2018/08/31

알라딘: 명상록 : 철학자 황제가 전쟁터에서 자신에게 쓴 일기 - 철학자 황제가 전쟁터에서 자신에게 쓴 일기



[eBook] 명상록 : 철학자 황제가 전쟁터에서 자신에게 쓴 일기 - 철학자 황제가 전쟁터에서 자신에게 쓴 일기

마르쿠스 아우렐리우스 (지은이), 박문재 (옮긴이) | 현대지성 | 2018-04-17 | 원제 Ta eis heauton




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페이지 수 272쪽 (종이책 기준) | ISBN : 9791187142393
제공 파일 ePub(28.62 MB)
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9.5
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영어, 라틴어, 그리스어에 능통한 박문재 번역가가 심혈을 기울여 꼼꼼히 번역한 그리스어 원전 완역판이다. 여기에 독자들을 위해 번역 과정에서 알게된 지식을 바탕으로 번역가의 상세한 해제를 수록하였고, 또한 아우렐리우스가 많은 영향을 받은 에픽테토스의 ‘명언집’을 부록으로 담아 이 불멸의 고전을 좀더 깊이 있게 이해할 수 있도록 하였다.

플라톤이 꿈꾸던 철학자 황제 마르쿠스 아우렐리우스가 쓴 명상록은 전쟁을 수행하고 통치하는 동안 머릿속에 떠오른 생각들을 단편적으로 기록한 책으로, 논증적인 글과 경구가 번갈아 나타난다. 그에게 자신의 내면은 외적인 그 어떤 것도 침범할 수 없는 “요새”였다. 따라서 명상록은 우리가 그의 요새의 광장으로 들어가는 관문인 셈이다.





해제 | 박문재
마르쿠스 아우렐리우스의 연보

제1권
제2권
제3권
제4권
제5권
제6권
제7권
제8권
제9권
제10권
제11권
제12권

부록: 에픽테토스의 명언집



“지금 바로 이 순간에 죽을 수도 있는 사람처럼 모든 것을 행하고 말하고 생각하라. 신들이 존재한다면, 인간 세상을 떠나는 것은 두려워해야 할 일이 아니다. 설마 신들이 너를 불행 속으로 밀어넣겠느냐. 만일 신들이 존재하지 않거나 인간사에 관여하지 않는다면, 신들도 ...
“최고의 복수는 너의 대적과 똑같이 하지 않는 것이다.” --- 제6권 중에서

“잠시 후면 너는 모든 것을 잊게 될 것이고, 잠시 후면 모든 것이 너를 잊게 될 것이다.” --- 제7권 중에서






지은이 : 마르쿠스 아우렐리우스 (Marcus Aurelius Antoninus)
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소개 :
로마 제국의 16대 황제. 오현제의 마지막 황제이며 스토아 철학자로서 명상록을 저술하였다. 안토니누스 피우스 황제의 양자가 되고, 145년 황제의 딸 파우스티나와 결혼하였다. 마르쿠스는 수사학자였던 프론토를 비롯해서 여러 유명한 스승들로부터 교육을 받았다. 그는 12세 때부터 철학에 깊은 흥미를 보여 유니우스 루스티쿠스의 지도 아래 스토아 철학에 입문해서 에픽테토스의 담화록을 배웠고, 이 책은 그의 명상록에 많은 영향을 끼쳤다.
그는 파우스티나와 결혼해서, 여러 자녀들을 두고서 대체로 행복한 결혼생활을 했던 것으로 보인다. 146...




옮긴이 : 박문재
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소개 :
서울대학교 법과대학, 장로회신학대학교 신대원 및 동 대학원을 졸업하였으며, Biblica Academia에서 라틴어와 그리스어를 깊이 있게 공부하였다. 대학 시절에 역사를 비롯하여 서양 철학과 독문학을 두루 공부하였다. 그는 신학과 사회과학을 좀 더 깊이 연구하기 위해 독일 보쿰Bochum 대학교에서 공부하였다. 또한 성경과 고전어 연구 기관인 Biblica Academia에서 오랫동안 라틴어, 그리스어, 히브리어를 익히고 고대의 라틴 원전과 그리스어 원전을 공부하였다. 역자는 전문 번역가로 30여년 간 신학과 인문학 도서를 많이 ...





그리스어 원전 완역판
하버드대, 옥스포드대, 시카고대 필독 고전
“1년에 두 번은 꼭 읽는다.” -빌 클린턴(前 미국 대통령)

현대지성에서 출간한 『명상록』은 영어, 라틴어, 그리스어에 능통한 박문재 번역가가 심혈을 기울여 꼼꼼히 번역한 그리스어 원전 완역판이다. 여기에 독자들을 위해 번역 과정에서 알게된 지식을 바탕으로 번역가의 상세한 해제를 수록하였고, 또한 아우렐리우스가 많은 영향을 받은 에픽테토스의 ‘명언집’을 부록으로 담아 이 불멸의 고전을 좀더 깊이 있게 이해할 수 있도록 하였다.
플라톤이 꿈꾸던 철학자 황제 마르쿠스 아우렐리우스가 쓴 명상록은 전쟁을 수행하고 통치하는 동안 머릿속에 떠오른 생각들을 단편적으로 기록한 책으로, 논증적인 글과 경구가 번갈아 나타난다. 그에게 자신의 내면은 외적인 그 어떤 것도 침범할 수 없는 “요새”였다. 따라서 명상록은 우리가 그의 요새의 광장으로 들어가는 관문인 셈이다.
아우렐리우스는 스토아 철학을 자기 나름대로 변형시킨 것을 근간으로 삼아서, 자신에게 다가오고 있던 아주 민감한 도전들이자 인류 전체가 보편적으로 직면한 도전들에 대처하기 위한 힘을 발견하기 위해서, 자신의 핵심적인 신념들과 가치들을 짤막하면서도 강렬하고 흔히 힘 있는 성찰들을 통해 정확하게 표현해내려고 애쓴다. 그 도전들은, 그에게 다가오고 있던 죽음을 어떤 식으로 맞아야 하는가 하는 것, 자신의 사회적 역할을 정당화해 주는 논리를 발견하는 것, 자연 세계 속에서 도덕적인 교훈을 찾아내는 것 등이었다.
명상록은 오랜 세월 역사상 가장 위대한 고전 가운데 하나로 여겨져 왔다. 그 사상은 마르쿠스 자신의 것이긴 하지만 독창적인 것은 아니었다. 그것은 스토아 철학이고, 에픽테토스의 가르침에서 나온 것이지만, 일부는 플라톤주의에 가까웠다.
인간의 삶과 죽음을 영원의 관점에서 성찰한 마르쿠스의 이 저작은 사람들에게 끊임없이 도전과 격려와 위로를 주는 영속적인 힘을 지니고 있다.


이 책의 특징
#그리스어 원전 완역판
#전문 번역가 박문재의 상세한 작품 해설수록
#아우렐리우스가 많은 영향을 받은 에픽테토스의 ‘명언집’ 국내 최초 수록
#하버드대, 옥스포드대, 시카고대, 서강대 필독서

명상록은 오랜 세월 역사상 가장 위대한 책 가운데 하나로 여겨져 왔다. 그 사상은 마르쿠스 아우렐리우스 자신의 것이긴 하지만 독창적인 것은 아니었다.

1. 명상록은 어떤 책인가
명상록을 쓴 일차적인 목적은 그가 자신의 내면 깊은 곳의 생각들을 살펴보고, 지금 이 상황에서 어떻게 사는 것이 최선의 삶인지를 자기 자신에게 충고하기 위한 것이었다. 어떻게 그 오래된 책이 하버드대와 옥스포드대 필독 고전에 들어갔는가? 그는 이 책에서 자신이 지금까지 살아온 삶 전체를 떠받쳐왔던 중요한 명제들, 윤리와 관련된 핵심적인 원리들과 통찰들을 짧은 글들 속에 명료하게 담아내고자 했다. 다음으로 좀 더 큰 틀에서 이 저작의 목적은 기원후 1세기와 2세기에 인간이 자신의 삶 속에서 실천할 수 있는 윤리를 담은 책을 펴내어 널리 전파하는 것이었다.
그에게 특히 큰 영향을 끼쳤던 것은 에픽테토스의 글이었다. 그가 기반으로 하고 있던 스토아 철학에서 널리 사용되던 두 가지 유형의 저작은 그의 명상록에 큰 영향을 끼쳤다. 한 가지 유형은, 윤리적인 삶을 어떻게 영위해 나가야 하는지에 대한 일반적인 지침을 제시하는 것인데, 키케로의 의무론이 유명한 예였다. 또 다른 유형의 저작은, 인간이 심리적이고 윤리적으로 어떤 실패들을 겪는지를 밝히고서, 그것들을 질병으로 규정하여 치유하는 수단으로 철학을 사용하는 것이었다. 세네카의 분노론이 그런 저작이었다.
마르쿠스의 명상록은 이 두 유형의 저작들의 저술 목적과 주제들을 반영해서, 충고와 치유를 아주 독특한 방식으로 결합하여 제시한다.

2. 마르쿠스 아우렐리우스의 사상
마르쿠스는 명상록에서 오직 스토아 철학에만 의거해서가 아니라 여러 철학 학파들의 사상을 혼합해서 자신의 신념을 설파한 것으로 보인다. 하지만 그런 절충주의적인 태도는 당시의 지식인 세계에서 일반적인 것이 아니었다. 이 시대의 일반적인 경향은 어느 한 철학 학파를 신봉하여 따르는 것이었다.
스토아 철학이 마르쿠스에게 영향을 미쳤음을 보여주는 좀 더 적극적인 이유는, 명상록에서 그는 스토아 철학의 전문용어들을 사용하지 않고, 어떤 때에는 그 개념들을 자신만의 독특한 방식으로 재구성해서 사용하기도 하지만, 전체적으로 볼 때에는 스토아 철학의 냄새를 강하게 풍긴다는 것이다. 따라서 우리는 마르쿠스는 기본적으로는 스토아학파의 철학을 따르면서 거기에 기반해서 여러 철학 학파의 사상들을 폭넓게 인정한 것이었다는 결론을 내릴 수 있다.

