2025/08/09

이은선 - [스위스 바젤에서의 여러 관찰들

이은선 - <스위스 바젤에서의 여러 관찰들> -한국信연구소 오늘, 25.08.08 금- 어제는 오전에 집을 나서서... | Facebook

이은선

<스위스 바젤에서의 여러 관찰들>
-한국信연구소 오늘, 25.08.08 금-
어제는 오전에 집을 나서서 바젤시 근교 도르나허에 있는 인지학자 루돌프 슈타이너가 세운 괴테아눔을 방문했습니다.
거의 하루를 그곳에서 보내고 저녁에는 오랜 친구 에스더네 집에 가서 저녁식사를 하며 부리 교수의 제자들로서 오늘 세계가 점점 더 보수화 되어가는 상황에서 알버트 슈바이처-부리 류의 자유주의 신학 전통에 관한 여러 이야기를 나누었습니다.
괴테아눔(Goetheanum) 이야기에 앞서서 전날 수요일 저녁에 들른 마이어 부인 댁 이야기부터 잠깐 하겠습니다.
마이어 부인은 우리가 집을 얻어 살던 바르트 교수댁과 마주하고 있던 이웃이었는데, 스위스의 전형적인 소박한 가정의 부인으로서 결혼 전에는 일도 했지만 첫 아이가 분만 사고로 정박아로 태어나서 그 아들을 돌보느라 집에 있게 되었고, 여유있는 공간에 우리 아들을 돌봄아이로 받아들이게 된 것입니다.
1983년 당시 바젤시 부인병원에서는 분만 후 산모와 아기가 일주일을 병원에 머물 수 있었고, 퇴원할 때 이후 어떤 환경에서 아이가 자랄 것인가를 살핍니다. 
당시 학생신분으로 돌봄이 필요했던 우리는 국가의 소득에 따른 보조와 더불어 이웃으로 만나 아기를 맡길 수 있었고, 마이어 부인은 정성을 다해 저희 첫째를 보살펴주었습니다. 
이후 서울 집에도 오셨고, 그사이 함께했던 부인의 남편은 떠났지만 저희와는 참으로 막역한 사이가 된 고마운 분입니다.
우리가 서울로 돌아온 후에도 아들생일 때나 크리스마스 때 꼭 선물도 보내주셨고, 이번에 알게된 이야기로 그동안 아들 연극팀 바퀴도 유럽여행때 이곳에 와서 신세지기도 했다고 합니다.
이제 괴테아눔 다녀온 이야기를 나누겠습니다. 예전 바젤에 살 때 위에서 말한 마이어부인 집 바로 건너편에 한 부인이 아이들 둘과 함께 살았습니다.
바이올린 연주자로서 우리 독일어도 도와준 그녀의 아이들이 바로 바젤 발도르프 학교를 다니고 있었고 우리와 자연스럽게 친해졌습니다.
마이어 부인네 집에서 아들을 찾아오면 당시 초등학생들이었던 그 아이들이 밖에서 기다리고 있다가 같이 놀아주고 집에 와서 한국 음식도 잘 먹는 아주 착한 소년 소녀들이었습니다.
이들을 통해서 슈타이너와 발도르프 교육에 대해서 알게 되었고, 그들 학교 바자회도 가보고 하면서 마침내 슈타이너 인지학의 자유의 철학에 관심하며 학위 구두시험의 한 주제로도 택했습니다.
한국에 돌아와서 당시 정신세계사에서 슈타이너의 책들을 번역해내고자 계획했다가 다른 일들로 이루지 못했고, 1990년대 초에 그의 신지학에 대한 논문을 몇편 쓰기도 했습니다. 
그러는 사이 한국에도 슈타이너의 인지학이 알려지면서 책도 번역되어 나오고 한국의 발도르프 교육이 펼쳐지기 시작했습니다.

저는 슈타이너의 사유한국 신유교 사유의 깊은 내적 상관성을 보면서 불교의 영향도 받은 그의 사상을 신유교적 사유와 연결시키는데 주로관심을 기졌습니다. 
양명과 퇴계, 슈타이너를 비교연구하는 논문도 쓰면서 어떻게 그의 인지학이 동아시아적으로 재개념화되는지에 주목해습니다.

