2022/03/18

목포사랑의교회 백동조 목사, 부교역자들 '가르마' 불량하다며 강단 불러내 공개 망신 < 교회 < 기사본문 - 뉴스앤조이

목포사랑의교회 백동조 목사, 부교역자들 '가르마' 불량하다며 강단 불러내 공개 망신 < 교회 < 기사본문 - 뉴스앤조이

백 목사가 "B 목사님도 가르마가 별로 안 좋다. 이거 수정해야 한다. 2 대 8로 하든지 3 대 7로 하든지"라고 말하자 교인들이 또 웃었다. 그러자 백 목사는 웃는 교인들에게 "아니에요"라면서 자신은 진지하다고 했다.

"헤어샵에 가서 9시 뉴스 앵커들의 헤어스타일로 만들어 달라고 해라. 다음 주일 낮에는 딱 섰을 때 '아 세련됐다, 멋지다' 이런 말이 나올 수 있도록 그렇게 하라. 가운데 가르마가 공인으로서는 적합하지 않다. 3대 7이나 2대 8로 딱 해서 아주 깔끔하게. 예배 집례하는 사회를 보는 목사님들은 모든 면에서 아주 정갈해야 한다. '이 교회 수준 있다' (소리가 나와야 한다) 설교 내용도 수준 있어야 되고 사회 보는 모든 목사님들의 매너도 굉장히 수준급이어야 한다."

처음에는 가볍게 농담하는 줄 알고 웃던 A·B 목사와 교인들도, 백 목사가 정색하며 말하자 당황해했다. A·B 목사는 얼굴에서 웃음기가 싹 빠진 채로 두 손을 가지런히 앞에 모으고 "죄송합니다", "시정하겠습니다"라고 크게 대답했다.

백동조 목사는 교인들에게 "기분이 나쁘냐"고 묻더니, 이 목사들의 단어 선택에도 문제가 있다고 말했다. 기도할 때 '흠향'이라는 단어를 쓴 게 잘못됐다는 것이다. 백 목사는 "지난주 B 목사가 기도하면서 '흠향해 달라'고 기도하길래 그 단어는 안 쓰는 게 좋을 것이라고 했다. 기독교에서 흠향이라는 단어는 적합하지 않은 단어다. 그냥 '우리의 찬양을 받아주시옵소서'나 '기도를 받아주시옵소서'(라고 하면 되는데) 마치 향을 피우는 듯한 뉘앙스는 안 좋다. 그래서 그 단어를 쓰지 말라고 했는데 혼자만 딱 먹어(무시해) 버렸다. 오늘 여기(A 목사)가 또 썼잖아. 내가 흠향이라는 단어는 안 쓰는 게 좋겠다 그러면, 목사님은 즉각 전달을 해야 한다"고 말했다.

백 목사는 "내가 설교 전에 꼭 당신 나오라고 해서 이렇게 짜증스러운 광고 좀 안 하게 좀 (하라)"고 말했다. 긴장한 기색이 역력한 부교역자들은 "알겠습니다", "죄송합니다"를 크게 외친 후 강대상에서 내려갔다.

그런데 백 목사가 문제 삼은 '흠향歆饗'이라는 단어는 정작 제사 때 쓰는 향과는 거리가 멀다. 흠향의 사전적 의미는 "신명神明이 제물을 받아서 먹음"으로 제사와 관련된 어휘이지만, 향기 향香이 아니라 '향연' 또는 '향응'에 쓰는 '잔치할 향饗'을 쓴다.

신구약을 통틀어 개역개정 성서에서 이 단어가 유일하게 등장하는 레위기 26장 31절을 보면 "내가 너희의 성읍을 황폐하게 하고 너희의 성소들을 황량하게 할 것이요 너희의 향기로운 냄새를 내가 흠향하지 아니하고"로 돼 있어 '향기 향' 자로 오인할 소지가 있지만, 다른 번역본에는 흠향이 "기쁘게 받지 않을 것이다"(새번역), "제사를 받지 않을 것이다"(현대인의성경) 등으로 표현돼 있다. 영어 성서 NIV 역시 "I will take no delight in the pleasing"으로 되어 있어, 이 단어가 '기쁘게 받다'라는 의미로 쓰인 것임을 알 수 있다.

<뉴스앤조이>는 백동조 목사 입장을 듣기 위해 14일 전화를 걸었지만, 그는 받지 않았다. 문자메시지로 부교역자의 머리 스타일을 교인들 앞에서 공개적으로 질책한 게 부적절하다고 생각하지 않느냐고 물었지만, 답은 돌아오지 않았다.

목포사랑의교회는 출석 교인 2000명이 넘는, 목포 지역에서 제일 큰 교회다. 사랑의교회 옥한흠 목사에게 영향을 받아 1985년 목포에 사랑의교회를 개척한 백동조 목사는 총신대에서 설교학 박사 학위를 취득하고 설교학을 가르치는 등 대한예수교장로회 합동(배광식 총회장)에서 설교학 전문가로 알려져 있다.

[출처: 뉴스앤조이] 목포사랑의교회 백동조 목사, 부교역자들 '가르마' 불량하다며 강단 불러내 공개 망신
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[단어공부] 흠향하다 (레위기 26장 31절)
받을 흠 歆, 잔치할 향 饗
흠향은 "기쁘게 (제사를) 받다"(새번역), "제사를 받다"(현대인의성경)의 뜻. 영어로는 "take in the pleasing"(NIV)으로 번역.
따라서 향기로운 향을 흠향함 = 제사의 향기로운 향을 기쁘게 받음.
흠향을 향기를 받음으로 해석하면 안 된다.
[적용]
1. 역시 목사는 한자 공부를 해야 돼!
2. 역시 레위기가 중요해!
3. 역시 부목사는 담임 목사를 잘 만나야 해.
4. 역시 담임목사님의 말은 절반의 진실: 담임목사나 교인들이 모르는 어려운 단어 사용하지 말고 그냥 '우리의 찬양을 받아주시옵소서'나 '기도를 받아주시옵소서'하면 됨.
5. 역시 '공인'인 부목사 가르마는 지역의 투표 지지율을 따라가야 해! 서울과 경기에서는 5:5로. 전라도는 좌8: 우2, 경상도는 좌3: 우7.
하나님은 우리의 머리카락을 세시나 담임목사는 부목사의 가르마 비율을 보고 계심.
6. 앞으로는 부목사 가르마만 보면 어디서 목회하는지 알 수 있겠음. ㅎ
May be an image of text that says '위 여 한 對 런 하 너 가 하 本 삼'
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Helping Hand partners with NARI - Australian Ageing Agenda

