2022/12/04

소묘 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

소묘 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

소묘

2차원적 매체를 이용하는 시각 예술

소묘(素描, 영어drawing) 또는 데상(프랑스어dessin)은 형태와 명암을 위주로 단색으로 그린 그림이다. 종이에 다양한 소묘 용구 등의 2차원적 매체를 이용하는 시각 예술이다. 보통 쓰는 흑연 연필콩테잉크크레용분필지우개마커펜첨필 등을 이용해 그린 그림을 말한다.

루브르 박물관에 소장된 렘브란트의 펜과 수채 소묘 사자

소묘 용구는 표면에 작은 물질을 남기고, 눈에 보이는 자국을 남긴다. 플라스틱, 피혁, 캔버스, 목판 등의 다른 재료들도 사용될 수 있지만, 소묘에서 가장 널리 사용되는 것은 종이이다. 현대에는 칠판이나 화이트보드 등도 소묘에 사용된다. 소묘는 인류 역사에 걸쳐 대중적이고 기초적인 표현 수단이 되어 왔다. 이는 시각 아이디어를 표현하는 데 가장 간단하고 효율적인 수단 중 하나이다.[1] 소묘 용구를 쉽게 구할 수 있다는 점은 소묘를 가장 흔한 미술 활동 중 하나로 만들었다.

회화나 조소의 기초라 생각되는 소묘도 있지만, 소묘는 회화로서의 예술적인 가치를 가지고 있다. 종래의 서양화나 조소의 기초적인 연구로서 석고 소묘나 인체 소묘에 의하여 사물의 보는 방법이나 파악력을 양성하는 것이 중요시되어 왔다. 더욱이 소묘란 명칭은 본래 서양화에 대해서 사용되었으나 최근에는 동양화에도 사용된다. 소묘의 명작은 예로부터 전해져 오고 있는데, 그 화가를 들자면 산드로 보티첼리레오나르도 다 빈치미켈란젤로 부오나로티알브레히트 뒤러한스 홀바인렘브란트장오귀스트도미니크 앵그르장프랑수아 밀레에드가 드가세잔빈센트 반 고흐마티스 등이다.

개념편집

마담 팔미르와 그녀의 개(Madame Palmyre with Her Dog), 1897년. 앙리 드 툴루즈 로트레크.
달의 상. 1616년. 갈릴레오 갈릴레이.

소묘는 시각 예술의 주요한 표현 방식 중 하나이다. 일반적으로 종이나 다른 재질 위에 선과 색조 영역의 흔적을 남겨, 시각의 정확한 표현이 단색의 표면 위에 표현되는 것이다.[2] 전통적으로 소묘는 모노크롬이거나, 색채가 거의 쓰이지 않았지만,[3] 현대의 색연필 소묘는 소묘와 회화 사이의 경계를 넘나들고 있다. 서구적 개념으로서의 소묘는, 비록 소묘와 회화 모두에서 보통 같은 용구가 쓰이지만, 회화와는 구별된다. 보통 소묘와 관련되는, 분필 등의 고체 용구들은, 파스텔 회화에서도 사용될 수 있다. 소묘는 붓이나 펜 등을 통해, 액체 용구들을 통해 이루어질 수 있다. 비슷한 용구들이 양쪽에서 쓰일 수 있다: 캔버스나 판자 위에 액체 물감으로 그리는 것은 보통 회화와 관련되지만, 종종 같은 방법으로 밑그림이 그려지기도 한다. 소묘는 보통 실험적이고, 관찰, 문제 해결 및 구성에 많은 중점을 둔다. 소묘는 회화의 준비를 위해서도 많이 쓰이며, 둘 사이의 구분을 모호하게 한다.

소묘는 인체 소묘, 만화 소묘, 프리핸드 소묘, 셰이딩 등의 목적을 위해 쓰일 수 있다. 소묘 방법에는 선화, 첨필, 셰이딩, 트레이싱 등이 있다. 속도가 빠르고 수정이 이루어지지 않은 스케치 소묘도 있다.

종류편집

소묘에는 용구에 따라 연필 소묘, 콩테 소묘, 목탄 소묘 따위로 나눌 수 있으며, 재제에 의하여 풍경 소묘, 인체 소묘, 정물 소묘, 석고 소묘 등으로 나눌 수도 있다. 소묘의 표현 의도에 따라서 세밀한 소묘, 대충 그리는 소묘, 요점을 파악하고서 빨리 그리는 크로키 등의 분류법도 있다.

재료와 용구편집

보통의 소묘 용구는 흑연파스텔콩테 등의 고체이거나, 마커펜 등에서 액체 상태의 용액을 사용한다. 수채 색연필은 보통의 연필같이 고체 상태로 사용되어, 다양한 회화적 효과를 얻기 위해 젖은 붓으로 물을 칠할 수 있다. 금속필 소묘에는 주로 은이나 납이 사용된다.[4] 더 가끔은 금, 백금, 구리, 황동, 청동도 사용된다.

연필심은 연과 흑연과 진흙을 물로 다져서 구운 것으로서, 석묵이 가해지는 양의 정도에 따라서 연한 것, 딱딱한 것이 생긴다. 굳기 정도는 그때그때 묘사의 목적에 따라 선택하는 것이 중요하다.

콩테는 18세기의 프랑스 화학자 콩테의 창안이라고 알려지는데, 음영의 점감(색채의 톤과 추이)을 가장 미묘하게 표현할 수가 있으므로, 빛과 음영의 변화나 물체의 양감, 공간관계를 표현하는 데 적합하다. 목탄처럼 쉽게 지워지지 않는 대신 문지르거나 펴거나 해서 농담을 내고 있다. 연필보다 연하고 파스텔보다 딱딱하다.

