2021/03/13

알라딘: 지구의 꿈

알라딘: 지구의 꿈




지구의 꿈 | 사이 너머 총서 2
토마스 베리 (지은이),맹영선 (옮긴이)대화문화아카데미2013-06-23원제 : The Dream of the Earth (1988년)














































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정가
18,000원
판매가
349쪽

책소개
지구를 바라보는 눈, 지구의 소리를 듣는 귀를 열어 주는 책. 토마스 베리가 보여주는 지구에 대한 비전(vision)은 그 이상의 것이다. 베리의 글은 대부분 ‘우리가 우리 앞에 있는 것을 정확히 보지 못했거나 듣지 못했다’는 것을 깨닫게 해준다. 만일 우리가 제대로 보거나 들을 수 있었다면 이런 식으로 지구를 괴롭히지는 않았을 것이라는 말이다.

‘왜 우리는 이처럼 어리석게 행동하는가?’라는 질문에, 베리는 “우리가 눈멀고 귀먹었기 때문”이라고 대답한다. 산업 시대에 묶여 있는 우리 눈과 귀의 제한된 감수성으로는 지구와 우주의 실체를 온전히 포착할 수 없다는 것이다.


목차


1 우리의 고향으로 돌아가기
2 지구 공동체
3 인간 존재
4 창조적 에너지
5 생태 시대
6 기술과 지구의 치유
7 종교적 논의로서의 경제
8 생태 시대의 미국 대학
9 그리스도교 영성과 미국의 체험
10 새로운 이야기
11 가부장제: 역사의 새로운 해석
12 생태 지역: 지구에서의 새로운 서식 환경
13 허드슨 강 계곡: 생태 지역 이야기
14 아메리카 인디언의 역사적 역할
15 지구의 꿈: 미래로 가는 우리의 길
16 평화의 우주론



책속에서



P. 5 토마스 베리가 보여주는 지구에 대한 비전(vision)은 그 이상의 것이다. 베리의 글은 대부분 ‘우리가 우리 앞에 있는 것을 정확히 보지 못했거나 듣지 못했다’는 것을 깨닫게 해준다. 만일 우리가 제대로 보거나 들을 수 있었다면 이런 식으로 지구를 괴롭히지는 않았을 것이라는 말이다. ‘왜 우리는 이처럼 어리석게 행동하는가?’라는 질문에, 베리는 “우리가 눈멀고 귀먹었기 때문”이라고 대답한다. 산업 시대에 묶여 있는 우리 눈과 귀의 제한된 감수성으로는 지구와 우주의 실체를 온전히 포착할 수 없다는 것이다. 베리의 글은 미련한 우리가 저지른 악행에 대한 해독제이다. 접기
P. 8 토마스 베리의 글을 읽는 동안 독자들은 어쩌면 방향 감각을 잃고 혼란에 빠질 수도 있다. 아마 어느 정도의 혼란은 피할 수 없을 것 같다. 그 혼란은 최초의 동물이, 시각이 주는 충격적인 기쁨을 체험하게 되었을 때 어떤 상태에 있었을지를 생각해보면 쉽게 이해될 것이다.(...)베리의 마술 같은 표현에서 우리는 이제까지 보지 못하고 예상하지 못했던 지구의 아름다움을 순간순간 포착하게 된다. 접기
P. 17~18 이 책에 실린 글 가운데 특히 중요한 것은 「지구의 꿈」이다. 「지구의 꿈」에서 나는 인간이 꿈꾸는 대상으로서의 지구가 아니라, 너무나 풍부하고 그침 없이 경이로운 아름다움을 보여주는 지구 그 자체와 지구의 고유한 능력에 관심을 갖는다. 그 아름다움이 인간 의식을 압도하기 때문에 지구가 꿈꾸는 경이로운 꿈이 현실로 나타나게 된 것이라고까지 말할 수 있다. 우리 자신과 행성 지구를 위한 보다 생존 가능한 존재 양식에 대해 꾸는 우리의 꿈은, 무한한 공간으로 퍼져나가면서 오랜 시간에 걸쳐 변형을 거듭해온 우주의 원초적 근원에 대한 아주 미미한 표현일 뿐이다. 접기


추천글

통제 불능 상태로 치달으며 기후 위기, 에너지 위기, 인구 과잉, 서식지 파괴, 종의 막대한 상실 같은 생태 위기에 놓인 지금, 우리에겐 토마스 베리 신부가 들려주는 ‘새로운 이야기의 꿈’이 그 어느 때보다 절실히 필요하다.
- 정홍규 (신부, 산자연학교 교장)

지금 우리는 경제적 불평등만이 아니라 자연 파괴로 인해 약한 생명체들부터 떼죽음을 당하는‘전 지구적 아우슈비츠’현실에 놓여 있다. 인류의 생존 자체가 불확실한 묵시적 시대가 된 것이다. 이러한 절망적 현실 속에서‘지구의 꿈’에 대한 비전은 강력한 희망의 원천이 되어줄 것이다.
- 김준우 (한국기독교연구소 소장)




