2022/02/20
알라딘: [전자책] 일의 격 - 성장하는 나, 성공하는 조직, 성숙한 삶 신수정
2022/02/19
아무것도 바라지 않는 기도 - 후지와라 신야 저 2012
소득공제
아무것도 바라지 않는 기도후지와라 신야 저/장은선 역 | 다반 | 2012년
책소개
일본을 대표하는 유명 사진작가이자 여행가, 에세이스트인 후지와라 신야의 죽음과 이별에 대한 사진 에세이집 『아무것도 바라지 않는 기도』가 다반에서 출간되었다. 이 책은 아버지, 어머니, 육친이 타계할 때마다 시코쿠를 순례하는 저자가 처절한 형의 최후에 맞서 요동치는 마음을 끌어안고 찾아간 시코쿠 여행의 이야기와 사진이 담겨 있다. 1,200km에 깨달음의 길로 불리는 시코쿠 순례길은 간절한 소망을 이루기 위해 혹은 인생의 깨달음을 얻기 위해 많은 사람들의 발길이 끊이지 않는 곳이다. 이곳에서 만난 사람들과 그 길의 풍경들, 그리고 타자의 죽음과 관련된 저자의 체험과 그에 맞선 기억을 통해 사랑하는 사람의 삶과 죽음을 어떻게 받아들여야 하는지에 대한 나름의 해답을 찾을 수 있을 것이다.
목차
미소 / 아기 눈동자 / 늙은 노래 /
아무것도 바라지 않는 기도 / 평안해지기 / 낡은 시계
개 그림자 / 색식시공 / 죽은 나비 /
유채꽃 전차 / 인생의 자살골 / 물에 홀리다 /
봄 고양이 / 눈길의 성배 / 후지산을 본 사람 /
어머니의 젖 / 도쿄 이야기 / 칼 /
무음 / 꿈꾸는 기술 / 거리의 꽃 / 봄꽃 생각 /
후기
저자 소개 (2명)
저 : 후지와라 신야 (Shinya Fujiwara,ふじわら しんや,藤原 新也)
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날것의 풍경을 건져 올리는 사진가, 무라카미 하루키, 시오노 나나미보다 더 사랑받는 작가, 시부야 한복판에서 먹물 묻힌 거대한 붓을 거침없이 휘두르는 예술가, 일본 정부가 미워하는 독설가. 2011년 동일본 대지진 때 생수와 야채를 가득 싣고 방사능 피폭 현장으로 달려간 사람, 시부야 밤거리를 떠도는 10대들을 만나고 그들의 울분을 알리는 작업을 이어가는 사람, 명상과 요가를 파쇼만큼이나 혐오하지만 붉은색 페라리...
작가와 인터뷰(1개)
[만나고 싶었어요!] [삶의 지혜를 구하다②]“떠나지 않고도 여행자로 사는 법, 전설의 방랑자 후지와라 신야에게 묻다”- 『돌아보면 언제나 네가 있었다』
작가의 다른 상품
11,700원 (10% 할인)
역 : 장은선
책 속으로
‘이승’이라는 단어가 머릿속에 떠올랐다. 갑자기 가슴이 뜨겁게 벅차올랐다. 이 감정은 눈앞의 ‘이승’에 한때 아버지와 어머니, 형이 살고 있었다는 자각이 불러일으킨 것이다. 동시에 나 또한 영원히 이곳에 발붙일 수 없으며 잠깐 빌려 살고 있을 뿐이라는, 이윽고 이곳을 떠나야만 하는 그림자의 삶이라는 무상함에서 비롯된 것이기도 했다. 그런 이승 앞에서 ‘나’라는 존재는 실로 불안한 환상처럼 느껴진다. --- p.14
아무것도 바라지 않는다.
그저 무심으로 손을 모을 뿐.
바다 같은 사람이 되고 싶다.
그런 마음을 담아 기도를 올렸다.
이 여행이 끝나면 다시 속세로 돌아가야 한다. 구원받을 여지가 전혀 없이 폭풍처럼 몰아치는 인간의 세상 속에서, 그 어떠한 불안과 황량함도 받아 낼 수 있는, 바다와 같은 자신이 되고 싶다. --- p.50
눈부신 노랑빛은 순식간에 열차와 엇갈리며 과거를 향해 달려갔다.
