2021/11/27

[도올김용옥] 동경대전 78 '삼천리 쓰레기 강산'의 '궁극적 주범은 국가' - "우리의 혁명은...


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[도올의 동경대전] 천지만물에 대해 외경심을 가지게 하는 것이 혁명
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sublime 장엄함, 숭고함이라는 개념 - <신적인 외경>
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27:00
칸트 미학에 sublime 장엄함, 숭고함이라는 개념이 있는데, 
- 그것은 우리의 일상적 개념적 카테고리를 벗어나는 것, 
- 거기서 신적인 외경을 안느끼는 것은 말이 않된다. 
- 지금은 아이들이 자연을 외경스럽게 처다보지 못한다.
- 우리가 천지만물에 대해 외경심을 가지는 것이 하나님에 가까이 가는 것이다.
- 그런데 그걸 교회에 가서 찾는 것은 말이 안된다.
- 내 마음이 천지의 마음에 가가이 가는 것이다. 천지가 느끼는 거이 내 가 느끼는 것이 된다. 
- 신이 귀신, 귀신이 신, 내가 귀신이 되는 것. 모든 곳에 귀신이 있다. 
- 여기서 귀신은 ghost가 아니라 spirit같은 것.
- 수은의 혁명 = 우리의 혁명은, 천지만물에 대해 외경심을 가지게 하는 것이다. 
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외경스럽다. 외경스러운: 두려워하면서 우러러 봄, awe-inspiring
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세진: 이남곡 선생은 <숭고>라는 말을 <영적>이나, <신적>이란 것과 비슷한 것을 말하고 싶으나, 그런 말들을 피하고 싶을 때 쓴다.  
그런데, 여기서 도올 선생은 <신적인> <외경>을 느끼게 만드는 것을 지적할 때 쓰고 있다.
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하하 여기서 수경재배는 땅이 없는 것이니, 자연적인 것이 아니라고 한다.  

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Sacred Sexuality: The Erotic Spirit in the World's Great Religions
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Sacred Sexuality: The Erotic Spirit in the World's Great Religions
By Georg Feuerstein

380 pages
11 hours
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Description

A historical, cross-cultural survey of sexuality as a sacred spiritual practice

• Examines sacred sexuality in the world’s religious and mystery traditions
• Explores contemporary “sexual stress syndrome” resulting from the absence of the sacred in sexual practice
• Reveals how to find the sacred in the ordinary

This book examines the history of sexuality as a sacramental act. In spite of our culture’s recent sexual liberalizations, sexual intimacy often remains unfulfilling. Georg Feuerstein instructs that the fulfillment we long for in our sex lives can only be attained once we have explored the spiritual depths of our erotic natures.

Feuerstein delves into a wide variety of spiritual traditions--including Christianity, Judaism, goddess worship, Taoism, and Hinduism--in search of sacred truths regarding sexuality. He reveals that all of these great teachings share the hidden message that spirituality is, in essence, erotic and that sexuality is inherently spiritual. From the erotic cult of the Great Mother and the archaic ritual of hieros gamos (sacred marriage) to the institution of sacred prostitution and the erotic spirituality practiced in the mystery traditions, Feuerstein offers a wealth of historical practices and perspectives that serve as the bases for a positive sexual spirituality suited to our contemporary needs.
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神秘体験 - Wikipedia

神秘体験 - Wikipedia

神秘体験

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
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神秘体験(しんぴたいけん、Mystical experience)とは、超常現象など科学的には起こり得ない現象を体験すること。

概要[編集]

岸本英夫は神秘体験を「をもをも越えた、特異で純粋な体験」と記述した[1]

体験した本人にしかわからず、他者からはうかがい知ることができない、と言われている。あくまで自己の内部において体験することであって、第三者が確認できるものではない[要出典]、と言う[誰?]

内容はさまざまである。多くは、あるとき突然に、強烈なを見たり、神々しい感情に打ちのめされたりする。その体験のあまりの強烈さに、人格や考え方が一瞬にして変わってしまうことさえある。

科学的研究[編集]

ペンシルバニア大学アンドリュー・ニューバーグ英語版は、深い瞑想状態や祈りの状態にある者の脳内の神経学的変化を研究した。ニューバーグによると、深い祈りを込めた瞑想は、上頭頂葉後部の活動を低下させ、血流を減少させていた。また瞑想者のメラトニンセロトニン濃度は上昇し、コルチゾールアドレナリン濃度は低下していた。前者2つのホルモンはリラックス時には上昇し、後者2つはストレス負荷により上昇するので、この変化は理に適っているとした。

こうした研究成果は、あくまでも脳と体験に「対応関係」がある事を示すものである。(脳内の変化が体験を生み出すという因果関係を証明するものでは無い。)ニューバーグは、瞑想時における様々な神秘体験が「客観的な現実であるか」と問われた時に、それは「神経学的な現実」であると返している。[2]

体験の媒介[編集]

神秘体験を惹起するものは多様であるが、以下のようなものが知られている。

脚注・出典[編集]

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  1. ^ 苫米地は「カタルシス体験」と結びつけて説明した。

出典[編集]

  1. ^ 『宗教神秘主義:ヨーガの思想と心理』大明堂 1959 p.216
  2. ^ サム・パーニア『科学は臨死体験をどこまで説明できるか』三交社
  3. a b c d 苫米地英人『洗脳原論』(春秋社 2000年2月15日)
  4. ^ 遠藤康(1999)「ヨーガ的神秘体験と知識 : 岸本英夫の主知的宗教神秘主義体系説をめぐって」

参考文献[編集]

関連文献[編集]

関連項目[編集]

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