3.스토아 철학의 핵심 개념
당시의 스토아 철학의 특징으로 다섯 가지를 들 수 있고, 이것들은 명상록에서 두드러지게 강조되고 있는 주제들과 일치한다.
첫 번째는, 미덕을 따라 사는 삶만이 행복한 삶이라고 본 것이다. 즉 인간이 행복한 삶을 살기 위해 필요한 것은 미덕이 전부라는 사상이다.
두 번째는, 인간의 감정과 욕망은 어떤 것들을 가치 있거나 바람직한 것으로 여기느냐와 관련된 신념에 의해서 직접적으로 결정된다고 보는 사상이다. 즉 감정과 욕망은 인간의 정신생활에서 별개의 비이성적인 차원을 형성하지 않는다.
세 번째는, 인간은 본성적으로 다른 사람들을 유익하게 하고자 하는 내재된 성향을 지니고 있다고 보는 사상이다.
네 번째는, 자연학에 속한 것으로서 윤리학과 자연학을 이어주는 연결고리로서의 역할을 하는 것이었다. 당시 쟁점들 중 하나는, 자연 또는 우주에는 내재된 목적 또는 의미가 존재하는 것인가, 아니면 단지 자연적인 법칙들이나 과정들이 제멋대로 작용해서 생겨난 결과물일 뿐이냐 하는 것이었다. 스토아 철학자들은 첫 번째 견해를 채택해서 모든 일은 이미 결정되어 있고, 일련의 모든 사건들은 신의 목적이나 섭리를 구현하는 것이라고 보았던 반면에, 에피쿠로스 철학자들은 두 번째 견해를 채택해서, 물질의 원자적 성격에 기초한 자신들의 사상을 설파했다. 스토아 철학에서는 윤리학과 자연학 같은 철학의 분야들이 서로 연결되어 있어서 서로를 밑받침해 준다고 보았다. 따라서 신의 섭리에 대한 그들의 신념은 자연학의 일부였지만, 윤리학과 관련된 중요한 틀을 제시해 주는 것이기도 했다. 그리고 반대로 윤리학은 섭리를 비롯한 신과 결부된 원리들을 밑받침해 주고 의미 있게 해 주었다.
다섯 번째는, 스토아 철학자들은 철학을 고도로 통일되고 지식체계를 형성하고 있는 것으로 보았다.

4. 명상록에 자주 등장하는 주제들.
마르쿠스는 자신의 명상록에서 아주 표준적인 스토아 철학의 주제들을 사용하기도 하지만, 어떤 경우에는 우리가 예상할 수 없었던 자신만의 독특한 표현방식을 사용하기도 한다. 예를 들면, 그는 우리의 정체성을 규정하는 것은 본질적으로 우리를 “지배하고 있는 것”임을 강조한다. 그가 우리를 “지배하고 있는 것”으로 표현한 것은 “이성”을 가리킨다. 그는 인간을 구성하고 있는 서로 다른 부분들인 “육신”과 “정신”을 대비시킨다. 표면상으로 볼 때에는 몸이 없는 정신과 몸을 지닌 육신을 구별하는 플라톤적인 이원론을 따르고 있는 것처럼 보인다. 하지만 그런 대목들은 앞에서 살펴본 스토아 철학의 첫 번째 특징적인 사상을 반영해서 윤리적인 교훈을 제시하고 있는 것일 뿐이다.
다른 주제들에서는 마르쿠스에 대한 스토아 철학의 영향이 좀더 분명하게 드러난다. 예컨대, 그는 에픽테토스와 마찬가지로 어떤 일이나 환경에 대해서 선하다거나 악하다는 쓸데없는 판단을 덧붙임으로써 괴로움을 자초하지 말라고 자신에게 반복적으로 충고한다.
마르쿠스는 한편으로는 신적인 질서 또는 우주적인 질서가 인간의 윤리적 삶에 중요한 틀을 형성하고 있다는 사상을 자주 언급하고, 이 점에서 에픽테토스를 많이 연상시키지만, 다른 한편으로는 “섭리인가 원자들인가”라고 반문함으로써, 자연에 내재하는 목적이 있다는 스토아학파의 사상과, 우주는 그저 원자들의 이합집산의 결과물일 뿐이라는 에피쿠로스학파의 사상 중에서 어느 쪽의 세계관이 참된 것인지를 단정하지 않고 유보하는 입장을 취하기도 한다.
전체적으로 보아서, 마르쿠스는 자신의 명상록에서 스토아 철학을 충분히 이해해서 윤리학과 자연학을 통합한 사상을 훌륭하게 제시하고 있다고 할 수는 없지만, 스토아학파의 섭리적인 세계관이 참되다고 믿었고, 그런 세계관을 기반으로 해서 인간의 윤리적 실천을 제시하고 있다고 말할 수 있다.

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총 : 52편




명상록 headconsultant ㅣ 2018-05-27 ㅣ 공감(0) ㅣ 댓글 (0)


<명상록>은 고전시대에 씌여진 현존하는 글들 중에서 그 연대와 문화에 있어서 유례가 없는 독보적인 저작으로서, 로마 황제였던 마르쿠스 아우렐리우스(Marcus Aurelius)가 자신의 생애 말기에 외적들의 침공을 제압하기 위해서 제국의 북부 전선이었던 도나우 지역으로 원정을 간 10여년에 걸친 기간 동안에 쓴 것으로 추정되는 철학 일기다.

마르쿠스 아우렐리우스는 로마 제국의 16대 황제로 오현제의 마지막 황제이며 스토아 철학자로서 명상록을 저술하였다. 안토니누스 피우스 황제의 양자가 되고, 145년 황제의 딸 파우스티나와 결혼하였다. 마르쿠스는 수사학자였던 프론토를 비롯해서 여러 유명한 스승들로부터 교육을 받았다. 그는 12세 때부터 철학에 깊은 흥미를 보여 유니우스 루스티쿠스의 지도 아래 스토아 철학에 입문해서 에픽테토스의 담화록을 배웠고, 이 책은 그의 명상록에 많은 영향을 끼쳤다.

<명상록>은 17세기에 와서 붙여진 제목이다. 출판을 의도해 쓴 글이 아니라 틈틈이 한두 구절을 적어두는 식으로 자신의 개인적인 비망록으로 쓴 것이었기 때문에 이전에는 <그 자신에게>라는 명칭으로 불렸다고 한다.

이 책을 읽기 전에 책 서두에 있는 '해제'를 꼭 참고하면 좋을 듯하다. 앞서 언급한 내용들을 보다 상세히 알 수 있다. <명상록>은 지금으로부터 2000여년 전에 살았던 로마의 황제이자 한 인간이 삶에 대한 고민을 어떻게 했는지를 알 수 있는 자료이다. 다만 내용들을 읽다보면 그때나 지금이나 다를 바 없다는 걸 느끼게 된다. 인간의 삶은 늘 변함없는 고민들을 하는구나 싶다.

<명상록>은 전체 12권으로 되어 있고 주된 고민들은 '삶을 어떻게 살아야 하는가?' 하는 철학적 고민들이다. 마르쿠스가 스토아 철학의 영향을 입은 인물이라는 점을 감안하면 그의 생각들이 12권의 내용 속에 비슷하게 반영되어 있음을 알 수 있다. 공공의 이익을 위한 일이 아니라면 너나 잘 하라, 자연에서 태어나 다시 돌아가는 것이니 욕심없는 삶을 살라는 것 등 대개의 내용들이 중국 노자의 무위자연 사상과 비슷하다. 어쩌면 더욱 직설적인 글들이라 자극을 많이 받을 수도 있다. 당시로서는 너무 멀리 떨어진 곳에 살았던 인물이니 영향을 받았을리는 없겠지만 스토아 철학자들이 노자의 도덕경의 내용과 비슷한 생각을 가지지 않았나 싶다.

개인적으로 <도덕경>의 생각들을 공감하는 편이라 <명상록> 역시 다시금 생각의 기틀을 다잡는 데 좋은 글이었다. 인간으로 태어나 어떻게 살아야 하는지를 한 번쯤 고민하는 이들에게 도움이 되리라 여겨진다. 빌 클린턴 미국 전 대통령도 1년에 두 번씩 읽는 책이라고 하니 <명상록>을 통해 자신의 삶과 공동체 속에서 어떤 모습을 찾아야 할지 생각해 보는 시간을 가졌으면 한다.

서양의 논어를 만나다. saracen7 ㅣ 2018-05-27 ㅣ 공감(0) ㅣ 댓글 (0)


서양판 논어라는 생각이 든다.

인문학 책의 특징을 모두 갖고 있다.

논어를 읽을 때 한줄 한줄 주옥같은 느낌이

명상록에서도 선명히 다가온다.




다만 논어와의 차이는 신에 대한 믿음이 온책에

스며들어 있다.

도저히 황제가 적었다고는 느껴지지않는

깊은 사색의 세계는 공자와 토론을 해도 결코 뒤지지

않을 깊은 세계를 보게 만든다.




내 마음속 한 자리에 자리잡고 있던 정신세계에

대한 동양철학의 우월성이 이 명상록으로 동서양이

대등한 생각을 하고 사색을 했음을 느끼게 한다.

정말 동양철학이 월등할 것으로 생각했었다.

전혀 그렇지 않다는 생각이 이제는 자리 잡았다.




플라톤과 소크라테스 등 많은 서양 철학가 들의

책을 보았지만 큰 감흥을 얻지 못했다. 너무 이해하기가

난해한 부분이 많았다. 단어도 생소하고 문장도 어려웠다.




박문재 선생의 명상록은 다르다.

이해하기 훨신 수월하고 좋은 경험이다. 고전을 이렇게

쉽게 써놓은 글은 아직 보지 못했었는데. 이책을

보면서 누구나 쉽게 서양 고전에 가까이 할 수 있는 좋은

책이라는 생각에 너무 기쁘다.

해외의 많은 유명인사들이 가까이하는 이유가 있는

좋은 책이다. 인생의 길을 걸어가는 데, 나침반 역할을

하고, 깊이있는 사고를 할 수 있는 내 인생의 추천서가

될 듯 하다.

명상록 중동이 ㅣ 2018-05-25 ㅣ 공감(5) ㅣ 댓글 (0)


아우렐리우스의 『명상록』, 많이 알려진(?) 책이지만, 솔직히 읽어본 적이 없는 책이다. 누군가 『명상록』에 대해 언급하면, 알고 있다는 듯 고개를 끄덕이지만 실제론 알지 못하던 책(아는 건 맞지만 읽어본 적은 없는). 그런 『명상록』을 금번 현대지성에서 출간된 책으로 접하게 되었다. 신학도서 번역으로 유명한 번역가 박문재의 헬라어 원전으로 완역된 책이니만큼, 더욱 기대감을 갖고 읽게 되었다.



