2024/04/07

भर्तृहरि का शब्द-ब्रह्म दर्शन (1) Bharthhari' Philosophy SHABDA-BRAHMA |...


Transcript


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आज दिनभर तरीका हम बिखर कर रहे हैं वह हैं
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जिन्होंने वाक्यपदीय है
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है यह देखिए और व्यक्ति प्रदेश में
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उन्होंने शब्द का रूप
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कि शब्द ही ब्रह्म है
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है ब्रह्म का स्वरूप पूर्ण के बनाया जाना
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है
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हैं और उनका शब्द की ही सकता है
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का अर्थ की कोई सत्ता नहीं है
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कि शब्द का अर्थ व शब्द ही होता है
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को जल का और से पानी-पानी भी तो चाहिए
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कि अ पानी कोई दरगाह तो शब्द बना तो जरूर
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काट हो जाएगा
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है तो सत्ता तो शब्द की है शब्द का अर्थ
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विश्व तो अर्थ जो है वह तो माया की तरह से
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अज्ञान की तरह द्वारा अ
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कि अब शब्द के रूप में आने के रूप में
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देखने के लिए उन्होंने कहा
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है तो नोट करके जो पुराने व्याकरण से उनके
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साथ धैर्य कर्मियों के साथ
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कर दो कि उन्होंने कहा कि शब्द के भी वही
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चुके शब्द राम है
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है तो शब्द के वहीं चार रूप है जो ब्रह्म
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यह ब्रह्म है
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को जागृत अवस्था चार अवस्थाएं हैं इसके अ
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थे जागरण जागृत अवस्था है
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और स्वप्नावस्था है
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और सुषुप्ति अवस्था है और तुरीयावस्था है
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कि यह आत्मा की चार अवस्थाएं होती है और
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यह ब्रह्म की चार अवस्थाएं वेदांत वाले
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मानते हैं
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कि हिना का शब्द के लिए यही चार अवस्था है
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कि भर्तृहरि ना शब्द की चार अवस्थाएं माने
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जागृत अवस्था में जो शब्द है वह शरीर से
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उत्पन्न होता है
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कि भौतिक शरीर से शब्द उत्पन्न होता है और
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भौतिक शरीर के द्वारा ही व्यक्ति होता है
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बहुत ही रूप में उसका व्यक्ति होता है वह
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वाणी का जो बहुत ही रूप है
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तो वहीं वह व्यक्ति भ्रम है ब्रह्म अपने
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आप को व्यक्त कर रहा है वाणी ग्रुप में है
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ये तीन शब्द ब्रह्म अपने आप को व्यक्त
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करता है उसका नाव यात्री
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कि वे आखिरी जो ध्वनि है वह धनी है जो
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शब्द हमारे शरीर के द्वारा पहला होती है
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यह बहुत अधिक शरीर उसको पैदा करता है
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है और यह बहुत ही शरीर का जोन अंतर हिस्सा
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है वहां से पैदा होती है
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है तो इसी को नाद कहा जाता है यह नोट यह
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शरीर से पैदल नाद ही ब्रह्म है
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मैं अब दूसरी है
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कि यह तो बैकरी गई वे आखिरी का सूक्ष्म
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रूप जो है
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कि अंबानी बोलते हैं शब्द बोलते हैं तुझे
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शब्द का अर्थ स्कूल रूपा रहा है
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कि यह शो लोग जगत के रूप में सत्यव्रत हो
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रहा है जगत की व्याख्या हो रही है है तो
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यह जो वाणी कर रूप है वक्री का
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कि यह व्यक्ति जब स्कूल रूप धारण करती है
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तो मदर बन जाती है
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के मध्य में जो है वह शब्द का
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कि ऐसा रूप है हैं जो अभी शुद्ध रूप नहीं
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दिया है केवल
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कि उस कि आकृति का रूप है
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है यानी धातु रूप है या कुछ भी रूप है
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है और यही रूप जब अ
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कि आगे बढ़ता है तो बहुत सूक्ष्म रूप धारण
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कर लेता है
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हैं तो उपर शक्ति बन जाता है
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और पश्यंति ऐसा शब्द है
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ऐसी ध्वनि है
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ऐसा रूप है शब्द का जो अखंड है अनादि है
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इसलिए उसको अक्षर का आ गया है अक्षर जिसका
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शर्म नहीं हो सकता
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हैं जो कभी मिट नहीं सकता
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के अधिकारी है अक्षर में विकार नहीं होता
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हैं अक्षर वैसा का वैसा ही रहता है जाता
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है अक्षर से जब मिलकर के धनिया बनती है तो
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दुनिया विकृत हो जाती हैं तरह-तरह की
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एक-एक अक्षर से किसी और अक्षर के साथ मिला
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तौर पर की धुंधली सी
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है और इससे पहला जो है वह निर्गुण
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है जिसका कोई आकार नहीं
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अनिर्वचनीय ऊपर आ सकते हैं
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हैं तो इस तरह से ना शब्द के क्या रूप कोई
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मान हैं जो हमारे यहां चार अवस्थाएं मानी
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गई हैं
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में बहुत सारे रूक लोग हैं खास तौर पर
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अभिनव गुप्त जाएं वहां पर आपको
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है और पश्यंति को एक ही मानते हैं
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पश्यंती भी ठंडक व शांतिपूर्ण आनंदित
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पश्चात देवी परषोत्तम है
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परषोत्तम पृथ्वी अनिर्वचनीय है
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है उससे पहले कोई शक्ति नहीं है पर आप
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यहीं पर आकर रूप है लेकिन भरी चारों रूप
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मानते हैं
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कि शब्द के चारों है जो
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एक बार व्यक्ति हो रहा है यानी जगत रूप
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क्यों है वह जागृत अवस्था में की जगह
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टी-शर्ट है जागृत अवस्था में शब्द का
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व्यक्ति ही रूप है
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कि इस वैचारिक आधार कंठ है
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में एक कंठ में आकर के स्थित होता है और
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कंठ से जाकर व्यक्ति होता था लगा रहा है
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कि अब भर्तृहरि गया इस सारे रूप को
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कि इस शब्द कोई ब्रह्म मान करके अपना सारा
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दर्शन देते हैं
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झाल

