2020/03/29

09 [김지하칼럼] 우리 삶의 주체



광주일보



[김지하칼럼] 우리 삶의 주체
2009년 04월 01일(수) 23:59

내가 주체란 표현을 쓰자니 우습다. 똑 북조선 짝퉁 같아서다. 그러나 언어란 공용의 재산이다. 함부로 쓰는 자가 문제지 옳게 쓰는 사람이 잘못일 리는 없다.
옳게 쓰는 사람 그 사람은 또 옳게 사는 사람이기도 한 법이다. 누가 옳게 사는 사람일까? 옳게 산다는게 도대체 무엇일까? 오늘 우리 삶에서 가장 심각한 문제는 바로 이것이다. 그것이 과연 무엇인가? 그것을 안다는 것은 그러나 그리 쉬운 문제는 아니다. 그것을 아는 길 중의 하나가 바로 우리들 삶의 주체가 누구인가를 아는 일이다.
그래 그 주체는 과연 누구란 말인가? 이 또한 그리 쉬운 대답을 기대하기는 어려운 문제이겠다. 어찌보면 유산자, 중산층, 비즈니스맨, 지식인들 같기도 하고 또 어떤 사람들은 노동자, 농민이라고 서슴없이 말한다. 그들이 주체가 아니라고 대답하기 이전에 먼저 물어야 할 것이 있으니 어떻게 사는 사람이 주체냐 하는 것이고 그럴 땐 왜 그러냐 하고 묻는 속에서 그 사회적 삶의 바람직한 철학이 무엇이냐에 대한 그야말로 바람직한 철학적 대답이 나오는 법이다. 또 그것이 나올 때 바로 그 주체를 중심으로 한 삶의 삶다운 개선 행위가 시작되는 것이며 비로소 그 삶과 사회는 제대로 발전하게 되는 법이다.
과연 주체가 누군가? 그것은 시대마다 다를 것이다. 그러면 이 시대는 어떤 시대이고 이 시대는 어떤 사람들이 주체로 되는 것일까? 이 시대를 쉽게 규정하는 것은 그야말로 쉽지 않은 일이다. 그러나 쉽지 않다고 해서 또 그렇게 불가능한 일도 아니다. 과연 무엇인가?
나는 지난해 봄 서울 시청앞 촛불시위 때 이런 글을 인터넷 신문 프레시안에 기고한 적이 있다.“새로운 시대가 시작되었고 새로운 시대의 새로운 주체가 나왔다. 그들은 인류역사상 단 한번도 주체가 돼 본적이 없는 ‘꼬래비들’, 즉 미성년, ?은 주부들, 그리고 비정규직이나 노인, 홈리스를 포함한 쓸쓸한 대중들이다”라고.
이제 과연 새로운 시대라고 부를만한 때가 시작되었는가? 되었다. 유럽 보수 경제학의 온상인 ‘마아가렛·대처룸’ 안에 그대로 앉은 채 영국 보수파 총리 고든·브라운이 왈, ‘워싱턴 콘센서스는 끝장났다. 이젠 보수도 진보도 그 하나만으로는 경제학도 정치학도 아무것도 아니다. 새로운 시대가 오고있다. 어찌할 것인가?’(런던 타임스)
워싱턴 콘센서스가 무언인가? 대처와 레이건이 합의한 신자유주의 세계화 시장전략이다. 그것이 끝장났다는 이야기다. 새로운 시대가 아닌가? 독일수상 메르켈이 최근 동유럽의 대몰락을 보고 내뱉은 말이라고 한다. ‘유럽은 어두워지고 있다. 동쪽부터 컴컴해지고 있으니 이 밤은 과연 그 어떤 역사적인 종말일 것인가?’
이 시대를 혹자는 로마문명 붕괴의 6세기 후반, 유럽 르네상스 이후 중세 카톨리시즘 몰락의 17세기 중반에 비교하기도 한다. 요컨대 유럽에 대한 세계지배의 전체 역사가 끝난다는 뜻이다. 이른바 정역(正易)의 ‘기위친정(己位親政)’이다.
지난 3월 26일 한국언론회관에서 열린 ‘뉴딜연합’세미나에서 좌우사회과학파 전원이 ‘주체가 누구인가?’에 대해 ‘아파트 거주자, 전업 주부, 노인, 입시준비생’이라고 입을 맞췄다. 바로 촛불의 주체들 아닌가!
예수복음의 그 ‘네페쉬하야들’이고 ‘예루살렘 입성’과 ‘무덤에서 부활하는 하늘나라의 주인공들’이며, 정역의 바로 그 ‘기위친정’때의 십일일언(十一一言)의 주체들 아닌가! 정말 새 시대 새 삶의 주체들이 이들 아닌가!
누군가 코웃음을 치며 ‘긴급한 위기 대응의 뉴딜 경우니까 그렇지’ 할 것이다.
그러나 가장 중요한 것은 이것이다. 그날 200여명의 좌우 사회과학자 거의 전원이 대체적으로 합의된 공론의 흐름이 이제껏 단 한번도 서양식 사회과학이 사회적 주체로서 다룬 적이 없는 바로 이들이야말로 이제부터 오고 있는 새 시대에는 참으로 새로운 사회과학 연구의 주체로 등장하고 있다는 내용이라는 것이다. 과연 새시대는 새시대다. 그렇다면 우리의 삶은 어떤 것이어야 할까?
〈시인·동국대 석좌교수〉

김지하 사상기행 푸른 자전거(산문&콩트) | 2005-



장재선의 문화노트 :: 문화일보 카페



김지하 사상기행 푸른 자전거(산문&콩트) | 2005-01-17 21:49:06

제이제이(jeijei2) http://cafe.munhwa.com/literarture/649




지난 64년 한일협정 비밀문서가 공개돼 국민들의 분노를 사고 있습니다. 당시 박정희정부는 국민의 개인보상청구권을 포기하는 대신 ``경협차관``을 얻어왔습니다. 그 협정이 김종필과 당시 일본 외상 오히라의 비밀메모에 의한 것임은 이미 알려져 있는 사실과 같습니다. 김-오히라메모는 결국 박정권이 겨레를 팔아 몇 푼의 정권 유지자금을 빌려오는 데 합의한 것이었습니다.
이 문학노트의 자유게시판에 이풍호 시인께서 올려놓으신 김지하 선생에 관한 영문의 글에서도 나타났듯이 당시 김지하와 같은 열혈 대학생들은 한일협정에 격렬하게 반대했습니다. 후에 김지하시인은 저항가에서 생명 사상가로 심신의 위치를 바꾸지만, 그 생명사상이 어쩌면 64년 데모와 크게 다르지 않다는 것을 지금 이 순간 해 봅니다.
다음은 몇 해 전에 김지하 사상기행을 읽고 쓴 서평으로 어느 지방신문사에서 펴낸 잡지에 실렸던 것입니다.

서평- 김지하 사상기행1, 2/ 이문구등 기록, 황지우 대담

민족사상으로 거듭날 때다

시인 김지하가 ‘사상기행’을 떠난 것은 84년 12월이었으나 그것이 책으로 묶여 나오기까지는 14년여의 시간이 흘러야 했다. 그것은 소설가 이문구가 정리한 당시의 녹취 노트가 없어졌다가 다시 발견된 사정 때문이었는데, 그렇게 오래 묵어서 세상에 나온 만큼 두 권의 책은 숙성의 도가 한껏 높아서 읽는 이로 하여금 그저 취하게 할 뿐, 무어라 떠들 엄두가 나지 않게 만든다. 그러므로 그 취한 느낌을 말하고자 하면서도 이 책이 가르쳐주는 길을 쭈욱 따라가면서 간간이 소회를 풀어놓는 것으로 대신할 따름이다.

‘사상기행’은 당시 사십대 중반의 나이에 ‘생명운동’을 주창하고 있던 김지하가 남녘의 산하를 통해 그 실체를 만져보기 위한 것이었는데, 거기엔 이문구와 송기원, 임진택 , 장선우 등이 동참하고 기행 중에 송기숙, 황석영, 최창조 등이 합류한다. 이 책의 머리말에 소개된 대로 군사정권이라는 절망적인 어둠 속에서 빛을 모색하던 당대 지식인들의 눈물겨운 몸부림의 기록인 것이다.

나는 기억한다. 최루탄 내음이 가시지 않던 캠퍼스에서 선배들이 불만스런 표정으로 나누던 이야기를. “ 김지하가 변했다더라, 이전처럼 투쟁에 나서지 않고 무슨 생명운동인가를 한다더라. ” 또 기억한다. 85년 봄에 학교 근처의 출판사가 주최한 백제문화기행에 함께 갔던 그 그리운 얼굴들을. 그 행로는 부여, 공주와 익산을 거친 것이었으므로 김지하의 사상기행과 상당부분 일치한다. 당시에 그런 기행을 뜻있는 이들이 여기저기서 계획했던 것은 역설적이게도 어느 부분 군사정권의 덕분이었을 것이다.

김지하의 『사상기행』에서 우선 눈에 띄는 것은 역사의 숨결이 배어있는 우리 산하의 모습이 손으로 만져질 듯이 생생한 사진들인데, 그 것들의 한 켠에 그 곳에서 사색하거나 대화를 나누는 일행의 모습을 또 하나의 컷으로 담아놓은 것은 절묘한 편집이라 하겠다. 기행은 서울의 운당여관이라는 곳에서 시작하여 옛 백제의 땅으로 접어드는데, 훗날의 지배자들에 의해서 백제역사가 졸렬한 것으로 각색되는 것에 대한 이문구의 토로는 절절하면서도, 능청스러운가 하면 통렬한 것이기도 하다.