전 미국 대통령인 빌 클린턴이 1년에 두 번은 꼭 읽는다는 선전 문구에 설마 싶었지만, 내용을 접하며, 이런 책이라면 충분히 그럴 가치가 있다 여겨진다. 삶을 바르게 교정하게 충분한 힘이 있는 책. 이런 책을 반복적으로 읽게 된다면, 그 책읽기는 자연스레 그 사람의 인생을 바꿀만한 힘으로 전환되리라.



솔직히 고백하자면, 명상록의 저자인 아우렐리우스가 로마 황제라는 생각을 하지 못했다(얕은 지식의 한계다.). 로마 황제하면, 폭군 네로가 떠오르는 것은 나뿐일까? 그런데, 『명상록』을 읽으며, 역시 그 위대한 제국의 정점에 있는 로마 황제가 그저 얻어진 자리는 아니란 생각을 해본다.



처음부터 『명상록』 본문을 찬찬히 읽어나가는 것도 좋지만, 먼저 역자의 “해제” 부분을 꼼꼼히 읽고 접근하는 것도 좋겠다. 역자의 “해제” 부분만으로도 많은 것을 얻을 수 있으니 말이다.



『명상록』은 마르쿠스 아우렐리우스가 생애 말기에 외적의 침공을 막기 위해 원정한 곳에서 10여 년에 걸쳐 쓴 철학 일기라고 한다. 어느 자리보다 인간성이 말살되기 쉬운 전쟁의 자리에서 “자기 자신을 다스리기 위해 스스로에게 들려주는 교훈들”이 『명상록』이다. 자신이 지금 처해 있는 상황 속에서 어떻게 사는 것이 최선의 삶인지를 끊임없이 묻고, 그렇게 얻은 답을 누구보다 먼저 자신에게 들려주려는 목적으로 쓴 글들은 인생의 참 지혜를 얻기에 충분하다.



끊임없이 자신을 바로 세우기 위해 애쓴 한 철인의 피나는 결과물이 『명상록』이 아닌가 싶다. 우리 역시 이런 처절한 자기수양의 노력이 있어야 할 텐데. 그런 수양의 첫 출발로 『명상록』을 읽어보는 것은 어떨까?



원문이 그런 것일지 모르겠지만, 번역을 하며, 조금은 독자들을 고려했더라면 어땠을까 하는 아쉬움은 남는다. 『명상록』 속에 담겨진 내용들은 어렵지 않다(내용은 어렵지 않다. 그렇게 실천적 삶을 사는 것이 어렵지.). 쉽게 읽힐 수 있는 그런 내용들이다. 그럼에도 어떤 부분은 한 문장이 끊임없이 이어지고 있어, 읽는데 피곤해지는 부분들이 있다. 내용을 파괴하지 않는 선에서 짧은 단문으로 번역했더라면 어땠을까 하는 생각을 품게 되는 부분이다.



그럼에도, 이 책은 인생의 책으로 삼기에 충분한 책이다. 두고두고 반복해서 읽고, 자신을 돌아보는 거울로 삼거나, 삶의 나침반으로 삶기에 충분한 가치가 있는 책. 역시 고전이 무엇인지를 확실하게 보여주는 책이다.

아우렐리우스가 아우렐리우스에게, 그리고 나에게. 그렇게혜윰 ㅣ 2018-05-24 ㅣ 공감(10) ㅣ 댓글 (2)


특별한 종교를 갖고 있지 않은 탓에 가끔은 어떤 말에 기대고 싶을 때가 있어도 갑자기 찾아서 읽어볼 책이 마땅치 않아 대체론 그때 시집을 읽곤 했다. [고백록], [명상록], [수상록] 등의 명성은 들었지만 그저 언젠가 읽어보리라는 위시리시트였을 뿐 그 실체를 만난 것은 처음인데 왜 미국의 전직 대통령이 해마다 두번씩 읽는지 알 것 같다.

?

이 책을 읽는 것은 현재 진행형이다. 아주 더디게 읽고 있으며 그 읽는 방법과 속도에 스스로는 만족하지만 서평단으로 받은 책이라 리뷰를 미룰 수 없기에, 더구나 다 읽고 난 후나 절반 넘게 읽은 지금이나 느낌은 크게 달라지지 않을 것이기에 소감을 적어보려고 한다.

?






이렇게 읽고 있다. 마음에 닿는 글을 볼펜으로 옮겨적으며 다시 음미하면서.

대개는 검은 볼펜으로 옮기고 아우렐리우스가 자신을 다잡는 마음으로 스스로에게 글을 남겼듯이 나 역시도 나 자신을 다잡는 마음이 강하게 드는 글은 파란 볼펜으로 옮기면서.




2세기에 한 나라의 황제가 이토록 끊임없이 자신의 나약함과 나태함과 무능함과 타락을 경계했다니 이건 한 개인이 읽기 보단 지도자들이 읽어야 할 글이구나 싶은 생각이 든다. 이토록 자신을 채찍질하고 손톱만큼도 봐주지 않는다는 마음가짐으로 삶을 살았구나 싶은 마음은 존경을 넘어 경외의 감정을 느끼게 한다. 이래서 미국의 전직 대통령이 해마다 두번씩 읽었구나!( 왜 지금 대통령은 읽지 않는건가?)




난 대톨령도 지도자도 아니지만 이 책 가득 저렇게 포스트잇이 붙어져 있다. 물론 그중엔 좀 무리다 싶은 생각도 있고 내가 전혀 공감이 가지 않는 글들도 있다. 그럴 땐 아우렐리우스가 아우렐리우스에게 쓴 특수한 경우라고 보아서 넘기면 된다. 하지만 글 자체가 보편적인 가치를 말하는 경우가 많아 19세기가 지난 현재에 읽어도 마치 요즘 어떤 종교인이 쓴 에세이인 양 마음에 와 닿는다. 게다가 시대가 다르기에 생기는 웃음 포인트도 있다. 가령, 겨드랑이 냄새가 심한 사람에게 화내면 안된다는 글과 그리고 몸무게 100킬로가 되는 것은 화내지 않으면서 오래 살지 못한다고 화를 내냐고 자문자답하는 글은 요즘 같으면 일부러 웃기려고 쓸 수 있는 글인데 둘다 너무나 정색하며 이야기하기에 의도하지 않은 웃음을 준다. 결론은, 원글 자체가 너무나 좋다. 내가 그리스어를 배우지 않은 것이 좀 속상할 정도로 말이다.




역자가 심혈을 기울여 원전을 번역하였다는 것은 주석을 통해서도 책날개에 역자 소개를 통해서도 충분히 알겠다. 다만, [명상록]이라는 책의 성격에 맞지 않게 책날개에 '역자는 언어에 타고난 수재로서...'라고 하는 문장을 읽자면 이 분이 이 책을 제대로 이해한 것인지는 의문이 든다. 또한 다른 명상록과 비교를 해 봐야겠지만 한국어를 좀더 유려하게 표현하면 좋겠다는 바람이 책을 읽으며 생긴다.하지만 그런 것들을 모두 감안하고서라도 이 책은 충분히 훌륭하다. 원전을 모르는 내가 이런 말을 하긴 주제넘지만 아마도 원전 자체가 너무나 훌륭하기 때문이다. 나 역시도 이 책을 해마다는 아니어도 틈틈히 자주 읽어 내 마음을 경계해야할 것 같다. 선한 사람으로, 권력보다는 철학을 중시하며 살고, 우주의 한 일원으로서 의미있게 살아가기 위해서 말이다. ?물론 나 말고 다른 사람(?)도 이 책을 좀 읽었으면 하는 바람이 있다. 그 사람도 선하며 의미있게 살아갔으면 하는 바람이 있으므로.




덧붙이는 글





이 사진은 어제 우연히 깔맞춤이 된 것을 보고 신기해서 찍어봤다^^ 아, 이런 것에 집착하지 말아야 하는데....ㅋ?


명상록, 현대지성 하나 ㅣ 2018-05-22 ㅣ 공감(6) ㅣ 댓글 (0)




읽지 않았는데도 왠지 읽은 듯한 느낌을 주는 몇 권의 책들이 있어요. 그 책에 대해서 많이 배우고, 또 인용된 문구들을 많이 봐서인데요. 그 중에 하나가 바로 철인황제라 불리는 마르쿠스 아우렐리우스의 <명상록>입니다. 이번에 현대지성에서 그리스어 원전을 완역한 <명상록>이 나와서 드디어 제대로 읽어보게 되었습니다.



오랜 시간 라틴어와 그리스어를 공부하여 전문 번역가로 활동중인 박문재의 해제를 더했고, 마르쿠스 아우렐리우스에게 큰 영향력을 끼친 것으로 알려져 있는 에픽테토스의 ‘명언집’이 부록으로 수록되어 있어서 다양한 각도로 생각해볼 수 있는 장점이 있었습니다. 각도하니 문득 그런 말이 떠오르더군요. 야구의 타격이론에 대한 이야기였는데, 하나의 매커니즘으로 이루어져 있고, 자신에게 맞게 최적화한 타격자세를 쉽게 바꿀 수는 없지만, 각도를 조절하는 것은 가능하다는 것이었는데요. 제가 좋아하는 에픽테토스의 “인간은 어떤 대상이 아니라, 그 대상에 대한 시각 때문에 불행해진다”라는 말과도 연결점이 있다고 여겨지네요. 마루쿠스 아우렐리우스 역시 “너는 왜 너의 외부에서 일어나는 일들에 휘둘리고 있는 것이냐?”고 화두를 던지는데요. 제가 아무래도 다른 사람들의 평가에 예민한 편이라 그런지 이런 문구들이 더욱 눈에 들어오더군요.



마르쿠스 아우렐리우스는 로마의 전성기를 이끈 오현제의 마지막 황제이자, 스토아 철학자였는데요. 그는 전쟁 중에 자신이 그 동안 보고 배운 것과 그 속에서 키워온 자신의 생각을 정리하여 명상록을 집필합니다. 스토아 철학이 지지하는 것은 바로 이성입니다. 또한 예전에 그의 전기를 읽으면서 그가 얼마나 치열하게 고민하며 살아왔는지를 살펴본 적이 있기 때문에, 명상록의 글귀들이 더욱 의미 있게 느껴지기도 했어요. 스스로 이룬 성과에 취하게 될까 우려했던 것일까요? 그러한 경계의 문구들이 더욱 그의 깊이를 미루어 짐작하게 해주더군요. “네가 태어난 것이나 죽는 것은 네가 할 수 있는 일이 아니다. 그러므로 자연의 결정을 선의로 받아들여서 순순히 떠나라. 너를 떠나보내는 자연도 선의를 가지고서 너를 떠나보내는 것이기 때문이다”라는 말을 스스로에게 할 수 있다는 것이 놀랍게 느껴지기도 했어요.