은 벚나무·후박나무·오동나무·버드나무 등을 가는 각봉(角棒)으로 만든 것을 공들여서 잘 쪄서 구워 만든 것이다. 비교적 딱딱한 것과 연한 것이 있는데 종이 표면에 연하게 묻기 때문에 진하게 칠할 수도 엷게 칠할 수도 있어서 자유롭고, 또한 손가락으로 문지르면 잘 펴지고, 지우는 것도 자유롭다. 목탄을 지우는 데는 식빵의 속 부분을 떼내어 잘 뭉쳐서 사용한다. 이러한 성질이 소묘용으로서 편리하므로 비교적 옛날부터 사용되어 왔다. 종이도 목탄화에 알맞도록 표면이 가는 결에서 거친 결 따위가 있듯이 결이 붙은 목탄지가 나오고 있다.

은 물체의 음영 관계나 양의 표현보다도 더욱 그 운동감이나 형체의 직감적인 인상을 민첩하게 포착하는 데 적합하다. 만년필볼펜, 사인펜, 대끝을 깎아서 만든 펜, 갈대 펜, 나무젓가락 끝을 깎아서 만든 펜, 철펜 등의 여러 펜들에는 저마다 상이한 선의 묘미가 있다. 경질의 펜에는 딱딱하고 매끄러운 종이가 좋다. 펜에 칠하는 먹은 제도 잉크나 아교의 분량이 많은 이 적합하고, 나중에 엷게 칠했을 때에 먹물이 흐르지 않는 것이 좋다. 사인펜은 펜끝이 유연하고, 휴대하기도 편리하고 계속하여 사용할 수 있으며, 색의 가짓수도 많아 채색에도 재미있는 효과를 얻을 수 있어 새로운 선묘재료로서 널리 사용되고 있다.

종이는 다양한 크기와, 신문지 수준에서부터 상대적으로 비싸고 한 장씩 판매되는 고급지까지의 다양한 질로 판매된다.[5] 종이는 질감, 색감, 산성도, 젖었을 때의 강도에 따라 다양하다. 매끄러운 종이는 세부 표현에 적합하지만, 더 거친 종이는 용구의 물질을 더 잘 고정시킨다. 따라서 더 거친 재질은 더 강한 대비를 표현하는 데 유용하다. 경질의 연필이나 펜에는 단단하고 매끄러운 종이가 좋고, 연질의 연필, 콩테나 목탄에는 바탕의 결이 거친 종이가 적합하다. 표현의 목적에 따라서 종이를 선택하는 것이 중요하다.

신문 용지와 인쇄 용지는 연습이나 대강적 스케치에 유용할 수 있다. 트레이싱지는 미완성의 소묘를 점검하고, 한 종이에서 다른 종이로 디자인을 베껴 옮기는 데 사용된다. 도화지는 소묘를 위해서는 가장 기본적으로 판매된다. 매끄러운 판지는 세부 묘사에 사용되며 잉크 등의 젖는 용구가 쓰여도 휘어지지 않는다. 양피지는 매우 매끄러우며 세부 묘사에 적합하다.

기법편집

라파엘로 산치오, 이후 알바 마돈나(Alba Madonna)가 된 습작과 스케치들
해칭과 셰이딩을 이용한 연필 소묘

손을 사용하지 못하여 입이나 발을 이용하여 작업하는 몇몇을 제외하면, 거의 모든 미술가들은 소묘 용구 기법에서 손을 사용하고 있다.[6]

이미지를 작업하기 이전에, 미술가는 특히 다양한 용구가 작용하는 방식을 탐구한다. 그들은 질감과 그 질감을 다양한 효과 표현에 사용하는 방법을 살펴보기 위해 다양한 도구를 시험해 볼 수 있다.

미술가의 획 선택은 이미지의 형태에 영향을 준다. 펜과 잉크 소묘에는 종종 평행선을 반복하는 해칭이 사용된다. 해칭은 더 어두운 색조를 만들기 위해 둘 이상의 방향에서 교차되어 쓰이기도 한다. 점선 형태의 해칭은 밝은 색조를 만들며 선을 끊는 밀도를 조절하는 것은 색조에 그라데이션을 만든다. 색조에 사용된 용구에 따라 다양한 질감이 만들어질 수 있다.[7]

셰이딩은 그림자의 배치와 물체의 명암을 표현하기 위해 종이 위 색조의 특성을 변화시키는 기술이다. 반사광, 그림자 및 하이라이트에 대한 세심한 주의는 매우 사실적인 이미지 표현을 가능하게 한다.

연필과 목탄 등 용구들은 색조에 지속적인 변화를 줄 수 있지만, 이러한 고체 용구에 의한 소묘도 비슷한 기법을 이용한다. 지우개는 원치 않는 선을 지우고, 색조를 연하게 하고, 번진 자국을 지울 수 있다.

목탄에 의한 소묘편집

  1. 소묘 대상과 그림을 그릴 판, 이젤의 위치를 정확하게 결정한다.
  2. 작아지지 않도록 종이 전체에 가득 채우도록 한다.
  3. 중심점을 정하고 상하좌우를 확실히 본 다음 겨냥을 표시해 둔다.
  4. 큼직한 직선으로 전체 형의 비율을 관찰하고 형을 정돈한다.
  5. 밝은 부분과 어두운 부분을 크게 나눈다. 물체를 면의 집합으로서 보는 것도 형이나 명암을 이해하는 데 편리하다. 가장 어두운 톤과 가장 밝은 톤 사이의 단계를 부분부분 비교하고서, 항상 전체의 톤을 염두에 두고 그려나간다.
  6. 완성되면 정착액으로 고착시킨다.

모필화에 의한 소묘편집

모필화 중에서 붓에 먹물을 충분히 적시는 것을 윤묵(潤墨) 또는 윤필(潤筆)이라 하고, 슬쩍 스쳐서 그려진 것을 갈필(渴筆)이라고 한다. 남종화(南宗畵)는 갈필을 존중하고 노고(老姑)의 취향을 즐겨하였으며, 북종화(北宗畵)는 윤필을 주로 하고 먹에 윤택이 있는 것을 존중하였다. 직필(直筆)은 모필의 선단(先端)을 정확하게 사용하여서 표현하는 선으로서, 윤곽선에 사용되며 무표정하다. 측필(側筆)이란 붓의 수(穗)의 측면(붓의 腹部)이 있는 선으로 되고, 면의 표현에 사용된다.