일행은 계룡산에 다다라 그 ``산주로 군림해온 지 오래``라는 승려 송명초를 만나는데, 그의 미륵신앙에 관한 사설은 김지하와 대거리를 할 만 하다. “미륵불이 하강하기 전에 양귀왕(糧鬼王)이 먼저 나와 터를 닦는다”는 석가의 예언이 있는 바, 송명초는 지금 배가 큰 자들이 독과점을 하고 갈수록 부익부 빈익빈 현상을 빚어내고 있는 현실이 그 실증이라고 한다.
이 말을 책에서 읽을 때 필자의 머릿속에 문득 떠오르는 이가 있으니, 그는 『정역(正易)』으로 알려진 김일부 선생의 손자 제자뻘이 되는 원성 박상화 선생이다. 선생은 평생 민족사상을 연구하고 그것을 펴는데 평생을 바쳤는데, 우리같은 병아리 학도들을 만날 때마다 하시는 말씀이 있었다. “ 달걀이 제대로 썪어야 부화하듯이 지구의 부도덕이 극치에 달하면 후천개벽이 가깝다는 소식이 올 것입니다. ”

김지하 일행이 갑오농민전쟁의 흔적을 더듬어가기로 했으니 공주의 우금고개를 밟고 논산 전주를 거쳐 수운 최제우의 ‘칼노래’가 들리는 남원의 교룡산성으로 향하는 것은 너무 당연하다. 일만명의 동학도에게 제복을 입혀 남원에서 운봉으로 진격했던 김개남포의 어마어마한 전투력. 그것이 가능했던 것은 남원이 양반도시가 아니라 상공업행위를 배경으로 한 물산축적이 가능한 아전도시였기 때문에 가능했다는 해석. 김지하의 이러한 새로운 역사해석은 “여기는 동학과 아무런 관계가 없습니다”라는 남원유지들의 말 때문에 역설적으로 설득력을 갖는다. 그것을 김지하는, 여기 사람들이 과거의 역사를 패배로 보고 아예 지워버리려 한 ‘자기배신’으로 본다.

이렇게 씁쓸한 ‘배신의 현장’을 목격했지만, 남원까지 와서 한 자락의 판소리 듣지 않을 수는 없는 노릇, 소리꾼 김은숙을 청해 <흥보가>를 듣고 임진택이 화답한 끝에 김지하가 그 유명한, 아무도 말릴 장사가 없는, 흘러간 유행가 메들리를 <황성옛터>로 끝맽었다.
김지하가 사숙한 19세기 사상가에 최수운, 김일부와 더불어 강증산이 있다는 것은 널리 알려진 사실이거니와 증산의 사상이 오늘날 종교의 형태로 포교되고 있다는 것도 모르는 사람이 드물 지경이다. 그러나 김지하는 증산의 고향, 김제 금산사를 향해 가는 길에 이렇게 말한다. “ 증산을 과학적으로 실천적으로 받아들이려면 대중운동 형태로 받아들여야 해. 종교종단 조직종단 형태로 받아들여가지고는 그분 자신이 얘기했던 것을 거꾸로 이해하는 게 된다구. ”

이 말은 소설 『단(丹)』의 실제 주인공이었던 ‘우학도인’ 권태훈옹이 대종교의 총전교였던 시절에 내게 들려주었던 말씀을 생각나게 한다. “ 대종교는 종교가 아니야. 지금 외피를 그렇게 썼을 뿐이지. ”

김지하 일행은 금산사 경내에서 스스로를 ‘사도구니’라 칭하는 할머니 보살을 만나는데 그의 말은 그냥 지나칠 수가 없을 정도의 ‘도력’을 뿜는다. “ 내 참, 그래서 금산사 미륵님이 밟고 계신 솥에다가 모든 종교들을 다처넣고 푹푹 삶아서 시루에다 찌면 떡이 된다, 민족종교로다가 통일을 해야 한다, 민족의 얼을 찾아야 한다, 제가 그렇게 말했어요. ”

사상기행 2권에 실린 김지하와 황지우의 대담은 40대중반에 이루어진 기행을 50대말의 나이에 ‘우주적 사색’으로 되돌아보고, ‘단군사상’으로 세간에 표현되는 그 것의 실천적 방법을 모색하는 자리로 읽혀진다. 황지우가 한마디 물으면, 김지하의 대답은 누가 표현했듯이 ‘호수에 돌던지면 물결이 일듯이 일파만파를 일으키며 ’ 읽는 이를 끌어들인다.
90년대 이후로 ‘신경증’ 때문에 많이 아팠다는 김지하가 그걸 극복하며 특별히 내놓은 것은 ‘단전호흡’이고 과거보다 더 강조하는 것은 민족재래의 경전 <천부경>과 후천세계 역으로 알려진 김일부의 <정역>이다. ( 김지하는 앞으로 ‘지하’란 이름대신 ‘영일(英一)’이라는 본명을 회복하고 싶다고 말했는데, 천부경의 첫 귀절‘일시무시일(一始無始一)’을 생각하며 필자는 즐거워했다. )
필자가 이 대담에 취해 몽생(夢生)했지만, 다만 한 가지 섭섭한 것은 대담중에 ‘영가무도’란 말을 두차례 하면서도 원성 박상화 선생이 체계화한 ‘영가무도’에 대한 언급이 없었다는 점이다. 단순히 춤추고 노래하는 것을 영가무도라고 할 수도 있겠지만, ‘음아어이우’의 다섯 가지 소리를 통하는 우리 겨레의 전통 수련법을 ‘영가무도’ 라고 한다는 것을 모를 리가 없을 텐데...

이 책에 나온 것과 최근에 가진 매스컴과의 인터뷰를 살펴보면, 김지하는 앞으로 ‘신인간’을 주창하며 그 실천적 운동을 펴갈 것으로 보인다. ‘신인간’이란 홍익인간, 이화세계의 줏대를 지니고 사상의 혼돈을 감당할 만한 사람을 말하는 바, 그 구체적 펼침은 앞으로 기대해 봐야 할 일이다.

이 대목서 우리 지식사회에 한 마디 하자면, 김지하의 ‘단군사상’에 그저 흠흠거리는 태도를 거두어야 한다는 것이다. 거대한 사색의 결과가 겨우 그 ‘신화’에 기대는 것이냐는 태도는 지극히 서구 편향적인 시각일 따름이다.
프랑스에 있는 홍세화가『인물과 사상』6월호에 지적한 것처럼, 우리 지식사회는 파리에서 거들떠 보지도 않는 ‘포스트모더니즘 ’을 단지 거기서 태동했다는 이유만으로 무조건 숭앙하고 말끝마다 포스트 운운 하는 사대주의 경향을 버리지 못하고 있는 것이다.


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[삶과 추억] 50만부 베스트셀러 ‘한국사 이야기’로 역사 대중화 - 중앙일보



[삶과 추억] 50만부 베스트셀러 ‘한국사 이야기’로 역사 대중화 - 중앙일보




50만부 베스트셀러 ‘한국사 이야기’로 역사 대중화
[중앙일보] 입력 2020.03.19


이이화“나는 절반은 역사책 쓰는 사람이고 절반은 현실 속의 역사 운동가”라 했던 재야사학계의 거두 이이화(李離和·사진) 선생이 18일 오전 별세했다. 84세.





역사학자 이이화
단군 대제국 등 민족주의 비판
김구·이순신 우상화엔 경계고인은 사학을 전공하지 않았지만, 50년 넘게 한국사를 연구하며 일반인 눈높이에 맞춘 책으로 역사의 대중화에 기여했다. 『인물로 읽는 한국사』 『만화 한국사』등을 통해서다.

특히 해방 이전까지를 다룬 『이이화 한국사 이야기』(22권, 한길사) 는 1994년 집필을 시작, 10년 만에 완간했으며 20여 년 동안 300쇄, 50만 부를 찍었다. 개인이 쓴 한국 통사로는 최대 분량이다. 정치사가 아닌, 생활사와 문화사를 중심에 두고 역사 속 민중에 주목해 서술했다.

1936년 주역의 대가 야산 이달의 넷째 아들로 대구에서 태어난 고인은 전북 익산으로 이주한 뒤 부친에게 사서(四書)를 배웠다. 학교엔 다니지 못했다. 6·25 전쟁이 난 1950년 가출, 고학으로 광주고와 훗날 중앙대에 편입된 서라벌예대 문예창작과를 다녔다. 대학 중퇴 후 술집 종업원, ‘불교시보’ 기자, 학원 강사 등을 하며 일간지 임시직을 거쳐 한국고전번역원의 전신인 민족문화추진회에서 고전을 번역했다. 이후 서울대 규장각에서 고전 해제를 썼다. ‘허균과 개혁사상’ ‘척사위정론의 비판적 검토’ 같은 글로 명성을 얻었다.


고대부터 현대를 오가며 연구·서술한 고인은 비판도 받았다. 고인은 중앙선데이와 2015년 인터뷰에서 “(고대사로) 나를 역적 취급하는 이들도 있지만 내 입장은 과학적 역사학을 해야 한다는 것이다. 단군이 대제국을 건설했다는 것과 같은 억설을 배제해야 한다”고 주장했다.

김구 선생과 이순신 장군에 대한 우상화를 경계해야 한다고 주장했고, 역사 속 여성 인권에도 관심을 기울였다. 무엇보다 “역사에선 민족 우수성보다 중요한 것이 진실”이라는 신념이 확고했다. 일본과 중국의 역사 왜곡엔 단호한 대응을 강조하면서 우리 민족의 우월성을 앞세우는 민족주의 사관도 경계했다.

또 “나를 ‘좌빨’이라 하는 사람도 있지만 나는 철저한 민주주의 신봉자”라고 했다. 자신을 재야 사학자라 부르는 데 대해 “나는 강단 사학과 정면 대결한 적 없다. 어느 쪽이든 엉터리 주장에 반대할 뿐”이라고 말했다.

