2022/08/26

알라딘: 붕새의 날개 문명의 진로

알라딘: 붕새의 날개 문명의 진로


붕새의 날개 문명의 진로 - 팽창문명에서 내장문명으로 
김상준 (지은이)아카넷2021-04-16






정가
45,000원
Sales Point : 1,432

8.7 100자평(2)리뷰(1)
968쪽
책소개
서양 근대의 팽창문명의 질서로부터 후기 근대의 내장, 공존, 평화 문명 질서를 향한 거대한 전환의 흐름을 제시한다. 짧게는 근대 500년 역사의 대전환을 밖으로 확장하는 서구의 팽창문명과 안으로 성장하는 동아시아의 내장문명의 변증법으로 풀어냈다.

20세기 후반의 동아시아의 부상과 그 마지막 10년 이래 중국의 급속한 굴기를 어떻게 볼 것인가? 미중 관계가 과거 미소 관계와 본질적으로 다른 점은 무엇인가? 세계 속에서 동아시아의 비중이 크게 높아지고 있는 이유는 무엇인가? 세계가 경탄한 한국의 촛불혁명과 K방역의 저력은 어디에서 왔는가? 등 동아시아의 관점에서 분명한 해답을 제시하며, 코로나19 팬데믹 이후 지구촌 곳곳에서 문명전환의 담론이 쏟아지는 현실에서 새로운 문명의 상에 대한 선명한 비전을 제시한다.


목차


책머리에: 잃어버린 열쇠를 찾아서

서론: 붕새의 날개
〈종합발제〉 역사의 새의 시간 비행

제1론 『장자』 붕새와 형-류-세-형′
거대한 새: 풍파 3천리, 장도 9만리
강수량의 문명사
문명전환의 5단계: 변증법적 순환과 상승
제2론 동아시아의 안과 밖
붕새 지리학
동아시아: 대륙/바다, 건조/습윤, 1몬순/2몬순
붕새와 가루다의 계절풍 운동과 문명의 교류
제3론 서세동점의 내력
대항해, 동아시아로 가자!
아메리카와 아프리카, 서세동점의 밑천이 되다
유럽의 팽창과 거대한 낙차의 창출
시베리아 서세동점

제1부 形
〈발제〉 동아시아 내장근대의 원형

제1론 근대세계사와 동아시아
〈근대화=서구화=문명화〉라는 신성한 공식
세계가 변하다
근대세계사의 3단계론: 초기근대, 서구주도근대, 후기근대
콜럼버스 이전의 글로벌 임팩트
‘근대’는 절대선도 절대악도 아니다
제2론 동아시아 소농체제와 내장근대
『하멜표류기』에는 인종주의가 없다
‘내장’은 안으로(in) 확장한다(pand)는 뜻
동아시아 내장근대의 특성
동아시아 소농농법의 친환경성
제3론 동아시아 평화체제와 유럽 내전체제
동아시아 평화 200년간에는 전쟁이 없었는가
동아시아와 유럽의 전쟁과 평화는 왜 엇갈렸는가
종교전쟁과 유럽내전
리바이어던, 또는 ‘예외를 결정하는 자’
유럽내전의 심리학과 종말론
포스트 전국시대: 계몽철학자들이 바라본 동아시아
유럽 내장근대의 뿌리
제4론 동아시아 유교체제: 문과 무, 군현과 봉건
유교는 어떻게 폭력을 길들였는가
폭력의 악순환을 어떻게 끊을 것인가: 유교 성왕론
만리장성은 왜 세워졌는가
유교 공화주의
유교 반폭력 사상과 성적 평등주의의 미래
동아시아 유교국가의 4가지 유형

제2부 流
〈발제〉 서세동점과 동아시아의 대응

제1론 ‘두 근대’의 충돌과 동서 대분기
세계는 동아시아의 과거에 왜 다시 주목할까
산업혁명이 영국에서 일어난 까닭
동아시아는 스스로 붕괴하지 않았다
세계로 퍼져나간 유럽내전
제2론 내장근대의 미래와 과거
17~18세기 동아시아 번영의 비결
전쟁에 지고서도 안일했던 청나라
제3론 태평천국혁명과 동학혁명의 미래성
태평천국의 강령
동학혁명군의 민관공치, 세계 혁명사상 전대미문의 사건
동학혁명의 미래성
동아시아의 전통에는 민주주의가 없었다?
생명과 평화의 가르침, 협동과 우애의 공동체
제4론 내장근대 체제전환의 유형: 중심-주변, 문-무, 군현-봉건
동아시아는 서세동점에 어떻게 대응해야 했을까
〈천하도〉, 중심-주변 세계관의 조선 버전
도쿠가와 막부의 내장성 재평가
봉건제, 군현제, 공화제
신해혁명과 프랑스혁명, 어느 쪽이 더 세계사적 사건일까

제3부 勢1
〈발제〉 동아시아 전쟁체제

제1론 동아시아 팽창근대의 논리와 심리
역사는 거꾸로 흘러가고 있는가
『문명론의 개략』의 논리와 심리
후쿠자와 유키치, 일본 팽창근대의 전략가
정화의 남해원정과 서구의 대항해의 차이점
제2론 팽창근대와 전쟁체제
세계대전, 팽창근대의 필연적 귀결
총력전 체제와 조숙한 전쟁국가 일본
이시와라 간지의 ‘세계최종전쟁’
제3론 전쟁체제 속의 동아시아
두 번의 조일전쟁과 러시아혁명
2중의 대립선과 비운의 삶: 김산과 김경천
제4론 자본주의, 사회주의, 파시즘
자본주의는 권력현상이다
파시즘, 후발 팽창근대의 공격적 만회운동
‘지정학’의 계보
팽창적 제국으로 변모해간 소련

제4부 勢2
〈발제〉 동아시아 냉전체제

제1론 동아시아 냉전의 안팎
적대의 내면화
법정에 선 카를 슈미트, 팽창근대의 세계사를 정당화하다
일본 ‘전후 민주파’ 인식의 공백지대
‘근대 국민국가의완성’을 넘어
제2론 중국내전, 베트남전쟁, 코리아전쟁
이 전쟁들은 피할 수 없었나
맥나마라의 베트남전 회고
승자 없는 전쟁
분단체제: 내전적 적대의 지속
제3론 내장근대 완성의 우회로, 냉전 종식과 동아시아의 부상
팽창근대, 한계에 이르다
냉전의 최전선, DMZ
세계는 거꾸로 돌아가고 있었는가
동아시아의 평화적 부상과 냉전의 종식
애덤 스미스적 발전노선과 동아시아 내장형 발전노선의 친화성
제4론 미중 관계와 코리아 양국체제
미중 전쟁은 불가피한가
군산복합체는 영원한가: ‘냉전의 설계자’ 조지 케넌의 경고
역주행: ‘기본합의’에서 전쟁위기로
또다시 역주행을 반복할 것인가
새로운 가능성이 열리다
코리아 양국체제와 한조수교
노자 『도덕경』이 가르쳐주는 코리아 양국체제의 지혜

제5부 形′ 문명의 진로
〈발제〉 후기근대와 내장적 문명전환

제1론 후기근대, 근대세계사의 제3단계
대전환
후기근대란 무엇인가
후기근대의 되감기와 상전이
상방(전방)전환력 vs. 하방(후방)전환력
제2론 대파국인가 대전환인가 Ⅰ: 사회경제적, 정치군사적 차원
거대한 변화는 분명한 사실이 되었다
불평등의 심화: 제2의 인클로저
지구 차원의 소득격차 감소: ‘밀라노비치의 코끼리’
대분기에서 대수렴으로
중국의 ‘일대일로’ 사업은 평화적으로 계속될 수 있을까
‘도광양회’는 책략이 아니다
지정학 시대의 종언
제3론 대파국인가 대전환인가 Ⅱ: 기후환경적 차원과 ‘후기근대 신과학’
인류세와 기후위기
과학의 경고
지구는 말할 수 있는가
환경 문제와 중국 문제
기후위기는 대전환의 핵심동력으로 작용한다
후기근대 신과학
500년 유럽내전의 종식과 ‘적이 사라진 세계’
다섯 개의 콘트라스트: 붕새의 날개, 문명의 진로
제4론 ‘지구선택’과 인류문명의 내장적 전환
문명이란 무엇인가
인구와 생산의 증가 추세가 꺾이고 있다
‘축의 시대’와 문명의 시선 전환
코로나19 팬데믹은 무엇을 돌아보게 했는가
제도 혁신과 코로나19
‘1 대 99 사회’와 기본소득
그린 뉴딜(Green New Deal)
재난 속에 출현하는 우애와 협동의 공동체
재난의식과 ‘지구선택’
내장사회는 어떻게 작동하는가
북구 사회 모델은 먼 나라 이야기인가
내장사회가 돌아가는 전체 모습
‘능력주의’ 문제를 어떻게 해결할 것인가
벽에 부딪힌 팽창 욕망의 기이한 출구: ‘지구탈출’과 ‘인간탈출’
제5론(총결) 붕새의 날개, 거대한 뿌리, 문명의 진로
마지막 고개, 마지막 질문
거대한 전환, 거대한 뿌리
문명과 낙차
내장의 귀환
동아시아와 내장문명
잃어버린 열쇠
열쇠를 잃어버린 사람들
포스트모더니즘
희망의 신호
희망의 원리

