2025/03/18

미들마치 - 위키백과, Middlemarch, A Study of Provincial Life by George Eliot

미들마치 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

위키백과, 우리 모두의 백과사전.

미들마치》(Middlemarch)는 조지 엘리엇의 후기 대표작으로서 ‘지방 생활의 연구’라는 부제가 말하듯 영국의 작은 도시 미들마치를 배경으로 지주, 목사부터 농부와 노동자에 이르기까지 평범한 사람들의 모습을 사실적으로 묘사한 19세기 풍속화다. 저자는 미들마치에서 인간의 삶을 좌우하는 가장 중요한 선택은 결혼과 직업이며, 그 선택에 따라 행복과 불행의 갈림길에 서게 됨을 보여 준다.

배경

[편집]

≪미들마치(Middlemarch)≫(1871∼1872)는 미들마치 지방에 관한 소설을 쓰려는 애초의 시도와 <브룩 양(Miss Brooke)>이라는 제목의 짧은 소설(novella)이 결합되어 1871년 12월부터 1872년 12월까지 여덟 권의 책으로 출판되었다. 이 소설은 1830년대의 영국 미들마치 지방과 그 주변 사회를 중심으로, 제1차 선거법 개정안(The First Reform Bill)이 통과되기 직전의 과도기적 상황을 그리고 있다. ‘시골 생활 연구(A Study of provincial life)’라는 부제처럼, 이 작품은 이 사회의 중상류층을 구성하는 개개인들의 삶은 물론 1832년의 선거법 개정과 국회의원 선거, 토지 개혁, 철도 부설 등 당시의 정치 · 사회적 변화를 방대하지만 짜임새 있게 그리고 있어 엘리엇 후기의 가장 원숙한 걸작으로 평가된다.

이 작품의 가장 뛰어난 점은 결혼의 실생활에 초점을 맞추었다는 것이다. 이야기를 매우 단순화하면, 산업 혁명 전의 영국 시골을 배경으로 한 평범한 사람들의 연애나 결혼 이야기, 즉 도로시아와 캐소본, 리드게이트와 로저먼드, 그리고 메리와 프레드, 이 세 쌍의 러브 스토리라고 할 수 있다. 또한 이 작품은 높은 이상과 선의를 지닌 등장인물들이 편협한 시골 사회와 불완전한 사회 질서 속에서 평범한 인물로 전락하는 과정을 잘 보여 준다.

이 세 쌍의 중심인물들 외에 다른 등장인물들, 구체적으로 캐드웰러더 목사 부부, 도로시아를 사모하다가 그녀의 여동생 실리아와 결혼하는 준남작 제임스 체텀 경, 메리를 사랑하지만 그녀가 프레드와 결혼하도록 돕는 페어브러더 목사, 전 재산을 조카인 프레드에게 남겨 줄 것처럼 굴지만 종국에는 서자에게 유산을 남기는 등 유산을 미끼로 주변 사람들을 좌지우지하는 페더스톤, 불스트로드의 과거가 폭로되자 그의 관리인으로 일하기를 거부하는, 가난하지만 정직한 케일러브 가스, 프레드를 사랑하지만 확실한 직업을 갖지 않으면 결혼하지 않겠다고 말해서 건달 프레드를 훌륭한 농장 관리인이 되게 하는 메리, 미망인의 유산을 노려서 그녀의 딸과 손자의 존재를 감춘 불스트로드의 추악한 과거를 폭로하는 래플스, 페더스톤 삼촌의 유산 상속만을 믿고 사치스러운 생활과 도박으로 빚을 지고, 빚보증을 선 메리의 부모에게까지 금전적 고통을 주지만, 어린 시절부터의 연인인 메리 덕분에 건실한 농부가 되는 프레드 빈시, 위선적인 남편 불스트로드의 추문에도 불구하고 그의 곁에 머물기로 결단하는 불스트로드 부인 등 작가는 평범한 사람들의 인생 속에 숨겨진 복잡한 초상, 소리 없는 비극, 크고 작은 성패들, 평범한 인물들의 순간을 깊은 심리적 통찰력으로 그려 낸다.

원전은 블랙우드 매거진(Blackwood’s Magazine) 출판사에서 1965년에 출간되었다.

한국어 번역

[편집]
  • 이미애 옮김, 《미들마치》(전 2권), 민음사, 2024년

외부 링크

[편집]

*Manuscript of Middlemarch 보관됨 2015-04-02 - 웨이백 머신 at the 대영 도서관

 본 문서에는 지식을만드는지식에서 CC-BY-SA 3.0으로 배포한 책 소개글 중 "원서발췌 미들마치" 의 소개글을 기초로 작성된 내용이 포함되어 있습니다.
==

==

미들마치

출처 : 무료 백과 사전 "Wikipedia (Wikipedia)"
미들마치
저자조지 엘리엇 (메리 앤 에반스)
발행일1871–1872
게시자William Blackwood and Sons
장르소설
국가그레이트 브리튼 및 아일랜드 연합 왕국
언어영어
형태문학 작품
전작Felix Holt, the Radical (1866)
다음 작품Daniel Deronda (1874–1876)
위키 데이터 항목 편집 ]
템플릿 보기

미들마치(Middlemarch, A Study of Provincial Life) 는조지 엘리엇 의 펜네임을 가진 영국 작가 메리 앤 에반스가 집필한 소설 . 1871년 과 1872년 에 8회로 나누어 발표되었다. 1829년 부터 1832년 까지의 허구 의 잉글랜드 중부의 상업 도시 미들마치의 마을을 무대로, 각각 다른 생활환경 속에서 함께 이상하게 불타는 2명의 남녀의 인생의 경위를 그리는 이야기 [ 1 ] . 부제 에 「지방 생활의 일습작」이라고 하는 것처럼, 미들 마치의 주민을 그리면서, 다양한 인생 모양과 마음의 움직임을 그려, 인생에 대해서 깊이 생각하게 하는 책이 되고 있다. 엘리엇은 1869년 부터 1870년 에 이 소설을 형성하는 2개의 작품을 쓰기 시작해 1871년에 완성시켰다. 최초의 리뷰는 마을이었지만, 후년 버지니아 울프가 , 이 책을 격상한 이래, 지금은 그녀의 최고 걸작, 영국에서의 위대한 소설의 하나로서 널리 보이고 있다 [ 2 ] .

배경

편집 ]

'미들 마치'는 엘리엇이 1869년부터 1870년 안에 집필한 미완의 두 작품, '미들 마치'(리도게이트를 주인공으로 한다)와 장편의 '미스 브룩'(드러시아를 주축에 둔다)을 전신으로 하고 있다. 전자는 1869년 전날 엘리엇의 일기에 그 해부터 쓰기 시작하는 작품의 리스트 안에 기재가 있다. 같은 해 8월, 그녀는 집필을 개시했지만, 다음 9월에는 작품에 대한 자신감 상실과 결핵에 걸린 조지 헨리 루이스의 아들, 소니의 간병에 쫓겨 포기한다(엘리엇은 1854년부터 루이스와 오픈 마리지의 형태 로 사실혼을 하고 있었다). 1869년 10월 19일에 소니가 사망한 이후, 그녀는 창작 활동을 모두 휴지해 버린다. 이 시점에서 엘리엇이 나중에 쓰기를 재개할 의도가 있었는지는 확실하지 않다.

같은 해 12월, 그녀는 집필 활동을 재개해, 새롭게 쓰기 시작한 작품은 엘리엇 왈, 「소설을 쓰기 시작한 이래 쭉 구상을 반죽해 온 것」을 소재로 하고 있다. 같은 달 말에는 100페이지 정도 쓰고, 타이틀을 '미스 브룩'으로 한다. 분명한 시기는 확실하지 않지만, 1871년 3월경에는 그녀가 이 작품과 '미들마치'의 단편을 연결하기 시작했다고 한다. 구상 단계에서 엘리엇은 18세기 시와 역사가, 극, 철학자와 비평가의 수백에 걸친 인용문을 8개국어로 노트에 적어 두었다.

1871년 5월에는 이야기가 너무 길어지기 때문에 당시 통례였던 3부작의 분권에서의 출판이 어려워진 것이 엘리엇을 괴롭혔다. 최근 그녀의 작품인 '급진론자 펠릭스 홀트'(1866년 출판, 여기서도 참정권 운동 전 잉글랜드가 무대임)의 매출이 좋지 않은 것도 사태에 박차를 가했다. 이는 이 작품이 당시 과격하다고 여겨졌던 민주주의 에 찬동하는 자세를 보여줬기 때문에 출판자 존 블랙우드는 엘리엇의 편집자이기도 한 루이스로부터 '미들 마치'에서는 빅토르 유고의 '레 미제라블'의 간행에 매월 제안된 8 가지 분권 을 2가지. 이것은 찰스 디켄스 의 ' 데이비드 코퍼필드 '와 윌리엄 메이크피스 사카레이 의 ' 허영의 시' 와 같은 장편에서 월간 대신 사용된 절차로 엘리엇이 소설을 세밀하게 나누려고 한 것을 막았다. 책수가 많아지기 때문에 "독자의 마음을 계속 잡기가 어려워지고 비판이 일어나지 않을까"라는 우려는 있었지만 블랙우드는 승낙한다. 그리고 8개의 분권은 1872년 안에 간행되고 마지막 3개는 월간 양식을 취했다.

1863년의 사카레이, 1870년의 디 켄스 의 죽음을 받고, 엘리엇은 “영국에서 존명하는 가장 위대한 소설가이다”라고 마지막 분권의 출판시에 평가되었다.

