2021/03/08

반역의 우주(에오명상총서 7) - 교보문고

반역의 우주(에오명상총서 7) - 교보문고

소득공제
반역의 우주(에오명상총서 7)
무묘앙에오 지음 | 손성애 옮김 | 모색 | 2000년 05월 20일 출간
반역의 우주(에오명상총서 7)
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ISBN 9788986128437(8986128438)
쪽수 336쪽
크기 A5 판형알림
이 책의 원서/번역서 (The)Revellious universe / 無明庵回小
책소개
이 책이 속한 분야
종교 > 불교 > 사찰/사찰기행
에오이즘이란 독특한 우주론의 체계를 살핀 책. 이 책은 인간의 위선적 행위나 종교, 정신세계에 관여하는 인간의 사고가 어떻게 분열되는지를 철저하게 비판하게 있다. 한편으로는 선, 타오, 원시불교를 소재로 해 그의 깨달음의 경지를 자유자재로 이야기하고 있다.
저자소개
저자 : 무묘앙에오작가 정보 관심작가 등록
철학자/철학박사
목차
001. 독자님들께....(4)
002. 편집자 서문...(5)
003. 프롤로그....(10)
004. [생·노·병·사는고가 아니다]...(12)
005. [윤회를 해도 결국 이렇게 되고 만다.]...(21)
006. 윤회의 개념이 보편화된 배경...(21)
007. 사후 행선지의 카탈로그화...(28)
008. 생명 활동은 반드시 중독된다...(34)
009. [불교도라는 이름의 단순한 종교족]...(40)
010. 존재 자체가 고다...(40)
011. 석가에게 반론을 펴라...(46)
012. 진화하는 영혼이라는 용어를 경계하라...(49)
013. 인간을 생물로 인식하지 않는 차원 존재들...(53)
014. 불교는 존재가 아닌 비존재로 향한다...(57)
015. 신일랑은 당신의 지성으로 심문하라...(62)
016. 에오니즘을 경솔하게 받아들이지 말라..(66)
017. 졸업할 수 없는 강제 수용소로서의 우주...(69)
018. [게으름뱅이는 깨닫지 못한다]....(73)
019. 마지막 자아의 죽음...(73)
020. 죽음과 광기의문....(77)
021. [발심의 순간]...(85)
022. 다섯가지의 관문...(85)
023. 발심의 조건은 한가함이다...(93)
024. 석가가 발심한 진자 이유...(97)
025. 당신의 존재감이 사라졌을때...(100)
026. 지금 이순간을 붙잡을 수는 없다...(105)
027. [일체의 가치관을 무시하라]....(109)
028. 가치관 자체가 장애다...(109)
029. 가치관은 단순한 구속이다...(113)
030. 뜻도 모르면서 자각이라는 용어를 쓰지마라...(119)
031. 바보로 사는 것이 편하다...(124)
032. [지금 여기에 존재하기]...(129)
033. [아무래도 상관없는 이야기]...(133)
034. 타인에게 무언가를 줄때는 충분히 주의하라...(134)
035. 병이란 무엇인가...(142)
036. 명상하기 이전에 철저라게 생각하라...(150)
037. 자아의 일반적인 역활...(157)
038. [껍데기 종교인들에게 보내는 편지]....(168)
039. 손바닥의 나비...(169)
040. 지관타좌...(175)
041. 정토진종 신자에게 보내는 편지...(177)
042. 상좌 불교도에게 보내는 편지(1)(2)(3)....(183)
043. 왜 석가는 해탈했는가...(207)
044. 라즈니쉬가 제자에게 전한 엉터리 메시지....(211)
045. 명상에서의 여러가지 신비 체험...(221)
046. [후기]
047. 21세기 구도자의 출발점...(238)
048. 대오와 해탈의 근본적 차이:비교십우도...(248)
049. [보론:대오 직전 에오의 기록]....(261)
출판사 서평
이 책은 'EO가 본 얼간이들·1'(1998.10 발간) 'EO가 본 얼간이들·2'(1998.10 발간) '폐허의 붓다'(1999.2 발간) '속 폐허의 붓다'(1999.7 발간) '폐허의 붓다 외전'(1999.8 발간) '지구가 꺼질 때의 좌선'(2000.1 발간)에 이은 에오명상전집의 7번째 작품으로 에오의 대오 직전 기록이 담겨 있다.

에오이즘에는 석가가 말하는 4고(苦)(생로병사)란 없다. 석가의 논법이 논리적으로 빈곤함을 통찰한다. 에오는 4가지 현상 자체는 결코 고가 아님을 말하며, 오히려 이들 4가지를 통해 일어나는 '무언가'가 고(苦)임을 단언한다.

탄생 '그 자체'에 고(苦)는 없다. - 지구에서는 탄생에 관해서 지구 고유의 시스템이 있기 때문에 육체에 의식이 압축되는 고통이 수반되지만 석가가 말하는 고(苦)는 생명의 탄생 그 자체에 존재하지 않는다.

늙음 자체가 고(苦)는 아니다. - 늙는 것 그 자체 어디에도 고는 없다. 늙음에 동반되는 육체의 이탈과 변화, 고통과 부자유스러움이 더 많아진다는 것뿐으로, 이는 오히려 병으로 인한 고에 가깝다.

죽음 자체도 고(苦)는 아니다. - 죽음이라는 것이 육체로부터의 해방이라는 면에서 죽음을 고(苦)라고 말할 수 없으며, 오히려 그에 따르는 순수하게 심리적, 생리적인 <이탈>이 고로 느껴질 뿐이다.

어떤 경우에는 병조차 고(苦)가 되지 않는다. - 고가 없는 병도 있다.

에오가 4가지 고(苦)가 고(苦)가 아니라고 확신한 이유는 간단하다. 지구 밖의 우주 생물을 조망했을 때, 이 4가지 고가 존재하지 않는다는 사실을 발견한 때문이었다.

우주·만물은 무엇을 위해서 존재하는가? 이 최후의 의문에 명확하게 대답할 수 있는가? 이 의문에 철저하게 생각했다고 말할 수 있는가? 이 책의 보론인 '대오 직전 에오의 기록'을 보면 어느 누구도 경험하지 못한 우주의 어둠을 이해하는 과정이 나온다. 그리고 최후의 결론에 이른다.