주석
참고문헌
찾아보기
접기


책속에서


P. 12~13이 책은 ‘동아시아 근대사’라는 입구로 들어가 ‘인류사’라는 출구로 나옵니다. 서세동점으로 오랜 시간 곤경에 처했던 동아시아가 오늘날 다시금 당당한 위상을 회복할 수 있었던 이유는 외부의 포식이 아니라 내적 자기증식에 기초했던 내장적(內張的) 발전양식, 생활양식의 뿌리가 깊었기 때문입니다. 그러한 내장적 저력의 재발견과 귀환은 이... 더보기
P. 112얼마 전 이들 ‘뉴라이트’ 운동의 학계 구성원을 이루는 분들이 몇 모여서 자신들의 평소의 소신을 대담하게 펼친 『반일 종족주의』라는 책을 냈더군요. 저는 이 책을 읽고 정말 놀랐습니다. 우리나라의 고유한 역사와 특성에 대해서는 몽땅 비하하고 일본과 서구 문명에 대해서는 무조건 찬양하여 숭배하고 있습니다. 미리 역사를 흑백과 우열로... 더보기
P. 172~173동아시아의 내장(內張)근대란 이렇듯 대륙과 바다, 그리고 습윤과 건조의 교류와 공존을 통해 대단히 광대한 범위에서 작동하고 있었습니다. 대륙/바다, 습윤/건조의 광대한 상호작용이 바로 붕새를 날게 했던 동력이었다는 사실을 다시 상기하게 합니다. 이러한 내장적 질서가 오랜 시간 존속할 수 있었던 것은 당시 동아시아 전체가 평화공존의... 더보기
P. 217유교 국가론의 바탕을 이루는 ‘민유방본’의 철학은 당시 유럽의 계몽철학자들에게는 대단히 혁신적이고 현대적인 사상으로 받아들여졌습니다. 아마 오늘날의 독자들은 과거의 유럽이 동아시아의 유교 체제를 높이 평가했다는 사실이 쉽게 믿기지 않을 것입니다. 아전인수 아니냐 말이죠. 그래서 역사를 볼 때 과거를 자기 시대의 눈으로가 아니라 당... 더보기
P. 258그렇다면 바로 지금이야말로 오랜 기간 안정, 평화, 번영을 누리며 존속했던 유교형 내장주권체제의 역사적 경험을 눈을 비비고 새롭게 다시 보고 창조적으로 재해석해야만 하는 때가 아닐까요? 유교 내장주권이 서구 팽창주권의 힘 앞에 패배했던 것은 분명한 역사적 사실이지만, 그 패배는 영영 잊히기 위한 것이 아니라 오히려 반대로 그 패배... 더보기
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저자 및 역자소개
김상준 (지은이)
저자파일
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경희대학교 공공대학원 교수(2001~). 1980년 서울대학교 사회대 입학 후 학생운동으로 강제 징집되었다 만기 제대하고, 1992년까지 인천, 구로의 공단 지역에서 노동운동을 했다. 1993년 뉴욕으로 유학하여, 뉴스쿨에서 석사학위, 컬럼비아대학교에서 박사학위(사회학, 2000)를 받았다.
지은 책으로 『맹자의 땀 성왕의 피: 중층근대와 동아시아 유교문명』, 『미지의 민주주의: 신자유주의 이후의 사회를 구상하다』, 『유교의 정치적 무의식』, 『진화하는 민주주의: 아시아·라틴아메리카·이슬람 민주주의 현장 읽기』, 『코리아 양국체제: 촛불혁명과 체제전환』 등이 있고, 시민의회론, 성찰윤리론, 중층근대론, 중간경제론, 비서구 민주주의론, 후기근대론, 동아시아 내장근대론, 내장적 문명전환론 등의 새로운 학술 담론을 제기해왔다. 접기

최근작 : <주제 속 주희, 현대적 주희>,<붕새의 날개 문명의 진로>,<감성적 근대와 한국인의 정체성> … 총 3종 (모두보기)


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최근작 : <포스트휴먼 지식>,<알렉산드리아의 필론 작품집 1>,<나노기술의 미래로 가는 길>등 총 407종
대표분야 : 고전 21위 (브랜드 지수 163,458점)





출판사 제공
책소개
‘내장’과 ‘팽창’이라는 새로운 개념과 관점으로 써내려간
동아시아가 주역이 되는 근대의 세계사이자 문명사

동서와 고금을 가로질러 ‘대전환’을 종합 분석하여
코로나19 팬데믹이 가속화한 문명전환의 방향을 제시하다

서양 우위의 ‘동서(東西) 대분기’는 사라지고 동아시아와 서양이 대등한 관계로 만나는 ‘동서 대수렴’의 시간이 왔다. 『붕새의 날개 문명의 진로』는 서양 근대의 팽창문명의 질서로부터 후기 근대의 내장, 공존, 평화 문명 질서를 향한 거대한 전환의 흐름을 제시한다. 짧게는 근대 500년 역사의 대전환을 밖으로 확장하는 서구의 팽창문명과 안으로 성장하는 동아시아의 내장문명의 변증법으로 풀어냈다. 20세기 후반의 동아시아의 부상과 그 마지막 10년 이래 중국의 급속한 굴기를 어떻게 볼 것인가? 미중 관계가 과거 미소 관계와 본질적으로 다른 점은 무엇인가? 세계 속에서 동아시아의 비중이 크게 높아지고 있는 이유는 무엇인가? 세계가 경탄한 한국의 촛불혁명과 K방역의 저력은 어디에서 왔는가? 자본주의-사회주의 대립 이후의 체제는 어떠한 것이 될 것인가? 기후위기에 대한 대응이 문명전환의 핵심고리가 되는 이유는 무엇인가?

이 책은 이러한 질문에 동아시아의 관점에서 분명한 해답을 제시하며, 코로나19 팬데믹 이후 지구촌 곳곳에서 문명전환의 담론이 쏟아지는 현실에서 새로운 문명의 상에 대한 선명한 비전을 제시한다. 인류사의 과거와 미래를 통찰하는 상징으로 제시된 『장자(莊子)』 속 ‘붕새’는 시베리아 최한극과 태평양 최열극을 매년 주기적으로 오가는 동아시아 계절풍이자 내장적 문명화의 전환력이다. 수평적 협력을 통한 생활력, 생산력의 확장을 이룩한 동아시아 문명의 특성은 글로벌 기후위기, 불평등의 심화, 신냉전과 냉전과학, 무한생산·소비로 불거지는 ‘대전환’의 양상과 함의를 밝혀 현 인류가 맞은 위기를 극복하는 힘으로 작용한다. 또한 동아시아의 후진성과 한반도의 주변성을 걷어내고 냉전의 청산과 남북문제 해결의 실마리를 높다란 시선에서 새로운 시각으로 조망한다.

세계 속에서 크게 높아진 동아시아의 위상과 새롭게 조명된 ‘대분기’의 실체
평화 시기에 강점을 보였던 동아시아 내장체제의 강점이 부각

‘붕새의 날개’가 보여주는 문명전환의 진로는 ‘내장(內張)의 귀환’이다. 근대세계사 500년을 내장과 팽창의 변증법으로 분석한 결과다. 정복과 지배의 팽창성이 우위에 섰던 기존 인류 문명의 근본적 속성이 협력과 우애를 바탕으로 하는 내장의 공존과 평화의 문명으로 수렴된다는 전망이다. 근대사, 문명사, 인류사 3중의 차원에서 동시에 진행되는 인류의 존망이 걸린 작금의 대전환에서 동아시아 근대 세계가 보여준 내장 문명의 뿌리를 깊이 인식하고 문명의 행동 원리로 삼자는 것이다.

17~18세기 동아시아의 ‘200년의 평화’ 동안 유럽에서는 전쟁이 끊이지 않고 19세기 들어 ‘유럽의 100년 평화’ 시기에 동아시아는 전란에 빠져드는 역(逆)의 상관관계에 주목한다. 이 시기는 외부의 포식을 바탕으로 팽창적인 문명 원리로 나아간 서양과 동아시아의 내장 문명이 극명히 대비되는 지점이다. 서구의 팽창근대를 여는 포르투갈과 스페인의 ‘대항해’가 모종의 종교적 적대감을 바탕으로 하는 침탈적 성격을 드러낸 것과 달리 정화의 남해 원정은 식민지화 없이 조공의 망을 넓히는 데서 동아시아의 내장적 문명의 성격을 드러낸 것도 두 문명 간 차이를 나타낸다.

중국의 역대 왕조들이 북방 유목민족의 침공을 막기 위해 세운 성벽인 만리장성(萬里長城)도 동아시아 문명의 내장성을 증거하는 예로 풀이된다. 진시황의 통일 이후 축조되어 누대에 걸쳐 완성된 만리장성은 내중국(한족)과 외중국(유목민족)을 가르는 경계였다. 한족의 왕조는 유목 왕조의 터전이 되는 외중국을 문명의 바깥으로 보고 정복할 대상으로 여긴 것이 아니라 스스로 주권을 제한했다. 또 초원제국은 통일제국의 만리장성 너머의 경계 안으로 내습했지만 금나라와 청나라의 경우처럼 그것이 성공적일수록 오히려 중국화되는 역설을 보였다. 이를 내장과 팽창의 관계로 본다면, 팽창이 내장에 포섭되는 결과를 낳은 것이다.

‘대분기(The Great Divergence)’는 19세기에 벌어진 동서양의 우세 역전과 격차 심화를 일컫는 역사학계의 용어다. 문명화를 이끈 서구 세력이 근대 이후를 주도했으며 이러한 ‘서구주도근대’에 대한 인식은 20세기까지 표준적인 세계관으로 자리 잡았다. 그런데 20세기 후반 들어 ‘동아시아의 기적’이라고도 불리는 ‘동아시아의 부상’이 가져다준 관점의 전환이 대분기의 현상을 새롭게 주목하게끔 했다. 미국의 역사사회학자 안드레 군더 프랑크는 동아시아가 서구의 ‘문명화의 빛’의 수혜자가 아니라 거꾸로 서구가 번성하던 아시아 교역망에 최후로 탑승한 ‘무임승차자’였고 미국의 중국사학자 케네스 포머란츠가 중국의 강남지역과 영국을 비교한 연구 등 서구 중심의 역사에 대한 반론이 꾸준히 제기되어왔다.