붓의 종류편집

  • 선묘필(線描筆):골서(骨書)라고도 하고 주로 윤곽선을 그린다.
  • 면상필(面相筆):얼굴이나 세밀한 선을 그리는 데 사용된다.
  • 몰골필(沒骨筆):문인화 등에 사용된다.
  • 선염필(渲染筆):농담을 붙이는 데 쓰인다.
  • 채색필(彩色筆)

등의 종류가 있다.

묘법편집

  • 구륵묘법(鉤勒描法)-형을 윤곽선만으로 그려서 표현하고 선의 아름다움이 존중된다.
  • 몰골묘법(沒骨描法)-윤곽선을 사용하지 않고 물체의 형이나 빛깔이나 명암 등 붓의 농담이 있는 붓의 사용법을 말한다.

표현편집

소묘의 표현에 따라서 세밀한 소묘, 대충 그리는 소묘, 요점을 파악하고서 빨리 그리는 크로키 따위와 같은 분류법이 있다.

소묘담채편집

소묘담채(素描淡彩)는 묘화(描畵) 기법의 하나로서 ·콩테· 등의 효과와 간단히 요약된 채색의 효과에 의하여 표현하는 방법 및 그 작품을 말한다. .

크로키편집

크로키는 대상의 요점을 파악하여 신속하게 그리는 소묘의 일종이다. 따라서 그리는 대상에 따라 표현의 요령이 여러 가지로 나뉜다.

인물 크로키에서는 얼굴 부분만의 경우, 반신의 경우, 전신의 경우는 그 표현의 요령이 다르다. 인물의 전신을 크로키할 경우 하나의 포즈를 10분이나 20분에 그려내기 위해서는 형의 동세나 균형을 선으로 파악하는 것이 필요하다. 입상의 경우 목에서 수직으로 내린 선과 중심이 걸린 발뒤꿈치가 일직선으로 됨을 알아두면 편리하다. 또한 신체 각 부분이 어떻게 밸런스를 잡고 있는가도 알아두어야 한다. 인물 크로키에서 움직임을 표시하는 중요한 선을 발견해내기 위해서는 모델 인형으로 여러 가지 포즈를 만들거나 실제 인물을 관찰하면서 경험을 쌓아가야 한다.

한줄 선의 소묘편집

크로키의 변형이라고도 할 수 있는 것인데, 집중력이 약한 현대인을 위해 좋은 방법이다. 한줄 선이란 단번에 한줄로서 다시 고쳐 그리지 않고 결정적으로 그려나가는 방법이다. 모델을 응시하고 관찰하는 속도에 맞추어 연필의 선으로 확실하게 그리고 천천히 그려나가는 것이다. 이때 자기의 그림은 그다지 보지 않고, 모델에게서 눈길을 떼지 않고 확실히 응시하는 것이 중요하다. 20분 정도의 시간에 선으로 표현하는 것이기 때문에 크로키의 변형이라고도 생각된다. 이 방법은 인물뿐만이 아니라 무엇을 그리건 활용할 수 있는 방법으로서 회화의 밑그림으로서도 유효하다.

세밀한 소묘편집

크로키와는 반대로 대상의 형이나 빛깔이나 명암·음영·질감까지 세밀하게 포착하는 것이 세밀한 소묘이다. 연필을 사용할 경우 연한 것보다는 약간 딱딱한 듯한 것이 델리킷한 점까지 표현할 수 있기 때문에 적당하다. 이과의 관찰표현이나 디자인의 전제로서의 표시 등에 유효하다. 세밀한 소묘란 것은 표현 태도의 문제이고, 선으로도 명암이 다른 표현도 할 수 있다. 세밀한 소묘로서 정정을 거듭하면서 그려나가자면 연필은 연한 것이 적당하지만, 숙달하면 딱딱한 듯한 연필이나 펜을 사용하여도 충분히 세밀한 소묘가 될 수 있다. 세밀한 소묘라도 처음에 기본이 되는 선을 포착하고 서서히 형을 마무리해 가는 편이 좋다.

표시연습편집

중학교의 미술부에는 빛깔이나 형의 기본연습이라는 것이 있는데, 이것은 넓은 의미에서는 소묘 속에 포함된다. 회화에서 말하는 소묘는 대상물의 자태를 그리고 모사할 뿐 아니라 그 감동이나 내면적인 진실까지 표현해내는 데 있다고 한다. 그러면 과연 사물의 형을 객관적으로 포착하고 표현하는 능력은 어디에서 양성되는 것일까. 또한 그러한 능력을 육성한다는 것은 도리어 창조적인 힘을 기르는 미술교육의 방해조차 되는 것이 아닐까 하는 의문이 남게 된다. 누구의 생활경험에도 있듯이 이러이러한 책상을 만들어 보았으면, 또는 붕어를 낚았다든가 아니면 훌륭한 꽃병을 보았다든가처럼 제3자에게 자기가 생각하는 형을 전달하고 싶은 회화나 용건이 있을 경우, 그것을 정확하게 알리는 그림을 그릴 필요에 쫓기거나 그릴 수 있었으면 좋았을 경우가 자주 있다. 또한 갑자기 조형적인 직업에 진출하는 사람으로서는 사물의 형을 객관적으로 표현할 수 있는 능력이 더욱 필요할 수 있다. 또는 형을 그려 표현할 필요성이 없다고 하더라도, 형의 분별이나 인식의 필요성은 날이 갈수록 더해하고 있는 것이 사실이다. 그것도 사물의 특징을 커다랗게 포착하여 그리거나, 세밀하게 관찰하고 손을 움직여서 그려봄으로써 그 능력은 높아질 수 있겠다. 따라서 심상표현(心象表現)으로서의 소묘에서 제외하더라도 생각할 수는 있다. 표시는 대상을 객관적으로 그리고 설명적으로 표현하는 것인데, 그러한 뜻에서 표시를 넓게 해석한다면 소묘 중에 포함시켜도 무방하다고 하겠다.