한국에서 출판되기 이전에도 PC통신 등을 통해 소개되면서 화제를 모으며 에오(EO)에 관한 열띤 찬반 논쟁이 지금까지 계속되고 있는 책이다.

지구가 꺼질 때의 좌선(에오명상총서 6) - 교보문고

지구가 꺼질 때의 좌선(에오명상총서 6) - 교보문고

소득공제
지구가 꺼질 때의 좌선(에오명상총서 6)
무묘앙에오 지음 | 박은혜 외 옮김 | 모색 | 2000년 01월 10일 출간
지구가 꺼질 때의 좌선(에오명상총서 6)
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판매가 : 9,000원 [10%↓ 1,000원 할인]
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ISBN 9788986128369(8986128365)
쪽수 318쪽
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이 책의 원서/번역서 Zen in disappearing Earth / 무명암회소
책소개
이 책이 속한 분야
종교 > 불교 > 사찰/사찰기행
진정한 대오(大悟)자는 인류의 엘리트적 정점에 서있 는 각성자가 아니라 양관이나 한산과 같은 무지와 대 우(大愚)를 깊이 사랑하는 사람이다. 인간이 인간인 것을 완전히 망각해 버리는 것, 그것이야말로 본래의 원시불교, 타오이즘이다.
저자소개
저자 : 무묘앙에오작가 정보 관심작가 등록
철학자/철학박사
목차
001. [사인선종의 일화와 문답집]
002. 어느 납자의 즉불록
003. 사인선종의 일화
004. 궁극의 문답
005. 에오와 승려들의 법전
006. 남천이 고양이를 도운 방법
007. 사인선사의 문답:초급편
008. 사인선사의 문답:중급편
009. 최후의 문답
010. 10인의 수행자와의 대화
011. [현대의 선은 무엇이 맹점인가]
012. 전국 선사관계자에게 보내는 편지
013. 형식적인 선사의 한계
014. 외도의 필요성
015. 선은 원시불교로 돌아가라
016. 앞으로 10초후에 당신 죽을때
017. 일체의 삼라만상은 고다
018. [선사의 법사는 무엇이 문제인가]
019. 선을 버림으로써 본래 면목의 선이 되다
020. 어느 선방 수행의 모순점
021. 자연법이 무위자연의 길
022. 토끼
023. 마음없는 물체처럼 좌선하라
024. 나는 선문이 아니다
025. [알려지지 않은 법화록]
026. 깨달음과 무관심의 공통점
027. 잡념을 어떻게 하면 조흥ㄴ가
028. 자타평등.대환희.유희삼매
029. 지금 이순간<관>
030. 가장 소중한 것을 던져 버려라
031. 고제의 본질에 대하여
032. 석가의 고제와 사인선에서의 멸제
033. 십우도,그 최후의 3단계
034. 0.1초의 깨달음
035. 사인선종의 논리와 개요
출판사 서평
《지구가 꺼질 때의 좌선》은 《EO가 본 얼간이들·1》(1998.10 모색)《EO가 본 얼간이들·2》(1998.10 모색)《폐허의 붓다》(1999.2 모색), 《속폐허의 붓다》(1999.7 모색), 《폐허의 붓다 외전》(1999.8 모색)에 이은 에오명상총서의 6번째 작품으로 난해한 선문답으로 구성되어 있다.

이 책의 대부분이 저자 에오가 한 사람의 선승을 향해 쓴 편지로 전반은 저자 자신이 만든 선(禪) 이야기로 꾸며져 있으며, 후반은 일본의 전통적인 선사에 대한 비판으로 이루어져 있다. 이러한 비판 내용은 선이나 불교단체뿐 아니라 모든 종교인들에게 공통되는 점이 많이 있어 참고가 될 것이다.

현대의 혼탁한 사회는 승려가 폭력을 휘두르고 검찰 간부가 죄를 짓고 국회에서 욕지거리가 난무한다. 이런 현상은 인간이 삶에 집착하여 현세 행복에 급급하기 때문이다.

불교의 본질은 현세의 어떤 이익을 위한 것이 아니어서 사회적, 상업적, 예술적인 성과와 아무런 관련이 없다. 오직 홀로 죽음을 어떻게 받아들이는가를 근본 문제로 삼는다. 모든 철학이 삶의 논리에 존재를 부여하지만 순수한 원시불교, 일본의 선(禪)과 중국의 타오이즘만은 살아가는 문제가 아닌 <죽음>을 당연한 자연 질서로 생각한다.

최근 상영된 일본 영화 '나라야마 부시코'는 일본판 고려장 이야기로 70세를 앞두고 죽음을 기다리는 오린(사카모토 스미코)이란 노파와 아들 다츠헤이(오가타 켄)를 그린다. 아들은 마을의 생존법칙과 도덕률을 따라야 하는 것에 괴로워하며 어머니는 평상심으로 죽음을 향해 간다. 유한한 인간의 죽음도 단지 자연의 한 법칙임을 이 영화는 말하고 있다.

《지구가 꺼질 때의 좌선》이란 한 명의 인간이 죽을 때 필요로 하는 좌선을 의미하는지도 모른다. '지구가 꺼질 때'란 사람이 죽을 때이고 이때 죽은 자에게는 지구도 우주도 세계도 소멸하는 것이다.

한국에서 출판되기 이전에도 PC통신 등을 통해 소개되면서 화제를 모으며 에오(EO)에 관한 열띤 찬반논쟁이 지금까지 계속되고 있는 책.

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국내도서
종교
불교
불교인물
소득공제
폐허의 붓다(외전)(에오명상총서 5)
무묘앙에오 지음 | 손성애 옮김 | 모색 | 1999년 02월 15일 출간
폐허의 붓다(외전)(에오명상총서 5)
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ISBN 9788986128345(8986128349)
쪽수 304쪽
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이 책의 원서/번역서 Buddhas in rubble addendum / 무명암회소
책소개
이 책이 속한 분야
종교 > 불교 > 불교인물
광기의 기서이며 동시에 심원한 통찰을 포함하는 에오(EO)라는 이름없는 각자(覺者)의 결정판. 전세계 모든분야의 명상가, 테라피스트, 탐구자와 오컬트 팬에게 궁극적인 책. 사고중독, 모순투성이의 반전이라는 환 상,무지의 덕 등 41편으로 엮어졌다.
저자소개
저자 : 무묘앙에오작가 정보 관심작가 등록
철학자/철학박사
목차
001. 광기의 법맥
002. 지구가 사라질 때의 좌선
003. 무명암 내부자료
출판사 서평
《폐허의 붓다 외전》은 《폐허의 붓다》(1999, 모색), 《속폐허의 붓다》(1999, 모색)에 이은 에오의 붓다시리즈의 3번째 작품으로 기존 정신세계에 대한 신랄한 비판과 붓다시리즈의 마지막인 《지구가 사라질 때의 좌선》에 등장하는 선문답을 흥미 있게 풀이한 해설집이다.