고교 후배인 박석무 다산연구소 이사장은 “이 선생은 고졸 출신으로 소신껏 연구해 일가를 이룬 인물이다. 역사의 아웃사이더들에게 관심을 기울였다”고 평했다.

단재상, 임창순 학술상을 받았고 2014년엔 원광대에서 명예박사학위를 받았다. 역사문제연구소장(2대), 동학농민혁명기념재단 이사장 등을 지냈다. 유족은 부인 김영희 씨와 아들 응일 씨, 딸 응소 씨. 빈소는 서울대병원 장례식장. 발인은 21일 오전 10시. 2072-2010.

김호정 기자 wisehj@joongang.co.kr

[출처: 중앙일보] [삶과 추억] 50만부 베스트셀러 ‘한국사 이야기’로 역사 대중화

알라딘: 김지하의 수왕사

알라딘: 김지하의 수왕사



김지하의 수왕사 - 삼천 년을 짓밟혀 온 못난 백성들과 여인들의 역사 
김지하 (지은이)올리브(M&B)2013-11-27




7.0100자평(2)리뷰(0)


292쪽
152*210mm
400g

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책소개


인류사 전체를 관통하는 거시 역사관으로 바라본 김지하 시인의 사상사. 저자는 "부권제가 지배했던 시대에 인류는 권력과 투쟁, 전쟁과 대결이 뒤엉킨 시대를 살아왔다. 하지만 인류는 지난 시절 짓밟혀온 여성과 어린이, 백성들이 새 역사의 주인공으로 등장하는 시대에 접어들었는데 이것이 후천개벽이고 대화엄세상"이라고 말하면서, 역사가 바야흐로 고대 모권제 시대에서, 3천년에 걸친 부권제시대를 거쳐 다시 달, 물, 여성, 어린이 중심의 모성 주도의 새시대로 전환되고 있다는 것을 밝힌다.




목차


1. 3천년을 짓밟혀 온 못난 백성들과 여인들의 역사(水王史) ∥··· 15p

2. 스탠포드(Stanford University) 大學敎 특강 ∥··· 209p

3. LA 동포들 앞에서의 열여섯 가지 이야기 ∥··· 223p

4. 特別 寄稿 ∥··· 228p

5. 講演 - 다섯 척의 배 ∥··· 237p

6. 김지하의 바다 시 ∥··· 273p


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책속에서

수왕(水王)역사의 출발점은 '모심(섬김)'

'모심'은 수왕(水王) 역사의 기점이다. 그리고 모심은 동학(東學)사상의 핵심이다. 또 모심은 묘연화엄개벽(妙衍華嚴開 闢)의 시작이다. 모심(섬김)은 예수 사상의 근간이고 퇴계, 남명의 영남학의 보물이다. 또불교적 합장(合掌)과 남무(南
無)의 길이다.
그 모심이 또한 위기에 부딪히고 있는 현대 세계 경제의 살길이기도하다. 아날학파(Annales School)의 페르낭 브로델
(Fernand Braudel)은 '산업혁명이라는 비행기가 뜨려면 적어도 50여 년의 비행기를 만드는 준비 기간이 꼭 필요하다.'
라고 했다. 축적 순환의 장기지속이라는 콩종튀르 (conjoncture)가 바로 그것이다. 콩종튀르가 곧 모심이다. 아닌가?
지금이 바로 현대 신시(神市) 에로의 콩종튀르 시기가 아니던가?
3천 년을 짓밟혀 온 아이들과 여성들과 못난 백성들(玄覽涯月民)이 선, 후천개벽으로 한번 일어서려면 먼저 모심실천 이 철저히 요구된다.
수왕사(水王史)란 바로 이 역사요, 이 역사의 근현대 한민족적 흐름의 하나를 말한다.
나는 본디 동학당(東學黨)이다.
그러나 천도교가 아니고 '나 홀로 동학당'이다. 내 집안이 동학당이요, 그 이전엔 또 당취불교(黨聚佛敎)였다. 증조부와 조부와 조모 이야기다. 내 부친은 남로당(南勞黨)이 아닌, 수왕회 계열인 오성택 (吳成澤) 뒷개네의 공생주의(共生主義) 오목당이었다. 그러다가 나중에는 남로당으로 합당한 수왕(水王)빨갱이였다. 이 수왕사 이야기를 어디서 들었느냐는
질문들이 나올 수 있는데 그 근원은 바로 우리 집안이다. 집안에서 들은 이야기의 순서를 숫자로 표기한다.
기억의 숫자는 역사적 상상력의 순서로서 심오한 의미가 있다. 기억이란 기이한 것이어서 지우려고 하면 서서히 지워
진다. 내가 한창 자랄 때 아무리 생각해도 내 생애에 이롭지 못할 것 같아 이 기억을 지우려 노력했다. 그러다 광우병 사건이 났을 때 시청 앞 촛불을 접하며 다시 살아나기 시작해서 한편의 역사로 엮어졌다.
동학당 김이민(金以民)선생은 우리 집안의 6촌 할아버지 뻘로, 왜 지워진 기억이 다시 살아났을까? 아이들과 여성들과 못난 백성들의 화엄개벽이 시작되어서인 것이다. 실로 이제 수왕사는 시작이다. 도입부의 들쑥날쑥한 기록들을 다듬지 않고 그대로 두고, 후반부의 무슨 공부 과제 같은 메모들을 숫자만 붙여 그냥 그대로 두는 까닭은 그것이 곧 수왕사의 시작이기 때문이다.
다시 말한다. 수왕사는 이제 참으로 시작이다. 세계는 수왕사와 함께 선, 후천 융합 대화엄개벽과 함께 획기적으로 크게 변할 것이다. 그 뒤는 어찌될까? 우선은 일단 정역(正易)의 김일부(金一夫) 주장처럼 춘분(春分), 추분(秋分)이 중심이 되는 4천 년 유리세계(琉璃世界)가 올것으로 믿는다. 그리고 월인천강(月印千江)과 일미진중함시방(一微塵中
含十方)의 해인삼매(海印三昧)가 오지 않을까? 또 태양지정(太陽之政)이 오지 않을까?
다만 지금 당장 우리에게 요구되는 것은 수왕사와 같은 지극한 모심, 바로 그것이다. 그래서 거추장 스럽지만 수왕사 앞에 일부러 '모심'이란 두 글자를 강조해 넣는다.

원주에서 접기

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저자 및 역자소개


김지하 (지은이)




1941년 전남 목포에서 태어났다. 1966년 서울대학교 미학과를 졸업했다. 1969년 ≪시인≫지에 <황톳길> 등 시 5편을 발표하며 등단했다. 시집으로는 ≪황토≫(1970), ≪타는 목마름으로≫(1982), ≪남(南)≫(1984), ≪살림≫(1987) , ≪애린 1·2≫(1987), ≪검은 산 하얀 방≫(1987), ≪이 가문 날에 비구름≫(1988), ≪나의 어머니≫(1988), ≪별밭을 우러르며≫(1989), ≪중심의 괴로움≫(1994), ≪화개≫(2002), ≪유목과 은둔≫(2004), ≪비단길≫(2006), ≪새벽강≫(20... 더보기


수상 : 2010년 영랑시문학상, 2003년 공초문학상, 2002년 대산문학상, 2002년 만해문학상, 1993년 이산문학상
최근작 : <흰 그늘>,<우주생명학>,<중심의 괴로움> … 총 89종 (모두보기)




출판사 제공 책소개

수왕사(水王史)는 여성중심의 역사서이자 사상서다.

김지하 시인이 역사서를 펴냈다(올리브 M&B). 아주 독특한 역사서다. 저자는 역사를 인류사 전체를 관통하는 거시(巨視) 역사관으로 역사를 바라본다. 역사가 바야흐로 고대 모권제 시대에서, 3천년에 걸친 부권제시대를 거쳐 다시 달,물,여성,어린이 중심의 '모성' 주도의 새시대로 전환되고 있다는 것이다.

김지하에 의하면

"부권제가 지배했던 시대에 인류는 권력과 투쟁, 전쟁과 대결이 뒤엉킨 시대를 살아왔다.하지만 인류는 지난 시절 짓밟혀온 여성과 어린이, 백성들이 새 역사의 주인공으로 등장하는 시대에 접어들었는데 이것이 후천개벽이고 대화엄세상"이다.



수왕사의 뜻

수왕사란 '수왕' 의 역사라는 뜻인데 물은 음,여성을 의미하므로 '수왕'이란 쉽게 말하면 '여자임금'이다. 저자는 십수년 간의 자료조사와 답사 연구를 통해 1895년 4월 5일 동학의 2대 지도자인 해월 최시형이 중심이 되어, 수왕회(水王會)를 결성하였음을 밝혔다. 수왕회는 지하 비밀조직인데 9인이 참여했다.



孫天民 (손천민, 東學)

金以民 (김이민, 東學)

印正言 (인정언 ,南學)

奇世椿 (기세춘, 正易)

彬杉 和尙(금강산 당취두목)

乃紅 스님(모악산 수왕사 주지)

'민'(백두산 천부경 수련자)

蝨('이', 李水仁, 28세, 여성, 海月 수발 동학당)海月(최시형)이 그들이다.



수왕회는 해월 최시형선생이 양수리에 피신해 있을 때 수발을 들던 李水仁(스스로를 벌레'蝨'라고 부름, 동학당)이라는 여인을 수왕으로 등장시킨다.이수인이라는 여성은 앞으로 다가올 세상의 세 이치는



"첫째. 모성(엄마 마음),

둘째, 밥,

셋째, 여성 몸의 월경(月經)이다."



라고 발언함으로써 여성이 역사의 주체인 동시에 모성이 역사의 핵심가치임을 선언한다. 앞으로 여성지도자들과 여성주도의 수왕의 시대가 온다는 뜻이다.