저자 및 역자소개
토마스 베리 (Thomas Berry) (지은이)
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20세기의 대표적인 생태사상가이며 문화사가였다. 그는 자신을 지구신학자(geologian)라고 부르기를 좋아했다. 현재 진행되는 전 지구적인 멸종 규모와 속도로 볼 때, 우리가 지질학적으로 지난 6,500만 년 동안 지속된 신생대(Cenozoic)의 마지막 단계를 살고 있으며, 이제 인류는 생태대(Ecozoic)를 향해 출애굽해야 할 과제를 안고 있다고 역설한 점에서 그는 위대한 예언자였다. 포담대학교 종교사 대학원 프로그램 소장, 리버데일 종교연구센터 소장, 미국 떼이야르 드 샤르댕 학회 회장을 역임했다. 그의 저서들 가운데 『신생대를 넘어 생태대로』, 『지구의 꿈』, 『위대한 과업』, 『우주 이야기』(브라이언 스윔과 공저), 『그리스도교의 미래와 지구의 운명』 등이 번역되었다.
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최근작 : <황혼의 사색>,<지구의 꿈>,<우주이야기> … 총 36종 (모두보기)

맹영선 (옮긴이)
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식품화학과 환경신학을 공부한 뒤 지구와 우리 자신을 위해 실제 무엇을 어떻게 해야 하는지 계속 공부하고 있다. 토마스 베리의 《지구의 꿈》, 《우주 이야기》, 《생태 영성》을 우리말로 옮겼다. 포럼 지구와 사람의 ‘토마스 베리 강좌’에서 토마스 베리가 던진 우리 시대에 던진 질문에 어떻게 함께 대답할 것인지 함께 공부하고 있다.


최근작 : <지구별 생태사상가>,<암을 예방하는 식물성 식품>,<생태학적 시대의 식품과 건강> … 총 9종 (모두보기)


출판사 제공 책소개
눈 멀고, 귀 먹은 우리에게 지구를 바라보는 눈,
지구의 소리를 듣는 귀를 열어 주는 한권의 책, 『지구의 꿈』

“백 년에 한 번, 인류 가운데 심오한 명료함을 가지고 우리에게 말하는 어떤 사람이 나타난다. 토마스 베리는 바로 그러한 인물이다.『블룸베리 리뷰 The Bloombury Review』

“베리의 글은 미련한 우리가 저지른 악행에 대한 해독제이다.”-브라이언 스웜

지구의 꿈_The dream of the Earth
래넌 문학상 논픽션 부문 수상!
대화문화아카데미가 펴낸 토마스 베리 신부의 세 번째 책!

2009년, 생태적 우주론에 기초한 대변혁을 주장한『위대한 과업 The Great Work』출간
2010년, 총체론적 우주론, 우주의 생성과 진화에 관한『우주 이야기』출간
2013년, 지구와 인간을 함께 살리는 관계로의 새로운 틀을 제시한『지구의 꿈』출간
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새로운 시선으로 바라보는 지구는 어떤걸까?!




동시대를 살아가며 느끼는 위기들은 동일하지 않을 것이다. 그럼에도 지금을 살아가는 이들이 맞닥뜨린 위기감 중 단연 최고는 지구에서 살아가는 것이 언제까지 가능할까를 생각하게 되었다는 것이지싶다. 우리 삶이 터하는 지구에 대한 근원적인 인식을 새롭게 할 수 있는 새로운 이야기를 시작하는 지구의 꿈은 제목부터 충격적이다. 생물학적 세트로써만 바라보던 지구를 삼라만상의 유기제들이 공존하는 하나의 집으로 고향으로 살아있는 하나의 공동운명체로 다시 보게 되었고, 더 평화롭고 조화로운 살아있는 꿈을 향한 방향성을 이제는 알아 차려야 한다는 긴박감도 갖게 된다. 토마스 베리를 잘 몰라도 브라이언 스윔을 잘 몰라도 그들이 제안하는, 지구공동체에서 살아가는 인간 존재로서 삼라만상 존재들과 평화로운 공존을 위해 인간의 과학과 종교, 경제, 교육 시스템을 점검하고 새로운 지헤를 향한 여정을 시작해야하는 전환의 선택은 이제 더 이상 미룰 수 없는 현안처럼 긴급하게 다가온다. 

베리는 마지막 장에서 인간의 우주론적 역할을 강조하면서 현재 인간이 가지고 있는 적대감을 창조적으로 해결하여 아둔한 평온함이 아닌 창조적인 친밀함으로 나아가야 한다고 말한다. 따라서 베리가 말하는 평화는 높은 수준의 인내가 필요한 양극 간의 긴장에 의해 활성화되는 창조적 과정이다. 그러기 위해서는 무엇보다 인간이 어떤 선택을 하느냐가 중요해 지는 것이다. 최첨단 기술시대로 진보할 것인지 창조적 친밀함으로 공존하는 생태 시대로 나아갈 것인지 말이다. 과연 인간은 어떤 결정을 하게 될까? 아마도 고향 지구는 모든 존재들이 서로서로 더불어 행복할 꿈을 향해 인간들이 노력하기를 꿈꾸며 오늘을 견뎌주고 있지 않을까? 이 책을 읽는 다른 이들의 새로운 이야기들이 궁금해진다.

원광대학교 -학술대회 - 지구화시대의 인문학: 경계를 넘는 지구학모색


주제: 지구화시대의 인문학: 경계를 넘는 지구학모색

시간: 2021년 3월 19일 08:00 오전
Zoom 회의 참가
https://zoom.us/j/91986206472...
회의 ID: 919 8620 6472
암호: 0319

-학술대회 발표 요지-

원광대학교 원불교사상연구원(원장 박맹수 총장)이 오는 3월 19일에 “지구화시대의 인문학 : 경계를 넘는 지구학의 모색”을 주제로 학술대회를 개최한다. 국내에는 아직 낯선 개념인 ‘지구학’은 “지구자연과학, 지구사회과학, 지구인문과학”을 통칭하는 새로운 학문 범주로, 20세기 후반에 서양에서 대두되기 시작한 Global Studies를 확장시킨 개념이다.

