2023/11/04

"왜 신앙이 사람을 변화시키지 못하는가?" 2

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"왜 신앙이 사람을 변화시키지 못하는가?" 2

톨스토이의 작품을 섭렵한 지 얼마 안 돼서, 역시 러시아 출신인 표도르 도스토예프스키를
알게 됐다. 러시아 작가들 가운데 가장 유명하고 뛰어났던 이들은 역사상 같은 시기에 생존
했고 활동했다. 둘은 무릎을 쳐가며 상대방의 작품을 탐독하면서도 한 번도 직접 대면하지는
못했다. 마치 공전하는 행성들처럼 서로의 관심을 끌고 때로는 강렬한 영향을 주면서 똑같은
도시들을 순회했지만, 그들의 공전 궤도는 결코 겹치는 법이 없었다. 아마 톨스토이와 도스
토예프스키가 모든 면에서 서로 상반되는 작가였기 때문이라고 해도 크게 틀린 말은 아닐
것이다.

톨스토이가 밝고 환한 소설들을 썼다면 도스토예프스키는 관조적이고 내면적인 작품을 내놓
았다. 톨스토이가 자기 수양을 위해서 수도사적인 일과를 지켰던 반면, 도스토예프스키는
애정 행각과 술과 도박으로 건강과 재산을 탕진하기를 되풀이했다. 톨스토이는 작업 일정을
지키는 게 몸에 밴 사람이었지만, 도스토예프스키는 도박 빚을 갚기 위해 밤을 새워가며
엄청난 속도로 소설을 써댔다. 톨스토이의 집에는 수천을 헤아리는 순례자들이 지혜를 구
하기 위해 몰려들었지만, 언제나 부스스한 머리를 하고 있는 도스토예프스키에게 가서 지식
을 얻어야겠다고 생각하는 사람은 아무도 없었다.

사회적으로 도스토예프스키는 미숙아였다. 재산을 얼마나 형편없이 관리했던지, 가끔은
완성된 소설을 출판사에 보내고 싶어도 우편 요금을 치를 돈이 없을 지경이었다. 더구나
간질로 고통을 받고 있던 터라, 간혹 극심한 발작이 일어나면 그후로 며칠 동안은 자포자기
상태에서 보내곤 했다.

도스토예프스키는 삶 속에서는 허다한 실수를 저질렀지만, 예술 분야에서만큼은 놀라운
위업을 이루었다. 그의 소설은 톨스토이에 필적하는 설득력을 갖춘 채 그리스도 복음의
핵심인 은혜와 용서를 전달한다. 도스토예프스키는 톨스토이가 드러낸 처절한 실패로부터
구원받을 수 있는 방법을 가르쳐주었다.

도스토예프스키는 생애 초기에 실제로 부활을 경험했다. 그는 짜르 니콜라이 1세가 반역
단체로 규정한 조직에 소속되었다는 죄목으로 체포되었다. 니콜라이 1세는 구속된 청년들의
죄상이 대단하지 않다고 판단하고, 일단 말뿐인 이들 급진주의자들을 모의 사형에 처하라고
명령했다. 판결을 기다리며 여덟 달째 감옥에 갇혀 있던 어느날, 갑자기 도스토예프스키
일행은 감옥에서 끌려나와 광장으로 가는 마차에 태워졌다. 크리스마스를 사흘 앞둔 지독
하게 추운 아침이었다. 광장에는 사형을 집행할 소총 분대가 자리를 잡고 있었다. 집행관
들이 죄인들의 모자를 벗기고 옷도 하얀 색 수의로 갈아 입혔으며 손을 뒤로 돌려 단단히
결박했다. 그들은 멍하니 바라보고 있는 구경꾼들 앞에 일렬로 섰다. 때마침 눈이 쏟아지고
있었다.

"죄의 삯은 사망이요..." 신부가 성경 말씀을 낭독하고 십자가를 내밀어서 죄인들이 마지막
입맞춤을 할 수 있게 해주었다. 이어서 먼저 사형이 집행될 죄수 세 명이 불려나가 기둥에
묶였다. 이윽고 "사격 준비!"라는 구령이 떨어지고 북소리가 우르르 울려퍼졌다. 병사들은
총을 어깨에 대고 방아쇠 당길 준비를 했다. 그런데 바로 그 마지막 순간, 전령이 미리
준비해둔 짜르의 조서를 들고 광장으로 바람처럼 달려들어왔다. 짜르가 자비를 베풀어서
형량을 사형에서 중노역 형으로 경감한다는 조서였다. 귀족 출신이었던 도스토예프스키는
칼을 들어 머리를 두드렸다. 수치스러움의 표시였다. 어떤 죄수는 심한 정신적 충격을 입고
다시는 회복되지 못했다.

도스토예프스키는 죽는 날까지 당시의 경험을 떨쳐버릴 수 없었다. 그는 죽음의 깊은 구덩
이를 똑똑히 목격했으며, 그때부터 그에게 삶이란 값으로 따질 수 없을 만큼 소중한 것이
되었다. 감옥으로 돌아온 도스토예프스키는 생명을 다시 얻은 순수한 기쁨을 노래하며 방
안을 서성거렸다. 자신의 형에게 쓴 편지에서 그는 "지금처럼 영적인 생명력이 풍성하고
건강하게 용솟음쳤던 적은 여태까지 한 번도 없었습니다. 제 인생은 변화될 것입니다.
새로운 모습으로 거듭날 것입니다"라고 적었다. 그리고 기념물로 간직하기 위해 수의를 잘
개켜 넣어두었다.