에오(EO)는 붓다시리즈를 통해서 현대 과학의 경계를 뛰어넘어 우주의 지성체들과의 대화를 통해 밝혀진 생(生)과 사(死)의 비밀을 낱낱이 밝히고 있다. 석가, 라즈니쉬, 크리슈나무르티 등 세계적 각자(覺者)들의 깨달음의 본질, 신비 체험의 비밀 열쇠, 에고의 절대적 소멸과 완전 무(無)의 깨달음에 이르는 경로를 쫓고 있다. 어둠의 명상법인 사인선행법(死人禪行法)이 소개되는 은하계의 원시 경전이다

속 폐허의 붓다(에오명상총서 4) - 교보문고

속 폐허의 붓다(에오명상총서 4) - 교보문고

소득공제
속 폐허의 붓다(에오명상총서 4)
무묘앙에오 지음 | 박은혜 옮김 | 모색 | 1999년 07월 30일 출간
속 폐허의 붓다(에오명상총서 4)
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정가 : 10,000원
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도서·상품정보 1:1 문의하기
ISBN 9788986128338(8986128330)
쪽수 286쪽
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이 책의 원서/번역서 Buddhas in rubble 2 / 無明庵回小
책소개
이 책이 속한 분야
종교 > 불교 > 사찰/사찰기행
일본에서 태어나 34살에 깨달음을 얻고 36살의 젊은 나이에 타계한 에오의 비밀스런 가르침을 담고 있다. 인간의 위선적 행위나 종교, 정신세계에 관여하는 인 간의 사고가 어떻게 분열되는지를 비판하고 있으며, 깨달음의 경지를 자유롭게 이야기하고 있다.
저자소개
저자 : 무묘앙에오작가 정보 관심작가 등록
철학자/철학박사
목차
001. <1> 폐허의 광인들
002. 객사
003. 무, 불, 사의 세계
004. 노이로제에서 광명으로 나아가는 원리
005. 정적에서 광기로
006. 다수결의 광기
007. 절대절명의 근본의문
008. <2> 폐허의 여생자들
009. 니르바나
010. 깨달으면 이렇게 되고 만다
011. 불똥이 튀기까지
012. 빈손으로 살다
013. 정적과 더불어 산보하기
014. 그것은 단계가 아니라 한순간이다
015. 사인선 행법이 초래하는 의식 체험
016. <3> 폐허의 기인들
017. 텔레비전 중독의 폐해
018. 섹스로의 결착
019. 첫 대면과 무관심
020. 법우들
021. 좋아서 하는 일이 곧 숙달하는 길이다
022. 한 개의 바늘
023. <4> 폐허의 비교
024. 새로운 방편
025. 어둠의 명상
026. 영혼이 죽을 때
027. 영혼의 개별화라는 고통시스템
028. 돌아오지 않는 술주정꾼
029. 한 순간을 위한 영원
030. <5> 폐허의 시
031. 침묵의 미소
032. 죽음으로의 격언
033. 허공의 종자
출판사 서평
1. 《폐허의 붓다》(1999, 모색)에 이어 편안한 삶만큼 편안한 죽음(에고의 소멸)을 강조하는 에오(무묘앙 에오의 약칭) 특유의 직관과 독설이 번뜩이는 독자들과의 질의응답 모음집. 곧이어 출간될 《폐허의 붓다 외전》과 함께 무묘앙에오의 붓다시리즈 가운데 두 번째 책.

2. 중국 정부당국과 맞설 정도의 위력으로 성장한 이른바 '파룬궁' 사태를 통해서 보듯이, 21세기 종교세력의 위상과 역할은 전혀 다른 모습으로 다가오는 것일지 모른다. 특히 점술이나 민간신앙, 초월적 깨달음의 실체를 분석하는 근본적인 안목과 탁월한 통찰력을 제시하는 이 책은, 기존 종교는 물론이고 새천년기에 우후죽순으로 돋아날 신흥종교의 사회적 영향, 맹신도들의 위험성 등을 지적하는 밀레니엄 시대의 종교 비판서이다.

"도(道)는 경제를 망쳐서라도 인간을 살리고자 한다.도(道)는 인류를 망쳐서라도 지구를 살리고자 한다.반면, 외도(外道)는 지구를 망치고 쓰다가 버리는 한이 있어도 인류를 살려두고자 하며, 더욱이 인간을 망쳐서라도 경제를 살려두고자 한다."

에오는 이러한 어리석음을 종교나 온갖 신비주의의 함정으로 지적한다. 그는 또한, 오늘날의 환경파괴나 국가간의 분쟁과 경제전쟁, 종교분쟁, 남녀·지역간의 대립에서 나아가 생사의 근본문제에 이르기까지, 정신세계 속에서 서로를 나누고 쪼개고 끊임없이 핵분열해야만 스스로의 정체성이 충족되는 인류의 사고중독을 통렬하게 지적하고 있다.

3. 각 종교계의 지도자를 비롯, 참선과 명상 수행법 등에 관심이 있는 일반 독자들의 의문점을 주제별로 분류하여 독자 스스로 자신의 행법을 진단하고, 성찰할 수 있도록 안내한 타오이즘(Taoism) 철학 에세이.

① 게으른 사람, 공허함을 느끼는 이들을 위한 가르침
② 가족관계와 명상이나 깨달음을 구하는 본인 사이에 빚어지는 갈등의 해결
③ 노이로제와 번민으로부터 벗어나기 위한 가르침
④ 깨달음 이후의 생활은 어떻게 달라지는가
⑤ 행법 실습기간 중에 TV나 뉴스를 보지말아야 하는 이유
⑥ 수행과정중의 성관계와 그 초월에 관해서
⑦ 타인과의 만남에서 오는 긴장을 이완하는 법
⑧ 세상의 도인이나 성현들은 이 세계가 깨달음과 인류의식의 성숙을 향해서
발전한다고 끊임없이 강조하는데,
정작 인류의 수만 년 역사는 인간의식을 파괴시키는 방향으로
확산돼온 까닭은 무엇인가
⑨ 편안히 살고 편안히 죽는 법.

