2024/09/27

생태수도 순천



생태칼리지가 생태수도 순천









시리즈생생호남정보통

순천시 2040년 인구 30만 ‘미래형 생태수도’ 조성




광주일보
2023.08.25


순천시 2040 도시기본계획 공청회
정원 속의 도시·원도심 부흥 등
자율주행차 등 새 교통수단 도입
정원박람회→생태박람회로 확장

순천 2040년 도시기본계획(안).<순천시 제공>


2023순천만국제정원박람회를 순항하고 있는 순천시가 2040년의 ‘생태수도 일류 순천’을 조성하기 위한 밑그림을 내놓았다.

순천시는 오는 2040년 계획인구 30만명을 달성하고, 자연과 인간이 공존하는 미래형 생태도시를 구현하기 위해 정원박람회를 ‘생태박람회’로 확장할 생각이다.

이같은 내용은 지난 23일 순천시가 문화건강센터에서 연 ‘2040년 순천 도시기본계획 공청회’에서 공개됐다.

1995년 도농복합도시 시작을 알린 순천시는 오는 2040년 도시기본계획(안)의 핵심 주제를 ‘공생과 희망의 생태수도, 일류 순천’으로 내걸었다.


생태수도를 완성하기 위한 세부 과제는 ▲정원 속의 도시 ▲대중교통·자전거·보행이 편한 대자보 도시 ▲도시 공간 성장관리 ▲원도심 르네상스 ▲도·농 상생 발전 ▲미래 성장동력 육성 ▲탄소중립 도시 ▲남해안 벨트 중심 도시 등 모두 8개이다.

순천 도시기본계획안은 2도심(원도심, 조례·연향 도심) 1 부도심(신대·선월) 5 지역중심(해룡·승주·주암·별량·황전) 체제를 따른다.

고층·고밀 개발을 추진하는 원도심과 도시 팽창을 추구하는 신도심으로 나눠 도시 공간을 관리한다.

원도심은 지역 특성을 고려해 활성화 전략을 추진하고 오래된 주택을 정비해 주거·숙박시설로 탈바꿈하는 ‘르네상스’ 시기를 맞을 예정이다.


청년문화의 중심지가 될 순천대학교 일원과 ‘복합문화 중심지’ 중앙동 일원, ‘미래 교통수단 중심지’ 순천역, ‘도시정원문화 중심지’ 터미널(경전선 부지) 일원 등 4개 구역으로 나눠 개발을 추진한다.


순천 2040년 도시기본계획(안).<순천시 제공>


자율주행 버스를 시범 운행하고 있는 순천시는 새로운 대중교통 수단 도입을 검토하고 있다.

순천역에 철도와 대중교통, 도심항공교통(UAM) 등을 아우르는 복합환승센터를 설치하고, 트램 등 새 교통수단을 도입할 방침이다. 전기차, 수소차, 자율주행차 등 미래 교통 기반도 구축한다.

‘대자보 도시’의 핵심 수단인 자전거가 다니기 편한 도로 기반도 조성된다. 자전거 도로 간선망은 동서 3축, 남북 1축, 순환 1축으로 구성한다. 광양 서천 자전거길과 보성강 자전거길 등 동부권 지역과 연결할 수 있는 ‘자전거 네트워크’를 확장할 예정이다.

차도와 분리된 4~5㎞ 길이 보행 전용 도로도 자전거 도로와 연계해 마련한다.

순천시는 이번 공청회에서 도시기본계획(안)에 대한 주민·전문가 의견을 반영해 계획을 보완할 예정이다. 이후 순천시 도시계획위원회 조언을 받고 전남도지사에 승인을 신청, 전남도 도시계획위원회 심의 등을 거쳐 계획을 열람·공고할 방침이다.

