2021/02/21

希修 초기불교와 기타 영적 전통들 간의 차이 #6. 인간은 본래 善하다/神性하다? >

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< 초기불교와 기타 영적 전통들 간의 차이 #6.
인간은 본래 善하다/神性하다? >
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내성적으로 태어난 사람도 보험영업으로 생계를 해결해야 하는 상황이 되면 노력을 통해 외향적인 모습을 연출할 수 있고 보험왕이 될 수도 있다. 그러나 불특정 다수 앞에서 떠들어야 하는 직업과 혼자 하는 일 사이의 선택이 주어진다면, 다른 모든 조건들이 동일할 경우 후자를 택할 확률이 여전히 높다.
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'본성'은 '가능성'과 다르다는 얘기가 될 것 같다. 인위적인 개입이나 제어의 노력이 없을 경우 저절로 나타나는 관성이야말로 본성이라고 할 수 있지 않을까.
Nurture의 영향도 크겠지만, 인위적인 통제/조작 없이 Nature가 완전히 사라지는 일은 없을 거라는 얘기. 전세계가 다 함께 공교육, 치안, 사법 등의 모든 것을 철폐하고 완전히 무정부 상태로 돌입한다 해도 절대다수의 인간들이 이태석 신부님처럼 행동해야만, 그래야만 인간이 본래 선하다/신성하다고 말할 수 있는 것 아닌지. 하지만 현실은, 폭력과 사기 등의 범죄가 차츰 늘어나 결국 "만인의 만인에 대한 투쟁" 아수라장이 될 듯. 인간 사회가 이렇게 복잡한 법률과 온갖 제도를 갖고 있는데도 불구하고 각종 크고 작은 범죄와 비리가 넘쳐난다는 사실 자체가 바로 "인간은 본래 선/신성하다"라는 명제의 반증이 아닐지.
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자신들 포함 모든 생명체와 지구 자체까지 오로지 파괴만 하는 유일한 種이 바로 인간이다. 둘 이상의 유아를 둔 부모들은 아이들이 늘상 싸워서 고민일 뿐 서로 너무 양보만 하고 너무 사이좋게 지내서 고민이라는 집은 전무하다. 학교에서도 동급생에게 집단적인 폭력을 지속적으로 가하는 아이들 소식을 우리는 수시로 듣는다.

  1. 그런데도 가정과 학교 모두에서 무조건 "너는 선해/신성해!"라는 오직 이 한 문장만 반복하면서 키운 아이들 (A),
  2. "부모님과 선생님이 시키는 일만 하렴. 스스로 생각하려 하지 말고!"라고 주입하며 키운 아이들 (B),
  3. "니가 별 뜻 없이 한 행동에 니 친구들은 상처를 입을 수도 있고 경우에 따라서는 그 상처가 평생을 갈 수도 있어. 이러 저러한 언행은 이러 저러하기 때문에 안 되고, 대신 이렇게 저렇게 말하고 행동해야 하는 거야. 어떤 언행을 하기 이전, 와중, 사후마다 늘 스스로 숙고, 성찰해야 하는 거야."라고 명확한 기준에 의한 구체적이고 체계적인 설명을 해 줘 가면서 키운 아이들 (C).

이 세 그룹중 어떤 그룹의 아이들이 성인이 되었을 때 가장 훌륭한 민주시민이 되겠으며 선한/신성한 모습을 실제로 더 많이 보이겠는지.
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佛性은 대승불교 버젼의 성선설이다.

인간에겐 해탈할 가능성도, 도둑이 될 가능성도 있건만, '도둑성'은 인간의 본성이라고 말하지 않으면서 해탈할 가능성만 골라 내어 '불성'이라고 따로 이름붙여 인간의 본성이라고 주장하는 일은 그저 자기미화를 통한 자기위안이지, 타당성과 설득력은 찾아보기 어렵다.

