====
틱낫한 스님의 아! 붓다
틱낫한 (지은이),진화 (옮긴이)
반디미디어2004-01-10
원제 : The Heart of the Buddha's Teaching (1999년)
품절 출판사/제작사 유통이 중단되어 구할 수 없습니다.
품절
보관함 +
- 품절 확인일 : 2011-02-07
새상품 eBook 중고상품 (6)
판매알림 신청 출간알림 신청 18,500원
===
양장본336쪽
책소개부처의 가르침 가운데 가장 핵심이 되는 교리를 모아 누구나 쉽게 이해할 수 있도록 풀어놓은 틱낫한식 불교 해설서이며, 그 교리에 담긴 진리를 일상에서 실천할 수 있도록 안내하는 불교명상서이다. 불교 사상과 철학의 근간을 이루는 사성제, 팔정도, 12연기, 육바라밀, 삼해탈문 등 가장 기초적이며 중요한 교리에 자신의 경험담과 일화를 곁들여 설명하고 있다.
목차
제1부 사성제
1장 부처님의 마음을 헤아려 보자
2장 최초의 설법
3장 사성제
4장 부처님의 가르침을 올바르게 이해하기 위하여
5장 과연 모든 것이 고통일까?
6장 중지, 평정, 휴식, 치유
7장 고통을 어루만져 주자
8장 행복의 실현
제2부 팔정도(八正道)
9장 정견(正見, Right View)
10장 정사(正思, Right Thinking)
11장 정념(正念, Right Mindfulness)
12장 정어(正語, Right Speech)
13장 정업(正業, Right Action)
14장 정근(正勤, Right Diligence)
15장 정정(正定, Right Concentration)
16장 정명(正命, Right Livelihood)
제3부 기타 불교교리
17장 이제(The Two Truths)
18장 삼법인(三法印, The Three Dharma Seals)
19장 삼해탈문(三解脫門, The Three Doors of Liberation)
20장 삼신(三身, The Three Bodies of Buddha)
21장 삼보(三寶, The Three Jewels)
22장 사무량심(四無量心, The Four Immeasurable Minds)
23장 오온(五蘊, The Five Aggregates)
24장 오력(五力, The Five Powers)
25장 육바라밀(六波羅密, The Six Paramitas)
26장 칠각지(七覺支, The Seven Factors of Awakening)
27장 십이연기(十二緣起, The Twelve Links of Interdependent Co-Arising)
28장 우리 안에 계시는 부처님을 영접하자
제4부 부처님 말씀
전법륜에 관한 말씀(轉法輪品)
대사십에 관한 말씀(大四十經)
정견에 대한 말씀(正見經)
접기
저자 및 역자소개
틱낫한 (Thich Nhat Hanh) (지은이)
저자파일
신간알리미 신청
세계에서 가장 존경받는 영적 지도자이자 선불교의 스승, 그리고 사회 변화를 위한 행동가이다.1926년 베트남에서 출생, 열여섯 살이던 1942년에 선불교에 입문하여 승려가 되었다. 1961년 미국으로 건너가 프린스턴대학교와 컬럼비아대학교에서 비교종교학을 공부했으며, 불교사상의 사회적 실천과 사회 문제에 대한 적극적 참여를 기본 정신으로 하는 ‘참여 불교(Engaged Buddhism)’를 주창하며 다양한 사회 운동을 펼쳤다. 이후 베트남 전쟁이 발발하자 전 세계를 돌며 반전평화운동을 전개하다가 베트남 정권에 의해 귀국 금지 조치를 당하자 1973년 프랑스로 망명했다. 이러한 활동에 힘입어 1967년에는 마틴 루터 킹 목사의 추천으로 노벨평화상 후보에 오르기도 했다.
1982년에는 프랑스 보르도 근처에 명상 공동체 ‘플럼 빌리지(Plum Village)’를 세우고, 지금 이 순간에 집중하는 ‘마음다함(mindfulness)’의 수련을 통한 평화와 명상의 가르침을 전 세계에 전하기 시작했다. 또한 2008년부터는 ‘마음다함’을 여러 학교와 대학에 도입하기 위한 훈련 과정을 개발하여 많은 교육자와 청년에게 ‘마음다함’을 전할 수 있는 창의적이고 효율적인 수행법을 정립했다. 2014년 뇌출혈로 쓰러진 후 2018년 고향인 베트남으로 돌아와 생을 보내던 중 2022년 1월 향년 96세로 타계했다. 《화해》 《화》 《모든 발걸음마다 평화》 《이 순간이 나의 집입니다》 《마음에는 평화 얼굴에는 미소》 등 100여 권의 책을 집필했으며, 쉽고 간결한 글로 삶의 지혜와 평화의 가르침을 전하는 그의 책은 지금도 전 세계인들에게 큰 울림을 주고 있다. 접기
최근작 : <평화 되기>,<천천히 가라, 숨 쉬며 그리고 웃으며>,<틱낫한 지구별 모든 생명에게> … 총 1071종 (모두보기)
진화 (옮긴이)
생원(生員), 자(字) 성지(誠之), 일명(一名) 현종(鉉宗), 법명(法名) 보광(普光). 1967년 여수 출생으로 휘문고등학교와 성균관대학교 유학(儒學)대학 동양철학과를 졸업했다. 영어, 중국어 도서 번역가 및 중국고전 인문학 강사. 시원아키브 콘텐츠 프로덕션을 운영하며 국내외 출판계·문화계·종교계 등에 적합한 인문 콘텐츠 기획과 컨설팅을 제공하고 있다. 지은 책으로는 『여기, 공자가 간다』(예스이십사 서점 오늘의 책), 『논어, 사람 속에 찾은 사람의 길』, 『한 권으로 읽는 팔만대장경』 등이 있고, 옮긴 책으로는 『공자처럼 출근하고 장자처럼 퇴근하라』, 『타인이라는 여행: 사랑이 지속되기 위한 소통의 기술』, 『예수, 선을 말하다』 등이 있다.
접기
최근작 : <당신은 고민하며 사는가?>,<질문하는 십대, 대답하는 인문학>,<우화로 읽는 팔만대장경> … 총 53종 (모두보기)
구매자 (1)
전체 (1)
공감순
부처님 가르침의 핵심을 스님의 교학과 정념수행, 삶을 통해 펼친 경이로운 책. 구매
어링불 2008-08-07 공감 (0) 댓글 (0)
Thanks to
공감
마이리뷰
불교의 중급 따라가기... 새창으로 보기
이 책은 불교의 개념들을 틱 낫한 스님 특유의 쉬운 설명으로 비유를 들어 가면서 풀이하고 있는 책이다.
처음 이 책을 선뜻 잡았을 때는 부처의 전기라고 생각했다. 그렇지만, 읽어가면서, 깨달은 자로서의 붓다, 그 깨달음의 과정을 차근차근 설명하고 있는 책임을 알게 되었지만, 결론은 만족이다. 대만족이라고 쓰려고 했지만, 그냥 만족이라 적은 것은, 내가 이 책의 개념들을 모두 이해할 수는 없었기 때문이다. 아니 오히려 내가 아는 개념은 극히 적은 부분이라고 할 수 있다.
이 책의 수준은, 우리가 외국어를 공부할 때, 초급에서 재미를 붙이지만, 중급의 수준을 갖추기 어렵듯이, 불교에서도 초급을 흥미롭게 적은 책은 많지만, 중급을 그럴싸하게 적은 책을 찾기 어렵기 때문이다.
책을 읽다 보면, 누가 커리큘럼을 짜 주지 않아도, 스스로 책들이 척척 내게로 다가오는 것을 보면, 늘 경탄할 뿐이다.
틱 낫한 스님의 책들과 몇 권의 불교 서적에서 만났던 개념 중, 가장 어렵다고 느꼈던 것이 <팔정도>였는데, 이 책에서 스님의 육성으로 팔정도에 대한 설명을 차근차근 듣는 것은, 마치 상쾌한 가을 아침, 내가 좋아하는 선생님의 수업을 들으면서 느끼는 쾌감과도 비견할만한 것이었다.