세계가 경탄한 한국의 촛불혁명과 K방역의 저력은 어디에서 왔는가?
동아시아의 뿌리 깊은 공화·민주의 전통 위에 탄생한 협동과 우애의 공동체

내장 문명의 원리는 유교에 대한 창조적 재해석에 바탕을 두며 철저한 비판적 대면을 통해 그 정수를 걸러내고 재구성된다. 동아시아 내장근대의 가치에서 놓칠 수 없는 것이 ‘평화’에 대한 지향이다. 동아시아에서 유교는 문(文)으로 무(武)를 통제했고 성왕론(聖王論)을 통해 세습 군주의 권력을 순치하는 기능을 했다. ‘국가의 기본이 오직 민의 복리와 안녕에 있다’는 민유방본(民唯邦本)의 전통의 바탕에서 비롯한 대중유교로서의 동학(東學)은 ‘생명과 평화의 가르침’의 사상으로 주목된다. 동학혁명 당시 혁명군의 기율로서 전봉준이 제시한 ‘4대명의(四大名義)’는 억압된 농민들의 혁명이 평화주의로 잘 규율된 것임을 예증한다. 지은이는 이러한 평화적 공(公)사상이 3·1운동, 반독재민주화운동, 4·19혁명, 6월항쟁, 광주민주화운동, 촛불혁명으로 면면히 이어지는 ‘협동과 우애의 공동체’를 이루었으며 이러한 자발성에 기초한 사회적 협력의 강화가 팬데믹 이후 문명전환의 방향이자 행동의 지침이라고 강조한다.

또한 동아시아에서 고유한 방식으로 발전해온 공화제와 민주제의 전통은 서구 사회보다도 뿌리 깊어 사회의 단단한 토대가 된다고 지은이는 주장한다. 유럽의 프랑스와 영국이 공화제 혁명의 성공 이후에도 여러 차례 ‘왕정복고’가 반복된 것과 달리, 동아시아에서 ‘민(民)의 수평화 현상’이 장기간 지속된, 곧 군현제(중앙집중적 군주제)의 역사가 긴 나라들에서의 공화제 혁명은 ‘역류 현상’ 없이 오래도록 지속되었다는 것이다. 중국의 경우, 전국(戰國)시대가 조기 종식된 이후 진나라에 들어선 군현제 아래서 봉건적 신분이 해체되는 한편, 유교 문인들의 공화주의적 전통(유교 문인공동체 공화주의)이 자리를 잡았다.

코로나19 팬데믹 이후 한국 정부와 국민이 보여준 성공적인 방역 대응(K방역)은 전 세계에 주목을 받고 있다. 지은이는 K방역의 저력은 한국인들의 자발적 참여와 협동 정신의 결과이며, 이는 촛불혁명에서 보여준 사회적 협력 의식, 민주적 참여 의식이 바탕이 된다고 주장한다. 반대로 ‘전체주의적 감시사회’나 ‘유교적 순응주의’로 낮춰보는 유럽 발 시각은 뿌리 깊은 오리엔탈리즘의 소산이라고 진단한다. 그도 그럴 것이 성공적 방역으로 주목받는 국가들에 한국뿐만 아니라 중국, 베트남, 대만 등 유교를 배경으로 내장적 전통을 지닌 동아시아 국가들이 다수 포함되어 있기 때문이다.

자본주의-사회주의 대립 이후의 체제는 어떠한 것이 될 것인가?
평등과 효율을 결합한 혼합체제로 수렴, 수평적·평등적인 북구의 내장형 사회에 주목

동아시아와 서양(유럽)이 만나면서 벌어진 힘의 상호관계는 형(形)-류(流)-세(勢)-형 다시(形′)라는 하나의 순환적 흐름이 교차하는 변화 과정으로 풀이된다.(5개 부의 구획도 이를 따른다.) 내장적 사회의 원형(形)이 되는 초기 근대의 동아시아 소농체제에서 서구 팽창성이 세계를 압도하는 시기를 거쳐(流-勢) 후기근대의 세계는 내장형 사회로 수렴된다는 것이 ‘붕새의 날개’가 전망하는 인류사 전체의 흐름이다.

형 다시(形′)로 설정된 후기근대는 서구 패권의 200년이 저무는 미·소 냉전 이후부터 현재에 이르는 시기다. 내장문명이 세계적 차원에서 완성되는, 세계가 근대의 역사를 ‘되감는’ 역사적 이력(hysteresis)의 시간대이자 문명사적으로는 ‘두 번째 축의 시대’이다. 지은이는 팽창근대가 팽창의 극한에 이르는 후기근대에는 팽창근대와 내장근대의 분열선이 사라지고 자본주의와 사회주의 분열선도 함께 사라진다고 전망한다. 자본주의는 순수한 경제현상에 그치는 것이 아니라 군사, 정치, 경제적 권력이 결합된 권력체제인 ‘권력자본주의(power capitalism)’로 존재하기 때문이다. 현실의 자본주의와 사회주의가 경제성장 지상주의, 대결적 대외관계 등에서 팽창근대의 성격을 공유하였고 내장적·생태적 가치를 지향하는 사회주의 사조나 운동과 ‘선한’ 자본주의 흐름들도 존재하는 만큼 팽창근대/내장근대로 인류의 문명사에 접근하는 일은 자본주의/사회주의 구분을 넘어서 ‘대수렴’의 인식과 전망을 가져다준다는 것이다.

‘대수렴’의 방향은 내장성의 강화이며 그 형태는 혼합경제이다. 후기근대에는 수평적·개방적이며 평등적·평화적 힘이 상대적으로 강하게 작용하여 수직적·대립적이며 차등적·대립적인 힘을 약화하는 만큼 내장성이 강화된다. 혼합경제는 시장경제와 재분배경제, 호혜경제가 공존하는 체제이며 주류 경제학 내부에도 이러한 추세가 강화될 것으로 전망한다. 자본주의도 사회주의도 혼합경제로의 경로를 통해 진화 중이며 이러한 내장형 사회의 본보기가 되는 것은 북구 노르딕 국가들이다. 책은 20세기 이후 핀란드와 노르웨이 등 북유럽 사회의 발전 양상을 또 하나의 내장적 패러다임의 사례들로 포착한다.

북구 노르딕 사회는 팽창근대의 노선을 가장 빨리 그리고 가장 멀리 벗어난 서구의 나라들이다. 시민적 연대가 견고하고 사회적 합의가 강고하며 높은 재분배 정책을 펴는 까닭에 수평적이고 평등적인 경향이 강하며 국가 간 관계는 중립, 자위, 평화 노선을 오랫동안 견지한 내장형 사회였다. 팽창근대의 주도국이 될 만한 인구와 지정학적 위치를 갖추지 못했기에 안으로 꾸준히 내실을 기하는 전략적 선택을 하여 내장적 체제의 모범 국가가 될 수 있었다. 또 동아시아 국가들과는 기술력을 바탕으로 한 제조업 강국이면서 패권국가는 아니지만 무역강국이라는 점을 공유한다.

미중 관계가 과거 미소 관계와 본질적으로 다른 점은 무엇인가?
적이 사라진 세계와 팽창근대의 종식, 상호 공존의 길 견인하는 중국

내장형 사회로 ‘대수렴’이 이루어지는 후기근대는 여러 다극적 힘들이 서로 복합적인 관계를 맺으면서 균형을 이루어가는 세계이다. 강대국 간의 ‘힘(power)’의 관계도 분산적이 되고 그 ‘힘’도 더는 과거처럼 ‘팽창적’이지 않고 ‘내장적’이 된다. 이러한 의미에서 지은이는 ‘패권다툼 논리’에 불과한 핼퍼드 매킨더나 앨프리드 머핸으로 대표되는 기존의 지정학에 근거한 사고도 종식되리라 전망한다. 또 지배적 미디어를 통해 심심찮게 되풀이되는 이른바 미중(G2) 간의 ‘신(新)냉전 시나리오’는 실제 세계의 움직임과도 다르며 기득권을 유지하려는 기존 체제의 의지와 무관하지 않다고 분석한다. 중국을 포함한 동아시아권과 교류 확대를 원하는 유럽연합뿐만 아니라 러시아, 라틴 아메리카, 이슬람권, 인도권, 동남아시아 등 비서구권 전반의 국가들이 접면 확장에 훨씬 큰 관심을 보인다는 것이다.

일례로 중국이 주도하여 내륙과 해상의 실크로드를 경제벨트로 묶는 일대일로(一帶一路) 사업은 유라시아 지역의 ‘중간지대’에 속한 당사자들의 이해관계가 합치되어 지금껏 무력충돌 없이 평화적으로 진행되고 있다. 이렇듯 중국의 ‘굴기’가 지금까지 성공적인 까닭은 서양의 제국주의가 장밋빛 ‘문명화’를 약속한 팽창적 패권의 길과 다른 내장적 경로를 택했기 때문이다. 중간지대의 낙후된 지역과 분야에 사업을 집중하고 정보기술과 재생에너지 인프라 투자에 큰 비중을 할애하여 ‘녹색성장’에 부합한다(제러미 리프킨)는 평가를 받기도 한다. 지은이는 중국이 이러한 내장적 공존 노선을 흔들림 없이 견지하여 미중 관계가 안정된다면 세계의 내장화는 큰 걸림돌을 걷어낼 수 있다고 주장한다.

냉전의 종식은 적이 사라진 세계를 뜻한다. 미국에게는 소련이라는, 소련에게는 미국이라는 ‘절대적인 적’이 존재함으로써 냉전체제는 존립 가능했다. 이러한 적대는 16세기 종교전쟁으로 거슬러 올라간다. 유럽의 종교전쟁이 유럽내전으로 그리고 세계내전(세계대전)으로 확대해간 500년 팽창근대의 역사를 이어온 심리적 동기는 팽창 대상에 대한 모종의 적대감에서 비롯한다. 이 강력한 힘은 가톨릭교회와 프로테스탄트가 서로를 ‘적그리스도’로 규정하던 것에서 ‘최종 심판’이라는 성스러운 과업에 저항하는 세력을 적으로 삼고 비유럽 세계의 식민지화를 수행한 동력으로 이어진 ‘심리적이면서 신학적인 메커니즘’이다.

2차 세계대전 이후 나치 부역을 이유로 전범재판에서 선 법학자 카를 슈미트가 교묘히 일깨운 것도 유럽공법, 유럽문명이 ‘지구의 입법자(Der Nomos der erde)’이며 팽창근대의 문명을 변호하는 논리였다. 이러한 적대를 바깥 세계로 돌린 ‘근대의 초극’ 사상은 일본의 ‘전후 민주파’의 논리가 되고, 식민지 근대화론은 ‘침략전쟁과 지배가 불가피했다’는 그들의 논리를 베낀 것에 불과하다고 설득력 있게 주장을 펴나간다.

