2016/05/29

머튼의 영성, 내면으로 들어가는 만큼 세상으로 나아가라 - 뉴스앤조이

머튼의 영성, 내면으로 들어가는 만큼 세상으로 나아가라 - 뉴스앤조이

머튼의 영성, 내면으로 들어가는 만큼 세상으로 나아가라

[서평] 토머스 머튼 <머튼의 평화론>…영성과 정치의 격렬한 입맞춤
  
▲ <머튼의 평화론> / 토머스 머튼 지음 / 조효제 옮김 / 분도출판사 펴냄 / 288쪽 / 9,000원
토머스 머튼은 20세기 가톨릭을 대표하는 영성가다. 개신교 복음주의는 헨리 나(우)웬을 사랑하지만, 나웬은 머튼을 자신의 멘토로 생각하고 일평생 따랐다. 나웬이 신비적 영성가인 동시에 정치적 실천가였던 것도 머튼의 삶을 따라간 것이라고 봐도 무방할 것이다.

일생을 수도원 안에서 갇혀 지내다시피 했음에도, 토머스 머튼은 주요한 정치적 이슈에 공개적으로 간여하였다. 그렇기에 그의 때 이른 죽음을 암살로 보는 이들도 있을 정도다. 실상 그에게 있어서 '신비적 경건'과 '정치적 참여'는 동전의 양면과 같은 것이었다.

가톨릭과 사회적 영성

사실 가톨릭 영성이라 하면 수도원에 틀어박혀 명상하는 것만 생각하기 쉽다. 하지만 중세 신비가인 마이스터 에카르트가 신비 체험보다 이웃 사랑을 강조한 것처럼(굶주린 이웃이 찾아오거든 환상을 보다가도 나가서 죽을 줘라) 가톨릭 영성은 피안적으로 경도되지 않는다.

그러니까 가톨릭 영성의 유구한 전통은 철저하게 세상 속으로 들어가야 한다는 것이다(물론 이건 개신교와 유대교를 망라한 모든 참된 영성의 올바른 지향점이라고 봐야 옳다). 그렇기 때문에 가톨릭 영성을 사변적이고, 신비적으로만 보아서는 안 된다. 영성가들도 마찬가지다.

개신교 복음주의 영성가들의 일반적 지향성은 가톨릭의 이런 사회적 영성과 다르다. 복음 전도(혹은 영성 훈련)와 사회참여를 새의 두 날개로 인식하며, 경우에 따라 후자를 우선하기도 한다. 하나 양자가 서로 다른 대상이라는 점에서 이 메타포 자체가 문제적이다.

물론 가톨릭 안에서도 정치적 사제들은 이 둘을 나눈다. 그래야 외려 정치적 보호를 받고, 그 안에서 자신의 이득을 취하니까 그런 것이다. 당장 머튼이 복종해야 했던 대상인 돔 가브리엘 소르테스 신부부터가 그러하다. 실은 한국 가톨릭에서도 역시 별반 다르지 않다.

하지만 진지하게 구도하는 영성적 수도자들은 대체로 내면적 관조(theoria)와 정치적 실천을 합치하는 경향이 강하다. 내면으로 들어가는 만큼, 세상으로 나아가는 것이다. 이것이야말로 영성의 올바른 방향이다. 토머스 머튼은 이런 면에서 20세기 영성가의 모범인 셈이다.

실은 신앙인이 가꿔가는 내면의 평안과 신앙인이 살아가는 사회의 샬롬은 동전의 양면과 같다. 세상에 샬롬이 없다면, 그만큼 내면에도 통증이 일어날 수밖에 없는 것이 실은 정상일 것이다. 따라서 사회적 영성이 따로 있지 않다. 모든 영성은 본질적으로 사회적인 것이다.

냉전 시대의 평화주의자 머튼

머튼에 대해 피상적으로 접한다면, 그저 내면의 영성을 강조하는 신비가로 인식하게 될 것이다. 하지만 가장 엄격한 트라피스트회 안에서 오랜 시간 수도한 그이지만(가령 신문도 매일 읽을 수 없는 처지였다), 외려 그러하기에 더욱 간절하게 세상의 아픔에 마음을 썼다.

수도원에 갇혀 산다고 말해도 무방할 머튼이 왜 세상에 관심을 갖는지 이해한다면, <머튼의 평화론>을 읽을 준비가 된 것이다. 그가 내놓은 수많은 저술들 가운데 가장 정치적인 색채가 두드러진 텍스트이기 때문에 멋모르고 읽는다면 당황할 수밖에 없기 때문이다.