이제 도스토예프스키 앞에는 시베리아 이송을 포함한 여러 시련들이 기다리고 있었다.
그는 된 마차 여행을 견뎌내야 했다. 살을 에이는 듯한 추위로 곳곳에 동상을 입은 상태
였다. 시베리아에 도착하자, 죄수들을 마지막으로 분산 배치하기 전에 시베리아에서 며칠
동안 머물기로 결정한 호송 책임자는 그곳에 있는 여성 3명에게 도스토예프스키 일행을
면회할 수 있도록 허락해 주었다. 이들은 모두 다른 정치범들의 아내로서 남편 근처에
살겠다는 생각으로 시베리아로 이주한 여인들이었다. 여인들은 새로 온 죄수를 반겨주는
것을 소명으로 여기던 터여서 어떻게든 그들을 편안하게 해주려고 애를 썼다.

그들 가운데 독일 철학을 공부한 데다가 성경을 외울 정도로 잘 알고 있는 경건한 어느
부인이 도스토예프스키에게 신약 성경을 쥐어주었다. 성경은 감옥에서 소지할 수 있는
유일한 책이었다. 부인은 조그만 목소리로, 성경책을 찬찬히 뒤져보면 10루불짜리 지폐를
찾을 수 있을 거라고 말했다.

소명을 이룰 수 있도록 하나님께서 두 번째 기회를 주셨다고 믿은 그는 유형 생활을 하는
동안 성경을 열심히 읽고 또 읽었다. 세월이 한참 흐른 뒤 도스토예프스키의 딸(Aimee)은
당시의 정황을 이렇게 기록했다. "아버지는 그 소중한 책을 처음부터 끝까지 한 장도
빼놓지 않고 연구했습니다. 한 단어 한 단어를 깊이 묵상했으며 상당 부분은 외우기까지
해서 결코 잊어버리지 않았습니다. 무슨 작품을 쓰든지 성경 말씀이 깊이 스며들도록
했는데, 아마 이것이 아버지의 작품에 힘을 주었던 것 같습니다."

도스토예프스키는 중노동을 하면서 4년을 보냈으며 그 뒤로도 5년씩이나 유형생활을 했다.
그렇게 10년 형기를 마칠 즈음에 그는 흔들림 없는 신앙을 가진 크리스천이 되어 있었다.
도스토예프스키의 신앙은 시베리아에 처음 도착하던 날 그에게 신약 성경을 건네주었던
부인에게 써보낸 신앙 고백 가운데 잘 나타나 있다. "저의 신앙 고백은 대단히 단순합니다.
그리스도보다 아름답고, 심오하며, 사랑이 넘치고, 정당하고, 용맹스럽고, 완전한 분은
없습니다. 설령 누군가가 증거를 들이대며 그리스도는 진리가 아니라고 주장한다 할지라도,
나는 진리와 함께 있기보다는 그리스도와 더불어 사는 쪽을 택할 것입니다."

도스토예프스키는 신약 성경을 전해주었던 여인의 친절함과 아울러, 어느날 간수들의
호위를 받으며 걸어가고 있을 때 쪼르르 달려와서 "불쌍한 아저씨, 예수 그리스도의 이름
으로 이 동전을 드릴 게요!"라고 외치던 어느 꼬마 계집아이의 고마움을 잊을 수가 없었다.
그는 신약 성경과 수의처럼 그때 받은 동전도 기념물로 소중하게 간직했다. 도스토예프
스키는 삶이 주는 진정한 선물을 마음껏 향유했다.

"삶은 선물이다. 삶은 행복이다.
일분에 불과한 시간도 영원한 행복이 될 수 있다.
생명은 어디에나 있다.
생명은 밖에 있는 게 아니라 바로 우리 안에 존재한다."

"나뭇잎 한 장, 빛 한 줄기까지 모두 사랑하라.
짐승들을 사랑하고, 초목들을 사랑하라.
모든 존재를 낱낱이 다 사랑하라.
모두를 사랑하노라면,
하나하나마다 하나님의 신비를 볼 수 있으리니."

차츰 한 가지 역설적인 점이 눈에 들어왔다. 모든 것을 가졌던 톨스토이는 쉽게 분노하고
상처를 입혔던 데 반해, 모든 것을 다 잃어버렸던 도스토예프스키는 범사에 감사하고 원기
왕성하게 살았다는 사실이다. 고향에서 멀리 떨어진 촌에서 천박하고 야비한 인간 군상들
속에 섞여 살면서 도스토예프스키는 자신을 성경속의 '돌아온 탕자'라고 생각하기 시작했다.
희망... 감옥을 둘러싼 울타리 너머에 무언가가 기다리고 있는 것 같아서 '묘한 조바심과
열정으로 달뜨게 만드는' 이 희망이야말로 그의 목숨을 부지하게 만드는 진정한 힘이었다.