열차 안을 돌아보았다.
살아 있는, 살려 하는 것들은 모두 이른 봄바람에 흔들리는 유채꽃 같은 슬픔을 마음속에 숨기고 있는 거라고 암시하듯이 --- p.108
“자살에 실패했으니 운이 좋은 거라든지, 자살하는 데 성공했으니까 운이 나빴다고 말하기엔 인간사는 너무 복잡하지요. 그렇게 단순히 판단 내릴 수 있는 게 아니니까요. 하지만 살아가려고 매일 노력하는 저 같은 사람이 보기엔, 역시 자살 미수로 끝난 쪽이 운이 좋아 보이더군요.” --- p.153
이윽고 유채꽃에서 시선을 돌린 그녀는 잠시 하늘을 올려다보더니 다시 걷기 시작했다. 그녀가 올려다본 초봄의 하늘을 바라보니, 하이얀 안개구름이 마치 덧없는 꿈처럼, 사람과 인생의 마침표를 찍는 것처럼 서쪽에서 동쪽을 향해 천천히 흘러가고 있었다.
--- p.209
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구매아무것도 바라지 않는 기도
내용 평점5점 편집/디자인 평점4점 | m****9 | 2020-10-12
원문주소 : http://blog.yes24.com/document/13153371
세계 여러 나라 중 일본은 결코 좋아한 적이 없다.
그래서 다른 나라는 수개월씩 다녔어도 가까운 일본은 단 한 번도 가지 않았다.
아마도 내 남은 인생 동안은 갈 일이 없을 것 같다.
하지만, 그 좋아하지 않는 나라에서 내 삶에서 가장 좋아하는 예술가가 태어났으니 이또한 모순이 아닌가.
그가 바로 후지와라 신야이다.
'인도 방랑'의 그 한계 없고 자유로운, 생각의 고정관념과 합리성을 뒤짚는 놀라운 사상과 자연에 대한 명상적인 시선을 보여준 후지와라 신야는, 그 책을 읽은 이후 내게 한 명의 가장 닮고싶은 작가가 되었다.
그 후에 '티벳 방랑'도 읽어보고, 다른 책들도 찾다가 최근 가장 내 손에 넣고 싶었던 책이 '아무것도 바라지 않는 기도'이다.
다른 책들처럼 해외 여행기가 아닌 일본에서 쓴 에세이라서, 일본의 정서나 상황이 잘 나와있을 것이란 예상대로 일본의 사찰 순례와 작가의 가족들 등 일본이 주요 배경으로 나오지만, 이 작가는 결코 '일본인'이라고 한계지을 범인이 아니다.
자기가 태어난 나라라서 단지 좋다거나, 일본 사찰, 일본 종교만이 옳다고 여기는 편협한 사람이 아니라 '세계인' 또는 '범자연인 내지 합리성의 인간'이라고 부르는 것이 맞을 것이다.
그의 일본에서의 사찰 순례, 형의 죽음, 어느 예술가의 죽음, 형과 기르던 개의 죽음 등을 바라보고 슬퍼하고 받아들이는 과정은 우리가 같은 하나의 인간이기에 공감하고 수긍하게 된다.
후지와라 신야는, 결코 말로써 영성이나 신, 종교, 또는 '~해야 한다'를 부르짖지 않는다.
의식의 자연스런 흐름 안에서 한 인간이 하게 되는 감정과 생각의 과정, 그 속에서 용해되고 사라지는 무엇, 그의 사진기법이 그러하듯 흐드러지게 피어난 꽃잎들이 명료하지 않은 초점 안에서 눈송이처럼 뿌려지는, 전체 안으로 화하는 듯한 그 무엇을 보여준다.
결국 그것이 죽음이 아니겠는가.
슬픔도 아름다움도 유도 무도 아닌, 존재가 형체를 갖추었다가 전체적 배경으로 화하는...
'인도방랑'과 같이 두껍고 투박하지만 사진의 여러 빛을 자연스럽게 담아내는 종이질이었다면 좋았을 텐데라는 불평은, '아무것도 바라지 않는 기도'라는 경건한 마음가짐을 담아낸 제목과 거친 두 손 끝으로 빚어내는 한 점 불꽃의 어두운 사진 앞에서 차마 목소리를 벼리지 못하고 떨궈지고 만다.