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Science Of Sound In Hinduism | Dr M G Prasad | Vedic Perspective On Acou...


Science Of Sound In Hinduism | Dr M G Prasad | Vedic Perspective On Acoustics | Naada And Shabda

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81,508 views  Premiered Dec 27, 2019  #SangamTalks #HinduismAndScience
[This talk on "Science of Sound in Hinduism"  by Dr. M. G. Prasad was recorded on August 17, 2019 at INTACH, New Delhi. Little did we know that Dr. M. G. Prasad would not live to see his talk live on YouTube. He passed away on Nov 25, 2019. We at Srijan Foundation are deeply saddened by his passing away and dedicate this video as a tribute to his 'atman']. 


Science of sound generally refers to study of vibrations of air particles particularly in the audible frequencies. In Hinduism, the terms such as Naada and Shabda are used. However neither naada nor shabda can be translated directly as sound because Naada and Shabda refer to much more than vibrations of air particles. In RigVeda, a mantra gives the process of human speech in four stages of which the last stage is audible sound. 

This talk deals with various aspects of Naada and Shabda and their impact on various aspects such as speech, music and spirituality. The talk also discusses the relationship of naada and shabda to consciousness.


About Speaker: -

Dr. M.G. Prasad was Professor Emeritus at Stevens Institute of Technology, Hoboken, New Jersey. He was a Fellow of four professional societies namely American Society of Mechanical Engineers, Institute of Noise Control Engineering, both Acoustical Societies of India and America.