- <내 영혼의 스승들>(필립 얀시 저, 좋은씨앗) 중에서

도스토예프스키의 예수 이해 < 뉴스앤조이 2009.07.01

도스토예프스키의 예수 이해 < 신학 < 기사본문 - 뉴스앤조이
도스토예프스키의 예수 이해

-정연복이 추천하는 시와 수필
기자명 정연복  승인 2009.07.01 


     도스토예프스키의 예수 이해
 
     시끄럽게 떠들어대는 예수쟁이들보다
     삶의 깊은 진리를 터득한 사람들의 말과 글이
     우리들에게 종교에 대하여 더 깊고 넓은 길을
     보여주는 예는 너무도 많다.


     도스토예프스키의 일생은 참으로 파란만장했다.
     그는 한때 반역사건에 연루되어  
     시베리아의 유형도시 옴스크에서
     4년간 유형생활을 하기도 했다.
     옴스크의 겨울은 영하 40도에서 50도까지 내려갔다.
     작은 새는 날아가다 떨어질 정도로 추웠다.
     그는 등판에 사격용 표시가 된 하얀 헝겊의 죄수복을 입고
     죽거나 형기가 끝나기 전에는 절대로 풀어주지 않는
     족쇄를 4년 내내 덜거덕거리며 차고 있어야 했다.

     우리는 그의 문학작품에서 발견할 수 있다.
     어떤 세련되고 유능한 신학자가 도달한 것보다도
     훨씬 더 깊고 진실한 예수이해에 그가 도달하고 있음을!
     이것은 그가 성서를 철저히 연구했다거나
     남달리 신앙심이 두터운 데서 온 통찰력으로 볼 수는 없다.
     그는 당시의 보통 러시아인들이 지닌 정도의
     성서에 대한 이해와 예수에 대한 상식을 갖고 있었을 뿐이다.
     그런데도 그가 당시의 어떤 종교가들보다
     기독교를 더 잘 이해할 수 있었던 것은
     그 자신의 처절한 삶의 경험이 바탕이 되었기 때문이다.

     그는 대표작인 [죄와 벌]에서
     무식하고 말도 못하는 창녀 소냐를 통해
     그 시대의 가장 대표적인 민중을 그림으로써,
     공산주의 이전 시대에서 예수를 가장 잘 이해한
     예수의 산 증인이 되었다.
     소냐의 아버지는 비참한 가난 속에서도
     옛날 일만 되씹으며 술주정을 하고,
     후처로 들어온 여자는 굶어 죽는 상황에서도
     옛 생활을 유지하려는 도도하고 혹독한 여자로 등장한다.
     꼼짝없이 앉아서 굶어 죽을 수밖에 없는 상황에서
     슬그머니 공창(公娼)에 등록하고
     몸 팔아 돈을 몇 푼씩 들고 들어오는 소냐.
     그런 생활 속에서도 한쪽 손엔 성경을 들고 있으면서
     아무런 가책을 느끼지 않는 소냐.
     그리고 마침내 그 시대 지성인의 모델격인
     라스콜리니코프를 굴복시켰던 그녀.
     
이처럼 도스토예프스키는 소냐를 통해
     종교나 법의 척도로는 잴 수 없는
     하층민중 속의 예수의 현존을 말하고 있다.
     그가 이 소설에서 예수의 뜻을 올바로 표현할 수 있었다면,
     그것은 그가 남보다 예수를 더 잘 알았기 때문이 아니라
     오히려 당시 민중의 삶을 잘 알았기 때문이었다.

     
인간, 특히 민중의 삶을 잘 아는 것이
     하나님을 아는 일이다.
     그러므로 우리 기독교인들은
     하나님에 대하여 남달리 잘 안다고 큰소리칠 게 아니라
     인간에 대해, 가난하고 소외된 이웃의 아픔과 희망에 대해
     더 잘 알고 민감해지려고 애써야 하리라.   

     지성수 / 목사

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은송- Wikipedia 恩送り Pay it forward

은송- Wikipedia

은송

3개의 언어 버전


출처 : 무료 백과 사전 "Wikipedia (Wikipedia)"



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은송 (온송)이란 누군가로부터 받은 은을 직접 그 사람에게 돌려주는 것이 아니라 다른 사람에게 보내는 것 [1] .

개요 [ 편집 ]

「은송」이라는 말은 에도시대의 문헌에서 이미 사용되고 있지만, 그 의미는 「온가에시(恩返し)」와 동일하다고 한다[2 ] .

그러나 이노우에 히사시 는 '은송'이지만 누군가로부터 받은 은을 자신은 다른 사람에게 보낸다. 그리고 그 보내진 사람이 또 다른 사람에게 건네준다. 그렇게 '은'이 세상을 빙빙 돌아가는 것을 가리키고 있다고 했다 [1] . 이 의미에서의 '은송'은 친절을 해준 당인에게 친절을 돌려보내도 적절한 방법이 없는 경우에 제3자에게 은혜를 '보낸다'. 은혜를 돌려주는 상대가 한정되지 않고, 비교적 짧은 기간에 선의를 구체화할 수 있다.