/순천=김은종 기자
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'그곳에는 자연이'…유네스코가 인정한 생태도시 순천

송고시간2018-07-25 


형민우기자

시민과 지자체 한뜻으로 생태환경 복원…순천시 "생물다양성 보전, 삶의 질 향상 기대"

(순천=연합뉴스) 형민우 기자 = 눈부신 갯벌과 갈대, 철새가 찾는 생명의 땅 순천이 한국을 대표하는 생태도시로 자리매김했다.

25일 유네스코 생물권보전지역으로 등재된 순천은 순천만국가정원, 순천만습지, 낙안읍성, 조계산도립공원, 송광사·선암사 등 아름다운 생태문화유산이 잘 보존돼 있는 곳이다.

순천시 전경

[순천시 제공]

2006년 연안 습지로는 국내 최초로 람사르협약에 가입한 순천만은 2천260ha에 달하는 광활한 갯벌과 540ha의 아름다운 갈대숲이 장관을 이루고 있다.

때 묻지 않은 갯벌과 염습지, 논, 염전, 구릉에 239종의 철새와 336종의 식물이 산다.

순천만이 지금처럼 철새가 찾아들고 아름다운 갯벌이 눈부시게 빛나게 된 것은 자연을 살리려는 지자체와 시민의 노력이 있어서 가능했다.

1990년대 초반 버려진 땅이었던 순천만은 갈대숲을 보전하려는 시민과 시민단체들이 나서면서 살아났다.

예정된 골재채취 사업은 무산됐고 1996년 본격적인 생태조사가 시작됐다.

이러한 노력으로 천연기념물 제228호인 흑두루미가 1996년 처음 발견됐으며 이후 개체 수가 꾸준히 늘어 지난해만 2천176마리가 찾았다.

순천시는 민·관·학 협력체계를 구축해 순천만의 주요정책은 순천만습지위원회에서 사전 협의하고 있다.

2016년에는 람사르협약 공식 인증기관인 동아시아람사르지역센터를 유치해 동아시아 17개국과 국제협력사업을 하고 있다.

순천시는 순천만 지역을 절대보전지역으로 지정했다.

순천만 전경

[순천시 제공=연합뉴스]

도심과 순천만을 연결하는 공간에 112ha 규모의 국가정원을 조성하고 2013년에 순천만국제정원박람회를 열었다.

박람회 기간에만 440만명이 다녀가는 대성공을 이뤘고 지난해는 611만명이 찾았다.

2015년 전국 최초로 국가정원 1호로 지정된 순천만국가정원은 봄꽃축제와 여름 물빛축제, 가을 정원갈대축제, 겨울 별빛축제 등 다양한 축제로 관광객을 끌어들이고 있다.

순천시는 지속가능한 생태관광 기반 조성을 위해 건물을 철거하고 육지를 습지로 복원하고 있다.

전선에 걸려 다치는 흑두루미를 위해 순천만과 인접한 농경지 59ha 안에 있는 전봇대 282개를 제거했다.

순천만 흑두루미

[순천시 제공=연합뉴스]

주민들은 추수가 끝나는 11월부터 이듬해 3월까지 철새 지킴이로 활동하며 순천만을 지킨다.

순천시는 생물권보전지역에 최종 승인됨에 따라 생태보전을 위해 생물권보전지역 관리 조례를 제정을 추진할 계획이다.

생물권보전지역 중장기 기본계획을 세우고 동북아생물권보전지역 네트워크에 가입해 전 세계 생물권보전지역과 국제교류도 확대한다.

순천시 관계자는 "생물권보전지역 등재로 순천의 브랜드 가치를 높이고 생물다양성 보전과 삶의 질 향상, 지역 소득 증대 등도 기대된다"고 말했다.

minu21@yna.co.kr
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2024/09/26

성덕도 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

성덕도 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

성덕도

위키백과, 우리 모두의 백과사전.

성덕도교(聖德道敎)는 덕(德)과 도량(道亮)의 길(道)을 추구하는 종교로, 1952년 11월 19일 창시된, 대한민국의 신흥 민족 종교인데, 지금은 그 본부(성덕도 중앙 총련합 본부)가 현재, 대한민국의 경상북도 문경시 문경읍에 소재해 있기도 하다.