형태와 비례편집

인체 비례

소묘 중에 대상의 크기를 측정하는 것은 대상의 사실적 표현을 위해 중요한 과정이다. 컴퍼스 등의 도구들은 다양한 방향에서의 각도를 재는 데 사용될 수 있다. 이 각들은 그림에서 재현되고 이후 정확한지 확인될 수도 있다. 다른 형태의 측정으로는 대상의 여러 부분들의 상대적인 크기들을 비교하는 것이 있다. 소묘 과정에서 손가락을 이용하는 것은 이미지의 다른 부분들과의 크기를 비교할 수 있는 방법이다. 는 직선을 긋고 비율을 계산하는 데 모두 쓰일 수 있다.

연령에 따라 변화하는 인체 비례

인체와 같은 복잡한 형태의 소묘를 할 때는, 그 형태를 초기에 기초적 형태로 표현하는 것이 도움이 된다. 거의 모든 형태는 육면체, 구, 원통, 원추 등의 결합으로 표현될 수 있다. 이러한 기초적 형태가 비슷하게 맞추어지면, 소묘는 더 정확하고 손질된 형태로 수정될 수 있다. 기초적 형태의 선들은 대상과 비슷한 형태의 선들로 대체될 수 있다. 근본적 구성을 통한 소묘는 미술 표현의 토대가 되는 기술이며, 여러 책과 학교를 통해 교육된다. 이의 적절한 적용은 미세한 세부 사항들의 불명확함을 해결하고, 최종 이미지가 일관성을 가지게 한다.[8]

더 정교한 인체 소묘는 해부학과 인체 비례에 대해 미술가가 가진 깊은 이해에 달려 있다. 숙련된 미술가는 골격 구조, 관절의 위치, 근육의 배치, 힘줄의 움직임, 운동 시에 여러 부위들이 함께 작용하는 원리를 잘 안다. 이는 미술가가 작위적이고 뻣뻣해 보이지 않는 자연스러운 자세를 구성할 수 있게 한다. 이러한 미술가는 특히 초상화를 그릴 때, 대상의 연령에 따라 비율이 어떻게 달라지는지 잘 안다.

투시편집

2점 투시

투시는 대상의 크기가 거리에 비례해 줄어들도록 표현하는 방법이다. 비숫한 크기의 대상들은 보는 사람과의 거리가 멀수록 더 작게 나타나야 한다. 건물이나 탁자 등 모든 물체의 서로 평행하는 직선들은, 소실점에서 만나는 직선들을 따른다. 소실점은 보통 지면의 수평선상에 있다. 거리의 건물들과 같이 복합적인 구조가 이어져 있을 때는 구조 위아래의 평행선들이 소실점에서 만난다.

건물에서 앞면과 옆면이 동시에 보이도록 그릴 때, 옆면의 평행선들은 평행선상의 제2의 점에서 만난다. 이것을 2점 투시라고 한다.[9] 수평선 위나 아래의 제3의 점에서 이에 수직인 선들을 모으는 것은 3점 투시를 이룬다.

깊이는 위의 투시에 더해 몇몇 기법들이 사용되어 표현된다. 깊이는 질감 표현을 통해서도 보일 수 있다. 대상의 질감이 더 멀리서 드러날수록 더 압축되고 복잡해지며, 가까울 때와는 전혀 다른 특성을 보인다. 깊이는 더 멀리 있는 대상의 색 대비를 줄임으로써 표현될 수 있다. 이는 대기의 안개와 같은 효과를 내며, 눈이 앞쪽에 그려진 물체에 주목하도록 한다.

필요로 하는 능력편집

사람들은 시각적으로 정확하게 소묘를 하는 능력에서 차이를 보인다.[10] 시각적으로 정확한 소묘는 "특정 시간에 특정 공간에서 특정 대상을 인식하여, 대상의 시각적 세부 추가나 생략을 약간 더해 구성되는" 것으로 묘사된다.[11]

조사 연구들은 몇몇 사람들이 다른 이들보다 더 잘 그리는 이유를 설명하려 해 왔다. 한 연구는 소묘 과정에서의 주요 능력들을 주장했다: 그리는 대상에 대한 지각, 적합한 표현을 선택하는 능력, 흔적을 그리는 데 필요한 동적 기법 그리고 그리는 이의 자신의 그림에 대한 지각이다.[11]

동작 통제는 소묘의 제작 과정에 있어서 중요한 신체적 요소이다.[12] 동작 통제의 효과는 작품에 잘 드러나지 않지만, 소묘 능력에 있어 한 역할을 담당한다고 주장된다.[11]

사람이 그리는 대상을 인식하는 능력은 소묘 과정에 있어서 가장 중요하다고 주장된다.[11] 이 주장은 지각과 소묘 능력 간 긴밀한 관계의 발견이 뒷받침해 준다.[13] 이러한 증거는 베티 에드워즈(Betty Edwards)의 소묘 작법서, 오른쪽 두뇌로 그림그리기(Drawing on the Right Side of the Brain)의 기반으로 작용했다.[14] 에드워즈는 독자의 지각 능력 발달을 토대로 독자들에게 그리는 방법을 가르치고자 했다. 또한, 유명 미술가이자 미술 비평가 존 러스킨은 그의 책 존 러스킨의 드로잉(The Elements of Drawing)에서 소묘 과정에서의 지각의 중요성을 강조했다.[15]

시각 기억은 시각적으로 정확한 소묘를 제작하는 능력에 영향력을 미치는 것으로 보인다. 단기 기억은 사람의 시야가 그리는 대상과 그림 사이에서 움직이기 때문에 소묘에서 중요한 부분을 차지한다.[16]