<2020년도 한국연구재단 학술대회지원사업>에 선정되어 한국연구재단의 후원으로 개최되는 이번 학술대회에서는 기조강연(박치완)을 포함하여 지구형이상학(이원진), 지구정치학(김석근), 지구평화학(원영상), 지구인류학(차은정), 지구종교학(조규훈), 지구재난학(가타오카 류), 지구예술학(오쿠와키 다카히로), 지구수양학(이주연), 지구교육학(이우진), 지구윤리학(허남진), 지구유학(김봉곤), 지구기학(야규 마코토), 지구살림학(조성환) 등 총 14개의 지구학 관련 논문들이 발표될 예정이다. 국내에서 지구학을 주제로 이 정도로 방대한 규모로 학술대회가 열리는 것은 이번이 처음이다.

원불교사상연구원은 
2016년에 “근대문명 수용과정에 나타난 한국종교의 ‘공공성’ 재구축 연구”를 주제로 6년 동안 대학중점연구소로 선정되었는데 
이번 학술대회는 그 다음 단계의 연구를 준비하기 위한 일환으로 기획되었다. 

원불교사상연구원은 지구인문학 학술대회를 준비하기 위해 
2020년 4월부터 1년 동안 매주 3시간씩 ‘지구인문학 스터디’를 개최하고 
  1. 울리히 벡의 <지구화의 길>을 비롯하여 
  2. 조지형 등의 <지구사의 도전>, 
  3. 토마스 베리의 <지구의 꿈>, 
  4. 에두아르도 콘의 <숲은 생각한다>, 
  5. 클라이브 해밀턴의 <인류세>, 
  6. 제인 베넷의 <신유물론>, 
  7. 사이토 코헤이의 <생태사회주의>, 
  8. 김지하의 <생명학>, 
  9. 혜강 최한기의 <지구전요>와 <기학(氣學)> 등 
지구인문학 관련 서적들을 읽고 토론하였다.

이번 학술대회가 종래의 인간과 국가 중심의 학문에서 벗어나서 지구와 만물과도 공생할 수 있는 자생적 인문학을 탄생시키는데 새로운 전기를 마련하리라 기대된다.







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여인철
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알라딘: 지구화의 길

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알라딘: 그곳에 한국군 ‘위안부’가 있었다

알라딘: 그곳에 한국군 ‘위안부’가 있었다


그곳에 한국군 ‘위안부’가 있었다 - 식민주의와 전쟁, 가부장제의 공조   
김귀옥 (지은이)도서출판선인(선인문화사)2019-11-15
-
275쪽-
--
목차
·머리말 | 미래를 향하는 식민주의 청산운동은 계속되어야 한다

제1장 기억과 공포, 국가와 개인
기억과의 만남
기억의 분서갱유
공식 기억의 콘크리트 틈에서 자라난 민중의 기억
잃어버린 기억을 찾아서

제2장 사회적 기억과 군‘위안부’
김학순의 “내가 일본군‘위안부’다”
나는 기지촌여성이 아니라, 미군‘위안부’

제3장 한국 언론 속의 군‘위안부’
언론에 비친 군‘위안부’ 통계
군‘위안부’별 기사 1: 일본군‘위안부’
군‘위안부’별 기사 2: 한국군‘위안부’
군‘위안부’별 기사 3: 북한의 군‘위안부’
군‘위안부’별 기사 4: 미군‘위안부’

제4장 그곳에 한국군‘위안부’가 있었다
서울특별시 중구 충무로4가 148번지
기억 속의 한국군‘위안부’: 수수께끼의 단초
한국군 베테랑의 이유 있는 의심
한국군인들의 군‘위안부’의 기억
미군 베테랑의 기억 속 군‘위안소’
군‘위안부’와의 만남: 북파공작원과 ‘위안부’의 악연
군‘위안부’가 될 뻔한 여성의 증언과 침묵

제5장 한국군‘위안부’의 진실
한국군‘위안부’제도에 관한 공식 기록
정병감실(精兵監室)
톱아보기

제6장 한국군‘위안부’의 식민주의적 책임
계속되는 식민주의와 탈식민주의 문화
계속되는 식민주의로서의 한국군과 한국군‘위안부’제도

제7장 전시 성폭력도 국가폭력이다
여성이 말하는 한국전쟁과 성폭력, 국가폭력
한국전쟁에서 성폭력의 유형
분단국가에 의한 성폭력 문제의 쟁점
군‘위안부’제도가 성폭력 가능성을 낮출 수 있었을까?

제8장 속초 세 할머니가 겪은 6·25전쟁과 국가폭력
전쟁 발발 후 3년간 미군정 겪은 속초
인민군 가장한 국군, ‘홀치기 부대’
‘흰 패’들 눈치보며 침묵으로 살았던 시절
인민위원회 간부 등 속초 앞바다에 수장시켜
“우리 영감을… 싫어, 싫어”

제9장 군‘위안부’의 출구를 찾아
계속되는 식민주의
욕망과 성폭력, 국가폭력과 군‘위안부’제도
더이상 한국군‘위안부’ 문제는 나만의 문제가 아니기를 희망한다
양파껍질에 둘러싸인 전시 성폭력과 군‘위안부’ 문제
한반도 평화와 성폭력의 상관관계
맺음말: 군‘위안부’ 문제 해결을 위한 과제