반면 초기경전에서 부처님은, 인간의 의식/마음은 'luminous' 할 수도 'defiled' 할 수도 있다고 두 가능성 모두를 언급하셨을 뿐 (AN 1.49-52) 어느 하나를 '본성'이라고 규정하신 적이 없다. 그리고 이 luminous조차 있는 그대로를 비출 가능성, 어떤 것을 있는 그대로 인식할 수 있는 가능성, 즉 수행하여 해탈에 이를 수 있는 그 가능성!을 말할 뿐 luminous 자체가 선함, 신성함 혹은 깨달음의 상태를 의미하지는 않는다는 것이 타니사로 스님의 해석이고.
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'내가 남보다 위'라는 자기미화도 '남보다 아래'라는 자기비하도 모두 '자만 (conceit)'이라는 게 초기불교의 가르침이다.
낮은 차원의 윤회계 존재들만 보면 모든 존재들은 본래 악하다 생각될 테고, 높은 차원의 윤회계 존재들만 보면 또 모든 존재들은 본래 선/신성하다 여겨질 터.
과장 혹은 왜곡일 수밖에 없는 (이런 과장/왜곡은 어떤 마음에서 기인하는 것일까?) '선/신성한 본성' 혹은 '악한 본성' 같은 전제 전혀 없이 상세한 DIY 해탈 프로그램 매뉴얼을 남기는 C의 방식을 부처님은 선택하셨다.

초기불교에서 깨달음은 뼈를 깎는 노력으로 계발해 나가는 것이지, '무조건 생각만 내려놓으면 회복되는, 애초에 우리가 타고난 원래 상태'라는 말씀을 부처님은 그 비슷한 얘기조차 하신 적이 없다. (역사적 실존 인물인 A의 얘기를 정확하게 이해/인용하는 것은, A 혹은 A의 기록이 '무오류'이기 때문이 아니라 그것이 지적 정직성이요 또 A에 대한 예의이기 때문이라고 나는 생각한다.)
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"'나는 특별한 존재다. 나는 특별해야 한다.' 이런 생각 때문에 자신의 하루 하루 삶에 만족 못하고 늘 초조하고 불안하고 후회하는 것입니다. 특별한 존재가 아님을 알면 특별한 존재가 되고, 특별한 존재라고 잘못 알고 있으면 어리석은 사람이 되는 겁니다." -- 법륜 스님
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#194~210: Freedom from Buddha Nature, "Head & Heart Together"
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希修
 added 210 new photos to the album Head & Heart Together by Venerable Ṭhānissaro.