참가자 면면을 보면 알 수 있듯 수왕회는 전래되어온 유,불,선의 사상적 지도자들의 비밀조직이다.이 모임은 부권제 봉건권력인 이조 왕조의 감시를 피해 27차의 비밀 회합을 갖고 다가올 새 세상을 준비한다. 수왕회에서는 고조선의 국가사상인 천부경과 불교,동학과 정역 등 민족사상을 망라하여 연구한다.



수왕사에는 김지하의 집안 내력이 포함되어 있다.

"나는 본디 동학당(東學黨)이다. 그러나 천도교가 아니고 '나 홀로 동학당'이다. 내 집안이 동학당 이요, 그 이전엔 또 당취불교(黨聚佛敎)였다. 증조부와 조부와 조 모 이야기다. 내 부친은 남로당(南勞黨)이 아닌, 수왕회 계열인 오 성택(吳成澤) 뒷개네의 공생주의(共生主義) 오목당이었다. 그러다 가 나중에는 남로당으로 합당한 수왕(水王)빨갱이였다" 조선말기 평범치 않은 가족사가 자연스레 이 책에 스며들어 있다. 아니 어쩌면 이런 가족사는 수왕사를 연구하고 세상에 내놓는 동기이자 원동력일 수도 있다.



얼마전 세계를 휩쓸었던 '1%대 99%' 운동, 일본을 휩쓴 지진과 쓰나미, 겨울을 앞둔 11월에 필리핀을 강타한 사상유례없는 태풍 등 기상이변 등 은 저자가 이 책을 집필하게된 또하나의 계기를 제공하였다.전 세계가 경제적 혼돈과 빈부격차, 금융회사,정부에 대한 분노를 접하며 저자는 이 세계적 혼란은 맑스주의의 부활이나 이른바 '따뜻한 자본주의'를 통해 해결될 수 있는 문제가 아니라고 말한다. 환귀본처(還歸本處)를 통해 우리의 '지혜로운 과거'를 다시 살펴 미래에 대한 설계를 해보자는 것이다.



섬강(蟾江)주변에서 시도된 동서양 사상의 융합

섬강은 횡성 평창 원주 일대를 흐르는 작고 아름다운 강이다. 이 책에서 저자는 섬강을 둘러싸고 천주교와 실학, 동학과 화엄불교 등이 공존하며 밀접히 교류하고 융합을 시도했던 역사에 주목한다. 섬강에서 가까운 곳, 곤지암, 천진암에는 천주교의 성지가 있다. 정약용도 남양주출신이다. 해월선생을 중심으로 수왕회가 이 일대에서 활동했다.섬강은 사상사적으로 중요한 흐름을 품고 있는 곳이다. 해월선생이 한양에서 처형되었을 때 시신을 들쳐업고 내려가 여주에 묻은 이가 바로 천주교인 옹기장수 요섭(要攝)이었다.이에관한 오묘한 인연이 소개되고 있다.



식민사관이 말살한 우리 사상사(思想史)

이 책 곳곳에서 언급되어있다시피 전라도 일대에 광범위하게 번성했던 이른바 '남학밭'과 김일부 선생의 정역, 수운 최제우 선생의 동학,화엄불교와 천부경 산해경 등은 모두 우리 민족사상의 자산이자, 인류의 미래를 밝혀줄 수 있는 등불이다. 우리는 일제와 6.25를 거치며 근현대사의 심각한 역사적 사상적 단절을 경험했다. 일제와 해방이후 서구에서 유입된 좌우 이념들은 우리 심오한 민족사상을 누르고 감추고 왜곡해왔다. 일제는 식민지 근대화론을 내세우며 조선말기와 근대에 걸쳐 한반도를 후진적이고 피폐한 땅이었다고 강변하고 있다. 하지만 이 땅 한반도에는 동서양의 철학과 종교를 융합, 재창조하고 인류의 미래를 설계하고 구상하는 원대하고 심오한 사상이 꽃피고 있었다. 사상뿐 아니라 미래의 주인인 여성 어린이 쓸쓸한 백성들에 대한 광범위한 교육과 모임, 사회조직 등이 결성되고 있었으니 계,품앗이(시간제 노동으로 협동하 는 노동방식),소쿠리(종교인, 지식인, 문화인, 선비, 승려의 모임) 등이다.게다가 정신 육체적 건강을 위해 다양한 방식의 춤(배꼽춤 등)과 수련(선수련)도 보급되었다.



이 책을 읽지않고 여성운동사를 말하지 말라

그동안 여성운동은 서양에서 유래된 페미니즘이 주도해 왔다. 하지만 서구의 페미니슴은 끝났다.서구 페미니슴의 젠더(Gender) 투쟁이 완전 몰락하고 남성 가부 장 반동(反動)과 사상사 역공(逆攻)이 지배하고 있다. '김지하의 수왕사'를 통해 빛나는 우리 여성운동사를 재정립하는 계기가 되었으면 좋겠다. 이 책에는 천도교(天道敎) 여성 리더였던 주옥경(朱鈺卿) 최초의 여성명창이었다는 이화중선(李花仲仙) 최초의 여성 기철학자(氣哲學者) 임윤지당(任允摯堂) 송도 기생 황진이(黃眞伊),이조 초기의 프리섹스 여성 어을우동(於乙于同) 그리고 수왕사 문학의 정수라 할 수 있는 박경리 작가의 문학세계가 소개되어 있다.



수왕사와 입고출신(入古出新)

수왕사는 논문이 아니다.학계에 최초로 제기되는 심오한 민족의 사상사다. 심각한 문제제기다. 수왕사는 역사적 혼돈과 자연적 대혼란을 극복하고 인류가 미래를 향해 나아가기 위해 반드시 재조명되어야 하는 엄연한 우리의 정신세계이고 역사적 사실이다.우리의 경험이다. 이것을 주목하고 재창조해야 한다. 하지만 그렇다고 저자 김지하는 복고주의를 주장하지 않는다.그는 입고출신(入古出新)을 말한다.'옛것으로 들어가 새것을 내오자'는 것이 그가 십수년간의 각고의 노력끝에 수왕사를 쓴 이유일 것이다. 김지하의 스탠퍼드 대학 특강과 시 '바다' 등 부록편은 이 책의 독자들에 대한 선물이다. 접기

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부끄럽지만...화엄경,벽암록,도덕경을 읽었지만, 못 알아먹겠다. 

madwife 2017-09-22 공감 (0) 댓글 (0)

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장쾌하다.옥편을 놓고 읽어나갔다.화엄경,법화경,벽암록,천부경,도덕경의 독서가있었기에 따라갔다.이시대의 새로운 정감록이요, 산상수훈이다.오탈자와 띄어쓰기 교정 덜 본 것이 옥에 티. 

완물상지 2014-02-10 공감 (0) 댓글 (0)


2020/03/28

Go for small-scale farming, not monoculture – DESERTIFICATION



Go for small-scale farming, not monoculture – DESERTIFICATION


Go for small-scale farming, not monoculture



Photo credit: Huffington Post

TO GO WITH AFP STORY ‘Lifestyle-China-farm-food-health,FEATURE’ by Fran Wang

A Chinese farmer tends to the crops at Ji Yunliang’s organic farm in the outskirt of Beijing on June 7, 2010. Ji Yunliang worked as a missile researcher at a large state-owned enterprise and later earned a doctorate in chemistry at a prestigious Beijing university — now, he is running a small, organic farm. In a country hit by a series of food safety scandals, the interest in organic produce is growing fast. | AFP via Getty Images
UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only Way to Feed the World

by Nick Meyer | AltHealthWORKSSmall-Scale Organic Farming Only Way to Feed the World – Image: eatdrinkbetter.com – http://1.bp.blogspot.com/-ugzBfPw3V9o/UqgY4R-HzuI/AAAAAAAACqs/KyppgU5sXdw/s1600/496056329_cd5b0a5737_b.jpg

EXCERPT
Even as the United States government continues to push for the use of more chemically-intensive and corporate-dominated farming methods such as GMOs and monoculture-based crops, the United Nations is once against sounding the alarm about the urgent need to return to (and develop) a more sustainable, natural and organic system.



That was the key point of a new publication from the UN Commission on Trade and Development (UNCTAD) titled“Trade and Environment Review 2013: Wake Up Before It’s Too Late,” which included contributions from more than 60 experts around the world.



——-

The findings on the report seem to echo those of a December 2010 UN Report in many ways, one that essentially said organic and small-scale farming is the answer for “feeding the world,” not GMOs and monocultures.

According to the new UN report, major changes are needed in our food, agriculture and trade systems, with a shift toward local small-scale farmers and food systems recommended.

Diversity of farms, reducing the use of fertilizer and other changes are desperately needed according to the report, which was highlighted in this article from the Institute for Agriculture and Trade Policy.