·참고문헌
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접기
책속에서
일본군‘위안부’제도에 영향을 입었던 한국인들은 해방 후 그 제도가 얼마나 문제가 있고, 반인권, 반평화적인가를 깨달을 기회가 없었다. 그런 상태에서 친일, 친미적인 정부가 이끄는 대로 반공주의를 애국주의로 내면화시키며, 분단국가의 시민이 되어야 했고, 한국전쟁에서는 적에 대한 분노를 동족들에게 표출했다. 그 표출하는 수단 또는 방법의 원천 중 하나가 일제 식민주의였고, 일제 식민주의에 길들여진 친일파 군인들, 친일 세력들은 일제가 가르쳐 준 군‘위안부’제도를 가져왔다.
일본군‘위안부’제도가 한국군에게는 한국군‘위안부’제도로 왔고, 미군에게는 미군‘위안부’제도로 왔다. 그 제도를 도입했던 한국군 장성들과 이승만 정부는 부끄러움을 몰랐다. 그것이 동족을 무자비하게 살상해야 했고, 민간인들을 적대시해야 했던, 그래서 전쟁을 혐오했던 군인들에게 은전을 베풀고, 회유하는 방법이라고 생각할 만큼 한국의 지배집단의 인식은 저열했다. 그런데 그러한 인식을 형성했던 것이 바로 일제가 주도한 전쟁의식이자, 일본군‘위안부’제도였다. (머리말 中)  접기


추천글
이 책을 추천한 다른 분들 : 
한겨레 신문 
 - 한겨레 신문 2019년 11월 22일자
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저자 및 역자소개
김귀옥 (지은이) 

서울대학교 사회학과를 졸업하고, 서울대학교 대학원에서 사회학 박사학위를 받았다.
현재 한성대학교 교양과정 사회학과 교수로 재직 중이다.
분단과 전쟁, 통일과 평화, 이산가족과 여성, 분단을 넘는 사람들, 이산가족, 디아스포라(diaspora) 공동체, 노동 등에 대해 연구하고 있으며, 관련 연구를 위해 현지조사(fieldwork research)와 구술사 방법론을 통해 사람들의 기억 속에 묻혀 있는 기록을 발굴, 정리하는 일을 수행하고 있다.
저서로는 『월남민의 생활 경험과 정체성: 밑으로부터의 월남민 연구』, 『이산가족, ‘반공전사’도, ‘빨갱이’도 아닌: 이산가족 문제를 보는 새로운 시각』, 『동아시아 사회와 전쟁』(공저), 『전쟁의 기억 냉전의 구술』(공저), 『구술사 연구: 방법과 실천』, 『우리가 큰 바위얼굴이다』, 『식민주의, 전쟁, 군’위안부’』(공저) 등이 있다. 접기
최근작 : <사회를 보는 새로운 눈>,<그곳에 한국군 ‘위안부’가 있었다>,<분단의 역사인식과 사유를 넘어> … 총 16종 (모두보기)
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[서울신문] 70년간 외면한 한국군 위안부 300여명…“아픈 과거사 직면할 때”

[서울신문] 70년간 외면한 한국군 위안부 300여명…“아픈 과거사 직면할 때”

Beyond Majority Rule: Michael J. Sheeran [Book Reviews]

Beyond Majority Rule: Voteless Decisions in the Religious Society of Friends: Michael J. Sheeran




Beyond Majority Rule: Voteless Decisions in the Religious Society of Friends Paperback – December 1, 1983
by Michael J. Sheeran  (Author)
4.7 out of 5 stars    9 ratings


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 Report incorrect product information.
Print length
153 pages
Language
English
Publisher
Philadelphia Yearly Meeting of Religious Society of Friends
Publication date
December 1, 1983
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  • It is hoped that this book will be useful to Catholics and other Christians in tracing how Friends successfully employ a tradition of religious decision making which is deeply embedded in Scripture but which other Christians have typically lost. 
  • In particular, the ways Quakers seem to avoid the problem which face Catholics new to the method are explored. 
  • Social scientists and political philosophers are invited to discover in Quakers what may be the only modern western community in which decision making achieves the group-centered decisions of traditional societies. 
  • The conclusion discusses Friends as a possible answer to the common contemporary wish for advancement beyond the fragmented individualism of "liberal" man. 
  • Finally, the author hopes Quakers themselves will find in these pages a helpful mirroring of Friends decision making. 
  • Newcomers to Quakerism and those in roles of leadership within the community may see in this study an outsider's understanding of the possibilities and pitfalls of the Quaker method of going beyond majority rule.
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Customer reviews
4.7 out of 5 stars
9 global ratings
5 star  66%
4 star  34%

=====
Goodread Review
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Jan
Sep 19, 2015  Jan rated it really liked it

This book is based on Michael J. Sheeran’s doctoral work in the Dept. of Politics at Princeton University. He spent two years (1973—75) conducting interviews, reading, and observing the actual decision-making of the Quakers. Sheeran is convinced that the Quakers “have something of first importance to share in their technique of reaching a viable resolution of their own problems” (p. ix).

Knowing, respecting, and trusting each other
A prerequisite is 
  • “having a group of limited size who know and respect and trust each other” (p. ix). 
  • The members of this group must “be willing to listen to each other with open minds, to learn from each other and be willing to feel into the shaping of a decision” (p. ix). 

Among common blockages are 
  • having “a fixed and unchangeable mind as to the outcome”, 
  • the unwillingness “to lay aside pressure tactics to force an early decision”, and 
  • not following the Quaker caution “to use as few words as possible and as many as are necessary” (p. x).

The Presence in the midst
  • Central to the Quaker understanding of unity-based decision making is the idea that there is “that of God in every one” (p. 3). 
  • Quakers do not begin with a theory. They begin with an event in which, ideally, “the presence of God is experienced by each person as part of a group experience” (p. 5). 
  • A meeting is “covered” or “gathered into the Life”, when the group is aware of “the Presence in the midst” (p. 6). 
  • Richard Vann wrote already in 1683 that “even one person out of harmony with the meeting could prevent it from accomplishing anything” (p. 6).