Helping Hand partners with NARI - Australian Ageing Agenda

by Australian Ageing Agenda January 29, 2020POSTED INDEMENTIAEXPANSIONS, MERGERS, ACQUISITIONSNOTICEBOARDRESEARCHSOCIAL & WELLBEING
Helping Hand partners with NARI

Professor Briony Dow and Chris Stewart

South Australian aged care provider Helping Hand Aged Care has partnered with the National Ageing Research Institute to help drive improvements in aged care services.

Helping Hand has signed a Memorandum of Understanding with NARI to undertake ongoing aged care research and immedetiately joined two NARI underway.

They include Befriendas, which involves training volunteers who visit aged care residents weekly in a bid to help reduce symptoms of depression and anxiety and decrease loneliness and social isolation.Megan Corlis

Helping Hand executive manager of research and development Megan Corlis said the partnership would be invaluable in shaping Helping Hand’s service delivery.

“We aim to use the NARI toolkit to attract more volunteers to our organisation and increase social connectedness within our care homes,” Ms Corlis said.

A great sense of community often develops when someone moves into an aged care home, but like all relationships and experiences it can take time, she said.

“These research projects are designed to have a positive impact on supporting the development of that community when new residents move in.

“The goal is that we will embed research outcomes into our everyday practices,” Ms Corlis said.

Helping Hand has also joined the Pitch program, which involves developing and evaluating a co-designed and dementia-specific program for home care that aims to support people to stay at home longer by increasing staff understanding.

NARI director Professor Briony Dow said having partners such as Helping Hand enabled the institute to work closely with older people and their carers and understand what is important to them and what works.

“The benefit of working with an aged care organisation is that where we find something that is going to help, we can actually roll that out into care homes and services and be confident that it will make a positive difference,” Professor Dow said.

“Staff and volunteers will participate in training so the research will endure beyond the projects. It will have a lasting impact on residents and home care clients.”

The partnership comes in between the royal commission’s interim’s report released last October and its final report due in November this year.

Helping Hand CEO Chris Stewart said the organisation was committed to transparency and to responding to issues that have emerged from the royal commission, said

“We have already implemented a range of policy and system changes and this research partnership will further strengthen our capacity to respond to change and take a leading role in a transforming sector,” Mr Stewart said.

Results from the projects are expected to be available at the end of the year.

Food for the Soul: A Year of Spiritual Deepening - Silver Wattle Quaker Centre

 

Food for the Soul: A Year of Spiritual Deepening

  •  
  • Silver Wattle Quaker Centre1063 Lake RoadBungendoreAustralia (map)

Food for the Soul: A Year of Spiritual Deepening

Led by Sheila Keane, Matt Lamont and David Johnson

Residential Retreat 22-28 July 2022, online course to follow through the year.

Course objectives:

       To respond to a deep spiritual hunger for more

       To transform/ deepen your spiritual life

       To establish in you an ongoing rhythm of spiritual practice

       To enable you to identify and live into your own personal calling/ ministry

This course is offered in a Quaker context but non-Quakers are welcome and will benefit from the focus on contemplation and action.

Big picture of the program

       Starts with a one-week residential retreat, then four 7-10 week online segments (total 35 weeks) over the year. 

  Each week there will be assigned recordings/ readings (20-35 pages), about 3-6 hours pw. Some reading materials will be supplied, others to be purchased.

  Weekly focussing queries for reflection

  Participants will be supported to create ways to keep up (e.g. learning buddies, weekly zooms, online chat discussion, etc)

  Each of the four segments has 3-4 live Zoom sessions (90 minutes) with presentations, opportunities to process material, accountability, and personal sharing; a total of 15 Zoom sessions for the year.

  Weeks with Zoom sessions will be held on a Sunday afternoon

       Opportunity is offered for individual spiritual direction sessions during the year

       Each participant is encouraged to have their own “mentor” (elder/ anchor group) to accompany them through the course

       Four ‘assignments’

  Segment 1 e-retreat on Silence

  Segment 2 reflection paper on Membership & Community

  Segment 3 e-retreat on Celebration & Sabbath

  Segment 4 reflection paper on Living into Your Own Ministry

       Closing session

Expressions of Interest

As part of the registration process, we ask you to write a brief description of your motivations for participating in the course, so we can ensure it is a good fit. This is also a time to have your questions addressed before committing to the course.

A word about vocabulary

This course uses traditional words like prayer, God, covenant community, gospel order. These words are used because they are the vocabulary we have learned, but other vocabulary may be needed to remove the poison from traditional language. When we say ‘prayer’, for example, consider what happens when you are connected with nature, or when in a gathered meeting for worship. The traditional language is loosely held and intended as a poetic expression of the ineffable. Please know that these words are spoken gently and translation will be encouraged.

Residential Retreat

The course opens with a 6 day residential retreat at Silver Wattle where we will practice the daily rhythm of learning in community. As well as supporting learning experiences, the retreat will provide inspiration and refreshment, beginning the process of setting time aside for the development of our spiritual lives.

Online portion of the course

The online component of this course comprises 35 weekly topics set out in 4 segments over the year.

I. The Inward Life (9 weeks / 4 Zoom sessions) 

The inward life is the platform on which our Quaker practice is built. Through it we develop our conscience, our equanimity, our passion. This segment of the course explores the development of the inward life through prayer and contemplation. As well as the experience of early Friends, we borrow from the desert tradition and from monastic wisdom on silence, contemplation, and its consequences in community and the way we approach life. The section concludes with a one-day silent e-Retreat.