조지 엘리엇

줄거리

편집 ]

미들마치는 1829년 부터 1832년 개혁법 까지의 가상의 미들랜드 마을, 미들마치의 주민의 생활에 초점을 맞추고 있다 [ 3 ] . 이야기는 역점을 두는 방법이 다른 네 가지 근거로 이루어져 있다 [ 3 ] , 즉 드러시아 브룩의 생애, 테르티우스 리드게이트의 경력, 프레드 빈시에 의한 메리 가스에의 구애, 니콜라스 브루스트로드의 불명예이다. 두 가지 주요 근거는 드로테아와 리도게이트의 그것이다 [ 4 ] . 각각의 근거는 동시 진행으로 진행되어 가지만, 브루스트로드의 이야기는 이후의 장에 집중하고 있다 [ 5 ] .

드러시아 브룩은 부모를 일찍 잃은 19세의 고아로 여동생 세리아와 함께 대지주의 백부 브룩의 비호를 받아 살고 있다. 드러시아는 미모로, 특히 경건한 젊은 여성으로, 삼촌은 바람직하지 않지만, 취미는 소작농 건물의 개수이다.

드러시아는 자신과 동년대의 젊은 지주 제임스 체탐경에서 구애 받지만 그녀는 그의 것을 잘 모른다. 그녀는 대신 자신보다 27세나 연상의 중년 에드워드 카소본 목사에게 매료되고 있다. 드러시아는 여동생의 우려에도 불구하고 카소본의 결혼 제안을 수락한다. 체탐은 그에게 흥미를 가진 세리아에 관심을 돌리게 된다.

프레드와 로자몬드 빈시는 미들마치 촌장의 장남과 장녀이다. 대학을 졸업한 적이 없는 프레드는 대학을 졸업하고 있지 않기 때문에 실패자로 게으른 것으로 보이지만 부자이지만 불쾌한 인상을 주는 삼촌 페더스톤의 상속인으로 보이기 때문에 덜컹거리며 살아가는 것이 허용되고 있다. 깃털석은 결혼을 통해 그의 조카가 된 메리 가스를 살고 있는 하인(companion)으로 두고 있다. 메리 가스는 수수한 것으로 보이지만 프레드는 그녀를 사랑하고 그녀와 결혼하고 싶습니다. 드러시아와 카소본은 로마에서의 신혼 여행에서 결혼의 첫 긴장을 경험한다. 드러시아는 남편이 그녀를 지적인 탐구의 길로 데려가는 데 관심이 없었고 결혼의 주된 이유였던 대량의 메모를 공개할 생각이 없다는 것을 깨달았다. 그녀는 카소본의 훨씬 젊고 상속권이 없는 종제인 윌 래디슬로우를 만난다. 윌을 카소본 금전적으로 귀찮게 보고 있다. 래디슬로우는 드러시아에 매료되기 시작한다. 그녀는 눈치채지 못한 채 아직도, 둘은 친절하게 된다. 프레드는 엄청난 빚을 안고 빚을 돌려줄 수 없다는 것에 고민한다. 메리의 아버지인 가스에게 빚의 보증인을 부탁하고 있기 때문에 그는 가스에게 그것을 포기해야 한다고 말한다. 그 결과, 가스 부인의 4년간의 소득으로부터의 저축은, 메리의 저축과 마찬가지로, 그녀의 최연소 아들의 교육을 위해 유보되고 있었다. 그 결과, 가스는 메리에게 프레드와 결혼하지 않도록 경고합니다. 프레드는 병에 걸려 미들마치에 새로 도착한 의사인 테르티우스 리도게이트 박사의 치료를 받는다. 리도게이트는 의학과 위생에 대한 현대적인 생각을 가지고 있으며 의사는 처방해야하지만 스스로 약을 조제해서는 안된다는 신념을 가지고 있습니다. 이것은 도시의 많은 사람들의 분노와 비판을 일으킨다. 그는 리도게이트의 친구인 페어브라더가 브루스트로드의 정직에 대해 우려를 갖고 있지만 리드게이트의 의학적 신념에 따라 병원과 진료소를 건설하고자 하는 부유하고 교회에 다니는 지주이자 개발자인 브루스트로드와 동맹을 맺고 있다. 리드게이트는 또한 로자몬드 빈시와도 알게 된다. 그의 아름다움과 교양은 얕고 독특합니다. 좋은 만남을 요구했던 그녀는 부유한 가족 출신인 리도게이트와 결혼하기로 결심하고 프레드의 질병을 의사에게 접근할 기회로 이용하려고 한다.

리도게이트는 원래 그들의 관계를 순수한 바람둥이로 간주하고, 세상이 그들이 실제로 약혼자들과 보고 있는 것을 알고, 로자몬드에서 벗어나려고 한다. 그러나 그녀를 마지막으로 만났을 때 그는 결의를 깨고 두 사람은 약혼한다. 카소본은 그것과 같은 시기에 로마에서 돌아왔지만 심장 발작을 일으켰다. 그와 동반하기 위해 데려온 리도게이트는 드러시아에게 카소본의 질병의 성격과 회복 가능성에 대해 단언하기 어렵다고 말한다. 그가 공부를 그만두면 여유롭게 살면 실제로 약 15년 ​​살 수 있을지도 모르지만, 질병은 급속히 진행될 가능성이 있고, 그 경우는 갑자기 죽을 수도 있다. 프레드가 회복되면 페더스톤은 아프다.

깃털석은 죽음의 바닥에, 2개의 마음 나머지를 털어놓고 메리에게 1개를 정리하기 위하여 손을 빌려 달라고 요구한다. 그녀는 사업에 휘말리고 싶지 않고 협력을 거부하고 거부하고, 깃털석은 마음 나머지를 그대로 죽는다. 페더스톤의 계획에서 10,000 파운드가 프레드 빈시로 넘겨질 예정이었지만, 그의 재산은 대신 그의 비 퇴출자인 조슈아 레그에게 건네진다.

카소본은 건강 상태도 나쁘고, 드러시아의 래디슬로우에 대한 선의에 의심 어둠이 되어 간다. 그는 드러시아에게 그가 죽으면 영원히 "내가 싫어하는 것을 피하고 내가 원하는 것을 하도록 유의한다"고 약속하려 한다. 그녀는 동의를 망설이고 그녀가 대답하기 전에 그는 죽는다. 카소본의 유언에는 드러시아가 래디슬로우와 결혼했을 경우 상속재산을 잃는다는 조항이 포함되는 것이 판명된다. 이 상태의 특이한 본질은 세상이 래디슬로우와 드러시아가 사랑하고 있다고 의심하고 있고, 그것이 두 사람 사이에 어색함을 낳고 있다는 것이다. 래디슬로우는 드러시아에 사랑을 하고 있지만, 이 비밀을 안고, 그녀가 스캔들에 휘말리거나 상속재산을 잃고 싶지 않다.

그녀는 그동안 자신이 그에게 연애 감정을 가지고 있는 것을 깨닫지만, 그것은 숨겨 두어야 한다. 그는 미들마치에 남아 브룩의 신문사에서 편집자로 일하고 있다. 브룩은 의회의 개혁 노선을 향해 캠페인을 추구하고 있다. 로자몬드를 기쁘게 하려고 하는 리도게이트의 노력은 곧 그에게 큰 부채를 남겼고, 그는 브루스트로드에 도움을 요청할 수밖에 없었다. 그는 캠든 페어 형제와의 우정에 의해 부분적으로 지원됩니다.

한편 프레드 빈시는 카레브 가스의 경제적 좌절 책임자라는 굴욕에 충격을 받아 자신의 인생을 재평가해야 한다. 그는 관용적인 갈렙의 밑에 땅 관리인으로 일을 배우기로 결심한다. 프레드는 페어 형제가 메리 가스와 사랑에 빠졌다는 것을 깨닫지 않고 페어 형제에게 그의 사건을 메리 가스에게 변호하도록 부탁한다. 공정한 형제는 그것에 응한다, 그러나 그것은 메리를 위해 그들의 욕망을 희생하는 것이었다. 메리는 프레드를 정말로 사랑한다는 것을 깨닫고 그가 세계에서 자신의 곳을 찾을 때까지 기다리기로 결정합니다.