각주편집

  1.  www.sbctc.edu (adapted). “Module 6: Media for 2-D Art” (PDF). Saylor.org. 2017년 5월 5일에 확인함.
  2.  “보관된 사본” (PDF). 2016년 3월 3일에 원본 문서 (PDF)에서 보존된 문서. 2017년 5월 5일에 확인함.
  3.  키아로스쿠로 참조
  4.  lara Broecke, Cennino Cennini's Il Libro dell'Arte: a new English Translation and Commentary with Italian Transcription, Archetype 2015
  5.  Mayer, Ralph. 《The Artist's Handbook of Materials and Techniques》. Viking. ISBN 0-670-83701-6.
  6.  “The Amazing Art of Disabled Artists - Webdesigner Depot”. 2010년 3월 16일. 2017년 5월 5일에 확인함.
  7.  Guptill, Arthur L. (1930). 《Drawing with Pen and Ink》. New York: Reinhold Publishing Corporation.
  8.  Hale, Robert Beverly (1964). 《Drawing Lessons from the Great Masters》 45 Anniversary판. Watson-Guptill Publications (2009에 출판됨). ISBN 978-0-8230-1401-9.
  9.  Watson, Ernest W. (1978). 《Course in Pencil Sketching: Four Books in One》. New York, NY: Van Nostrand Reinhold Company. 167–175쪽. ISBN 0-442-29229-5.
  10.  Ostrofsky, J (2011). “A Multi-Stage Attention Hypothesis of Drawing Ability” (PDF). 2014년 3월 17일에 원본 문서 (PDF)에서 보존된 문서. 2017년 5월 6일에 확인함.
  11. ↑     Cohen, D. J; Bennett, S. (1997). “Why can't most people draw what they see?”. 《Journal of Experimental Psychology》 67 (6): 609–621. doi:10.1037/0096-1523.23.3.609.
  12.  van Somers, P (1989). “A system for drawing and drawing-related neuropsychology.”. 《Cognitive Neuropsychology》 6: 117–164. doi:10.1080/02643298908253416.
  13.  Cohen, D. J.; Jones, H. E. (2008). “How shape constanct related to drawing accuracy”. 《The Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts》 2 (1): 8–19. doi:10.1037/1931-3896.2.1.8.
  14.  Edwards, B (1989). 《Drawing on the Right Side of the Brain》. New York, NY: Putnam. ISBN 978-1585429202.
  15.  Ruskin, John (1857). 《The Elements of Drawing》. Mineola, NY: Dover Publishcations Inc.
  16.  McManus, I. C.; Chamberlain, R. S.; Loo, P.-K.; Rankin, Q.; Riley, H.; Brunswick, N. (2010). “Art students who cannot draw: exploring the relations between drawing ability, visual memory, accuracy of copying, and dyslexia.”. 《Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts》 4: 18–30. doi:10.1037/a0017335.
Heckert GNU white.svgCc.logo.circle.svg 이 문서에는 다음커뮤니케이션(현 카카오)에서 GFDL 또는 CC-SA 라이선스로 배포한 글로벌 세계대백과사전의 내용을 기초로 작성된 글이 포함되어 있습니다.

참고 문헌편집

  • Edwards, Betty. The New Drawing on the Right Side of the Brain, HarperCollins Publishers Ltd; 3Rev Ed edition, 2001, ISBN 978-0-00-711645-4
  • Brommer, Gerald F. Exploring Drawing. Worcester, Massachusetts: Davis Publications. 1988.
  • Bodley Gallery, New York, N.Y., Modern master drawings, 1971, OCLC 37498294.
  • Holcomb, M. (2009). Pen and Parchment : Drawing in the Middle Ages. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • Hillberry, J. D. Drawing Realistic Textures in Pencil, North Light Books, 1999, ISBN 0-89134-868-9.
  • Landa, Robin. Take a line for a walk: A Creativity Journal. Boston: Wadsworth, 2011. ISBN 978-1-111-83922-2
  • Lohan, Frank. Pen & Ink Techniques, Contemporary Books, 1978, ISBN 0-8092-7438-8.
  • Ruskin, J. (1857). The Elements of Drawing. Mineola, NY: Dover Publications Inc. ISBN 978-1-453-84264-5
  • Spears, Heather. The Creative Eye. London: Arcturus. 2007. ISBN 978-0-572-03315-6.
  • World Book, Inc. The World Book Encyclopedia Volume 5, 1988, ISBN 0-7166-0089-7.
  • Drawing/Thinking: Confronting an Electronic Age, edited by Marc Treib, 2008, ISBN, 0-415-77560-4.

같이 보기편집

The Age of Confucian Rule: The Song Transformation of China: 4 - Kuhn, Dieter, Brook, Timothy | 9780674031463 | Amazon.com.au | Books

The Age of Confucian Rule: The Song Transformation of China: 4 - Kuhn, Dieter, Brook, Timothy | 9780674031463 | Amazon.com.au | Books


The Age of Confucian Rule: The Song Transformation of China: 4 Hardcover – Illustrated, 16 March 2009
by Dieter Kuhn (Author), Timothy Brook (Editor)
4.6 out of 5 stars 46 ratings
Book 4 of 6: History of imperial China

Kindle
$31.36
Read with Our Free App
Hardcover
$97.38

Just over a thousand years ago, the Song dynasty emerged as the most advanced civilization on earth. Within two centuries, China was home to nearly half of all humankind. In this concise history, we learn why the inventiveness of this era has been favorably compared with the European Renaissance, which in many ways the Song transformation surpassed.

With the chaotic dissolution of the Tang dynasty, the old aristocratic families vanished. A new class of scholar-officials-products of a meritocratic examination system-took up the task of reshaping Chinese tradition by adapting the precepts of Confucianism to a rapidly changing world. Through fiscal reforms, these elites liberalized the economy, eased the tax burden, and put paper money into circulation. Their redesigned capitals buzzed with traders, while the education system offered advancement to talented men of modest means. Their rationalist approach led to inventions in printing, shipbuilding, weaving, ceramics manufacture, mining, and agriculture. With a realist's eye, they studied the natural world and applied their observations in art and science. And with the souls of diplomats, they chose peace over war with the aggressors on their borders. Yet persistent military threats from these nomadic tribes-which the Chinese scorned as their cultural inferiors-redefined China's understanding of its place in the world and solidified a sense of what it meant to be Chinese.

