2016/10/19

貝原益軒 - Wikipedia

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貝原益軒

「貝原益軒像」 個人蔵 狩野昌運筆 貝原益軒讃 1694年(元禄7年)
貝原益軒の座像(福岡市中央区・金龍寺)
貝原 益軒(かいばら えきけん、1630年12月17日寛永7年11月14日) - 1714年10月5日正徳4年8月27日))は、江戸時代本草学者、儒学者。

生涯・人物[編集]

筑前国(現在の福岡県福岡藩士、貝原寛斎の五男として生まれる。名は篤信、字は子誠、号は柔斎、損軒(晩年に益軒)、通称は久兵衛。
1648年慶安元年)、18歳で福岡藩に仕えたが、1650年(慶安3年)、2代藩主・黒田忠之の怒りに触れ、7年間の浪人生活を送ることとなる。1656年明暦2年)27歳、3代藩主・光之に許され、藩医として帰藩[1]。翌年、藩費による京都留学で本草学や朱子学等を学ぶ。このころ木下順庵山崎闇斎松永尺五向井元升黒川道祐らと交友を深める。また、同藩の宮崎安貞が来訪した。7年間の留学の後、1664年35歳の時、帰藩し、150石の知行を得、藩内での朱子学の講義や、朝鮮通信使への対応をまかされ、また佐賀藩との境界問題の解決に奔走するなど重責を担った。藩命により『黒田家譜』を編纂。また、藩内をくまなく歩き回り『筑前国続風土記』を編纂する。
『大和本草』(国立科学博物館の展示)
幼少のころに虚弱であったことから、読書家となり博識となった。ただし書物だけにとらわれず自分の足で歩き目で見、手で触り、あるいは口にすることで確かめるという実証主義的な面を持つ。また世に益することを旨とし、著書の多くは平易な文体でより多くの人に判るように書かれている。
70歳で役を退き著述業に専念。著書は生涯に60部270余巻に及ぶ。主な著書に『大和本草』、『菜譜』、『花譜』といった本草書。教育書の『養生訓』、『大和俗訓』、『和俗童子訓』、『五常訓』。紀行文には『和州巡覧記』がある。
『大和俗訓』の序に「高きに登るには必ず麓よりし、遠きにゆくには必ず近きよりはじむる理あれば」とみえるように、庶民や女子及び幼児などを対象にした幅広い層向けの教育書を著した。
思想書としては、1712年(正徳2年)の『自娯集』。学問の功は思にありとして、教義・道徳・教育等の意見を著した『慎思録』、朱子学への観念的疑問等を著した『大擬録』などがある。
1714年(正徳4年)に没するに臨み、辞世の漢詩2首と倭歌「越し方は一夜ひとよばかりの心地して 八十やそじあまりの夢をみしかな」を残している。
1911年明治44年)6月1日、贈正四位

貝原益軒学習の碑[編集]

父の知行地で、益軒が幼年を過ごした福岡県飯塚市に「貝原益軒学習の碑」がある。

脚注[編集]

  1. ^ 貝原益軒『養生訓・和俗童子訓』(岩波文庫、1961年昭和36年))p.282、『口語 養生訓』(日本評論社、2000年平成12年))pp.379-380

参考文献[編集]

関連項目[編集]

外部リンク[編集]

Kaibara Ekken - Wikipedia

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Kaibara Ekken

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Bronze Statue of Kaibara Ekken at his gravesite (Kinryū-Temple, Fukuoka-City, Japan)
In this Japanese name, the family name is Kaibara.
Kaibara Ekken (貝原 益軒?, December 17, 1630 – October 5, 1714) or Ekiken, also known asAtsunobu (篤信) was a JapaneseNeo-Confucianist philosopher andbotanist.
Kaibara was born into a family of advisors to the daimyo of Fukuoka Domain in Chikuzen Province(modern-day Fukuoka Prefecture). He accompanied his father to Edo in 1648, and was sent in 1649 toNagasaki to study Western science. At his father's urging, he continued his studies in Nagasaki as a rōnin from 1650 through 1656. He then re-entered service to Kuroda, which led to his continuing studies in Kyoto. After his father's death in 1665, he returned to Fukuoka.[1]
Kaibara's two most significant contributions to Japanese culture were the study of nature based on a blend of Western natural science and Neo-Confucianism, and the translation of the complex writings of Neo-Confucianism into vernacular Japanese.
"Yamato honzō". Book of botany written by Kaibara Ekken in 1709. Exhibit in the National Museum of Nature and Science, Tokyo, Japan.
Kaibara's science was confined toBotany and Materia medica and focused on the "natural law". Kaibara became as famous in Japan as people such as Charles Darwinwhen it came to science. He advanced the study of botany in Japan when he wrote Yamato honzō,(Medicinal herbs of Japan) which was a seminal study of Japanese plants. The 19th-century German Japanologist Philipp Franz von Siebold called him the "Aristotle of Japan."[1]
Kaibara was known for his manuals of behavior, such as changing his Confucian ethical system based on the teachings of Zhu Xi (also known as Chu Hsi) into an easy "self-help" manuals. As an educator and philosopher, it appears that Kaibara's main goal in life was to further the process of weaving Neo-Confucianism into Japanese culture. In this context, he is best known for such books as Precepts for Children andGreater Learning for Women (Onna daigaku); but modern scholarship argues that it was actually prepared by other hands. Although the genesis of the work remains unchallenged, the oldest extant copy (1733) ends with the lines "as related by our teacher Ekiken Kaibara" and the publisher's colophon states that the text was written from lectures of our teacher Kaibara."[2]

Published works[edit]

  • Dazaifu jinja engi (History of Dazaifu Shrine).[3]
  • Jingikun (Lessons of the Deities).[3]
  • Onna daigaku (Greater Learning for Women), c. 1729.[4]
  • Shinju heikō aimotorazaru ron (Treatise on the Non-Divergence of Shintō and Confucianism).[3]
  • Yamato honzō (Medicinal herbs of Japan), 1709.
  • Yamato sōhon (Grasses of Japan).[5]
  • Yōjōkun (The Book of Life-nourishing Principles), 1713.[5]

Notes[edit]

  1. Jump up to:a b Yonemoto, Marcia. (2003).Mapping Early Modern Japan: Space, Place, and Culture in the Tokugawa Period (1603–1868).p. 49.
  2. Jump up^ Ko, Dorothy et al. (2003).Women and Confucian Cultures in Premodern China, Korea, and Japan. p. 199.
  3. Jump up to:a b c Encyclopedia of Shinto - Home : Personalities : Kaibara Ekiken
  4. Jump up^ ...Click link for excerpt paragraphs
  5. Jump up to:a b Regions - IIAS Newsletter Online

References[edit]

External links[edit]