II. Spiritual Community (7 weeks / 3 Zoom sessions)

This second segment of the course situates the inward life in the context of our faith community. There are many ways the individual and corporate aspects of Quaker life can enhance one another. The segment is set in the unique Australian context, with small meetings, isolated Friends, and new opportunities with Zoom. The segment concludes with a reflection paper (3-5 pages) on membership and community.

III. Becoming Real (9 weeks / 4 Zoom sessions)

One consequence of spiritual deepening is an increase in authenticity and self-awareness. This segment of the course focuses on the journey of contemplative development. It can be hard work, becoming real, and we also need to rest and celebrate our growth. The segment concludes with a half-day e-Retreat on Sabbath and celebration.

IV. Lives that Speak (10 weeks / 4 Zoom sessions)

As William Penn (1682) said, “True godliness doesn’t turn men out of the world…but enables them to live better in it… and excites their endeavours to mend it.” This final segment of the course focuses on our call to outward action, arising from the contemplative work from earlier in the year. The segment concludes with a reflection paper (3-5 pages) on your own calling at this moment in time, and invites you to take next steps to live into that call.

Closing session

The course concludes with a final Zoom session after the final papers have been received. If there is interest, we may also hold a short residential retreat to consolidate our deepening process and celebrate the year.

 

About the course leaders

Sheila Keane came to Friends in 1982, 

completed a 2-year Quaker formation program On Being a Spiritual Nurturer,

(School of the Spirit, Philadelphia YM) in 1996, and migrated to Australia in 1999 where she established the Quaker Basics distance learning course and led several regional meeting retreats. Sheila has been offering courses at Silver Wattle since 2009, including Sink Down to the Seed, Nurturing Elders, Clerking, Zoom Play, and Quaker Basics Online. She is an experienced online educator and is active in the life of Silver Wattle, serving as a member of the Board and the Programs & Learning Committee.

 

Matt Lamont grew up in Perth (Wadjuk Noongar Country) and was immersed in the bush of southwest Australia by his plant ecologist father. He was also introduced to the practice of Christian meditation at an early age by his mother. Matthew is an experienced social worker, spiritual director and artist. He studied Christian Spirituality with the Broken Bay Institute and has a long-standing interest in contemplative practice and monastic traditions. Matthew moved with his wife Sophia (and now three children) to Newcastle in 2003. He became a member of Friends in 2005 and enjoys bushwalking, weight training and following the trials and tribulations of the Fremantle Dockers.

David Johnson is a convinced Quaker of Conservative nature who is well versed in early Christian and early Quaker writings, finding in both the contemplative spiritualities that affirm the Inward Light within every one of us, and within the whole of creation. David has led retreats widely in Australia and overseas. His publications include: Peace is a Struggle (Backhouse Lecture 2005); A Quaker Prayer Life (2013); and the Workings of the Spirit of God Within (2019). He also has a short video on prayer at https://www.youtube.com/watch?v=gZxGL2GQgZ0

Breaking the loneliness cycle in aged care - Australian Ageing Agenda

Breaking the loneliness cycle in aged care - Australian Ageing Agenda
by February 14, 2018
POSTED INEXECUTIVESOCIAL & WELLBEING
Breaking the loneliness cycle in aged care


Some 40% of aged care residents receive no visitors, says minister
Aged care facilities should be well placed to tackle social isolation yet research shows seniors who live in residential care report feeling lonelier than those in the community, write Peter Birkett, Andrea Dunlop and David Edvardsson.

It’s inevitable that as we age there will be a social cost. Factors such as retirement from meaningful employment, health limitations, the loss of spousal companionship and diminished friendship networks arising from death and disability mean that opportunities for social engagement decline.

Social connectedness is well regarded as a key determinant of health.

Whilst recent aged care reforms place increased importance on living longer at home to maintain health and independence, the unintended consequence may be increased social isolation and loneliness.

Residential aged care facilities should be well placed to tackle issues of loneliness and isolation due to communal living, availability of caregivers to support health needs, unrestricted timeframes for visitors and leisure, recreation and lifestyle programs.

However, research in 2012 found that older people in residential care report feeling more lonely than those living in the community.

Minister for Aged Care Ken Wyatt last year quoted figures of up to 40 per cent of people living in residential aged care do not receive any visitors at all.

The solution to tackling loneliness for those living in residential facilities must not rely upon maintaining diminishing family connections once present in former lives.

Facilities and aged care providers must also accept some responsibility to tackle this complex issue. It must be said, however, that not all people living in residential care are lonely. Alone perhaps, but not lonely necessarily.

Breaking the cycle
Delivering care that is person centred has been both an expectation, and a flagship of, many aged care providers. But are we really delivering care that meets the physical health as well as the social, emotional and psychological needs of the residents we care for?

Have you been to an aged care facility where residents are congregated in comfortable lounge chairs in communal spaces for long periods of the day? Have we ever asked them if that makes them happy? Have we ever asked them what they would prefer to be doing or if they are lonely? Or are we too afraid of the answers that they might give?

Statistics from the end Loneliness Campaign in the UK reveal that 90 per cent of us find it difficult to tell others that we are lonely. It follows then that aged care residents may also find this hard to admit.

So how do we find out? Very simply we must observe, ask, listen, connect and explore ideas and possibilities to facilitate important social connections that may break, even temporarily, the loneliness cycle.

Then we must share what we learn. The daily handover should not be limited to addressing issues of health status it should also be used to share information that holds meaning to that resident; something about their life history, interests, values and their view of the world.

It might be equally valuable to share that you noticed them tapping their foot along to a certain song or that they laughed when a joke was made or that their eyes lit up when they shared a snippet of their life.

Staff commonly report that making a difference to others is what drives them to work in residential aged care, yet the skills of enquiry and observation about social factors are not necessarily intuitive. The workforce requires education about how to do this, what to ask, how to ask, when to ask and importantly how to share the information with their colleagues.