신유교 공부에 몰두하느라  슈타이너 사상에 대한 더 깊이 있는 연구를 진척시키지 못했지만 첫 박사과정 지도생이 슈타이너 사상 연구를 했고, 졸업 후 아주 고유하게 동서통합의 영적 치유가와 교육가로 활동하고 있습니다. 또한 다른 제자가  아이를 발도르프 학교에 보내면서 교사로서 배움을 이어가고 있습니다.
괴테 아눔의 건물은 압도적이었습니다. 원래 첫 건물이 불타고 1920년대 에 다시 지어졌는데, 땅과 인간, 우주를 연결해주는 거주지로서의 의미가 잘 드러나게 지어진 것을 웅장하게 보여줍니다.

자연과학과 공학, 철학을 전공하면서 칸트에 이어서 독일 관념주의의 세 거장 피히테와 헤겔, 쉘링을 공부했고, 이후 이들을 넘어서 괴테와 니체, 헤켈, 다윈 등에 깊이 영향을 받았습니다.

괴테전집의 첫 편집자로서 일을 하면서 인간 누구나가 학문과 인식을 통해 더 높은 세계의 의식에 도달할 수 있다는 확신을 전해주려했고, 마치 자연과학의 탐구처럼 이제 인간 의식의 영역도 그러한 학적 탐구를 통해 더 높은 차원으로의 도약이 가능하다고 보는 것입니다. 

칸트가 그 도달 가능성을 부인했고, 니체가 그를 향한 길을 잃고서 괴로워했다고 보는 물자체의 세계에 대한 인식을 말하는 것입니다. 마치 신유교의 理에 대한 도달 가능성에 관한 연구를 생각나게 합니다.

말로 다 전할 수 없는 괴테아눔 건축물에 대한 감동과 그 안에 전시되고 표현된 내용물에 대한 이야기를 사진으로나마 어설프게 전해드립니다. 

관람하는 도중 슈타이너 사상이 꽃핀 또 한 분야인 농업의 역동농법으로 기른 각종 채소의 살라드와 치즈케익으로 점심도 들고 그 안의 책방에 들러 기념될만한 것들도사면서 감동의 시간을 보냈습니다.

종교, 철학, 자연과학, 미술과 연극, 오이리드미의 체조, 농업, 의학 등 정말 뛰어난 수준의  통합학문영성가입니다^^
====


===

인지학의 슈타이너, 그의 기이한 건축 괴테아눔
8 Dec 2023(2)
by시몽Sep 13. 2024
Goetheanum 괴테아눔을 보러 도나흐라는 먼 지역까지. 건물 하나만 건축이 기이한 게 아니고 그 동네 주변 건물들이 다 이렇다.
====

괴테아눔

위키백과, 우리 모두의 백과사전.

괴테아눔(Goetheanum)은 인지학 운동의 세계적인 중심지이다. 스위스 졸로투른주의 도르나흐에 위치해 있다.

건물은 루돌프 슈타이너가 설계했으며 요한 볼프강 폰 괴테의 이름을 따서 명명되었다.[1] 여기에는 2개의 공연장(1500석), 갤러리 및 강의 공간, 도서관, 서점, 인지학 협회의 행정 공간이 포함되어 있다. 인근 건물에는 사회의 연구 및 교육 시설이 있다. 일반적인 관심 주제에 초점을 맞추거나 교사, 농부, 의사, 치료사 및 기타 전문가를 대상으로 하는 컨퍼런스가 연중 내내 센터에서 열린다.

괴테아눔은 일주일 내내 방문객에게 개방되며 매일 여러 차례 투어를 제공한다.

각주

  1.  Sokolina, Anna P. "Biology in Architecture: the Goetheanum Case Study." In: The Routledge Companion to Biology in Art and Architecture, edited by Charissa Terranova and Meredith Tromble, 52-70. New York and London: Routledge, 2016. 546p.

외부 링크

====

Goetheanum

From Wikipedia, the free encyclopedia
Goetheanum
Goetheanum is located in Switzerland
Goetheanum
Goetheanum
General information
Town or cityDornach
CountrySwitzerland
Coordinates47°29′10″N 7°37′13″E

The Goetheanum, located in Dornach, in the canton of SolothurnSwitzerland, is the world center for the anthroposophical movement. The term refers to two structures, the first was in use 1919 to 1922 and destroyed by fire; the second was completed in 1928 and is in use since.