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*** You can download this book for free at https://www.dhammatalks.org/ebook_index.html under the category of 'Essays'. ***
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#2~27: The Lessons of Gratitude
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(a) You can 'appreciate' your mean difficult boss who forced you to learn how to be patient. But, as for those who went out of their ways to give you a help to improve the quality of your life, you have to feel 'grateful' and 'indebted' to.
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(b) No matter how mean or abusive your parents have been, as long as they did not leave you to starve to death when you were a baby, you are still indebted to them. However, just because you carry them on your shoulder for 100 years, it is not good enough to pay them back.
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(c) The best way to repay anyone is: (i) to work hard so that the help you received will bear as much fruit as to deserve the benefactor's resources - such as time, money or energy - invested in you instead of dissipating them; (ii) to become a person of integrity and 'wisdom' or help your benefactor to become a such a person too. ('Wisdom' in this context means to live following the Buddha's teachings.)
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(d) Since we have been going through trillion times of rebirths, everyone we meet in this life must have been a family member in one birth or another. The lesson here, though, is not that you should love everyone you meet. The real message from the Buddha is that you should wake up to the meaning-less-ness of this never-ending rebirth cycle of infinite debts, entanglements and suffering and that you should find a way to end all these through nirvana, awakening or release.
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[cf.] Considerations on how to help others wisely:
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"Limitless Compassion, Limited Resources"
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"Unlimited Compassion, Limited Resources" (1)~(8)
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#28~40: No Strings Attached. Generosity.
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(a) Giving a gift is not an obligation. You give one wherever you are inspired.
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(b) The donor should be glad before, while and after giving. The recipient should be free of passion/craving, aversion and delusion.
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(c) The teaching of Dhamma should be rewarded not by a gift but by the listener's respectful learning and practicing.
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#41~64: The Power of Judgment. Admirable Friends. ('Friends' include 'teachers'.)
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(a) An 'admirable friend' is someone who has integrity and wisdom and whose actions you want to model after. Even if someone is a 'good person', if his standards/values are not necessarily what you want to internalize, he won't be a good friend for you.
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(b) In order to see your delusion, you need an admirable friend's criticism - gentle or harsh.
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(c) If you focus on 'yourself' or your 'pride' rather than on improving your 'actions', you won't be able to take a criticism, and you won't be able to have an admirable friend. But you have to test your friend's suggestions instead of going blind.
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(d) Without integrity yourself, you won't be good at judging others' integrity. By carefully evaluating your actions all the time and learning from mistakes, you will sharpen your discernment.
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(e) A teacher-student relationship or friend-friend relationship can last only as long as the relationship can help integrity and wisdom to grow. If it does not work, go separate and don't take it personally.
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(f) If one becomes a person of integrity and wisdom, it will benefit the entire world. This is why judging one's own and others' actions is not only justified but in fact necessary. The goal of the Buddhist practice is not to be 'easy-going' or 'positive' or 'happy' with a dull mind like an animal but to eradicate or reduce craving, aversion and delusion.
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[cf.] Khaggavisana Sutta "We praise companionship - yes! Those on a par, or better, should be chosen as friends. If they're not to be found, living faultlessly, wander alone like a rhinoceros."
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# None: Think Like a Thief.
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#65~71: Strength Training for the Mind.
Mental food. Watch why you want to eat. Don't take more from the world than you are willing to give back.
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#72~89: Mindfulness Defined. Mindfulness, alertness, ardency, appropriate attention, contentment, patience, intelligence.
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#90~94: The Joy of Effort. Diligently keep evaluating your actions with honesty, not as signs of what kind of person you are but as experiments. You don't mature if you demand that the world should please or entertain you.
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#95~102: Head & Heart Together. Goodwill, compassion, equanimity.
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[cf.]
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#103~122: The Wisdom of Ego. Mature wisdom requires a mature ego.
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(a) 'Ego' = 'A healthy and well-integrated self'.
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(b) If you pursue ego-less-ness, which is a spiritual bypassing, you might become destructive to yourself and others or end up with an enlarged toxic super-ego.
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(c) Each person should take a full responsibility for developing a healthy ego and keeping an inner balance/stability. This will benefit the entire world.
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(d) #118~119: Expecting no return is not the way. The whole purpose of the Buddhist practice is to gain the true happiness of nirvana by paying the cost of walking the eightfold path. Helping others is also a trade between investing one's time and energy and the expectation that the recipients will work to bear fruit. (See #2~27 in this album.)
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[cf.] 'Ego' and Spiritual Bypassing
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[cf.] "You Are Your Own Child, Too"
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#123~124: Ignorance. Craving and delusion.
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#125~142: Food for Awakening. No bare attention but appropriate attention.
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#143~193: The Buddha via the Bible. How the Western tradition of reading the Christian Bible has resulted in a mistaken belief about 'all paths leading to the top of one and the same mountain', especially misrepresenting and distorting the Buddha's teachings. This elucidates why there are so many misunderstandings about the Buddha's teachings. ('Common core beliefs of all great religions'?)
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[cf.] #93~136: The Roots of Buddhist Romanticism. The Western Obsession with Oneness/Nonduality and Interconnectedness.
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[cf.] #137~159: Perennial Issues. 'Common Core Beliefs of All Great Religions'?
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#194~210: Freedom from Buddha Nature.
崔明淑, 이인자 and 2 others
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Comments