The Age of Confucian Rule is an essential introduction to this transformative era. "A scholar should congratulate himself that he has been born in such a time" (Zhao Ruyu, 1194).

Review
One of the leading historians of the Song period offers an empirically rich and well-informed book that is especially good on material culture and the history of technology. Kuhn offers strong overviews of the transformation of the capital cities, education and examination, commerce, and the Song fiscal system, as well as lively discussions of religious beliefs, the study of natural phenomena, and private life in the public sphere. For readers who want an in-depth look at mid-imperial Chinese history and culture, Dieter Kuhn's Age of Confucian Rule promises to become the book of choice.Paul Jakov Smith, Haverford College


The first four chapters of this well-researched, clearly written book present a balanced synopsis of the political, institutional, and military history of Song and its neighbors during some three centuries, when this was 'the most advanced civilization on earth.' The remaining eight chapters deal with thought, life cycle rituals, poetry and painting, education and the examination system, dynastic capitals, the world of production, money and taxation, private lives, and the public sphere. The author's enthusiasm is matched by his erudition and outstanding expertise in Song material culture as he ranges widely from the plethora of goods for sale in bustling shops and markets to the origins of foot binding, and finds space for dental hygiene as well as tomb construction...Scholars already versed in the period can learn much from this book, while those just beginning to delve into Chinese history are very well served.C. SchirokauerChoice admirable account of the Song dynasty...This series on China, brilliantly overseen by Timothy Brook, is a credit to Harvard University Press. Above all, it encourages us to think of China in different ways.Jonathan MirskyLiterary Review


One hopes work will find a larger audience, for he has much to teach to general readers, world historians, and China specialists alike.Mark HalperinAmerican Historical ReviewThe Age of Confucian Rule is a book that everyone who teaches Chinese history should have on his or her shelf and consult frequently...The attention gives material culture is refreshing and helps him to make his case for the importance of China in Song times.Patricia EbreyInternational Journal of Asian Studies


About the Author
Dieter Kuhn was Professor and Chair of Chinese Studies, University of W++rzburg.

Timothy Brook is Professor of History and Republic of China Chair at the University of British Columbia.

Publisher ‏ : ‎ *Harvard University Press; 1st edition (16 March 2009)
Language ‏ : ‎ English
Hardcover ‏ : ‎ 368 pages
4.6 out of 5 stars 46 ratings


Dieter Kuhn



Discover more of the author’s books, see similar authors, read author blogs, and more


kkbs
4.0 out of 5 stars When Confucianism ruledReviewed in Germany 🇩🇪 on 27 April 2011
Verified Purchase

This fourth volume of HUP's History of Imperial China focuses on the Song Dynasty between the 10th and the 13th century, a period during which Confucianism (re-)gained its role as a government doctrine in China. Contrasting its European contemporary societies, this also implied government by officials, who were primarily chosen because of (certain) merits, versus feudal governments chosing their officials through parentage.
The book outlines the many technological and commercial developments in China during this period, as money paper (including inflation) was introduced, trade was boosted and the infrastructure was improved. On the other hand, the Song Dynasty was constantly fighting against its Northern neighbours, the Khitan Liao and the Jurchen Jin dynasties, while the latter even pushed the Song out of their Chinese heartland and established a border along the Huai River in 1126. Nevertheless, until the Mongol invasion in 1279 the Southern Song recovered and established a different China, focussing much more on the South and its traditions.
In his set up of the book, the author Dieter Kuhn follows the example of the previous three volumes, written by Mark E. Lewis, starting with a rather short summary (90 pages) of the political history, followed by chapters on religion and philosophy, the system of recruiting officials, arts and science, the capitals, and economy and government finances.
The main text of roughly 280 pages is accompanied by maps (there could be more) and explanatory images, and followed by dynastic tables of the Song and their counter-dynasties in the North, as well as a 30 pages bibiography.
Again this volume is written well and gives an interesting overview of the period. Recommendable for all interested in Chinese history.
Read less

2 people found this helpfulReport abuse

Daniel Garcia
3.0 out of 5 stars Collection of EssaysReviewed in Germany 🇩🇪 on 23 February 2016
Verified Purchase

This is a collection of essays on the political, economic and cultural history of the Song Dinasty. One advantage of the format is that each chapter reads on its own. The drawback, which to me is more substantial, is that it fails to penetrate certain aspects from a holistic perspective. In any case, it is a good read for anyone interested in an introduction to the most successful period of the Chinese Empire.

One person found this helpfulReport abuse

dmiguer
4.0 out of 5 stars When Paper Money Was NewReviewed in the United States 🇺🇸 on 3 March 2018
Verified Purchase

I asked my father-in-law, editor of a popular Chinese magazine in the '80s (and a well read person), 'What is your favorite dynasty?' He seemed somewhat uncomfortable with my question, perhaps due to some aspect of his prior learning on the subject. Then he unequivocally endorsed the Song. 'Why'? I said, in my broken Chinese and with the halting help of Google translate.

His answer was unclear due to my lack of language skills, but it had to do with the great advances in culture that occurred before the Mongol conquest of Kublai Khan in the 1250's. Science, technology, art and philosophy all had flourished. 'Neo-Confucianism?' I ventured. No, he said, that wasn't a popular subject during his period of education. I then surmised it didn't hurt that the later Southern Song were centered in Hangzhou, place of his birth, and the largest city on earth in the 13th century.

Dieter Kuhn's 'Age of Confucian Rule' is number 4 of 6 volumes in Harvard's recent History of Imperial China series. The series is available as a nicely made set of illustrated books (if you prefer your reading in analog) or in electronic versions (mysteriously stripped of their illustrations). That is all except for this volume, which has no e-book equivalent, for reasons unknown. Kuhn is something of an exception as well, a Chinese history professor at Wurzberg University, presumably writing in German and providing his own English translation. This extra measure of labor may speak to his pre-eminence on the subject.