이러한 용례에서의 「은송」도 에도시대부터 존재하고 있었다 [1] . 사실 ' 스가와라 전수 수습감 '에는 다음과 같은 설명이 있다.


「(략) 이구한 놈, 훌륭한 놈, 건강한 8개나 9개로, 부모를 대신해 은송. 도움이 되는 것은 효행자 , ... 의 단 [3] ”)

또 '은송'과 의미가 상당히 겹치는 또 다른 표현이 예로부터 일본인에게는 확실히 정착하고 있다. 「정은 사람을 위해서는 안된다」라고 하는 것이다. "정치는 사람을 위해서는 안된다"는 것은 "정치(=친절)는, 어느 쪽은 돌아다니며(다른 것도 아니다) 자신에게 좋은 것이 돌아온다[4](그러니까, 한 사람에게 친절하게 두었다 쪽이 좋다)」라는 의미의 표현이다. 「은송」이나 「정은 사람을 위해서는 안된다」라고 하는 모랄・상식은, 각지의 인간 사회가 옛부터 가지고 있는 양식의 하나.

유사한 사고방식은 일본 이외의 나라들, 다양한 나라·공동체에서도 볼 수 있다 [5] . 영어에서는 A kindness is never lost (친절은 결코 잃지 않기 때문에 실행하자)라고 표현하고 있다. 다만, 현대의 선진국 등에서는 사람들이 이러한 양식이나 모랄을 잊어버리기 쉽고, 극단적으로 이기적이고 근시안적이 되는 경향이 있는 것이나, 그것이 사회적으로 보면 다양한 해를 일으키고 있다 일은 종종 지적되고있다 [ 누구에 의해? ] .

이러한 상황 속에서 최근 영어권에서는 '은송'에 해당하는 개념이 Pay it forward (페이 잇 포워드)의 표현으로 재인식되게 되었다.Pay it forward or paying it forward refers to repaying the good deeds one has received by doing good things for other unrelated people.

이 "Pay it forward"를 테마로 소설 ' 페이 포워드 가능 왕국 '이 쓰여졌으며, 이 책의 아이디어를 바탕으로 페이 잇 포워드 재단이 설립되었다. 이 재단은 학교 학생, 부모, 교사에게 이 Pay it forward 의 사고방식을 전파하는 활동을 하고 있다.

일본에서도 최근, '은송'이라는 사고방식을 언급하고 있는 책은 다수 있다 [6] .
각주 [ 편집 ]↑ a b c 이노우에 히사시 “이노우에 히사시와 141명의 동료들의 작문 교실”
정선판 일본국어 대사전 “은송”의 해설 ”. 코트뱅크 . 2021년 9월 2일 열람.
데라코야의 단 [ 링크 끊어짐 ]
『광사원』 제2판 1656쪽
^ en:Pay it forward 에도, 옛부터의 언급에 관한 설명이 있다.
^ 예를 들면, 다음과 같은 책.
나카무라 후미아키 『비상식력. 엄청난 것을 생각하는 멋있는 어른이 될 수 있어!」(PHP 연구소, 2007)
시가 우치 야스히로의 '매일이 즐거워지는 17 이야기 : 환영합니다 '마음의 삼투성 레스토랑'에 '2009 등등.『비상식력. 엄청난 것을 생각하는 멋있는 어른이 되라! '에는 ''은행'보다 '은송''이라는 장이 있고 (p.72-74), 거기에는 다음과 같은 주지가 적혀있다. 있습니다.
『(은사등으로부터) 받은 은을 돌려준다니, 그렇게 할 수 있는 일이 아니다. 하지만 받은 은혜를 또 다른 사람에게 전해 갈 수는 있다. 이것을 '은송'이라고 하는 거야 (...)받은 은에 비하면, 자신은 몇 분의 1도 돌려줄 수 없는데 은혜를 보자 등과는 어색할지도 모른다. 하지만, 은송이라면, 작은 일로부터 조금씩, 할 수 있는 일을 하면 좋고, 그것 밖에 할 수 없을 것이다」
관련 항목 [ 편집 ]페이 포워드 가능한 왕국
관련서 [ 편집 ]해바라기 '은송' 일본문학관, 2011 ISBN 4776531127
외부 링크 [ 편집 ]Pay It Forward Foundation (페이 잇 포워드 재단)


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恩送り


出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』


「ペイフォワード」はこの項目へ転送されています。企業については「ペイフォワード (企業)」をご覧ください。


恩送り(おんおくり)とは、誰かから受けたを、直接その人に返すのではなく、別の人に送ること[1]
概要[編集]

「恩送」という言葉は江戸時代の文献ですでに使用されているが、その意味は「おんがえし(恩返)」と同一だとされる[2]

しかし、井上ひさしは「恩送り」が、誰かから受けたを、自分は別の人に送る。そしてその送られた人がさらに別の人に渡す。そうして「恩」が世の中をぐるぐる回ってゆくことを指しているとした[1]。この意味での「恩送り」は、親切をしてくれた当人へ親切を返そうにも適切な方法が無い場合に第三者へと恩を「送る」。恩を返す相手が限定されず、比較的短い期間で善意を具体化することができる。