이 책을 읽고 얼마나 불교의 개념을 정확히 이해한 것은 아니다. 아니, 오히려 요즘은 이런 책들을 읽을수록 개념이 명확히 서지 않는다. 다만, 읽는 중간중간 내가 맑아지는 느낌이고, 나를 비워가는 과정임을 느낄 수 있는 것이 즐거울 따름이다. 무엇을 알기 위해 메모하며 읽는 것이 아닌, 틈틈이 몇 장을 읽고 곰곰 되씹어보고, 여행하는 버스 안에서 졸다가 몇 페이지를 넘기는 읽기의 과정에서 승원에서 스님들이 정진과 면학의 자세로 배우는 이론과는 자세가 많이 다르다고 생각하지만, 내 나름의 즐거움을 찾자니 그런 것이었다.
이 책은 크게 4부로 이루어진다. 제1부는 사성제. 제2부는 8정도, 여기까지가 재미있게 읽힌다. 제3부는 기타 불교 교리가 상세히 적혀 있는데, 좀 공부같아서 나처럼 사이비 독자는 내 눈에 들어오는 것을 주로 읽는다. 제대로 읽으려면, 필기를 준비하고 면밀하게 읽어야 하니 말이다. 제4부에는 부처님 말씀이 세 가지 적혀 있다.
8정도의 <정어> 편에 적힌 아래 구절은 선생인 나에게 주는 메시지가 아닌가 하여 적어 본다.
무심코 뱉은 말과 다른 이의 말을 귀 기울여 듣지 않는 일로 야기되는 고통을 알고 있기에 나는 다른 이들에게 기쁨과 행복을 가져다 주고 그들의 고통을 경감시키고자 사랑이 깃든 말을 하고 경청하는 자세를 기를 것을 서원합니다. 말이 행복이나 고통을 불러 일으킬 수 있다는 사실을 알고 있기에 나는 자신감과 기쁨 그리고 희망을 불어넣은 말로 정직하게 말하리라 결심합니다. 그 진위를 확실하게 알고 있지 못한 소문을 퍼뜨리지 않을 것이며 확신이 가지 않는 일을 비판하거나 비난하지 않겠습니다.
좋은 말이라고 생각하면서도, 어젯밤에도 나는 잘난체하는 어떤 사람의 말을 고깝게 여기면서 듣고 있었다. 말을 하고 듣는 것이 우리 삶에서 아주 큰 역할을 하고 있는데도, 별 생각없이 뱉고 듣고 하는 생활을 반성하는 기회로 삼는다.
사무량심이란 것이 있다. 사랑, 연민, 기쁨, 그리고 평정을 닦는 법을 배우면, 화, 슬픔, 불안, 중오, 외로움과 여러 가지 건전하지 못한 집착에서 비롯되는 병을 치료하는 법을 알게 될 것이다. 이런 능력을 갖추려면 사랑, 연민, 기쁨, 평정이 서로 상승 작용을 일으켜 고해를 헤쳐나가게 된다.
육바라밀은 수행의 단계를 여섯 단계로 설명한다. 보시, 지계, 인욕, 정진, 선정, 반야의 단계로 수행을 통하여 피안의 세계, 자유와 조화의 세계를 사는데 도움을 받을 수 있다는 것이다. 이런 설명들은 불교 관련 서적에서 흔히 읽을 수 있으나, 스님의 쉬운 설명은 탁월한 느낌을 받을 수 있다.
같은 말을 해도, 어렵게 여겨지지 않도록 하는 방법, 그리고 비유를 통해서 쉽게 핵심에 접근하는 방법은 스님의 장점이면서도 그 이야기하는 위치가 비범한 곳임을 깨닫게 해 주는 훌륭한 책이라고 생각한다. 이런 주례사 비평을 써 놓고는, 이 책을 다시 읽지 않는 것이 내 습관이지만, 내 좁은 독서를 통해 읽은 다른 몇 종류의 책에 비한다면 탁월하다는 것이 내 의견이어서 어쩔 수 없다.
- 접기
글샘 2005-05-27 공감(16) 댓글(2)
Thanks to
공감
틱낫한스님의 진면목
나는 이 책을 보고 틱낫한스님이야말로 이 땅에 살아있는 생불이며 진정한 불제자라는 면모를 발견할 수 있었다. 기존에 나와있는 스님의 글을 접하면 마치 마음공부에 관한 음유시를 보는 것만 같았다. 그러나 이 책은 불교에 몸담고 있는 진정한 구도자로서의 진면목을 볼 수 있고 특히 어려운 불교교리에 대해 이처럼 명확하고 쉽게 해설해 놓은 책을 접한 것은 행운이었다. 나는 불자가 아니지만 사성제나 팔정도는 교과서에서 배운바 있는 것이 전부였다. 이 책에서 스님은 불교의 기초교리라 할 수 있는 그 진리를 쉽게 설명하면서 특히 우리가 생활하면서 가져야할 마음가짐을 아주 설득력있게 적용시켜 이해를 돕는다. 나는 이 책이야말로 불교공부를 하려는 초심자에가나 또 스님의 책을 한 권이라도 읽어본 사람들에게 진정 스님을 알기 위해서는 꼭 읽어야할 책이라고 권하고 싶다.
- 접기
글치레 2004-01-20 공감(3) 댓글(0)
======
[eBook] 틱낫한 불교 - 붓다의 가르침을 이해하는 가장 순수한 방법
틱낫한 (지은이),권선아 (옮긴이)
불광출판사2019-12-16
원제 : The Heart of the Buddha's Teaching: Transforming Suffering into Peace, Joy, and Liberation
종이책 페이지수 : 384쪽
책소개
1999년 처음 세상에 내놓은 원저에, 자료를 덧보태고 깊은 통찰을 결합시켜 2015년 새롭게 펴낸 개정 증보판을 번역한 책이다. 이미 미국 아마존닷컴에서 불교교리 분야 베스트셀러를 거쳐 스테디셀러로 자리 잡았으며, 출간 이후 세계인이 가장 많이 읽은 불교교리서로 통한다. 불교를 신행하는 사람들은 물론, 불교의 핵심 가르침을 자신의 삶으로 받아들여 마음의 평온을 얻고 싶은 이들을 위한 필독서이다.
틱낫한 스님이 들려주는 불교 이야기는 영혼을 울리는 시처럼 서정적이면서도 가슴속에 명징하게 내리꽂힌다. 스님은 우리가 붓다의 가르침을 믿고 따르는 가장 큰 이유는 바로 행복해지기 위해서라는 사실을 끊임없이 상기시킨다. 특히 고통스러운 환경에 처해 있는 이들에게, ‘고통을 끌어안으며 기쁨과 행복, 평안에 이르는 길’을 붓다의 가르침을 통해 지금 이곳 우리 삶의 현장에서 제시하고 있다.
목차
추천사
옮긴이의 말
1부 네 가지 고귀한 진리[四聖諦]
1장 붓다의 마음으로 들어가기
2장 첫 번째 법문
3장 네 가지 고귀한 진리[四聖諦]
4장 붓다의 가르침 이해하기
5장 모든 것이 고통인가?
6장 멈춤, 고요하게 함, 쉼, 치유
7장 고통 만나기
8장 참존재 깨닫기
2부 고귀한 여덟 가지 길[八正道]
9장 바른 견해[正見]
10장 바른 사유[正思惟]
11장 바른 마음챙김[正念]
12장 바른 말[正語]
13장 바른 행위[正業]
14장 바른 정진[正精進]
15장 바른 집중[正定]
16장 바른 생계[正命]
3부 다른 기본적인 불교 가르침들
17장 두 가지 진리[二諦]
18장 세 가지 법의 도장[三法印]
19장 세 가지 해탈의 문[三解脫門]
20장 붓다의 세 가지 몸[三身]
21장 세 가지 보물[三寶]
22장 네 가지 한량없는 마음[四無量心]
23장 다섯 무더기[五蘊]
24장 다섯 가지 힘[五力]
25장 여섯 가지 바라밀[六波羅蜜]
26장 깨달음의 일곱 가지 요소[七覺支]
27장 연기의 고리들[十二緣起]
28장 내면의 붓다에 접촉하기
4부 경전
1 『가르침의 수레바퀴에 대한 경[轉法輪經]』
2 『커다란 마흔의 경[大四十經]』
3 『바른 견해에 대한 경[正見經]』
접기
책속에서
첫문장
붓다는 신이 아니었습니다. 그는 여러분이나 나와 같은 인간이었고 우리처럼 고통을 겪었습니다.