  • 저의 어떤 요인이 그곳으로 이끌었는지는 모르지만 전 성선설을 지지하고 믿었죠.. 본래의 선함으로 돌아가길 바라는 마음?
    또 한 번 아~?!하는 지점이 생기네요.
    2
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    • 6 d
    • 어떤 명제가 ‘진리’/‘진실’인가 아닌가?의 여부는 ‘효용성’과는 무관하고 또 사실 어차피 주관적 소망사고의 영역이지만, 그런 생각/소망이 나의 어떤 무의식에서 기인하는 것인지를 가끔씩 자문해 보는 일은 유용한 것 같아요. 답을 찾지 못 한다 해도요.
      1
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      • 6 d
      • Edited
  • Friedrich Nietzsche


  • Sejin Pak
    <상세한 DIY 해탈 프로그램 매뉴얼>, 이걸 읽고 기독교에는 기독교에 그런 것에 상당하는 것을 생각해보았는데 <상세한 DIY 구원 (천당가는) 프로그램 매뉴얼>, 기독교에서는 하나님이 정하는 걸테니, 더 (?) 힘들 것 같기도 하군요. 노력으로 되는 것이 아니라는 불안감.
    · Reply · 4 m
    Sejin Pak
    대승불교에 불성이란 개념이 언제 어떻게 등장하게 되었나가 궁금해젔습니다

[기고] 빌 게이츠 ‘탄소제로 핵발전론’의 허점 / 조천호 : 칼럼 : 사설.칼럼 : 뉴스 : 한겨레

[기고] 빌 게이츠 ‘탄소제로 핵발전론’의 허점 / 조천호 : 칼럼 : 사설.칼럼 : 뉴스 : 한겨레

빌 게이츠 ‘탄소제로 핵발전론’의 허점 / 조천호
등록 :2021-02-18 18:41수정 :2021-02-19 02:39
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조천호ㅣ경희사이버대학 기후변화 특임교수
기후위기를 막기 위해 화석연료 에너지원을 태양광과 풍력 에너지로 전환해야 한다. 이산화탄소가 배출되지 않는 핵발전을 확대해야 한다는 주장도 있다.
자동차 사고로 많은 사람이 사망한다 해도 사회적 탄성력은 무너지지 않는다. 하지만 핵발전 사고가 일어나면, 그 뒷수습에 그동안 핵발전으로 누린 모든 편익을 능가하는 피해가 발생한다. 후쿠시마 핵발전소 처리 비용이 2018년까지 236조원이었다. 그 비용으로도 다 해결을 못 해 방사능 오염수를 바다에 내다버리겠다고 한다. 비용 대부분은 핵발전 회사가 아니라 세금에서 지급 중이다.

 핵발전 사고에 유능하게 대처할 수 있는 정부는 없다. 가장 치밀하게 구축된 일본의 안전망 역시 무력하다는 걸 보여주었다. 사고뿐만이 아니다. 원자로에서 수만년 동안 방사능을 가진 폐기물이 나온다. 핵발전 비용은 지난 10년간 26% 올랐다. 후쿠시마 사고와 같은, 예전에 고려하지 않았던 위험을 막아야 하는 비용이 증가하고 최근 세계적으로 핵발전소 수요가 적어져 시장에서 밀려나고 있기 때문이다.