New international initiative
An international study currently underway in Norway, Sweden and Australia may reveal some of the answers. Using a Scandinavian developed Thriving in Older Persons Assessment Scale, the study surveyed residents, families and staff in nursing homes about perceptions of person centred care and then provided a 12-month education program to care staff within three domains of

giving a little extra
developing a caring environment, and
assessing highly prioritised psychosocial needs.
Using alternative facilities in each country as control sites, the staff, residents and families will be resurveyed after the education program to see if it has made a difference.

Disney and Pixar has made a fortune out of movies like Shrek and Beauty and the Beast highlighting issues of loneliness and the benefits of acceptance and social inclusion. They do so because these are issues that resonate.

Loneliness will affect us all, sooner or later, so let’s work to make residential aged care a place where older people do not simply survive but also where they thrive.

Follow AAA online for updates on the study’s outcomes. Don’t miss the forthcoming March-April issue of AAA magazine for more on tackling loneliness in residential aged care.

Peter Birkett is CEO and Andrea Dunlop is manager of workforce and service development at Hesse Rural Health Service. Professor David Edvardsson is director of Austin Health Clinical School of Nursing at La Trobe University.

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Workshop addressing loneliness in aged care oversubscribed - Australian Ageing Agenda

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Workshop addressing loneliness in aged care oversubscribed



An online interactive and evidence-based workshop is aiming to help aged care workers develop and implement strategies to reduce the increasing loneliness and isolation that many aged care residents are experiencing.

Next Tuesday’s workshop, which is hosted by the National Ageing Research Institute, will also explore the psychology behind loneliness, what causes it and the common issues aged care recipients are experiencing.

“Loneliness and isolation have increased over the last two years as a result of the COVID-19 pandemic,” NARI senior principal research fellow and workshop facilitator Professor Colleen Doyle told Australian Ageing Agenda.
Professor Colleen Doyle

“A survey we collaborated on found that during the pandemic nearly half of residents experienced loneliness and a third experienced anxiety in response to COVID-19,” Professor Doyle said.

“Previous research has indicated that many residents have had no visitors even before the pandemic, and the pandemic restrictions on visitors has extended that social isolation to all the residents for long periods during lockdowns.”

The interest in the workshop also indicates the prevalence of the issues, she said. “The workshop is currently oversubscribed with a waiting list so the topic must be on people’s minds.”

Professor Doyle, an honorary professor at Swinburne University and Deakin University, and Marcia Fearn, a NARI research officer who has a background in psychology and social science, will lead the event.
Marcia Fearn

Ms Fearn is also the project coordinator for the BEFRIENDAS program, which involves training volunteers who visit aged care residents weekly to help reduce symptoms of depression and anxiety and decrease loneliness and social isolation.

“Our befriending research has enrolled over 200 people living in residential aged care in the last two years, and we have found that among that group of people with depression symptoms, the addition of a new person making contact in whatever way is allowed by visiting restrictions has been welcomed and participants have been very happy with the contacts made,” Professor Doyle said.
Effective strategies

The workshop will involve a discussion of the strategies participants have found effective. It will also explore the evidence behind several approaches, such as social prescribing interventions like physical activity with friends, in person or online groups such as peer support and reading groups, and befriending.

“We outline in the workshop the need for strategies to be individualised and co-designed with the individual so not all strategies work for everyone,” Professor Doyle said.

The workshop addresses the first and fourth aged care standards – consumer dignity and choice and services and supports for daily living.

Strategies for tackling loneliness in aged care will be delivered over Zoom on Tuesday 22 February from 9:30am to 12:00pm.

Due to the high demand, NARI is planning a follow up workshop but has not set a date yet.


Training helps volunteers set boundaries - Australian Ageing Agenda

Training helps volunteers set boundaries - Australian Ageing Agenda


POSTED INCLINICALEXECUTIVERESEARCHSOCIAL & WELLBEING

Training helps volunteers set boundaries

Volunteers benefit from training sessions prior to getting to know residents, the early findings of a befriending study show.

The National Ageing Research Institute is a quarter of the way into a four-year research project looking at the impact that volunteer-led befriending has on the mental health of aged care residents (read more here).

To date, 38 volunteers aged 20 to 95 have attended a training session before befriending 38 residents at six Victorian residential aged care facilities.

NARI senior principal research fellow and project lead researcher Professor Colleen Doyle said early findings show that vounteers value the training before commencing their interactions with residents.

“The volunteers do think training is essential to help with the support of their befriending even though it’s a very simple idea of going to visit someone that is in residential aged care to talk with them about every day things,” Professor Doyle told Australian Ageing Agenda.

Professor Doyle will present early findings of the study at the Australian Association of Gerontology conference in Sydney in November, where she will also talk about what helps volunteers support aged care residents.

Professor Colleen Doyle

Professor Doyle said volunteers found the training sessions helpful because it dealt with setting boundaries about interactions with residents including respect, confidentiality and not providing or receiving financial support or gifts.

“We also give them some information 

  • about communication skills with someone who may be having health issues, 
  • how to handle a conversation with someone who is a stranger when they start out, 
  • what sort of topics are good to talk about and the ones to avoid,”

 Professor Doyle said.

The training has also provided volunteers with information on conversing with residents and what to expect when visiting an aged care facility, she said.

“Some of our volunteers have never been to a nursing home before… so we try to prepare them for what they are going to see and what it’s going to feel like to walk into someone’s communal living space,” Professor Doyle said.

The volunteers also appreciate receiving ongoing support over the phone or email, she said.

Professor Doyle said a few volunteers have left the study and a few residents have passed away but no residents have opted out.

The study will continue to recruit volunteers and residents on an ongoing basis and conduct field work for another two years.

Professor Doyle said it was too early to investigate whether volunteer-led befriending reduced loneliness and depression among the residents.

The study is expected to report by mid-2022.

NARI’s project, which received a $652,000 grant, is among seven studies to share in $5 million in a program jointly funded by beyondblue and the National Health and Medical Research Council to the improve mental health of older Australians in (read more here).