こうした用例での「恩送り」も江戸時代から存在していた[1]。事実、『菅原伝授手習鑑』には次のような記述がある。


「(略)利口な奴、立派な奴、健気な八つや九つで、親に代つて恩送り。お役に立つは孝行者、...(略)」 (出典『菅原伝授手習鑑』「寺子屋の段[3]」)

また、「恩送り」と意味が相当程度に重なる別の表現が古くから日本人にはしっかり定着している。「情けは人の為ならず」というものである。「情けは人の為ならず」とは「情け(=親切)は、いずれは巡り巡って(他でもない)自分に良いことが返ってくる[4](だから、ひとに親切にしておいた方が良い)」という意味の表現である。「恩送り」や「情けは人のためならず」といったモラル・常識は、各地の人間社会が古くから持っている良識のひとつ。

類似した考え方は、日本以外の国々、様々な国・共同体にも見られる[5]。英語ではA kindness is never lost(親切は決して失われないので実行しよう)と表現している。ただし、現代の先進国などでは人々が、こうした良識やモラルを忘れがちになり、極端に利己的で近視眼的になる傾向があることや、それが社会的に見ると様々な害を引き起こしていることはたびたび指摘されている[誰によって?]。

そのような状況の中、近年、英語圏では「恩送り」に相当する概念が、Pay it forward(ペイ・イット・フォーワード)の表現で再認識されるようになった。Pay it forward or paying it forward refers to repaying the good deeds one has received by doing good things for other unrelated people.

この"Pay it forward"をテーマに小説『ペイ・フォワード 可能の王国』が書かれ、この本のアイディアをもとにペイ・イット・フォーワード財団が設立された。この財団は学校の生徒、親、教師に、このPay it forwardの考え方を広める活動をしている。

日本でも近年、「恩送り」という考え方に言及している本はいくつもある[6]
脚注[編集]^ a b c 井上ひさし『井上ひさしと141人の仲間たちの作文教室』
^精選版 日本国語大辞典「恩送」の解説”. コトバンク. 2021年9月2日閲覧。
^ 寺子屋の段[リンク切れ]
^ 『広辞苑』第2版1656頁
^ en:Pay it forwardにも、古くからの言及に関する説明あり。
^ 例えば、次のような本。
中村文昭著『非常識力。でっかいことを考える、カッコいい大人になれ! 』(PHP研究所、2007)
志賀内泰弘著『毎日が楽しくなる17の物語:ようこそ「心の三ツ星レストラン」へ』2009、等々等々。『非常識力。でっかいことを考える、カッコいい大人になれ! 』には『「恩返し」よりも「恩送り」』という章があり(p.72-74)、そこには次のような主旨のことが書かれている。
『(恩師などから)受けた恩を返すなんて、とてもできることじゃない。でも受けた恩をまた別の人に送り伝えてゆくことはできるんだ。そのことを「恩送り」というんだ (...)受けた恩に比べたら、自分は何分の一も返せないのに恩返ししようなどとはおこがましいかもしれない。だが、恩送りなら、小さなことから少しずつ、できることをやればよいし、それしかできないだろう』
関連項目[編集]ペイ・フォワード 可能の王国
関連書[編集]ひまわり『恩送り』日本文学館、2011 ISBN 4776531127
外部リンク[編集]Pay It Forward Foundation (ペイ・イット・フォーワード財団(英語)
カテゴリ: 社会
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向前支付

维基百科,自由的百科全书

向前支付 描述雪中送炭提供善行给受益人,而受益人不是直接对原来的恩人回报,而是在自己能力允许的时候,向未来碰到困难的第三人提供善行,并不断循环。

本傑明·富蘭克林在1784年4月25日给本杰明韦伯的信中描述了这个概念: [1]

我不假装这个钱是给你的;我只借给你。当你哪天遇到另一个同样需要的诚实人时,你需要把这笔钱借给他来回报我,让他在有能力并且遇到相似机会的时候通过类似的方式来偿还债务。我希望这个循环在遇到一个阻止其继续的无赖之前,可以经过许多人的手。这是我用一点钱做很多好事的办法。

 Franklin, Benjamin. Autobiography. Macmillan. 1917: 241 [24 November 2017].

앞으로 지불

무료 백과사전인 위키피디아(Wikipedia)

앞으로 갚는다는 것은 수혜자에게 필요할 때 친절을 베푸는 것을 의미하며, 수혜자가 원래의 은인에게 직접 갚는 것이 아니라, 자신의 능력이 허락하면 앞으로 어려움에 처할 제3자에게 친절을 베푸는 순환이 계속된다.

벤저민 프랭클린(Benjamin Franklin)은 1784년 4월 25일 벤자민 웹(Benjamin Webb)에게 보낸 편지 에서 이 개념을 설명했습니다 . [1]

나는 이 돈이 당신을 위한 것이라고 생각하지 않고 단지 당신에게 빌려주는 것뿐입니다. 어느 날 같은 도움이 필요한 다른 정직한 사람을 만났을 때 그 사람에게 이 돈을 빌려서 나에게 갚아야 합니다. 그래야 그 사람이 능력이 있고 비슷한 기회를 만났을 때 비슷한 방식으로 빚을 갚을 수 있습니다. 이 순환이 계속되는 것을 막는 악당을 만나기 전에 이 순환이 많은 사람의 손을 거치기를 바랍니다. 이것이 적은 돈으로 많은 좋은 일을 하는 나의 방법이다.