빌 게이츠는 그의 책 <빌 게이츠, 기후재앙을 피하는 법>에서 “핵발전은 하루 24시간 지속해서 공급할 수 있는, 탄소 배출이 없는 유일한 에너지원이기 때문에 기후위기에 대응하는 데 이상적이다”라고 주장한다. 재생에너지는 태양, 바람 등 조건에 의존해 간헐적으로 생산되므로 핵발전은 전력을 안정적으로 공급하는 기저 부하로서 중요한 역할을 한다고 한다.
2020년 영국 서식스대학의 벤저민 소버쿨과 연구원들은 <네이처 에너지> 논문에서 재생에너지와 핵발전의 탄소 감축 효과를 분석했다. 재생에너지와 핵발전의 관계는 서로 배타적이어서 하나가 다른 하나를 밀어낸다. 정부가 저탄소 에너지 예산을 핵발전에 투입하면 재생에너지 기술에 투자할 자금이 그만큼 줄어든다. 이런 관계는 핵과 재생에너지가 공존해야 한다는 주장의 근거를 무너뜨리고, 핵발전 확대가 오히려 재생에너지 활성화에 걸림돌이 됨을 말한다.
지난 10년 동안 태양광과 풍력 발전 비용은 각각 89%와 70% 떨어졌다. 재생에너지에 기술혁신이 집중되고 이와 함께 대규모 투자가 이루어지기 때문이다. 2020년 국제에너지기구(IEA)는 태양광 발전이 가장 저렴한 전기 공급원이라고 선언했다. 그동안 재생에너지에 집중적으로 투자한 나라는 정부 보조금을 줄이거나 심지어 없애도 재생에너지가 시장에서 우위를 차지하고 있다. 2019년 전세계 신규 전력 중 태양광과 풍력이 72%를 차지하였다. 재생에너지 비중이 커질수록 출력 조절이 되지 않아 유연성이 떨어지는 핵발전은 에너지 체계의 걸림돌이 된다.
빌 게이츠는 그의 회사인 테라파워(TerraPower)를 통해 안전하다고 주장하는 소형 차세대 원자로를 설계하였다고 한다. 그러나 2019년 1056억달러 자산을 가지고 있는 빌 게이츠조차도 막대한 납세자 자금 없이는 그 핵발전소를 건설할 수 없는가 보다. 빌 게이츠는 테라파워가 설계한 원자로 기술을 시범 운영하기 위해 앞으로 10년 동안 수십억달러를 지원하도록 의회를 설득하려 했다.
우리나라 보수언론이 주장하듯 핵발전이 그토록 엄청난 이익이 나는 노다지 시장이라면 왜 기업과 개인 투자만으로 해외 진출을 하지 못하는가? 핵발전은 엄청난 정책 지원과 막대한 세금 지원으로만 건설된다.
애플, 구글, 마이크로소프트 등 글로벌 대기업들은 자기 회사에 납품하는 기업들을 향해 100% 재생에너지로 만든 상품을 요구하려 한다. 여기에는 핵발전이 포함되지 않는다. 핵발전은 저탄소 에너지이긴 해도 핵폐기물을 쏟아내 재생에너지가 아니기 때문이다. 핵발전과 재생에너지는 그 패러다임이 다르므로 두 가지 모두를 선택할 수는 없다. 우리는 무엇을 선택할 것인가?
※전체 글은 <한겨레> 누리집 ‘조천호의 파란하늘’(hani.co.kr/arti/SERIES/1043).


원문보기:
http://www.hani.co.kr/arti/opinion/column/983575.html?fbclid=IwAR2Os0LTJggobPoszEE8dHXr_kkQy49FjV3WddzUQE-6JwfJlvQh76sM0dg#csidx53b49f583c57c1f8f95653a0810735b 