존 래플스라는 불스트로드의 수상한 과거를 알고 있는 수수께끼의 남자가 미들 마치에 나타나 그를 협박하려고 노력한다. 교회에 다니는 발스트로드는 어린 시절 의심스러운 금융거래에 종사했던 적이 있다. 그의 재산은 부유하고 훨씬 오래된 과부와의 결혼 때문입니다. 어머니의 유산을 상속했을 미망인의 딸이 가출을 했다. 브루스트로드는 그녀를 찾았지만 이를 과부에게 공개하지 않았기 때문에 그는 그녀의 딸 대신 재산을 상속했다. 과부의 딸에게는 아들이 있었지만, 그 아들은 래디슬로우인 것으로 밝혀졌다. 그들의 연결을 파악할 때, 브루스트로드는 죄책감에 휩싸여 래디스로우에게 많은 돈을 제공하지만, 래디스로우는 그것을 더러운 금으로 거부한다. 브루스트로드는 공공장소에서 위선자로 노출되는 것을 두려워하여 치명적인 질병인 래플스의 죽음을 앞당기고 자신이 이전에 빚의 구제를 거부한 리드게이트에 다액 대출을 실시했다. 그러나, 브루스트로드의 불명예한 이야기는, 확산되어 버리고 있어, 리도게이트도 거기에 말려들어져, 유산의 이야기가 꼬리 지느러미를 붙여, 리드게이트도 브루스트로드에 가담하고 있는 것처럼 말해져 버린다. 드러시아와 페어브라더만이 리도게이트를 계속 신뢰하고 있지만, 리도게이트와 로자몬드는 여전히 일반적인 비난에 의해 미들마치를 떠나도록 주위에서 말해지고 있다. 굴욕을 받고 의욕을 당한 브루스트로드의 유일한 위안은 그가 망명에 직면했을 때 아내가 옆에 서 있다는 것이었다. 브룩의 선거운동이 붕괴되었을 때 래디슬로우는 마을을 떠나기로 결심했고, 드러시아를 방문하여 이별을 말하지만, 드러시아는 그와 사랑에 빠졌다. 그녀는 카소본의 재산을 포기하고 래디슬로우와 결혼한다고 발표하고 가족에게 충격을 주었다. 동시에 새로운 경력에서 성공한 프레드는 메리와 결혼하게 된다. 종막에서는 주인공들의 후속 운명을 말한다. 프레드와 메리는 결혼하고 세 아들과 행복하게 살고 있습니다. 리드게이트는 미들마치 밖에서 개업의로 성공을 거두고 좋은 소득을 얻었으나 충실감을 찾지 못하고 50세에 죽어 로자몬드와 4명의 아이를 남겼다. 그의 죽음 후에, 로자몬드는 부유한 의사와 결혼한다. 래디슬로우는 공공 개혁에 종사했고, 드러시아는 아내와 두 아이의 어머니로 만족한다. 그들의 아들은 결국 아서 브룩의 재산을 상속하게 된다.

등장인물

편집 ]
드러시아 브룩과 윌 래디슬로우
메리 가스와 프레드 빈시
로자몬드 빈시와 테르티우스 리도게이트
  • 드러시아 브룩 : 큰 야망을 지닌 지적 부유 한 여성 인 드러시아는 자신의 부를 보여주는 것을 피하고 삼촌 테넌트를 위해 코티지를 재 설계하는 등의 프로젝트에 착수한다. 그녀는 수석 에드워드 카소본 목사와 결혼하고 그의 연구 '모든 신화의 열쇠'로 그를 돕는 이상주의적인 생각을 가지고 있었다. 그러나 카소본은 그녀를 진지하게 받아들이지 않고 그녀의 젊음, 열정, 에너지에 공감을 가지지 않기 때문에, 그녀는 이 결혼은 실수였다고 깨닫는다. 그를 돕고 싶다는 드러시아의 요구는 그가 자신의 연구가 수년 전인 것을 숨기는 것을 어렵게 한다. 신혼여행에서 카사우본의 차가움에 직면한 드러시아는 친척인 윌 래디슬로우와 친구가 된다. 카소본의 죽음으로부터 몇 년 후, 그녀는 윌과 사랑에 빠지고 그와 결혼한다.
  • 테르티우스 리도게이트 : 이상주의적이고 재능적이지만 소박한 젊은 의사로 상대적으로 가난하지만 태어나는 것은 좋다. 그는 연구를 통해 의학을 크게 진보시키기를 원하지만 로자몬드 빈시와의 불행한 결혼으로 끝난다. 그가 누구에게도 책임을 지지 않는다는 것을 보여주는 그의 시도는 실패했고, 결국 그는 마을을 떠나야 했고, 아내를 기쁘게 하기 위해 그의 높은 이상을 희생했다.
  • 목사 에드워드 카소본 : 알았던 느낌으로 이기적인 노인 성직자로 학문적 연구에 너무 열중해 드러시아와의 결혼은 사랑이 없는 것이 되었다. 그의 미완성 저서 '모든 신비학의 열쇠'는 기독교 싱크레티즘의 기념비로 의도되었지만 독일어를 읽을 수 없기 때문에 그의 연구는 시대에 뒤떨어진다. 그는 이것을 인식하고 있지만 아무도 인정하지 않습니다.
  • 메리 가스 : 카레브와 수잔 가스의 딸로 소박하고 친절한 아이. 깃털석 씨의 간호사를 맡고 있다. 그녀와 프레드 빈시는 어린 시절의 연인이었지만, 그가 진지하게, 진실하게, 성실하게 사는 의사와 능력을 나타낼 때까지, 그에게 구설되지 않는다.
  • 아서 브룩 : 드러시아 브룩과 세리아 브룩의 삼촌. 흔히 머리를 괴롭히는 것은 날개가 되어 별로 이구가 아니다. 현지에서는 최악의 영주라는 평판을 얻고 있지만, 의회에서는 개혁파에 속하고 있다.
  • 세리아 브룩스 : 드러시아 여동생으로 아름다움. 그녀는 드러시아보다 관능적이며 누나와 같은 이상주의와 금욕주의는 만나지 않았다. 드러시아가 제임스 체탐경을 거부했을 때 그녀가 그와 함께 되어 행복해진다.
  • 제임스 체탐경 : 이웃의 지주로 드러시아에 사랑을 하고 있으며 토지차용자의 조건을 개선하려는 그녀의 계획을 돕고 있다. 그녀가 카소본과 결혼하면 그는 여동생 세리아와 결혼한다.
  • 로자몬드 빈시 : 아름답지만 허영심이 강하고 얕은 로자몬드는 자신의 매력을 과대 평가하고 미들 마치 사회를 내려다보고 있습니다. 그녀는 테르티우스 리도게이트와 결혼하면 자신의 사회적 지위가 높아지고 좋은 생활을 할 수 있다고 생각하고 결혼한다. 그러나 남편이 경제적 어려움에 빠지면 절약하려는 남편을 방해하고 그러한 희생을 지불하는 것은 자신에 대한 모욕으로 취한다. 그녀는 그 사회적 지위를 잃는다는 생각을 견딜 수 없을 것입니다.
  • 프레드 빈시 : 로자몬드의 형은 어렸을 때부터 메리 가스를 사랑했다. 그의 가족은 그가 성직자가 됨으로 사회적으로 진보하기를 원하지만, 메리가 결혼하더라도 결혼하지 않는다는 것을 알고 있습니다. 삼촌의 깃털석에서의 상속을 기대해 키워진 그는 낭비가이지만 나중에 메리에 대한 애정을 통해 변화하고 메리의 아버지 아래 공부함으로써 메리의 존경을 모으는 직업을 찾는다.
  • 윌 래디슬로우 : 카소본의 이 젊은 사촌에는 재산이 없다. 그의 할머니는 가난한 폴란드 음악가와 결혼하고 상속을 포기했기 때문이다. 그는 건강하고 이상주의적이고 재능있는 남자이지만, 정해진 직업을 가지지 않는다. 그는 드러시아와 사랑에 빠졌지만 카소본의 재산을 잃지 않고 그녀와 결혼 할 수는 없습니다.

역사 소설

편집 ]

『미들마치』의 에피소드의 전개는, 「1829년 9월부터 1832년 5월까지의 사이」, 즉 이 소설이 출판된 1871–1872년부터 40년전에 일어났다고 하는 설정으로 [ 6 ] , 역사 소설 이라고 불릴 정도로 현저한 갭은 없다. 월터 스콧 의 '웨이벌리 혹은 60년 전의 이야기'(1814년)와 비교해 보면, '웨이벌리'는 최초의 대표적인 역사소설로 여겨지는 경우가 많고, 출판 60년 정도 전의 이야기이다 [ 6 ] . 엘리엇은 그 이전에 15세기 피렌체 를 무대로 한 보다 분명히 역사적인 소설 '로모라'(1862-1863)를 썼다. 비평가 캐슬린 브레이크 와 마이클 요크 메이슨 은 미들마치는 "현재와 관련하여 과거를 불러일으키는 역사 소설로서"라는 주의가 충분히 지불되지 않았다고 주장하고 있다 [ 7 ] . 비평가인 로즈마리 애쉬턴  소설의 이쪽에 대한 관심의 부족이 그 가치를 보여줄 수 있다고 말한다. 즉 『미들 마치』는 성공한 역사 소설로서 매우 드문 경우라고 하는 것이다. 실제로 '미들마치'는 너무 성공을 거두었기 때문에 그것이 문학의 어느 장르에 속하는 것인가라는 관점에서 생각하는 것은 거의 없다 [ 6 ] . 동시대의 독자에게 있어서 현재란 「1867년의 제2차 개혁법이 가결되었을 때」이다 [ 8 ] . 1832년 개혁법 에 대한 동요와 소설의 구조를 제공하는 양원에서의 시끄러운 의안의 통과는 과거의 것으로 간주되고 있었을 것이다. [ 7 ]

'미들 마치'는 역사 소설로 분류되는 것은 드물지만, 그것이 역사의 세부를 향하고 있는 주의는 눈치채고 있다. 1873년 서평에서 헨리 제임스는 엘리엇의 "목적은 관대한 시골의 역사가가 되는 것이었다"고 인식하고 있다. [ 9 ]

다른 곳에서, 엘리엇은 “상상력이 풍부한 역사가의 역할, 심지어 미들마치의 과학적 수사관의 역할, 그리고 그녀의 말하는 사람은 지방 생활의 사회적 및 정치적 역사를 쓰는 것과 관련된 역사적 문제를 의식하고 있다”고 보인다. 이 비평가는 이 소설을 '역사의 아버지'라고 흔히 칭해지는 '고대 그리스의 역사가 헤로도토스 의 작품'과 대비하고 있다. [ 6 ]

테마

편집 ]

지방 생활 연구

편집 ]