The building was designed by Rudolf Steiner and named after Johann Wolfgang von Goethe.[1] It includes two performance halls (1500 seats), gallery and lecture spaces, a library, a bookstore, and administrative spaces for the Anthroposophical Society; neighboring buildings house the society's research and educational facilities. Conferences focusing on themes of general interest or directed toward teachers, farmers, doctors, therapists, and other professionals are held at the center throughout the year.

The Goetheanum is open for visitors seven days a week and offers tours several times daily.

First Goetheanum

First Goetheanum

The First Goetheanum, a timber and concrete structure designed by Rudolf Steiner,[2][3] was one of seventeen buildings Steiner designed between 1908 and 1925.[4] It was intended as a Gesamtkunstwerk (the synthesis of diverse artistic media and sensory effects)[5] infused with spiritual significance.[6] Begun in 1913 to house the annual summer theater events of the Anthroposophical Society,[7] it rapidly became the center of a small colony of spiritual seekers located in Dornach and based around Steiner.[8] Numerous visual artists contributed to the building: architects created the unusual double-dome wooden structure over a curving concrete base, stained glass windows added color into the space, painters decorated the ceiling with motifs depicting the whole of human evolution, and sculptors carved huge column bases, capitals, and architraves with images of metamorphoses.[4][9]

Already during the construction, musicians, actors, and movement artists began performing a wide variety of pieces in a neighboring workshop. When the Goetheanum hall was completed, in 1919, these performances moved onto the stage located under the Goetheanum's smaller cupola. The auditorium was located under the larger cupola. The building was opened on September 26, 1920.[10]

This building was destroyed by fire on New Year's Eve, December 31, 1922 – January 1, 1923, and some claim by arson,[9][11] but that is not proven.[10]

Second Goetheanum

Second Goetheanum, western front and north side at dusk
Second Goetheanum, south side view
Performance hall showing carved columns, stained-glass windows, and painted ceiling
The Representative of Humanity, a sculpture by Steiner and Maryon on view in the building (detail)
The boiler house, showing its unusual decorative chimney stack
Octocopter flight over the Goetheanum
Aerial view of Goetheanum

In the course of 1923, Steiner designed a building to replace the original. This building, now known as the Second Goetheanum, was built wholly of cast concrete.[12] Begun in 1924, the building was not completed until 1928,[7] after the architect's death. It represents a pioneering use of visible concrete in architecture[13] and has been granted protected status as a Swiss national monument.[14] Art critic Michael Brennan has called the building a "true masterpiece of 20th-century expressionist architecture".[15]

The present Goetheanum houses a 1000-seat auditorium, now the center of an active artistic community incorporating performances of its in-house theater and eurythmy troupes as well as visiting performers from around the world. Full remodelings of the central auditorium took place in the mid-1950s and again in the late 1990s. The stained glass windows in the present building date from Steiner's time; the painted ceiling and sculptural columns are contemporary replications or reinterpretations of those in the First Goetheanum.

In a dedicated gallery, the building also houses a nine-meter-high wooden sculpture, The Representative of Humanity, by Edith Maryon and Rudolf Steiner.[16]

Architectural principles

Steiner's architecture is characterized by a liberation from traditional architectural constraints, especially through the departure from the right-angle as a basis for the building plan. For the first Goetheanum he achieved this in wood by employing boat builders to construct its rounded forms; for the second Goetheanum by using concrete to achieve sculptural shapes on an architectural scale.[17] The use of concrete to achieve organically expressive forms was an innovation for the times; in both buildings, Steiner sought to create forms that were spiritually expressive.[18]

Steiner suggested that he had derived the sculptural forms of the first Goetheanum from spiritual inspirations.[19]

Architects who have visited and praised the Goetheanum's architecture include Henry van de VeldeFrank Lloyd WrightHans Scharoun, and Frank Gehry.[20]

Steiner designed approximately 12-13 other built structures, including both institutional structures and residences in and around Dornach.[18]