4. 한국에서 출판되기 이전에도 PC통신 등을 통해 소개되면서 화제를 모으며 에오(EO)에 관한 열띤 찬반논쟁이 지금까지 계속되고 있는 책.

폐허의 붓다(에오명상총서 3) - 교보문고

폐허의 붓다(에오명상총서 3) - 교보문고

 
폐허의 붓다(에오명상총서 3)
무묘앙에오 지음 | 박취산 외 옮김 | 모색 | 1999년 02월 15일 출간
폐허의 붓다(에오명상총서 3)
매장 재고 · 위치
정가 : 12,000원

책소개

이 책이 속한 분야
종교 > 불교 > 불교인물
일본인 저자의 명상서. 명상은 소멸에 이르는 길, 자기 혁명이란 이름의 환상, 세상과 타협하지 말고 한 사람의 붓다로 있으라, 애정이라는 이름의 유치한 편애, 명상의 효능과 후유증, 붓다가 말하는 죽음과 윤회 등 삶과 죽음에 대한 명상의 글이다.
저자소개
저자 : 무묘앙에오작가 정보 관심작가 등록
철학자/철학박사

목차

001. 깨달음, 그후
002. 타오(TAO)와 우주적 진리
003. 깨달음에 이르는 질의 응답
004. 명상 수행법 입문
005. 의식의 궁극적 고향, 절대無로의 여행
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출판사 서평

1. 해탈, 무(無), 지금 여기, 선과 악, 명상 등은 오늘날 비단 종교인들이나 명상가들뿐 아니라 모든 인류의 화두가 되고 있다. 이 책은 한국 사회에서 아직은 생소한 우주 채널러들의 신비 체험과 그들의 눈을 통해서 본 지구 인류의 과거, 현재, 미래를 파격적인 어법으로 풀어내고 있다.

2. 저자 에오는 라즈니쉬를 광명의 붓다로, 자신을 어둠의 붓다로 비유한다. 희망이 있기 때문에 절망이 있음을 통찰한 그의 정신 세계, 깨달음에 대한 자기 체험과 파격적인 관점은 참으로 라즈니쉬에 비견될 만하며, 참선과 도(道)에 관심을 가진 일반 독자나 불교인이라면 반드시 필독할 만한 책이다.《폐허의 붓다》라는 제목에서 볼 수 있듯이 21세기 이후의 인류가 직면하게 될 은하계 우주의 탄생 기원과 인간의 정신 세계에 대한 빛나는 예지와 통찰력이 전편에 흐르고 있다.

3. 일찍이 세계적 역사학자 토인비는 그의 말년에 새로운 미래 종교의 출현 가능성을 예견한 바 있다. 지난 이천 년 동안의 세계 종교로 역할했던 기독교와 불교 등의 패러다임을 넘어서는 명실상부한 세계 종교(통합 패러다임을 그는 상상했다)가 신천년의 시대에 도래할 것이라는 그의 예견은 이미 많은 종교학자와 미래학자들 사이에서도 어느 정도 공론화되어 있다. 에오는 따뜻한 애정이 깃든 냉소와 독설로 오늘날 인류의 정신 세계의 맹점과 종교적 위선을 때로는 날카롭게, 때로는 부드럽게 파헤친다. 그는 21세기 새로운 종교의 가능성을 예고하는 작은 거인이자 선지자라 할 수 있다.

4. 에오는 현대 과학의 경계를 뛰어넘어 우주의 지성체들과의 대화를 통해 밝혀진 생(生)과 사(死)의 비밀을 낱낱이 밝히고 있다. 석가, 라즈니쉬, 크리슈나무르티 등 세계적 각자(覺者)들의 깨달음의 본질, 신비 체험의 비밀의 열쇠, 에고의 절대적 소멸과 완전 무(無)의 깨달음에 이르는 경로를 쫓고 있으며, 어둠의 명상법인 사인선 행법(死人禪行法)이 흥비롭게 소개되는 은하계의 원시 경전이다. 세상에 잠복하는 무명의 붓다들이 갖는 40가지 특징, 그들을 식별하는 에오의 파격적인 통찰력과 예언이 담겨있다.

저자소개
저자 : 무묘앙에오(無明庵回小)

일본에서 태어나 1994년 36세의 나이로 타계했다. EO(에오)는 1992년에 깨달음을 얻었으며, 그 뒤 제자를 입문시키지 않고 아무런 형식에도 구애받지 않으며 자유분방하게 살았다. 그는 자신의 아파트 방 하나를 무명암(무명암)이라 이름 붙인 뒤, 그를 찾아온 소수의 사람들에게만 비밀스런 가르침을 베풀었다. 그의 강의와 원고들은 현재 일본에서 총 9권의 책으로 출판되었으며, 한국에서는 모색과 독점 계약이 체결되어 9권 모두 출간될 예정이다.

역자 : 박취산
1926년 평안북도 강계 태생으로 30대 이후 정신세계에 깊은 관심을 가지면서 한국에 <아봐타코스>를 최초로 소개한 바 있으며 북클럽<미내사(미래를 내다보는 사람들)>를 설립, 운영해 오고 있다. 역서로는 《바가바드 기타》《갈매기 조나단》《EO가 본 얼간이들》외 다수가 있다.

역자 : 손성애
1963년 서울 태생으로 일본 호오세이(法政)대학 정치학과를 졸업했고 일본 홋카이도 신문, 니시닛폰 신문 서울지국 기자를 역임했다. 역서로는 《EO가 본 얼간이들》이 있다. 닫기

2021/03/07

Appendix | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

Appendix | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi:

Appendix

THE EARLIEST EDITIONS of Keeping the Breath in Mind contain a version of Step 3 in Method 2 that Ajaan Lee later shortened and revised to its present form. Some people find the original version helpful, though, so here it is:


3. Observe the breath as it goes in and out, noticing whether it’s comfortable or uncomfortable, broad or constricted, obstructed or free-flowing, fast or slow, short or long, warm or cool. If the breath doesn’t feel comfortable, adjust it until it does. For instance, if breathing in long and out long is uncomfortable, try breathing in short and out short. As soon as you find that your breath feels comfortable, let this comfortable breath sensation spread to the different parts of your body. For example, each time you breathe in and out once, think of an important part of the body, as follows:

As you let the breath pass into the bronchial tubes, think of it as going all the way down the right side of your abdomen to the bladder.

