한국 무교회주의 운동사의 검토 - 교보문고 스콜라
한국 무교회주의 운동사의 검토
: 한국교회사적 평가를 중심으로
A review on the Korean non-Church movement history:on the soil of Korean church history
서정민(Seo Jeong-Min) 저
간행물명 : 신학사상
권/호 : 神學思想 2009년 가을호 (제146집) / 2009 / 213~244 (32pages)
발행기관 : 한국신학연구소
간행물유형 : 전문잡지
주제분류 : 기독교신학
파일형식 : PDF
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초록
한국어초록
한국교회사에 있어‘무교회주의 운동’에 대한 이미지는 크게 두 가지로 구분된다. 첫째, 긍정적 이미지로 한국 기독교가 민족사적 사명을 수행해 나갈 수 있게 하는데 있어 가장 탁월한 신학적 성찰을 제공한 바 있다는 것이다. 그리고 이러한 무교회주의 전통을 지닌 이들의 정열적인 성서연구와 그 성과, 또한 그들 개인이 지닌 깊은 영성과 경건, 윤리적 실천력 등은 그 긍정적 이미지를 이야기할 수 있는 대표적 항목이 아닐 수 없다. 둘째, 부정적 이미지는 이들 그룹을 하나의‘섹트’(sect)로 볼 수 있는 견해이다. 이는 교회 내부로부터는 지속적인 문제제기를 해 온 바, 그 내용은 기독교로서의 가장 중심적인 신학적 항목의 하나인‘교회론’의 문제였다.
한국 무교회주의 운동은 해방 전의 전기와, 해방 후의 후기로 시대를 구분할 수 있다. 본 논문에서는 전기 무교회 그룹의 성서조선사건이 1940년 함석헌의 구속과 연관성이 있는 것으로 파악하였고, 기존에 논란이 되었던 그의 구속날짜와 석방날짜를 새롭게 밝혔다. 또한 전기 무교회 그룹과 일본 무교회 그룹 간의 깊은 교류와 연대에 대해서도 살펴보았다. 전기의 무교회 운동은 1942년 성서조선사건에서 절정을 이루면서, 수난기‘한국민족기독교’의 신학적 전통을 수립했다고 평가할 수 있다.
그러나 후기 운동은 철저한 개인 경건과 성서연구로 몰두하여 역사적인 역할을 감당하지 못한 약점을 지니고 있다. 한국 무교회주의 운동의 과제는 개인적 신앙을 승화하여 지금 현재 한국의 민족사회가 지속적으로 지니고 있는 역사적 문제, 곧 분단 극복의 문제, 사회 양극화의 해소 문제, 문화적 다양성의 상호 교섭 문제, 환경문제와 창조질서 보존의 문제, 생명에 대한 존중과 경외와 그에 대한 기독교적 이해의 지평을 확장하는 문제 등이 있어 그 전통에 입각, 더욱 강력한 예언성과 실천성을 발휘하는 데 있다.
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영어 초록
Korean Non-church movement is said to have two opposite images. First, it has been praised to provide the most outstanding theological introspection which enabled Korean church to complete its historical mission of the time. Passionate study of the Bible along with its abundant fruit, profound spirituality and piety, and assiduous practice of moral deeds were typical features of the members of the Movement. On the contrary, it has also been said to exercise negative influences on the Korean Christianity. Korean Church regarded it merely as a ‘sect’as the name suggests because the ecclesiology of the Korean Nonchurch group, one of the most major theological issues, seemed suspicious.
Korean Non-church movement is able to be divided into two periods, before and after the Liberation. This thesis attests the ‘Sung-Suh Chosun(the Bible and Korea) event’is related to the custody of Ham Sukhun in 1940 and the exact date of his custody and release which has been a disputed issue is newly verified. Also, the close connections and solidarity between the former period of Korean Non-church Movement and Japanese Non-church Movement are pointed out. It can be estimated that the former Non-church Movement reached its peak with the
breakout of the ‘Sung-Suh Chosun(the Bible and Korea) event’, establishing the theological tradition of ‘ Korean National Christianity’in the suffering period under Japanese occupation.
However, since the group of the latter movement totally gave themselves up to each individual piety and Bible studies, they could not discharge its historical role. Now the mission required for Korean Non-church movement is to sublime individual faith so that it could exercise stronger prophecy and practice imparted by the precursors on the current issues of Korean society, such as division of the two Koreas, inter-negotiations of social diversities, polarity of the society, environmental problems, disrespect for life and so on.
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목차
초록
1. 서론: 한국 무교회주의 운동의 이미지
2. 한국 무교회주의 운동의 시기구분
3. 우치무라(內村鑑三)와 전기 한국 무교회주의 운동 그룹
4. 전기 한국 무교회주의 그룹과 일본 내 무교회주의자들 간의 연대
5. 함석헌의‘계우회 사건’과‘성서조선사건’의 상관성
6. ‘한국민족교회’와 김교신
7. 해방 후 무교회주의 운동의 추이
8. 결론: 한국 무교회주의 운동의 과제
참고문헌
Abstract