  1.  벤자민 프랭클린, 자서전 , 맥밀런, 1917: 241 [ 2017년 11월 24일 ] .

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Pay it forward
3 languages

From Wikipedia, the free encyclopedia

This article is about the philosophy. For other uses, see Pay it forward (disambiguation).

Pay it forward is an expression for describing the beneficiary of a good deed repaying the kindness to others rather than paying it back to the original benefactor.

The concept is old, but the particular phrase may have been coined by Lily Hardy Hammond in her 1916 book In the Garden of Delight.[1] Robert Heinlein's 1951 novel Between Planets helped popularize the phrase.[2]

"Pay it forward" is implemented in contract law of loans in the concept of third party beneficiaries. Specifically, the creditor offers the debtor the option of paying the debt forward by lending it to a third person instead of paying it back to the original creditor. This contract may include the provision that the debtor may repay the debt in kind, lending the same amount to a similarly disadvantaged party once they have the means, and under the same conditions. Debt and payments can be monetary or by good deeds. A related type of transaction, which starts with a gift instead of a loan, is alternative giving.

History

Paying forward was used as a key plot element in the denouement of a New Comedy play by Menander, Dyskolos (the title can be translated as "The Grouch"), a prizewinning play in ancient Athens in 317 BC.

The oldest, and perhaps most basic pattern of this concept, is the inter-generational devotion of parents to their children, re-enacting what their own parents did for them. In her 1916 book In the Garden of Delight, Lily Hardy Hammond reflects, "I never repaid Great-aunt Letitia's love to her, any more than she repaid her mother's. You don't pay love back; you pay it forward."[1]

American author and former war correspondent Richard Harding Davis, had already published a popular short story in The Metropolitan Magazine (dated March, 1914) entitled "The Boy Scout," that also dealt directly with the same concept. In it, a young "Scout" does a "good deed" that eventually reverberates world-wide.

Regarding money, the concept was described by Benjamin Franklin, in a letter to Benjamin Webb dated April 25, 1784:[3]


I do not pretend to give such a deed; I only lend it to you. When you [...] meet with another honest Man in similar Distress, you must pay me by lending this Sum to him; enjoining him to discharge the Debt by a like operation, when he shall be able, and shall meet with another opportunity. I hope it may thus go thro' many hands, before it meets with a Knave that will stop its Progress. This is a trick of mine for doing a deal of good with a little money.

In Ecclesiastes 11:1, it is written: Cast your bread upon the waters, for you will find it after many days.

Jesus taught in Matthew 18:21–35, that paying it forward is a requirement for those who have received God's forgiveness. He told a parable of a man who had been forgiven a huge debt by the king, because the debtor had begged for mercy. However, after being freed from the debt, he found a fellow who owed him a very small debt, by comparison. Although he had been shown a great mercy, he refused the same consideration to his fellow who had pled for more time to pay. When the king found this out, he was angry, and threw the original debtor into prison until he paid the entire debt. Jesus summarized the story by saying, "So likewise shall my heavenly Father do also unto you, if ye from your hearts forgive not every one his brother their trespasses."

Ralph Waldo Emerson, in his 1841 essay "Compensation",[4] wrote: "In the order of nature we cannot render benefits to those from whom we receive them, or only seldom. But the benefit we receive must be rendered again, line for line, deed for deed, cent for cent, to somebody." Woody Hayes (1913 – 1987), winner of five national titles as football coach at Ohio State University, misquoted Emerson as having said "You can pay back only seldom. You can always pay forward, and you must pay line for line, deed for deed, and cent for cent." He also shortened the (mis)quotation into "You can never pay back; but you can always pay forward" and variants.[5][6]

The 1929 novel, Magnificent Obsession, by Lloyd C. Douglas, also espoused this philosophy, in combination with the concept that good deeds should be performed in confidence.

An anonymous spokesman for Alcoholics Anonymous said in The Christian Science Monitor in 1944, "You can't pay anyone back for what has happened to you, so you try to find someone you can pay forward."[7]

Also in 1944, the first steps were taken in the development of what became the Heifer Project, one of whose core strategies is "Passing on the Gift".[8]

In Robert Heinlein's 1951 novel Between Planets, the circumstances of war place the protagonist in a country where it is illegal to spend his foreign money. He is hungry and a stranger gives him enough to pay for lunch:


The banker reached into the folds of his gown, pulled out a single credit note. "But eat first—a full belly steadies the judgment. Do me the honor of accepting this as our welcome to the newcomer."

His pride said no; his stomach said YES! Don took it and said, "Uh, thanks! That's awfully kind of you. I'll pay it back, first chance."