Advice rather than regulation
  • Friends are chary of “binding the spirit” by regulations (p. 47).
  •  Instead, they provide “advice rather than regulation” (p. 47).
  •  Meetings always “begins with silence and closes in silence” (p. 49).
  •  If the meeting is properly carried through, there may emerge an “openness not to my wishes and my designs and my surface preferences but [an] openness to the deeper levels … where the problem may be resolved in quite a different way than had ever occurred to me” (p. 50).

Decision-making principles
There are “a number of factors which seem characteristic of Quaker decision making” (p. 51):

  1. 1. unanimous decisions—no voting;
  2. 2. silent periods—at start of meeting and when conflict arises;
  3. 3. moratorium—when agreement cannot be reached;
  4. 4. participation by all with ideas on the subject;
  5. 5. learning to listen—not going to meeting with mind made up;
  6. 6. absence of leaders—the clerk steers but does not dominate;
  7. 7. nobody outranks anybody;
  8. 8. factual-focus—emotions kept to a minimum; and
  9. 9. small meetings—typically limited numbers.

  • These factors, or principles, are explored in the book in an attempt to bring the reader beyond a “superficial comprehension” (p. 51). 
  • While doing so, Michael J. Sheeran puts the focus on “two central and subtle matters: the nature of unity in a decision and the systems of belief which seem to underlie successful use of the method” (p. 52).

Group searching together
  • A point of pride about Quaker decisions is that they “occasion the emergence of … a higher synthesis of individual ideas” (p. 53). 
  • The goals of Quaker decision making are “different from those of majority rule” (p. 54). 
  • The proposals made at the beginning of a discussion are “usually seen … as starting points, not as finished products unsusceptible to modification” (p. 54). 
  • In Quaker decision making, it is not only presumed “that each participant seeks the best solution”, but it is also presumed “that the group, by searching together, can reach such a … solution” (p. 55).
  •  Attitudes contrary to this searching together suffers “subtle but sharp sanctions” (p. 55). 
  • The attitudes demanded of Friends is one of “openness to one another’s ideas —the ability to put aside pet notions in favor of the next person’s insight” (p. 55).

Release from fear and reluctance to express one’s ideas
Michael J. Sheeran emphasizes that
  •  “those who dread the effects of candour in a Meeting are not giving that Meeting the opportunity which it needs to realize all the possibilities of its group life” (p. 55).
  •  “Release from fear, from shyness, from reluctance to express one’s ideas” is given high priority by the Friends (p. 55). 
  • Opinions should always be expressed “humbly and tentatively in the realization that no one person sees the whole truth and that the whole meeting can see more of Truth than can any part of it” (p. 56).
  •  “Tentativeness and an artless willingness to face the weaknesses in one’s position rather than to paper them over with distracting allusions” are equally important, and “sanctions against unacceptable rhetoric are subtle but effective” (p. 56). 
  • Friends “emphasize the importance of encouraging every participant in a meeting to feel that his or her contribution will be received with appreciation” (p. 57).

Emotions are difficult
  • Friends sometimes have difficulties in revealing “their own inner feelings or to seek out ways of speaking which will let people know—in a non-rhetorical manner—the depth of their feelings” (p. 57). 
  • As a result, “the emotional dimensions of topics sometimes do not get the frank attention they deserve” (p. 57). 
  • However, it’s important to remember that Friends are “not opposed to emotions, [and] not opposed to their having an important bearing on decisions” (p. 58).

Being face-to-face, acceptance and mutual respect
  • The need for “openness” has some direct corollaries. The method is “harmstrung whenever participants cannot be face-to-face” (p. 60).
  •  Another corollary is that the topics which a group can successfully deal with are “normally limited by the strength of the bonds of respect for one another” within the group (pp. 60—61). 
  • The emphasis is on “acceptance of one another, mutual respect, avoidance of the manipulative conduct …, and one’s dependence on searching together with the group for better conclusions than anyone alone could have attained” (p. 61).

Unity is not unanimity or consensus
  • One major difficulty is that “no conventional term adequately expresses the phenomenon of decisional agreement in a Quaker meeting” (p. 63). 
  • Some describe all decisions as “unanimous on the grounds that any objecting member could prevent action”, but this is misleading since it “implies that all participants are satisfied when a decision is reached—a point hardly true of many Quaker decisions” (p. 63). 
  • Other speak of “consensus, thereby underscoring that the bulk of those present agree even if one or two objectors remain”, but this is misleading too (p. 63). 
  • Michael J. Sheeran emphasizes that “Quakers are simply not satisfied to know that even the overwhelming majority are in agreement” (p. 63). 
  • Given this verbal difficulty, the term used by the Friends is “unity” rather than “unanimity” or “consensus” (p. 63). 
  • Another early Quaker term used was “concord” (p. 63), which is Sheeran’s preferred term.

At least two stages of discussion
  • There are at least two stages of discussion in the decision-making. The “preliminary stage follows initial presentation of both the problem and its possible solutions” (p. 64). 
  • At this point, “participants often ask questions of the person who has made the presentation, offer tentative alternatives to the proposal, and even find themselves more in the posture of brainstorming than of making serious judgments” (p. 64). 
  • Remarks contrary to the proposal “are taken to be exploratory” (p. 64). 
  • The transition from “the preliminary to the serious phase” is normally informal (p. 64). 
  • An individual will “offer a suggestion—perhaps a rejection of the basic proposal for a novel reason—and then sit back to see what response the idea draws from the group” (p. 64). 
  • Such a statement “does not involve personal commitment to the idea”, but is “a testing of the waters” (p. 64). 
  • The ability to “differentiate tentative from serious and ambiguous remarks” is important for all participants, and especially for the clerk, whose “duty it is to read the group and decide whether there is serious objection to the general direction in which discussion is moving” (p. 64).