노스 롬셔의 미들마치라는 가상의 마을은 엘리엇이 런던으로 이사하기 전에 살았던 코벤토리를 모델로 하고 있는 것으로 보인다. 코번트리와 마찬가지로, 미들마치는 실크리본 제조의 도시로 설명되어 있다. [ 6 [ 10 ] 서브 타이틀의 「지방 생활의 연구」는 중요한 것으로 간주되어 왔다. 한 비평가들은 미들마치의 통일이 '지방'의 두 가지 의미를 융합시키는 것에 의해 달성되었다고 보고 있다 [ 10 ] . '지방'은 한편으로는 지리적으로 '수도를 제외한 나라의 모든 부분'을 의미하고, 다른 한편으로는 '야생'에서 '협량'인 사람을 의미한다. [ 11 ] 캐롤린 스티드먼은 '미들마치'에서의 엘리엇이 지방주의를 강조하는 것을, 엘리엇이 '미들마치'가 된 이야기에 임하기 시작했을 무렵의 1869년에 출판된 매튜 아놀드의 ' 문화 와 아나키'의 에세이에서 아놀드는 거기서 영국 사회를 야만인(귀족과 지주계급), 블레셋 사람 (도시의 중류계급), 민중(노동자계급)으로 분류했다. 스티드먼은 미들마치는 '블레셋 사람들의 지방주의의 초상'이라고 시사하고 있다 [ 6 ] '미들마치'의여 주인공 드로테아가 책의 끝에서 했듯이, 엘리엇이 런던에 갔다는 것은 주목할 만하다. 런던에서 엘리엇은 당시 대부분의 여성을 훨씬 뛰어넘는 명성을 획득했지만, 한편, 드로테아는 윌과 그녀의 가족을 돌보는 역할을 맡았다. 엘리엇은 루이스와의 내연 관계에 침착한 뒤 가족으로부터 거절당했고, "그들의 심각한 비승인으로 인해 그녀는 다시 집으로 돌아갈 수 없었다." 그녀는1855년 미드랜즈에 마지막 방문에서 코번트리를 벗었다 [ 6 ] .

"여성 문제"

편집 ]

'미들마치'의 중심에 있는 것은 엘리엇의여 주인공이 '놀라운 감정도 종종 잘못된 부분을 갖고 뛰어난 신앙도 환상의 부분을 가진다는 불완전한 사회 상태 상황에서' 잘못된 시대에 살고 있기 때문에 드로테아 브룩은 성 테레사와 같은 인치 의 영웅. [ 12 ] 소포클레스 의 연극에서 가장 잘 알려진 그리스 신화  인물인 안티고네 는 영웅적인 여성의 또 다른 예로 '종막'에 등장하고 있다. 문예평론가인 캐슬린 브레이크는 엘리엇이 세인트 테레지아 기독교 신비주의보다 '매우 구체적인 성과, 종교 질서 개혁'을 강조하고 있다는 점에 주목하고 있다. [ 13 ]

페미니스트의 비평가에 의한 빈번한 비판은 드로테아가 세인트 테레사나 안티곤만큼 영웅적이지 않을 뿐만 아니라 조지 엘리엇 자신도 영웅적이지 않다고 한다. [ 14 ] 그에 따라 루스 예젤과 캐슬린 브레이크는 이들 페미니스트 비평가를 "사람의 일생으로 여성들이 거의 기회를 주지 않았던 [1830년대]에 성공한 강한 여성이라는 불가능한 영상을 기대한다"는 것이라고 비난했다. [ 8 ] 엘리엇은 또한 드로테아가 윌 래디슬로우와 결혼함으로써 소설을 끝낸 것으로 보다 널리 비판되어 왔다. [ 15 ] 소설가 헨리 제임스는 래디스로우를 "매우 고귀하고 정력적인여 주인공에 의해 선택된 남자에게 필수적인 집중력 있는 열의를 가지고 있지 않다" 디레턴트라고 코멘트하고 있다 [ 9 ] .

결혼

편집 ]

결혼은 "미들 마치"의 주요 주제 중 하나입니다. 조지 슈타이너에 따르면, "두 주요 근거 [드로테아와 리도게이트의 근거]는 실패로 끝난 결혼 사례 연구이다" [ 4 ] . 이것은 이러한 '파멸적인 결혼'이 드로테아와 리도게이트의 삶을 충족시키지 못하게 한다는 것을 시사한다 [ 16 ] . 이것은 아마도 윌 래디스로우와의 결혼을 통해 두 번째 기회를 얻는 드로테아보다 리도게이트의 경우에 해당하지만, 이 결혼의 호의적인 해석은 많은 비평가들이 드로테아의 것으로 간주하고 있는 라디스로우 자신의 성격에 의존하고 있다 [ 17 ] . 게다가 드로테아의 여동생 세리아 브룩과 제임스 체탐경과의 「무의미하고 축하하고 싶은」결혼, 더욱 중요한 것은 프레드 빈시의 메리 가스에의 구애가 있다. 후자의 경우, 메리 가스는 프레드가 교회를 버리고 더 적절한 경력에 진정 할 때까지 프레드를 받아들이지 않았습니다. 여기서 프레드는 헨리 필딩 의 캐릭터인 톰 존스를 닮아 있으며, 둘 다 여성에게 주고 여성으로부터 받는 사랑에 의해 좋은 남편이 되어 간다. [ 18 ] 드로테아는 잘못된 세기에 태어나 지방의 미들마치에서 태어난 세인트 테레지아이며, 그녀의 이상주의적인 열의를 '가난하고 마른 미라  된 숭배자 ...

미들마치는 어떤 의미에서 주인공의 심리적 또는 도덕적 성장에 초점을 맞춘 교양소설 이다. 드로테아는 “맹목적으로 손 탐구로 전진하고 때로는 어리석고 때로 자기 중심적이지만 훌륭한 이상적인 시도로 자신의 본질을 채우는 역할이나 천직을 찾아내려고 실패를 반복한다 [ 20 ] . 하기를 위한 연약한 방석을 제공하거나 할 수 있는 사람'이다. 그래서 그는 "드로테아와 가장 대조적인 소설의 여성"인 로자몬드 빈시와 결혼하여 "런던의 열렬한 연구자로부터 유행 의사에게 타락한다" [ 20 ] .

중요한 리셉션

편집 ]

현대 리뷰

편집 ]

나중에 응답

편집 ]

레거시와 개작

편집 ]

노트

편집 ]

참고문헌

편집 ]
  1. ↑ The Bloomsbury Guide to English Literature , ed. Marion Wynne–Davies. New York: Prentice Hall, 1990, p. 719. Carolyn Steedman, " Going to Middlemarch: History and the Novel ", Michigan Quarterly Review XL, no.3
  2. ↑ FR Leavis, The Great Tradition. New York: George W. Stewart, 1948.
  3. ↑ b Steiner (1955) , p. 263.
  4. ↑ b Steiner (1955) , p. 264.
  5. ↑ Steiner (1955) , p. 266.
  6. g Steedman (2001) .
  7. ↑ b Blake (1976) , p. 309
  8. b Blake (1976) , p. 310.
  9. b James (1873) .
  10. ↑ b Wynne–Davies (1990) , 719쪽.
  11. ↑ The Chambers Dictionary (13th edition), London,: Chambers Harrap, 2014.
  12.  "Finale" to Middlemarch
  13. ↑ Blake (1976) , p. 288.
  14. ↑ Austen, Zelda (1976). “Why Feminist Critics Are Angry with George Eliot”. College English 37 (6): 549–561. doi : 10.2307/376148 . JSTOR  376148 . 요청 계약) Paid subscription required
  15. ↑ Blake (1976) , pp. 306–310.
  16. ↑ Ashton (1994) , p. 8.
  17. ↑ Blake (1976) , pp. 306–9.
  18. ↑ Steiner (1955) , pp. 265–6.
  19. ↑ Blake (1976) , p. 293.
  20. b Ashton (1994) , p. 4.

일본어 번역

편집 ]

외부 링크

편집 ]

대영도서관 미들마치 원고

==

==

Middlemarch

From Wikipedia, the free encyclopedia
Middlemarch, A Study of Provincial Life
Title page of the first edition, 1871–1872
AuthorGeorge Eliot (Mary Ann Evans)
Working titleMiss Brooke
LanguageEnglish
GenreNovel
Set inEnglish Midlands and briefly Rome, September 1829 – May 1832
Published1871–1872
PublisherWilliam Blackwood and Sons
Publication placeUnited Kingdom
Media typePrint
823.8
Preceded byFelix Holt, the Radical 
Followed byDaniel Deronda 
TextMiddlemarch, A Study of Provincial Life at Wikisource

Middlemarch, A Study of Provincial Life is a novel by English author George Eliot, the pen name of Mary Ann Evans. It appeared in eight installments (volumes) in 1871 and 1872. Set in Middlemarch, a fictional English Midlands town, in 1829 to 1832, it follows distinct, intersecting stories with many characters.[1][2] Issues include the status of women, the nature of marriage, idealism, self-interest, religion, hypocrisy, political reform, and education. Leavened with comic elements, Middlemarch approaches significant historical events in a realist mode: the Reform Act 1832, early railways, and the accession of King William IV. It looks at medicine of the time and reactionary views in a settled community facing unwelcome change. Eliot began writing the two pieces that formed the novel in 1869–1870 and completed it in 1871. Initial reviews were mixed, but it is now seen widely as her best work and one of the great English novels.[3]