As you take another in-and-out breath, think of the breath as going from the main arteries to the liver and heart on down through your left side to the stomach and intestines.

As you take another in-and-out breath, think of the breath as going from the base of the throat all the way down the internal (front) side of the spine.

As you take another in-and-out breath, think of letting the breath go from the base of the throat down the front of your chest through to the tip of the breastbone, to the navel, and out into the air.

As you take another in-and-out breath, inhale the breath into the palate down to the base of the throat, on through the middle of the chest to the large intestine, the rectum, and out into the air.

Once you’ve completed these five turns inside the body, let the breath flow along the outside of the body:

As you take an in-and-out breath, think of inhaling the breath at the base of the skull and letting it go all the way down the external (back) side of the spine.

Now, if you’re male, think first of your right side, both with the legs and with the arms. As you take an in-and-out breath, think of the right buttock and of letting the breath run all the way down the right leg to the tips of your toes.

As you take another in-and-out breath, think of the left buttock and of letting the breath run all the way down the left leg to the tips of your toes.

As you take another in-and-out breath, think of the base of the skull and of letting the breath run down your right shoulder, along your right arm to the tips of your fingers.

As you take another in-and-out breath, inhale the breath into the base of the skull and let it run down your left shoulder, along your arm to the tips of your fingers.

As you take another in-and-out breath, inhale the breath into the area inside your skull, thinking of your ears—eyes—nose—mouth. (Men should think of the right side first, with each part of the body: the right eye, right ear, right nostril, right arm, right leg, etc.; women: the left eye, left ear, left nostril, left arm, left leg, etc.)

Once you’ve finished, keep careful watch over your breath. Make the breath refined, light, and free-flowing. Keep the mind steady and still in this breath. Make your mindfulness and alertness thorough and circumspect. Let the various breath sensations join and permeate throughout the body. Let the mind be neutral, impassive, and well-composed.

‘Just Right’ Concentration | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

‘Just Right’ Concentration | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

‘Just Right’ Concentration

October 4, 1960

WHEN YOU MEDITATE, you have to think. If you don’t think, you can’t meditate, because thinking forms a necessary part of meditation. Take jhāna, for instance. Use your powers of directed thought to bring the mind to the object, and your powers of evaluation to be discriminating in your choice of an object. Examine the object of your meditation until you see that it’s just right for you. You can choose slow breathing, fast breathing, short breathing, long breathing, narrow breathing, broad breathing; hot, cool, or warm breathing; a breath that goes only as far as the nose, a breath that goes only as far as the base of the throat, a breath that goes all the way down to the heart. When you’ve found an object that suits your taste, catch hold of it and make the mind one, focused on a single object. Once you’ve done this, evaluate your object. Direct your thoughts to making it stand out. Don’t let the mind leave the object. Don’t let the object leave the mind. Tell yourself that it’s like eating: Put the food in line with your mouth, put your mouth in line with the food. Don’t miss. If you miss and go sticking the food in your ear, under your chin, in your eye, or on your forehead, you’ll never get anywhere in your eating.

So it is with your meditation. Sometimes the ‘one’ object of your mind takes a sudden sharp turn into the past, back hundreds of years. Sometimes it takes off into the future and comes back with all sorts of things to clutter your mind. This is like taking your food, sticking it up over your head, and letting it fall down behind you—the dogs are sure to get it; or like bringing the food to your mouth and then tossing it out in front of you. When you find this happening, it’s a sign that your mind hasn’t been made snug with its object. Your powers of directed thought aren’t firm enough. You have to bring the mind to the object and then keep after it to make sure it stays put. Like eating: Make sure the food is in line with the mouth and stick it right in. This is directed thought: The food is in line with the mouth, the mouth is in line with the food. You’re sure it’s food and you know what kind it is—main course or dessert, coarse or refined.

Once you know what’s what, and it’s in your mouth, chew it right up. This is evaluation: examining, reviewing your meditation. Sometimes this comes under threshold concentration—examining a coarse object to make it more and more refined. If you find that the breath is long, examine long breathing. If it’s short, examine short breathing. If it’s slow, examine slow breathing—to see if the mind will stay with that kind of breathing, to see if that kind of breathing will stay with the mind, to see whether the breath is smooth and unhindered. This is evaluation.

When the mind gives rise to directed thought and evaluation, you have both concentration and discernment. Directed thought and singleness of preoccupation fall under the heading of concentration; evaluation, under the heading of discernment. When you have both concentration and discernment, the mind is still and knowledge can arise. But if there’s too much evaluation, it can destroy your stillness of mind. If there’s too much stillness, it can snuff out thought. You have to watch over the stillness of your mind to make sure you have things in the right proportions. If you don’t have a sense of ‘just right,’ you’re in for trouble. If the mind is too still, your progress will be slow. If you think too much, it’ll run away with your concentration.

So observe things carefully. Again, it’s like eating. If you go shoveling food into your mouth, you might end up choking to death. You have to ask yourself: Is it good for me? Can I handle it? Are my teeth strong enough? Some people have nothing but empty gums and yet they want to eat sugar cane: It’s not normal. Some people, even though their teeth are aching and falling out, still want to eat crunchy foods. So it is with the mind: As soon as it’s just a little bit still, we want to see this, know that—we want to take on more than we can handle. You first have to make sure that your concentration is solidly based, that your discernment and concentration are properly balanced. This point is very important. Your powers of evaluation have to be ripe, your directed thought firm.

Say you have a water buffalo, tie it to a stake, and pound the stake deep into the ground. If your buffalo is strong, it just might walk or run away with the stake. You have to know your buffalo’s strength. If it’s really strong, pound the stake so that it’s firmly in the ground and keep watch over it. In other words, if you find that the obsessiveness of your thinking is getting out of hand, going beyond the bounds of mental stillness, then fix the mind in place and make it extra still—but not so still that you lose track of things. If the mind is too quiet, it’s like being in a daze. You don’t know what’s going on at all. Everything is dark, blotted out. Or else you have good and bad spells, sinking out of sight and then popping up again. This is concentration without directed thought or evaluation, with no sense of judgment: Wrong Concentration.