성덕도(聖德道)를 내세운 성덕교(聖德敎)라고도 일컫는 이 종교(성덕도교)는, 1952년 11월 19일 경상북도 대구시에서 처음 창시되어, 이후 경북 의성군경기 성남시 등으로 본부를 거듭 이전했다가, 지금은 마지막으로 이전한 그 본부(성덕도 중앙 총련합 본부)가, 현재 경북 문경시 문경읍 지역에 소재해 있다.

역대 수장 및 주요 간부를 언급하자면, 공동 창시자는 초대 도주(道主)인 월근 김옥재(月根 金沃載)와, 초대 법주(法主)인 법해 도학수(法海 都鶴姝, 또는 법해 도학주)이고, 주요 간부로 제2대 도주는 김희원(金羲園)이며, 제2대 법주는 김봉남(金奉南)이다.

현재 도종(성도사)은, 2017년 11월 19일 취임한, 옥양지 홍광연(玉良智 洪光連, 또는 옥량지 홍광련)이다.

주요 역대 수장(도주) 및 핵심 간부(법주)

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도주(道主)

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대수역대 도주직함임기비고
1월근 김옥재(月根 金沃載)초대 도주1952년 11월 19일~1955년 10월 3일퇴임 5년 후 1960년 3월 30일, 전직 초대 도주 등을 지낸 월근 김옥재(月根 金沃載)가 향년 52세(세는나이)로 하세.
2김희원(金羲園)제2대 도주1955년 10월 3일~1975년 5월 29일최장수 재직 성덕도 도주 기록.

법주(法主)

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대수역대 법주직함임기비고
1법해 도학수(法海 都鶴姝)초대 법주1952년 11월 19일~1962년 7월 18일차장수 재직 성덕도 법주 기록.
2김봉남(金奉南)제2대 법주1962년 7월 18일~1975년 5월 29일최장수 재직 성덕도 법주 기록

성덕도 도주 및 법주 관련 기타 비고

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  • 1984년 11월 19일 제3대 도주와 제3대 법주가 모두 어언9년6개월여만에 퇴임한 것을 끝으로써, 그것과 동시에 도주제와 법주제가 모두 폐지된 직후부터, 초대 도종(제1세 성도사)으로 성덕도 수장 제도 체제를 개편 및 통일.

역사

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성덕도의 창도

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성덕도(聖德道)는 1952년(壬辰年) 도주(道主) 월근(月根) 김옥재(金沃載) 선생님과 법주(法主) 법해(法海) 도학수(都鶴姝) 선생님께서 민심을 순화(醇化)하며 세도(世道)를 바로잡고, 인류의 지상목표(至上目標)인 자유롭고 평화로운 도덕사회(道德社會)의 건설에 이바지하고자 창도하신 종교이다.

천지(天地)는 아무리 말씀은 없으시나, 큰 은혜와 덕으로써 만물을 한 품에 품어 길러주시니, 인간이 대자연의 순환법칙(循環法則) 청정법도(淸靜法度)에 순응(順應)함이 곧 천지도리(天地道理)를 행하는 길이므로, 원형의정 천도지법(元亨義貞 天道之法)을 인의예지 인성지강(仁義禮智 人性之綱)으로 밝혀주시어 사람으로 행할 근본인 삼강오륜 인의예지(三綱五倫 仁義禮智) 도덕을 실천하고, 자성반성(自性反省)으로 인간 악성(惡性)을 고쳐 사람의 천성(天性)인 선령(善靈)을 찾음으로써 인간고애(人間苦埃)에서 벗어나 지상낙원(地上樂園)에서 영원영복(永遠永福)을 누릴 수 있는 대도(大道)를 펴신 것이다.