또한 그 무엇도 아닌 합리적인 판단력이 중요하게 여기고 있기 때문에, 현대에 더욱 시사하는 점이 많다고 생각합니다.



“건강한 눈은 그 눈으로 볼 수 있는 모든 것들을 다 보아야 하고, “나는 오직 녹색만을 보겠다”고 말해서는 안 된다. 그렇게 말하는 것은 그 눈이 병들었음을 보여주는 징후다. (중략) 따라서 바른 마음은 우리에게 일어나는 모든 일을 기꺼이 받아들여야 한다. 우리의 마음이 “나의 자녀들은 안전해야 해”라거나 “나의 모든 행위가 모든 사람으로부터 칭찬을 받아야 해”라고 말한다면, 녹색만을 보려고 하는 눈이나 부드러운 것만을 구하는 치아처럼 병든 것이다.”



“미래를 염려하지 말라. 운명에 의해서 네가 그 미래로 가야 한다면, 너는 지금 현재에서 사용하고 있는 바로 그 동일한 이성을 가지고서 미래로 가면 되기 때문이다.”



“너의 판단력을 믿고 존중하라. 너를 지배하는 이성이 본성이나 이성적 존재로서의 너의 본질에 맞지 않는 것을 용납하지 않는 것은 전적으로 너의 판단력에 달려 있다. 분별 있고 사려깊은 사고, 다른 사람들과의 친화력, 신들에게 복종하는 것이 모두 거기에 달려 있다.”
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How to Be a Stoic: Using Ancient Philosophy to Live a Modern Life: Massimo Pigliucci: 9781541644533: Amazon.com: Books



How to Be a Stoic: Using Ancient Philosophy to Live a Modern Life:

 9781541644533: Amazon.com: Books


Editorial Reviews

Review



"How to Be a Stoic is highly readable, written in clear and accessible prose, and illuminated with anecdotes of both a personal and an historical nature."―Washington Independent Review of Books

"How to Be a Stoic proves many things: that the ancient school of Stoicism is superbly relevant to our times; that profound wisdom can be delivered in lively, breezy prose; and that Massimo Pigliucci is uniquely gifted at translating philosophy into terms helpful for alleviating and elevating the lives of many."―Rebecca Newberger Goldstein, author of Plato at the Googleplex

"In this thought-provoking book, Massimo Pigliucci shares his journey of discovering the power of Stoic practices in a philosophical dialogue with one of Stoicism's greatest teachers."―Ryan Holiday, bestselling author of The Obstacle is the Way and The Daily Stoic

"As its title suggests, How to Be a Stoic is a how-to book, but one of a very high order. Yes, Massimo Pigliucci gives his readers advice on how to live a happy and meaningful life. He is careful, though, to put a secure foundation under that advice by explaining who the ancient Stoics were and how they arrived at the conclusions they did. Do you want to avoid wasting the one life you have to live? Read this book!"―William B. Irvine, author of A Guide to the Good Life

"If you want to want to learn the ways of Stoicism, and you're living in the 21st century, this should be one of the first books you read. Massimo has written a fine primer for the aspiring Marcus Aurelius."―Donald J. Robertson, author of The Philosophy of CBT and Stoicism and the Art of Happiness

"This is a lucid, engaging, and persuasive book about what it means to pursue Stoic ideals in the here and now. Massimo Pigliucci's imaginary conversations with Epictetus carry the reader effortlessly along while grounding the discussion firmly in the ancient Stoic tradition--and in his own life experience. The result is a compelling picture of a Stoic way of life that is consistent with contemporary science and philosophy, and is both eminently ethical and down-to-earth practical. It will be inviting to Stoics and non-Stoics alike who are willing to reason together seriously about how (and why) to be a modern Stoic."―Lawrence C. Becker, author of A New Stoicism



How to Be a Stoic: Using Ancient Philosophy to Live a Modern Life
byMassimo Pigliucci
Format: PaperbackChange
Price:$13.59+ Free shipping with Amazon Prime
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5.0 out of 5 starsModern Stoicism: A friendly conversation
ByDr. Chuck Chakrapanion May 10, 2017
Format: Hardcover
Stoicism is a guide to living a happy, peaceful, and fearless life. It may be two thousand years old, but what it says – especially its way of life which the Stoics called “ethics” – is as applicable today as it has ever been. Stoicism doesn’t need “improvement” but it does need to be expressed in current English and the examples need to be updated so it is relevant to modern life.

There have been several attempts to do this. For example, Donald Robertson’s "Stoicism and the Art of Happiness" and "The Philosophy of Cognitive Behavioural Therapy" explain Stoicism in specific contexts. My own Unshakable Freedom: Ancient Stoic Secrets Applied to Modern Life is also an application of Stoic philosophy to a specific area of life – achieving personal freedom. William Irvine’s "A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy" takes a more comprehensive view of Stoicism. There is much to like in this book, but I felt Irvine was unduly defensive about Stoicism and deviated from it in some aspects. Therefore, I was looking for a comprehensive book on Stoicism that would be true the original Stoic thoughts, but would express them in current English with modern examples, without being defensive about it.

In Massimo Pigliucci’s How to be a Stoic, I found such a book. I got it yesterday, read it overnight, and I like it. Here is why.

1.It is clearly written.
Stoic thinkers were also excellent communicators and good at expressing their thoughts. And there are many translations of their works which are also excellent. The problem is, when 2,000-year-old texts are translated they sound stilted to the modern ear. Sometimes the sentences are too long, the references too obscure, and the examples too far removed from our experience. Massimo’s book, on the other hand, uses relatively shorter sentences, familiar words, contemporary idioms, and examples that are of immediate relevance. It is easier to read and understand.

2.The examples refer to problems we face today.
The ancient Stoics faced imminent execution, exile, and arbitrary punishment. When Stoicism is explained using those examples, it can sound far removed from our concerns. Massimo applies Stoicism to our current concerns. This not only modernizes the Stoic examples, but points to solutions to problems that many people face.

3.It answers objections to Stoicism without being defensive.
Anyone who tries to interpret Stoicism to a modern reader has this challenge: How to relate our current life situation to what the Stoics said some two thousand years ago? Massimo uses a clever device to achieve this just like Epicteuts did. While Epicteuts had an imaginary conversation with Zeus, Massimo has several imaginary conversations with Epictetus. Pigliucci brings his concerns to Epictetus who then deconstructs them and shows how the Stoic solution really works. What I really liked here was the fact that the responses of this imaginary Epictetus are not a pale imitation of what Epictetus actually taught, but a clear interpretation of it. The result is a compelling picture of a Stoic way of life that is compatible with modern life.

4.It uses personal experiences to illustrate the principles
Throughout the book, Massimo uses personal experiences. This works because it is immediate. It shows how he applied Stoicism in his own life. It is definitely easier to identify yourself with someone living today, leading a “normal” life than with someone who lived 2000 years ago under very different conditions.

The book, in the tradition of Pierre Hadot, uses the framework of three disciplines of the Stoics: Desire, Action, and Assent.

It starts with the basic premise of Stoicism that, “Some things are up to us and others are not.” Here Massimo discusses the dichotomy of control and why it makes sense. Then he goes on to discuss questions like: What does “living according to nature” mean? Why is life “playing ball?” How do preferred and dispreferred indifferents work? Most importantly, does God exist or is the universe a case of swirling atoms? While Epictetus (and other Stoics) were firmly in God’s camp, Massimo is not so sure. He prefers to be a skeptic, which should assure agnostics and atheists that the practice of Stoicism is open to anyone, believer or not.

Then the book moves on to the discipline of action or how to live in this world. It starts discussing character (virtue) and provides several examples such as Helvidius Priscus and Malala Yousafzai. Massimo mentions that the virtues of Stoicism can also be found in various religions and it is important to preserve one’s integrity. We need to develop compassion toward others. One way to achieve this is to remember that people do bad things because they lack wisdom, rather than out of pure malice. Having role models can help us put things in perspective, so we can become better human beings. This section of the book concludes with a particularly good and useful discussion of coping with disability and mental illness, and the relevance of Stoic principles in such contexts.

The third section of the book, the discipline of assent or how to react to situations, starts with a discussion of death and suicide. We are bothered by death because we are capable of contemplating it. Massimo believes that death is inevitable and takes issue with Ray Kurzweil (who believes in things like extraordinarily long life and singularity) for never wanting “to leave the party.” If you are thinking or worried about death, you may want to read this chapter. then moves on dealing with anger, anxiety, and loneliness. Here he reprises the idea that people do bad things because they don’t know any better. Think rationally about the situation to avert negative emotions. As Epictetus says “Logic defeats anger, because anger, even when it is justified, can quickly become irrational. So use cold, hard logic on yourself.” Massimo also discusses love and friendship before concluding the section with practical exercises.

The Appendix section of the book has a brief but useful outline of the Hellenistic schools of practical philosophy.

Massimo’s agnosticism and focus on Epictetus as the chief exponent of Stoicism parallel my own approach to Stoicism. I enjoyed reading the book. Reading it is like walking with a friend, who practices Stoicism, trying to explain to you what it is all about and how it helped him in his own life. A good read.

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3.0 out of 5 starsNot Really a Guide
Byzagman90on May 25, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
Despite its title, this book is more of a rumination on the core tenets of stoicism rather than a practical guide to living them.

Do yourself a favor and if you are seriously interested in how to live more stoically, buy William Irvine's "A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy." That book not only introduces you to all the great stoic thinkers (rather than just Epictetus as Pigliucci does), it also includes exercises for practicing stoicism and is written in a far more straightforward manner.

Once you've read that, then come back for this book. In it, Pigliucci introduces modern ideas to the ancient philosophy, like cognitive behavioral psychology, evolutionary biology and more. Consider this book more of a journeyman's guide rather than an apprentice's.

