sharing Democracy'

About the Author

Matthew J. Moore is Associate Professor of Political Science at California Polytechnic State University, San Luis Obispo.



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Is Buddhist Political Thought Worth the Trouble?

38 Pages Posted: 2 Aug 2014

Matthew J. Moore

California State Polytechnic University, San Luis Obispo
Date Written: 2014


Abstract

Let’s start with the cynical appraisal of Buddhist political thought today. On this view, today there is no Buddhist political theory at all, merely Western political theory with a decorative veneer of Buddhism. Admittedly there was a distinctively Buddhist political theory from roughly the fourth century BCE until roughly 1850 CE, but that theory embraced absolute monarchy and was underwritten by dubious claims to occult knowledge and fanciful cosmologies that envisioned the axis around which the universe turned passing directly through the throne of whichever king was paying the astronomers. In any event, that political theory was partially destroyed and partially abandoned as a result of globalism and colonialism. Whereas in 1850 all Buddhist-majority countries were absolute monarchies, by 2000 all of them had some form of republican government or constitutional monarchy, justified more or less explicitly by reference to European models and ideals. From this cynical vantage point the invocation of Buddhist symbols and traditions is a face-saving window dressing covering over the wholesale abandonment of the Buddhist political tradition in favor of Western approaches to politics. Even if there were Buddhists today who continued to advocate the traditional Buddhist political theory, they would be laughable anachronisms. On this view, Buddhist political theory is of interest only to historians and antiquarians.




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