Background

[edit]
George Eliot

Middlemarch originates in two unfinished pieces that Eliot worked on during 1869 and 1870: the novel "Middlemarch"[a] (which focused on the character of Lydgate) and the long story "Miss Brooke" (which focused on the character of Dorothea).[4] The former piece is first mentioned in her journal on 1 January 1869 as one of the tasks for the coming year. In August she began writing, but progress ceased in the following month amidst a lack of confidence in it and distraction by the illness of George Henry Lewes's son Thornie, who was dying of tuberculosis.[5] (Eliot had been living with Lewes since 1854.) After Thornie's death on 19 October 1869, all work on the novel stopped; it is uncertain whether Eliot intended at the time to revive it at a later date.[6]

In December she wrote of having begun another story, on a subject that she had considered "ever since I began to write fiction".[7] By the end of the month she had written 100 pages of this story and entitled it "Miss Brooke". Although a precise date is unknown, the process of incorporating material from "Middlemarch" into the story she had been working on was ongoing by March 1871.[8][4] While composing, Eliot compiled a notebook of hundreds of literary quotations, from poets, historians, playwrights, philosophers, and critics in eight different languages.[9]

By May 1871, the growing length of the novel had become a concern to Eliot, as it threatened to exceed the three-volume format that was then the norm in publishing.[10] The issue was compounded because Eliot's most recent novel, Felix Holt, the Radical (1866) – also set in the same pre-Reform Bill England – had not sold well.[11] The publisher John Blackwood, who had made a loss on acquiring the English rights to that novel,[10] was approached by Lewes in his role as Eliot's literary agent. He suggested that the novel be brought out in eight two-monthly parts, borrowing the method used for Victor Hugo's novel Les Misérables.[12] This was an alternative to the monthly issues that had been used for such longer works as Dickens's David Copperfield and Thackeray's Vanity Fair, and avoided Eliot's objections to slicing her novel into small parts.[13] Blackwood agreed, although he feared there would be "complaints of a want of the continuous interest in the story" due to the independence of each volume.[14] The eight books duly appeared during 1872, the last three instalments being issued monthly.[15]

With the deaths of Thackeray and Dickens in 1863 and 1870, respectively, Eliot became "recognised as the greatest living English novelist" at the time of the novel's final publication.[16]

Plot

[edit]

Middlemarch centres on the lives of residents of Middlemarch, a fictitious Midlands town, from 1829 onwards – the years up to the 1832 Reform Act. The narrative may be considered to consist of four plots with unequal emphasis:[17] the life of Dorothea Brooke, the career of Tertius Lydgate, the courtship of Mary Garth by Fred Vincy, and the disgrace of Nicholas Bulstrode. The two main plots are those of Dorothea and Lydgate.[18] Each plot occurs concurrently, although Bulstrode's is centred on the later chapters.[19]

Dorothea Brooke is a 19-year-old orphan, living with her younger sister, Celia, as a ward of her uncle, Mr Brooke. Dorothea is an especially pious young woman whose hobby involves the renovation of buildings belonging to the tenant farmers, although her uncle discourages her. Dorothea is courted by Sir James Chettam, a man close to her own age, but she is oblivious to him. She is attracted instead to the Rev. Edward Casaubon, a 45-year-old scholar. Dorothea accepts Casaubon's offer of marriage, despite her sister's misgivings. Chettam is encouraged to turn his attention to Celia, who has developed an interest in him.

Fred and Rosamond Vincy are the eldest children of Middlemarch's town mayor. Having never finished university, Fred is widely seen as a failure and a layabout, but is content because he is the presumed heir of his childless uncle Mr Featherstone, a rich but unpleasant man. Featherstone keeps as a companion a niece of his by marriage, Mary Garth; although she is considered plain, Fred is in love with her and wants to marry her.

Dorothea and Casaubon experience the first tensions in their marriage on their honeymoon in Rome, when Dorothea finds that her husband has no interest in involving her in his intellectual pursuits. She meets Will Ladislaw, Casaubon's much younger disinherited cousin, whom he supports financially. Ladislaw begins to feel attracted to Dorothea; she remains oblivious, but the two become friendly.

Fred becomes deeply in debt and finds himself unable to repay what he owes. Having asked Mr Garth, Mary's father, to co-sign the debt, he now tells Garth he must forfeit it. As a result, Mrs Garth's savings from four years of income, held in reserve for the education of one of her sons, are wiped out, as are Mary's savings. Mr Garth consequently warns Mary against ever marrying Fred.

Fred comes down with typhoid fever and is treated by Dr Tertius Lydgate, a newly-arrived doctor in Middlemarch. Lydgate has modern ideas about medicine and sanitation which draw the ire and criticism of many in town. He allies himself with Bulstrode, a wealthy, church-going landowner and developer who wants to build a hospital and clinic that follow Lydgate's philosophy, despite the misgivings of Lydgate's friend, the Rev. Farebrother, about Bulstrode's integrity. Lydgate also becomes acquainted with Rosamond Vincy, who is beautiful and educated, but shallow and self-absorbed. Seeking to make a good match, she decides to marry Lydgate, who comes from a wealthy family, and uses Fred's sickness as an opportunity to get close to him. Lydgate initially views their relationship as pure flirtation and backs away from Rosamond after discovering that the town considers them practically engaged. However, on seeing her a final time, he breaks his resolution, and the two become engaged.

Casaubon arrives back from Rome about the same time, but suffers a heart attack. Lydgate attends him and tells Dorothea it is difficult to pronounce on the nature of Casaubon's illness and chances of recovery: that he may indeed live about 15 years if he takes it easy and ceases his studies, but it is equally possible the disease may develop rapidly, in which case death will be sudden. As Fred recovers, Mr Featherstone falls ill. On his deathbed, he reveals that he has made two wills and tries to get Mary to help him destroy one. Unwilling to be involved in the business, she refuses, and Featherstone dies with both wills still intact. Featherstone's plan had been for £10,000 to go to Fred Vincy, but his estate and fortune instead go to his illegitimate son, Joshua Rigg.

Casaubon, in poor health, has grown suspicious of Dorothea's goodwill to Ladislaw. He tries to make Dorothea promise, if he should die, to forever "avoid doing what I should deprecate, and apply yourself to do what I should desire". She hesitates to make a promise without knowing what it would entail, and he dies before she can reply. Casaubon's will is revealed to contain a provision that, if Dorothea marries Ladislaw, she will lose her inheritance. This proviso leads to the general suspicion that Ladislaw and Dorothea are lovers, creating awkwardness between the two. Ladislaw is in love with Dorothea but keeps this secret, having no desire to involve her in scandal or cause her disinheritance. She realizes she has romantic feelings for him, but must suppress them. He remains in Middlemarch, working as a newspaper editor for Mr Brooke, who is mounting a campaign to run for Parliament on a Reform platform.

Lydgate's efforts to please Rosamond soon leave him deeply in debt, and he is forced to seek help from Bulstrode. Meanwhile, Fred Vincy's humiliation at being responsible for Caleb Garth's financial setbacks shocks him into reassessing his life. He resolves to train as a land agent under the forgiving Caleb. He asks the Rev. Farebrother to plead his case to Mary Garth, not realizing that Farebrother is also in love with her. Farebrother does speak to her, thereby sacrificing his own desires for the sake of Mary, who he realises truly loves Fred and is just waiting for Fred to find his place in the world.

John Raffles, a mysterious man who knows of Bulstrode's shady past, appears in Middlemarch, intending to blackmail him. In his youth, the church-going Bulstrode engaged in questionable financial dealings; his fortune is founded on his marriage to a wealthy, much older widow. The widow's daughter, who should have inherited her mother's fortune, had run away; Bulstrode located her but did not tell the widow, so that he, instead of her daughter, inherited the fortune. The widow's daughter had a son, who turns out to be Ladislaw. On grasping their connection, Bulstrode is consumed with guilt and offers Ladislaw a large sum of money, which Ladislaw refuses as being tainted. Bulstrode's terror of public exposure as a hypocrite leads him to hasten the death of the mortally sick Raffles, while lending a large sum to Lydgate, whom Bulstrode had previously refused to bail out of his debt. However, the story of Bulstrode's misdeeds has already spread. Bulstrode's disgrace engulfs Lydgate: knowledge of the loan spreads and he is assumed to be complicit with Bulstrode. Only Dorothea and Farebrother retain any faith in him, yet the widespread condemnation still drives Lydgate and Rosamond to leave Middlemarch. Disgraced and reviled, Bulstrode's one consolation is that his wife stands by him as he too faces exile.

When Mr Brooke's election campaign collapses, Ladislaw decides to leave the town and visits Dorothea to say his farewell, but Dorothea has fallen in love with him. She renounces Casaubon's fortune and shocks her family by announcing that she will marry Ladislaw. At the same time, Fred, having been successful in his new career, marries Mary.

The "Finale" details the ultimate fortunes of the main characters. Fred and Mary marry and live contentedly with their three sons. Lydgate operates a successful practice outside Middlemarch and attains a good income, but never finds fulfilment and dies at the age of 50, leaving Rosamond and four children. After he dies, Rosamond marries a wealthy physician. Ladislaw engages in public reform, and Dorothea is content as a wife and mother to their two children. Their son eventually inherits Arthur Brooke's estate.