성덕도의 취지

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성스러운 덕화의 길을 본받아서 인생의 근본인 삼강오륜을 실천하고 마음을 닦아 천성선령(天性善靈)인 자성자불(自性自佛)을 찾고 자성반성으로 회개천선(悔改遷善)하여 대중과 교화화친(敎化和親)하는 정신을 살리기 위하여, 자성반성(自性反省), 미신타파(迷信打破), 문맹퇴치(文盲退治), 도덕정신(道德精神)을 실천 덕목으로 삼고 청심주(淸心呪)인 무량청정정방심(無量淸靜正方心)을 독송하여 내 마음을 맑혀 영심을 찾아 자아완성에 정진하며 교화중생(敎化衆生) 활인(活人)함으로써 상생상화(相生相和)의 도덕사회 건설을 목적으로 한다.

성덕도의 창도 배경

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성덕도가 창도된 1952년 전후(戰後) 인류 세계는 인종차별과 사상대립으로 인한 끊임없는 전쟁의 발발로 대량 살상무기가 동원되어 그로 인해 한꺼번에 많은 생명이 희생 되었다. 사람들은 질병, 빈곤과 공포에 시달리고 있었으며, 불신, 이기심, 무절제한 문물과 사조로 야기된 가치관 혼란으로 사회 기강과 도덕심 해이가 만연된 상황이었다. 특히 한국 사회는 내환과 외세로 인하여 시작된 격변의 시대를 겪고 나서 동족상잔의 아픔을 겪어야 했다. 세도(世道)를 만회(挽回)하고 인심을 순화코자 구세제민의 뜻을 둔 창도주 두 분의 득도의 과정은 열악한 환경 속에서 인간고를 만사상(萬事嘗)하시고 이심물문리(以心物文理)로 철(哲)하시니, 우주 대자연의 이치가 오직 사람의 지각 중심에 있음으로 본성인 청정심(淸靜心)을 찾아 자신과 사해동포와 삼라만상이 도덕으로 하나가 되기를 염원했다. 인류가 화목으로 융합할 수 있도록 하시고 인류사회는 도덕문명을 진보시켜야 물질문화가 발달되고 풍부할 것이며, 물질문화를 앞세우면 도덕문화가 퇴보된다고 하시며 철저한 도덕적 가치관을 정립했다. 과거 물질문명을 앞세우던 시대를 벗어나 이때는 도덕문명 지각으로써 내 할 일 내가 하면 빈곤하지 않고 화목도의로써 다 잘 살 수 있는 도를 펴 놓으신 것이다.

외부 링크

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Handbook


성덕도 - 반성과 행복-Reflection & Happiness by Daehyun Kwon - Issuu

반성과 행복-Reflection & Happiness by Daehyun Kwon - Issuu

Spiritual intelligence - Wikipedia

Spiritual intelligence - Wikipedia

Spiritual intelligence

From Wikipedia, the free encyclopedia

Spiritual intelligence is a term used by some philosopherspsychologists, and developmental theorists to indicate spiritual parallels with intelligence quotient (IQ) and emotional quotient (EQ).

Origins

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Danah Zohar coined the term "spiritual intelligence" and introduced the idea in 1997 in her book ReWiring the Corporate Brain.[1]

In the same year, 1997, Ken O'Donnell, an Australian author and consultant living in Brazil, also introduced the term "spiritual intelligence" in his book Endoquality - the emotional and spiritual dimensions of the human being in organizations.[2]

In 2000, in the book Spiritual Intelligence, author Steven Benedict outlined the concept as a perspective offering a way to bring together the spiritual and the material, that is ultimately concerned with the well-being of the universe and all who live there.[3]

Howard Gardner, the originator of the theory of multiple intelligences, chose not to include spiritual intelligence in his "intelligences" due to the challenge of codifying quantifiable scientific criteria.[4] Instead, Gardner suggested an "existential intelligence" as viable.[5] The contemporary researchers continue to explore the viability of Spiritual Intelligence (often abbreviated as "SQ" or "SI") and to create tools for measuring and developing it. So far, measurement of spiritual intelligence has tended to rely on self-assessment instruments, which can be susceptible to false or unreliable reporting.