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5.0 out of 5 starsA Pleasant Primer on Living a Principled Life Well
ByRetired Profon June 11, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
I say it upfront: I like this compact little book. That is most likely because I have always admired Stoicism as the ancient Western philosophical school most congenial to my own life-perspectives and values. But, in addition, I admire the thinking of Massimo Pigliucci. Currently a Professor of Philosophy at CUNY, he holds doctorates in genetics, evolutionary biology, and philosophy, and is—in my view—a superb writer. I have three other books of his: Tales of the Rational: Skeptical Essays About Nature and Science (2000), Denying Evolution: Creationism, Scientism, and the Nature of Science (2002), and Nonsense on Stilts: How to Tell Science from Bunk (2010).

As you can observe from the subtitles of the books above, Pigliucci’s tone seems to have become less formal, less academic, more—shall we say—chatty over time. It is the “chatty” tone that is present throughout How to be a Stoic: Using Ancient Philosophy to Lead a Modern Life (2017) The informality of this introduction to Stoic philosophy is personal and conversational throughout, beginning with the modus operandi of the text: an imaginary dialog between Pigliucci and Epictetus (a worthy representative and proponent of Stoicism, indeed) as they walk the streets of Rome (if you surmised that Pigliucci is Italian you are most correct, of course; he was born and raised in Italy and completed this book in Rome on a sabbatical). The dialog is in three main sections: (1) The Discipline of Desire: What is Proper to Want and Not to Want, (2) The Discipline of Action: How to Behave in the World, (3) The Discipline of Assent: How to React to Situations. These three sections are subdivided into chapters. dealing with topics such as “Living According to Nature,” “God or Atoms,” “Disability and Mental Illness,” “On Death and Suicide,” “Love and Friendship,” and similar modern-day (perhaps ‘eternal’) issues—all discussed in 240 pages of text.

I cannot think of a more attractive introduction to the tenets of Stoic Philosophy and their practical application to one’s personal life journey. Pigliucci is not joined at the hip to Epictetus as they stroll through Rome. He departs, at least mentally, on side trips—personal examples from his own life that illustrate the application of Stoic perspectives, the views of philosophers and scientists (Hume and Darwin are two such) whose views challenge Stoic assertions, and brief comments about Eastern and Western philosophies that compete with Stoicism for allegiance. All is done informally, as if one was sitting on a porch with Massimo on a warm summer day discussing “life” over lemonade, tea, or an alcoholic beverage (the latter in moderation, of course; it is, after all, Stoicism under discussion).

I admit that books on philosophy will not rank high on lists of “summer reads.” Perhaps How to be a Stoic can be added to reading lists for when the air has more chill and life seems more serious. Or you can leave it off any list entirely. Up to you. But this book could be a help if you are in the situation Dante writes about in Canto I of the Divine Comedy, quoted by Pigliucci at the beginning of Chapter 1: "Midway upon the journey of our life, I found myself within a forest dark, for the straightforward pathway had been lost." How to be a Stoic might be just the guide one needs to find the path again.

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4.0 out of 5 starsGood for Layman
ByJames Houstonon May 18, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
I'm not new to books on Stoicism, so I read this book as an addendum to the standard books everyone interested in this philosophy is told to read. I am layman in this subject. I just love the philosophy and how it has helped me, so I think it's a good start for people like me. I see as a more meat and potatoes introduction. It gives you just enough of everything to get you going without being a scholarly work that would discourage someone interested in this philosophy.

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5.0 out of 5 starsGood intro to modern Stoicism
ByMichael Calabroon March 7, 2018
Format: HardcoverVerified Purchase
I was looking for a step by step book on how to approach modern Stoicism. This isn't it, and Massimo clearly explains why there can't be such a thing. His writing style is clear and I love his 'conversations' with Epictetus. He very much enlightened my thoughts on what Stoicism can be like. It's not an easy path, not because it's hard to be a Stoic, but because the habits of a lifetime are stubborn and not easy to change. I find myself re-reading it, and happy to do so, finding more useful thinking emerging with each reading.

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5.0 out of 5 starsStoic Wisdom for Everyday Life
ByBlivon September 16, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
I can still recall the first time I was introduced to Stoicism. I majored in philosophy and was fortunate to take most of my courses from an aging professor who is undoubtedly the most analytical person I've ever met. We read only primary texts. And this professor would methodically reconstruct each author's argument on a (real) blackboard, leading the discussion through Socratic questioning. In a course covering ancient philosophy, he introduced us to Epictetus. After leading us through the argument of the first section of the Enchiridion, he commented: "In my view, this is the only argument in the history of philosophy that actually proves its conclusion." Coming from him, this was a striking statement. In every other instance, he steadfastly refused to say if he thought an argument was (or was not) successful.

Epictetus is the central character in How to Be a Stoic. Dr. Pigliucci claims Epictetus as his favorite Stoic, and he engages in a kind of ongoing dialogue with the philosopher using the ancient texts. The book is organized (following two introductory chapters) into three parts: 1) The Discipline of Desire; 2) The Discipline of Action; and 3) The Discipline of Assent. He covers such topics as character, mental illness, disability, loneliness, and death.

In the chapter covering disability, Dr. Pigliucci discuses the life of another Stoic academic, Dr. Lawrence Becker. Dr. Becker turned to Stoicism early in life to help meet the challenges of a physical disability. The first thing that Dr. Becker did as a Stoic novice was to reclaim his "agency". To cope with a hardship, we should begin by telling ourselves we can and will take responsibility for meeting our challenges. Though simple, this resonated deeply with me. I am something of a fatalist by nature. But whatever the ultimate truth is regarding free will, Dr. Becker's practical approach is helpful: Reclaim your agency! And then see what you can do--today--to improve your sense of well-being.

This an excellent introduction to Stoicism and overall a very good book. The writing is clear and engaging. The topics feel relevant. Most importantly, the book is eminently practical. If you're interested in Stoicism, this is a great place to start. It's also a great place to finish, especially if you're only looking for the basics. You can read this book, begin doing the "spiritual" exercises--maybe find a copy of Epictetus's Manual--and "be" a Stoic. It will also serve as a fantastic introduction for a much deeper dive into Stoic philosophy. And finally, if you've already studied and practiced Stoicism, you may still benefit from Dr. Pigliucci's application of Stoic principles to modern problems.

It's been nearly a decade and a half since I was introduced to Stoicism. As I made my way through young adulthood, I often returned to Stoicism through the works of Seneca and Epictetus, as well as more contemporary authors. I can hardly call myself a Stoic. Somehow I feel compelled to avoid the label altogether. How to Be a Stoic opened a new pathway: Label or no label, there are many things I can do that just might lead to a lasting change.

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5.0 out of 5 starsLife-Changing Easy To Understand Stoicism
ByHermitessTop Contributor: Philosophyon June 23, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
How To Be A Stoic
Using Ancient Philosophy To Live A Modern Life
Massimo Pigliucci

Thought-provoking are words that do not come close to describing this gem of a book. Life-changing is much closer to an adequate description of what this title contains.

Massimo Pigliucci does not just present a theoretical, theological, and practical philosophy to live by, he writes in such a way as to empower and encourage the reader to develop their lives to become the best person they can possibly become.

Each chapter introduces innovative concepts designed to motivate the reader to think in broadminded, healthy, and community based ways that, if practiced daily, are intended to change one’s behavior, and even one’s way of thinking. Using concepts presented in this book will enable the reader to LEARN how to THINK in ways that will create calm, tranquility, and a more ordered life for the reader, which will benefit those closest to the reader’s sphere of influence.

This is not a preachy book filled with thou shalt not’s; it is also not a motivational book designed to lighten the mood of the reader for a short time. Massimo Pigliucci warns that “Stoicism, like any life philosophy, may not appeal to or work for everyone.” He also warns that Stoicism is rather demanding, stipulating that moral character (virtue) is the only truly worthy thing to cultivate.” This is a book written to change lives for the betterment of mankind.

The concepts and ideas presenting in this book are not easy to incorporate into one’s life, but are more than worth the effort expended to put them into practice. Each page contains valuable nuggets of wisdom, ideas, and advice on how to bring the practice of Stoicism alive for the reader. Consider this book like a very rich and decadent dessert that is best (and only possible) eaten slowly to savor and experience the full effect of pleasure on the taste buds. It may take a while to read this book because after reading almost each page, the reader feels compelled to chew on and digest the concepts presented. There may also be a need to THINK/contemplate about how to put these concepts and ideas into immediate practice.

Anyone who is serious about changing their lives for the better by finding, developing, and practicing a new life philosophy will find this book more than adequate to begin such a journey.

I personally give this book a five-star review because it is a keeper, I highlighted several passages for future reference, it is a story (or information) that will stay with me and is excellent reference material.

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5.0 out of 5 starsGreat book, an easy read, engaging with a good balance of historical context and applications.
ByJ. Carusoon December 3, 2017
Format: Kindle EditionVerified Purchase
This is a great choice among books on stoicism because it has plenty of information on the historic roots of the philosophy but not at the expense of advice you can use. Other books on stoicism I've read have tended to be one or the other which is fine as long as you know going in what to expect. I also highly recommend the author's website and blog for a lifetime's worth of stoic reading and reflection.

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5.0 out of 5 starsStoicism = Tranquility
ByTim Kon December 26, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
Excellent case for adopting a Stoic philosophy of life. Stoicism is often misunderstood but Pigluicci does a wonderful job at exploring Stoicism (via Epictetus), setting the record straight, and explaining why Stocism can lead one to lead a more meaningful and tranquil life.

If you're new to Stoicism, I would begin with William Irvine's book "The Guide to the Good Life," then move onto this one. As others have noted, Irvine provides a broader view of Stoicism by focusing on more key Stoic philosophers than just Epictetus.

Highly recommended!

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4.0 out of 5 starsA useful tool to help guide you on your path to ...
ByRobert Hannahon August 20, 2017
Format: HardcoverVerified Purchase
A useful tool to help guide you on your path to Stoicism. Be warned that this book is not wholly unbiased as it is told from the perspective of the author; however he does inform us in text where his beliefs differ. Many refer to Massimo as a modern Stoic, this book might be a testament to the fact.

If you buy this book, supplement it with Stoicism and the Art of Happiness by Donald Robertson.

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A Guide to Rational Living: Albert Ellis, Robert A. Harper, Melvin Powers: 9780879800420: Amazon.com: Books



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Top customer reviews

KStar

4.0 out of 5 starsA Little Out-Dated but Still Offers New Beliefs to Live ByMarch 14, 2016
Format: PaperbackVerified Purchase

I had never heard of REBT but I came across its concepts in a psych article and thought it was enlightening: The idea that the key to improvement isn't to be more positive, but rather to be more RATIONAL, and more broadly that by controlling our beliefs we can alter our moods. This basic premise is brilliant and at the time of the original publishing date, it was revolutionary and controversial.