동아시아 신학 鬼, 神, 精, 魂, 氣. 魄, 靈; spirit, soul, ghost, god

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[옛 책을 보다가 대충 내 생각과 질문을 적어 본 글]
鬼, 神, 精, 魂, 氣. 魄, 靈; spirit, soul, ghost, god
기독교가 중국에 들어왔을 때 이들 단어를 어떻게 번역하는가가 논란이 되었다. 흔히 영혼 불멸이라고 하는데, 그러면 귀신은 무엇이며 혼백은 무엇인가?
유교 사대부 집안에서는 조상을 무덤에 묻고 왜 무덤에 가서 절하며(절하는 대상은 무엇인가? = 身과 魄), 왜 위패를 모시고 그것에 절하며(절하는 대상은? = 魂), 4대 제사 봉사 후 땅에 묻고 더 이상 제사를 지내지 않는가? (혼은 4대가 지나가면 공중으로 흩어져 사라지므로. 즉 신체와 혼백은 100년 정도 지나면 백골은 썩어져 흩어지고 혼백도 그 기운이 사라진다.)
성령의 능력을 말할 때 그것은 氣인가? 기는 물을 끓일 때 비등하는 뜨거운 기운처럼 물질적 에너지이고 느낄 수 있다. 증기는 기차를 달리게 하는 힘/에너지가 있다. 그러면 성령이라 번역하고 왜 聖氣로는 왜 번역하지 않았는가?
수운 최제우는 왜 주문에서 지기(至氣)라고 하고 또 시천주라고 했을까? 至氣今至願爲大降 侍天主造化定永世不忘萬事知. (8자 + 13자)
우리는 귀신(鬼神), 혼백(魂魄), 정기(精氣)라는 말을 쓴다.
귀와 신은 어떻게 다른가? 혼과 백은, 정과 기는?
정신(精神)의 반대가 신체(身體)라면 신(神)의 반대는 신(身)이 된다.
귀신에서 귀는 陰, 신은 陽이라, 陰鬼로 聖神으로 사용할 수 있다.
이런 것을 정리해야 동아시아 신학을 할 수 있다. 용어사와 개념사는 기초 공부이다.
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2021/02/20

The Voice that Remembers: A Tibetan Woman's Inspiring Story of Survival

Post: Edit

Amazon.com: The Voice that Remembers: A Tibetan Woman's Inspiring Story of Survival (9780861711499): His Holiness the Dalai Lama, Blakeslee, Joy, Blakeslee, Joy: Books


When Adhe Tapontsang--or Ama (Mother) Adhe, as she is affectionately known--left Tibet in 1987, she was allowed to do so on the condition that she remain silent about her twenty-seven years in Chinese prisons. Yet she made a promise to herself and to the many that did not survive: she would not let the truth about China's occupation go unheard or unchallenged.


Editorial Reviews

Review
"With so much of Tibetan history recently lost, this book's achievement is to capture the details of Tibet's agony in a remote corner of our land. I was also born in that remote corner, and Ama Adhe brings to life the spirit there that China tried to wipe out." -- Lodi Gyari, President, International Campaign for Tibet

"A riveting account of the desecration of a culture, a religion, a family and a landscape." -- Mickey Spiegel, Human Rights Watch

"A moving testimony which serves to further international awareness and understanding. This book must be read." ― Amnesty International

"Ama Adhe's moving account of the Chinese invasion of Tibet and her 27-year imprisonment is both deeply disturbing and inspiring. In striking contrast to her horrific experiences as a prisoner, the tone of her narrative is calm and matter-of-fact. As the title suggests, this book is not only about Adhe but also about remembering those who did not survive... Her story is also the story of Tibet as a country and the desperate struggle to save its culture and religion from destruction." ― Manoa: Song of the Snow Lion

"Highly recommended reading... the 'stories of imprisonment,' apart from their important function of exposing the cruelties the Chinese inflicted (and are still inflicting) on the Tibetan populace, can also provide us with a source of tremendous inspiration: the strength of the human spirit demonstrated by Ama Adhe in her account is truly admirable and can act as a model of determination and courage for others." ― Tibet Journal

"The story of a woman who sustained her human dignity, integrity, and compassion in the face of immense degradation and suffering... both compelling and inspiring." ― Feminist Bookstore News

"I have never read a book as terrifying and inspiring in my life. A Tibetan woman's account of twenty-seven years of torture in labor camps for resisting China's occupation of her homeland. Ama Adhe describes--with unutterable calm--acts of unthinkable evil, and the unwavering spirit of the woman who withstood them." ― Psychology Today

"A captivating story and testimony to the powers of the human will." ― Virginia Quarterly Review