"Instead, pay it forward to some other brother who needs it."[2]

The mathematician Paul Erdős heard about a promising math student unable to enroll in Harvard University for financial reasons. Erdős contributed enough to allow the young man to register. Years later, the man offered to return the entire amount to Erdős, but Erdős insisted that the man rather find another student in his situation, and give the money to him.[9]

It is also possible for the original beneficiary to become part of the later chain of kindness. Some time in 1980, a sixteen-page supplemental Marvel comic appeared in the Chicago Tribune entitled “What Price a Life?” and was subsequently reprinted as the backup story in Marvel Team-Up #126 dated February 1983. This was a team-up between Spider-Man and The Incredible Hulk, in which Spider-Man helps the Hulk escape from police who mistakenly thought that he was attacking them. Afterwards, they meet in their secret identities, with Peter Parker warning Bruce Banner to leave town because of the Hulk's seeming attack on police. But Banner is flat broke, and cannot afford even bus fare. As a result, Parker gives Banner his last $5 bill, saying that someone had given him money when he was down on his luck, and this was how he was repaying that debt. Later, in Chicago, the Hulk confronts muggers who had just robbed an elderly retired man of his pension money, all the money he had. After corralling the muggers, the Hulk turns towards the victim. The retiree thinks that the Hulk is about to attack him as well, but instead, the Hulk gives him the $5 bill. It transpires that the very same old man had earlier given a down-on-his-luck Peter Parker a $5 bill.[10]

"Pay it Forward Chains" in fast food stores has become somewhat common, where people pay for the drink or food items in front of them. Starbucks, for example, frequently has long chains, including one of 378 customers at a Florida Starbucks.[11] There has, however, been some controversy around them, as Baristas who experience them complain about mixed up orders [12] while other customers have found themselves stuck with significantly larger payments than the cost of their food and potential confrontations as a result.[13] The concept of setting up a "Pay It Forward chain" in order to profit from a massive order was lampooned in an episode of the Netflix series, I Think You Should Leave with Tim Robinson. This resulted in an internet meme based on the order he placed, "55 Burgers, 55 Fries, 55 Tacos, 55 Pies, 55 Cokes, 100 Tater Tots, 100 Pizzas, 100 Chicken Tenders, 100 Meatballs, 100 Coffees, 55 Wings, 55 Shakes, 55 Pancakes, 55 Pastas, 55 Peppers, and 155 Taters, totaling $680" which was sold on its own t-shirt.[14]
1999 novel, film and subsequent projects

In 1999, Catherine Ryan Hyde's novel Pay It Forward was published and then adapted in 2000 into a film of the same name, distributed by Warner Bros. and starring Kevin Spacey, Helen Hunt and Haley Joel Osment. In Ryan Hyde's book and movie, it is described as an obligation to do three good deeds for others in response to a good deed that one receives. Such good deeds should accomplish things that the other person cannot accomplish on their own. In this way, the practice of helping one another can spread geometrically through society, at a ratio of three to one, creating a social movement with an impact of making the world a better place.

The Pay it Forward Movement and Foundation[15] was founded in the USA helping start a ripple effect of kindness acts around the world. The newly appointed president of the foundation, Charley Johnson, had an idea for encouraging kindness acts by having a Pay it Forward Bracelet[16] that could be worn as a reminder. Since then, over a million Pay it Forward bracelets have been distributed in over 100 countries sparking acts of kindness. Few bracelets remain with their original recipients, however, as they circulate in the spirit of the reciprocal or generalized altruism.

In 2007, International Pay It Forward Day[17] was founded in Australia by Blake Beattie. It has now spread to 70 countries with over 50 state and city proclamations. It is estimated that it has inspired over five million acts of kindness and has featured on 7, 9, 10, ABC, NBC, Fox 5, Fox 8 and Global News in Canada.

On April 5, 2012, WBRZ-TV, the American Broadcasting Company affiliate for the city of Baton Rouge, Louisiana, did a story on The Newton Project,[18] a 501(c)(3) outreach organization created to demonstrate that regardless of how big the problems of the world may seem, each person can make a difference simply by taking the time to show love, appreciation and kindness to the people around them. It is based on the classic pay-it-forward concept, but demonstrates the impact of each act on the world by tracking each wristband with a unique ID number and quantifying the lives each has touched. The Newton Project's attempt to quantify the benefits of a Pay It Forward type system can be viewed by the general public at their website.

Economic model
Main article: Gift economy

A "pay it forward" chalkboard in a coffee shop, where patrons pay in advance for drinks to be given to others

Several firms have adopted the pay it forward approach as an economic model. These include Karma Kitchen, where patrons' meals have already been paid for by previous customers, and customers are then encouraged to contribute toward future patrons' meals.[19] Heifer Project International pioneered the approach in sustainable development, and it has been utilized by microfinance lenders.[20] Some authors advocate the pay it forward approach be utilized as the primary means of economic transaction.[21]
Experiments and explanations

Several experiments document that individuals pay forward in the sense that they pass on a behavior that they have experienced. Individuals who are given more money are, for example, more likely to donate to a stranger.[22] Individuals who are assigned easy tasks are more like to assign someone else to an easy tasks.[23] Finally, drivers who experience that others are insisting on their right of way are more likely to insist on their right of way.[24]

Two explanations for the observed paying-it-forward have been considered. Evolutionary biologists and psychologists argue that being helped or harmed leads to an emotional reaction such as gratitude or anger, which in turn trigger the respective behavior.[25] [26] Being given an annoying task renders an individual angry and this is why she assigns an annoying task to the next person. Alternatively, individuals may learn from their experience what seems to be appropriate behavior (social learning theory). Being given an annoying task indicates to the individual that this assignment is adequate in this context. This then leads the individual to assign the annoying task to the next person.