In fact, the first 5 chapters (which you can arguably skip) go into the science behind this theory and takes a lot of time to refute or respond to rebuttals from other doctors and researchers who questioned Ellis and Harper's theories. While I see the value in these chapters that aim to explain and set up the theory behind their methods, I found them a bit redundant and dry.

The really helpful part is in the description of the most common irrational beliefs and how to alter your thinking so they don't depress or enrage you. I saw this list online and it is what inspired me to buy this book, so I will put it here for you:

1. The idea that you must have love or approval from all the significant people in your life (101).
2. The idea that you absolutely must be thoroughly competent, adequate, and achieving or The idea that you must be competent or talented in some important area (115).
3. The idea that other people absolutely must not act obnoxiously and unfairly, and, that when they do, you should blame and damn them, and see them as bad, wicked, or rotten individuals (127).
4. The idea that you have to see things as being awful, terrible, and catastrophic when you are seriously frustrated or treated unfairly (139).
5. The idea that you must be miserable when you have pressures and difficult experiences; and that you have little ability to control, and cannot change, your disturbed feelings (155).
6. The idea that if something is dangerous or fearsome, you must obsess about it and frantically try to escape from it (163).
7. The idea that you can easily avoid facing many difficulties and self-responsibilities and still lead a highly fulfilling existence (177).
8. The idea that your past remains all-important and because something once strongly influenced your life, it has to keep determining your feelings and behavior today (187).
9. The idea that people and things absolutely must be better than they are and that it is awful and horrible if you cannot change life’s grim facts to suit you (197).
10. The idea that you can achieve maximum happiness by inertia and inaction or by passively and uncommittedly enjoying yourself (207).

I thought going into this that #1 was going to be the chapter that best applied to my life, but as I read I realized how much of my stress actually stems from #3. I didn't realize how much judgment I was spewing based on this irrational belief, and it also explained fights I've had with others when I've been on the receiving end of that irrationality.This book gives advice based on both sides of the fence, and has some nice sections on fostering more rational self-talk as a way to alleviate crippling feelings.

The other thing that was helpful for me was realizing that I was already practicing a lot of this, and it made me thankful for my father who always challenged my perspectives whenever I got worked up about "nothing." I also recently had a friend who was telling me that I am too calm and I should be more upset about things (my dysfunctional childhood, the loss of a loved one) and I got kind of worked up and wondered if I was "in denial" or "too cold." Reading this made me realize that I was actually responding in a really healthy way--letting myself feel deep emotions but snapping out of it, and approaching my life from the "big picture," and thinking rationally as a way to stave off long-term depression, resentment, and anxiety.

I didn't give this 5 stars because of the writing style and awkward client conversations that are used as the primary examples for each irrational belief.

This was first published in 1961, and it shows. It is rather dated and the diction and conversations reveal its age. I found it amusing, but I could see how a modern reader might be alienated by it, and I wonder if an updated version might be helpful.

Additionally, the writers come of as glib, arrogant, and insensitive. They're almost mocking the clients, at times, and think of their approach to psychoanalysis as "tough love." They were speaking very nonchalantly about topics like death and suicide. They kind of encourage people to "just get over a death" by realizing that "it isn't a DISASTER" and "YOU're not the one who is dead." It was pretty awkward, and I felt myself cringing. I do understand that they talk about "healthy grieving" and encourage people to have deep feelings; rather they are aiming to discuss neuroses, and use an example of a man who was still grieving 7 years later over his mother's death as intensely as the day after (to exemplify irrational belief #5).

Also in their defense, I appreciated (at times) their levity, which highlights the absurdity in some of the clients' beliefs (it is also helpful to laugh at yourself when you are thinking so crazily), but it was often strange and even uncomfortable to read their fairly impersonal recount of their clients' issues and to make light of grave topics. Saying things like, "if you're children die it isn't the end of the world," or "if this is so upsetting, then you can commit suicide" really detracts from their credibility.

I also recognize, in defense of the authors, that the conversations are excerpted and probably taken out of context, being used to highlight the irrationality of the beliefs (which is what this book is about, after all) rather than to highlight their bedside manner, But I can see this turning off readers. Personally, I think that some combination of empathy and reasoning may be the ideal, and I would NOT recommend speaking to friends like this.

As a whole, I would recommend this book and think it has the potential to change the way you think, and in turn the way you feel. I know a few people with depression and anxiety issues, and this has also helped me understand them (what they're thinking and why it is so detrimental to their mental health). I am aiming to change the way I communicate with both myself and with these friends.
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D. B.

5.0 out of 5 starsA definite recommendation for the reader who suffers from depression or anxietyJanuary 20, 2015
Format: PaperbackVerified Purchase

I bought this book after reading about half of David Burns Feeling Good and seeing recommendations for this book in those reviews. Personally, I am glad that I read Feeling Good before I read this book, as Feeling Good was a fantastic introduction to the power of my own mind over my feelings. Personally, I suffer from depression, and I've been using both of these books as tools to try to work on recovering from my illness.

Concerning A Guide to Rational Living, yes I would recommend this book. It's not nearly as easy to digest as Feeling Good, so I do think it's important to start there, but there are some very helpful things in this guide that I didn't take from Feeling Good. I believe Feeling Good is the better place to start because it has a stronger emphasis on recording your automatic thoughts (described here as Irrational Beliefs by Ellis). Since Feeling Good taught me how important it was to write distorted thoughts, I was able to use the tools from that book as I went through Ellis and Harper's book.

Particular things in this book that were keys to my personal well being were the chapters, "Overcoming the Influences of the Past," and "Conquering Anxiety and Panic." Influences of the past was an integral chapter for me, because after I read through that chapter, I was able to reflect on my feelings towards my parents and forgive them for the things I still blamed them for. There was a very particular passage explaining that people create rules for themselves that allow them to continually revive the pains they felt when they were younger. I was able to address this rule within myself and find a new token of peace.

I haven't finished the book, I'll admit. I only just finished the chapter, "Conquering Anxiety and Panic." I feel this chapter too helped me to consider what it is that's bothering me with a particular issue I have been struggling with for years. No, I don't think this feeling is completely removed from me, but I have had the luxury of beginning to chip away at it with the tools in this chapter.

The book does suffer from one thing--constant redundancy. It seems that Ellis and Harper stumbled upon one cognitive rule and then tried to find 150+ different opportunities to rephrase it. They really enjoy the words, "terrible," "horrible," "awful," and "must." Though the book does occasionally become repetitive, it's message is no less powerful. You are acceptable, with flaws, with goods, with bads, and the way you view the world is bringing you more pain than you deserve. Through it's repetition, the book hopes to drill in your mind a new way of considering reality that allows you to treat yourself with more dignity and respect.

Much of the content is beautiful for the freedom it offers the reader once s/he digests and accepts the philosophy. I believe this book can be a powerful tool for you in overcoming the issues that have tortured you for years. It's not perfect (which you'll learn is a fantasy anyway), but it teaches you something useful, which is the most you could ask for.
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Patrick Reynolds

5.0 out of 5 starsThis is a great book. I found the behavioral model he describes ...November 21, 2017
Format: PaperbackVerified Purchase

This is a great book. I found the behavioral model he describes to be pretty simple, easy to understand and pretty accurate. It's not the event that upsets us but what we think about it that determines if it is bad or not. I am applying much of what Dr. Ellis says to several areas of my life and have found them to be very accurate and helpful. I'm able to cope with being unemployed at the moment, my childhood, and a breakup of a friendship that I valued.

The only problem I have with the book is that some of the phrasing in it is pretty awkward or difficult to understand without having to read it several times. I am on the second read of this book and am highlighting areas that have helped me cope with some stressful situations. I highly recommend it to anyone who is having a problem coping with some difficult areas in his/her life.

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알라딘: 『제국의 위안부』, 지식인을 말한다



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[eBook] 『제국의 위안부』, 지식인을 말한다 l 제국의 위안부 2

박유하 (지은이) | 뿌리와이파리 | 2018-06-13






종이책정가 18,000원
전자책정가 12,600원
판매가 12,600원 (0%, 0원 할인, 종이책 정가 대비 30% 할인)


페이지 수 400쪽 (종이책 기준) | ISBN : 9788964627266
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100자평 (1편)

『제국의 위안부』, 지식인을 말한다 『제국의 위안부』, 법정에서 1460일




eBook > 역사 > 한국근현대사 > 항일시대



2014년 6월 16일, 위안부 할머니 아홉 분의 이름으로 ‘출판물에 의한 명예훼손’ 혐의로 민형사 고소와 함께 ‘출판금지… 등 가처분신청’을 당했던 <제국의 위안부> 저자 박유하 교수가, 피소 4년을 맞아 그동안 진행되어온 소송의 배경과 과정을 정리한 책 <'제국의 위안부', 법정에서 1460일>과 피소 전후로 한국과 일본, 법정과 학계 안팎에서 나왔던 학자들의 비판에 대한 반론을 담은 책 <'제국의 위안부', 지식인을 말한다>를 동시에 내놓았다.

2018년 6월 기준으로, ‘허위사실 적시에 의한 명예훼손’ 혐의로 기소된 형사소송은 ‘1심 무죄, 2심 유죄―벌금 1,000만원’을 거쳐 대법원에 상고 중, 가처분신청은 2015년 2월에 ‘일부 인용’ 결정이 나와 박유하 교수와 출판사가 ‘이의신청’과 함께 ‘제2판 34곳 삭제판’을 발행, 민사 손해배상청구소송은 1심에서 ‘원고 1인당 1,000만원의 손해배상’ 선고를 받고 항소 중이다.