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평점5점
그의 진솔한 글을 읽으며 몇번이나 울컥했습니다
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d***9 | 2018-01-31
평점5점
여행 에세이를 쓰고 싶다던 친구에게 이 책을 먼저 권했다. 그만큼 애틋한 책이다.
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2022/02/18
Centering prayer : 네이버 통합검색 향심기도向心祈禱,
지식백과
향심기도向心祈禱, Centering Prayer
주로 천주교에서 가르치는 기도로서, '초월 명상에 기독교의 옷을 입혀놓은 것'(Fr. Finbarr Flanagan)이라 할 수 있다. 일명 'CP', '관상기도.' → '관상기도'를 보라.
교회용어사전 : 예배 및 예식
Centering prayer
Centering Prayer is a method of meditation used by Christians placing a strong emphasis on interior silence. The modern movement in Christianity can be traced to three Trappist monks of St. Joseph's Abbey in Spencer, Massachusetts in the 1970s: Fr. William Meninger, Fr. M. Basil Pennington and Abbot Thomas Keating. Name The name was taken from Thomas Merton's description of contemplative prayer (a much older and...
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Centering Prayer 검색어로 속속들이 찾아보았다면 더 많은 이상한 발언들이 나왔을지 모르나 일단은 다음것이 마지막이다. 하지만 관상기도 전문가로 유명한 그의 언행에는 수상한 느낌이 물씬 풍긴다. 두 번째로 Thomas Keating...
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#어디가모범일까#토마스키팅
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ConQ.T, Centering Prayer, 말씀묵상, 향심기도 묵상의 오솔길, ConQ.T(칸큐티) : Centering Prayer편 묵상의 오솔길 ConQ.T, Centering Prayer, Q.T http://digital.kyobobook.co.kr/digital/ebook/ebookDetail.ink?selectedLargeCategory=001&barcode=480D200706950...
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#관상기도#향심기도#그리수도인의기도#기도의종류#기도란#기도는어떻게하는가#효과적기도#묵상#기도#남시우
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효과적인 기도를 하려면?효과적인 중보 8단계
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향심기도(centering prayer)에 대하여 : 승복하다 향심기도는 하느님께 동의하며 승복하는 것이다 영적 여정을 위해서 우리가 다른 곳으로 갈 필요는 없다 하느님이 이미 우리 안에 현존 하시기 때문이다 문제는 우리의...
Centering prayer - Wikipedia
Centering prayer
Centering Prayer is a method of meditation used by Christians placing a strong emphasis on interior silence. The modern movement in Christianity can be traced to three Trappist monks of St. Joseph's Abbey in Spencer, Massachusetts in the 1970s: Fr. William Meninger, Fr. M. Basil Pennington and Abbot Thomas Keating.[1]
Contents
Name[edit]
The name was taken from Thomas Merton's description of contemplative prayer (a much older and more traditional practice) as prayer that is "centered entirely on the presence of God".[2] In his book Contemplative Prayer, Merton writes "Monastic prayer begins not so much with 'considerations' as with a 'return to the heart,' finding one's deepest center, awakening the profound depths of our being in the presence of God".[3]
Description[edit]
The creators of the Centering Prayer movement claim to trace their roots to the contemplative prayer of the Desert Fathers of early Christian monasticism, to the Lectio Divina tradition of Benedictine monasticism, and to works like The Cloud of Unknowing and the writings of St. Teresa of Avila and St. John of the Cross. Advocates of Centering Prayer say it does not replace other prayer but encourages silence and deeper connection to God.[4] Also advocates of Centering Prayer say it helps people be more present and open to God.[5] Father Thomas Keating has promoted both Lectio Divina and Centering Prayer.[6]
However, some people consider Centering Prayer controversial. Some authors argue that Centering Prayer contradicts the teachings of the Carmelite saints.[7] Others also argue that Centering Prayer is a distortion of the teachings of the Desert Fathers and The Cloud of Unknowing, and is in contradiction to Lectio Divina.[8][9] Some consider it to fall afoul of the Congregation for the Doctrine of the Faith's caution against similar prayer forms in their Letter to the Bishops of the Catholic Church on Some Aspects of Christian Meditation.[10]
History[edit]
Claimed origins[edit]
Seeds of what would become known as contemplation, for which the Greek term θεωρία theoria is also used,[11] were sown early in the Christian era.