기후위기에 대한 대응이 문명전환의 핵심이 되는 이유는 무엇인가?
무한 자원소비적 성장 방식의 한계 절감, 길항하는 관계 전체를 살피는 기후변화 대응 주문

기후위기는 현시점에서 가장 중요하고 심각하며 여러 문제가 중첩해 나타나는, 대전환과 대파국의 귀결을 결정짓는 요인이다. 기후위기는 지구가 보내는 엄중한 경고로 전문가들은 ‘여섯 번째 대멸종’을 예고할 정도로 심각한 상황이다. IPCC의 보수적 예측에 따르면, 산업혁명 이후 20세기까지 지구온도가 1도 상승한 데 반해 2100년에는 4도 올라 인류의 존망을 위협할 정도이기 때문이다. 이는 자연이 자기회복과 순환할 틈을 주지 않는 인간의 과도한 약탈에서 비롯한 것으로 인간에 대한 자연의 우위(낙차)가 인정되고 자연은 가장 근원적인 타자로 머물던 팽창근대의 사고법을 뒤흔들어 놓았다.

그러한 인식의 변화로 신자유주의 이후 끊긴 반핵, 환경운동의 흐름이 기후위기에 적극적으로 대응하고 ‘그린 뉴딜’에 대한 요구가 전방위로 모이면서 자연과 생명에 대한 공감이 널리 확장되었다. 이는 일부의 뛰어난 스승, 사상가와 철학자들의 특별한 영혼과 사고 속에서 일어나는 특수한 사건이 아니라 시스템적 차원에서 수많은 다수의 마음속에서 동시적으로 벌어지고 있는 일반적 현상이다. 이제 서구와 비서구가 공히 봉착한 문제는 과거의 정치경제적 기득권을 지키려는 힘을 어떻게 약화시키고 해체하여 내장화할 것이냐다. 지은이는 기후변화 대응운동 일각에서 “이미 늦었다”고 자포자기하는 비관적인 분위기를 걷어내고 여러 힘이 묶여 길항하는 관계 전체를 살피자고 제안한다. 탄소배출의 실제적 감축도 이런 관계의 전체 구조를 바꿔 갈 때 비로소 본격화될 수 있다는 것이다.

30년 연구의 집대성이자 젊은 세대에게 전하는 희망의 메시지
네 화자 간 다성적(polyphonic) 대화로 풀어낸 학술적 탐사보고서

지은이 김상준 교수(경희대학교 공공대학원)는 노동운동에 헌신하다 뒤늦게 학문을 시작한 이력을 지니고 있다. 시민의회론, 중층근대론, 비서구 민주주의론 등 새로운 학술 담론을 제기해 왔으며 동아시아의 유교문명을 인류 문명 재편의 주동적 요소로 그려낸 『맹자의 땀 성왕의 피』는 성균관유교학술원 저술상과 문광부 우수도서를 수상했다. 지은이는 1990년대 초반 소련동구권 붕괴와 냉전 종식으로 변화하는 세계와 수십 년에 걸친 큰 희생 위에 이룬 민주화가 뒷걸음질 치는 한국의 상황 모두에 분명한 전망과 시야를 얻지 못한 것을 두고 ‘열쇠를 잃어버렸다’고 책머리에 적고 있다. 그런 의미에서 이번 책은 ‘열쇠’를 찾기 위해 본질적인 세계 변화의 방향을 30여 년에 걸쳐 탐색한 학문 여정을 1차적으로 종결짓는 ‘탐사보고서’이다. 제사에서 지은이가 밝히고 있듯, 지금 자신의 청년 시절 나이에 도달한 다음 세대의 주인공들에게 전하는 희망의 메시지로도 읽을 수 있다. 이 탐사보고서는 한편으로 참신한 글쓰기 실험이기도 하다. 지구의 동서남북을 상징하는 네 화자 간 다성적(polyphonic) 대화로 글을 전개하여 창조적 사유와 비판적 검토의 폭과 깊이가 확장, 심화된다. 접기

2208 이병철 -지리산 여름연찬 / 생명운동의 전환과 정치/자유에 대한 연찬/

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이병철  2208
26 m ·



-생명운동의 전환과 정치/

‘문명전환의 지리산정치학교’에서 주관하는 여름기획 행사로 ‘2022. 전환운동과 정치, 활동가와 정치가의 대화’의 장을 3회에 걸쳐 전주 사회혁신센터에서 가졌다.
 
1회차는 ‘시민운동의 전환과 정치’, 
2회차는 ‘에너지 전환운동과 정치’였고, 마지막 
3회차가 ‘생명운동의 전환과 정치’였다. 

주제마다 관련 분야의 활동가와 정치가를 모시고 활동내용에 대한 발제와 참석자들과의 대화로 진행되었다.
나도 지리산정치학교를 거들고 있는 한 사람이라고 이번 마지막 주제에 대한 대화 마당에 인사를 해달라는 주문을 받고 어제 전주에 갔다가 저녁에 남곡형과 함께 댁인 익산으로 가서 하룻밤 묵고 조금 전, 해거름 무렵에 돌아왔다.
 
대화마당의 인사라고 해봐야 잠깐 얼굴이나 내비치면 되는 것인데도 이번 주제가 ‘생명운동의 전환과 정치’인지라 차를 몰고 가면서 이런저런 생각을 절로 하게 되었다.
 명색이 생명운동의 일 세대라고도 할 수 있을 텐데, 40여 년에 이르는 그 세월 동안 생명운동이라는 이름으로 일구어온 것이 무엇인가를 다시 자문하지 않을 수 없었기 때문이다.
 
선생님과 인농형님과 노겸형님 등 선배들이 떠오른다. 
선생님과 그 선배들도 어느새 유명을 달리하셨다. 
그리고 이제 생존해 계시는 몇 분들조차 거동이 편하지 못하시다. 그러고 보니 지금 이른바 생명운동의 이름으로 참여하고 있는 이들은 모두 나보다 젊은 분들이다. 어쩌면 그것이 희망의 징후(?)라 싶지만, 한편으로 자신을 돌아보면 무력감이 더 깊어지기도 한다.
 
왜 생명운동의 전환인가. 그리고 왜 생명운동의 전환과 정치인가. 내 나름으로는 이 주제에 대해 할 말도 많지만, 자칫 넋두리처럼 들릴 수도 있을 것 같기도 하다.
 
생명운동의 전환과 정치를 이야기하려면 우리는 생명에 대한 이야기를 다시 해야 할 것이라 싶다. 생명운동의 전환이란 ‘다시 생명’을 이야기하는 것에서 출발해야 하지 않을까 하는 생각이 든다.
 
지금 나에게 생명이란 하나의 의미나 담론이 아니라 ‘살아있고, 살고자 하고, 살아가는, 그래서 숨 쉬고, 먹고 싸고, 아파하고 그리워하는’ 생생한 날 것으로 다가온다. 생명은 내 몸뚱아리이자 그 감각이며 의식인 것이다.
 
지금 그 몸과 마음이, 그리고 그것과 연계되어 있는 천지의 내 몸뚱아리와 마음이 앓고 아프고 신음하고 부당하게 죽임당하고 있다. 그 속에서 아직 살아있고 살아가고자 하는 것들의 신음과 비명을 어떻게 품어 안고 살려낼 것인가. 나는 그 역할의 하나로 생명의 정치에 다시 주목한다.
 
문명전환이란 이름으로 지리산정치학교를 함께 하고 있는 이유이기도 하다.
정치가로 초대된 이재수 전 춘천시장생명활동가로 생명민회와 초록정치운동 등에 투신해온 사발지몽님의 생생한 사례와 생각들을 듣는다.
 
춘천이라는 지자체를 하나의 지역 정부로 설정하고 해당 지역주민들이 그 정부의 행정 주체가 되도록 시정을 설계, 운영한 이재수 전 시장의 사례는 놀라움과 함께 지역 정당 등 지역 중심 정치의 새로운 가능성을 확인시켜주는 것이라 싶었다. 앞으로 춘천의 사례는 생명정치를 위한 귀중한 자산이 되리라 싶다.
 
사발지몽님의 운동 경험과 활동 사례, 그리고 생명운동의 새로운 담론의 시도 또한 희망과 기대를 갖게 하였다. 이 역시 큰 자신이라 싶다. 두 분께 다시 감사드린다.
 
저녁에 남곡형님 댁에서 수담을 나누고 아침에도 두어 판을 나누며 늙은이와 중늙은이의 개그와 수다와 준론(峻論?)을 이어가다가 아가페정원을 산책하고 원조가 아닌‘원본' 냉면 집에서 점심을 먹고 내비게이션 양이 에둘러 안내하는 길을 빙빙 돌아 숲마루재로 돌아오니 서녘 해가 뉘엿뉘엿하다.
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주요섭 생명사상
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이병철-  자유에 대한 연찬/ 지리산 여름연찬에 왔다.
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오랫만에 실상사에 온 것 같다. 고요하고 편안하다. 고향집에 온 것 같은 느낌이다.
이번 여름 연찬의 주제(테마)는 '자유''이다.
자유란 무엇일까.

  • 남곡선생의 대표 발제를 이어 
  • 제주의 강정평화네트워크 활동가인 엄문희선생과 
  • '붕새의 날개짓'이란 문명사를 조명한 역작을 쓴 김상준 교수의 발제를
마중물로 저마다의 자유에 대한 생각들을 나눈다.

자유에 대한 발제자 세 사람의 결이 모두 다르다. 삶의 연혁이 다른 것처럼 생각이나 이념 또는 사상도 다른 것이리라.

인간의 역사, 또는 진보의 여정은 물질적 풍요의 확대(궁핌으로부터의 자유)와 사회적 제약(억압, 구속, 굴레)으로부터의 자유의 획득 과정이라는 게 내 생각이다.
인간이 갖는 한계와 제약은 자연적, 사회적, 신체적, 정신적 등 여러 차원과 측면이 있겠지만 통상 말하는 제약은 사회적 제약을 의미하는 것이라고 생각한다.
사회적 제약이란 이념이나 체제나 제도나 관습 등 인간의, 인간에 의한, 인간에 대한 구속과 강제를 의미한다. 국가나 집단 또는 특정 세력의 힘을 통한 지배가 그것이라 하겠다.
흔히 중세 시대를 신의 지배에 의한 암흑기라고도 하는데, 이것도 신의 이름을 빈 특정 세력에 의한 지배 곧 인간의 정신적, 신체적 자유의 구속과 강제이기 때문이다.