<머튼의 평화론>의 원제는 Peace in the post-Christian era이다. 그러니까 탈기독교 시대를 맞이한 유럽과 미국을 위한 메시지이다. 원서는 2004년 출간했지만, 원래 1962년 출간할 예정이었다. 당연히 어떤 부분에서는 낡은 책이라는 느낌을 피할 수 없다.

"지금은 대규모 전쟁이 일어날 경우 예고 없이 전 지구적 핵 재앙으로 번질 가능성이 높은 시대이므로 국제 문제 해결 수단으로서의 전쟁을 철폐하기 위한 우리의 의무를 게을리할 수 없게 되었다."(38쪽)

<머튼의 평화론>은 냉전 시대에 쓰인 글이다. 그렇기에 핵무기에 대한 당시의 두려움이 책의 갈피마다 짙게 배어 있다. 많은 신학자들이 2차 대전으로 인해 아우슈비츠 이후를 묻게 되었듯이 그 당시(1960년대)에는 냉전 체제로 인해 핵 이후를 진지하게 묻기에 이르렀다.

(지금도 그렇지만) 당시는 냉전의 맥락 속에서 정당 전쟁론이 교회의 주된 입장으로 수용되던 때였다. 냉전은 결코 전쟁의 종식이 아니라 전쟁의 다른 양태일 뿐이다. 공산국가들이 상시적인 주적이었다. 그런 상황에서 평화주의는 소수자의 목소리에 불과한 상황이었다.

"물론 이른바 일부 '평화 교단' ­― 퀘이커 교도, 메노파 교도 등 ­― 에서는 핵무기를 일체 거부하고 있다. 하지만 가톨릭과 개신교 신학자들은 핵전쟁을 전통적인 '정당한 전쟁'(正戰) 이론의 틀 속에서 해석하려는 경향을 많이 취해 왔다."(36쪽)

우리 시대를 위한 <머튼의 평화론>

이제 세상은 달라졌다. 그러나 평화의 모드로 전화된 것이 아니라, 또다시 전투의 양태만 바뀐 것이다. 국지전이 늘어나고, 핵무기 대신 전통 무기와 생화학 무기가 사용되고 있다. 더불어 주적이 공산주의에서 이슬람교로 바뀌었을 뿐이다. 세상은 여전히 싸우는 중이다.

한국의 맥락에서는 더욱 그러하다. 한국의 지금 상황도 앞서 언급한 서구의 냉전 상황과 비슷하다. 지금 남한과 북한이 처한 상황은 결코 종전이 아니라 휴전이다. 사실상 전쟁 중인 것이다. 그 이유가 뭐가 됐건 북한의 지속적인 위협은 우리의 상황을 깨우쳐 준다.

이렇게 전투의 방식과 무기와 대상이 바뀌었지만, 그럼에도 전쟁이 지속되고 있다는 사실로 인해 <머튼의 평화론>은 여전히 유효한 책이다. 책의 서문에서 짐 포리스트는 2장("우리는 평화를 선택할 수 있는가")의 (두 번 나오는) 단어 하나를 바꿔서 아래의 문장을 인용한다.

"전체주의와 관련해 우리 외부의 적인 [알 카에다와 같은 테러 조직]에 대해서뿐만 아니라 우리 내부의 파시즘적 경향 또는 집단주의적 경향에 대해서도 반대해야 한다. 전쟁과 관련해서도 호전적인 [알 카에다와 같은 테러 조직]에 대해서뿐만 아니라 우리 스스로의 폭력과 공기와 탐욕에 대해서도 반대해야 한다."(28쪽)

원래의 문장에서 등장하는 주적이 공산주의인데, 이를 지금의 주적으로 바꾸어도 아무런 위화감이 들지 않는다는 점이 의미심장하다. 내면의 공포와 이로 인한 외면의 대립이 지속되는 한 마음의 평안과 세상의 샬롬에 대한 토머스 머튼의 가르침이 여전히 절실한 것이다.

예언자적 평화주의

<머튼의 평화론>은 시대를 앞선 예언자적인 책이라고 할 수 있다. 물론 당시에도 등사본으로 일부 독자들에게 전달되었고, 제한되게나마 일정한 수준의 영향력을 주었다. 하나 결코 공개적으로 출판하지 말라는 장상의 제한 조처로 인해 오랫동안 묻혀 있었다.

<머튼의 평화론>의 출판을 가로막은 돔 가브리엘 소르테스 신부야말로 냉전이 "조직적으로 그리스도인의 양심을 왜곡하고 잠식하고 있는 충격적 현실"(145쪽)의 한 사례일 것이다. 그는 국가의 방어를 위해 핵무장을 할 권리를 지지했다. 냉전은 이렇게 종교인도 왜곡시킨다.