The earliest Christian writings that clearly speak of contemplative prayer come from the 4th-century monk St. John Cassian, who wrote of a practice he learned from the Desert Fathers (specifically from Isaac[citation needed]). Cassian's writings remained influential until the medieval era when monastic practice shifted from a mystical orientation to Scholasticism. During the 16th century, Carmelite saints Teresa of Avila and John of the Cross wrote and taught about advanced Christian prayer, which was given the name infused contemplation.
The 20th century Trappist monk and writer Thomas Merton was influenced by Buddhist meditation, particularly as found in Zen. He was a lifetime friend of Buddhist Thich Nhat Hanh, praised Chogyam Trungpa who founded Shambhala Buddhism in the United States and was also an acquaintance of the current Dalai Lama. His theology attempted to unify existentialism with the tenets of the Roman Catholic faith.[12] As such he was also an advocate of the non-rational meditation of contemplative prayer, which he saw as a direct confrontation of finite and irrational man with his ground of being.
Development[edit]
Cistercian monk Father Thomas Keating, a founder of Centering Prayer, was abbot all through the 1960s and 1970s at St. Joseph's Abbey in Spencer, Massachusetts. This area is thick with religious retreat centres, including the well-known Theravada Buddhist centre, Insight Meditation Society. Fr. Keating tells of meeting many young people, some who stumbled on St. Joseph's by accident, many of them born Catholic, who had turned to Eastern practices for contemplative work. He found many of them had no knowledge of the contemplative traditions within Christianity and set out to present those practices in a more accessible way. The result was the practice now called Centering Prayer.[13]
Practice[edit]
Fr. M. Basil Pennington suggests these steps for practicing Centering Prayer:[14]
- Sit comfortably with your eyes closed, relax, and quiet yourself. Be in love and faith to God.
- Choose a sacred word that best supports your sincere intention to be in the Lord's presence and open to His divine action within you.
- Let that word be gently present as your symbol of your sincere intention to be in the Lord's presence and open to His divine action within you.
- Whenever you become aware of anything (thoughts, feelings, perceptions, images, associations, etc.), simply return to your sacred word, your anchor.
In addition, Fr. Keating writes, "The method consists in letting go of every kind of thought during prayer, even the most devout thoughts".[15]
In Centering Prayer, the participant seeks the presence of God directly (aided by the Jesus Prayer, perhaps) and explicitly rejects discursive thoughts and imagined scenes. The participant's aim is to be present to the Lord, to "consent to God's presence and action during the time of prayer."[16] Centering Prayer advocates link the practice to traditional forms of Christian meditation, such as on the Rosary, or Lectio Divina.
Although the practice makes use of a "sacred word," Thomas Keating emphasizes that Centering Prayer is not an exercise in concentrating, or focusing one's attention on something (such as a mantra), but rather is concerned with intention and consent.[17]
In practice, the "sacred word" can integrate with breathing in and out. Thus, rather than being a tool to quiet the mind, consent to the presence and action of God within and "just be" with God, it can become too prevalent during the practice of Centering Prayer.
Reception[edit]
From other Catholics[edit]
Critics note that traditional prayers such as the Holy Rosary and Lectio Divina engage the heart and mind with Sacred Scripture, while Centering Prayer is "devoid of content".[18] The Holy Rosary and Lectio Divina, in contrast, have some contemplative goal in mind: with the Rosary, the Mysteries of the Rosary are contemplated; with Lectio Divina, the practitioner thinks about the Scripture reading, sometimes even visualizing it.