The tide may or may not build
  • As Friends begin “to speak their serious conclusions, the tide will build” (p. 64). 
  • Listeners who find a speaker’s remarks match their own will follow his or her words with “I agree” or “I can unite with that” or “that speaks my mind” (p. 65). 
  • Sometimes “several currents are running in the tide, pulling the meeting in two or more directions”, and sometimes there may be “no tide or current at all” (p. 65). 
  • In either of these situations, the discussion continues until a conclusion emerges, at the “suggestion of the clerk or some other participant”, or that “there is agreement that no conclusion can be reached for now” (p. 65). 
  • If the tide is running in a particular direction, the clerk is expected “to make a judgment that the group is now ready for agreement and to propose a tentative minute … as the clerk understands it from listening to the discussion”.

Objections to a proposal
  • Each group member has “two quite different questions to ask” when the clerk proposes a minute (p. 65). 
  • First, does the proposed minute catch the tide of the discussion? If the answer is no, then this opinion is expected to be raised. Discussions follows such an objection, with various Friends “stating how they respond to the minute as an expression of the group’s will” (p. 65). 
  • Then, the clerk “rephrases or withdraws the minute if necessary” (p. 65). 
  • Michael J. Sheeran observes that “it is often the case that one person’s statement of misgivings leads others to reassess their judgments, giving more prominence to matters they had initially dismissed” (p. 66). 
  • If a person still can’t agree, the group is unable to proceed. However, Sheeran also observes that “the realities, fortunately, are much more subtly adapted to the complexities of human disagreement” (p. 66)

A whole spectrum of objections
There’s actually a “whole spectrum of dissent available” in Quaker decision making (pp. 66—72):

- I disagree but do not wish to stand in the way
- Please minute me as opposed
- I am unable to unite with the proposal
- Absence

  • Even if deliberate absence “signifies deep disagreement with a proposal, it does not necessarily block action” (p. 70). 
  • The group is expected “go ahead at once if the objector follows the typical approach of stating his or her unease but affirming a desire not to stand in the way” (p. 71). 
  • The same is true “if he or she asks to be minuted as opposed, although it seems that the group will proceed in much more chary fashion” (p. 71). 
  • If the individual simply is “unable to unite, the group will normally delay action” (p. 71). 
  • Michael J. Sheeran notes that “the group’s willingness to delay is a function of the apparent importance of the objector’s objection” (p. 71). 
  • The group’s readiness to delay “also depends on its respect for the objector” (p. 71). 
  • A third factor is time. “The more urgent the matter, the more highly regarded the objector needs to be” (p. 71). 
  • “The relative significance of each factor depends in each situation upon the entire set of relationships existing at a given moment within the group under consideration” (p. 72).

The religious dimension
  • The religious dimension of a meeting can run a spectrum “from the merest formality to an extraordinary quality very significant to the decision being taken” (p. 82). 
  • Truly worshipful decisions tend to occur in situations of high risk”, but the occasions “when such dramatic religious depth is called for are not common” (p. 83). 
  • The typical meeting oscillates between “a superficial and a rather profound religious tone” depending upon the topic under discussion (p. 84). 
  • Michael J. Sheeran observes that “decisions at the religious level … tend to draw greater acceptance from those present” (p. 84). 
  • One Friend said that “decisions based on human considerations are fine, but they’re not enough for sacrifices of really important things like family and friends and life goals.” (p. 84).

Same vocabulary with different meanings
  • Michael J. Sheeran found that Friends language is ambiguous. “Everybody seemed to use the same vocabulary but with different meanings” (p. 85). 
  • But, when Sheeran “reflected on the atmosphere and the tone of his interviews instead of the words that were exchanged”, he found that “the experience itself [of the gathered meeting] was what counted” (p. 87).

Strengths of Quaker leadership
  • Quaker leadership demands “the intertwining of traditional basic leadership skills with a peculiar skill at reading the sense of the meeting” (p. 99). 
  • The most important duty of the clerk is “to judge the sense of the meeting” (p. 95).
  •  In doing this, “the clerk is likely to consider the general reputation of the leading speakers for each viewpoint, the extent of information and experience each brings to the topic, the apparent conviction beneath a remark, and other intangible factors” (p. 95). 
  • “The opportunity to manipulate is obvious” (p. 96), but Sheeran notes that “abuse of power seems curiously rare” (p. 97). 
  • “The great caution clerks feel about abuse of power came out frequently in the interviews”, with the most experienced clerks “appearing most chary of abuse” (p. 98). 
  • Of fundamental importance is that “Quaker theory sees the clerk or other leader as servant of the meeting, not its director” (p. 100). 
  • The clerk’s role, as mentioned previously, is to “articulate the unity which he or she discovers and to facilitate the formation of that unity” (p. 100).
  •  The good clerk “knows whether people are saying what they really think” (p. 100). 
  • Michael J. Sheeran refers to this phenomenon as the ability to “read” the group (p. 101).
  • He even goes a step further and wonders whether it’s perhaps “a weakness, given our theory that leadership is still needed” (p. 103).