하나 이제 마침내 때가 무르익었다. 무엇보다 가톨릭 교회를 포함한 기독교계 상황이 변화되었다. 평화주의에 대한 인식이 널리 확산되고 있다는 점이 중요하다. 더불어 세상 또한 그의 올바른 주장에 귀를 기울일 준비가 되었다. 평화의 가치를 세상 또한 인식한 것이다.

지금에 와서 토머스 머튼이 평화에 대해 설파하는 가르침을 읽노라면, 바로 우리 시대에 직접 이야기하는 것만 같다. 더욱이 그의 평화주의는 그저 더 나은 도덕률 정도를 외치는 것이 아니다. 내면의 참된 영적 세계에서 흘러나오는 것이기 때문에 존재를 흔들어 놓는다.

또한 토머스 머튼은 4장("그리스도인은 평화를 가꾸는 사람들")에서 (평화주의의 적극적인 표현인) 원수 사랑에 대해 다음과 같이 언급한다. "그것은 메시아의 약속이 실현될 것이라는 종말론적 신앙의 표현이었고 완전히 새로운 차원의 인간 삶에 대한 증거였다."(75쪽)

세상의 빛과 소금

이러한 방식으로 교회가 평화를 추구한다면, 세상이 전복될 것이다. 하나 안타깝게도 한국 교회 상황과는 거리가 멀다. "세상은 평화 원하지만 전쟁의 소문 더 늘어간다." 문제는 그 소문의 진원지가 종종 교회라는 것에 있다. 평화는커녕 외려 다툼의 씨앗을 뿌리고 있다.

동성애를 반대한답시고 서울광장에서 개최 중인 퀴어 문화 축제 앞에서 부채춤을 추는 것이 과연 교회의 이웃 사랑이라 할 수 있는가? 우상숭배를 타파한답시고 모 사찰의 대웅전에 들어가서 파이프로 불상을 때려 부수는 것이 도대체 기독교인의 원수 사랑이라 할 수 있는가?

이처럼 교회 안에서 우리는 이웃 사랑과 원수 사랑보다는 "도덕적 수동성과 악마적 능동성"(12장)을 발견하게 된다. 도덕적 수동성으로 특징되는 나름 선량한 공동체도 문제지만, 지금은 위에서 지적한 대로 악마적 능동성으로 나아가는 사악한 조직으로 변질되고 말았다.

교회가 증오로 일그러진 개독교가 아니라, 평화를 구현하는 대조 사회라면, 세상 속에서 무엇을 해야 할 것인가. 무엇보다도 촛불이 되어 세상에 빛을 밝혀야 하고, 소금(방부제)이 되어 세상을 깨끗하게 지켜야 한다. 만일 그럴 수 없다면 교회라는 간판을 내려야 할 것이다.

"너희는 세상의 소금이니 소금이 만일 그 맛을 잃으면 무엇으로 짜게 하리요. 후에는 아무 쓸 데 없어 다만 밖에 버려져 사람에게 밟힐 뿐이니라."(마 5:13)

이원석 / 작가, 문화연구자, <뉴스앤조이> 편집위원. 한국 교회와 사회의 본질이 교양의 부재에 있다고 보기에 교양 사회의 구축을 사명으로 생각하며 집필과 강의에 매진하고 있다. 저서로는 <거대한 사기극>·<공부란 무엇인가>·<인문학 페티시즘> 등이 있다.


[관련기사]
토머스 머튼과 '수도원 영성' 탐구해 볼까
'묵상' 주제로 책 읽기 모임 같이 해요

2016/05/25

Quaker Lecture | quaker.org.nz

Quaker Lecture | quaker.org.nz

Quaker Lecture

 
The Quaker Lecture has now been given for six years.
 
Quaker Lecture 2015 -  WHAT WE KNOW, WHAT WE SAY and WHAT WE DO
Bryan Bruce
Bryan Bruce and John Key grew up in poor circumstances at a time when the Welfare State gave them the chance of a better life. Yet now they hold very different views of the state's obligations towards the well-being and future of its younger citizens. In our once egalitarian society, the top 10% of the population now own 52% of the wealth while the botton 20% hold almost nothing.
You can now view the full text of the 2015 Lecture here. (227KB .pdf)
 
Quaker Lecture 2014 -  STANDING IN THIS PLACE
David James, Jillian Wychel, Murray Short, Linda Wilson.
In this lecture, four Pākehā people analyse their past and continuing roles as supporters of justice for indigenous peoples. They consider firstly how these roles have changed over time, and secondly how they might evolve as claims relating to the Treaty are settled.
You can now view the full text of the 2014 Lecture here. (476KB .pdf)
 
