2023/11/29

Ch’oe Han’gi and the philosophy of Ki : UBC MA thesis, Pek, Unsok

Ch’oe Han’gi and the philosophy of Ki : the problem of Korean philosophy - UBC Library Open Collections

UBC Theses and Dissertations

Ch’oe Han’gi and the philosophy of Ki : the problem of Korean philosophy (2003)
Pek, Unsok
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Abstract

What concerns me here is 'how cognitive changes were made' and 'how such changes affected a cognitive agent and a community of cognitive agents, in perceiving contents.' My thesis is, in this sense, a text-based case study of cognitive changes (to say, the phenomena of Enlightenment). In practice, this focuses on a Korean writer, Ch'oe Han'gi (1803-1877)'s works and their related literature, proceeding an inquiry into his intellectual changes through reading and writing practice of Asian and Western texts mainly of philosophy and sciences. For providing an account of Ch'oe's intellectual practice, I adopt basically the approach of cognitive-historical analysis and social epistemology that is used for my addressing some social and cultural dimensions of human cognition and the problem of communicating 'acquired cognition' (i.e. philosophical and scientific knowledge) among different historical, social and cultural contexts. Sweeping the starting ground with the broom of critical-linguistic analysis, I construe Ch'oe's original stylization of epistemology—his notion of cognition (experience through observation-inference-confirmation)— as an exemplary model for contemporary Korean philosophers who are trying to (re-)create 'Korean-style philosophy,' so as to contribute to philosophical activities in a global scale. Ch'oe's enlightenment was in complex ways formatted in the twilight zone between light from the West and from the East. So that could illuminate some constraints socially, culturally and historically imposed on individual choice in cognition in the West and the East, by mirroring the limitations of the self-confidently preserved substantial beliefs of both parties. Those beliefs had been assumed to be of universal applicability until their respective limitations were revealed when they encountered one another. Concluding my account of Ch'oe's enlightenment, I finally develop the 'verb-first-style epistemology' from Ch'oe's original insights. Therewith, I propose a way of having room for all sorts of selections on each individual's attributes, while reaping the benefits of synthetic practice via accommodating diverse lenses, perspectives from diverse fields in cognition.

여기서 내가 관심을 두는 것은 '인지적 변화가 어떻게 이루어졌는가'와 '그 변화가 인지적 행위자와 인지적 행위자 공동체가 콘텐츠를 인지함에 있어서 어떻게 영향을 미쳤는가'이다. 이런 의미에서 내 논문은 인지 변화(즉, 계몽주의 현상)에 대한 텍스트 기반 사례 연구입니다. 실제로는 한국의 작가 최한기(1803-1877)의 작품과 관련 문헌을 중심으로 철학과 문학을 중심으로 아시아와 서양 문헌의 읽기와 쓰기 실천을 통해 그의 지적 변화를 탐구한다. 과학. 최 신부의 지적 실천에 대한 설명을 제공하기 위해 나는 기본적으로 인간 인식의 사회적, 문화적 측면과 '획득된 인식'(즉, 철학적 및 과학적 지식)을 다양한 역사적, 사회적, 문화적 맥락에서 살펴봅니다.

 비판언어학적 분석의 빗자루로 출발지를 휩쓸면서 나는 최 신부의 인식론에 대한 독창적인 양식화, 즉 그의 인식(관찰-추론-확인을 통한 경험) 개념을 다음을 추구하는 현대 한국 철학자들의 모범적인 모델로 해석한다. '한국형 철학'을 재)창조하여 세계적인 철학 활동에 기여한다. 최 신부의 깨달음은 서쪽 빛과 동쪽 빛 사이의 황혼지대에서 복합적으로 형성되었다. 따라서 이는 양 당사자의 자신감있게 보존된 실질적인 신념의 한계를 반영함으로써 서양과 동양의 인지에 있어 개인의 선택에 사회적, 문화적, 역사적으로 부과된 일부 제약을 밝힐 수 있습니다. 이러한 신념은 서로 마주했을 때 각각의 한계가 드러날 때까지 보편적으로 적용 가능한 것으로 간주되었습니다. 최 신부의 깨달음에 대한 나의 설명을 마무리하면서 나는 마침내 최 신부의 독창적인 통찰로부터 '동사 우선형 인식론'을 발전시켰다. 이를 통해 나는 개인의 속성에 대해 다양한 선택의 여지를 가지면서, 인지에 있어서 다양한 렌즈와 관점을 수용함으로써 종합적 실천의 이점을 얻을 수 있는 방법을 제안한다.
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TABLE OF CONTENTS 
ABSTRACT TABLE OF CONTENTS

1. Introduction: Making Up 'Korean Philosophy' 
2. Ch'oe Han'gi in Focus: Twentieth Century 
2.1 Nineteenth Century: Retrospective Imaging 
2.2 Modernization Projects: Prospective Historicizing 
3. Before the Philosophy of Ki
3.1 Choson Korea: The Moral Kingdom 
3.2 INTERLUDE: Clash of Worlds —-—
3.3 Western Worlds in Translation: Intellectual Hegemony — 
4. Birth of Philosophy of Ki: Manifesto of (Korean) Enlightenment 
4.1 Confucian or meta-Confucian
4.2 From Confucian to post-Confucian 
5. Conclusion: Ch'oe Whispers

Bibliography i
Appendix I: Chinese Publications of Western Knowledge by Protestant Missionaries (-1867)
Appendix II: Changing Perception of the World by Koreans (1402-1834)