Weaknesses of Quaker leadership
  • Quaker leadership “provides great support to the goal of reaching unity on divisive questions” (p. 104), 
  • but it has weaknesses too. The most obvious problem is that “there is no guarantee that individuals with the ability to read the community accurately will also excel in the basic organizational skills required for running a meeting” (p. 104). 
  • Given the “spectrum of possible combinations of strengths and weaknesses” there are “quite different styles and emphases in various Quaker groups using the same fundamental procedures” (p. 104).
  •  Another problem is that the individual who can discern the unity “quickly exercises an influence that is subtle and pervasive” (p. 105).
  •  Thus, “the person who comes to the meeting with a solution in his back pocket might wait until the group seems ripe for the idea instead of proposing it at the outset” (p. 105).
  •  The speaker’s preparations in advance may then be confused with “an inspired reading of the present level of agreement of the assembly” (p. 105).
  •  The group has little defense against such manipulation.

Conclusions
In a fundamental sense, Friends decision making "presuppose that participants are in community" (p. 115). 
Participants need to be willing to say what they really think, listen to each other, and be willing to make decisions work out successfully
Michael J. Sheeran's book is recommended reading for everyone who is interested in how to move beyond majority rule into group-centered decision-making. (less)

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Jill Anderson
Feb 06, 2011Jill Anderson is currently reading it
A 101 Quaker classic! I am still in the middle of it, but so far, so good. I like his way of describing Quaker faith and practice in business meeting as something that happens somewhere between intentions/ideals/values/Spirit and the word expressed, the personalities present, the contexts given.
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Cathy
Oct 12, 2019Cathy rated it really liked it
I was looking for help understanding. He process of Quaker decision making. This was recommended. There’s Quaker history that helps with a perspective. I agree with others who suggest it’s somewhat dated. It also focuses a lot on the Philadelpha meeting. One takeaway is that different meetings can function differently so Philadelpha’s practice wouldn’t be replicated everywhere.

All in all, it helped me understand the process.
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K
Mar 21, 2019K rated it really liked it
Shelves: quaker-book-group, quaker
An excellent review of Quaker process as it is--or as it was in the Philadelphia Yearly Meeting in the late 1980s. Given how slowly Quakers adopt change, I imagine the majority of it is still accurate today.

I appreciate that this was written by a non-Quaker.

Quaker's tend to write about how things should be, but Sheeran tell us how things actually are. He factually lays out the various elements of process--including some that may be less than perfect--without coming off as critical.

This is a must read for anyone who wants to better grasp the Quaker decision making process. (less)
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Lisa
Jan 28, 2010Lisa is currently reading it
this book is about group decisions in Quaker communities: the way that Quakers decide is different than voting. my sense is that Congress needs a facilitated, non-partisan process to achieve the goal of health care for everyone. there's a philosophy and an etiquette that i would deeply recommend. if you care about politics and hope for the best, read this book and get thee to a Meeting, pronto. (less)

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Genie

Feb 08, 2014Genie rated it liked it
Shelves: religion-and-spirituality, quaker-related
Interesting book. Actually a revision of a doctoral dissertation on the Quaker way of coming to unity as decision- making process. Some interesting insights here but honestly, not as many as I had expected. I hoped for more, somehow... But one of the few on what is a really interesting topic- how Friends Meetings work when all decisions are made through unity and what happens when someone does disagree.
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Jeremiah John
Apr 27, 2012Jeremiah John rated it it was amazing
Think consensus is not possible?

Learn practically how Quakers have been discerning God's will in group since ~1650. (less)
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Top reviews
Top reviews from the United States
Walter P. Blass
5.0 out of 5 stars 
How a technique developed for a religious body can be applied to many other groups

Reviewed in the United States on June 30, 2013
Verified Purchase
Sheeran's work is remarkable feat of outsider/insider examination of a subtle and demanding discipline. His title captures the leap from majority rule but the promise of possible change in the next election, to a consensual format where the participants agree to work together to come to agreement. His book explained corporate behavior, but Sheeran points out that this technique can also be utilized in other venues. Quakers are not easy people to understand ( as a convinced Friend, I know ) but Sheeran has done the job magnificently. Interestingly, several international bodies have adopted this technique in lieu of majority voting.
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G. Thompson
5.0 out of 5 stars Best Guide to Quaker Decision making available
Reviewed in the United States on June 19, 2015
Verified Purchase
Written by a Jesuit priest as a thesis, this is the go-to book to understand the unique way that we Quakers make our decisions as a group. Often mis-described as "consensus," finding the "sense of the Meeting" is a far more subtle process. I served as Clerk of a large urban Quaker Meeting for 10 years and can attest that this book gets it right.
One person found this helpful
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Dr. Samuel Mahaffy
4.0 out of 5 stars Discerning God's Leading Together
Reviewed in the United States on March 26, 2013
Verified Purchase
Voting on important decisions leaves winners and losers. It rarely leads to a way forward in organizations committed to carrying a shared vision. Does your nonprofit board still take a vote on decisions? There may be a better way. There is much to learn from the decision making process in the Quaker tradition. This work provides a good starting point and an alternative pathway.
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Grandma Lynn
5.0 out of 5 stars Very helpful!
Reviewed in the United States on April 12, 2013
Verified Purchase
This dissertation was written well with a Friendly cadence on history and methods. As a new Friends' clerk, it has been very helpful.
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Dr. Janet E. Duke
5.0 out of 5 stars Five Stars
Reviewed in the United States on September 11, 2014
Verified Purchase
Excellent wel written exploration by a Jesuit of Quaker discernment
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Nana Annie
5.0 out of 5 stars Not quite consensus...
Reviewed in the United States on May 30, 2005
This book is about Quaker decision-making, but the use of the secularly familiar word "consensus" in the previous review may be misleading. Sheeran examines and explores in great depth how Friends come to make decisions.