Schnedler (2020) finds that individuals no longer pay forward if behavior cannot be directly imitated. This suggests that at least in the experiments so far paying forward is driven by social learning rather than emotions.[27]

See also


References
  1. ^ Jump up to:a b Hammond, Lily Hardy (1916). In the Garden of Delight. New York: Thomas Y. Crowell Co. p. 209. Archived from the original on October 7, 2012.
  2. ^ Jump up to:a b Heinlein, Robert A. (1951). Between Planets. Charles Scribner's Sons.
  3. ^ Franklin, Benjamin (1917). Autobiography. Macmillan Publishers. p. 241. Retrieved 24 November 2017.
  4. ^ Ralph Waldo Emerson, "Compensation", 1841 (text of Emerson essay)
  5. ^ Greene, Bob (3 January 1995). "You can always pay forward". Chicago Tribune. Retrieved 24 November 2017.
  6. ^ "Woody Hayes: Sport Motivational Advice from the Commencement Speech at Ohio State University". GraduationWisdom.com. Retrieved 25 November 2017.
  7. ^ "Group to Combat Alcoholism Grows Apace in Anonymity" The Christian Science Monitor, January 8, 1944; p. 3
  8. ^ "Heifer International – Charity Ending Hunger And Poverty". Retrieved 14 July 2016.
  9. ^ Hoffman, Paul (1998). The Man Who Loved Only Numbers. Fourth Estate. ISBN 978-1-85702-829-4.
  10. ^ Sjoerdsma, Al. "Review of 'What Price a Life?'". SpiderFan.org. Archived from the original on 21 November 2011. Retrieved 19 May 2019.
  11. ^ Lane, Justin. "'378 Customers Pay It Forward to Strangers at Florida Starbucks.'". NBC News. Retrieved 19 Aug 2023.
  12. ^ Lamour, Joseph. "'Why so many Starbucks Baristas hate pay-it-forward lines'". Today. Retrieved 19 Aug 2023.
  13. ^ Moore, Courtney. "'Taco Bell Customer Claims Pay-It-Forward Scam led to confrontation that left her scared'". Fox News. Retrieved 19 Aug 2023.
  14. ^ Curtis, Charles. "'The 55 Burgers 55 Fries Sketch from I Think You Should Leave Season 3 is a hilarious meme.'". USA Today. Retrieved 19 Aug 2023.
  15. ^ "HOME". Pay It Forward Foundation. Retrieved 14 July 2016.
  16. ^ "Web hosting provider – Bluehost.com – domain hosting – PHP Hosting – cheap web hosting – Frontpage Hosting E-Commerce Web Hosting Bluehost". Retrieved 14 July 2016.
  17. ^ Pay It Forward Day
  18. ^ "The Newton Project". Archived from the original on 11 January 2016. Retrieved 2018-01-31.
  19. ^ "About Karma Kitchen". Retrieved 12 January 2017.
  20. ^ Nikolau, Lisa (11 April 2016). "Pay-it-forward model shows potential for microfinance in developing nations". Humanosphere. Retrieved 12 January 2017.
  21. ^ Boyle, Mark (2013). The Moneyless Manifesto. Permanent Publications. ISBN 978-1856231015. Retrieved 12 January 2017.
  22. ^ Dufwenberg, Martin; Gneezy, Uri; Güth, Werner; Van Damme, Eric (2001). "Direct vs. Indirect Reciprocity: an experiment" (PDF). Homo Economicus (18): 19–30.
  23. ^ Gray, Kurt; Ward, Adrian F.; Norton, Michael J. (2014). "Paying it forward: generalized reciprocity: an experiment". Journal of Experimental Psychology. 143 (1): 247–254. doi:10.1037/a0031047. PMID 23244034. S2CID 15080631.
  24. ^ Mujcic, Redzo; Leibbrandt, Andreas (2017). "Indirect Reciprocity and Prosocial Behavior: Evidence from a Natural Field Experiment" (PDF). Economic Journal. 128 (611): 1683–1699. doi:10.1111/ecoj.12474. S2CID 151414316.
  25. ^ Nowak, Martin A.; Sigmund, Karl (2005). "Evolution of indirect Reciprocity" (PDF). Nature. 437 (7063): 1291–1298. Bibcode:2005Natur.437.1291N. doi:10.1038/nature04131. PMID 16251955. S2CID 3153895.
  26. ^ Bartlett, Moinca Y.; DeSteno, David (2006). "Gratitude and Prosocial Behavior: Helping when it costs you". Psychological Science. 17 (4): 319–325. doi:10.1111/j.1467-9280.2006.01705.x. PMID 16623689. S2CID 6491264.
  27. ^ Schnedler, Wendelin (November 2020). "The broken chain: Evidence against emotionally driven upstream indirect reciprocity". Games and Economic Behavior. 136: 542–558. doi:10.1016/j.geb.2022.10.008.
External linksPay it Forward Day UK
International Pay it Forward Day
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