However, in his 2009 doctoral dissertation, Yosi Amram found that the self-reported measure of spiritual intelligence predicted leadership effectiveness as rated by outside observers.[6] In this research, he also deployed 360-assessments of spiritual intelligence and emotional intelligence, finding observer ratings of SI to predict the leadership effectiveness ratings from other observers, offering predictive validity for SI even when controlling for emotional intelligence. Studies by other researchers have shown that leaders’ SI can predict a variety of positive outcomes, such as financial performance of their organizations.[7] Such cross-method studies lend overall validity to the construct of spiritual intelligence and its self- and 360-assessments.  

A broad review of the research on SI has shown that 

  • 1. several valid measurement instruments exist,
  • 2. they offer positive incremental predictive validity across a variety of desirable outcomes, and 
  • 3. there is a neurological and biological basis for Spiritual Intelligence, highlighting the plausibility of its evolutionary adaptability,[8] all of which supports SI's validity as an intelligence.  

Applications

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Variations of spiritual intelligence are sometimes used in corporate settings as a means of motivating employees[9] and providing a non-religious, diversity-sensitive framework for addressing issues of values in the workplace.[10] According to Stephen Covey, "Spiritual intelligence is the central and most fundamental of all the intelligences, because it becomes the source of guidance for the others."[11]

Definitions

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Definitions of spiritual intelligence rely on the concept of spirituality as being distinct from religiosity - existential intelligence.[12]

Danah Zohar defined 12 principles underlying spiritual intelligence:[13]

  1. Self-awareness: Knowing what I believe in and value, and what deeply motivates me.
  2. Spontaneity: Living in and being responsive to the moment.
  3. Being vision- and value-led: Acting from principles and deep beliefs, and living accordingly.
  4. Holism: Seeing larger patterns, relationships, and connections; having a sense of belonging.
  5. Compassion: Having the quality of "feeling-with" and deep empathy.
  6. Celebration of diversity: Valuing other people for their differences, not despite them.
  7. Field independence: Standing against the crowd and having one's own convictions.
  8. Humility: Having the sense of being a player in a larger drama, of one's true place in the world.
  9. Tendency to ask fundamental "Why?" questions: Needing to understand things and get to the bottom of them.
  10. Ability to reframe: Standing back from a situation or problem and seeing the bigger picture or wider context.
  11. Positive use of adversity: Learning and growing from mistakes, setbacks, and suffering.
  12. Sense of vocation: Feeling called upon to serve, to give something back.

Ken O'Donnell, advocates[14] the integration of spiritual intelligence (SQ) with both rational intelligence (IQ) and emotional intelligence (EQ). IQ helps us to interact with numbers, formulas and things, EQ helps us to interact with people and SQ helps us to maintain inner balance. To calculate one's level of SQ he suggests the following criteria:

  1. How much time, money and energy and thoughts do we need to obtain a desired result.
  2. How much bilateral respect there exists in our relationships.
  3. How "clean" a game we play with others.
  4. How much dignity we retain in respecting the dignity of others.
  5. How tranquil we remain in spite of the workload.
  6. How sensible our decisions are.
  7. How stable we remain in upsetting situations.
  8. How easily we see virtues in others instead of defects.

Robert Emmons defines spiritual intelligence as "the adaptive use of spiritual information to facilitate everyday problem solving and goal attainment."[15] He originally proposed 5 components of spiritual intelligence:

  1. The capacity to transcend the physical and material.
  2. The ability to experience heightened states of consciousness.
  3. The ability to sanctify everyday experience.
  4. The ability to utilize spiritual resources to solve problems.
  5. The capacity to be virtuous.

The fifth capacity was later removed due to its focus on human behavior rather than ability, thereby not meeting previously established scientific criteria for intelligence.