The Australian Association of Gerontology conference will take place at the International Convention Centre Sydney on 5 – 8 November. Find out more here.

Australian Ageing Agenda is a media partner to AAG.

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Fwd: Ageing Well in CALD Communities project - Korean Community - sejin.pak8@gmail.com - Gmail

Fwd: Ageing Well in CALD Communities project - Korean Community -

Ageing Well in CALD Communities project - Korean Community
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From: Lena Gasparyan <lena.gasparyan@mccsa.org.au>
Sent: Tuesday, March 15, 2022 9:20:19 AM

 
Subject: Ageing Well in CALD Communities project - Korean Community
 
Dear C Pak,

I have tried to reach your mobile on Friday to discuss the delivery of the Ageing Well in CALD Communities Project to Korean community. On Friday I spoke to Pastor Moon and would be great to get your insights whether your community is happy to be part of it.


MCCSA is looking for 4 communities to participate in the Ageing Well in CALD Communities project 2022.

The purpose of the Ageing Well CALD Communities program is to deliver education and awareness-raising activities aimed at safeguarding the capacity of older people from culturally and linguistically diverse (CALD) backgrounds to live a safe, healthy and independent life. It is funded by the Office for Ageing Well.

 

The project will commence mid-April and finish in early November.

 

The participating communities will receive $5000 in total in 3 instalments.

 

Part 1 – attending the information sessions organised by MCCSA 3-4 half day sessions across 8 weeks (this will depend on the speakers availability). 
We require up to 4 representatives from each organisations.

Followed by submitting a draft project plan – how you will be feeding back this information to your community. I will be guiding you through this. I will be able to share a completed project plan from previous participants to give you an idea how it is all organised.

Part 2 – disseminating the information through various channels appropriate to your community (facebook, whatsapp messages, article in newspaper, community get together, presentation with a guest speaker, translated materials, podcast, live broadcasting etc).


Part 3 – filling out and submitting the final completed project plan showing that you have met the project deliverables.

This was only the brief outline what to expect. It would be great to catch up sometimes this week and discuss this through if you think your community will benefit from this project.

Please let me know if you are interested and what is your availability like this week?

Thank you.

Kind regards,

Lena G

2022/03/17

Ageing well in three culturally and linguistically diverse (CALD) communities

Ageing well in three culturally and linguistically diverse (CALD) communities

Ageing well in three culturally and linguistically diverse (CALD) communities

PUBLISHER
Ageing Multiculturalism Philanthropy Not for profit sector CALD Victoria
DESCRIPTION

Ageing in a multicultural Australia has been identified by the Lord Mayor’s Charitable Foundation (The Foundation) as a key priority area going forward. The Ageing Well in Three Culturally and Linguistically Diverse (CALD) Communities research project was an exploratory two-stage project which sought to discover how best to support ageing well in Chinese, Italian and Greek communities in Victoria. The exploratory research aimed to assist the Foundation in seeking direction on the role of philanthropy in supporting ageing well in each of the participating communities.

The learnings from this research will enhance the prospects of ageing well in a culturally diverse Australia, and provide understanding on the role of philanthropy in making a positive contribution towards it.

PUBLICATION DETAILS
Access Rights Type:
open

State+Plan+for+Ageing+Well+2020-2025.pdf

State+Plan+for+Ageing+Well+2020-2025.pdf
https://www.sahealth.sa.gov.au/wps/wcm/connect/f70e6b01-72ea-40e3-af7d-f3f641f24645/State+Plan+for+Ageing+Well+2020-2025.pdf?MOD=AJPERES&amp;CACHEID=ROOTWORKSPACE-f70e6b01-72ea-40e3-af7d-f3f641f24645-nKQdmoT

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지구라는 공동의 운명 - 서양 지구인문학의 흐름 - 조성환

지구라는 공동의 운명 - 서양 지구인문학의 흐름 - < 칼럼 < 기사본문 - 더퍼블릭뉴스

지구라는 공동의 운명 - 서양 지구인문학의 흐름 -

기자명 조성환
원광대학교 동북아시아인문사회연구소 HK교수
입력 2021.11.26

공공학/ 공공철학

우리가 지구상에서 뿌리내릴 수 있었던 것은 하늘을 잘 관찰했기 때문이다.
우리가 지구 안에서 생명을 뿌리내릴 수 있었던 것은 땅을 잘 관찰했기 때문이다.
우리가 지구 안에서 뿌리내릴 수 있었던 것은 생명을 잘 관찰했기 때문이다.
- 에드가 모랭, 『지구는 우리의 조국』 -

위험의 지구화
1990년을 전후로 서양 학계에서는 종래와는 다른 새로운 흐름이 형성되고 있었다. 제목이나 본문에 ‘지구(Earth)’라는 말이 들어간 학술서가 우후죽순으로 나오기 시작한 것이다.

예를 들면, 토마스 베리의 『지구의 꿈』(1988)이나 제임스 콜론의 『우리 시대를 위한 지구이야기』(1990), 에드가 모랭의 『지구는 우리의 조국』(1993)이나 데이비드 오어의 『작은 지구를 위한 마음』(1994) 등이 그것이다. 이 현상이 시사하는 바는 서양 인문학자들의 관심이 ‘국가’에서 ‘지구’로 이동했다는 사실이다. 이것을 편의상 ‘지구학’ 또는 ‘지구인문학’이라고 부르기로 하자.

1990년 전후에 ‘지구인문학’이 등장하게 된 배경을 보면, 당시의 ‘세계화’(globalization) 열풍과 무관하지 않다. 세계화로 인해 세계가 하나 됐지만, 그만큼 위험도 공유하게 됐기 때문이다. 가령 미세먼지나 지구온난화는 국경을 넘어 온 나라와 전 지역에 위협이 되고 있었다. 이것을 독일의 사회학자 울리히 벡은 ‘위험의 지구화’라고 했다.