P. 17 붓다는 신이 아니었습니다. 그는 여러분이나 나와 같은 인간이었고 우리처럼 고통을 겪었습니다. 우리가 마음을 열고 붓다에게 간다면 붓다는 자비 가득 찬 눈으로 우리를 바라보며 이렇게 말할 것입니다. “그대들의 마음속에 고통이 있기 때문에 그대들은 나의 마음으로 들어올 수 있다.”
P. 20 고통 없이는 성장할 수 없습니다. 고통이 없다면 마땅히 누려야 할 평화와 기쁨을 얻을 수 없습니다. 부디 고통으로부터 달아나지 마십시오. 그것을 끌어안고 그것을 소중히 간직하십시오. 붓다에게 가서 그와 함께 앉아 여러분의 고통을 보여주십시오. 붓다는 자애와 자비 그리고 마음챙김으로 여러분을 바라보고, 고통을 끌어안고 그것을 깊이 들여다볼 수 있는 길을 보여줄 것입니다. 여러분은 지혜와 자비로 마음속의 상처를, 그리고 세상의 상처를 치유할 수 있을 것입니다. 붓다는 고통을 고귀한 진리라고 했습니다. 왜냐하면 고통은 우리에게 해탈에 이르는 길을 보여줄 수 있는 힘을 갖고 있기 때문입니다. 자신의 고통을 끌어안으십시오. 그리고 그 고통을 통해 평화에 이르는 길을 만나십시오. 접기
P. 22 “벗들이여, 인간과 신, 바라문과 사문, 마라와 함께 나는 지켜본 자로서 말하노라. 그대들에게 말한 모든 것을 내가 직접 경험하지 않았다면 나는 고통으로부터 자유로운 깨달은 사람이라고 하지 않을 것이다. 왜냐하면 나는 직접 고통을 확인하고, 그것을 이해했으며, 고통의 원인을 밝히고, 그 원인을 제거했고, 깨달음을 확인하고, 깨달음을 얻었으며, 깨달음에 이르는 길을 확인하고, 그 길의 끝에 가서 완전한 해탈을 얻었기 때문이다. 나는 이제 그대들에게 내가 자유로운 사람임을 선언하노라.” 접기
P. 30 읽거나 듣는 동안 너무 애쓰지 마세요. 땅처럼 존재하십시오. 비가 내릴 때 땅은 오직 그 비에 자신을 열기만 하면 됩니다. 법의 비가 들어와 자신의 의식 깊은 곳에 묻혀 있던 씨앗에 스며들게 하세요. 스승이 진리를 줄 수는 없습니다. 진리는 이미 여러분 안에 있습니다. 여러분은 오직 자신을 열기만 하면 됩니다. 몸과 마음과 가슴을 열면 가르침이 여러분의 이해와 깨달음의 씨앗에 스며들 것입니다. 만일 그 말들이 여러분에게 들어가게 한다면, 흙과 씨앗들이 나머지 일을 할 것입니다. 접기
P. 44 불교 명상에는 사마타[止, shamatha]와 위빠사나[觀, vipashyana]의 두 가지 측면이 있습니다. 우리는 위빠사나(“깊이 보는 것”)의 중요성을 강조하는 경향이 있습니다. 왜냐하면 위빠사나는 통찰을 가져오고 고통과 번뇌로부터 우리를 자유롭게 할 수 있기 때문입니다. 하지만 사마타(“멈춤”)의 수행은 근본적입니다. 멈출 수 없다면 우리는 통찰을 가질 수 없습니다. 접기
P. 75 수행은 고통에 직면하는 것이고, 행복을 가져오기 위해 그 고통을 변화시키는 것입니다. 우리는 고귀한 여덟 가지 길을 공부해야 하고 그것을 일상의 삶에서 실천할 방법들을 배워야만 합니다.
P. 85 바른 견해는 이데올로기나 시스템이 아닙니다. 그것은 심지어 길도 아닙니다. 그것은 삶의 현실에 대해 우리가 가진 통찰이며, 이해와 평화 그리고 사랑으로 우리를 가득 채우는 살아 있는 통찰입니다.
P. 123 여러 법문에서 붓다는 계율과 선정 그리고 지혜의 세 가지 수행에 대해서 말했습니다. 계율(shila)의 수행은 바른 마음챙김의 수행입니다. 만일 우리가 계율을 수행하지 않는다면 우리는 마음챙김을 수행하고 있는 것이 아닙니다. 나는 계율을 수행하지 않고 명상 수행을 할 수 있다고 생각하는 선 수행자들을 알고 있습니다. 하지만 그것은 옳지 않습니다. 불교 명상의 핵심은 마음챙김의 수행입니다. 그리고 마음챙김은 계율의 수행입니다. 계율을 수행하지 않고 명상을 할 수는 없습니다. 접기
P. 151 오늘 아침 깨어나, 나는 미소 짓네.
스물네 시간의 새로운 시간들이 내 앞에 있네.
나는 매 순간 속에서 온전히 살고
모든 존재를 자비의 눈으로 바라볼 것을 서원하네.
스물네 시간의 새로운 시간들이 내 앞에 있네.
나는 매 순간 속에서 온전히 살고
모든 존재를 자비의 눈으로 바라볼 것을 서원하네.
P. 192 우리는 시간의 관점에서 “무상”을 말합니다. 그리고 공간의 관점에서 “무아”를 말합니다. 사물은 연속되는 두 순간 동안 그 자신으로 남을 수 없습니다. 그러므로 영원한 “자아”라고 불릴 수 있는 그 어떤 것도 없습니다. 이 방으로 들어오기 전에, 우리는 신체적으로 그리고 정신적으로 다른 사람이었습니다. 우리는 무상을 깊이 들여다봄으로써 무아를 봅니다. 그리고 무아를 깊이 들여다봄으로써 무상을 봅니다. 우리는 “나는 무상을 받아들일 수 있습니다. 하지만 무아는 너무 어렵습니다다.”라고 말할 수 없습니다. 그것들은 똑같은 것입니다. 접기
저자 및 역자소개
틱낫한 (Thich Nhat Hanh) (지은이)
세계에서 가장 존경받는 영적 지도자이자 선불교의 스승, 그리고 사회 변화를 위한 행동가이다.1926년 베트남에서 출생, 열여섯 살이던 1942년에 선불교에 입문하여 승려가 되었다. 1961년 미국으로 건너가 프린스턴대학교와 컬럼비아대학교에서 비교종교학을 공부했으며, 불교사상의 사회적 실천과 사회 문제에 대한 적극적 참여를 기본 정신으로 하는 ‘참여 불교(Engaged Buddhism)’를 주창하며 다양한 사회 운동을 펼쳤다. 이후 베트남 전쟁이 발발하자 전 세계를 돌며 반전평화운동을 전개하다가 베트남 정권에 의해 귀국 금지 조치를 ... 더보기
최근작 : <평화 되기>,<천천히 가라, 숨 쉬며 그리고 웃으며>,<틱낫한 지구별 모든 생명에게> … 총 1071종 (모두보기)
권선아 (옮긴이)
고려대학교 사범대와 동 대학원 국문과에서 공부했고, 동국대학교 불교학과에서 「현대 서양의 자비 명상 연구」라는 논문으로 박사학위를 받았다. 2003년 틱낫한 스님의 방한과 2016년 서양의 선 스승 노만 피셔의 방한을 기획하고 통역하였다. 현대 사회의 고통에 구체적으로 응답하는 불교에 관심을 갖고 서양 심리학과 과학, 동·서양 불교의 소통과 대화에 주목해 왔다. 중앙승가대와 동국대 등에서 강의해왔고, 스탠퍼드 대학의 자비 명상 프로그램인 ‘Compassion Cultivation Training(CCT)’을 중심으로 마음챙김과 자비수행의 사회적 확산을 위해 노력하고 있다. 접기
출판사 제공 책소개
『틱낫한 불교』,
세계인이 가장 많이 읽은 불교교리서!
“만일 오늘날 지구상에 ‘살아있는 붓다’의 후보자가 있다면,
그는 틱낫한 스님이다.”