Frances Vaughan offers the following description: "Spiritual intelligence is concerned with the inner life of mind and spirit and its relationship to being in the world."[16]

Cindy Wigglesworth defines spiritual intelligence as "the ability to act with wisdom and compassion, while maintaining inner and outer peace, regardless of the circumstances."[17] She breaks down the competencies that comprise SQ into 21 skills, arranged into a four quadrant model similar to Daniel Goleman's widely used model of emotional intelligence or EQ. The four quadrants of spiritual intelligence are defined as:

  1. Higher Self / Ego self Awareness
  2. Universal Awareness
  3. Higher Self / Ego self Mastery
  4. Spiritual Presence / Social Mastery[17]

Yosi Amram defines spiritual intelligence as “the ability to apply and embody spiritual resources and qualities to enhance daily functioning and wellbeing.”[18] Based on interviews with seventy-one spiritual leaders nominated by their peers, his ecumenical grounded theory of spiritual intelligence as presented at the 115th Annual Conference of the American Psychological Association highlights seven major themes that are universal across the world’s spiritual and wisdom traditions. They are:

  1. Consciousness: Possessing developed, refined awareness and self-knowledge.
  2. Grace: Living in alignment with the sacred, manifesting love for and trust in life.
  3. Meaning: Experiencing significance in daily activities through a sense of purpose and a call for service, including in the face of pain and suffering.
  4. Transcendence: Identifying beyond the separate egoic self into an interconnected wholeness.
  5. Truth: Living in open acceptance, curiosity, and love for all creation (all that is).
  6. Serenity: Surrendering peacefully to Self (Truth, God, Absolute, true nature).
  7. Inner-Directedness: Maintaining inner-freedom aligned with responsible, wise action.

David B. King has undertaken research on spiritual intelligence at Trent University in Peterborough, Ontario, Canada. King defines spiritual intelligence as a set of adaptive mental capacities based on non-material and transcendent aspects of reality, specifically those that:

"...contribute to the awareness, integration, and adaptive application of the nonmaterial and transcendent aspects of one's existence, leading to such outcomes as deep existential reflection, enhancement of meaning, recognition of a transcendent self, and mastery of spiritual states."[19]

King further proposes four core abilities or capacities of spiritual intelligence:

  1. Critical Existential Thinking: The capacity to critically contemplate the nature of existence, reality, the universe, space, time, and other existential/metaphysical issues; also the capacity to contemplate non-existential issues in relation to one's existence (i.e., from an existential perspective).
  2. Personal Meaning Production: The ability to derive personal meaning and purpose from all physical and mental experiences, including the capacity to create and master a life purpose.
  3. Transcendental Awareness: The capacity to identify transcendent dimensions/patterns of the self (i.e., a transpersonal or transcendent self), of others, and of the physical world (e.g., nonmaterialism) during normal states of consciousness, accompanied by the capacity to identify their relationship to one's self and to the physical.
  4. Conscious State Expansion: The ability to enter and exit higher states of consciousness (e.g. pure consciousness, cosmic consciousness, unity, oneness) and other states of trance at one's own discretion (as in deep contemplationmeditationprayer, etc.).[19]

Also, Vineeth V. Kumar and Manju Mehta have also researched the concept extensively. Operationalizing the construct, they defined spiritual intelligence as "the capacity of an individual to possess a socially relevant purpose in life by understanding 'self' and having a high degree of conscience, compassion and commitment to human values."[20]

Measuring

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Measurement of spiritual intelligence often relies on self-reporting. Yosi Amram and Christopher Dryer developed and validated the Integrated Spiritual Intelligence Scale (ISIS)—a self-report measure of spiritual intelligence (also applied as a 360-assessment measure[6]), which showed satisfactory factor structure, internal consistency, test-retest reliability, and construct validity.[21] Applications of the ISIS by other researchers has shown that “the reliability of ISIS was high (i.e., Cronbach’s alpha = 0.97)” and that there was "a significant positive relationship between employees’ spiritual intelligence and work satisfaction.”[22] It consists of twenty-two sub-scales assessing separate SI capabilities related to Beauty, Discernment, Egolessness, Equanimity, Freedom, Gratitude, Higher-self, Holism, Immanence, Inner-wholeness, Intuition, Joy, Mindfulness, Openness, Practice, Presence, Purpose, Relatedness, Sacredness, Service, Synthesis, and Trust. These twenty-two sub-scales are grouped into five domains: Consciousness, Grace, Meaning, Transcendence and Truth. ISIS has since been translated into several other languages and validated by other researchers.[23][24]