생태적인 위기의식은 공포와 히스테리로 분출되면서 (…) 하나의 〈공동운명〉이라는 의식을 처음으로 경험하게 될 수 있을지도 모르겠다. (…) 이러한 공동운명은 인간, 동물, 식물 사이의 한계마저도 지양하는 세계시민적인(코스모폴리탄) 일상 의식을 각성케 할 수도 있을 것이다. 위험이 사회를 구축하고 (…) 전 〈지구적 위험〉이 〈지구사회〉를 구축하는 셈이다.
- 조만영 옮김, 『지구화의 길』, 거름, 2000, 81쪽
(강조는 인용자의 것. 이하도 마찬가지) -

여기에서 울리히 벡은 생태위기와 같은 ‘지구적 위험’이 역설적으로 인류로 하여금 하나의 ‘공동운명체’라는 의식을 갖게 했다고 분석하고 있다. 나아가서 그것은 지역사회나 국가사회를 넘어선 ‘지구사회’를 구축할 것이라고 예측하고 있다.

지구사회나 지구공동체 개념은 오늘날 우리가 겪고 있는 기후변화나 팬데믹 상황을 생각하면 낯선 얘기도 아니다. 지구인문학은 이러한 위기와 불안에서 탄생한 학문이다.

한나 아렌트의 지구소외
20세기의 독일 철학자 한나 아렌트(1906~1975)는 1950년대에 이미 이런 위험을 감지하고 있었다. 1957년에 소련이 인류 최초의 인공위성을 발사하자, 이듬해에 “인간들이 지구에서 멀어지기 시작했다”고 경고한 것이다. 그것을 개념화한 것이 ‘지구소외(Earth alienation)’이다.

인간의 조건 때문에 여전히 지구에 구속돼 있는 우리는 마치 외부, 즉 아르키메데스적 점으로부터 지구를 마음대로 할 수 있는 양, 지상에서 (…) 행동하는 방식을 발견했다. (…) 근대 자연과학 발전의 밑바탕에 깔려 있는 〈지구소외(earth alienation)〉는 (…) 근대 과학의 기호가 됐다. (…) 근대수학은 인간을 지구에 묶인 경험의 한계로부터 해방시켰으며 인식능력을 유한성의 속박으로부터 해방시켰다.
- 이진우 옮김, 『인간의 조건』, 한길사, 2020, 373~376쪽 -

여기에서 아렌트는 ‘근대성’의 본질을 ‘지구학’의 관점에서 포착해 내고 있다. 즉 근대라는 시기는 과학의 발전으로 인간을 지구라는 속박에서 해방시켜 줬지만, 거꾸로 자신이 딛고 있는 삶의 조건으로부터 분리시키는 결과를 초래했다는 것이다. 이것을 동아시아의 철학 용어로 표현하면, ‘천인분리天人分離’에 의한 ‘천인불화天人不和’의 상태라고 할 수 있을 것이다. 근대가 인류에게 중요한 의미를 지니는 이유는 여기에 있다. 지구와의 조화를 지향하던 천인공화天人共和의 삶과의 단절을 의미하기 때문이다.

D.H. 로렌스의 우주상실
아렌트 이전에도 비슷한 통찰을 한 사상가가 있다. 우리에게는 『채털리 부인의 사랑』의 저자로 유명한 소설가 D.H 로렌스(1885~1930)이다. 로렌스는 1931년에 간행된 『계시록(Apocalpse)』에서 “현대인들은 우주를 상실했다”고 진단했다.

아마도 우리와 이교도들 사이의 가장 큰 차이는 우주(cosmos)에 대해 서로 다른 관계를 맺는 점에 있는 듯하다. 우리에게는 모든 점이 다 개인적이다. 경관과 하늘, 이들은 우리의 개인적인 삶에 달콤한 배경으로 자리를 잡고 있는 그 이상은 아니다. 과학자가 바라보는 우주는 우리의 개인성을 연장하는 것 이외에 아무것도 아니다. 이교도들에게 우주는 경관이나 개인적인 배경이 아니었다. 〈우주는 살아 있었다.〉 인간은 우주와 함께 ‘살았으며’ 우주를 자신보다 위대한 것으로 알고 있었다.
- 김명복 옮김, 『로렌스의 묵시록』, 나남출판, 1998, 51~52쪽 -

로렌스에 의하면 현대인들에게 우주는 더 이상 경이로운 세계도 신비한 세계도 아니다. 전통 시대 사람들처럼 우주와 교감하지 않기 때문이다. 그들에게 우주는 단지 자신을 둘러싼 배경이자 탐구의 대상일 뿐이다. 현대인들이 고독을 느끼는 이유는 여기에 있다. 그들은 우주와의 관계를 끊고 개인에 안주하기 때문이다.

현대인들이 외롭다고 불평하는 소리를 들으면 나는 무슨 일이 일어났는지를 안다. 그들은 우주(cosmos)를 잃어버렸다. 우리에게 부족한 것은 인간적이고 사적인 어떤 것이 아니다. 우리에게 결여된 것은 〈우주적 삶(cosmic life)〉이다.
- 『로렌스의 묵시록』, 59쪽 -

(고대인들에게) 태양은 멋들어진 생명체였으며, 사람들은 그 생명체로부터 힘과 영광을 끌어내어, 그것에 경의와 영광과 감사를 보냈다. 그러나 우리 시대에 와서 그 관계를 깨어지고 (…) 태양은 이제 훨씬 더 보잘것없는 것으로 돼 버렸다. (…) 우주와의 교감적인 관계에서 벗어나자 우리는 우주를 잃었다.
- 『로렌스의 묵시록』, 53~54쪽 -

여기에서 로렌스는 현대인의 문제를 ‘우주상실’로 진단하고 있다. 마치 아렌트가 인간과 지구의 관계가 끊어지는 것을 우려했듯이, 인간과 우주의 관계가 끊어졌다고 보는 것이다. 그리고 그것이 현대인의 고독과 불안의 시작이라고 말하고 있다. 마치 17세기의 프랑스 철학자 파스칼이 『팡세』에서 “신과 함께하지 않는 불행”을 말했듯이, 로렌스는 현대인들의 “우주와 함께 하지 않는 불행”을 말하고 있는 것이다.