Characters

[edit]
Dorothea Brooke and Will Ladislaw
Mary Garth and Fred Vincy
Rosamond Vincy and Tertius Lydgate
  • Dorothea Brooke: An intelligent, wealthy woman with great aspirations, Dorothea avoids displaying her wealth and embarks upon projects such as redesigning cottages for her uncle's tenants. She marries the elderly Reverend Edward Casaubon, with the idealistic idea of helping him in his research, The Key to All Mythologies. However, the marriage was a mistake, as Casaubon fails to take her seriously and resents her youth, enthusiasm, and energy. Her requests to assist him make it harder for him to conceal that his research is years out of date. Faced with Casaubon's coldness on their honeymoon, Dorothea becomes friends with his relative, Will Ladislaw. Some years after Casaubon's death she falls in love with Will and marries him.
  • Tertius Lydgate: An idealistic, talented, but naive young doctor, is relatively poor, but of good birth. He hopes to make big advances in medicine through his research, but ends up in an unhappy marriage with Rosamond Vincy. His attempts to show he is answerable to no man fail, and he eventually has to leave town, sacrificing his high ideals to please his wife.
  • Rev. Edward Casaubon /kəˈsɔːbən/: A pedantic, selfish, elderly clergyman who is so taken up with his scholarly research that his marriage to Dorothea is loveless. His unfinished book, The Key to All Mythologies, is intended as a monument to Christian syncretism, but his research is out of date as he cannot read German. He is aware of this but admits it to no one.
  • Mary Garth: The plain, kind daughter of Caleb and Susan Garth serves as Mr Featherstone's nurse. She and Fred Vincy were childhood sweethearts, but she will not let him woo her until he shows himself willing and able to live seriously, practically and sincerely.
  • Arthur Brooke: The oft-befuddled, none-too-clever uncle of Dorothea and Celia Brooke has a reputation as the worst landlord in the county, but stands for Parliament on a Reform platform.
  • Celia Brooke: Dorothea's younger sister is a beauty. She is more sensual than Dorothea and does not share her idealism and asceticism. She is only too happy to marry Sir James Chettam when Dorothea rejects him.
  • Sir James Chettam: A neighbouring landowner, he is in love with Dorothea and helps with her plans to improve conditions for the tenants. When she marries Casaubon, he marries Celia Brooke.
  • Rosamond Vincy: Vain, beautiful and shallow, Rosamond has a high opinion of her own charms and a low opinion of Middlemarch society. She marries Tertius Lydgate, believing he will raise her social standing and keep her comfortable. When her husband meets financial difficulties, she thwarts his efforts to economise, seeing such sacrifices as beneath her and insulting. She cannot bear the idea of losing social status.
  • Fred Vincy: Rosamond's brother has loved Mary Garth from childhood. His family hopes he will advance socially by becoming a clergyman, but he knows Mary will not marry him if he does. Brought up to expect an inheritance from his uncle, Mr Featherstone, he is a spendthrift, but later changes through his love for Mary and finds by studying under Mary's father a profession that gains Mary's respect.
  • Will Ladislaw: This young cousin of Mr Casaubon has no property, as his grandmother married a poor Polish musician and was disinherited. He is a man of verve, idealism and talent, but no fixed profession. He is in love with Dorothea, but cannot marry her without her losing Mr Casaubon's property.
  • Humphrey Cadwallader and Elinor Cadwallader: Neighbours of the Brookes, Mr Cadwallader is a rector and Mrs Cadwallader a pragmatic and talkative woman who comments on local affairs with wry cynicism. She disapproves of Dorothea's marriage and Mr Brooke's parliamentary endeavours.
  • Walter Vincy and Lucy Vincy: A respectable manufacturing couple, they wish their children to advance socially and are disappointed by Rosamond's and Fred's marriages. Vincy's sister is married to Nicholas Bulstrode. Mrs Vincy was an innkeeper's daughter and her sister the second wife of Mr. Featherstone.
  • Caleb Garth: Mary Garth's father is a kind, honest, generous surveyor and land agent involved in farm management. He is fond of Fred and eventually takes him under his wing.
  • Camden Farebrother: A poor but clever vicar and amateur naturalist, he is a friend of Lydgate and Fred Vincy and loves Mary Garth. His position improves when Dorothea appoints him to a living after Casaubon's death.
  • Nicholas Bulstrode: A wealthy banker married to Vincy's sister, Harriet, he is a pious Methodist keen to impose his beliefs in Middlemarch society. However, he has a sordid past he is desperate to hide. His religion favours his personal desires and lacks sympathy for others.
  • Peter Featherstone: An old landlord of Stone Court, he is a self-made man, who has married Caleb Garth's sister. On her death he takes Mrs Vincy's sister as his second wife.
  • Jane Waule: A widow and Peter Featherstone's sister, she has a son, John.
  • Mr Hawley: A foul-mouthed businessman, he is an enemy of Bulstrode.
  • Mr Mawmsey: A grocer
  • Dr Sprague: A Middlemarch physician
  • Mr Tyke: A clergyman favoured by Bulstrode
  • Joshua Rigg Featherstone: Featherstone's illegitimate son, he appears at the reading of Featherstone's will and receives a fortune instead of Fred. He is also the stepson of John Raffles, who comes into town to visit Rigg, but instead reveals Bulstrode's past. His appearance in the novel is crucial to the plot.
  • John Raffles: Raffles is a braggart and a bully, a humorous scoundrel in the tradition of Sir John Falstaff, and an alcoholic. But unlike Falstaff, Raffles is a truly evil man. He holds the key to Bulstrode's dark past and Lydgate's future.

Historical novel

[edit]

The action of Middlemarch takes place "between September 1829 and May 1832", or 40 years before its publication in 1871–1872,[2] a gap not so pronounced for it to be regularly labelled as a historical novel. By comparison, Walter Scott's Waverley (1814) – often seen as the first major historical novel – takes place some 60 years before it appears.[2] Eliot had previously written a more obviously historical novel, Romola (1862–1863), set in 15th-century Florence. The critics Kathleen Blake and Michael York Mason argue that there has been insufficient attention given to Middlemarch "as a historical novel that evokes the past in relation to the present".[20]

The critic Rosemary Ashton notes that the lack of attention to this side of the novel may indicate its merits: "Middlemarch is that very rare thing, a successful historical novel. In fact, it is so successful that we scarcely think of it in terms of that subgenre of fiction."[2] For its contemporary readers, the present "was the passage of the Second Reform Act in 1867";[21] the agitation for the Reform Act 1832 and its turbulent passage through the two Houses of Parliament, which provide the structure of the novel, would have been seen as the past.[20]

Though rarely categorised as a historical novel, Middlemarch's attention to historical detail has been noticed; in an 1873 review, Henry James recognised that Eliot's "purpose was to be a generous rural historian".[22] Elsewhere, Eliot has been seen to adopt "the role of imaginative historian, even scientific investigator in Middlemarch and her narrator as conscious "of the historiographical questions involved in writing a social and political history of provincial life". This critic compares the novel to "a work of the ancient Greek historian Herodotus", who is often described as "The Father of History".[2]

Themes

[edit]

A Study of Provincial Life

[edit]

The fictional town of Middlemarch, North Loamshire, is probably based on Coventry, where Eliot had lived before moving to London. Like Coventry, Middlemarch is described as a silk-ribbon manufacturing town.[2][23]

The subtitle—"A Study of Provincial Life"—has been seen as significant. One critic views the unity of Middlemarch as achieved through "the fusion of the two senses of 'provincial'":[23] on the one hand it means geographically "all parts of the country except the capital"; and on the other, a person who is "unsophisticated" or "narrow-minded".[24] Carolyn Steedman links Eliot's emphasis on provincialism in Middlemarch to Matthew Arnold's discussion of social class in England in Culture and Anarchy essays, published in 1869, about the time Eliot began working on the stories that became Middlemarch. There Arnold classes British society in terms of Barbarians (aristocrats and landed gentry), Philistines (urban middle class) and Populace (working class). Steedman suggests Middlemarch "is a portrait of Philistine Provincialism".[2]

It is worth noting that Eliot went to London, as her heroine Dorothea does at the end of the book. There Eliot achieved fame way beyond most women of her time, whereas Dorothea takes on the role of nurturing Will and her family. Eliot was rejected by her family once she had settled in her common-law relationship with Lewes, and "their profound disapproval prevented her ever going home again". She omitted Coventry from her last visit to the Midlands in 1855.[2]

The "Woman Question"

[edit]

Central to Middlemarch is the idea that Dorothea Brooke cannot hope to achieve the heroic stature of a figure like Saint Teresa, for Eliot's heroine lives at the wrong time, "amidst the conditions of an imperfect social state, in which great feelings will often take the aspect of error, and great faith the aspect of illusion".[25] Antigone, a figure from Greek mythology best known from Sophocles' play, is given in the "Finale" as a further example of a heroic woman. The literary critic Kathleen Blake notes Eliot's emphasis on St Teresa's "very concrete accomplishment, the reform of a religious order", rather than her Christian mysticism.[26] A frequent criticism by feminist critics is that not only is Dorothea less heroic than Saint Teresa and Antigone, but George Eliot herself.[27] In response, Ruth Yeazell and Kathleen Blake chide these critics for "expecting literary pictures of a strong woman succeeding in a period [around 1830] that did not make them likely in life".[21] Eliot has also been criticised more widely for ending the novel with Dorothea marrying Will Ladislaw, someone so clearly her inferior.[28] The novelist Henry James describes Ladislaw as a dilettante who "has not the concentrated fervour essential in the man chosen by so nobly strenuous a heroine".[22]

Marriage

[edit]

Marriage is one of the major themes in Middlemarch. According to George Steiner, "both principal plots [those of Dorothea and Lydgate] are case studies of unsuccessful marriage".[18] This suggests that these "disastrous marriages" leave the lives of Dorothea and Lydgate unfulfilled.[29] This is arguably more the case with Lydgate than with Dorothea, who gains a second chance through her later marriage to Will Ladislaw, but a favourable interpretation of this marriage depends on the character of Ladislaw himself, whom numerous critics have viewed as Dorothea's inferior.[30] In addition, there is the "meaningless and blissful" marriage of Dorothea's sister Celia Brooke to Sir James Chettam, and more significantly Fred Vincy's courting of Mary Garth. In the latter, Mary Garth will not accept Fred until he abandons the Church and settles on a more suitable career. Here Fred resembles Henry Fielding's character Tom Jones, both being moulded into a good husband by the love they give to and receive from a woman.[31]