-리처드 베이커(미국 샌프란시스코 젠 센터 前 선원장)
틱낫한, 2019년 현재 94세인 스님은 시를 쓰고, 뜰을 가꾸고, 가르침과 수행의 순례를 펼치는 가운데 100권이 넘는 책을 펴냈다. “붓다는 신이 아니었습니다”로 시작하는 이 책 『틱낫한 불교』는 스님의 저서 중에서도 특별한 의미를 갖는다. 수많은 저서 중에서도 불법(佛法)의 정수를 직접 해석해서 엮은 아주 드문 저술이다.
이 책은 1999년 처음 세상에 내놓은 원저에, 자료를 덧보태고 깊은 통찰을 결합시켜 2015년 새롭게 펴낸 개정 증보판을 번역했다. 이미 미국 아마존닷컴에서 불교교리 분야 베스트셀러를 거쳐 스테디셀러로 자리 잡았으며, 출간 이후 세계인이 가장 많이 읽은 불교교리서로 통한다. 불교를 신행하는 사람들은 물론, 불교의 핵심 가르침을 자신의 삶으로 받아들여 마음의 평온을 얻고 싶은 이들을 위한 필독서이다.
틱낫한 스님이 들려주는 불교 이야기는 영혼을 울리는 시처럼 서정적이면서도 가슴속에 명징하게 내리꽂힌다. 스님은 우리가 붓다의 가르침을 믿고 따르는 가장 큰 이유는 바로 행복해지기 위해서라는 사실을 끊임없이 상기시킨다. 특히 고통스러운 환경에 처해 있는 이들에게, ‘고통을 끌어안으며 기쁨과 행복, 평안에 이르는 길’을 붓다의 가르침을 통해 지금 이곳 우리 삶의 현장에서 제시하고 있다.
틱낫한 스님은 특유의 친근하고 쉬운 말로, 우리 삶에서 무엇이 중요하고 어떻게 살아야 할지를 친절하고 세심하게 안내해준다. 책을 덮고 나면 스님의 간곡한 말씀이 내내 귓전을 울릴 것이다.
“고통 없이는 성장할 수 없습니다. 고통이 없다면 마땅히 누려야 할 평화와 기쁨을 얻을 수 없습니다. 부디 고통으로부터 달아나지 마십시오. 그것을 끌어안고 그것을 소중히 간직하십시오. 붓다에게 가서 그와 함께 앉아 여러분의 고통을 보여주십시오. … 붓다는 고통을 고귀한 진리라고 했습니다. 왜냐하면 고통은 우리에게 해탈에 이르는 길을 보여줄 수 있는 힘을 갖고 있기 때문입니다. 자신의 고통을 끌어안으십시오. 그리고 그 고통을 통해 평화에 이르는 길을 만나십시오.”
붓다가 설한 가장 중요한 가르침이
지금 여기 내 삶의 공간에서
섬세하고 아름답게 펼쳐진다!
『틱낫한 불교』는 오늘날 세계에서 가장 존경받는 불교 스승으로 추앙받는 틱낫한 스님이 직접 불교교리를 설명해주는 책이다. 스님의 저서 100여 권 중 불교교리를 자세하게 언급한 거의 유일한 책이지만, 20년 전 첫 출간 이후 미국 아마존닷컴 베스트셀러와 스테디셀러 자리를 한 번도 내놓지 않은, 세계인이 가장 많은 읽은 불교교리서이다. 영문 원서 제목 『The Heart of the Buddha’s Teaching(붓다 가르침의 핵심)』에서 볼 수 있듯, 불교의 핵심 교리가 오롯이 담겨 있다.
『틱낫한 불교』가 수많은 불교교리서와 차별화되는 지점은 교리의 이론적인 설명에만 치우치지 않고, 지금 현재 우리가 처한 실생활과 연결되고 있다는 점이다. 틱낫한 스님의 섬세한 감성으로 불교교리의 핵심을 간파하고, 붓다의 가르침이 지금 현재 우리가 살고 있는 삶 속에서 아름답게 펼쳐질 수 있도록 구체적인 사례를 들어 설명해주고 있다.
이 책에서 틱낫한 스님은 불교의 핵심 교리를 쉽게 설명할 뿐만 아니라 새로운 견해의 필요성도 역설한다. 가장 중요한 가르침인 ‘네 가지 고귀한 진리(사성제)’를 예로 들자면, 기존 구성 방식의 틀을 바꿔 다른 방식의 구성을 시도한다. 즉 ‘고통[苦]-고통의 생성[集]-고통의 생성의 소멸[滅]-고귀한 여덟 가지 길[道]’이라는 기존의 순서가 아닌, ‘깨달음[滅]-깨달음에 이르는 고귀한 여덟 가지 길[道]-고통[苦]-고통에 이르는 고귀하지 못한 여덟 가지 길[集]’의 가르침을 제시한다. 매우 신선하다. 고통의 불교가 아니라 기쁨과 행복, 열반의 불교가 된다.
네 가지 고귀한 진리(사성제) 가운데 첫 번째가 고통[苦]이므로, 자칫 불교는 고통의 종교라는 오해를 살 수 있다. 하지만 틱낫한 스님은 붓다가 ‘있는 그대로의 사물 안에서 행복하게 머무는’ 진리 또한 가르쳤음을 강조한다. 마음챙김을 통해 ‘고통을 멈추는 길’을 인식하고 확인할 수 있을 것이라고 확신하며 주장한다.
붓다의 가르침을 이해하는 가장 순수한 방법
『틱낫한 불교』는 붓다의 가르침 전반을 한눈에 살펴보기 좋은 책이다. 붓다의 가르침은 오랜 시간과 다양한 공간을 거쳐 오면서 중관불교, 유식불교, 대승불교, 선불교 등 여러 갈래로 분화되었고 의미 역시 다양하게 해석되었다. 그러므로 어느 한 가지에 집중하기 전에 불교교리 전반에 대한 이해가 선행되어야 한다. 그러자면 불교의 원음이 담긴 초기불교의 근본 가르침에 대해 알아야 하는데, 이 책이야말로 가장 적합한 책이라고 할 수 있다. 초기불교 경전을 토대로, 틱낫한 스님이 깊은 통찰을 통해 불교교리의 개념을 명확하게 짚어주기 때문이다.
그리고 틱낫한 스님은 불교는 수행의 종교임을 강조하며 마음챙김을 하는 구체적인 방법을 알려준다. 사마타[止]와 위빠사나[觀]를 적용해 마음챙김을 하면, 우리를 지배하는 생각, 습관 에너지, 망각, 강렬한 감정들을 멈출 수 있다. 일상생활 틈틈이 마음챙김의 호흡, 걷기, 미소, 깊이 보기 등을 수행하는 것만으로 지극한 기쁨과 평안에 이를 수 있다. 감정이나 습관 에너지가 나타날 때, 그것을 알아차리는 것만으로도 불행으로 이끄는 힘을 멈출 수 있다는 것이다. 더불어 그저 아무런 노력 없이 몸과 마음을 쉬게 함으로써, 아물지 않는 마음의 상처를 치유할 수 있다는 사실도 가르쳐 준다.
우리가 불교에 대해 알고 싶어 하는 가장 큰 이유는 괴로움에서 벗어나 행복해지기 위해서이다. 틱낫한 스님은 이 책에서 붓다의 가르침을 이해하고 행복에 이르는 가장 순수한 방법을 제시하고 있다. 그것은 바로 열린 마음이다. 붓다의 마음으로 붓다의 가르침을 받아들이고, 붓다의 수행법으로 늘 깨어있는 마음챙김을 하는 것이다. 그 길은 사성제, 팔정도, 중도, 연기법 등 불교의 가장 핵심적인 기본교리를 바르게 아는 것에서부터 시작된다. 이를 통해 지혜를 얻고 자비를 실천하는 힘이 길러져, 타인 또한 평온에 이를 수 있도록 보듬어 안을 수 있다. 더 나아가 우리 사회가 평화와 자유, 행복으로 나아가는 데 큰 원동력이 될 수 있다. 그러므로 불교를 알고 싶은 이들에게 이 책은 가장 완벽한 선물이 될 것이다. 접기
==
구매자 (2)
전체 (2)
공감순
모든 존재들이 모든 고통에서 벗어나기를 발원합니다.