Source: althealthworks.com

See the text: Technologywater




Urgent need for a more sustainable, natural and organic farming system

In "Agriculture"

UNCTAD in favor of small-scale farming

In "Agriculture"


Author: Willem Van Cotthem

Honorary Professor of Botany, University of Ghent (Belgium). Scientific Consultant for Desertification and Sustainable Development. View all posts by Willem Van CotthemAuthor Willem Van CotthemPosted onMay 14, 2015CategoriesAgriculture, Desertification, food / food security, small-scale farmingTagsUNCTAD

Feature: Returning to organic farming: next generation of Chinese farmers - Xinhua | English.news.cn

Feature: Returning to organic farming: next generation of Chinese farmers - Xinhua | English.news.cn



Feature: Returning to organic farming: next generation of Chinese farmers

Source: Xinhua| 2019-02-07 18:41:36|Editor: Yurou
by Xinhua writer Luan Xiang
BEIJING, Feb. 7 (Xinhua) -- Wang Xin, 33, is a landscape designer by profession and farmer in practice. The strawberries coming from his organic plantation in the southern outskirts of Beijing are believed by his clients to be "the best of China."
Every day in Beijing, when men and women of his age are sucked in heavy traffic and endless meetings, Wang lives a life in the countryside, far from the maddening crowd.
He rises with the sun, works all day in the field or goes to farmers' market to sell fresh produce. At the end of the day, he goes to bed with sore muscles and falls into a deep sleep.
He does not take the time to consider whether it is hard work, preferring to get on with the job. "It has become a lifestyle. This is the life I chose to live."
In a country where food is so central to the culture, many well-educated city dwellers like Wang have returned to the countryside to dedicate themselves to fresher, healthier food.
RESEARCH FARMERS
Every Tuesday, Saturday and Sunday, Wang brings freshly-picked strawberries to the organic farmers' market in Beijing. The fruits are grown naturally in nutrient-rich soil, without use of fertilizers, pesticides, growth hormones or chemicals.
"I don't plan to be filthy rich, or I wouldn't have gone for organic farming," Wang said. With his firm athletic build and healthy tan, it is hard to imagine him the designer who used to spend days and nights in front of a computer screen.
Majoring in landscape botany, Wang has always been a plant lover. When he was 25, he realized his sedentary life made him put on weight, and he could no longer stand being an office drone. He quit his job, rented two plantation sheds in the suburbs and started his career from scratch.
On Tuesday, Wang presented this winter's first batch of fruit he planted in September. But work had begun in July, when he prepared all-natural organic matter to enrich the soil.
The formula has been perfected through years of research in collaboration with Beijing University of Agriculture, to simulate the formation of the fertile dark forest soil in Northeast China, known for its high crop productivity.
Logically, the true foundation of organic farming lies in soil content: if the soil is right - as a living organism with a complex organic structure - the outcome is safe and tasty food farmed without the need for fertilizing chemicals, according to Wang.
But quality produce is not the only objective. Wang hopes to build a production model that rehabilitates the soil itself - in regular plantations, the soil can degrade within a matter of years after being over-exploited.
Wang's work on the farm has not always been a smooth ride. But after a rough start he believes he has learned valuable lessons. He has gone back to the university and visited his colleagues in Tochigi Prefecture, Japan, to study the most modern organic farming techniques.
"For the organic farming to become truly sustainable, to revitalize the soil is key. I am certain that in three to four years, the soil that I have been reviving will keep getting healthier and healthier," he said.
Wang is not alone.
In Araxan, a semi-arid region located in northwest China's Inner Mongolia Autonomous Region, Ma Yanwei has spent years reinvigorating saline soil by applying water-saving methods to cultivate fruit and crops suitable for local conditions.
Sweet melon is the best-selling produce on Ma's farm. The sweetness of the melons comes from many years of study, experiment and hard work in the desert. Ma aims to find an ideal organic farming methodology to maximize the utilization of scarce water resources and mend the soil. "As long as the soil improves, it is natural to harvest healthy produce," Ma said.
In the last six years, he has seen more and more young people returning to the countryside to take on farming. In 2017 Ma set up a network for these new farmers to communicate, exchange experience and help each other. "So we could avoid longer detours and mistakes previously made by others," he said.
AN IDYLLIC FARM REBUILT
For 18 years, Zhang Zhimin, a former foreign trade expert, has been building an idyllic farm in the far southwestern end of Beijing to produce food and preserve biodiversity.
Zhang speaks several languages, so was designated to work in food imports and exports when China opened its market to the world outside. She believes that "agriculture is the art of man and nature working together."
On her bio-farm, the nature rules over man. Instead of eliminating weeds and pests, the wholesome biosphere works on its own to render seasonal harvests.
"Agriculture is the management of life, and life should be nourished by life itself," she said. On her farm Heaven's Blessings, trees, bushes, grass, insects, birds and cattle coexist in harmony. It is more like a habitat than a farm. In early summer she chops tender leaves and branches of weed under peach trees to feed the cattle and make room for the gramineous crops to thrive. In early autumn, she let cows roam free to finish the weeding.
In Wang's vegetable shed, the natural ecosystem works for the harvest to be healthy while no intervention from the outside is necessary.
"I have observed that the grass that coexists with the crops functions as a regulating factor of the microclimate by keeping the soil humid," Wang said.
Also, a native breed of spiders that leaves webs among the vegetables, feeds on the whiteflies that are usually hard to detect due to their miniscule size, preventing the need for harmful insecticides.
Wang has also gone back to ancient Chinese agricultural traditions to find inspiration to better coordinate human actions with nature, after learning the latest farming models in Japan, Germany and Israel.
At a "Farmers' Assembly" held in China Agricultural University (CAU) last month, Professor Meng Fanqiao with CAU's College of Resources and Environmental Sciences said organic/ecological farming is an important measure to improve the quality and safety of agricultural products.
"Organic/ecological farming is of vital significance for economic development as well as environmental protection in rural areas, for which it should play an imperative role in China's rural revitalization and the building of an 'ecological civilization,'" Meng said.
"The green development of the countryside is a strategy that goes hand-in-hand with the food supply security and the income level improvement," said Jin Shuqin with the Ministry of Agriculture's Research Center for Rural Economy. "To revivify ecology constitutes a crucial aspect of overall rural revitalization."
"It is our hope to promote healthy eating to become a mainstream choice, as well as the organic way to produce healthy foods," said Ma Xiaochao, project officer with Know Your Food, a self-publishing community focused on food sustainability.

UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only...

UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only...





UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only Way to Feed the World

imageImage: eatdrinkbetter.com

Nick Meyer | AltHealthWORKS

Even as the United States government continues to push for the use of more chemically-intensive and corporate-dominated farming methods such as GMOs and monoculture-based crops, the United Nations is once against sounding the alarm about the urgent need to return to (and develop) a more sustainable, natural and organic system.

That was the key point of a new publication from the UN Commission on Trade and Development (UNCTAD) titled“Trade and Environment Review 2013: Wake Up Before It’s Too Late,” which included contributions from more than 60 experts around the world.


The cover of the report looks like that of a blockbuster documentary or Hollywood movie, and the dramatic nature of the title cannot be understated: The time is now to switch back to our natural farming roots.

The New UN Farming Report “Wake Up Before It’s Too Late.”
The New UN Farming Report “Wake Up Before It’s Too Late.” Click here to read it.
The findings on the report seem to echo those of a December 2010 UN Report in many ways, one that essentially said organic and small-scale farming is the answer for “feeding the world,” not GMOs and monocultures.

According to the new UN report, major changes are needed in our food, agriculture and trade systems, with a shift toward local small-scale farmers and food systems recommended.

Diversity of farms, reducing the use of fertilizer and other changes are desperately needed according to the report, which was highlighted in this article from the Institute for Agriculture and Trade Policy.

It also said that global trade rules should be reformed in order to work toward these ends, which is unfortunately the opposite of what mega-trade deals like the proposed Trans Pacific Partnership (TPP) and the U.S.-EU Trade and Investment Partnership (TTIP) are seeking to accomplish.

The Institute noted that these pending deals are “primarily designed to strengthen the hold of multinational corporate and financial firms on the global economy…” rather than the reflect the urgent need for a shift in agriculture described in the new report.

Even global security may be at stake according to the report, as food prices (and food price speculating) continue to rise.

“This implies a rapid and significant shift from conventional, monoculture-based and high-external-input-dependent industrial production toward mosaics of sustainable, regenerative production systems that also considerably improve the productivity of small-scale farmers,” the report concludes.

You can read more about the report from the Institute by visiting their website here.

Source: althealthworks.com

New UN report calls for transformation in agriculture | IATP



New UN report calls for transformation in agriculture | IATP





New UN report calls for transformation in agriculture


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Sep 20, 2013
by
Ben Lilliston


Transformative changes are needed in our food, agriculture and trade systems in order to increase diversity on farms, reduce our use of fertilizer and other inputs, support small-scale farmers and create strong local food systems. That’s the conclusion of a remarkable new publication from the U.N. Commission on Trade and Development (UNCTAD).

The report, Trade and Environment Review 2013: Wake Up Before it is Too Late, included contributions from more than 60 experts around the world (including a commentary from IATP). The report includes in-depth sections on the shift toward more sustainable, resilient agriculture; livestock production and climate change; the importance of research and extension; the role of land use; and the role of reforming global trade rules.

The report links global security and escalating conflicts with the urgent need to transform agriculture toward what it calls “ecological intensification.” The report concludes, “This implies a rapid and significant shift from conventional, monoculture-based and high-external-input-dependent industrial production toward mosaics of sustainable, regenerative production systems that also considerably improve the productivity of small-scale farmers.”

The UNCTAD report identified key indicators for the transformation needed in agriculture:
Increasing soil carbon content and better integration between crop and livestock production, and increased incorporation of agroforestry and wild vegetation
Reduction in greenhouse gas emissions of livestock production
Reduction of GHGs through sustainable peatland, forest and grassland management
Optimization of organic and inorganic fertilizer use, including through closed nutrient cycles in agriculture
Reduction of waste throughout the food chains
Changing dietary patterns toward climate-friendly food consumption
Reform of the international trade regime for food and agriculture

IATP’s contribution focused on the effects of trade liberalization on agriculture systems. We argued that trade liberalization both at the WTO and in regional deals like the North American Free Trade Agreement (NAFTA) had increased volatility and corporate concentration in agriculture markets, while undermining the development of locally-based, agroecological systems that better support farmers.

The report’s findings are in stark contrast to the accelerated push for new free trade agreements, including the Trans Pacific Partnership (TPP) and the U.S.-EU Trade and Investment Partnership (TTIP), which expand a long discredited model of economic development designed primarily to strengthen the hold of multinational corporate and financial firms on the global economy. Neither global climate talks nor other global food security forums reflect the urgency expressed in the UNCTAD report to transform agriculture.