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Transcript


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When I speak, at the mouth level to, two systems should work together in harmony, very important,
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the biological systems and the psychological systems, the articulation is very important. This pronunciation, is not only in terms of articulation, is very
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importance, but also at the spiritual practice, why? See,
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spiritual practice means, there should be some translation that is going in the physical systems also, because spirituality means, its whole thing,
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mind, body, sprit all the things are integrated. So that means by reciting these, the body get activated in the proper direction, proper orientation
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and when you produce a Mahaprana Pha, kha, gha, dha. So you are producing with the energy, coming out from the
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Nabhi, below Nabhi. So when you are all the times saying that we are making conscious
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effort to bring the energy upward and then it climbs up the whole thing.
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Sabda Brahman (sacred sound)



The sounds of the Upaniṣads are thought to have been un-authored and then discovered in meditation by sages, who later wrote them down, much like mathematical equations that describe the mysteries of the physical world are often thought to be discovered by mathematicians rather than invented by them. These sounds—śruti—of Eastern revelation were first reasoned about in the Vedānta-sūtra in an effort to discover their concordance. These cryptic sūtras of the legendary Vyāsa represent the earliest form of theology, or systematic reasoning as to the significance of revelation. About them, much has been said over the centuries—much worth listening to.

우파니샤드의 소리는 저작되지 않은 것으로 생각되며 현자들이 명상을 통해 발견한 것으로 생각되며, 나중에 현자들이 이를 기록했습니다. 마치 물리적 세계의 신비를 설명하는 수학 방정식이 발명된 것이 아니라 수학자들이 발견한 것으로 종종 생각되는 것처럼 말입니다. 그들에 의해. 동양 계시의 이러한 소리(스루티)는 일치성을 찾으려는 노력의 일환으로 Vedānta-sūtra에서 처음으로 추론되었습니다. 전설적인 Vyāsa의 이 비밀스러운 경전은 신학의 초기 형태, 즉 계시의 중요성에 대한 체계적인 추론을 나타냅니다. 그들에 관해서는 수세기에 걸쳐 많은 이야기가 있어 들을 만한 가치가 있습니다. 

Shabda Brahman | Wikipedia audio article


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165 views  Nov 26, 2018
This is an audio version of the Wikipedia Article: Shabda Brahman

Shabda Brahman - Wikipedia 언어/소리로서의 브라흐만

Shabda Brahman - Wikipedia

Shabda Brahman

From Wikipedia, the free encyclopedia

Shabda Brahman or Sabda-brahman or Nada brahman means transcendental sound (Shatapatha Brahmana III.12.48) or sound vibration (Shatpatha Brahmana Vi.16.51) or the transcendental sound of the Vedas (Shatpatha Brahmana Xi.21.36) or of Vedic scriptures (Shatpatha Brahmana X.20.43).[1]

Nada Brahmin Tradition

Shabda or sabda stands for word manifested by sound ('verbal') and such a word has innate power to convey a particular sense or meaning (Artha). 

According to the Nyaya and the Vaisheshika schools, Shabda means verbal testimony; 

to the Sanskrit grammarians, 

YaskaPanini and Katyayana it meant a unit of language or speech or vac.

 In the philosophical terms this word appears for the first time in the Maitri Upanishad (Sloka VI.22) that speaks of two kinds of Brahman - Shabda Brahman ('Brahman with sound') and Ashabda Brahman ('soundless Brahman'). 

Bhartrhari speaks about the creative power of shabda, the manifold universe is a creation of Shabda Brahman (Brihadaranyaka Upanishad IV.i.2). 

Speech is equated with Brahman (Shatpatha Brahmana 2.1.4.10).The Rig Veda states that Brahman extends as far as Vāc (R.V.X.114.8), and has hymns in praise of Speech as the Creator (R.V.X.71.7) and as the final abode of Brahman (R.V.I.164.37). Time is the creative power of Shabda Brahman.[2][3]




Purva Mimamsa deals with Shabda Brahman ('cosmic sound or word') 

which is endowed with names and forms and 

is projected in vedic revelations (the mantras, hymns, prayers etc.). 

Vedanta deals with Parama Brahman ('the Ultimate Reality') which is transcendent and devoid of material names and material forms. 

One has to become well established in Shabda Brahman before realizing Parama Brahman

Vedas are not the product of conventional language but the emanation of reality in form of Shabda (sound, word) which is the sole cause of creation and is eternal. 