References

  1.  Sokolina, Anna P. "Biology in Architecture: the Goetheanum Case Study." In: The Routledge Companion to Biology in Art and Architecture, edited by Charissa Terranova and Meredith Tromble, 52-70. New York and London: Routledge, 2016; 2019. 546p.
  2.  Patrice Goulet, "Les Temps Modernes?", L'Architecture D'Aujourd'hui, Dec. 1982, pp. 8-17.
  3.  Goetheanum I in The Great Buildings Collection, compiled by ArchitectureWeekGreat buildings online listing
  4.  David Adams, "Rudolf Steiner's First Goetheanum as an Illustration of Organic Functionalism", The Journal of the Society of Architectural Historians51(2), 182–204, June 1992. Abstract
  5.  Sokolina, Anna. "Modernist Topologies: The Goetheanum in Building." In Modernity and Construction of Sacred Space, edited by Aaron French and Katharina Waldner, 149–168. Berlin: De Gruyter Oldenbourg, 2024. ISBN 9783111061382 and 9783111062624. https://doi.org/10.1515/9783111062624-008.
  6.  Eugene Santomasso, Origins and Aims of German Expressionist Architecture: An essay into the expressionist frame of mind in Germany, especially as typified in the work of Rudolf Steiner, Ph.D. dissertation, Columbia University, 1973, AAT 7616368. Dissertation extract Archived 2007-12-14 at the Wayback Machine
  7.  Beate Steinberg, Sculptural Architecture: Rudolf Steiner's Goetheanum at Dornach, from wood to concrete, Master's thesis, California State University, 1976, AAT 1308149.
  8.  Anna Sokolina, ed., co-author, Architecture and Anthroposophy, "Part One: Origins", "Part Two: New Impulses", 1st and 2nd edition, M: KMK, 2001, 2010. 268p. 348 ills. 2001 ISBN 587317-0746, 2010 ISBN 587317-6604.
  9.  Bernadette (Becky) Schwarz, A Study of Rudolf Steiner's First Goetheanum, M.A. thesis, Michigan State University, 1983.
  10.  Paull, John (2020). The First Goetheanum: A Centenary for Organic Architecture, Journal of Fine Arts. 3 (2): 1-11
  11.  "Home of Theosophy Burns", The New York Times, Jan 2, 1923.
  12.  Sokolina, Anna P. "The Goetheanum Culture in Modern Architecture." [Kultura Geteanuma v sovremennoi architecture.] Science, Education and Experimental Design [Nauka, obrazovaniie i eksperimental'noie proiektirovaniie. Trudy MARKHI], edited by Shvidkovsky D.O., G.V. Yesaulov, et al., 157-159. Moscow: MARKHI, 2014. 536p.
  13.  Dornach in GermanFrench and Italian in the online Historical Dictionary of Switzerland.
  14.  Hans Hasler, "A sculptural expression of harmony", Architects' Journal S9(3), March 4, 1999.
  15.  Michael Brennan, Rudolf Steiner, artnet Magazine 3/18/98
  16.  Paull, John (2018) A Portrait of Edith Maryon: Artist and Anthroposophist, Journal of Fine Arts, 1(2):8-15.
  17.  Richard ReidThe book of buildings: Ancient, medieval, Renaissance & modern architecture of North America & EuropeISBN 0-442-27805-5. Chapter title "Modern Architecture", subsection "Switzerland".
  18.  Werner Blaser, Nature in Buildings: Rudolf Steiner in Dornach 1913-1925ISBN 3-7643-6541-2
  19.  Rudolf Steiner, Ways to a New Style in Architecture, five lectures given at Dornach, Switzerland during the building of the First Goetheanum, 1914. Also published as Architecture as a Synthesis of the Arts, 1999, ISBN 1-85584-057-X
  20.  Reinhold Johann Fäth, Rudolf Steiner Design – Spiritueller Funktionalismus Kunst, Diss. University of Konstanz (2004) (as PDF Archived 2005-05-23 at the Wayback Machine)
==

인지학

위키백과, 우리 모두의 백과사전.

인지학(人智學, 독일어anthroposophie영어anthroposophy)은 오스트리아인 학자 루돌프 슈타이너가 설립한 철학으로, 루돌프가 자신의 사상을 가리켜 사용한 용어이다. 지각적 체험과는 관계 없는 일종의 사고를 배양함으로써, 인지적 상상, 영감적 고취, 직관의 능력들을 계발하는 것이 목표이다.[1][2]

같이 보기

각주

  1.  Robert McDermott, The Essential SteinerISBN 0-06-065345-0, pp. 3–11, 392–5
  2.  "Anthroposophy", Encyclopædia Britannica online, accessed 10/09/07

외부 링크

==

==

==