"A searing tale." ― Booklist

"Adhe's early autobiographical accounts of being raised in the Tibetan culture are most rare and precious, but history forces her account to turn to documentation of the first wave of Communist troops in 1950. Though not graphic in its detail, the sheer weight of her list of atrocities is deeply moving. Ama Adhe has provided a sound foundation for the building of truth." ― Parabola Magazine
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About the Author
Ama Adhe Tapontsang is a native of the Kham region of eastern Tibet, where she spent a happy childhood, and is an activist dedicated to securing the much-needed freedom of her country. Imprisoned for twenty-seven years for her resistance activities following the invasion of her country by the Chinese Communists in the 1950s, she faced inhuman torture and deprivation. Following her release, she left in 1987 for India, where she now lives in Dharamsala. The Voice That Remembers is the story of her life.

Joy Blakeslee, M.A. Ed, J.D., is a writer and teacher who specializes in human rights, history, and literacy. Blakeslee has worked in civil rights law, as a teacher for the New York Department of Education, and as an independent researcher. She has visited India many times, and is profoundly impressed by the strength, determination, and spirituality of the Tibetan people. She is currently co-writing a book with Dr. Gloria Frelix about post-Civil Rights era Mississippi, and corporate, environmental racism. Blakeslee lives in Florida.

His Holiness the Dalai Lama is the spiritual leader of the Tibetan people, a Nobel Peace Prize recipient, and a beacon of inspiration for Buddhists and non-Buddhists alike. He has persistently reached out across religious and political lines and has engaged in dialogue with scientists in his mission to advance peace and understanding in the world. In doing so, he embodies his motto, “My religion is kindness.”
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Product details

Publisher : Wisdom Publications; 2nd edition (April 1, 1999)
Language : English
Paperback : 272 pages
ISBN-10 : 0861711491
ISBN-13 : 978-0861711499
Item Weight : 13.9 ounces
Dimensions : 5.5 x 0.7 x 8.75 inches
Best Sellers Rank: #1,563,338 in Books (See Top 100 in Books)
#379 in Dalai Lama
#537 in Historical China Biographies
#820 in Chinese Biographies
Customer Reviews:
4.7 out of 5 stars 22 ratings



stardance

4.0 out of 5 stars Have been reading it daily, however, find it ...Reviewed in the United States on June 20, 2015
Verified Purchase
Have been reading it daily, however, find it difficult to imagine the suffering and torture that she was able to endure. Remarkable to be mindful of the attrocities of war...the jewish people during World War II, native americans during the 1700-1800's and African americans ongoing in this country, now Russia, Poland, Middle East it becomes overwhelming at times. Why do we continue to kill each other? What do we gain from all this? Ane is inspiration.

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SunshineDreams

5.0 out of 5 stars Incredible StoryReviewed in the United States on April 3, 2017
Verified Purchase
A truly amazing and inspiring story of this woman's fight to survive. Get out the tissues for this one. Very moving and still relevant today.

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Patricia A. Schauer

5.0 out of 5 stars An amazing book!Reviewed in the United States on April 6, 2014
Verified Purchase
I was transfixed by the courage & tenacity of a woman who portrays herself as a simple peasant but, in reality, is a strong, religious & self-willed heroine. The cruelty & single-mindedness of the Chinese against the Tibetans is a reminder that Hitler was only one in a line of unbelievably hateful people who should be crushed out by the rest of the world. That Hitler, Hussein & the like can carry out genocide in plain sight is shameful. How can this be allowed?

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Johanne Gregory

5.0 out of 5 stars Great read.Reviewed in the United States on October 3, 2016
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Unbelievable story. Great read.