So you have to be observant. Use your judgment—but don’t let the mind get carried away by its thoughts. Your thinking is something separate. The mind stays with the meditation object. Wherever your thoughts may go spinning, your mind is still firmly based—like holding onto a post and spinning around and around. You can keep on spinning, and yet it doesn’t wear you out. But if you let go of the post and spin around three times, you get dizzy and—Bang!—fall flat on your face. So it is with the mind: If it stays with the singleness of its preoccupation, it can keep thinking and not get tired, not get harmed, because your thinking and stillness are right there together. The more you think, the more solid your mind gets. The more you sit and meditate, the more you think. The mind becomes more and more firm until all the hindrances (nīvaraṇa) fall away. The mind no longer goes looking for concepts. Now it can give rise to knowledge.

The knowledge here isn’t ordinary knowledge. It washes away your old knowledge. You don’t want the knowledge that comes from ordinary thinking and reasoning: Let go of it. You don’t want the knowledge that comes from directed thought and evaluation: Stop. Make the mind quiet. Still. When the mind is still and unhindered, this is the essence of all that’s skillful and good. When your mind is on this level, it isn’t attached to any concepts at all. All the concepts you’ve known—dealing with the world or the Dhamma, however many or few—are washed away. Only when they’re washed away can new knowledge arise.

This is why you should let go of concepts—all the labels and names you have for things. You have to let yourself be poor. It’s when people are poor that they become ingenious and resourceful. If you don’t let yourself be poor, you’ll never gain discernment. In other words, you don’t have to be afraid of being stupid or of missing out on things. You don’t have to be afraid that you’ve hit a dead end. You don’t want any of the insights you’ve gained from listening to others or from reading books, because they’re concepts and therefore inconstant. You don’t want any of the insights you’ve gained by reasoning and thinking, because they’re concepts and therefore not-self. Let all these insights disappear, leaving just the mind, firmly intent, leaning neither to the left, toward being displeased; nor to the right, toward being pleased. Keep the mind still, quiet, neutral, impassive—set tall. And there you are: right concentration.

When right concentration arises in the mind, it has a shadow. When you can catch sight of the shadow appearing, that’s vipassanā: liberating insight.

The knowledge you gain from right concentration doesn’t come in the form of thoughts or ideas. It comes as right views. What looks wrong to you is really wrong. What looks right is really right. If what looks right is really wrong, that’s wrong view. If what looks wrong is really right, again—wrong view. With right view, though, right looks right and wrong looks wrong.

To put it in terms of cause and effect, you see the four noble truths. You see stress, and it really is stressful. You see the cause of stress arising, and that it’s really causing stress. These are noble truths: absolutely, undeniably, indisputably true. You see that stress has a cause. Once the cause arises, there has to be stress. As for the way to the disbanding of stress, you see that the path you’re following will, without a doubt, lead to unbinding. Whether or not you go all the way, what you see is correct. This is right view. And as for the disbanding of stress, you see that there really is such a thing. You see that as long as you’re on the path, stress does in fact fall away. When you come to realize the truth of these things in your heart, that’s vipassanā-ñāṇa.

To put it even more simply: You see that all things, inside as well as out, are undependable. The body is undependable, aging is undependable, death is undependable. They’re slippery characters, constantly changing on you. To see this is to see inconstancy. Don’t let yourself be pleased by inconstancy. Don’t let yourself be upset. Keep the mind neutral, on an even keel. That’s what’s meant by vipassanā.

As for stress: Say we hear that an enemy is suffering. ‘Glad to hear it,’ we think. ‘Hope they hurry up and die.’ The heart has tilted. Say we hear that a friend has become wealthy, and we become happy; or a son or daughter is ill, and we become sad. Our mind has fallen in with suffering and stress. Why? Because we’re unskilled. The mind isn’t centered—i.e., it’s not in right concentration. We have to look after the mind. Don’t let it fall in with stress. Whatever suffers, let it suffer, but don’t let the mind suffer with it. The body may be in pain, but the mind isn’t pained. Let the body go ahead and suffer, but the mind doesn’t suffer. Keep the mind neutral. Don’t be pleased by pleasure—pleasure is a form of stress, you know. How so? It can change. It can rise and fall. It can be high and low. It can’t last. That’s stress. Pain is also stress: double stress. When you gain this sort of insight into stress—when you really see stress—vipassanā has arisen in the mind.

As for anattā, not-self: Once we’ve examined things and seen them for what they really are, we don’t make claims, we don’t display influence, we don’t try to show that we have the right or the power to bring things that are not-self under our control. No matter how hard we try, we can’t prevent birth, aging, illness, and death. If the body is going to be old, let it be old. If it’s going to hurt, let it hurt. If it has to die, let it die. Don’t be pleased by death, either your own or that of others. Don’t be upset by death, your own or that of others. Keep the mind neutral. Unruffled. Unfazed. This is saṅkhārūpekkhā-ñāṇa: letting saṅkhāras—all things fashioned and fabricated—follow their own inherent nature.

This, briefly, is vipassanā: You see that all fabrications are inconstant, stressful, and not-self. You can disentangle them from your grasp. You can let go. This is where it gets good. How so? You don’t have to wear yourself out, lugging saṅkhāras around.

To be attached means to carry a load, and there are five heaps (khandhas) we carry: attachment to physical phenomena, to feelings, to concepts and labels, to mental fabrications, and to sensory consciousness. We grab hold and hang onto these things, thinking that they’re the self. Go ahead: Carry them around. Hang one load from your left leg and one from your right. Put one on your left shoulder and one on your right. Put the last load on your head. And now: Carry them wherever you go—clumsy, encumbered, and comical.

bhārā have pañcakkhandhā

Go ahead and carry them.

The five khandhas are a heavy load,

bhārahāro ca puggalo

and as individuals we burden ourselves with them.

bhārādānaṁ dukkhaṁ loke

Carry them everywhere you go, and you waste your time

suffering in the world.

The Buddha taught that whoever lacks discernment, whoever is unskilled, whoever doesn’t practice concentration leading to liberating insight, will have to be burdened with stress, will always be loaded down. It’s a pity. It’s a shame. They’ll never get away. Their legs are burdened, their shoulders burdened—and where are they going? Three steps forward and two steps back. Soon they’ll get discouraged and then, after a while, they’ll pick themselves up and get going again.