Both simple and complicated, the process comes out of a history and practice based on spirit-led decision making.

The book can explain far better than I what the process is, how it can work amazingly well, how it may sometimes fail. The decision-making process among Friends is what 'hooked' me to keep coming to meetings, especially decision-making meetings (Meeting for Worship with Attention to Business). When it works it is an awe-filled experience. When it doesn't, the results of the decision often crumble.

An excellent book for new clerks and newcomers, as well as a reminder to Friends who may be tempted to fall back on the corporate or secular world's way of finding consensus.
4 people found this helpful
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Scott MacLeod
5.0 out of 5 stars Consensus decision-making processes - Quakers
Reviewed in the United States on January 12, 2004
Well-written examination of how and why consensus works among the Society of Friends (Quakers) in Meeting for Business, both historically and in the present. Applicable to many other groups and institutions. A fascinating read.

6 people found this helpful


2021/03/12

묵자 (책) - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

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《묵자》(墨子)는 중국의 전국시대 중기에서 후기에 걸쳐 묵가 집단에 의하여 집대성된 저작집이다. 일부는 개조(開祖)인 묵자 자신의 언론도 포함되어 ... 모든 사람이 본받고 따라야 할 규범이 된다고 하였고, '상동'(尙同)은 나라의 상하가 일치돼야 하며, 천자가 행하는 것이 하늘의 뜻과 부합되어야 한다고 하였고, '겸애(兼愛'는 자국과 ...




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묵자 (책)

위키백과, 우리 모두의 백과사전.
묵자 권칠

묵자》(墨子)는 중국의 전국시대 중기에서 후기에 걸쳐 묵가 집단에 의하여 집대성된 저작집이다. 일부는 개조(開祖)인 묵자 자신의 언론도 포함되어 있으나 대부분은 그의 후배의 손에 의해 이루어진 저작으로 추측된다. 원래 71편이 있었으나 현존하는 것은 53편이다.

내용[편집]

《묵자》(墨子)의 내용은 크게 다섯 부분으로 나뉜다.

  1. '친사(親士)'부터 '삼변(三辯)'까지의 7편, 이것은 묵가의 잡론집이다.
  2. '상현(尙賢)'부터 '비명(非命)'까지의 23편, 이것은 묵가의 주요 사상으로 이 책의 핵심을 이룬다.
  3. '경(經)' '경설(經說)' '대취(大取)' '소취(小取)' 6편, 이것은 말의개념이나 표현의 논리를 분석한 것이다.
  4. '경주(耕柱)'로부터 '공수(公輸)'까지의 5편, 이것은 개조 묵자의 언행·사저집으로 공자를 논란한 비유(非儒)편도 이 부류에 들어 있다.
  5. '비성문(備城門)' 이하의 11편, 이것은 묵가의 방어전술을 적은 것이다.

이들 중에서 3번 류는 일괄하여 묵변(墨辯)이라고도 호칭되는데 기하학·광학·역학 등에 관한 명제(命題)도 포함하는 특색 있는 중국 고대의 논리학의 부분이다. 또 5번 류는 성의 방어전술에 필요한 병기·기구·설비·자재의 제작이나 취급하는 법을 논한 이색적인 부분으로서 성의 방어를 청부하는 묵자 집단의 특성을 전한 것이다. 그렇지만 <묵자>중에서 가장 대표적인 것은 역시 유가(儒家)의 주장을 반박하는 내용을 갖는 2번 류일 것이다. 즉 '상현(尙賢)' 은 관리의 임용에는 신분·직업에 구애하지 않고 넓게 문호를 개방하여 인재를 구하라고 말하였다.

'천지'(天志)는 하늘이 뜻하는 것은 인간 사회의 정의가 되며, 모든 사람이 본받고 따라야 할 규범이 된다고 하였고, 

'상동'(尙同)은 나라의 상하가 일치돼야 하며, 천자가 행하는 것이 하늘의 뜻과 부합되어야 한다고 하였고, 

'겸애(兼愛'는 자국과 타국, 자가와 타가의 차별을 없애고 사람은 널리 서로 사랑하라는 것이고, 

'비공(非攻)'은 전쟁이 불의이며 백성에게 해로움을 주장하고, '절용(節用)' '절장(節葬)'은 군주의 의례적인 사치에 반대한 것이다. 

'천지(天志)'는 천(天)을 최고의 존재로 하여 천자(天子) 이하 이에 순종할 것을 말한 것이고, '명귀(明鬼)'는 사람의 사후의 영혼의 실재를 강조하여 그 상벌을 두려워하라고 말한 것이다. '비악(非樂)'에서는 궁정음악(宮廷音樂)이 백성의 이익에 배반됨을 말하였으며, '비명(非命)'에서는 숙명관을 배제하여 사람의 근면한 영위에 대하여 귀신은 반드시 보상을 준다고 말하였다.

이것들 10론(論)에는 각기 상·중·하의 3편이 있었으나 현재는 일부가 분실, 23편이 남아 있다. 상·중·하 각편은 같은 주제를 다루면서도 조금씩 자구나 사상 내용에 상위(相違)함이 있어 묵가의 주장의 변천이나 분파의 자취를 더듬을 수가 있다.

《묵자》는 맹자에 의하여 이단사상으로 배격당한 이래 추종자를 거의 갖지 못하였으나, 청조(淸朝)의 고증학의 전성 속에서 재인식되어 손이양의 《묵자간고》와 같은 우수한 주석서가 제작되었다.