우리는 지구의 일부
그렇다면 우리는 어떻게 해야 할까? 로렌스는 우주와의 관계를 회복할 것을 제안한다. 아렌트식으로 말하면 ‘인간의 조건’을 되찾는 것이고, 동양철학적으로 말하면 ‘천인합일’의 삶으로 돌아가자는 것이다.

우리와 우주는 하나다. 우주는 거대한 생명체이고 우리는 그것의 일부이다. 태양은 커다란 심장이고, 그 진동들은 우리의 핏줄을 관통한다. 달은 환하게 빛나는 커다란 신경중추이고, 우리의 떨림은 거기에서 온다.
- 『로렌스의 묵시록』, 57쪽 -

내가 지구의 일부임을 나의 발은 안다. (…) 나의 개인주의는 실로 환상이다. 나는 거대한 전체의 일부이다. (…) 우리가 원하는 것은 우리의 거짓되고 비유기적인 관계, 특히 돈과 관련된 관계들을 파괴하고, 그리고 우주와, 태양과 지구와, 인류와 민족과 가족과 살아 있는 〈유기적 관계〉를 새로이 정립하는 것이다. 태양과 함께 시작하라.
- 『로렌스의 묵시록』, 235쪽 -

로렌스에 의하면 우주는 단순히 과학적 탐구의 대상이 아니다. ‘물체’가 아닌 살아있는 ‘생명체’이다. 그리고 인간은 그 거대한 생명체 안에서 살아가는 우주의 일부이다. 우리는 태양의 열을 받아 몸을 덥히고, 달의 빛을 따라 밤길을 거닌다. ‘혼자 산다’고 하는 ‘개인주의’는 허구에 불과하다. 우리는 항상 우주와 ‘함께’ 살고 있다. 이 ‘함께’를 회복하는 것이 현대인의 불행을 극복하는 길이다.

토마스 베리의 위대한 과업
로렌스나 아렌트와 문제의식을 공유하면서 지구소외와 천인분리에 대한 인문학적 대안을 체계적으로 제시한 사상가가 토마스 베리(1914~2009)이다. 가톨릭 신부인 베리는 로렌스나 아렌트가 그랬듯이, 근대에 대한 성찰에서 자신의 논의를 시작한다.

산업시대 이전의 생활방식으로 살아가던 때에는 (…) 원시 장엄의 현시로서 우주는 궁극적인 전거로 인식된다. 모든 존재는 우주와의 긴밀한 제휴 관계 속에서 이해될 때 존재의 완전한 정체성을 획득하게 된다. (…) 그 시기에 우주란 의미의 세계였고, 사회 질서, 경제적 생존, 질병 치유의 근본적인 틀이었다. (…) 그러나 산업사회의 사람들은 더 이상 우주와 더불어 살고 있지 않다.
- 이영숙 옮김, 『위대한 과업』,
대화문화아카데미, 2009, 29~30쪽 -

문제는 근대 과학이 진보함에 따라 우리가 우주를 주체들의 영적 교섭이라기보다는 객체들의 집합이라고 여기기 시작했다는 점이다. (…) 더 중요한 현실은 우리가 〈우주 그 자체를 잃어버렸다〉는 것이다.
- 『위대한 과업』, 32쪽 -

여기에서 베리는, 로렌스가 그랬듯이 “현대인들이 우주를 상실했다”고 지적하고 있다. 근대 과학이 진보함에 따라 우주가 더 이상 의미 있는 주체로 다가오지 못한다는 것이다. 문제는 그로 인해 인간들이 자신의 정체성을 잃고 치유의 근거를 상실했다는 점이다. 그렇다면 우리는 어떻게 해야 하는가? 로렌스가 그랬듯이, 베리 역시 지구에 대한 새로운 이해를 제안한다.

우리가 태어났고 우리를 양육하고 인도하고 치유해준 행성 지구. 그러나 산업에 의한 착취가 이뤄졌던 지난 2세기 동안 우리가 지나칠 정도로 남용했던 행성 지구에 마음을 쓰는 것은 중요한 일이다.
- 맹영선 옮김, 『지구의 꿈』,
대화문화아카데미, 2013, 29쪽 -

지구를 단지 인간을 위한 도구적 존재가 아니라, 우리를 낳아주고 길러주며 치유해주는 고마운 존재로 보자는 것이다. 달리 말하면, 죽어있는 사물이 아니라 살아있는 인격으로 지구를 대하자는 제안이다. 그 이유는 우리를 낳아주고 길러주는 존재가 바로 지구이기 때문이다. 마치 19세기의 동학사상가 해월 최시형(1827~1898)이 “천지天地가 만물의 부모”라고 했듯이, 토마스 베리도 지구를 인간의 부모로 보고 있는 것이다.

만물이 어우러지는 지구공동체
지구가 만물의 부모라고 한다면 그 안에 살고 있는 모든 존재는 한 부모에서 나온 친척에 다름 아닐 것이다. 그래서 이들이 친교親交 관계를 형성하며 공동체를 이루고 있는 공간이 지구라는 행성이다. ‘지구공동체(Earth Community)’ 개념은 여기에서 도출된다. 울리히 벡이 ‘위험의 지구화’에 의한 ‘지구사회’ 개념을 제시했다면, 토마스 베리는 정반대로 ‘친교의 지구화’를 통한 ‘지구공동체’ 개념을 제시하는 것이다.

모든 것은 우주의 일부이며, 전체로서의 통일체를 형성하기 위해 서로 연결돼 있다.
- 『위대한 과업』, 32쪽 -

지구는 지금보다 인간과 더 친밀한 존재였다. 동물과 인간은 〈친척관계〉였다.
- 『위대한 과업』, 40쪽 -

인간이든 인간이 아니든 모든 것은 〈지구의 구성원들〉이며, 실상 그들을 아우르는 단 하나의 통합된 지구공동체가 있을 뿐이다. 〈지구공동체〉 안에서 모든 존재는 자신의 역할, 존엄성, 자생성自生性을 갖고 있다. 모든 존재는 그 자신의 목소리를 지닌다.
- 『위대한 과업』, 17쪽-

지구공동체의 관점에서 보면 인간과 만물은 모두 지구를 구성하고 있는 동료에 다름 아니다. 그래서 이제 인간에게 주어진 ‘과제’는 지구가 인간의 집이고 만물이 인간의 동료라는 사실을 자각하고, 그들과의 ‘친밀감’을 회복하는 것이다. 지구와 만물에 대한 이러한 인식의 대전환을 베리는 ‘위대한 과업(Great Work)’이라고 부르고 있다.