모든 존재들이 항상 건강하고 행복하기를 발원합니다. 구매
budh79 2020-01-19 공감 (2) 댓글 (0)
Thanks to
공감
불교의 기본 사상인 사성제와 팔정도 연기법 등을 알기 쉽게 풀어썼다. 초심자들이 불교의 기본을 이해하는데 많은 도움을 주는 책이다. 구매
종이연필 2020-08-25 공감 (0) 댓글 (0)
Thanks to
공감
===
틱낫한 스님이 현실 정토를 일깨워 준 교리서 | 붓다 이야기
도봉별곡 2020. 11. 29. 22:27http://blog.daum.net/yc012175/15946508
틱낫한 스님이 현실 정토를 일깨워 준 교리서
‘틱낫한 불교’ / 틱낫한 지음·권선아 옮김 / 불광출판사
‘틱낫한 불교’
영혼을 울리는 시처럼 감성적이면서도 가슴속에 명징하게 꽂히는 불교 이야기를 들려주는 인류의 영적 스승으로 존경받는 틱낫한 스님. 스님은 부처님의 가르침과 수행이 실제적이고 구체적이기에 그것을 전하는 방식이나 언어 또한 실제적이고 구체적이어야 하고, 그 가르침을 받는 사람들에게도 적합한 것이어야 한다고 강조한다. 또한 오늘의 불교가 이 시대의 특정한 고통에 응답할 수 있도록, 그리고 부처님의 가르침이 고통으로부터 세상을 자유롭게 할 수 있는 강력하고 실천적인 길이 될 수 있도록 끊임없이 새롭게 변화시켜야 한다고 역설해왔다.
그래서 고통에 직면하고 고통을 이해하는 길, 나아가 그 고통을 치유하고 변화시키는 길을 스스로 보여주려 끊임없이 노력해왔다. 그리고 100여 권의 저서를 통해 그 삶과 사상을 드러내 전 세계 많은 이들이 공유할 수 있도록 했다. 그 가운데 ‘The Heart of the Buddha’s Teaching(붓다 가르침의 핵심)’은 부처님 가르침을 틱낫한 스님의 눈으로 바라보고 다시 해석함으로써 전 세계 수많은 이들이 불교의 보편적 가르침을 접할 수 있도록 한 책이다.
이 책 ‘틱낫한 불교’는 틱낫한 스님의 세 차례 방한 때마다 기획과 통역을 맡는 등 특별한 인연을 맺어온 권선아 박사가 2015년 개정 증보한 원저를 우리말로 옮겼다. 틱낫한 스님의 명상법은 마음챙김을 수행하여 고요한 집중을 이루게 하고, 고요한 집중은 바른 통찰력을 일깨워서 혼란과 고통이 넘쳐나는 세상에서도 그 혼란과 고통을 이해와 사랑, 평화와 행복으로 변화시켜주는 특징을 갖고 있다.
그래서 “진흙이 없다면 연꽃이 피어날 수 없는 것처럼 혼란과 고통이 없다면 진정한 행복도 얻을 수 없다”고 했던 스님은 이 책에서 고통의 본질, 그리고 고통이 어떻게 자비와 사랑, 기쁨을 일구는 원천이 되는지를 분명하게 보여준다. 또 부처님의 가르침이 삶과 동떨어져 있는 이론이나 추상이 아니며 누구나 쉽게 다가갈 수 있고 자신의 삶에 적용할 수 있는 구체적인 것임을 선명하게 드러내준다.
틱낫한 스님이 살아 숨 쉬는 가르침으로 독자들이 지금 여기의 정토를 느낄 수 있도록 일깨워준 불교교리서가 우리말로 출간됐다.
“고통 없이는 성장할 수 없습니다.(중략) 붓다는 고통을 고귀한 진리라고 했습니다. 왜냐하면 고통은 우리에게 해탈에 이르는 길을 보여줄 수 있는 힘을 갖고 있기 때문입니다. 자신의 고통을 끌어안으십시오. 그리고 그 고통을 통해 평화에 이르는 길을 만나십시오.”
“수행은 고통에 직면하는 것이고, 행복을 가져오기 위해 그 고통을 변화시키는 것입니다. 우리는 고귀한 여덟 가지 길을 공부해야 하고 그것을 일상의 삶에서 실천할 방법들을 배워야만 합니다.”
“바른 견해는 이데올로기나 시스템이 아닙니다. 그것은 심지어 길도 아닙니다. 그것은 삶의 현실에 대해 우리가 가진 통찰이며, 이해와 평화 그리고 사랑으로 우리를 가득 채우는 살아 있는 통찰입니다.”
틱낫한 스님은 네 가지 고귀한 진리(사성제), 여덟 가지 고귀한 길(팔정도), 세 가지 법의 도장(삼법인), 네 가지 한량없는 마음(사무량심), 여섯 가지 바라밀(육바라밀)과 같은 가르침을 두루 아우른 책에서 시종일관 지금 여기에서 숨을 쉬고 걷고 미소 지으며 모든 순간의 경험을 깊이 바라보도록 안내한다.
“지금 여기가 극락정토입니다. 만약 아니라면 세상 어디에도 정토는 없습니다”라고 말하는 틱낫한 스님의 교리 설명은 관념에 갇히고 개념화되어 화석처럼 굳어진 교리가 아니라, 살아 숨 쉬는 가르침으로 독자들이 지금 여기의 정토를 느낄 수 있도록 일깨워준다. 그래서 혼란과 고통, 분노와 두려움에 사로잡힌 현대인들에게 이해와 사랑 그리고 기쁨과 행복을 전해주고 있다. 책은 그렇게 부처님의 사유를 삶의 맥락 속에서 이해하고 일상의 모든 순간에 실천적으로 결합시키고자 노력하는 이들에게 우리 삶에서 무엇이 중요하고 어떻게 살아가야 할지 분명한 이정표를 제시하고 있다.
[출처] 틱낫한 스님이 현실 정토를 일깨워 준 교리서|작성자 임기영불교연구소
좋아요공감
공유하기글 요소
저작자표시비영리변경금지
===
The Heart of the Buddha's Teaching: Transforming Suffering into Peace, Joy, and Liberation Audible Audiobook – Unabridged
René Ruiz (Narrator), Thích Nhất Hạnh (Author), & 1 more
4.8 out of 5 stars 4,461 ratings
Product details
Listening Length 9 hours and 22 minutes
Author Thích Nhất Hạnh
Narrator René Ruiz
Audible.com.au Release Date 08 July 2014
Publisher Random House Audio
Program Type Audiobook
Version Unabridged
Language English
ASIN B01BC8TFSQ
Best Sellers Rank 11,159 in Audible Books & Originals (See Top 100 in Audible Books & Originals)
15 in Tibetan Buddhism (Books)
20 in Buddhist Rituals & Practice (Books)
28 in Eastern Philosophy (Audible Books & Originals)
Customer reviews
4.8 out of 5 stars
4.8 out of 5
4,460 global ratings
5 star 84%
4 star 11%
3 star 4%
2 star 1%
1 star 1%
How are ratings calculated?
Review this product
Share your thoughts with other customers
Write a customer review
Sponsored
Top reviews
Top reviews from Australia
Buddy
5.0 out of 5 stars Good but not for the newest of beginnersReviewed in Australia on 15 March 2015
Verified Purchase
This book is good but I don't think it would be great for the newest of beginners. Sure you would be able to get an absolute heap of good information out of it, it is just that the author tends to bring up information and concepts that is not discussed until later in the book. In other words, he compares apples to oranges then explains what an apple and an orange are some chapters later. I think before you read, you should at least read an article or two on the Four Noble Truths and The Noble Eightfold Path. Great book though, loved it!
3 people found this helpful
HelpfulReport abuse
Amir Kianfar
4.0 out of 5 stars Profound teachingsReviewed in Australia on 16 February 2020
Verified Purchase
Very profound teachings given through examples and allegories but a bit complexly written. Still enjoyed reading it to the most!
HelpfulReport abuse
Zencat
5.0 out of 5 stars Not to be missed.Reviewed in Australia on 19 November 2014
Verified Purchase
A book full of great wisdom. Thich Nath Hahn is superbly conveying Buddha's thoughts and teachings.
Highly recommended to those who want to take a different look at life.
HelpfulReport abuse
Frescati
2.0 out of 5 stars AverageReviewed in Australia on 24 November 2019
Verified Purchase
Basic rhetoric
HelpfulReport abuse
Victor Roberts
5.0 out of 5 stars I've left instructions to be buried with this book.Reviewed in Australia on 15 January 2017
Verified Purchase
If this were not loaded on the Kindle, it would be a dogged eared, well traveled book. I take it everywhere and read it daily.