Critics also dispute the claim that Centering Prayer is in the tradition of the Desert Fathers and Carmelite saints, saying that traditional Catholic contemplative prayer is not so much a method of prayer as a stage of prayer in which God's action predominates.[18] They cite the Catechism of the Catholic Church as evidence that meditation and contemplation are two different expressions of prayer.[19]
From the Holy See[edit]
In 1989, the Congregation for the Doctrine of the Faith, led by Cardinal Joseph Ratzinger (later Pope Benedict XVI) issued Letter to the Bishops of the Catholic Church on Some Aspects of Christian Meditation.[20] The letter addresses problematic elements found in some modern prayer methods, many of which have been influenced by Eastern religions and the New Age movement. Contemplative Outreach, which was founded by Fr. Keating and others to promote Centering Prayer, denies that this letter applies to Centering Prayer and states that Centering Prayer is connected to the Holy Spirit.[21] Opponents of the method, however, point to similarities between the teaching of Fr. Keating and his colleagues and specific criticisms made by the CDF.[22][23]
In 2003, the Pontifical Council for Interreligious Dialogue and the Pontifical Council for Culture published Jesus Christ, The Bearer of the Water of Life: A Christian Reflection on the "New Age".[24] Critics of Centering Prayer once again say their concerns were addressed in this document.[25] Centering Prayer practitioners respond that Bearer of the Water of Life does not have doctrinal authority, and neither Vatican document mentions Centering Prayer, Contemplative Outreach, or Fr. Keating by name.
Pope Francis has not commented on Centering Prayer directly but has spoken very highly of Thomas Merton. Thomas Merton described contemplative prayer as prayer "centered entirely on the presence of God."[2] Pope Francis listed Thomas Merton as one of four great Americans in a speech before the U.S. Congress in September 2015 and encouraged sowing dialogue and peace in "the contemplative style of Thomas Merton."[26]
Research[edit]
Research has been conducted on the Centering Prayer program, indicating that it may be helpful for women receiving chemotherapy,[27] and that it may help congregants experience a more collaborative relationship with God, as well as reduced stress.[28]
Andrew B. Newberg explained one study that examined the brains of nuns who engaged in Centering Prayer, which is meant to create a feeling of oneness with God. The nuns' brain scans showed similarities to people who use drugs like psilocybin mushrooms, Newberg said, and both experiences "tend to result in very permanent changes in the way in which the brain works."[29][unreliable medical source?]
See also[edit]
References[edit]
- ^ "Centering Prayer Overview". Contemplative Outreach Ltd. Archived from the original on 2006-11-04. Retrieved 16 November 2006.
- ^ Jump up to:a b "History of Centering Prayer". Contemplative Outreach Ltd. Retrieved 2016-12-13.
- ^ Merton, Thomas (2009). Contemplative Prayer (First paperback ed.). New York: Crown Publishing Group. pp. 5–6. ISBN 978-0-307-58953-8.
- ^ "Centering Prayer: Contemplative practice for the 21st century". America Magazine. 2014-12-03. Retrieved 2016-12-13.
- ^ "Godtalk: Centering Prayer". www.jesuit.org.uk. Jesuits in Britain. Retrieved 2016-12-13.
- ^ "Lectio Divina". Contemplative Outreach Ltd. Retrieved 2016-12-13.
- ^ Rossini, Connie (17 October 2015). "Why Centering Prayer Falls Short of True Intimacy With Christ". National Catholic Register. Retrieved 2016-07-26.
- ^ "The Danger of Centering Prayer". www.catholicculture.org. Retrieved 2016-07-26.
- ^ "Quick Questions". 2016-05-26. Retrieved 2016-07-26.
- ^ "Centering Prayer Meets the Vatican". www.catholicculture.org. Retrieved 2016-07-26.
- ^ Johnston, William (2004). The Inner Eye of Love: Mysticism and Religion. Harper Collins. p. 24. ISBN 978-0-8232-1777-9.
- ^ "Christian Existentialism".
- ^ Rose, Phil Fox. "Meditation for Christians". Patheos. Retrieved 23 February 2013.
- ^ Pennington, Fr. M. Basil. "Centering prayer: Refining the Rules". Review for Religious. 45 (3): 386–393.
- ^ Keating, Fr. Thomas (2006). Open Mind, Open Heart, 20th Anniversary Edition. London: Bloomsbury. p. 21.
- ^ Thomas Keating (2009), "Intimacy with God: an Introduction to Centering Prayer," 23.