Now, when we see inconstancy—that all fabrications, whether within us or without, are undependable; when we see that they’re stressful; when we see that they’re not our self, that they simply whirl around in and of themselves: When we gain these insights, we can put down our burdens, i.e., let go of our attachments. We can put down the past—i.e., stop dwelling in it. We can let go of the future—i.e., stop yearning for it. We can let go of the present—i.e., stop claiming it as the self. Once these three big baskets have fallen from our shoulders, we can walk with a light step. We can even dance. We’re beautiful. Wherever we go, people will be glad to know us. Why? Because we’re not encumbered. Whatever we do, we can do with ease. We can walk, run, dance, and sing—all with a light heart. We’re Buddhism’s beauty, a sight for sore eyes, graceful wherever we go. No longer burdened, no longer encumbered, we can be at our ease. This is vipassanā-ñāṇa.

The Care & Feeding of the Mind | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

The Care & Feeding of the Mind | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

The Care & Feeding of the Mind

May 7, 1959

DIRECTED THOUGHT AND EVALUATION—i.e., adjusting the breath so that it’s comfortable—are like polishing a mirror until it’s clean and bright so that we can see our reflection sharp and clear. When we adjust the breath, we’re adjusting the mind. When we adjust the mind, it’s like dressing the body. And when we dress the body, we’re dressing our reflection. If our body is beautiful, its reflection will have to be beautiful, too.

Or you could say that it’s like looking into different types of mirrors, which will transform our reflection in different ways. Say you look into a convex mirror: Your reflection will be taller than you are. If you look in a concave mirror, your reflection will be abnormally short. But if you look into a mirror that’s flat, smooth, and normal, it’ll give you a true reflection of yourself.

In the same way, adjusting the breath to put it in good order is tantamount to putting the mind in good order as well, and can give all kinds of benefits—like an intelligent cook who knows how to prepare food so that its taste is new and nourishing in a way that appeals to her employer. Sometime she changes the color, sometimes the flavor, sometimes the shape. She doesn’t simply keep fixing things the way she always has, all year round or all her life—i.e., porridge today, porridge tomorrow, porridge the next day, to the point where her employer has to go looking for a new cook. An intelligent cook who knows how to vary her offerings so that her employer is always satisfied and doesn’t grow tired of her cooking is sure to get a raise in her salary, or maybe a special bonus.

In the same way, if you know how to adjust and vary the breath—if you’re always thinking about and evaluating the various breaths in the body—you’ll become thoroughly mindful and expert in all matters dealing with the breath and the other properties of the body. You’ll always know how things are going with the body. Rapture, ease, and singleness will come on their own. The body will be full; the mind will be full; the body at ease and the mind at peace. All the properties will be at peace, free from unrest and disturbances.

It’s like knowing how to look after a small child. If your child starts crying, you know when to give it milk or candy, when to give it a bath, when to take it out for some air, when to rock it in a cradle, when to give it a toy or a doll to play with. The child will stop crying, stop whining, and leave you free to finish whatever your work. The mind is like a small, innocent child. If you’re skilled at looking after it, it’ll be obedient, happy, and contented, and will grow day by day.


When the body and mind are full and content, they won’t feel hungry. They won’t have to go opening up the pots and pans on the stove or pace around looking out the windows and doors. They can sleep in peace without any disturbances. Ghosts and demons—the pains of the khandhas—won’t come and possess them. This way we can be at our ease, because when we sit, we sit with people. When we lie down, we lie down with people. When we eat, we eat with people. When people live with people, there’s no problem; but when they live with ghosts and demons, they’re sure to squabble and never find any peace. If we don’t know how to evaluate and adjust our breathing, there’s no way our practice of concentration will give any results. Even if we sit till we die, we won’t gain any knowledge or understanding at all.

There was once an old monk—70 years old, 30 years in the monkhood—who had heard good things about how I teach meditation and so came to study with me. The first thing he asked was, ‘What method do you teach?’

‘Breath meditation,’ I told him. ‘You know—bud-dho, bud-dho.’

As soon as he heard that, he said, ‘I’ve been practicing that method ever since the time of Ajaan Mun—buddho, buddho ever since I was young—and I’ve never seen anything good come of it. All it does is buddho, buddho without ever getting anywhere at all. And now you’re going to teach me to buddho some more. What for? You want me to buddho till I die?’

This is what happens when people have no sense of how to adjust and evaluate their breathing: They’ll never find what they’re looking for—which is why adjusting and spreading the breath is a very important part of doing breath meditation.


Getting to know yourself—becoming acquainted with your body, your mind, the properties of earth, water, fire, wind, space, and consciousness, knowing what they come from, how they arise, how they disband, how they’re inconstant, stressful, and not-self: All of this you have to find out by trying to explore on your own. Only then will your knowledge be of real use. If your knowledge simply follows what’s in books or what other people tell you, it’s knowledge that comes from labels and concepts, not from your own discernment. It’s not really knowledge. Knowing only what other people tell you is like following them down a road—and what could be good about that? They might lead you down the wrong road. And if the road is dusty, they might kick dust into your ears and eyes.… So in your practice of the Dhamma, don’t simply believe what other people say. Don’t believe labels. Practice concentration until you gain knowledge on your own. Only then will it count as discernment. Only then will it be safe.

At the Tip of Your Nose | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

At the Tip of Your Nose | Keeping the Breath in Mind & Lessons in Samādhi

At the Tip of Your Nose

August 26, 1957

WHEN FEELINGS OF PAIN or discomfort arise while you’re sitting in meditation, examine them to see what they come from. Don’t let yourself be pained or upset by them. If there are parts of the body that won’t go as you’d like them to, don’t worry about them. Let them be—because your body is the same as every other body, human or animal, throughout the world: It’s inconstant, stressful, and can’t be forced. So stay with whatever part does go as you’d like it to, and keep it comfortable. This is called dhamma-vicaya: being selective in what’s good.


The body is like a tree: No tree is entirely perfect. At any one time it’ll have new leaves and old leaves, green leaves and yellow, fresh leaves and dry. The dry leaves will fall away first, while those that are fresh will slowly dry out and fall away later. Some of the branches are long, some thick, and some small. The fruits aren’t evenly distributed. The human body isn’t really much different from this. Pleasure and pain aren’t evenly distributed. The parts that ache and those that are comfortable are randomly mixed. You can’t rely on it. So do your best to keep the comfortable parts comfortable. Don’t worry about the parts that you can’t make comfortable.

It’s like going into a house where the floorboards are beginning to rot: If you want to sit down, don’t choose a rotten spot. Choose a spot where the boards are still sound. In other words, the heart needn’t concern itself with things that can’t be controlled.