The book follows the now well tread way of the series, combining a 99 page chronological survey with an additional 8 topical chapters on literature, education, religion, art and architecture, industry and economy, and finally family life. Kuhn is a good writer, and his knowledge and enthusiasm for the subject is well conveyed, if somewhat encyclopedic in style. If you pair this work with Jacques Gernet's classic 'Daily Life in China on the Eve of the Mongol Invasion' you can't go wrong on most things Song.
Read less

9 people found this helpfulReport abuse

Howard Schulman
4.0 out of 5 stars Excellent collection of essays on the Song DynastyReviewed in the United States 🇺🇸 on 12 October 2020
Verified Purchase

Although I thought the book was excellent, I have to admit, that I got a little confused early on because I was not prepared for hearing simultaneously about 3-4 different empires mostly at the same time, Tangut, Jurchen, Khitan, Song and each's emperors….and then the Northern Song gets invaded and moves to the South. I am sure if I re-read the first few chapters that would make more sense.

Nevertheless, the books in this series focus on themes throughout the dynasty, and not emperors, and I subsequently picked up. Thankfully, the first 3 pages in the reference section are lists of Emperors of each the dynasties from each of the territories, with dates of rule, and birth and death dates of the Emperors.

As someone who is learning Chinese, as I imagine many people reading this book would be, it was a little irritating that the Chinese characters for the Emperors and other Chinese terms was not given, nor was the pinyin. On the other hand, it was educational looking up the characters and what they and the radical components meant, and writing them down for reference in the back inner page.

Also, although the book is titled "The Age of Confucian Rule", the book minimally focused directly on Confucian writings and thought…thankfully. If anything, the book shined in trying to relay what it was like living during the Northern and then Southern Song Dynasties, with each chapter focusing on a different aspect, like money, the Capitals, the economy, education, home life.

I actually re-read a different book in this series on the Qing Dynasty and got a tremendous amount out of it the second time as well. I'm sure I could do the same with this book. This is the fourth book in the series of six I have read, and they all are extremely well written by top scholars in their fields at the heights of their careers (I imagine). Dense with information, yet easy to read and interesting.

Perhaps an orienting chapter focusing on the timelines of rulers would help. I also would have appreciated color pictures. Just so you don't get the wrong impression, I am going to give this book a solid 4 stars based on the quality of what is presented, and not down-grade it based on the shortcomings described above.


Mary Catelli
 
53 books · 164 followers

Follow
October 1, 2017
The first book in this series to be written by a different author.

I don't like the organization as well as in the first three books, but it does contain a lot of interesting info.

How the measure of floor size was, prior to this time, in floor mats, and here is where chairs came in. The increasing number of concubines, even when the primary wife was not barren. The changes to the examination system, and how rich families would rise by marrying a daughter to a holder of an examination decree. How Confucianism, Daoism, and Buddhism changed and reacted to each other. And more.
history-far-east
 
history-medieval

4 likes

Like

Comment

Profile Image for Justin Evans.
Justin Evans
1,525 reviews · 743 followers

Follow
January 27, 2018
A very good introduction to a period I knew little about. Much easier reading than the earlier volumes in the series (all by Mark Edward Lewis); Kuhn includes masses of information, but it's well organized, and so you can skip paragraphs if you're not interested, safe in the knowledge that the point isn't buried in the middle somewhere. Kuhn describes the Song period (particularly the latter, Southern Song) as, essentially, a medieval version of our own world: monetized, slightly decadent, militarily unstable. But the Song, on his account, had first class administrators to see them through, and we have Trump, Putin, Erdogan and the Maybot.

Show more
history-etc

2 likes

Like

Comment

Ayu
41 reviews

Follow
December 1, 2012
This was written by a different person than the one I'm used to. The organization of the chapters is different and some parts are slightly too dense for my taste, but I enjoyed getting a basic look on lief during the Song Dynasty.

2 likes

Like

Comment


Profile Image for Ozymandias.
Ozymandias
397 reviews · 117 followers

Follow
March 27, 2022
I do like Harvard University Press’s History of Imperial China. They offer the only detailed multi-volume thematic overview of Chinese imperial history focused on capturing the situation during each dynasty/era. But they are horribly inconsistent. The first half of the series is all written by a single author: Mark Edward Lewis. His volumes have been consistently informative, even if they seem less and less novel as time goes on. With this book we step into the first book by a new author: Dieter Kuhn. The repetitive titles are gone, along with the fixed approach that made the first book so good and the second two so similar. This book feels different, which is perhaps just what this series needs.

A recurring theme with these books is that I find myself focusing a lot on how they balance the narrative sections with the thematic ones. Lewis’s volumes ignored narrative entirely where they could, confining it mainly to the introduction and conclusion. That means that his books are terrible starting places for people who want to learn about Han or Tang history. Read a general history and then come back to them. You’ll find them a lot more useful. But this book clearly decided that narrative is essential to understanding the Song. That’s not wrong. The Song dynasty collapsed midway through and was replaced by a smaller version of the empire centered in the southern half of their empire. It makes sense to distinguish the two and do so early. What this book does is make the first third into a narrative summary and then follow it up with thematic sections. At the risk of not sounding happy with anything, I’m not sure that fully works either. It just repeats the highlights of the emperors’ reigns. It’s fond of good stories and sometimes a bit credulous.

This book, like the previous ones, is very detailed. It is not, however, as insightful as I would like. For example, its chapter on the exam system tells you everything you might want to know about the way the exam was organized and run but doesn’t leave you with a clear idea what it meant. Same with the section on commercialization. Not that it ignores the big picture entirely, but the ties connecting the big picture to the detail seem rather loose. I did like the way it included a section asking the same questions about the Jurchen and Khitans that it asked about the Song, but these sections are (oft by necessity) vague. There were also two more chapters than in the other books. Not sure why. Do we really need a whole chapter on death and marriage? Topics such as this make the book feel like about a book about Chinese society that happens to focus on the Song than a book about the Song that happens to have a chapter on society. Not every chapter falls into this trap. The one on cities is great. It explains what changed, why, and what that meant. And it gives you a wonderful feel for what it was like in Kaifeng.