HelpfulReport abuse
cjars5
5.0 out of 5 stars Easy to follow and digestReviewed in Australia on 17 June 2021
Just dives in with the basics, which is great as I find it resonates with me. I have the audible version also for the morning walks. Easy to follow and explained simply. If you're after the basics on Buddha and his teachings, this could be a good place to start.
HelpfulReport abuse
See all reviews
Top reviews from other countries
Holly "Ragdoll Reads" Hodson
5.0 out of 5 stars “This is definitely one of the most important books I have ever read.”Reviewed in the United Kingdom on 20 June 2018
Verified Purchase
TL;DR – This book is a basic introduction to the foundations of Buddhism, taught from the point of view of Zen Master Thich Nhat Hanh. Absolutely recommended.
RAGDOLL RATING: Exceptional
The Book…
The book covers the absolute fundamentals of Buddhism. Thầy introduces us to the Four Noble Truths and the Noble Eightfold Path and a handful of other concepts he considers to be the bedrock of the Buddhist faith.
The writing style is quite unusual – I have no idea of this a trait of Zen masters, poets, Vietnamese folks or just a personal quirk but it seems quite unique. Specifically, the writing seems to flow quite rapidly from one thing to another, usually from explanation to metaphor and back again. I don’t personally find it difficult to read because my mind tends to wander a lot anyway and I found it actually helped me take things in, but some people my find it a little tricky to deal with.
Thich Nhat Hanh (Who I will refer to as Thầy (teacher) from now on) is not only a Zen master but a poet too and this look is laced with sections of poetry on related topics. It’s a nice touch although I confess I am far to ignorant of poetry to be able to suggest how good it is.
The book is well referenced, linking to canonical texts, other Buddhist teachers works, and other books Thầy has written. It also includes, in the final section, a small selection of translated discourses which had been mentioned in the text.
Why I read it…
I’ve been trying to read a Buddhist text before my evening meditation and I just happened to buy this book not so long ago. I had listened to a guided meditation by Thich Nhat Hanh and found his insights really struck a chord with me.
Conveniently, this book also took up a position in my reading challenge in the “A book that will make you smarter” category.
Thầy has devoted a considerable amount of word-space to the teachings of the Four Nobel Truths and the Noble Eightfold path – 16 chapters in fact. He breaks down the teachings into their component parts, explains these parts, often with the use of poetry, metaphor and canonical sources. Then he explains how all these elements are connected, how the interplay and are how the ‘inter-are’ – when you truly focus on one element, you will be practicing all the elements automatically.
The third section of the book is dedicated to what I hesitate to call lesser known teachings. Perhaps if you have a good background in Buddhism then you would probably at least know what they were (I knew a handful) but if you are new to Buddhism then the chances are you wouldn’t know them. These teachings are well explained and most importantly linked in to the other elements. It was really good to read about these other important teachings.
Why I love It…
Firstly I have to mention the use of metaphor. This book is full of metaphorical explanations to aid the reader in their understanding. They help make the teachings easier to digest – and some of these teachings can be confusing at the best of times. One thing that really stuck in my mind was a metaphor about waves:
“When we look at the ocean, we see that each wave has a beginning and an end. A wave can be compared with other waves, and we can call it more or less beautiful, higher or lower, longer lasting or less long lasting. But if we look more deeply, we see that a wave is made of water. While living the life of a wave, the wave also lives the life of water. It would be sad if the wave did not know that it is water. It would think, ‘Some day I will have to die. This period of time is my life span, and when I arrive at the shore, I will return to nonbeing.’
These notions will cause the wave fear and anguish. A wave can be recognized by signs — beginning or ending, high or low, beautiful or ugly. In the world of the wave, the world of relative truth, the wave feels happy as she swells, and she feels sad as she falls. She may think, ‘I am high!’ or ‘I am low!’ and develop superiority or inferiority complexes, but in the world of the water there are no signs, and when the wave touches her true nature — which is water — all of her complexes will cease, and she will transcend birth and death,” (p.124/5)
While I was reading this passage (and many others), suddenly the ideas behind impermanence, rebirth and all sorts of other things started to make a bit more sense. The book is full of useful metaphors like these and by the end I felt like my understanding of the fundamental concepts was improved.
All the way through I found myself learning new things, and understanding concepts I already knew about much more clearly than I ever have before. I’m sure I missed more than I took in, and this book will definitely become a book I will re-read over and over.
The main reason this book is ranked ‘exceptional’ rather than just 5 buttons is basically because of my emotional reaction to text. With every chapter my understanding grew and I had clear guidance to help me understand some difficult concepts and encouragement to apply these things to me own life. I really strongly felt motivated to make improvements in my life and to follow the teachings of the Buddha more closely. I felt a really strong emotion of loving kindness in my heart as I read this book and that feeling continued after I put the book down each night. It was a rare experience and one I feel very happy to have gone through. I genuinely feel this may be one of the most important books I have ever, or indeed will ever read.
Recommended For…
Everyone with an interest in Buddhism, from the absolute beginner to the advanced practitioner.
Everyone generally. I would recommend this book to everyone actually – the contents are very Buddhism-centric (obviously) but there are lessons to be learned from this book that everyone from all works of life could make use of.
Final thoughts…
This book is probably one of the best books on Buddhism that I have read for a beginners view. The concepts can be difficult but Thầy offers excellent guidance and explanation to help you understand.
The book also contains a good deal that would be of value to a more experienced practitioner. Yes, it’s good as a reminder of the basic teachings but the poetry and imagery of this work make it well worth reading as a guide to deeper understanding and encouragement to deeper practice.
Everyone should read this book.
___________________________________________
Please note: I am in no way affiliated with the author or publishers. I bought this book with my own money for my own reasons. The opinions contained within are my own and have not been influenced by any external entity!
Read less
69 people found this helpfulReport abuse
Amai Reads
5.0 out of 5 stars A beautiful Buddhism primerReviewed in the United Kingdom on 18 September 2019
Verified Purchase
This is a rich book that will get you started on Buddhism and mindfulness. It is very well structured without being rigid or textbook-like and reads very well. Reading through the chapters you will definitely learn new things that will broaden your perspective on life.
PROS:
+ A lot of content for every paragraph
+ No waffle
+ Diagrams and tables to aid understanding
+ Clearly written
+ Practical spirituality that you can apply in everyday experience
+ No bogus tricks
+ Worth reading multiple times
CONS:
- There are many concepts and it may be overwhelming at first
15 people found this helpfulReport abuse
Andrew G. Marshall
3.0 out of 5 stars Great wisdom but hard to digest in one readingReviewed in the United Kingdom on 11 September 2017
Verified Purchase
I first read this book about five years ago. I found it both heavy going and life changing. Returning to The Heart of Buddha's Teaching, I was pleased that I was able to understand more but it is still overwhelming. I think the problem is the huge amount of information: the four noble truths, the twelve turnings of the wheel, the eight fold path, the twelve links of interdependent co-arising, I could go on... And although each item made sense, the overall feeling was indigestion but perhaps that's what happens when a whole tradition is being covered in ONE book. Or perhaps I need to read it a couple of times more before I can get the full benefit?
21 people found this helpfulReport abuse
Julia Hayden
5.0 out of 5 stars Explains the Dharma clearly with examples that everyone can relate to.Reviewed in the United Kingdom on 10 December 2020
Verified Purchase
This is a truly wonderful book, by my favourite Buddhist author. He explains the Dharma so clearly, with examples that everyone can relate to. I owned it before but didn't keep it, being a minimalist. Then I realised how important it was to own a Dharma book,so this was my top choice.
4 people found this helpfulReport abuse
kumar
5.0 out of 5 stars Meditation + this book = well being !Reviewed in India on 30 January 2019
Verified Purchase
I bought this book recently , As i have started meditation and was fascinated into its history ,Im here to share few things from this book ,which I do really believe that any person who has insight knowledge of suffering will find its true meaning -"Two strong men are dragging a third man along in order to throw him into a fire pit. He cannot resist, and finally they throw him into the glowing embers.These strong men, the Buddha said, are our own volition. We don't want to suffer, but our deep-seated habit energies drag us into the fire of suffering-"Whoever sees suffering sees the making of suffering, the ending of suffering, and the path,"- "the "Realization" that suffering and happiness are not two. When you reach this stage, your joy is no longer fragile. It is true joy."-"When you feel despair, fear, or depression, it may be because you have ingested too many toxins through your sense impressions" I do believe that everyone should know the teaching of buddha to know our true problems and find solutions from this book.