Purva Mimamsa, an esoteric discipline, from the point of view of spiritual growth aims at attaining the heavenly happiness by realizing Shabda Brahman (cosmic sound) by conducting yajnas that help control the senses and the mind; when the mind and the senses are subdued the inner subtle sound is realized as Shabda Brahman.[4]

The fundamental theory of Indian classical music, art and poetry is grounded in the theory of Nada Brahman or Shabda Brahman, and is linked with the Vedic religion.[5] The Apara Brahman mentioned by Mandukya Upanishad is Nada Brahman or Shabda BrahmanShiva Samhita states that whenever and wherever there is causal stress or Divine action, there is vibration (spandan or kampan), and wherever there is vibration or movement there sound (Shabda) is inevitable. "M" of Aum, the primordial vac represents shabda which is the root and essence of everything; it is Pranava and Pranava is VedasVedas are Shabda BrahmanConsciousness in all beings is Shabda Brahman.[6]

When the necessity of directing the Mantra (identical to Ishta) internally and to objects externally is transcended then one gains Mantra chaitanya which then awakens Atman chaitanya, the Divine Consciousness, and unites with it. The Mantra is Shabda Brahman and Ishta is the light of Consciousness. The pranabody and mind along with the entire universe, are all expressions of Mantra chaitanya. At the ultimate level of Shabda Brahman transcendental words (Nama-Brahman, Holy name) become materially wordless, transcendental forms become materially formless (rise from lower gunas to higher and transformed from material sattva to transcendental shuddha-sattva) and all multiplicity unified in Consciousness residing in that transcendent glory extends beyond mind and speech.[7]

In the Bhagavad Gita (Sloka VI.44) the term Shabda Brahman has been used to mean Vedic injunctions. Adi Shankara explains that the Yogic impressions do not perish even when held up for a long period, even he who seeks to comprehend the essence of Yoga and begins to tread the path of Yoga goes beyond the spheres of the fruits of Vedic works, he sets them aside.[8] In this context Srimad Bhagavatam (Sloka III.33.7) has also been relied upon to high-light the disregard of Vedic rituals by the advanced transcendentalists.[9] Gaudapada clarifies that the letter "a" of Aum leads to Visva, the letter "u"" leads to Taijasa and the letter "m" leads to Prajna. With regard to one freed from letters, there remains no attainment (Mandkya Karika I.23). 

Aum is Shabda BrahmanAum is the Root Sound of which creation is a series of permutations.[10]

According to the Tantric concept, Sound is the first manifestation of Parama Shiva; in its primary stage it is a psychic wave. Its very existence entails the presence of spandan or movement ('vibration') without which there cannot be sound; spandan is the quality of Saguna brahman and the world is the thought-projection of Saguna Shiva. The first sutra of Sarada Tilaka explains the significance and hidden meaning of Shabda Brahman.[11]

Related Castes[edit]

References[edit]

  1. ^ "Sabda".
  2. ^ Richard King (1999). Indian Philosophy: An Introduction to Hindu and Buddhist Thought. Edinburgh University Press. p. 49. ISBN 9780748609543.
  3. ^ William Albert Graham (2010). Islamic and Comparative Religious Studies. Ashgate Publishing Ltd. p. 253. ISBN 9781409400257.
  4. ^ Rajarshi (2001). Yoga: the Ultimate Spiritual Path. Llewellyn Worldwide. pp. 32–33. ISBN 9781567184419.
  5. ^ Vinayak Purohit (1988). Arts of Transitional India. Popular Prakashan. p. 856. ISBN 9780861321384.
  6. ^ Suresh C. Dey (1990). The Quest for Music Divine. APH Publishing. p. 267. ISBN 9788170243014.
  7. ^ Swami Shraddhananda (1996). Seeing God Everywhere. Vedanta Press. p. 174. ISBN 9780874810523.
  8. ^ Bhagavad Gita Shankara Bhasya. p. 249.
  9. ^ Swami Prabhupada. Bhagavad-Gita As It Is. The Bhaktivedanta Book Trust. p. 315.
  10. ^ IslamKotob. Bhagavad Gita Commentary Full. Islamic Books. p. 216.
  11. ^ Lalan Prasad Singh (2010). Tantra:Its Mystic and Scientific Basis. Concept Publishing Company. p. 98. ISBN 978818069640