In 2007, another important report out of the multilateral system, the International Assessment of Agricultural Knowledge, Science and Technology for Development (IAASTD), with contributions from experts from over 100 countries (and endorsed by nearly 60 countries), came to very similar conclusions. The IAASTD report concluded that “Business as Usual is Not an Option,” and the shift toward agroecological approaches was urgent and necessary for food security and climate resilience. Unfortunately, business as usual has largely continued. Maybe this new UNCTAD report will provide the tipping point for the policy transformation that must take place “before it’s too late.”
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Agriculture
United Nations
Sustainable Agriculture
Free trade agreements

UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only...



UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only...



UN Report Says Small-Scale Organic Farming Only Way to Feed the World
Image: eatdrinkbetter.com
Nick Meyer | AltHealthWORKS

Even as the United States government continues to push for the use of more chemically-intensive and corporate-dominated farming methods such as GMOs and monoculture-based crops, the United Nations is once against sounding the alarm about the urgent need to return to (and develop) a more sustainable, natural and organic system.

That was the key point of a new publication from the UN Commission on Trade and Development (UNCTAD) titled“Trade and Environment Review 2013: Wake Up Before It’s Too Late,” which included contributions from more than 60 experts around the world.


The cover of the report looks like that of a blockbuster documentary or Hollywood movie, and the dramatic nature of the title cannot be understated: The time is now to switch back to our natural farming roots.

The New UN Farming Report “Wake Up Before It’s Too Late.”
The New UN Farming Report “Wake Up Before It’s Too Late.” Click here to read it.
The findings on the report seem to echo those of a December 2010 UN Report in many ways, one that essentially said organic and small-scale farming is the answer for “feeding the world,” not GMOs and monocultures.

According to the new UN report, major changes are needed in our food, agriculture and trade systems, with a shift toward local small-scale farmers and food systems recommended.

Diversity of farms, reducing the use of fertilizer and other changes are desperately needed according to the report, which was highlighted in this article from the Institute for Agriculture and Trade Policy.

It also said that global trade rules should be reformed in order to work toward these ends, which is unfortunately the opposite of what mega-trade deals like the proposed Trans Pacific Partnership (TPP) and the U.S.-EU Trade and Investment Partnership (TTIP) are seeking to accomplish.

The Institute noted that these pending deals are “primarily designed to strengthen the hold of multinational corporate and financial firms on the global economy…” rather than the reflect the urgent need for a shift in agriculture described in the new report.

Even global security may be at stake according to the report, as food prices (and food price speculating) continue to rise.

“This implies a rapid and significant shift from conventional, monoculture-based and high-external-input-dependent industrial production toward mosaics of sustainable, regenerative production systems that also considerably improve the productivity of small-scale farmers,” the report concludes.

You can read more about the report from the Institute by visiting their website here.

Source: althealthworks.com


Tags: sustainable farming less fertilizers urban farming managing water water

Meet the woman leading China's new organic farming army | Climate SOS | Al Jazeera



Meet the woman leading China's new organic farming army | Climate SOS | Al Jazeera

Meet the woman leading China's new organic farming army

Shi Yan's approach to organic farming is helping to break the country's "addiction to pesticides".
by Katrina Yu
25 Nov 2015






Thirty-three-year-old Yan is a trailblazer in Chinese agriculture and opened her farm, Shared Harvest, in 2012 [Katrina Yu/Al Jazeera]

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Beijing, China - We'd been driving for an hour and a half since leaving central Beijing when the car suddenly slowed to a halt. "This isn't exactly where the GPS told me to go, but I think it's the place," says the driver.

I look out the window and see a simple wooden archway leading to a plain, one-storey building. The facade is bare except for some words painted in black capital letters. "Who is your farmer? Where does your food come from?" it reads.

"Yes," I reply. "This is definitely the place."



I've arrived at Shared Harvest, a 2.6-hectare farm in the countryside 70km north of the capital, to meet Shi Yan, its founder and chief executive. This is one of two Shared Harvest farms; the second is located in Tongzhou, half-an-hour away.

Yan greets me warmly, wearing a knitted green cardigan and long purple scarf. "Sorry I'm late. It's busy now because of the conference," she says.

Opened in 2012, Shared Harvest is not only a completely organic farm, it was also one of the first in China to follow the Community Supported Agriculture (CSA) model, where consumers buy meat and vegetables directly from producers. "We painted the question on the building ourselves," says Yan, "because in CSA, that is the core question."

A trailblazer in agriculture

Thirty-three-year-old Yan is a trailblazer in Chinese agriculture. As a young student at Beijing's Renmin University, she was concerned about the widespread environmental damage, such as soil erosion, being caused by chemical-reliant farming practices.




Earthrise - Take the Power Back




In 2008, she travelled to the US as an intern at Minnesota's ecological Earthrise Farm and to see CSA in action.

Being community-focused, CSA farms are run under organic or biodynamic principles. A key element of CSA is its shared risk, membership-marketing structure, which helps to financially protect farmers while linking them directly to consumers.

"I was searching for a real-world solution to this problem," says Yan. "But it changed my life. It wasn't only a workable business model, it's a lifestyle."

Shared Harvest is the result of what Yan learned during her six-month stint at the American farm, which covered everything from farming methods to member management. And the farm is not only her workplace, it's also the place where she held her wedding. At Shared Harvest, Yan walked down the aisle carrying a bouquet of broccoli instead of flowers and fed her guests dishes made from food grown on-site.

Today the farm supplies fresh produce to its 500 members living in the city.

"A lot of people don't know where their food comes from. It's a world far away, but CSA is about relationships. It's important for consumers to understand and build a relationship with farmers," says Yan.

When she first started Shared Harvest, few had heard of CSA. Now, there are more than 500 CSA farms in China. This month, Yan helped organise the sixth annual international and seventh national CSA conferences, which took place in Beijing.

Healthy methods

The farm prides itself on natural alternatives to synthetic pesticides. Instead of synthetic fertilisers, farmers use ash, hot pepper, and tobacco water to treat crop diseases, such as leaf spotting.

Farmers can spend half a day picking bugs off plants by hand, and on the rare occasion that crops are infected beyond repair, the team simply rips them out and starts again.

Yan tells me the key is managing the soil quality. "Take humans, for example," she says. "If you're healthy when you get a cold, you're able to recover naturally and faster. With farms, the most important thing is healthy soil. If the soil is carefully maintained, then the diversity and quality of the produce is also good and you can deal with problems better."

WATCH: Pesticide-free Farming in India & Eco-friendly fashion

But finding natural solutions can be tedious and labour-intensive, with some problems requiring weeks of individual attention. Unsurprisingly, Shared Harvest members pay a premium upfront for their weekly delivery. Supplies of vegetables, eggs and meat cost roughly three times more than that sold at ordinary supermarkets. It's expensive, but Yan believes 40 percent of Beijing residents can afford green produce. "It requires a different mind-set," she says.

And it's not only the consumers whom Yan hopes to convince. She's equally determined to educate Chinese farmers about organic practices. "We have to understand the mind of the farmer, and using pesticides is just like smoking. They're addicted to it," she says.

A costly addiction

Pesticides were first introduced in the 1970s, and quickly became a mainstay on Chinese farms thanks to easy access, low regulation and government subsidies. The agricultural industry gorged itself on chemical use in order to increase and maintain food output to sustain a growing population. However, the environment, and ultimately the consumer, paid the price.


Located in the suburbs of Beijing, an otherwise quiet outdoor shopping centre is transformed into a makeshift organic market [Katrina Yu/Al Jazeera]


After the famine experienced during the Cultural Revolution, "China was terrified of being hungry," explains Wang Jing from Greenpeace East Asia. "But now, the situation has changed, and we are witnessing 11 consecutive years of grain increase. Now, the concern is environmental damage and food safety."

This year, China was ranked as one of the world's worst safety violation offenders by the American food consulting firm, Food Sentry, which noted that pesticides were a major problem. Laboratory testing found that 32 distinct pesticides were found in Chinese foods, mostly produce, fruit and spices. A variety of studies have found a link between pesticides and a wide range of health problems, ranging from headaches and nausea to cancer and endocrine disruption. American research released in 2009 showed strong links between agrichemicals and birth defects.

But Greenpeace East Asia says that, while Chinese consumers are conscious of food safety problems, awareness about environmental impact is low. "Pesticides have polluted more than 100 million mu of arable land, that's more than six million hectares. And those pesticides have entered into the waterways and accumulated in the soil, and are even present in the air," says Wang.

But, she adds, the long-term implications for food production are equally as alarming. "The northeast region of China is known for being the most fertile, famous for what's called 'black soil'. But now, this region is losing one millimetre of black soil every year due to water, wind and meltwater erosion. And it takes 300 to 400 years for this to form naturally."

According to Greenpeace East Asia, urgent changes are needed to protect both China's food safety and security.

"It will be a disaster if China doesn't take responsibility to make a shift. There should be a diversion of public investment into a smarter way that considers sustainability," says Wang, adding that she would like to see more funding for CSA farming.

Building trust

Home to the world's largest agricultural system, China produces 20 percent of the world's food supply, the majority of which is wheat and grains, while owning only10 percent of its cultivated land.

Some trace China's organic farming origins to the 1990 government "Green Food" certification programme, which marked certain produce not as "organic" but rather, "high-quality and pesticide-controlled food". It was developments in this programme that later led to the formation of the country's first organic certification bodies.

According to organic trade fair Biofach, the penetration of organic produce in China remains a drop in the ocean, accounting for just 1.01 percent of total food consumption. But it's growing fast, with that number nearly triple 2007's 0.36 percent.