Or you can compare the body to a mango: If a mango has a rotten or a wormy spot, take a knife and cut it out. Eat just the good part remaining. If you’re foolish enough to eat the wormy part, you’re in for trouble. Your body is the same, and not just the body—the mind, too, doesn’t always go as you’d like it to. Sometimes it’s in a good mood, sometimes it’s not. This is where you have to use as much thought and evaluation as possible.

Directed thought and evaluation are like doing a job. The job here is concentration: centering the mind in stillness. Focus the mind on a single object and then use your mindfulness and alertness to examine and reflect on it. If you use a meager amount of thought and evaluation, your concentration will give meager results. If you do a crude job, you’ll get crude results. If you do a fine job, you’ll get fine results. Crude results aren’t worth much. Fine results are of high quality and are useful in all sorts of ways—like atomic radiation, which is so fine that it can penetrate even mountains. Crude things are of low quality and hard to use. Sometimes you can soak them in water all day long and they still don’t soften up. But as for fine things, all they need is a little dampness in the air and they dissolve.

So it is with the quality of your concentration. If your thinking and evaluation are subtle, thorough, and circumspect, your ‘concentration work’ will result in more and more stillness of mind. If your thinking and evaluation are slipshod and crude, you won’t get much stillness. Your body will ache, and you’ll feel restless and irritable. Once the mind can become very still, though, the body will be comfortable and at ease. Your heart will feel open and clear. Pains will disappear. The elements of the body will feel normal: The warmth in your body will be just right, neither too hot nor too cold. As soon as your work is finished, it’ll result in the highest form of happiness and ease: nibbāna—unbinding. But as long as you still have work to do, your heart won’t get its full measure of peace. Wherever you go, there will always be something nagging at the back of your mind. Once your work is done, though, you can be carefree wherever you go.

If you haven’t finished your job, it’s because (1) you haven’t set your mind on it and (2) you haven’t actually done the work. You’ve shirked your duties and played truant. But if you really set your mind on doing the job, there’s no doubt but that you’ll finish it.

Once you’ve realized that the body is inconstant, stressful, and can’t be forced, you should keep your mind on an even keel with regard to it. ‘Inconstant’ means that it changes. ‘Stressful’ doesn’t refer solely to aches and pains. It refers to pleasure as well—because pleasure is inconstant and undependable, too. A little pleasure can turn into a lot of pleasure, or into pain. Pain can turn back into pleasure, and so on. (If we had nothing but pain we would die.) So we shouldn’t be all that concerned about pleasure and pain. Think of the body as having two parts, like the mango. If you focus your attention on the comfortable part, your mind can be at peace. Let the pains be in the other part. Once you have an object of meditation, you have a comfortable place for your mind to stay. You don’t have to dwell on your pains. You have a comfortable house to live in: Why go sleep in the dirt?

We all want nothing but goodness, but if you can’t tell what’s good from what’s defiled, you can sit and meditate till your dying day and never find nibbāna at all. But if you’re knowledgeable and intent on what you’re doing, it’s not all that hard. Nibbāna is really a simple matter because it’s always there. It never changes. The affairs of the world are what’s hard because they’re always changing and uncertain. Today they’re one way, tomorrow another. Once you’ve done something, you have to keep looking after it. But you don’t have to look after nibbāna at all. Once you’ve realized it, you can let it go. Keep on realizing, keep on letting go—like a person eating rice who, after he’s put the rice in his mouth, keeps spitting it out rather than letting it become feces in his intestines.

What this means is that you keep on doing good but don’t claim it as your own. Do good and then spit it out. This is virāga-dhamma: dispassion. Most people in the world, once they’ve done something, latch onto it as theirs—and so they have to keep looking after it. If they’re not careful, it’ll either get stolen or else wear out on its own. They’re headed for disappointment. Like a person who swallows his rice: After he’s eaten, he’ll have to defecate. After he’s defecated he’ll be hungry again, so he’ll have to eat again and defecate again. The day will never come when he’s had enough. But with nibbāna you don’t have to swallow. You can eat your rice and then spit it out. You can do good and let it go. It’s like plowing a field: The dirt falls off the plow on its own. You don’t need to scoop it up and put it in a bag tied to your water buffalo’s leg. Whoever is stupid enough to scoop up the dirt as it falls off the plow and stick it in a bag will never get anywhere. Either his buffalo will get bogged down, or else he’ll trip over the bag and fall flat on his face right there in the middle of the field. The field will never get plowed, the rice will never get sown, the crop will never get gathered. He’ll have to go hungry.

Buddho, our meditation word, is the name of the Buddha after his awakening. It means someone who has blossomed, who is awake, who has suddenly come to his senses. For six long years before his awakening, the Buddha traveled about, searching for the truth from various teachers, all without success. So he went off on his own and on a full-moon evening in May sat down under the Bodhi tree, vowing not to get up until he had attained the truth. Finally, toward dawn, as he was meditating on his breath, he gained awakening. He found what he was looking for—right at the tip of his nose.

Nibbāna doesn’t lie far away. It’s right at our lips, right at the tip of our nose. But we keep groping around and never find it. If you’re really serious about finding purity, set your mind on meditation and nothing else. As for whatever else may come your way, you can say, ‘No thanks.’ Pleasure? ‘No thanks.’ Pain? ‘No thanks.’ Goodness? ‘No thanks.’ Evil? ‘No thanks.’ Paths and fruitions? ‘No thanks.’ Nibbāna? ‘No thanks.’ If it’s ‘no thanks’ to everything, what will you have left? You won’t need to have anything left. That’s nibbāna. Like a person without any money: How will thieves be able to rob him? If you get money and try to hold onto it, you’re going to get killed. This you want to take. That you want to take. Carry ‘what’s yours’ around till you’re completely weighed down. You’ll never get away.

In this world we have to live with both good and evil. People who have developed dispassion are filled with goodness and know evil fully, but don’t hold onto either, don’t claim either as their own. They put them aside, let them go, and so can travel light and easy. Nibbāna isn’t all that difficult a matter. In the Buddha’s time, some people became arahants while going on their almsround, some while urinating, some while watching farmers plowing a field. What’s difficult about the highest good lies in the beginning, in laying the groundwork—being constantly mindful and alert, examining and evaluating your breath at all times. But if you can keep at it, you’re bound to succeed in the end.