David King and Teresa L. DeCicco have developed a self-report measure, the Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI-24) with psychometric and statistical support across two large university samples.[19] Cindy Wigglesworth has developed the SQ21, a self-assessment inventory that has tested positively for criterion validity and construct validity in statistically significant samples.[25] Wigglesworth's SQ model and assessment instrument have been successfully used in corporate settings.[26]

The Scale for Spiritual Intelligence (SSI; Kumar & Mehta, 2011) is a 20-item, self-report measure of spiritual intelligence in adolescents. The idea behind the development of this scale was to generate and assess the concept of spiritual intelligence in the collectivist culture bounded with eastern philosophy. The SSI is rated on a Likert scale and can be completed in 10 minutes.[27]

The 29-item Spiritual Intelligence Questionnaire: This test was normalized by Abdollahzadeh (2008) with the collaboration of Mahdieh Kashmiri and Fatemeh Arabameri on students. The normal group was 280 people, 200 of whom were the students of Gorgan University of Natural Resources and 80 students of Payame Noor University of Behshahr. Of these, 184 were female and 96 were male. First, a 30-item questionnaire was prepared by the test developers and implemented on 30 students.The reliability of the test in the initial phase was 0.87 by the alpha method. In the analysis of the question by Loop method, 12 questions were removed and the final questionnaire was adjusted with 29 phrases. At the final stage, the questionnaire was implemented on 280 subjects and the reliability was 0.89 at this stage. Factor analysis was used to evaluate validity in addition to formal content validity that the questions were confirmed by the experts (colleagues) and the correlation of all questions was higher than 0.3. In Varimax rotation, two major factors were found to reduce variables. The first factor with 12 question was called "understanding and communicating with the source of universe” and the second factor with 17 items was called “spiritual life or reliance on the inner core." The first factor included the questions 1, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 15, 16, 24, 27, 29 and the second factor included the questions 2, 3, 6, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 28.[28]

Criticisms

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It has been argued that Spiritual Intelligence cannot be recognized as a form of intelligence. Howard Gardner chose not to include spiritual intelligence amongst his intelligences due to the challenge of codifying quantifiable scientific criteria.[4] Later, Gardner suggested an "existential intelligence" as viable, but argued that it was better to

"put aside the term spiritual, with its manifest and problematic connotations, and to speak instead of an intelligence that explores the nature of existence in its multifarious guises. Thus, an explicit concern with spiritual or religious matters would be one variety — often the most important variety — of an existential intelligence."[5]

See also

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Notes

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  1. ^ Zohar, D., ReWiring the Corporate Brain: Using the New Science to Rethink How We Structure and Lead Organizations (1997; ISBN 9971-5-1214-9)
  2. ^ O'Donnell, Ken (1997). Endoquality - as dimensões emotionais e espirituais do ser humano nas organanizões. Brazil: Casa da Qualidade. ISBN 858565127X.
  3. ^ Levin, M., Spiritual Intelligence (2000; ISBN 0-340-73394-2)
  4. Jump up to:a b Gardner, Howard, A Case Against Spiritual Intelligence, The International Journal for the Psychology of Religion, Volume 10, Issue 1 January 2000, pp. 27-34
  5. Jump up to:a b Gardner, Howard, Intelligence Reframed: Multiple intelligences for the 21st Century (Basic Books, 1999) p.53
  6. Jump up to:a b Amram, Joseph Yosi (2009). The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership (Thesis). ProQuest 288240505.
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