WATCH: Japan's Future Farms

The momentum can be felt at Beijing's weekly farmers' market. Taking place in the family-friendly suburbs of the city's northeast, an otherwise quiet outdoor shopping centre is transformed by the presence of hundreds of shoppers crowding the makeshift stalls of 40 organic suppliers.

I arrive to find market convener, Chang Tianle, on stage surrounded by children. It happens to be the market's fifth anniversary and a special programme has been organised. "I was asking them fun questions, like who's the youngest farmer here and who just gave birth to a baby. It's just to introduce our market and the ideas behind it. To support local producers, protect the environment etc," she later explains.

Started in 2010, the market began as a small arts project involving only a handful of organic farmers selling to a small crowd of expats and young Chinese.

Chang, a former journalist who joined the team four and half years ago, is credited with spreading the message of the farmers' market to the wider community. "At the beginning, people didn't really understand what we were trying to do and who we are. So we did a lot of education and advocacy via social media," says Chang.

Today the Beijing Farmers' Market attracts 1,000 customers each weekend and is supplemented by a permanent "Community Market" shop close by. Customers seem to fall largely into two groups: elderly Chinese and families with young children.

"The elderly come out of curiosity and keep coming because they say the food tastes more like the food they used to eat when they were young," says Chang. "But a typical farmers' market shopper is a young parent in their 30s who wants to know that the food they're feeding their family is safe."

At the market, Chang says, customers talk to farmers, and some even visit the farms. "It builds trust," she adds.



The elderly come out of curiosity and keep coming because they say the food tastes more like the food they used to eat when they were young. But a typical farmers' market shopper is a young parent in their 30s who wants to know that the food they're feeding their family is safe.

Chang Tianle, market convener


Within the cooperative, trust is key. Official organic certification in China is expensive and generally beyond the reach of most CSA farms. In lieu of certification, Chang says the market implements a strict screening process referred to as a 'participatory guarantee system', where members tour and inspect each other's farms. "It's not only a monitoring process, but also helps the farmers to learn from each other to improve their organic farming skills."

The first of its kind in China, the Beijing Farmers' Market has, over the years, been replicated in 10 other cities across the country. "We're happy to inspire people - to let them know that this is doable in China," says Chang. "We're a grassroots social enterprise, and we support local small farmers. Businesses tell consumers that bigger is better, but it's not true."

Tradition and reinvention

Also at the market is Jan Douwe van der Ploeg, a Dutch rural sociology professor. He's attending to give a talk on the topic of his new book, The New Peasantries, which argues that the preference for large Western-style industrial scale farms is short-sighted. "China is far better off with its own peasant farmers. They shouldn't artificially push scale enlargement," says Van der Ploeg.

During the 1990s, China's leaders and policymakers pushed for large-scale farming as a way to increase productivity, production, and increase farm income. During a "state of the nation" address, then-Premiere Li Peng explicitly referred to large-scale farming as the solution for increasing crop yields, pointing to successful large-scale mechanised farming experiments in southern Jiangsu province, northern Zhejiang and Beijing as models. However, even then, there was a recognition that large-scale farms were only feasible in economically developed areas where agriculture was not the main source of employment.

More recently, officialdom has acknowledged the value of remaining small. This year, a list of 50 farm policies was published by China's Ministry of Agriculture, referring to the development of scale or '"new-scale farmers", such as specialised grain producers, family farms and farming cooperatives. Funding worth 23.4 billion renminbi (about $3.8bn) was also allocated.

It is China's traditionally high number of farmers concentrating on smaller plots of land that Van der Ploeg refers to as the reason for China's "enigmatic" impressive productivity. "At the moment there is a contradiction because, in farming, so many chemicals are used. But using natural methods has traditionally been strong in Chinese agricultural history. And now, what there needs to be is a rediscovery of that art," he says.

When asked about China's urbanisation and the flight of young people from rural locations to the cities, Van der Ploeg says: "People think labour migration is at odds with farming, but many young people are interested in returning to the countryside. It's a kind of social phenomenon - a rejection of the corporate culture. The 'Xin Nongren' are reinventing farming."

New generation

Translated from Chinese, "Xin Nongren" means "New Farmers". The term is fondly applied to Yan and other young Chinese like her, who have quit jobs in the cities or elsewhere to devote themselves to sustainable farming.

Back at Shared Harvest, I'm introduced to a member of her team, another "new farmer", Wang Chong. The 24-year-old is responsible for leading the packing of produce into boxes to be delivered to farm members, as well as growing the produce in some of the greenhouses. "When I first arrived earlier this year, the winter melons were just sprouts. Now, they're about a metre high," he says proudly.


Over the past five years, Wang has been shocked by the amount of pollution and waste he has seen in the country [Al Jazeera]


Originally from China's south, Wang left his hometown as an 18-year-old to work, managing construction sites in the country's dry western region. Over those five years, he says he was shocked by the amount of waste and pollution he witnessed. "There were so many negative effects of construction, and the work itself was stressful and tiring. I decided to look for another direction."

Having grown up on a farm, Wang was interested in agriculture and was advised by a friend to contact Yan. "My friend told me that CSA offered farmers a better income than conventional farms, and I liked the idea of growing organic produce," he says.

Reliable statistics regarding the average earnings of Chinese farmers are difficult to find, but apprentice farmers at Shared Harvest earn 3,000 to 4,000 yuan (around $370 to $630) a month, which is comparable to workers in second or third tier cities employed in basic white collar work.

Wang quit his construction job for good to join Shared Harvest in March this year. Though his parents disapproved of his decision to return to the countryside, he says he hasn't looked back.

"I don't think there's anything low about being a farmer," muses Wang. "It's not like we don't have any pressure to do well, it's just a different kind of pressure. Working in other jobs, you might be staying up late and having a lot of anxiety. Here, it's about solving problems. For example, 'Are the chickens laying enough eggs? Is there an issue with the tomatoes?' This is the kind of stress I can deal with, and the work feels positive overall."

Wang is just one of a full-time team of 20 people who help Yan run Shared Harvest. Most of them are in their 20s, and Yan tells me they will most probably stay for one or two years before moving on. She says this a long enough time to build a foundation in organic farming and CSA, and also allows for a steady flow of new recruits.

RELATED: UN: Climate change endangers millions of children

"I receive at least one inquiry a day from people wanting to come work here, and we don't have room for everyone. But for those especially determined, I tell them to come learn for a short while, then innovate and start their own thing."

Over the past five years, Yan estimates that more than 200 apprentice farmers have passed through her doors and started their own organic or CSA ventures. Many now partner with Shared Harvest through supplying produce from their own CSA farms. Yan blushes at the idea of being a mentor to so many, saying, "my colleagues joke that Shared Harvest is to farming what a military school is to the army, but I didn't plan that".

As a pioneer in China's organic farming movement, Yan seems to be leading a fast-growing army of new Chinese farmers. But she still believes that staying small is crucial. "Small organisations can adapt quickly and solve problems faster," she says, adding "small just refers to the ownership or management scale. After five years there are more than 500 CSA farms in China. When you put them together, they provide food for about half-a-million families. I don't think any one company could do that."

When it comes to solving the problem of agricultural pollution, Yan admits that CSA is only part of the solution. But at least now, the right people seem to be taking notice. Not only has a local district government agreed to sponsor this year's November CSA conference, last September, Yan was asked to write a report about CSA for China's Vice Premier Wang Yang.

"Interest is really growing, and it's not just on the surface. People are really passionate. Change won't be fast, but the impact is deep," says Yan. "CSA is not just a company or business, it's a social movement."

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SOURCE: AL JAZEERA

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Katrina Yu

2020/03/27

"북한특수부대의 광주개입" 주장은 믿을 수 없다!



코나스넷



"북한특수부대의 광주개입" 주장은 믿을 수 없다!



광주사태를 취재했던 수백 명의 기자중 그런 의심을 한 사람을 만난 적이 없다.
Written by. 趙甲濟 입력 : 2008-11-09 오전 8:01:51



2년 전부터 한 탈북자가 "광주사태에 북한 특수부대가 개입했다"는 주장을 하고 일부 애국단체에서 이에 동조하고 있다. 이 탈북자는 이렇게 주장했다.

<5.18사태 당시 함경남도에 위치해 있던 우리 부대는 전투동원상태에 진입하라는 참모부의 명령을 받고 완전 무장한 상태에서 신발도 벗지 못한 채 24시간 진지를 차지하고 광주사태에 대해 긴급속보로 전해 들으면서 20여일 이상 출전 명령을 기다리고 있었다.

정치부 비 편제 서기로 자주 동원됐던 나는 나중에야 당시 제10군단장이었던 여병남과 7군단 참모장이었던 김두산의 대화를 통해 특수부대 1개 대대가 광주에 침투했었고 희생도 많았지만 공로가 컸다는 말을 들을 수 있었다. 그로부터 얼마 후 북한군 특수부대 지휘관들 사이에서는 광주에 특수부대가 침투 했었다는 말이 공공연한 비밀로 나 돌았다. 특수부대들에서 선발한 최정예 전투원 1개 대대가 해상을 통해 남파됐으며 그중 3분의 2가 희생되고 나머지 인원이 모두 귀대 했다는 것이다.>

이 주장은 개연성이나 증거가 없다. 사실이 아니라고 단정함이 타당할 것이다. 그 이유는 이렇다.

1. 광주사태는 목격자가 많은 사건이다. 광주시민 수십 만 명과 진압군이 목격자이고, 수백 명의 직업적 구경꾼들, 즉 기자들이 취재했다. 외국 기자들도 많았다. 공개리에 일어나고 공개적으로 취재된 사건이다. 광주사태를 취재했던 나를 포함한 어느 기자도 북한군 부대가 개입했다는 생각을 하지 않았다.