39 people found this helpfulReport abuse
See all reviews
René Ruiz (Narrator), Thích Nhất Hạnh (Author), & 1 more
4.8 out of 5 stars 4,461 ratings
The Heart Of Buddha's Teaching: Transforming Suffering into Peace, Joy and Liberation Kindle Edition
by Thich Nhat Hanh (Author) Format: Kindle Edition
4.8 out of 5 stars 4,461 ratings
#1 Best Seller in Zen Philosophy
See all formats and editions
Kindle
$16.99
Read with Our Free App
Audible Logo Audiobook
1 Credit
'Thich Nhat Hanh shows us the connection between personal, inner peace, and peace on earth.' The Dalai Lama
In The Heart of the Buddha's Teaching, Thich Nhat Hanh brings his gift of clear and poetic expression to an explanation of the Four Noble Truths, the Noble Eightfold Path, and other basic Buddhist teachings. Thich Nhat Hanh's extraordinary contribution to Buddhism and to life is the way he makes these teachings and practices accessible to everyone, showing us how the very suffering that is holding us down can be the path to our liberation.
Read less
Print length
306 pages
======
Product description
Review
"Thich Nhat Hanh writes with the voice of the Buddha." --Sogyal Rinpoche "If there is a candidate for 'Living Buddha' on earth today, it is Thich Nhat Hanh." --Richard Baker-roshi "Thich Nhat Hanh shows us the connection between personal, inner peace, and peace on earth." --His Holiness the Dalai Lama "Thich Nhat Hanh is a real poet." --Robert Lowell --This text refers to an alternate kindle_edition edition.
Book Description
The next golden backlist title from Thich Nhat Hanh. --This text refers to an alternate kindle_edition edition.
From the Back Cover
In The Heart of the Buddha's Teaching, Thich Nhat Hanh introduces us to the core teachings of Buddhism and shows us that the Buddha's teachings are accessible and applicable to our daily lives. With poetry and clarity, Nhat Hanh imparts comforting wisdom about the nature of suffering and its role in creating compassion, love, and joy--all qualities of enlightenment. Covering such significant teachings as the Four Noble Truths, the Noble Eightfold Path, the Three Doors of Liberation, the Three Dharma Seals, and the Seven Factors of Awakening, The Heart of the Buddha's Teaching is a radiant beacon on Buddhist thought for the initiated and uninitiated alike. --This text refers to an alternate kindle_edition edition.
From the Inside Flap
In The Heart of the Buddha's Teaching, Thich Nhat Hanh introduces us to the core teachings of Buddhism and shows us that the Buddha's teachings are accessible and applicable to our daily lives. With poetry and clarity, Nhat Hanh imparts comforting wisdom about the nature of suffering and its role in creating compassion, love, and joy--all qualities of enlightenment. Covering such significant teachings as the Four Noble Truths, the Noble Eightfold Path, the Three Doors of Liberation, the Three Dharma Seals, and the Seven Factors of Awakening, The Heart of the Buddha's Teaching is a radiant beacon on Buddhist thought for the initiated and uninitiated alike. --This text refers to an alternate kindle_edition edition.
About the Author
Born in Hue, Vietnam, Thich Nhat Hanh was a Buddhist Zen Master, poet, scholar and human rights activist. In 1967, he was nominated for the Nobel Peace Prize by Martin Luther King. He founded the Van Hanh Buddhist University in Saigon, the School of Youth and Social Service and the Plum Village Buddhist community and meditation centre in France, where he lived for many years. He was the author of many acclaimed books including Peace is Every Step, Old Path White Clouds and Fear, which have sold millions of copies around the world. In 2018, he returned to Vietnam to live at the Tu Hieu Temple, where he was first ordained when he was sixteen years old. He died on 22nd January 2022, at the age of 95. --This text refers to an alternate kindle_edition edition.
Read less
Product details
ASIN : B0031RS9RK
Publisher : Ebury Digital (4 September 2008)
Language : English
File size : 2968 KB
Text-to-Speech : Enabled
Screen Reader : Supported
Enhanced typesetting : Enabled
X-Ray : Enabled
Word Wise : Enabled
Print length : 306 pages
Best Sellers Rank: 11,184 in Kindle Store (See Top 100 in Kindle Store)
1 in Zen Philosophy (Kindle Store)
1 in Dalai Lama
3 in Buddhist Rituals & Practice (Kindle Store)
Customer Reviews: 4.8 out of 5 stars 4,461 ratings
About the author
Follow authors to get new release updates, plus improved recommendations.
Follow
Thich Nhat Hanh
Thich Nhat Hanh (1926–2022) was a Vietnamese Buddhist Zen Master, poet, and peace activist and one of the most revered and influential spiritual teachers in the world. Born in 1926, he became a Zen Buddhist monk at the age of sixteen. His work for peace and reconciliation during the war in Vietnam moved Dr. Martin Luther King Jr. to nominate him for the Nobel Peace Prize in 1967. In Vietnam, Thich Nhat Hanh founded Van Hanh Buddhist University and the School of Youth for Social Service, a corps of Buddhist peace workers. Exiled as a result of his work for peace, he continued his humanitarian efforts, rescuing boat people and helping to resettle refugees. In 1982 he established Plum Village France, the largest Buddhist monastery in Europe and the hub of the international Plum Village Community of Engaged Buddhism. Over seven decades of teaching, he published a hundred books, which have been translated into more than forty languages and have sold millions of copies worldwide.
Product details
Listening Length 9 hours and 22 minutes
Author Thích Nhất Hạnh
Narrator René Ruiz
Audible.com.au Release Date 08 July 2014
Publisher Random House Audio
Program Type Audiobook
Version Unabridged
Language English
ASIN B01BC8TFSQ
Best Sellers Rank 11,159 in Audible Books & Originals (See Top 100 in Audible Books & Originals)
15 in Tibetan Buddhism (Books)
20 in Buddhist Rituals & Practice (Books)
28 in Eastern Philosophy (Audible Books & Originals)
Customer reviews
4.8 out of 5 stars
4.8 out of 5
4,460 global ratings
5 star 84%
4 star 11%
3 star 4%
2 star 1%
1 star 1%
How are ratings calculated?
Review this product
Share your thoughts with other customers
Write a customer review
Sponsored
Top reviews
Top reviews from Australia
Buddy
5.0 out of 5 stars Good but not for the newest of beginnersReviewed in Australia on 15 March 2015
Verified Purchase
This book is good but I don't think it would be great for the newest of beginners. Sure you would be able to get an absolute heap of good information out of it, it is just that the author tends to bring up information and concepts that is not discussed until later in the book. In other words, he compares apples to oranges then explains what an apple and an orange are some chapters later. I think before you read, you should at least read an article or two on the Four Noble Truths and The Noble Eightfold Path. Great book though, loved it!
3 people found this helpful
HelpfulReport abuse
Amir Kianfar
4.0 out of 5 stars Profound teachingsReviewed in Australia on 16 February 2020
Verified Purchase
Very profound teachings given through examples and allegories but a bit complexly written. Still enjoyed reading it to the most!
HelpfulReport abuse
Zencat
5.0 out of 5 stars Not to be missed.Reviewed in Australia on 19 November 2014
Verified Purchase
A book full of great wisdom. Thich Nath Hahn is superbly conveying Buddha's thoughts and teachings.
Highly recommended to those who want to take a different look at life.
HelpfulReport abuse
Frescati
2.0 out of 5 stars AverageReviewed in Australia on 24 November 2019
Verified Purchase
Basic rhetoric
HelpfulReport abuse
Victor Roberts
5.0 out of 5 stars I've left instructions to be buried with this book.Reviewed in Australia on 15 January 2017
Verified Purchase
If this were not loaded on the Kindle, it would be a dogged eared, well traveled book. I take it everywhere and read it daily.
HelpfulReport abuse
cjars5
5.0 out of 5 stars Easy to follow and digestReviewed in Australia on 17 June 2021
Just dives in with the basics, which is great as I find it resonates with me. I have the audible version also for the morning walks. Easy to follow and explained simply. If you're after the basics on Buddha and his teachings, this could be a good place to start.