Dorothea is a St Teresa, born in the wrong century, in provincial Middlemarch, who mistakes in her idealistic ardor, "a poor dry mummified pedant... as a sort of angel of vocation".[32] Middlemarch is in part a Bildungsroman focusing on the psychological or moral growth of the protagonist: Dorothea "blindly gropes forward, making mistakes in her sometimes foolish, often egotistical, but also admirably idealistic attempt to find a role" or vocation that fulfils her nature.[33] Lydgate is equally mistaken in his choice of a partner, as his idea of a perfect wife is someone "who can sing and play the piano and provide a soft cushion for her husband to rest after work". So he marries Rosamond Vincy, "the woman in the novel who most contrasts with Dorothea", and thereby "deteriorates from ardent researcher to fashionable doctor in London".[33]

Critical reception

[edit]

Contemporary reviews

[edit]

The ExaminerThe Spectator and Athenaeum reviewed each of the eight books that comprise Middlemarch as they were published from December 1871 to December 1872;[34] such reviews speculated on the eventual direction of the plot and responded accordingly.[35] Contemporary response to the novel was mixed. Writing as it was being published, the Spectator reviewer R. H. Hutton criticised it for what he saw as its melancholic quality.[36] Athenaeum, reviewing it after "serialisation", found the work overwrought and thought it would have benefited from hastier composition.[b][37] Blackwood's Edinburgh Magazine reviewer W. L. Collins saw as the work's most forceful impression its ability to make readers sympathise with the characters.[38] Edith Simcox of Academy offered high praises, hailing it as a landmark in fiction owing to the originality of its form; she rated it first amongst Eliot's œuvre, which meant it "has scarcely a superior and very few equals in the whole wide range of English fiction".[39]

"What do I think of 'Middlemarch'?" What do I think of glory – except that in a few instances this "mortal has already put on immortality." George Eliot was one. The mysteries of human nature surpass the "mysteries of redemption," for the infinite we only suppose, while we see the finite.

Emily Dickinson, Letter to her cousins Louise and Fannie Norcross[40]

Henry James presented a mixed opinion, Middlemarch, according to him, was "at once one of the strongest and one of the weakest of English novels ... Middlemarch is a treasure-house of details, but it is an indifferent whole". Among the details, his greatest criticism ("the only eminent failure in the book") was of the character of Ladislaw, who he felt was an insubstantial hero-figure as against Lydgate. The scenes between Lydgate and Rosamond he especially praised for their psychological depth – he doubted whether there were any scenes "more powerfully real... [or] intelligent" in all English fiction.[22] Thérèse Bentzon, for the Revue des deux Mondes, was critical of Middlemarch. Although finding merit in certain scenes and qualities, she faulted its structure as "made up of a succession of unconnected chapters, following each other at random... The final effect is one of an incoherence which nothing can justify." In her view, Eliot's prioritisation of "observation rather than imagination... inexorable analysis rather than sensibility, passion or fantasy" means that she should not be held amongst the first ranks of novelists.[41] The German philosopher Friedrich Nietzsche, who read Middlemarch in a translation owned by his mother and sister, derided the novel for construing suffering as a means of expiating the debt of sin, which he found characteristic of "little moralistic females à la Eliot".[42]

Despite the divided contemporary response, Middlemarch gained immediate admirers: in 1873, the poet Emily Dickinson expressed high praise for the novel, exclaiming in a letter to a friend: "What do I think of Middlemarch? What do I think of glory."[43][44][45]

The immediate success of Middlemarch may have been proportioned rather to the author's reputation than to its intrinsic merits. [The novel] ... seems to fall short of the great masterpieces which imply a closer contact with the world of realities and less preoccupation with certain speculative doctrines.

Leslie StephenGeorge Eliot (1902)[46]

In separate centuries, Florence Nightingale and Kate Millett remarked on the eventual subordination of Dorothea's own dreams to those of her admirer, Ladislaw.[47] Indeed, the ending acknowledges this and mentions how unfavourable social conditions prevented her from fulfilling her potential.

Later responses

[edit]

In the first half of the 20th century, Middlemarch continued to provoke contrasting responses; while Leslie Stephen dismissed the novel in 1902, his daughter Virginia Woolf described it in 1919 as "the magnificent book that, which with all its imperfections, is one of the few English novels written for grown-up people."[48] However, Woolf was "virtually unique" among the modernists in her unstinting praise for Middlemarch,[49] and the novel also remained overlooked by the reading public of the time.[50]

F. R. Leavis's The Great Tradition (1948) is credited with having "rediscovered" the novel:[50]

The necessary part of great intellectual powers in such a success as Middlemarch is obvious ... the sheer informedness about society, its mechanisms, the ways in which people of different classes live ... a novelist whose genius manifests itself in a profound analysis of the individual.[51]

Leavis' appraisal of it has been hailed as the beginning of a critical consensus that still exists towards the novel, in which it is recognised not only as Eliot's finest work, but as one of the greatest novels in English. V. S. Pritchett, in The Living Novel, two years earlier, in 1946 had written that "No Victorian novel approaches Middlemarch in its width of reference, its intellectual power, or the imperturbable spaciousness of its narrative ... I doubt if any Victorian novelist has as much to teach the modern novelists as George Eliot ... No writer has ever represented the ambiguities of moral choice so fully".[52]

In the 21st century, the novel is still held in high regard. The novelists Martin Amis and Julian Barnes have both called it probably the greatest novel in the English language,[c][53] and today Middlemarch is frequently included in university courses. In 2013, the then British Education Secretary Michael Gove referred to Middlemarch in a speech, suggesting its superiority to Stephenie Meyer's vampire novel Twilight.[54] Gove's comments led to debate on teaching Middlemarch in Britain,[d] including the question of when novels like Middlemarch should be read,[e] and the role of canonical texts in teaching.[55] The novel has remained a favourite with readers and scores high in reader rankings: in 2003 it was No. 27 in the BBC's The Big Read,[56] and in 2007 it was No. 10 in "The 10 Greatest Books of All Time", based on a ballot of 125 selected writers.[57] In 2015, in a BBC Culture poll of book critics outside the UK, the novel was ranked at number one in "The 100 greatest British novels".[58]

On 5 November 2019, the BBC News reported that Middlemarch is on the BBC list of 100 "most inspiring" novels.[59]

Legacy and adaptations

[edit]

Middlemarch has been adapted several times for television and the stage. In 1968 it appeared as a BBC-produced TV mini-series of the same name, directed by Joan Craft, starring Michele Dotrice. The first episode, "Dorothea", is missing from the BBC Archives, while the third episode, "The New Doctor", can be viewed online, although only as a low-quality black and white telerecording owned by a private collector. The other five episodes have been withheld from public viewing.[60][61] In 1994 it was again adapted by the BBC as a television series of the same name, directed by Anthony Page with a screenplay by Andrew Davies. This was a critical and financial success and revived public interest adaptating the classics.[62] In 2013 came a stage adaptation, and also an Orange Tree Theatre Repertory production adapted and directed by Geoffrey Beevers as three plays: Dorothea's StoryThe Doctor's Story, and Fred & Mary.[63] The novel has never been made into a film, although the idea was toyed with by the English director Sam Mendes.[64] In April 2022, Dash Arts produced The Great Middlemarch Mystery,[65] an immersive theatre experience[66] staged across three locations in Coventry, including Drapers Hall.

The opera Middlemarch in Spring by Allen Shearer, to a libretto by Claudia Stevens, has a cast of six and treats only the central story of Dorothea Brooke. It was first staged in San Francisco in 2015.[67] In 2017, a modern adaptation, Middlemarch: The Series, aired on YouTube as a video blog.[68] Lyrics for the song "How Soon Is Now?" by The Smiths were taken from Middlemarch ("I am the son and heir, of nothing in particular").

Notes

[edit]
  1. ^ The title of this earlier work is put in quotes in order to distinguish it from the eventual novel of the same title.
  2. ^ The novel was completed before being published in eight instalments (volumes).
  3. ^ Long, Camilla (24 January 2010). "Martin Amis and the sex war"The TimesThey've produced the greatest writer in the English language ever, George Eliot, and arguably the third greatest, Jane Austen, and certainly the greatest novel, Middlemarch ...[dead link] (subscription required)
  4. ^ Jones, Nelson (10 May 2013). "In a political arena largely devoid of obvious talent Michael Gove is a star turn"newstatesman.comNew Statesman. Retrieved 1 April 2015Middlemarch, by contrast [to Twilight], though 150 years older, features a free-thinking, active and educated heroine. If we want our daughters to aspire, which provides the better role model?
  5. ^ Berry, Jill (15 May 2013). "Michael Gove is wrong: why shouldn't students read Twilight?"The Guardian. Retrieved 1 April 2015I think she would be better starting with Silas Marner or The Mill on the Floss and leaving Middlemarch until she had greater life experience and emotional maturity.