에드가 모랭의 지구문명론
울리히 벡이 ‘지구사회’를, 그리고 토마스 베리가 ‘지구공동체’를 강조했다면, 프랑스의 철학자 에드가 모랭(1921~)은 ‘지구문명(Planetary Civilization)’ 개념을 제시했다. ‘지구문명’ 개념은 ‘지구시대’(Planetary Era)나 ‘지구의식(Planetary Consciousness)’과 더불어 모랭의 지구학을 구성하는 세 가지 주요 개념이다.

먼저 ‘지구시대’는 과학기술의 발달과 신대륙의 탐험에 의해 “지구가 하나의 행성에 불과하다”는 사실을 알게 되고, “인류가 지구 전체를 무대로 활동”해 “지구의 일부분들이 서로 소통”하기 시작한 시대를 말한다. 시기적으로는 대략 15세기 무렵에 해당하고, 이 시기의 주체는 서부유럽의 국가들이다. 이 시기는 역사에서 흔히 말하는 ‘근대’ 시기에 상응한다.

지구시대는 인류에게 ‘지구의식’이라는 새로운 의식을 싹트게 해준 시대이다. 과학기술의 발달로 전 세계가 하나로 연결됨에 따라 국경을 넘어서 하나의 ‘지구인’이자 동일한 ‘지구시민’이라는 의식이 생겨난 것이다. ‘지구의식’을 고조시킨 것은 ‘지구적 문제들(problems of a global nature)’의 출현이다. 지구적 문제들이 존재한다는 느낌이 구체화되면서 지구에 대한 의식도 발전됐다(이상, 『지구는 우리의 조국』, 49~51쪽). 울리히 벡식으로 말하면 “지구적 위기”가 지구 의식을 고조시킨 것이다.

근대적 사고에서 지구적 사고로
모랭에 의하면 이와 같은 ‘지구적 위기’를 초래한 것은 다름 아닌 근대의 과학기술문명이다. 그런 점에서 과학기술문명은 ‘야만화된 문명’이라고 할 수 있다. 따라서 이 야만화된 문명을 다시 문명화해야 하는데(civilizing of civilization), 그것이 바로 ‘지구문명’이다. 그렇다면 어떻게 하면 지구문명으로 나아갈 수 있을까? 모랭은 먼저 우리의 사고방식이 ‘근대적’에서 ‘지구적’으로 바뀌어야 한다고 생각한다.

구분되고 구획화되고 축소된 기계론적이고 분리된 지성은 〈세계의 복합성〉을 깨트려서 분리된 단편들로 만들고, 문제들을 분할하며, 이어져 있는 것을 나누고, 다차원적인 것을 일차원적인 것으로 만든다. (…) 그렇기 때문에 문제들이 다차원적인 것이 되면 될수록 그것들의 다차원성을 생각할 수 있는 능력은 점점 더 약해지게 된다. 위기가 진행되면 될수록 그 같은 위기를 생각할 수 있는 능력 역시 점점 더 약해지게 된다. 문제들이 점점 더 지구적인 것이 되면, 갈수록 그 같은 문제들은 점점 더 생각되지 않게 되는 것이다. 맥락과 〈지구의 복합성〉을 고려할 만한 능력이 없는 맹목적 지성은 분별도 없고 책임감도 없게 돼 버린다.
- 『지구는 우리의 조국』, 227쪽 -

근대적 사고의 특징은 구분 짓고 분할하는 것이다. 이러한 부분적 사고방식만으로는 복합적이고 다차원적인 지구적 문제를 해결할 수 있다. 분리된 것들을 서로 잇고, 맥락과 전체를 볼 줄 아는 사고의 개혁을 해야 한다. 그것이 바로 ‘지구적 사고’다. 그러나 전체를 본다고 해서 부분을 무시하는 것도 아니다.

개별적인 것은 그것이 그 맥락으로부터 고립될 때, 그것이 속해 있는 전체로부터 고립될 때 추상적인 것이 된다. 전체적인 것은 그것이 그 부분들과 유리된 전체에 불과할 때 추상적인 것이 돼 버린다. 지구적 복합성의 사고는 우리를 끊임없이 부분에서 전체로, 전체에서 부분으로 보낸다.
- 『지구는 우리의 조국』, 231쪽 -

이에 의하면 모랭이 말하는 ‘지구적 사고’란 부분을 무시하고 전체만 보는 전체주의적 사고도 아니라, 전체에서 부분을 보고 부분에서 전체를 볼 줄 아는, 불교적으로 말하면 ‘화엄적 사고’이자 ‘상즉적 사고’를 말한다. 그래서 엄밀히 ‘지구지역적 사고’(glocal thinking)라고 할 수 있다. 지구지역적 사고는 전체와 부분, 부분과 전체를 넘나드는 사고를 말한다.

지금까지 살펴본 모랭의 지구학은 올해 오스트리아에서 시민운동의 형태로 부활했다. “오스트리아 평화와 갈등해결 연구센터(Austrian Study Centre for Peace and Conflict Resolution)”에서 「지구적 연대를 위한 선언문」(A Manifesto for Planetary Solidarity)을 선포하고 <조국지구 캠페인>(A Campaign to Promote Planetary Awareness)을 전개하기 시작한 것이다. 이러한 노력이 조금씩 쌓여 간다면 모랭의 바램대로 인류의 인식이 ‘지구적’으로 확장되는 날이 오지 않을까?조성환 원광대학교 동북아시아인문사회연구소 HK교수