HelpfulReport abuse
See all reviews
Top reviews from other countries
Holly "Ragdoll Reads" Hodson
5.0 out of 5 stars “This is definitely one of the most important books I have ever read.”Reviewed in the United Kingdom on 20 June 2018
Verified Purchase
TL;DR – This book is a basic introduction to the foundations of Buddhism, taught from the point of view of Zen Master Thich Nhat Hanh. Absolutely recommended.
RAGDOLL RATING: Exceptional
The Book…
The book covers the absolute fundamentals of Buddhism. Thầy introduces us to the Four Noble Truths and the Noble Eightfold Path and a handful of other concepts he considers to be the bedrock of the Buddhist faith.
The writing style is quite unusual – I have no idea of this a trait of Zen masters, poets, Vietnamese folks or just a personal quirk but it seems quite unique. Specifically, the writing seems to flow quite rapidly from one thing to another, usually from explanation to metaphor and back again. I don’t personally find it difficult to read because my mind tends to wander a lot anyway and I found it actually helped me take things in, but some people my find it a little tricky to deal with.
Thich Nhat Hanh (Who I will refer to as Thầy (teacher) from now on) is not only a Zen master but a poet too and this look is laced with sections of poetry on related topics. It’s a nice touch although I confess I am far to ignorant of poetry to be able to suggest how good it is.
The book is well referenced, linking to canonical texts, other Buddhist teachers works, and other books Thầy has written. It also includes, in the final section, a small selection of translated discourses which had been mentioned in the text.
Why I read it…
I’ve been trying to read a Buddhist text before my evening meditation and I just happened to buy this book not so long ago. I had listened to a guided meditation by Thich Nhat Hanh and found his insights really struck a chord with me.
Conveniently, this book also took up a position in my reading challenge in the “A book that will make you smarter” category.
Thầy has devoted a considerable amount of word-space to the teachings of the Four Nobel Truths and the Noble Eightfold path – 16 chapters in fact. He breaks down the teachings into their component parts, explains these parts, often with the use of poetry, metaphor and canonical sources. Then he explains how all these elements are connected, how the interplay and are how the ‘inter-are’ – when you truly focus on one element, you will be practicing all the elements automatically.
The third section of the book is dedicated to what I hesitate to call lesser known teachings. Perhaps if you have a good background in Buddhism then you would probably at least know what they were (I knew a handful) but if you are new to Buddhism then the chances are you wouldn’t know them. These teachings are well explained and most importantly linked in to the other elements. It was really good to read about these other important teachings.
Why I love It…
Firstly I have to mention the use of metaphor. This book is full of metaphorical explanations to aid the reader in their understanding. They help make the teachings easier to digest – and some of these teachings can be confusing at the best of times. One thing that really stuck in my mind was a metaphor about waves:
“When we look at the ocean, we see that each wave has a beginning and an end. A wave can be compared with other waves, and we can call it more or less beautiful, higher or lower, longer lasting or less long lasting. But if we look more deeply, we see that a wave is made of water. While living the life of a wave, the wave also lives the life of water. It would be sad if the wave did not know that it is water. It would think, ‘Some day I will have to die. This period of time is my life span, and when I arrive at the shore, I will return to nonbeing.’
These notions will cause the wave fear and anguish. A wave can be recognized by signs — beginning or ending, high or low, beautiful or ugly. In the world of the wave, the world of relative truth, the wave feels happy as she swells, and she feels sad as she falls. She may think, ‘I am high!’ or ‘I am low!’ and develop superiority or inferiority complexes, but in the world of the water there are no signs, and when the wave touches her true nature — which is water — all of her complexes will cease, and she will transcend birth and death,” (p.124/5)
While I was reading this passage (and many others), suddenly the ideas behind impermanence, rebirth and all sorts of other things started to make a bit more sense. The book is full of useful metaphors like these and by the end I felt like my understanding of the fundamental concepts was improved.
All the way through I found myself learning new things, and understanding concepts I already knew about much more clearly than I ever have before. I’m sure I missed more than I took in, and this book will definitely become a book I will re-read over and over.
The main reason this book is ranked ‘exceptional’ rather than just 5 buttons is basically because of my emotional reaction to text. With every chapter my understanding grew and I had clear guidance to help me understand some difficult concepts and encouragement to apply these things to me own life. I really strongly felt motivated to make improvements in my life and to follow the teachings of the Buddha more closely. I felt a really strong emotion of loving kindness in my heart as I read this book and that feeling continued after I put the book down each night. It was a rare experience and one I feel very happy to have gone through. I genuinely feel this may be one of the most important books I have ever, or indeed will ever read.
Recommended For…
Everyone with an interest in Buddhism, from the absolute beginner to the advanced practitioner.
Everyone generally. I would recommend this book to everyone actually – the contents are very Buddhism-centric (obviously) but there are lessons to be learned from this book that everyone from all works of life could make use of.
Final thoughts…
This book is probably one of the best books on Buddhism that I have read for a beginners view. The concepts can be difficult but Thầy offers excellent guidance and explanation to help you understand.
The book also contains a good deal that would be of value to a more experienced practitioner. Yes, it’s good as a reminder of the basic teachings but the poetry and imagery of this work make it well worth reading as a guide to deeper understanding and encouragement to deeper practice.
Everyone should read this book.
___________________________________________
Please note: I am in no way affiliated with the author or publishers. I bought this book with my own money for my own reasons. The opinions contained within are my own and have not been influenced by any external entity!
Read less
69 people found this helpfulReport abuse
Amai Reads
5.0 out of 5 stars A beautiful Buddhism primerReviewed in the United Kingdom on 18 September 2019
Verified Purchase
This is a rich book that will get you started on Buddhism and mindfulness. It is very well structured without being rigid or textbook-like and reads very well. Reading through the chapters you will definitely learn new things that will broaden your perspective on life.
PROS:
+ A lot of content for every paragraph
+ No waffle
+ Diagrams and tables to aid understanding
+ Clearly written
+ Practical spirituality that you can apply in everyday experience
+ No bogus tricks
+ Worth reading multiple times
CONS:
- There are many concepts and it may be overwhelming at first
15 people found this helpfulReport abuse
Andrew G. Marshall
3.0 out of 5 stars Great wisdom but hard to digest in one readingReviewed in the United Kingdom on 11 September 2017
Verified Purchase
I first read this book about five years ago. I found it both heavy going and life changing. Returning to The Heart of Buddha's Teaching, I was pleased that I was able to understand more but it is still overwhelming. I think the problem is the huge amount of information: the four noble truths, the twelve turnings of the wheel, the eight fold path, the twelve links of interdependent co-arising, I could go on... And although each item made sense, the overall feeling was indigestion but perhaps that's what happens when a whole tradition is being covered in ONE book. Or perhaps I need to read it a couple of times more before I can get the full benefit?
21 people found this helpfulReport abuse
Julia Hayden
5.0 out of 5 stars Explains the Dharma clearly with examples that everyone can relate to.Reviewed in the United Kingdom on 10 December 2020
Verified Purchase
This is a truly wonderful book, by my favourite Buddhist author. He explains the Dharma so clearly, with examples that everyone can relate to. I owned it before but didn't keep it, being a minimalist. Then I realised how important it was to own a Dharma book,so this was my top choice.
4 people found this helpfulReport abuse
kumar
5.0 out of 5 stars Meditation + this book = well being !Reviewed in India on 30 January 2019
Verified Purchase
I bought this book recently , As i have started meditation and was fascinated into its history ,Im here to share few things from this book ,which I do really believe that any person who has insight knowledge of suffering will find its true meaning -"Two strong men are dragging a third man along in order to throw him into a fire pit. He cannot resist, and finally they throw him into the glowing embers.These strong men, the Buddha said, are our own volition. We don't want to suffer, but our deep-seated habit energies drag us into the fire of suffering-"Whoever sees suffering sees the making of suffering, the ending of suffering, and the path,"- "the "Realization" that suffering and happiness are not two. When you reach this stage, your joy is no longer fragile. It is true joy."-"When you feel despair, fear, or depression, it may be because you have ingested too many toxins through your sense impressions" I do believe that everyone should know the teaching of buddha to know our true problems and find solutions from this book.
39 people found this helpfulReport abuse
See all reviews