이 책은 ‘나눔의집’이라는 지원단체의 이면에서 ‘지식인’들이 이 소송에 어떤 식으로 관여하고 지탱해왔는지를 고발한다. 그리고 단순한 반론을 넘어 ‘지식인’들의 어떤 사고가 그런 비판을 만들었는지를 분석한다. 저자는 말한다. 이른바 ‘지식인’들조차 자신의 ‘상식’에 기대어 비판/비난에 나섰는데, 그들은 낯선 연구 방법을 만났을 때 “유보”하는 자세를 몰랐다고.
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들어가면서

제1부 반발에서 피소까지
1. 서경식의 공격
2. 발간 직후의 서평
3. 가부장적 오만의 비판문법
―이재승의 『제국의 위안부』 비판에 답한다
1) 감정적 ‘혼란’의 연원―가부장적 사고와 법지상주의
2) 논지 비판에 대해
3) 책임과 포지션
4) 책임이란 무엇인가
4. 박노자의 공격
1) 페이스북에서의 논쟁
2) 박노자에 대한 추가답변
3) 정영환의 『무엇을 위한 ‘화해’인가』 「해제」에 대해―짜깁기와 정치성

제2부 피소 이후
1. ‘세계’의 인식과의 싸움―『제국의 위안부』를 말한다
2. 인식은 어떻게 폭력을 만드는가―서경식의 비판에 대해
3. 기억의 정치학을 넘어서―『제국의 위안부』 피소 1년
1. 위안부 문제를 둘러싼 인식의 변화
2. ‘세계의 생각’의 편향된 이해
3. 역사와 마주하는 방식

제3부 비전문가들의 헤이트스피치
1. 일본군 위안부 문제와 1965년체제―정영환의 『제국의 위안부』 비판에 답한다 1
1. 오독과 곡해―정영환의 “방법”
2. “방법” 비판에 대해서
3. 『화해를 위해서』 비판에 대해서
4. 정영환의 잘못된 이해
2. 비판이 지향하는 곳은 어디인가?―정영환의 『제국의 위안부』 비판에 답한다 2
1) 민족과 젠더
2) 전후/현대 일본과 재일교포 지식인
3) 지식인의 사고와 폭력
4) 비판과 포지션
3. ‘젊은 역사학자’들의 비판에 대한 반론
1. 비판 방식에 대해 2. 비판 내용에 대해 3. 비판 태도에 대해
4. 누구를 위한 거짓말인가
―정영환의 『누구를 위한 ‘화해’인가: '제국의 위안부'의 반역사성』에 대해
1. 정영환의 비판과 한국의 언론보도
2. 정영환의 비판의 근본적 문제
3. 오류와 거짓말
5. 헤이트스피치 『제국의 변호인 박유하에게 묻다』
1. 의구심
2. 비판의 양상
3. 식민지 트라우마

제4부 위안부 문제 연구자/운동가/페미니스트의 개입
1. 김부자―의도적 혼동과 왜곡
2. 양징자―관리되는 ‘위안부’의 감정
3. 이나영―페미니즘의 ‘퇴락’
4. 김창록―가치 결정 주체로서의 가부장주의
5. 양현아―가부장제가 허락한 페미니즘
6. 정희진―페미니스트의 오류
7. 박경신―가부장적 국가주의
8. 임경화―이데올로기의 정치
9. 강성현―의구심이 가 닿는 곳

제5부 도쿄 대학 3·28 연구집회에 답한다
1. ‘위안부’ 할머니들이 고소고발의 주체다
2. ‘형사조정’의 기회를 주었다
3. 고소 사태와 정대협은 무관하다
4. 일본(군)의 책임을 부정했다
5. 선행연구를 무시했다
6. 사료가 아닌 (일본인 남성의) 소설을 사용했다
7. 자료를 조작했다
8. 자의적이다
9. 한국어판과 일본어판이 다르다
10. ‘동지적 관계’는 없다
11. ‘강제연행’을 부정했다
12. 전략적 한일화해론이다

에필로그

부록: 탄원과 성명
1. 『제국의 위안부』 가처분신청 기각을 요청하는 탄원 성명서(2014. 7.)
2. 일본·미국 지식인 67인, 박유하 교수 기소에 대한 항의성명(2015. 11.)
3. 『제국의 위안부』 형사 기소에 대한 지식인 194명 성명(2015. 12. 2.)
4. 패소 이후 『제국의 위안부』 소송 지원 동참 호소문(2017. 12. 7.)
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첫문장
2008년 9월, 한국의 진보지를 대표하는 『한겨례』는 재일교포 서경식 교수의 칼럼을 싣는다.

그래서 나는 이 책을 읽는 분들께 먼저 말하고 싶다. 이 싸움은 나와 ‘위안부’ 할머니들의 싸움이 아니라는 것. 그리고 ‘위안부’ 할머니들조차 생각은 하나가 아니라는 것. 생각해보면 너무나 당연한 이야기인데도, 우리는 그동안 ‘위안부’의 목소리를 오로지 하나로만 인식해오지 않았을까. (…) 그런데 2000년대 들어 그런 차이는 가려지기 시작했고, 결국 중심화된 발화/(정형적 피해자)스토리와 같지만은 않은 할머니들의 목소리는 묻혀버리고 말았다. 우리 앞에 놓인 건 극도로 정형화된 ‘위안부’ 이야기이고, 거기서 벗어나는 이야기들은 거의 관심을 받지 못한다.(‘들어가면서’)

이 책은 2014년 6월 중순부터 시작해 2017년 1월에 형사 1심에서 무죄를 받았지만 같은해 10월에 2심에서 유죄라는 판결을 받게 되기까지의 네 개의 재판에서의 공방, 그리고 고발 직전과 이후의 상황을 정리해본 책이다. 이 3년 반 동안, 나는 법정은 물론 법정 바깥을 향해서도 끊임없이 쓰고 항의하고 정정을 요청해야 했다. 국가와 국민, 때로 해외로부터의 집단공격에 맞서는 일이기도 했던 그 작업은 내게는 두더지 때리기 게임과도 같았고, 그래서 나는 자주 도로감에 시달렸다. (…) 언론 기사뿐 아니라 학술지에 실린 글도 마찬가지였는데, 그런 글들이 양쪽 다 자주 ‘범죄 증거자료’로 법정에 제출되었기 때문에, 나는 반론의 의미가 없는 글에조차 반론을 해야 했다.(‘들어가면서’)

P.24 : 『제국의 위안부』는 원래 일본을 향해 쓴 책이다. 즉 일본의 책임을 묻기 위해 쓴 글이다. 다만 나의 시도는 기존 연구와 지식인, 그리고 지원단체와는 다른 논지와 방식으로 이루어졌다. 그동안 전쟁범죄로만 다루어져왔던 위안부 문제를 제국주의의 문제로 생각해야 한다는 점, 따라서 조선인 위안부에 한정해서 보았을 때는 식민지지배가 야기한 문제라는 점, 그러나 그동안 일본이 그것을 명확히 인식한 적은 없었다는 점, 그러니 그에 기반한 사죄와 보상이 새롭게 필요하다는 것이 이 책의 중심 취지였다. 그러나 동시에, 그것을 위해서는 사태 자체를 정확히 알아야 했고, 20여 년에 걸친 운동이 이 문제를 해결하지 못하고 있는 이유에 대해서도 말해야 했다.


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지은이 : 박유하
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최근작 : <<제국의 위안부>, 법정에서 1460일>,<<제국의 위안부>, 지식인을 말한다>,<제국의 위안부> … 총 32종 (모두보기)
소개 :
서울에서 태어나 서울에서 자랐다. 게이오 대학과 와세다 대학 대학원에서 일본문학을 전공하고, 「일본 근대문학과 내셔널 아이덴티티」로 박사학위를 받았다. 한국에서는 아직 무명이었던 오에 겐자부로와 가라타니 고진 등 현대 일본의 지성을 번역, 소개하는 한편 일본 근대문학을 ‘다시 읽는’ 작업을 해왔다. 민족주의를 넘어선 대화를 모색하는 한일 지식인모임 ‘한일, 연대 21’을 조직하는 등 탈제국/탈냉전적인 시각에서 동아시아의 역사화해를 위한 연구와 활동에서 적극적으로 참여하고 있다. 현재 세종대 일문과 교수로 재직 중이다.
주요 저서로...





“검사의 구형 ‘징역 3년’은 그 ‘지식인’들이 만든 것이었다”

―『제국의 위안부』 비판/비난에 대한 반론,
그리고 한국의 ‘지식인’들에게 던지는 근본적 질문!

왜, 학술공간과 광장이 아니라 법정인가?
“『제국의 위안부』 고소고발 사태란, 정말은 학술공간에서 이루어졌어야 할 논의를 그렇게 법정에서 이루어지도록 만든 사태이기도 하다. 나에게 비판적이었던 한일 ‘지식인’들은 이 기간 동안 나를 공론의 장에 부르지 않았을 뿐 아니라, 재판도 대중의 마녀사냥적 비난도 방관했다. (…) 이 책은 학계가 만들어주지 않았기에 내가 직접 만든, ‘공론의 장’의 첫 시도다.”(6쪽)

2014년 6월 16일, 위안부 할머니 아홉 분의 이름으로 ‘출판물에 의한 명예훼손’ 혐의로 민형사 고소와 함께 ‘출판금지… 등 가처분신청’을 당했던 『제국의 위안부』 저자 박유하 교수가, 피소 4년을 맞아 그동안 진행되어온 소송의 배경과 과정을 정리한 책 『'제국의 위안부', 법정에서 1460일』과 피소 전후로 한국과 일본, 법정과 학계 안팎에서 나왔던 학자들의 비판에 대한 반론을 담은 책 『'제국의 위안부', 지식인을 말한다』를 동시에 내놓았다.
2018년 6월 기준으로, ‘허위사실 적시에 의한 명예훼손’ 혐의로 기소된 형사소송은 ‘1심 무죄, 2심 유죄―벌금 1,000만원’을 거쳐 대법원에 상고 중, 가처분신청은 2015년 2월에 ‘일부 인용’ 결정이 나와 박유하 교수와 출판사가 ‘이의신청’과 함께 ‘제2판 34곳 삭제판’을 발행, 민사 손해배상청구소송은 1심에서 ‘원고 1인당 1,000만원의 손해배상’ 선고를 받고 항소 중이다.