References

[edit]
  1. ^ The Bloomsbury Guide to English Literature, ed. Marion Wynne–Davies. New York: Prentice Hall, 1990, p. 719.
  2. Jump up to:a b c d e f g h Steedman (2001).
  3. ^ Leavis (1950).
  4. Jump up to:a b Swinden (1972), p. 12.
  5. ^ Ashton (1983), p. 300.
  6. ^ Ashton (1983), p. 295.
  7. ^ Swinden (1972), p. 29.
  8. ^ Ashton (1983), pp. 311–12.
  9. ^ M.a.13–14, from the collection of the Folger Shakespeare Library[1] Archived 5 June 2020 at the Wayback Machine.
  10. Jump up to:a b Beaty (1960), p. 43.
  11. ^ Ashton (1983), p. 287.
  12. ^ Ashton (1994), p. viii.
  13. ^ Beaty (1960), pp. 43–44.
  14. ^ Swinden (1972), p. 30.
  15. ^ Beaty (1960), p. 55.
  16. ^ Ashton (1994), p. 1.
  17. ^ Steiner (1955), p. 263.
  18. Jump up to:a b Steiner (1955), p. 264.
  19. ^ Steiner (1955), p. 266.
  20. Jump up to:a b Blake (1976), p. 309
  21. Jump up to:a b Blake (1976), p. 310.
  22. Jump up to:a b c James (1873).
  23. Jump up to:a b Wynne–Davies (1990), p. 719.
  24. ^ The Chambers Dictionary (13th edition), London,: Chambers Harrap, 2014.
  25. ^ "Finale" to Middlemarch
  26. ^ Blake (1976), p. 288.
  27. ^ Austen, Zelda (1976). "Why Feminist Critics Are Angry with George Eliot". College English37 (6): 549–561. doi:10.2307/376148JSTOR 376148. (subscription required)
  28. ^ Blake (1976), pp. 306–310.
  29. ^ Ashton (1994), p. 8.
  30. ^ Blake (1976), pp. 306–9.
  31. ^ Steiner (1955), pp. 265–6.
  32. ^ Blake (1976), p. 293.
  33. Jump up to:a b Ashton (1994), p. 4.
  34. ^ Swinden (1972), p. 13.
  35. ^ Swinden (1972), p. 14.
  36. ^ H. R. Hutton, "Review of Middlemarch", Spectator, 1 June 1872.
  37. ^ Athenaeum, 7 December 1872.
  38. ^ W. L. Collins, Blackwood's Edinburgh Magazine, December 1872.
  39. ^ Simcox, Edith (January 1873). "Review of Middlemarch". Academy. (Reprinted from Swinden, Patrick, ed. [1972], pp. 41–47).
  40. ^ Robert N. Linscott, 1959. Selected Poems and Letters of Emily Dickinson, Anchor Books, Random House, New York, p. 242.
  41. ^ Bentzon, TH (February 1873). "Le Roman de la vie de province en angleterre". Revue des deux Mondes. No. 103. (Reprinted from Swinden, Patrick, ed. [1972], pp. 56–60).
  42. ^ Thomas J. Joudrey. "The Defects of Perfectionism: Nietzsche, Eliot, and the Irrevocability of Wrong." Philological Quarterly 96.1 (2017), pp. 77–104.
  43. ^ Megan Armknecht. "The Weight of 'Glory': Emily Dickinson, George Eliot, and Women's Issues in Middlemarch." Criterion 9.1 (2016): 35–46.
  44. ^ Eleanor Elson Heginbotham. "'What do I think of glory –': Dickinson's Eliot and Middlemarch." Emily Dickinson Journal 21.2 (2012): 20–36.
  45. ^ Uglow, Nathan. "George Eliot: Middlemarch"The Literary Encyclopedia. The Literary Dictionary Company. Archived from the original on 10 April 2015. Retrieved 5 April 2015.(subscription required)
  46. ^ Stephen, Leslie (1902). George Eliot (2010 ed.). Cambridge: Cambridge University Press. pp. 172–184. ISBN 9781108019620Archived from the original on 15 January 2023. Retrieved 25 September 2020.
  47. ^ Millet (1972), Sexual Politics p.139; Nightingale quoted in The Cambridge Companion to George Eliot, "George Eliot and Gender", Kate Flint, 2001.
  48. ^ Woolf (1925), p. 237.
  49. ^ Chase (1991), p. 92.
  50. Jump up to:a b Swinden (1972), p. 22.
  51. ^ Leavis (1950), p. 61.
  52. ^ Quoted in Karen Chase, George Eliot, Middlemarch, p. 94.
  53. ^ "Julian Barnes, The Art of Fiction" Interviewed by Shusha Guppy The Paris Review, No. 165: |accessdate=12 April 2015| Archived 26 November 2015 at the Wayback Machine
  54. ^ "What does it mean to be an educated person?" (Speech)gov.uk. Department for Education and The Rt Hon Michael Gove. 9 May 2013. Archived from the original on 2 April 2015. Retrieved 1 April 2015.
  55. ^ Singh, Sandhya P. (2015). "'Twilight or Middlemarch?' A Teacher's Refusal to Choose". Changing English22 (1): 3–13. doi:10.1080/1358684X.2014.992211S2CID 143445215. (subscription required)
  56. ^ "BBC – The Big Read" Archived 31 October 2012 at the Wayback Machine. BBC. April 2003, Retrieved 28 October 2012
  57. ^ Grossman, Lev (15 January 2007). "The 10 Greatest Books of All Time"Time. Archived from the original on 17 January 2007. Retrieved 12 May 2010.
  58. ^ Ciabattari, Jane (7 December 2015). "The 100 greatest British novels"TimeArchived from the original on 8 December 2015. Retrieved 8 December 2015.
  59. ^ "100 'most inspiring' novels revealed by BBC Arts"BBC News. 5 November 2019. Archived from the original on 8 November 2019. Retrieved 10 November 2019The reveal kickstarts the BBC's year-long celebration of literature.
  60. ^ Roberts, Jerry (2009). Encyclopedia of television film directors. Lanham, Md.: Scarecrow Press. p. 105ISBN 9780810863781.
  61. ^ "Middlemarch Episode 3 "The New Doctor", 1968, Hannah Gordon, Helen Christie, Richard Pearson F654"YouTube. 14 April 2021. Archived from the original on 7 March 2022. Retrieved 7 March 2022.
  62. ^ "Middlemarch"ScreenonlineBritish Film InstituteArchived from the original on 2 April 2015. Retrieved 21 March 2015.
  63. ^ "What's On: Middlemarch: 'Dorothea's Story'"OrangeTreeTheater.co.ukArchived from the original on 19 October 2013. Retrieved 18 October 2013.
  64. ^ Irvine, Lindesay (23 April 2007). "Mendes to direct mini-Middlemarch"The GuardianArchived from the original on 17 October 2015. Retrieved 5 July 2015.
  65. ^ "The Great Middlemarch Mystery"DASH ARTSArchived from the original on 11 May 2022. Retrieved 2 June 2022.
  66. ^ "Immersive show turns Middlemarch into 1980s murder mystery"The Guardian. 17 March 2022. Archived from the original on 31 May 2022. Retrieved 2 June 2022.
  67. ^ "Opera review: 'Middlemarch in Spring' is a sunny romp"sfchronicle.com. 21 March 2015. Archived from the original on 14 August 2018. Retrieved 2 April 2018.
  68. ^ Mead, Rebecca (14 July 2017). "Middlemarch Gets Winningly Adapted as a Web Series"The New YorkerArchived from the original on 27 February 2018. Retrieved 27 February 2018.

Bibliography

[edit]

Further reading

[edit]
  • Adam, Ian, ed. (1975). This Particular Web: essays on Middlemarch. Toronto: University of Toronto Press
  • Bloom, Harold, ed. (2009). George Eliot. Philadelphia, PA: Chelsea ISBN 9781438116006.
  • Beaty, Jerome (December 1957). "History by Indirection: The Era of Reform in Middlemarch". Victorian Studies1 (2): 173–179. ISSN 0042-5222.
  • Carroll, David, ed. (1971). George Eliot: The Critical Heritage. London: Routledge & K Paul. ISBN 0-7100-6936-7
  • Chase, Karen, ed. (2006). Middlemarch in the Twenty-First Century. Oxford: Oxford University Press
  • Daiches, David (1963). George Eliot: Middlemarch. London: Arnold
  • Dentith, Simon (1986). George Eliot. Brighton, Sussex: Harvester Press. ISBN 0-7108-0588-8
  • Garrett, Peter K (1980). The Victorian Multiplot Novel: Studies in Dialogical Form. New Haven: Yale University Press. ISBN 0-300-02403-7
  • Graver, Suzanne (1984). George Eliot and Community: A Study in Social Theory and Fictional Form. Berkeley: University of California Press.ISBN 0-520-04802-4.
  • Harvey, W. J. (1961). The Art of George Eliot. London: Chatto & Windus
  • Harvey, W. J. (1967). "Criticism of the Novel: Contemporary Reception". In Hardy, Barbara Nathan. Middlemarch: Critical Approaches to the Novel (2013 ed.). London: Bloomsbury. ISBN 9781472536143
  • Kettle, Arnold (1951). An Introduction to the English Novel, Volume I: To George Eliot. London: Hutchinson
  • Mead, Rebecca (2014). My Life in Middlemarch. New York: Crown. ISBN 9780307984760
  • Neale, Catherine (1989). George Eliot, Middlemarch. London: Penguin Books. ISBN 0-14-077173-5
  • Tillotson, Geoffrey(1951). Criticism and the Nineteenth Century Novel.
  • Trainini, Marco, Vendetta, tienimi compagnia. Due vendicatori in "Middlemarch" di George Eliot e "Anna Karenina" di Lev Tolstoj, Milano, Arcipelago Edizioni, 2012, ISBN 8876954759.

Contemporary reviews

[edit]

Later reviews

[edit]
[edit]
==

==

==

==