이는 이념이나 이른바 진영논리에 의한 제약과 구속과도 다르지 않다.
'자유가 아니면 죽음을' 이라는 유명한 말도 사회적 제약 곧 인간에 대한 인간의 강제와 억압과 구속으로부터의 자유를 위한 피흘림의 투쟁을 의미한다.
인간에 있어 자유란 존재의 자기 실현을 위한 절대적 전제이기 때문이다. 자유 없이는 자기 실현이 불가능하기에 자유가 아니면 차라리 죽음을 선택할 수 있는 것이라 하겠다.
빵과 자유는 인간의 생존과 인간다움을 위한 절대적 조건이지만 지금 나에게 이 둘 가운데 하나만 선택해야한다면 나는 자유를 선택하고 싶다. 자유를 제한하는 3끼의 보장보다 말하고 이동하고 모일 수 있는 자유를 보장하는 한 끼를 선택하고 싶은 것이다. 반생을 백수로 살아오면서도 사회적 억압과 강제에 맞서 나름으로 싸워왔던 것도 이런 까닭이다. 독재나 독점은 자유와 공존할 수 없기 때문이다.
 
지금 내가 더욱 심각하게 우려하는 것은 지구온난화 등 심화되는 지구생태계의 위기 상항 속에 필연적으로 등장될 것으로 예견되는 에코파시즘으로 인한 자유의 억압이다. 이미 우리는 코로나19 등의 방역통치에서 그 징조를 경험한 바가 있다.
특히 이른바 빅데이트나 AI 등 현대 첨단 디지털 기술과 결합한 대중에 대한 감시와 통제 시스템은 이미 특정 세력과 지배권력에 의해 구축되어 있기 때문이다.

인간의 정체성에 바탕하여 인류문명사를 고찰해온 유발 하라리가 "호모데우스"에서 예측하듯이 인류 가운데 디지털 기술과 정보를 독점한 신인간(호모 데우스)과 이에 소외된 구인간(현존 호모 사피엔스)간의 새로운 구분은 자유의 의미를 새롭게 묻게 될 것이라는 점이다.

인류문명사적 대전환기, 인류의 미래에서 인간다움을 위한 자유는 어떻게 될까.
인간과 인간, 인간과 지구 생태계의 뭇 생명과의 우애와 협동으로 확장되는 자유의 실현, 그 길을 생각한다.
어제 장자의 '곤(鯤)의 꿈'을 노래하고 아침에 바라보기 명상을 이끌어 준 박석교수님께도 감사드린다.
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[숲과나눔]그루터기 강연회2 '생명운동과 문명전환' (2/8, 2/15, 2/22 14시-16시, 3회)

숲과나눔
활동소식_ver.2.0
2021-12-21
조회수 319





환경‧안전‧보건분야 경험과 지혜의 장

(재)숲과나눔 ‘그루터기’ 소통 강연회 2

- 생명운동과 문명전환 -

(재)숲과나눔은 우리 사회의 지속가능성 향상을 위해 평생을 헌신하고 은퇴한 분들의 귀중한 경험과 지혜를 아카이빙하고, 세대 간 대화의 창을 여는 강연회를 진행하고 있습니다. 첫 강연회인 ‘국내원자력발전소의 안전성 평가 및 현황’에 이어, 두 번째 장은 ‘생명운동과 문명전환’을 주제로 마련하였습니다.



팬데믹과 기후변화로 인한 ‘문명전환’의 목소리가 커지고 있는 오늘, 40년 전 태동과 함께 문명전환을 천명한 한국 생명운동을 재조명하고자 합니다. 생명운동의 현재와 과거를 돌아보고, 생명사상의 이론적·실천적 쟁점을 살펴보고, 나아가 팬데믹·기후변화 시대에 응답하는 새로운 생명운동의 잠재성과 가능성을 탐문하고자 합니다. 이를 통해 대전환의 분기점에서 새로운 길을 탐색하고 있는 한국 사회에 또 다른 시사점을 줄 수 있기를 기대합니다.



- 일시 : 2022년 2월 8일(화), 15일(화), 22일(화) 14:00~16:00

- 장소 : (재)숲과나눔 강당

- 강사 : 주요섭 (재)숲과나눔 그루터기

現 (사)밝은마을_생명사상연구소 대표

前 생명민회 사무국장, 모심과살림연구소 소장, 한살림연수원 사무처장

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강의 주제

1회차(2.8(화) 14:00~16:00) 한국 생명운동의 오늘과 어제, 그리고

2회차(2.15(화) 14:00~16:00) 한국 생명사상·생명운동의 쟁점들

3회차(2.22(화) 14:00~16:00) 팬데믹-기후변화 시대와 또 다른 생명운동 만들기
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강의 내용

1강. 한국 생명운동의 오늘과 어제, 그리고

1980년대 이후 40년, 생명운동의 오늘을 살펴보고 어제를 돌아본다. 특히, 한편으로 일부 종교계의 낙태반대운동과 동성애반대운동 등에 의해 전유되고, 다른 한편으로 정동이론이나 포스트 휴먼 담론 등에 의해 대체되고 있는 현실을 진단하고, 또 다른 가능성을 묻는다.



2강. 한국 생명사상·생명운동의 쟁점들

생명운동은 보수인가 진보인가? 생명운동은 그 시작에서부터 문제적이었다. 질문이 이어진다. 왜 ‘생태’가 아니고 ‘생명’일까? ‘생명협동운동’은 무엇이고, ‘생명문화운동’은 무엇인가? 왜 ‘영성’을 강조할까? 그리고, 왜 ‘젠더’ 이슈에 자기 목소리가 없을까?



3강. 팬데믹-기후변화 시대와 또 다른 생명운동 만들기

문명전환은 이미 진행 중이다. 포스트코로나와 기후재난시대 이상이다. 근대적 가치가 의문시되고, 기존의 사회제도가 흔들리고 있다. 인간과 생명이 재정의되고 있다. 또 다른 생명운동이 요청된다. ‘몸-생/명’의 세계관과 ‘저항과 꿈꾸기’의 생명운동도 그중 하나다.






※ 코로나19로 인한 사회적 거리두기 지침에 따라 오프라인 참가 신청은 제한될 수 있습니다.
참가 신청하신 분께 별도로 안내 메일을 발송할 예정입니다.





문의 hykang@koreashe.org / 02-6318-9000, 9009

신청 https://bit.ly/그루터기강연2

마감 2022.2.21일(월) 12시까지




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'Sheep Among Wolves': Documentary looks at fast-growing Christian movement in Iran, led by women | Entertainment News

'Sheep Among Wolves': Documentary looks at fast-growing Christian movement in Iran, led by women | Entertainment News

'Sheep Among Wolves': Documentary looks at fast-growing Christian movement in Iran, led by women

Sheep Among Wolves
The 2019 documentary "Sheep Among Wolves: Volume II", released by FAI Studios, which is part of the missionary group Frontier Alliance International. 

A documentary film released Friday examines the recent growth of Christianity in Iran, especially among women.

“Sheep Among Wolves: Volume II” will premiere as a two-hour livestream on Facebook and YouTube Friday that will include a question-and-answer segment featuring people involved in the production of the documentary.

The film by FAI Studios is a follow-up to an earlier documentary about Christian evangelism in the Islamic world, “Sheep Among Wolves: Volume I,” which was released in 2015 and centered on underground churches.  

FAI Studios is part of Frontier Alliance International, a missionary organization that seeks to advance Christianity in parts of the world lacking a Christian presence. They draw inspiration from Romans 15:20, in which Paul of Tarsus wrote that he sought to “lay foundations for the Gospel where there are none.”

In an extended trailer posted to YouTube in July, FAI said their newest film features “stories from the fastest growing and largest church in the world, from one of the worst places in the world to be a Christian.”

“Muslim-background Iranians are leading a quiet but mass exodus out of Islam and bowing their knees to the Jewish Messiah—with kindled affection toward the Jewish people,” FAI says in the video

“The Iranian awakening is a rapidly-reproducing discipleship movement that owns no property, no buildings, has no budget, no 501c3 status or any identifier that the church in the west says you must have, and is predominantly led by women.”

According to a website setup for the film, the makers of the documentary will not receive any money for their efforts. Rather, all donations will go to Christians in Iran.

In recent years, many have noted the growth of Christianity in Iran, despite at times extreme persecution on the part of the Islamic Republic.

Mike Ansari, president of Heart4Iran Ministries, told The Christian Post in an interview last October that “Iranian converts to Christianity have been systematically arrested and persecuted as heretics.”

Ansari identified the “historic and organic growth of Christianity inside Iran” as being “one of the fastest growing underground church movements in the world.”

“However, with church growth comes persecution. Iranian Muslims who become Christian face arbitrary arrest and detention,” Ansari said.

“Most of the arrested individuals are coerced to divulge information about their house-church activities and those of their friends, under the threat of criminal persecution, or arrest of family members.”

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Sheep Among Wolves - Friends Journal

Sheep Among Wolves - Friends Journal

Sheep Among Wolves


March 1, 2022

By Jade Rockwell

Spiritual Dynamics that Enable Abuse

Several years back, the yearly meeting I was then a member of was sued.
The lawsuit came as a surprise, and revealed that a youth pastor, who had been beloved and celebrated for many years, had sexually abused a teen in his ministry. This teen—now a grown man—was holding the yearly meeting responsible for the damages he continued to suffer years later as a result of the abuse.

The yearly meeting embarked on a discipline process with the pastor. The pastor cooperated with what was termed a “restoration” process, which required—among other actions—full disclosure about any incidents of abuse that he was responsible for. He claimed there had only been one victim. In exchange for what he agreed was the full truth, and with other boundaries placed on him, his recording as a minister was restored.

Then, other victims came forward. It turned out the pastor had not been honest. The restoration of his recording was subsequently reversed.