그 지식인들은 그저 기존의 운동과 연구를 지키려 했다
그런데 이 소송에 관해 생각하기 위해 반드시 확인해두어야 할 사항이 세 가지가 있다.
첫째, 소송의 주체는 과연 누구인가?
둘째, 『제국의 위안부』는 정말로, 원고 측과 검찰이 주장하는, “강제연행을 부정하고, 위안부를 ‘자발적으로 간 매춘부’라고 한 책”인가? 
셋째, 형사 1심 무죄 판결이 말해 준 것처럼 그게 아니라면, 원고 측과 검찰은 도대체 왜 박 교수를 고소고발하고 기소했는가?
고소고발 이후, 수많은 사람들이 이런 기초적인 사항에 대한 확인 없이 원고와 검찰의 주장만을 믿고, 책을 읽지 않은 채로, 혹은 확증편향적인 읽기를 통해 박유하 교수를 비난해왔다. 하지만 『제국의 위안부』 소송에 대해 말하려면 이 세 가지에 대한 정확한 판단이 먼저 필요하다.
그리고 더 중요한 것은, 관심도에 비해 너무나도 척박한 한국의 위안부 문제 연구 정황(우리의 ‘위안부 문제’ 이해는 사실 일본인들의 연구에 90퍼센트 이상을 의존해왔다)에 안타까움을 느낀 저자가 스스로 연구하고 고찰/사유 결과를 발표했을 뿐인 한 권의 책이 민형사 고소고발 대상이 되고 국가에 의해 기소당하는 사태가 되었을 때 ‘지식인’들이 어떻게 대응했는지, 그리고 그 이전에 어떻게 관여했는지이다.
저자 박유하 교수는 말한다.
“나는 위안부 할머니의 ‘다른 목소리’를 대변했을 뿐이다.”
“그들은 그저 기존의 운동과 연구를 지키려 했다.”
“검사의 구형 ‘징역 3년’은 그 ‘지식인’들이 만든 것이었다.”
고소고발 이후, 수많은 언론과 대중과 정치가와 학자들의 비난과 손가락질을 받았지만, 그 중심에는 기존 위안부 문제 관련 운동가와 학자와 페미니스트들, 말하자면 위안부 문제에서의 주류 관계자들이 있었다. 국가에 의한 개인의 처벌에 그들은 직간접으로 가담했고, 『제국의 위안부』가 위안부 문제를 ‘부정’하는 이들의 주장과 같지 않다는 것을 누구보다 잘 알 터이면서도 아무도 과도한 대중의 비난에 이의를 제기하지 않았다. 물론 소송 자체를 취하하라거나 박유하 교수에 대한 공격을 멈추라고 말하는 이도 없었다. 그들은 때로, “법정에 가는 건 반대하지만, 책은 엉터리”라는 그럴듯한 표현으로 엉터리 학자 이미지를 유포하거나, 한발 더 나아가 “일본 우익”이며 “나치”며 “아이히만”과 비슷한 인물로 취급하거나, 그런 말로 비난하는 이들을 방치하는 방식으로 가담했다.

‘위안부 문제의 현재’와 지식인
이 책은 ‘나눔의집’이라는 지원단체의 이면에서 ‘지식인’들이 이 소송에 어떤 식으로 관여하고 지탱해왔는지를 고발한다. 그리고 단순한 반론을 넘어 ‘지식인’들의 어떤 사고가 그런 비판을 만들었는지를 분석한다. 저자는 말한다. 이른바 ‘지식인’들조차 자신의 ‘상식’에 기대어 비판/비난에 나섰는데, 그들은 낯선 연구 방법을 만났을 때 “유보”하는 자세를 몰랐다고.
사실, 『제국의 위안부』는 역사학계의 문서중심주의와 정형화된 피해자모델중심주의에 대한 첨예한 비판이기도 했다. 일본에서 『제국의 위안부』에 대한 반응이 뜨거웠던 것은 그 결과로서의 새로운 시각에 대한 공감이 만든 것이었고, 학계에서는 전문분야를 넘어 많은 학자들이 그 시도의 첨단성을 상찬했다. (『대화를 위해서-'제국의 위안부'라는 물음을 펼치다』 참조) 
몇 년 전부터 서구/일본학계에서는 그간의 위안부문제연구와는 다른 시각으로 쓰여진 연구가 나오고 있다. 책 말미에 저자는 금년 2월 일본에서 나온 ‘전쟁과 성폭력의 비교사를 향해서’라는 제목의 학술서를 인용하면서 이렇게 말한다.

“나에게 『제국의 위안부』를 쓰게 만든 것도 바로 이런 인식이었다. 『제국의 위안부』에서 인용한 증언들을 ‘예외’로 치부하고 싶어하거나, 한발 더 나아가 거짓말로 생각하고 싶어했던 학자들의 비난은, 결국 이런 부분에 대한 인식이 없었던 결과였다고, 나는 생각한다.”

따라서 다시 말할 수 있다. 이 책을 읽지 않고 ‘위안부 문제’와 한국사회의 ‘지식인’에 대해 논할 수는 없다고.

The Lessons of History: Will Durant, Ariel Durant: 8601420220881: Amazon.com: Books

The Lessons of History: Will Durant, Ariel Durant: 8601420220881: Amazon.com: Books




The Lessons of History Paperback – February 16, 2010
by Will Durant (Author), Ariel Durant (Author)
4.5 out of 5 stars 379 customer reviews
Kindle $7.34



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Editorial Reviews

Review


"The Durants' masterpiece belongs in any home library and occupies a shelf in many."
--Dana D. Kelley, Arkansas Democrat-Gazette
About the Author


Will Durant (1885–1981) was awarded the Pulitzer Prize (1968) and the Presidential Medal of Freedom (1977). He spent more than fifty years writing his critically acclaimed eleven-volume series, The Story of Civilization (the later volumes written in conjunction with his wife, Ariel). A champion of human rights issues, such as the brotherhood of man and social reform, long before such issues were popular, Durant’s writing still educates and entertains readers around the world. See all Editorial Reviews


Product details

Paperback: 128 pages
Publisher: Simon & Schuster; 1/14/10 edition (February 16, 2010)
Language: English
ISBN-10: 143914995X
ISBN-13: 978-1439149959
Product Dimensions: 5.5 x 0.3 x 8.4 inches

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Customer reviews
4.5 out of 5 stars
379

4.5 out of 5 stars
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Top customer reviews

L. Alexander

5.0 out of 5 starsThe Lessons Still Ring TrueAugust 7, 2017
Format: PaperbackVerified Purchase

"The Lessons of History" is a collection of short essays based on Will and Ariel Durant’s acclaimed eleven volume "The Story of Civilization". It begins with a great disclaimer: "Only a fool would try to compress a hundred centuries into a hundred pages of hazardous conclusions. We proceed."

And they succeed! The book packs a wealth of insights into a hundred pages. The authors discuss, in turn, the forces that have shaped history. The forces considered include natural (geography, biology), human behavior (character, morality), and human constructs (religion, economic systems, and government). The last essay considers the question "Is progress real?".

The essay on economics argues that wealth inequality is a natural and inevitable consequence of the "concentration of ability" within a minority of a society, and this has occurred regularly throughout history. The authors state: "The relative equality of Americans before 1776 has been overwhelmed by a thousand forms of physical, mental, and economic differentiation, so that the gap between the wealthiest and the poorest is now greater than at any time since Imperial plutocratic Rome."

This leads into the essay on socialism, which strives to counteract the forces that drive wealth inequality. The authors survey "socialist experiments" in ancient Sumeria, Egypt, Rome, China, and South America - all centuries before the industrial revolution. It was fascinating to read this history which contains a mixture of failures and successes. The authors argue that the trend is towards a synthesis of capitalism and socialism (rather than one system winning outright).

The next essay discusses the various forms of government and descibes the special circumstances that enabled democracy to take root and flourish in the American colonies. The authors argue that many of the favorable conditions that were present in the years following the American Revolution have disappeared. The essay ends with the haunting warning: "If race or class war divides us into hostile camps, changing political argument into blind hate, one side or other may overturn the hustings with the rule of the sword. If our economy of freedom fails to distribute wealth as ably as it has created it, the road to dictatorship will be open to any man who can persuasively promise security to all; and a martial government, under whatever charming phrases, will engulf the democratic world."

Hopefully this review has provided a flavor for how the authors have distilled the insights they have gained from years of study. It should not come as a surprise that the lessons gleaned from several thousand years of recorded history continue to ring true today.

This is a book that I wish I'd read in high school or perhaps Freshman year of college. It's a wonderfully written study of how we got to where we are today.
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Jonas Wied Pedersen

5.0 out of 5 starsGreat short bookJune 7, 2015
Format: PaperbackVerified Purchase

I have read this book three times and I keep discovering new gems in this collection of essays by the Durants. I recommend this surprisingly short (=concise) work. Here are some of my favorite quotes:

- “Democracy is the most difficult of all forms of government, since it requires the widest spread of intelligence, and we forgot to make ourselves intelligent when we made ourselves sovereign.”
- “[…] the Church dares not alter the doctrines that reason smiles at, for such changes would offend and disillusion the millions whose hopes have been tied to inspiring and consolatory imaginations.”
- “[…] the first condition of freedom is its limitation; make it absolute and it dies in chaos.”
- “History is so indifferently rich that a case for almost any conclusion from it can be made by a selection of instances.”

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Paul Reinke

5.0 out of 5 starsA refined, comprehensive and erudite conversation between reader and writer about History.April 19, 2016
Format: Kindle EditionVerified Purchase

Durant packs more meaning into one sentence than many do in pages of prose. Deeply erudite yet lyrically fluid writing provides pleasure in the reading. One doesn't need a broad education in the Humanities and Social Sciences to get the best from this work, but it certainly helps if one has had it.

Durant's strategy for explaining the how and why of History's lessons make sense and helps readers understand to compartment their own world, yet maintain the connectedness among all the compartments.

A delightful work that reminded me of what I once loved about History and Historiography.

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Christopher J Finlayson

5.0 out of 5 starsA preposterous premise, realiseMay 29, 2018
Format: Kindle EditionVerified Purchase

Durant tries to pull lessons from his study of civilisation - covering 100 centuries in 100 pages. The book makes assertions without the detailed history, but the author pulls it off with dense prose and keen insight.

A few of the most interesting ideas:
- Freedom and equality are diametrically opposed
- The disparity of man’s abilities make inequality inevitable in a complex society, only unable men desire equality and able men are better at bending societal rules
- societies get less religious as they get more educated, however, as long as there is poverty, there will be religion
- man’s motivations haven’t changed much over the centuries, we just have the luxury of inheriting a richer set of culture

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Andrew Maile

4.0 out of 5 starsA good book for a western civilization or world histroy course.......July 19, 2016
Format: HardcoverVerified Purchase

The Durants discuss some large themes, from their life long study of world history, in broad brush strokes. A great book to include in a syllabus for a college junior's philosophy, or western civilization, course. All the chapters are great jumping off points for various discussions about the individual, society, and the relationships between the two. Politics, economics/finance, war, science, technology, religion are all woven together for the open minded to consider in our current tempestuous world.
It's an easy read, clear flowing language with digestible chapters that leave much for further discussion(s).

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