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derek

5.0 out of 5 stars Five StarsReviewed in the United States on August 15, 2017
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Great book


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Alesha Angulo

4.0 out of 5 stars Four StarsReviewed in the United States on February 18, 2016
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good book

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John Kittridge

5.0 out of 5 stars Truly inspiringReviewed in the United States on December 27, 2003

This is a very powerful and moving account of one woman's life of incredible hardship and suffering, a personal view of the systematic destrucion of Tibet. Ama-la lost her family, her friends, her country. But, despite experiencing the horrors of the Tibetan holocaust, she held on to her identity, her dignity, and her compassion.
Ama-la's sincere good-heartedness, rooted in the heart of Tibetan culture, triumphs in the end over the inhumanity unleashed by Mao's China. Prison, privation, and state-sponsored brutality fail to undermine this amazing woman's sense of what it means to be a decent human being. Here is a role model for everyone, everywhere.
The basic goodness of this remarkable woman is conveyed perfectly in this simple, honest narrative. This is a story that one finds difficult to turn away from. Ama Adhe is a person the reader will care about deeply after reading this book.
Ama-la survived to remind us that more than a million Tibetans did not. I hope that readers will be inspired to look learn more about this monumental tragedy, one which continues to this day.

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Stephen

4.0 out of 5 stars Women and Tibetan FreedomReviewed in the United States on July 9, 2001

I have read a number of books on Tibet, but this was the first from a womans point of view. To learn not only about women in Tibet but women in general was very educational. Being one of very very few to survive her prison ordeal Ama has taken the task of sharing the story of many of her dead friends. The attrocities have been played down to some extent, compared to other books I have read. Good for the sensative but curriouse reader. Worth while.

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Grylla S. Noab
4.0 out of 5 stars This woman should be given the Nobel Peace PrizeReviewed in the United Kingdom on October 12, 2016
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An important book that makes the reader feel astounded at the sheer goodness and resilience of at least some human beings. Ama Adhe ought to be awarded the Nobel Prize for Peace.
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Micphil
5.0 out of 5 stars Five StarsReviewed in the United Kingdom on May 2, 2015
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Ok
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CM83
5.0 out of 5 stars ergreifendReviewed in Germany on December 13, 2011
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Dieses Buch lässt einen neue Aspekte des Chinesisch-Tibetischen Konflikts erkennen. Besonders für diejenigen, die schon in Tibet waren oder dorthin reisen wollen- eine zu empfehlende Lektüre. Das Buch lässt einen weinen und still werden. Es kommt Wut auf, aber auch der tiefe Respekt vor so authentisch gelebtem Glauben. Ein ergreifendes Zeugnis, das für sich spricht und hoffentlich nicht unverändert lässt. Eine Biographie die mich aufgerüttelt hat und nicht mehr loslässt.
This book reveals a new aspect of the Sino-Tibetan conflict. Particularly for those who have already been to Tibet or want to travel there - recommended reading. The book makes you cry and become still. Anger arises, but also the deep respect for such authentically lived faith. A moving testimony that speaks for itself and hopefully will not leave unchanged. A biography that shook me up and never lets go.

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John Kittridge
5.0 out of 5 stars Truly inspiringReviewed in Canada on December 27, 2003
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This is a very powerful and moving account of one woman's life of incredible hardship and suffering, a personal view of the systematic destrucion of Tibet. Ama-la lost her family, her friends, her country. But, despite experiencing the horrors of the Tibetan holocaust, she held on to her identity, her dignity, and her compassion.

Ama-la's sincere good-heartedness, deeply rooted in Tibetan Buddhist culture, triumphs in the end over the inhumanity unleashed on Tibet by Mao's China. Prison, privation, and state-sponsored brutality fail to undermine this amazing woman's sense of what it means to be a decent human being. Here is a role model for everyone, everywhere.

The basic goodness of this remarkable woman is conveyed perfectly in this simple, honest narrative. This is a story that one finds difficult to turn away from. Ama Adhe is a person the reader will care about deeply after reading this book.

Ama-la survived to remind us that more than a million Tibetans did not. I hope that readers will be inspired to look learn more about this monumental tragedy, one which continues to this day.
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