My yearly meeting did something which went against what overwhelming research and expertise on abuse would recommend, but something which I have since learned is commonplace among Friends—we based our actions on a known abuser’s own testimony and our feelings toward that person instead of on our commitment to the safety of vulnerable people.

Like many meetings, we were reactive. It was only with these devastating disclosures and the subsequent legal counsel that our yearly meeting began to take seriously our legal and moral responsibility to ensure that no child or vulnerable adult was abused while under the care of our ministries.

Last fall I began working on a committee tasked with developing an abuse prevention policy for my current yearly meeting, a newly formed one which is in the early stages of formalizing processes and commitments. Because of the gravity of the issues, we decided to work with an organization that consults with faith communities on abuse prevention policies. Additionally, over the past few months, I began interviewing Quakers who already have created such policies. In the unprogrammed, evangelical, and pastoral Friends interviewed, I found similar patterns: most Friends meetings are unprepared to prevent or respond to abuse until they have their first disclosure. Even after, many meetings fail to take appropriate action.

I’ve spoken with a number of Friends who are social workers, prevention specialists, or had professional expertise as researchers and educators on sexual abuse. Many of these Friends feel that their input is unwelcome in their meetings’ process and are afraid to speak up. Meetings often opted not to avail themselves of information, research, or professional advice. Where this information or expertise came up, it was often regarded as suspicious, secular, unspiritual, or biased. In a number of stories that were shared with me, Friends undermined the development of policies—or even covered up or overlooked past incidents of abuse.

It is my opinion that the root of these problems is, largely, theological and spiritual. Lacking robust theology, communities center on a vulnerable, vague, and underdeveloped theology surrounding forgiveness and redemption. This lack combined with great ambivalence about the role of oversight in meetings has created a perfect storm: unsafe conditions where abuse can and does occur under the cover of the Religious Society of Friends.

Some of the issues that came up are common to the general public. For example, it is common for people to have a poor understanding of sex-offending behaviors and dynamics—particularly the “grooming” of community members—or to have misunderstandings about the root causes of abuse.

But additionally, I found vulnerabilities that are specific to Friends: our ambivalence about oversight, resistance to formalization of policies, and overreliance on personal relationships in lieu of systems and clear expectations. Believing that there is that of God in everyone is a difficult thing to square with the very disturbing actions of abuse, which are often far more calculated and sadistic than many people can imagine.

In researching existing policies, I was surprised to find that a great many meetings lack so much as a minimal background check policy, let alone the kinds of best practices ubiquitous among churches in this age of abuse scandals. Perhaps we think it can’t happen in our small communities where we know and trust one another. But the fact is that it does; we often never find out about it.

Many of the meeting policies that were developed after disclosure of abuse are not based on expert recommendations. I learned that the development and implementation of these policies was sometimes undermined by bitter conflicts and committee standstills, at times spanning years. Where new policies were implemented, they were often explosive: causing deep pain, destruction of trust, and sometimes splits of meetings. However, having adopted a written policy did not mean that the policy was implemented; in several communities, implementation was inconsistent or unenforced.

The issue was most divisive in communities that had welcomed a known sexual abuser, or discovered the presence of one in the community. Conflict centered on how to rightly balance the commitment to the spiritual needs of the individual who had committed the abuse with commitment to children and other vulnerable members, including adult survivors. The attempt by meetings to simultaneously minister to the distinct needs of these groups, combined with Friends’ reticence to implement boundaries and oversight, contributed to dangerous conditions in meetings.

Ambivalence about Oversight

In a November 2021 post, Quaker blogger Lynn Fitz-Hugh wrote on her blog, A Friendly Seeker:


For over 300 years Friends have had Ministry and Oversight committees or just Oversight or just Pastoral Care, or Care and Concerns. Recently Friends have begun to shed the term “oversight” for its cultural insensitivity. Really the purpose of the committee, however named, is to do pastoral care.

The term “oversight” is being done away with in some meetings because the word—a job title also used on plantations—is tainted by its association with the horrors of slavery. The way Lynn Fitz-Hugh describes it, however, doing away with the word is mostly an afterthought. Oversight is not really what the committee does, as she understands it; rather the committee’s job is to offer pastoral care.

I asked Quaker historian Steve Angell to talk about this change among Friends:


I think the key part of the word “oversight” is the prefix “over.” It suggests a spiritual hierarchy that many Friends these days are not comfortable with, and the cultural aspects may be just one facet of that.

Earlier Friends had both ministers and elders: Friends who were named as leaders, recognized for their wisdom and insight. Friends believed that the meeting would benefit from these leaders “looking over” it, giving helpful counsel and gentle correction as needed. In some meetings, a committee is still recognized in this capacity. In pastoral meetings, pastors may have some duties of oversight in their role. In almost any meeting, however, there exists at least some tension between the equality testimony and the duty of eldering. Friends have been aware of potential abuses of power since our earliest days; hence, oversight has always been a tricky thing.

While Angell views the dissolution of oversight among liberal Friends as a positive step, he concedes that it may assume an unrealistic equality. “I doubt that, within the Quaker meeting context, there is anything like absolute equality in spiritual wisdom.”

Meetings that reject oversight—a dynamic that I saw come up in all branches of Friends—have the most uncomfortable time confronting the dynamics of abuse, especially when they desire to welcome abusers into their midst. The meeting is at risk when vulnerable people and abusers coexist, and when it is assumed that authority and trust are distributed equally without regard for a person’s history, experience, or wisdom.

Judy*, a Friend and longtime social worker, explains:

The personality . . . issues that lead to sex offenses are such that lifelong recovery efforts are in order. It is not [the kind of problem that gets] “fixed” at some point, and that person gets a clean slate. My training and experience . . . [indicates] that a person with sex offender history needs behavioral monitoring, not only for the appropriate interactions with their target victim population, but also for eliminating any opportunities to exercise power and control of persons, places, or things.

While Judy’s perspective was largely rejected by her meeting, it is consistent with statistics about long-term recidivism rates among those who have sexually abused. In the years when an offender is most likely to be registered and monitored, recidivism rates are relatively low. However, after people who have offended are no longer under monitoring and treatment, the rates are astonishingly high. This suggests that when monitoring ends, most abusers will re-offend, even 20 years after a crime.

Friends’ discomfort with oversight is reflected both in our theological language and focus and also in our actions (or inaction) in the form of policies. Some Friends I spoke with commented about their own inner conflict over the idea of implementing policies because of the belief in “that of God,” of a call to Christian forgiveness, or for redemption for perpetrators of abuse.

Mary, an unprogrammed Friend and former sex educator struggled with the issue of forgiveness, which she felt had been neglected in her meeting:

There’s a piece we never ever talked about, about forgiveness. That’s not a word I have heard in my Quaker community. . . . I hear it in [other Christian] communities. But we don’t talk about forgiveness, that people can change; you and I can make a mistake, and we can change; we can own up and apologize.

Friends who advocated for strict policies, on the other hand, did not see them as conflicting with core Friends’ beliefs.

Judy argues that real love for the perpetrator demands such policies:


I truly believe from the depths of my soul that the most loving thing you can do is to hold them strictly accountable and monitor and hold them. When you don’t believe that, it gets a little shaky. You have to know, practically and therapeutically, that’s the best thing for this person’s character problems—their personality disorder.


In my interviews, I heard shocking stories of revelations of abuse and of meetings who tried to respond, only to find themselves incapacitated by conflict. In each situation, the abuser was a person loved, trusted, and respected in their community. This follows the classic pattern of abuse behaviors: “The first likely entry into access to children or vulnerable populations [is] grooming the gatekeepers—the grownups in the room—and so gain access to people to victimize,” says Ashley, a social worker and Friends youth pastor.

“I was overwhelmed by the task of breaking through denial and minimization due to lack of information and understanding of the issues,” recalled Judy about her efforts to educate her meeting on sex-offender typology and treatment:


A man went so far as to say, “You’re dangerous. You’re dangerous to the meeting.” That kind of backlash is sitting there, like a viper, to get you. It feels like it just kept rising up, this visceral reaction that the men and women who supported [the sex offender] had.

Similarly, Ashley reflected, “I was called ‘That Woman.’ I was called ‘the witch-hunt person’ . . . just for trying to get dangerous people from places of power.”

Lacking robust theology, communities center on a vulnerable, vague, and underdeveloped theology surrounding forgiveness and redemption. This lack combined with great ambivalence about the role of oversight in meetings has created a perfect storm: unsafe conditions where abuse can and does occur under the cover of the Religious Society of Friends.
Leadership structures: For good or ill?

Within these dynamics, formalized leadership can be a double-edged sword. Pastoral and evangelical meetings raised issues of unaccountable pastors, while solutions and the most comprehensive policies I encountered also came from pastors, particularly ones with expertise in abuse prevention.

Mary told me:


I’m beginning to think there’s a lot of gifts in having a pastor, who has training in this kind of thing. . . . We needed somebody with some experience and wisdom, and we did not have that person in the meeting. . . . We kind of kept being stuck because we didn’t have [those] capacities.

Pastors, on the other hand, are not always supportive of policy, sometimes using their role to stand in the way. One person I interviewed noted that the most resistance on background checks came from pastors, while volunteers and members largely supported the change.

Even pastoral Friends meetings tend to reject much of the formality of leadership roles and structures. Less formalized leadership roles can also result in less formalized vetting and accountability of the people in these roles.

I observed this in the story of one unprogrammed meeting that put a man with a history of violent serial rape in the position of treasurer and of serving on the worship committee. This individual’s criminal history would have precluded him from being employed in many types of work—certainly as a pastor—so this was a situation where, ironically, the informality of the role made it easier for an offender to be placed in a position of trust, decision-making power, and visibility.

I do not totally blame my former yearly meeting’s elders for failing to recognize how the pastor’s behaviors of omission and dishonesty follow the classic pattern of sex-offender manipulation. Nor do I blame the well-intentioned people I talked with in other meetings who disclosed similar stories of Friends being manipulated. Friends were often put in positions to decide these matters without themselves receiving reasonable vetting and training to prepare them for the task.

Resources in the world of Friends are scarce on these issues, and most of our meetings are poor models for how to protect the vulnerable.

