대동에서 심성으로: 이종만과 이남곡의 삶의 철학 비교
이 글은 20세기와 21세기를 대표하는 한국의 실천적 철학자, 이종만(1903–1970)과 이남곡(1945– )의 사상을 비교하고,
그들의 삶의 철학이 어떻게 시대적 맥락 속에서 실천되었는지를 고찰하는 데 목적이 있다.
이종만은 일제강점기와 해방 후 민족 자주와 대동공동체 건설을 외쳤고,
이남곡은 후기 산업사회의 파편화된 시민성과 물질문명에 대응하여 심성과 존재의 정치를 주장한다.
두 사람은 서로 다른 시대를 살았지만, 철학을 삶으로 실현하려는 깊은 의지를 공유하고 있다.
1. 시대적 배경과 철학의 출발점
이종만은 동학과 유교 전통에 기초한 대동사상을 발전시켜, 농촌을 민족 정신의 중심지로 삼고 공동체적 삶의 회복을 주장하였다.
그는 “천지를 부모로 섬기고, 인간을 동포로 삼자”는 윤리를 실천적 정치의 기초로 보았다.
이남곡은 유불도 사상과 서구 현대철학(특히 하이데거)의 영향을 받아 ‘심성의 정치학’이라는 독창적 철학을 전개했다.
그는 정치란 제도를 넘어 존재의 방식이며, 시민 개개인의 심성 수련과 공동체적 감응이야말로 민주주의의 본질이라고 본다.
2. 사상적 핵심 비교
이종만의 대동은 공동체 전체가 동포적 윤리 속에서 살아가는 이상사회를 의미하며, 국가와 정치도 그러한 삶을 보장해야 한다고 주장한다.
이남곡의 심성은 각 개인이 자기 존재의 깊이와 타자와의 관계 속에서 성찰하고 감응하는 내면의 힘을 말한다.
그는 이 심성을 정치의 출발점이자 회복의 원천으로 본다.
3. 실천 방식의 비교
이종만은 동포촌 건설, 농촌교육, 협동노동 등 직접적 실천을 통해 대동사상을 구현하고자 했다.
반면, 이남곡은 시민철학 강좌, 녹색전환연구소 활동, 심성교육 및 철학 대화모임을 통해
현대 시민의 내면과 존재 방식 자체를 전환하는 방향으로 실천하고 있다.
4. 철학의 계승과 재구성
이종만의 대동사상은 이남곡에 의해 계승되었다기보다, 현대적 조건 속에서 재해석되고 재구성되었다고 보는 것이 더 정확하다.
이종만이 강조한 자립, 생명, 공동체 정신은 이남곡의 심성, 존재, 감응의 언어로 다시 살아난다.
그 둘을 연결하면, '심성 대동주의' 또는 '존재 기반 공동체 민주주의'라는 새로운 개념 틀을 제안할 수 있다.
결론적으로, 이종만과 이남곡은 ‘사는 대로 생각하고, 생각하는 대로 살아가려는’ 철학자의 모범을 보여준다.
그들의 사상은 단지 머리의 철학이 아니라 가슴과 손으로 이어진 삶의 철학이다.
From Daedong to Simseong: A Comparative Reflection on Lee Jong-man and Lee Namgok
This paper compares the philosophies of two influential Korean thinkers: Lee Jong-man (1903–1970),
a community activist and philosophical leader during the Japanese occupation and post-liberation era,
and Lee Namgok (1945– ), a contemporary philosopher who emphasizes civic consciousness and spiritual politics in modern Korea.
Though they lived in different historical contexts, both shared a commitment to realizing a "philosophy of life" through embodied practice.
1. Historical Context and Philosophical Roots
Lee Jong-man grounded his philosophy in Donghak (Eastern Learning) and Confucian ethics, advancing the idea of “Daedong” — a harmonious and fraternal society.
He envisioned rural communities as the spiritual core of national independence and renewal, and pursued this vision through education and collective living.
Lee Namgok draws from East Asian traditions (Confucianism, Buddhism, Taoism) and Western philosophy, particularly Heidegger.
He develops a philosophy of “Simseong,” or inner character, asserting that true politics begins not in systems but in the way of being.
For him, democracy arises from personal reflection and collective resonance.
2. Philosophical Core Concepts
Lee Jong-man’s Daedong is the ethical ideal of society as a community of siblings — a world governed by mutual respect, cooperation, and life-centered values.
Lee Namgok’s Simseong refers to the cultivated and reflective inner life of individuals in relationship with others.
He views Simseong as the seed of authentic political life and the foundation for regenerating civic culture.
3. Differences in Practice
Lee Jong-man implemented his ideas through the creation of “Dongpo Villages,” rural cooperative communities focused on mutual aid, education, and collective labor.
His model was deeply rooted in the land and in the cultural and spiritual traditions of the people.
Lee Namgok carries out his thought through civic education, philosophical gatherings, and green transformation initiatives.
He seeks to cultivate citizens’ inner awareness and reshape modern life through dialogue, reflection, and ecological responsibility.
4. Legacy and Philosophical Evolution
Rather than a direct inheritance, Lee Namgok’s philosophy may be seen as a contemporary reimagining of Lee Jong-man’s vision.
While Lee Jong-man emphasized autonomy, life, and community through rural regeneration,
Lee Namgok expresses similar values through the language of inner life, being, and civic resonance.
Together, they suggest a possible new term: “Simseong Daedongism” — a democracy rooted in presence, reflection, and relational wholeness.
In conclusion, both thinkers exemplify a lived philosophy — one that seeks not only to think differently, but to live differently.
Their visions remain vital for anyone concerned with the renewal of democracy, community, and spiritual integrity in contemporary society.