This was not my favorite of these books. Unlike China Between Empires (my previous least favorite) I really wanted to learn about the Song. But I feel this book could have done a better job explaining and synthesizing the information in here. It does provide a lot of detail and explains what made the Song different from everyone else, I just think it could have done more than state these facts. We never really get a feel for what that means.
chinese
 
history

1 like

Like

Comment

Profile Image for Mel.
Mel
3,183 reviews · 171 followers

Follow
November 28, 2012
I must admit when I put this book on my wish list I hadn't paid very close attention. I thought it was going to be a scholarly, intellectual history particularly on the rise of neo-Confucianism in the Song dynasty. What it actually is, is a general history of the Song. The first half covers the political and military history of the dynasty (including the foreign dynasties in the North) and the second half is more of a social and economic history on different aspects of the dynasty. As such it wasn't all that useful for me, but is probably a good introduction to the dynasty, though not as interestingly written as Everyday life in China at the eve of the Mongol invasion. There is a little about printing (40-43)and the examination system that might be useful for my dissertation, but mostly for a general description on how the examination system works (3). There was an interesting couple of paragraphs about one of the Khitan Empresses who led warriors into battle and defied tradition instead of following her husband to the grave she tried to rule the Liao, cutting off her own hand and placing it in the tomb (23). In the discussion of religion what seems to be the author's prejudice against Taoism shows. He dismisses Taoist religious ceremonies as "theatre" and talks only about how Confucianism and Buddhism interact in the political arena which I thought was most disappointing (118-9) 166-167 discusses the most famous Song woman poet, Li Qingzhao which I found very interesting. 234 starts an interesting look at the printing of paper currency and the related problems of its use. This book is a good general introduction to the dynasty, it combines social and political history. But overall I found the style to be a bit dull and uninspiring. Still I think it was worth reading, and will be a good reference.
21st-century-non-fiction
 
chinese-history
 
song-dynasty

1 like

Like

Comment

Profile Image for Jonathan.
Jonathan
533 reviews · 56 followers

Follow
September 18, 2021
The 10th to the 13th centuries in China saw impressive advancements in the economy, science and technology, the arts and other sectors of society. The Song dynasty was the era in which the Chinese invented and perfected, for instance, paper money, movable-type printing and vastly improved mechanized means of production, all underlain by a rationalistic Confucian philosophy and state ideology, and managed by a new class of officials, chosen by a set of competitive civil service examinations, which, in turn, encouraged printing, literacy and education. In the end, however, the Song were militarily inept, allowing northern China to be overrun by "barbarians" from Manchuria and eventually the country and dynasty were conquered by the Mongols. Professor Kuhn covers all this and more in his very readable survey of this fascinating era of Chinese history, when that country was far in advance of any other society or region on earth. Well worth the time taken to sit down and read.
chinese-history

1 like

Like

Comment

Profile Image for Kevin.
Kevin
116 reviews

Follow
January 1, 2021
Another solid entry in this series, IMO, the best thus far. This volume covers China's Song Dynasties (Northern and Southern). The period seems to truly be China's renaissance, despite the outside pressures from the Jin, Khitan (Liao), and ultimately the Mongols. I would venture to say, that this period laid the groundwork for China today. No, I don't mean communism, but really the Chinese society. The Song featured the rise of Neo-Confucianism, and really the dominance of that thought in Chinese society. As usual in the series, there is a general historical overview for the first half, with the balance focusing a bit more intently on certain aspects of Chinese society. I recommend the series for the casual reader who is interested in discovering more about the history that has shaped China.

1 like

Like

Comment


Profile Image for Bernard M..
Bernard M.
152 reviews · 3 followers

Follow
September 16, 2020
The highlights of the Song dynasty, as far as I gleaned from this book, were the capitals of the Northern Song and Southern Song, Kaifeng and Hangzhou, respectively. Kuhn describes these two cities in great detail, even naming many family restaurants such as the famous pancake kitchen of the Zhang family, located in one of Kaifeng's 121 wards. It was the first time I really appreciated how great was the potential of Chinese civilization so long ago. You have to wonder what would could have been if Kaifeng had not been overrun after 166 years by the Jurchen and the Mongols took control of Hangzhou, though peacefully.

Sometimes he is a bit sloppy with monetary issues, despite all the fascinating details he provides. For example, on p. 258 he says the money voucher replaced the exchange bill, but doesn't explain the difference between the two, though I might be able to guess.  In the next paragraph, he refers to an increase in money vouchers  "by 30% to 1,886,340 strings of cash" which later climbed to "an inflationary 5,886,340 strings." But it is very unclear how much of these strings of cash were unbacked by specie. Sometimes he does explicitly make the connection between inflation and unbacked currency but often he doesn't.

There is little true economic analysis beyond descriptions. At the end of chapter 10, Kuhn lists several factors (all in one single paragraph) which he plausibly claims accounted for the outstanding economic performance of the Song: (1) agricultural improvement (2) the concomitant technical improvements in tools (3) necessity of better mining (4) widely available coins fostering the national market. Commercial and proto-industrialization are huge topics which ought to engender far more than analysis. He does not say it, but the paragraph reads as if it were all a very straightforward, linear, and ultimately inevitable process, which of course it isn't.

It's interesting that the famed Chinese entrepreneurial spirit, really coming to the fore in Kaifeng and Hangzhou, did so to a great extent in spite of Confucian rule, based on Kuhn's account. Finally, he does spend quite a bit of time on the influence of Chinese culture on nomads, especially the powerful ones. It is part of the "Confucian Age," which is of course the title of the book, but at least for me, there was too much focus on the non-Chinese groups--the subtitle of the book after all is The Song Transformation of China.

Overall a great reference book which I'll definitely return too.

Like

Comment