However, I am deeply grieved when our spirituality is misused to justify these kinds of actions. We are not made more spiritual by our avoidance of research and professional resources that are available on this topic. True Friends spirituality is and always has been rooted in honest appraisal of reality: it is faith and practice in integrity with one another.

A well-discerned, Spirit-led ministry does not have to endanger the vulnerable or enable abuse. If we think that such actions are more loving, we misunderstand what love really is. In Matthew 10:16, we are called to be “shrewd as serpents, harmless as doves.” Our love must be informed by reality and judged by its impact, not its intent.

* When partial names have been used they have been changed for privacy reasons.
Further Resources:Wise as Serpents, Harmless as Doves: A Spiritual Approach to Abuse Prevention in Friends Meetings by Jade Rockwell

Correction: Lynn Fitz-Hugh’s name was misspelled in the print edition and an earlier version of this online article. We apologize for the error.



March 2022
Safety in Meetings

change
Leadership
person
yearly meeting
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Jade Rockwell

Jade Rockwell (formerly Souza) lives in Richmond, Ind. She is a member of Camas (Wash.) Friends Church of Sierra-Cascades Yearly Meeting of Friends. She has been an attender of both unprogrammed and pastoral meetings and served as a Friends pastor to children and families. She is an MDiv student at Earlham School of Religion. She is expecting her fourth child.
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7 thoughts on “Sheep Among Wolves


Carol McCoy
Hilltown, PA, March 18, 2022 at 1:40 pm


Thank you for addressing this very important issue and giving it the attention it needs. I agree most Friends are not skilled to handle such situations. More needs to be done at a national level in Friends meetings. Please also include the signs of children and adults being abused at home and trying to find a safe place in a faith community. This organization has trainings which could be led at individual meetings https://www.d2l.org/education/prevention-training/
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Jade Rockwell
RICHMOND, IN, March 22, 2022 at 12:04 pm


Thank you. Darkness to Light is an excellent resource for Meetings.
Reply

Susan Chast
Philadelphia PA, March 18, 2022 at 4:35 pm


You opened the problem wide. I hope your book provides models and answers.
Reply


Jade Rockwell
RICHMOND, IN, March 22, 2022 at 11:49 am


Thank you.
Sometimes it is difficult to discern the direction to take with a big topic like this. My leading was that an alarm needed to be sounded. There is also great need for models.
In the PDF at the bottom of the article there is a simple model that I created for a monthly meeting that wants to begin a process of developing policies. You are free to use this if it is helpful.
There are more comprehensive models available-see the interview with Britain Yearly Meeting this month as well. https://www.friendsjournal.org/building-a-culture-of-safety/    Building a Culture of Safety - Friends Journal


Ideally I think Yearly Meetings do well to work with professional consultants such as Darkness to Light mentioned above, or the one we are working with, Safe Communities safecommunitiespa.org and then the Yearly Meeting can become both a resource and a system of accountability for monthly meetings. Many Monthly Meetings lack the will and/or the capacity to begin this process on their own.
The reality is that Yearly Meetings can be held liable for the failures of Monthly Meetings to prevent harm. Of course, protecting the Meeting is a secondary concern to the most important thing which is protecting people in our Meetings from abuse.
Reply

Michelle Wilkins
Blacksburg, VA, March 20, 2022 at 5:57 pm


We began from a policy created by the Baltimore Yearly Meeting and adapted it to our small Meeting’s needs. The rigorous policy put forward by the Yearly meeting took awhile to implement but opened our eyes to things we hadn’t thought of or thought we didn’t have resources for. But ultimately, we just plain needed to make a few changes for the love of our children and the care of ourselves as teachers. After the point made about the ability of abusers to groom the adults for acceptance, I’m not sure that our “known to us for one year” policy is strong enough even with a background check.
Reply
Jade Rockwell
RICHMOND,IN, March 22, 2022 at 12:02 pm


It is wonderful that you began, that you found a model and that you took the time to both adapt it and adapt to it as a community. People often want a simple 5 step policy, but I think it is not really possible for that to work well. The community needs to engage with the issues through education and looking at different models to develop something that fits them, that is doable for them, that is responsive to their needs. All this takes time. A worship group of 10 older folks has very different needs than a Friends church of 500 people and many families and programs. Every Meeting does have a need for policy though.
The issue that you raise about grooming of community members is one of the most difficult for most people to navigate. Many who abuse are highly skilled at this and there are many misconceptions about how to spot abuse, what it’s causes are, etc. that contribute to people missing warning signs. A training from a professional about offender behaviors including grooming is a really worthwhile investment for your Meeting to make and can help everyone to be more aware of dynamics of concern.
eply

"정세윤 Sea-Yun Pius Joung"

Blogger: Posts



Restoration: A Medieval Understanding of ‘Science’ - By Sea Yun Pius Joung, The Oxford Scientist

Science and Religion: An Interview with Dr Bethany Sollereder - The Oxford Scientist




Triple Success for Sea Yun Pius Joung who Receives Gibbs Prize and Two Harvard Scholarships | Oriel College
https://www.oriel.ox.ac.uk/about-college/news-events/news/triple-success-sea-yun-pius-joung-who-receives-gibbs-prize-and-two



Prophetic Voices: John Henry Newman the Saint, Sage, and Scholar | CCJ




Where Do I Belong? | Sea-Yun Pius Joung | TEDxYouth@TCIS


MATHS AND MORALITY - Aditya Ghosh and Sea-Yun Pius Joung explore an unlikely source for ethical guidance.

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2022/08/25

The Meaning Of Life: A Very Short Introduction : Eagleton: Amazon.com.au: Books

The Meaning Of Life: A Very Short Introduction : Eagleton: Amazon.com.au: Books




The Meaning Of Life: A Very Short Introduction Paperback – 24 July 2008
by Eagleton (Author)
4.3 out of 5 stars 120 ratings
Edition: 1st

Kindle
$9.92
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Audiobook
1 Credit


'Philosophers have an infuriating habit of analysing questions rather than answering them', writes Terry Eagleton, who, in these pages, asks the most important question any of us ever ask, and attempts to answer it. So what is the meaning of life? In this witty, spirited, and stimulating inquiry, Eagleton shows how centuries of thinkers - from Shakespeare and Schopenhauer to Marx, Sartre and Beckett - have tackled the question. Refusing to settle for the bland and boring, Eagleton reveals with a mixture of humour and intellectual rigour how the question has become particularly problematic in modern times. Instead of addressing it head-on, we take refuge from the feelings of 'meaninglessness' in our lives by filling them with a multitude of different things: from football and sex, to New Age religions and fundamentalism. 'Many of the readers of this book are likely to be as sceptical of the phrase "the meaning of life" as they are of Santa Claus', he writes. But Eagleton contends that in a world where we need to find common meanings, it is important that we set about answering the question of all questions; and, in conclusion, he suggests his own answer. ABOUT THE SERIES: The Very Short Introductions series from Oxford University Press contains hundreds of titles in almost every subject area. These pocket-sized books are the perfect way to get ahead in a new subject quickly. Our expert authors combine facts, analysis, perspective, new ideas, and enthusiasm to make interesting and challenging topics highly readable.
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Review
`Review from previous edition The book's a little gem.' Suzanne Harrington, Irish Examiner (Cork) `Light hearted but never flippant.' The Guardian. `Wonders never cease. This is popular philosophy by an amateur in the best sense of the word, a man who clearly loves the stuff and writes plain English...[Eagleton] makes his case well and with a light touch.' The Guardian (Review) `It is a stimulating and often entertaining, if at times rather breathless, Cook's tour around the chief monuments of western philosophy and literature...The Meaning of Life is unusual and refreshing.' John Gray, The Independent `[Eagleton] makes his case well and with a light touch... I stand convinced.' Simon Jenkins, Guardian Book of the Week `A lively starting point for late-night debate.' John Cornwell, Sunday Times `Warm intellectual pleasure...meticulous treatment of the subject...It looks like Eagleton got it right.' Mario Pisani, The Financial Times `The name Terry Eagleton...assures us of stimulation, style, sparkling, sometimes acerbic, wit, and wide-ranging erudition. In other words he is eminently readable...[a] commendably pocket-sized book.' Gordon Parsons, Morning Star `With sparkling effrontery, panache, and deft footwork, Eagleton moves from ironic flippancy and caustic demolition to resolute affirmation.' Marina Warner

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Ahmad Sharabiani
9,569 reviews55.7k followers

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December 19, 2021
The Meaning of Life: َA Very Short Introductions (Very Short Introductions #186), Terry Eagleton

Terence Francis Eagleton is a British literary theorist, critic, and public intellectual. Eagleton has published over forty books, but remains best known for Literary Theory: An Introduction.

We have all wondered about The Meaning of Life. But is there an answer? And do we even really know what we're asking?

Terry Eagleton takes a stimulating and quirky look at this most compelling of questions: at the answers explored in philosophy and literature; at the crisis of meaning in modern times; and suggests his own solution to how we might rediscover meaning in our lives.

The meaning of life is that which we choose to give it.