- ^ Thomas Keating (2009), "Intimacy with God: an Introduction to Centering Prayer," 15-28.
- ^ Jump up to:a b Rossini, Connie (17 November 2015). "Why Centering Prayer Is Not Christian Prayer". National Catholic Register. Retrieved 2016-07-27.
- ^ "Catechism of the Catholic Church - Expressions of prayer". www.vatican.va. Retrieved 2016-07-27.
- ^ "Letter to the Bishops of the Catholic Church on Some Aspects of Christian Meditation".
- ^ "Frequently Asked Questions". Contemplative Outreach Ltd. Retrieved 2016-07-26.
- ^ Rossini, Connie (2015). Is Centering Prayer Catholic? Fr. Thomas Keating Meets Teresa of Avil and the CDF. New Ulm, Minnesota: Four Waters Press. p. 120. ISBN 978-0692518489.
- ^ "What does the Vatican say about Centering Prayer". SpiritualDirection.com / Catholic Spiritual Direction. 2010-10-18. Retrieved 2016-07-26.
- ^ "Jesus Christ, The Bearer of the Water of Life: A Christian Reflection on the "New Age"".
- ^ "Priest and Former New Age Enthusiast Warns Catholics Away from Eastern Meditation". Women of Grace. Retrieved 2016-07-27.
- ^ "Visit to the Congress of the United States of America". Washington, D.C. 24 September 2015. Retrieved 2018-12-27.
- ^ Mary E. Johnson; Ann M. Dose; Teri Britt Pipe; Wesley O. Petersen; Mashele Huschka; Mary M. Gallenberg; Prema Peethambaram; Jeff Sloan; Marlene H. Frost (2009). "Centering prayer for women receiving chemotherapy for recurrent ovarian cancer: A pilot study". Oncology Nursing Forum. 36 (4): 421–428. doi:10.1188/09.ONF.421-428. ISSN 0190-535X. PMID 19581232.
- ^ Jane K. Ferguson; Eleanor W. Willemsen; MayLynn V. Castañeto (2010). "Centering Prayer as a healing response to everyday stress: A psychological and spiritual process". Pastoral Psychology. 59 (3): 305–329. doi:10.1007/s11089-009-0225-7. ISSN 0031-2789.
- ^ Buxton, Ryan (2015-05-28). "Neuroscientist Explains the Similarities Between the Brains of Praying Nuns and Psychedelic Drug Users". Huffington Post.
Further reading[edit]
- Sadhana: A Way to God. by Anthony de Mello. 1978. ISBN 0-385-19614-8.
- "A Closer Look at Centering Prayer". www.catholicculture.org. Retrieved 2016-07-26.</ref>
- Contemplative Prayer. by Thomas Merton. Image Books, 1996. ISBN 0-385-09219-9.
- Active Meditations for Contemplative Prayer, by Thomas Keating. Continuum International Publishing Group, 1997. ISBN 0-8264-1061-8.
- Foundations for centering prayer and the Christian contemplative life, by Thomas Keating. Continuum International Publishing Group, 2002. ISBN 0-8264-1397-8.
- Open mind, open heart: the contemplative dimension of the Gospel, by Thomas Keating. Continuum International Publishing Group, 2002. ISBN 0-8264-1420-6.
- Jean Pierre de Caussade (April 2007). Abandonment to Divine Providence. Cosimo, Inc. ISBN 978-1-60206-433-1.
- Philippe, Fr. Jacques (2008). Time for God. Scepter Publishers. ISBN 978-1594170669.
- Chicoine, Glenn (2019), "A Defense of Centering Prayer," Cistercian Studies, 54(3), 319 - 340.
External links[edit]
- Contemplative Outreach, network of people practicing Centering Prayer
- Is Centering Prayer Catholic? Finding intimacy with God through authentic contemplation.
- Centering prayer sites at Curlie
- Interview with Thomas Keating on Centering Prayer by ReadTheSpirit.com
- Catholic Spiritual Direction.
- The Contemplative Society
- Contemplative Prayer and The Cloud of Unknowing
- The Cloud of Unknowing
- Kyrie Centering Prayer Index[dead link]
- A Gift From the Desert[dead link]
- Jesus Prayer
- About Centering Prayer
- Online Meditation Class