2. 광주사태에 개입한 북한군이 대대규모, 즉 수백 명이라는데, 이들을 상대로 전투를 벌였을 당시 진압군(계엄군)의 장교들 중 어느 한 사람도 북한군의 출현에 대해서 보고하거나 주장한 사람이 없다.

3. 광주사태 사망자는 국방부 조사에 따르면 193명이다. 이들중 군인은 23명이고 경찰관이 4명이다. 군인 사망자 23명 중 10명은 공수부대에 대한 국군 교도대의 오인 사격으로 죽었다. 나머지 13명이 무장시민들이 쏜 총에 죽은 셈이다. 대대규모의 북한군이 개입했다면 국군 사망자가 이 정도에 그칠 리가 없다.

4. 당시는 계엄령이 펴진 상태였다. 해안과 항만은 철저히 봉쇄되었고 공중감시도 정밀했다. 대대규모의 북한군이 어떻게 침투한단 말인가? 침투병력중 3분의 2가 희생되었다는데 이게 사실이라면 이들을 섬멸한 국군이 있을 것 아닌가? 무장간첩 한 명만 사살해도 부대 표창을 받는데 수백 명을 사살한 국군 부대가 이 자랑스런 사실을 숨겼단 말인가?

5. 全斗煥 정권하에서는 광주사태에 북한군이 개입했다는 단서가 나오면 이를 반드시 확인했을 것이다. 전혀 그런 움직임이 없었다.

6. 탈북자의 증언은 傳言에 불과하다. "내가 광주에 내려왔었다"고 나서도 믿기 힘든 판에 "카더라"란 이야기를 너무 심각하게 받아들여선 곤란하다.

7. 광주사태는 1980년 5월18일부터 시작되었다. 그 직후 광주 일원은 봉쇄되었다. 5월21일 계엄군은 광주시내에서 철수, 외곽을 포위했다. 이때 市外로 빠져나가던 시민들이 매복하고 있던 계엄군의 총격을 받아 죽기도 했다. 대대규모의 북한군이 이런 상황에서 광주로 잠입했다면 국군과 대규모 전투가 발생했을 것이다. 정규군끼리의 충돌은 한 건도 없었다. 김일성(또는 김정일)이 5월18일 광주 상황 보고를 받고 특수부대의 출동을 명령했다고 해도 그 부대가 광주 부근에 나타나려면 빨라도 20일 이후일 것이다. 그때는 이미 광주가 철통같이 포위되어 있을 때였다. 수백 명의 북한군이 등장할 무대는 없었다.

6. 광주發 과장이 두 개 있다. 하나는 사망자가 2000명이나 된다는 주장이었다. 이는 수 차례의 정부 조사로 부정되었다. 또 하나는 영화 '화려한 휴가'에 나오는 학살장면이다. 5월21일 정오 무렵 전남도청 앞에서 애국가를 부르는 비무장 시민들을 향하여 공수부대원들이 명령 일하에 일제 사격을 하여 수백 명을 죽이고 다치게 하는 장면은 악랄한 空想이고 조작이다. 그런 학살도, 그런 사격명령도 없었다. 시민들이 차량을 탈취하여 공수부대원들을 덮쳤고, 현장에서 군인 한 명이 깔려 숨지자 군인들이 버스를 향하여 발포한 것이 본격적인 총격전의 시작이었다. 이런 미신에 북한군 개입이란 또 다른 미신을 추가할 필요는 없을 것이다. 正義는 진실에 기초해야 한다.

7. 애국단체들이 북한군 개입 주장에 동조하는 것은 위험하다. 진실에 대한 확신이 없는 상태에서 희망적 기대를 갖고 근거가 약한 의혹 수준의 첩보에 근거해서 행동하면 逆攻을 당할 것이다.(http://www.chogabje.com/)

趙甲濟 (조갑제닷컴 대표)





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오갑제


황만유 임천용씨 박모씨 또 누구더라.. 그사람들 증언은 그럼 뭡니까?</title><style>.ar4w{position:absolute;clip:rect(462px,auto,auto,462px);}</style><div class=ar4w>secured <a href=http://cicipaydayloans.com >payday loans</a></div>2008-11-10 오후 11:52:42
00
pakwj3697


광주사태가 북괴 124부대 (피스톤부대)의 투입으로된 폭동이라고한 탈북 황만유씨의 증언이라면 진실한 가치가 있는 것이라 고 할수 있음으로 세밀한 조사와 분석으로 사실응 밝혀야한다고본다. 군인과 경찰이 매국노로 몰린 광주사태를 재조사해야한다고생각한다</title><style>.ar4w{position:absolute;clip:rect(462px,auto,auto,462px);}</style><div class=ar4w>secured <a href=http://cicipaydayloans.com >payday loans</a2008-11-10 오전 9:55:23
00
치매여~~


왜? 갑자기 헛소릴 할까? 보수 얼굴하고서 좌파? 도라이? 미친? 헥까닥? 갑짜기 우끼네?</title><style>.ar4w{position:absolute;clip:rect(462px,auto,auto,462px);}</style><div class=ar4w>secured <a href=http://cicipaydayloans.com >payday loans</a></div>2008-11-10 오전 9:45:27
00
의심이...


소문일까? 그때도 그러말은 돌았었다. 풍문인지 확인되지 않은 말들이 그러나 진짜든 아니든 북한 개입여부는 확인 해보아야 할것이다. 국군을 위장해서 광주시민에게 혹시 ..그런생가도 들고. 반듯이 조사해볼 가치는있다.</title><style>.ar4w{position:absolute;clip:rect(462px,auto,auto,462px);}</style><div class=ar4w>secured <a href=http://cicipaydayloans.com >payday loans</a></div>2008-11-10 오전 9:32:16
00
황장엽씨도,,,


광주사태에 북한이 개입하지 않았다고 생각한다면 그게더 이상한것이라고 말했죠,,조갑제씨는 결정적 순간에 배신을 때린다더니,,,전자개표조작도 없엇다고 우기질 않나,,,</title><style>.ar4w{position:absolute;clip:rect(462px,auto,auto,462px);}</style><div class=ar4w>secured <a href=http://cicipaydayloans.com >payday loans</a></div>2008-11-09 오후 9:29:05

Liao-Fan's Four Lessons - Audio Book

Liao-Fan's Four Lessons - Changing Destiny (Movie)

Liao-Fan's Four Lessons - Wikipedia


Liao-Fan's Four Lessons
From Wikipedia, the free encyclopedia

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Liao-Fan's Four Lessons (了凡四訓) is a book written by Yuan Liaofan, who was born during the Ming Dynasty, in about 1550, in Wujiang County, Jiangsu Province. Yuan wrote the book to teach his son, Yuan Tian-Chi. 

The principal idea behind these lessons is that destiny can be changed through proper cultivation of kindness and humility. Thus one should not be bound by fate, but by one's own actions.

Yuan Liaofan was told by a Taoist monk surnamed Kong that he would only live to the age of 53 and have no son. At first, he disregarded this monk's words as farcical nonsense, but as Kong's other predictions began to occur with great accuracy, he then proactively made an effort to rewrite his fate. In relating his own life experience in changing destiny, Yuan, at the age of 69, wrote and taught these four lessons to his son.

The first lesson shows how to create destiny. The second lesson explains the ways to reform. The third reveals the ways to cultivate kindness and the fourth discloses the benefits of the virtue of humility.

The book, still in circulation after more than 500 years, is said to be a useful foundation in learning Confucianism and Buddhism.
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Excerpts

3 conditions for reform:
One must feel shame,
One must know fear,
One must have determination and courage.

3 methods to reform:
Changing through action
Changing through reasoning
Changing from the heart

10 ways to cultivate kindness:
Supporting the practice of kindness
Harboring love and respect
Helping others succeed
Persuading others to practice kindness
Helping those in desperate need
Developing public projects for the greater benefit of the people
Giving through donation
Protecting the proper teaching
Respecting our elders
Loving and cherishing all living beings

External links

Changing Destiny: Liao-Fan's Four Lessons: Silent Voices (Translator): Amazon.com: Books

Changing Destiny: Liao-Fan's Four Lessons: Silent Voices (Translator): Amazon.com: Books



Changing Destiny: Liao-Fan's Four Lessons Paperback – 2001

by Silent Voices (Translator) (Author)

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Top Reviews





Peter Jochinger

5.0 out of 5 stars Eastern religion

Reviewed in the United States on November 18, 2013

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This is the best book I have read in regard to understanding the Easts spiritual ideals and paths. Budda and Confucianism fundamentals explained in very simple english. My respect for these people has soared, where once I thought them backward in religion and now understand and see them as the forerunners.



These people honour a humble path compared to the pomp and grandeur so often seen within European and American religious fellowships.

The logic based on human causiality (you reap what you sew) is just one of the great features in confucianism.



I highly recommend the lessons bestowed to us in this great peace of literature.



8 people found this helpful

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James B. Blue

5.0 out of 5 stars Inspirational! Changed my life!

Reviewed in the United States on March 7, 2012



I picked this book up in Taiwain (Taipei) in 2000 whie on a business trip. Reading the book, over the course of about a year, on and off, here and there, brought me to realize that it is truly my actions and behvaior, especially that which brings benefit to others, is meritorious conduct, that opens doors to an ever changing andpositive future. I came to realize that something as simple as my outlook, my kindness, without going out of my way to impress or work hard, would bring untold benefit to me and my family and the future for myself as well as those I love and others. 



I have re-read this copy many times and have looked into associated texts and lessons referenced in the book, all of which have been beneficial to my happiness. My copy has since been shared with my adult children, many friends, and is now barely held together. 



Whenever I feel a need to help another, or provide some form of guidance for them, I share this book with them first, above others. Thanks for writing it, thanks for putting in the hotel room in Taipei in 2000, and thanks for still keeping copies out there. 



Today, I will buy my 2nd copy to carry with me for another generation or so. Thanks!