تاریخ نخستین خوانش: روز دهم ماه مارس سال2010میلادی

Title: The meaning of life; Author: Terry Eagleton; Translator: Abbas Mokhbar; Tehran, Age Publishing, 2018, on 223 pages; ISBN 9789643291693; The topic of life from British writers - 20th century

Is it correct to propose a general question, such as "the meaning of life", in a time when general answers and great meta-narratives have disappeared? The question about the meaning of life is a question that was raised mostly in the modern era, because in pre-modern societies, people looked for the answer to this question mostly in religion, and thought that religious doctrine, "the meaning of life." "He answers the human being on the earth, with the legend of creation, and the idea of ​​the end, and the destiny of the holy destiny;

In the "post-modern" era, it is not encouraging to propose general answers, because most of the post-modernists considered the general answers to be "transcendent", and they were and still are, that human knowledge is "partial", and therefore, General questions and answers, such as the question about the "meaning of life", do not lead anywhere; In the book "The Meaning of Life", "Terry Eagleton" has criticized the answers to this question in "Cultures", "Schools", and "Great Thinkers", and in response to this question, is the "Meaning of Life" the same? , which is made in the way of life and actions of people? They come close to this answer, that "if our lives have a meaning, that meaning is what we give to life"; In his book, "The Meaning of Life", "Eagleton" seeks people, more than anything else, in "love for man", and describes love as "creating space for other flourishing"; The book "The Meaning of Life" in four chapters with the titles: "Questions and answers", "Question of meaning", "Eclipse of meaning" and "Is life what you make it?" It has been arranged

Date of update: 10/12/1399 AH; 09/27/1400 AH; A. Sherbiani
20th-century british non-fiction
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Amen
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March 28, 2019
Eagleton bases his discussion on presenting three historical periods for the formation of meaning. In the pre-modern era, when the existence of God was considered self-evident, and basically the question of meaning did not arise much, and the question of meaning was actually a question of the level of faith. In the modern era, with the formation of secular mentality, man seeks to understand nature and history and universal aspects in life with a scientific method and enlightenment philosophy, which provide models for understanding meaning, but do not have metaphysical properties. And finally, the post-modern era, which criticizes modernity for considering universals such as science, nature, and history, putting them in the place of God, while the era of partial generalization is over and everyone makes their own meaning or gives meaning to their lives individually. Gives. Eagleton criticizes the intersection of such a postmodern approach and the results of progress in biological and evolutionary sciences; An approach that focuses on human beings and is the basis of a pluralist and liberal view in the post-industrial society

Therefore, by considering an Aristotelian approach to the problem of meaning, which mentions virtues and by accepting their non-individual properties, they go beyond the individual, he explores individualistic approaches in order to reach his desired conclusion. In this regard, the tragedy of meaning and nihilism of the modern era must be overcome, because that era has a historical memory of the past that assumed meaning and lost it all at once. The postmodern era is not the era of the decline of meaning, because it does not presuppose the existence of meaning and has no memory for it. Therefore, it can create new meanings. But Eagleton does not accept the formation of meaning in a vacuum because it is affected by the meanings made by others and in interaction with them, our meaning finds its existence.

These are the introductions that lead Eagleton to adopt a social and experience-oriented approach to meaning, an approach that obviously has a Marxist and collectivist characteristic and finally talks about the formation of meaning in the case of a larger whole (community) which basically follows There is no meaning, but a collective meaning beyond everyone's understanding appears in it. The factor that binds people together in such a context is love, a love that arises from the nature of human mortality, and according to Eagleton's definition, it is sacrificing a part of one's being for another, which if it happens to everyone, in such an exchange It creates new meanings. In my opinion, Alain Badiou's footprint is quite evident in such statements

Regardless of these thought-provoking discussions, Eagleton's complex and metaphorical language, sometimes full of irony, makes it difficult to understand the text and shows off his literary character. Linguistic discussions about the word meaning, especially in the second chapter, sometimes seem out of place and may not have definite functions at this time. In addition, Eagleton's Aristotelian approach, which appears in many places in the book, is consistent with his summary path, while the Platonic approach, which is the basis of many spiritual philosophies and traditional mysticisms, seems to be deliberately ignored. which somehow attack Eagleton's results, and Eagleton, whenever Matalhin's feet open to the subject, just passes it by with a sting and sarcasm and does not give an explanation for his opposition or neglect. Apart from instilling such a selective view on the history of dealing with meaning, reading the book is not without grace to understand a leftist approach to meaning in a material context and emphasizing its experience-centeredness to create material meaning.
literature philosophy religion
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Ahmed Ibrahim
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November 7, 2018
"But if life has meaning, it is certainly not of the speculative kind. The meaning of life is not so much an assumption as a practice."

Is the question about the meaning of life his question is meaningful? Is it a general question question that many people can answer the same? Certainly not, and this is what the writer is dealing with here.
In the first chapter the books begin to raise the question and show its illogicality and that it is nothing but a meaningless linguistic manipulation, and the problem of language has occupied our modern times until we no longer find any outlet from it, the problem of language in contemporary philosophy is what Terry Eagleton discussed at the beginning. In the second and third chapter, it deals with the problem of meaning and what this concept symbolizes when combined with any subject, and the problem of the eclipse of meaning and the decline of man into nihilism by discussing the most important points that have raised philosophers since Schopenhauer, Nietzsche and contemporary existentialists, as well as what these things represent in the doctrine of religious and fundamentalist fundamentalists. In the last chapter, he moves on to the second and most important part of life, our treatment of it, and how we coexist.

The affiliation of this book or any book to a very short introduction series does not mean that it is suitable for everyone. Here, for example, the writer delves into the problems of an entire era in a philosophical language, which makes the reader who is not interested in philosophy immersed in it and does not know his head from his foot, even if reading it carefully will not be useful.
2018 borrowed it philosophy
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Trevor
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May 3, 2011
This book is quite fun – as long as you don’t take it too seriously, and, let’s face it, it is almost impossible to take seriously a book called ‘the meaning of life, a very short introduction’. There is something paradoxical about the meaning of life being an introduction – surely we are after conclusions.

This has a nice pace and enough jokes to keep you smiling between ideas. My favourite joke in the whole thing (one I’d never heard before and feel very surprised that I never thought of it myself) was the reported t-shirt that reads, ‘What if the hokie-pokie really is what it is all about?’

He covers a lot of ground here – none of it all that unfamiliar, although, I don’t really mean that as a criticism. Lots of stuff on Aristotle and Schopenhauer, Kant and Wittgenstein, Nietzsche and Jesus. So that a lot of this was also a nice and quite easy introduction to philosophy too and its relationship to theology and aesthetics and other things along the way – post-modernism, mostly.

Like I said, this is a quick and amusing little book and such are both its failings and successes. He is always clear and that has to be a good thing.

philosophy religion
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Fact100
215 reviews21 followers

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November 8, 2021
As someone who asks, questions and seeks answers, it was a work that I liked very much. The fact that he questioned the questions and their significance while searching for the answers gave me a new perspective on my behalf. What is the answer? Perhaps we will never know or comprehend. Maybe it really is 42. Keep looking for answers... but there's a new question to ask: What's the question?

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Mehmet
Author 1 book390 followers

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ReadJanuary 20, 2022
"If our lives have meaning, that meaning is something we give them;" (p.45)

One should not look at its pretentious name and think "I can find the meaning of life in this book". This book naturally, other books as well; He probably won't be able to say the meaning of life with a crack, but the feature of this book is more about why we seek it, why we question it, and what this questioning really is, rather than the "meaning of life". In other words, we can say that the book traces the meaning of "the meaning of life".

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Amir
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February 19, 2015
If you want to get a philosophical understanding of the proverb "Falling from the meek into the cauldron", this book is a good choice. The author made an appointment with himself to write an easy and ok book for the general audience. But... yes, you guessed it right. If we want to respect social relations and not use the main word, we have to use the verb "dirty". But in fact, in the true sense of the word... [again, you guessed correctly] the book turned out to be very watery, and this does not reflect the structure of the book. By the way, Eagleton has started from a good place. At the very beginning, he focused on the meaning of "meaning" itself. But I will leave it up to you to judge how well he managed to do this

Another important point of the book is the conclusion of the book. In the end, the author keeps the two competitors of love and happiness as the final options for the meaning of life. But it is not known how these options can eliminate other options. The author has not provided any convincing reason for his work, why, for example, wealth cannot be the meaning of life. Can simply stating that wealth is a "tool" deprive it of the ability to be the meaning of someone's life? Or, for example, why not freedom? no why not Why love and happiness at all?

This is one of the brilliant sentences of the book

in a world where absolutes have no place, even despair cannot be absolute
.
philosophy
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Omar's wish
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August 23, 2020
"The meaning of life is not a solution to a problem, but a question of living a certain way. It is not a metaphysical question, but a moral question. It is not something separate from life, but the thing that makes it worth living; that is, it represents a certain quality, depth, abundance and strength of life. And in this Frame The meaning of life is life itself, but only after it is understood in a certain way.

The second joint reading with Dr. Ahmed Taha, of a very complex subject and a book that is not really just an introduction, but is not read until after careful readings in philosophy and on various topics.
Were it not for the joint reading, this book would not have been completed. Thanks for the kind companionship and deep discussions.
2020 philosophy very short introduction
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Leyla Shb
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March 14, 2022
If we have entered the world through mutual means, this should have strong consequences for the question of the meaning of life.
*******
I read this book twice, once I read it halfway, and then I went back to the beginning of the book and read it from the beginning, because in the middle I realized that I didn't get anything coherent and maybe my information is little.
But there are three factors in disliking this book, one is that the author himself does not know what the meaning of life is and he is not going to get an answer because this question has no answer and he jumps a lot in the explanation of this issue, he goes from one theory to another and is unable to make a connection. And it should be coherent and express fluently so that the audience does not have difficulty in understanding
. Secondly, the translation is not without fault and the translator has fallen into the same trap as the author, and in some places the content is not comprehensible at all, and he was also unable to give a smooth translation because he was with the author. It can be pulled in any direction.
Third, for such a book, you must have a series of information.

In some places, it had interesting content, for example, where it discusses the fact that a series of questions arose because of the structure of our language and is fundamentally wrong,
and also that the question of the meaning of life has no answer, and if creation has no purpose, then life is meaningless. It cannot be vain
, or the expression of the opinion of some believers about the fact that God had no purpose in the creation of man and that the universe owes no meaning to man.
I have a criticism for the author, he completely beat the postmodernists, but in the end, the result was not much different from them.
********
The meaning of life is more of an action than a statement. This meaning is not a mysterious truth. Rather, it is a certain form of a life. Therefore, it is only in life that it can be known

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Eli Za
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ReadAugust 16, 2018
I don't know if it is because of the translation of the book or because the author wrote it like that, some paragraphs of the text are not really understandable. The reason they are not comprehensible is that they are hard to write, not that there is an incommunicable or difficult concept in them. In my opinion, he twisted many things so to speak, while it would have been much easier to express them. Since Terry Eagleton is also a genius in the field of literature, this style of writing is strange to me.
In my opinion, the fourth chapter is the brilliant chapter of the book. It is written in a simple way, it is full of words and practical. It is a hard book to read that I personally do not regret reading, but honestly, I do not recommend anyone to read it.
Historical-political-social Philosophy
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