Quaker Lecture 2013 - ENOUGH!  The challenge of a post-growth economy
Jeanette Fitzsimons
 -
As humanity starts to reach and exceed the limits to growth modelled by the Club of Rome in 1972, two possible futures stand in stark contrast:  a failed growth economy, or a Steady State described here as an economy of Enough.   A willingness to say "I have enough now; the rest is for others, or for Nature" could usher in a future that is dynamic, congenial, prosperous, and ecologically and socially rich.   We would have less stuff but more time and richer relationships.   However, the challenges are daunting.   It requires fundamental change to our economic goals, our tax and monetary systems, the framework of capitalism and, hardest of all, to our values and our image of ourselves as human beings.   This lecture discusses the challenges of an economy of Enough.
You can now view the full text of the 2013 Lecture here. (431KB .pdf)
The 2011 Quaker Lecture entitled "Changing the Prison System" was given by Tony Taylor at Yearly Meeting.
You can view the full text of the 2011 Lecture here. (1136KB .pdf)
 
The 2010 Quaker Lecture entitled "Honouring the Other", was given at Yearly Meeting by Kevin Clements.
 
The first Quaker Lecture at Yearly Meeting 2009, entitled "Kiwi Dragon", was given by Bill Willmott.
You can view the full text of the 2009 Lecture here. (it is a large 3.03MB .pdf)
 
Sales of Lecture booklets
You can purchase copies of the printed booklet of these Lectures from Quaker Book Sales ($10 each) - email quakerbooks@quaker.org.nz
 
Some copies of the 2009, 2010, 2011 and 2013 lectures may also be available.

Backhouse Lectures - Religious Society of Friends (Quakers) in Australia Inc.

Backhouse Lectures - Religious Society of Friends (Quakers) in Australia Inc.

1997
Richard G. Meredith.
Learning of one another. The Quaker encounter with other cultures and
religions

Backhouse Lectures - Religious Society of Friends (Quakers) in Australia Inc.

Backhouse Lectures - Religious Society of Friends (Quakers) in Australia Inc.




Backhouse Lectures


The
James Backhouse Lecture, commonly known as the Backhouse Lecture, is a
public lecture on contemporary issues delivered annually at the national
gathering of Quakers in Australia. The lecture is recorded and published,
and is available :
for
downloading (see below)
for
purchase as a booklet or e-book fromInteractive
Publications.

Any
Friend can nominate a proposed Backhouse Lecturer, download the Backhouse Lecturer nomination form.
The
lecture is given in memory of James Backhouse (pictured right), who walked
around a great deal of eastern and southern Australia to enquire into the
condition of the penal settlements in Australia and the welfare of the
Aborigines and the free settlers. He had as his travelling companion George
Washington Walker, and there is no doubt that the visit of these two
Friends marked the beginning of the history of Friends in Australia.


James Backhouse








James Backhouse Lectures, 1964 to date
A fee of $5 is charged to download James
Backhouse Lectures for two years after delivery at Yearly Meeting, after
which they are free.


2015
Sally
Herzfeld
This we
can do : Quaker faith in action through the Alternatives to
Violence Project






Top of
Form


Bottom
of Form

2014
Tracy
Bourne
"Our
life is love, and peace, and tenderness”: bringing children into
the centre of Quaker life and worship






Top of
Form


Bottom
of Form








The following lectures are free to download

Date
Lecturer
Lecture
file size
Audio

2014
Tracy Bourne
"Our life is love, and peace, and
tenderness”:bringing children into the centre of
Quaker life and worship
68 mb
mp3

2013
Jocelyn Bell Burnell
A Quaker astronomer reflects: Can a scientist also be religious?
77 mb
mp3

2012
David Atwood
From the inside out: Observations on Quaker work at the United Nations
540 kb

2011
Rowe Morrow
A Demanding and Uncertain Adventure
393 kb

2010
Young Friends
Finding Our Voice, Our Truth, Community and journey as Australian
Young Friends
541 kb

mp3



2009
Helen Gould
The Quaking Meeting
455 kb
mp3

2008
George Ellis
Faith, hope & doubt in times of uncertainty,combining the realms of scientific and spiritual
enquiry
221 kb

2007
Jenny Spinks
Support for our true selves, nurturing the space
where leadings flow

201 kb

mp3



2006
Polly Walker
One heart and a wrong spirit
213 kb

2005
David Johnson
Peace is a struggle
147 kb

2004
Ute Caspers
Growing fruitful friendship
647 kb

mp3



2003
Helen Bayes
Respecting the rights of children and young people: a new perspective on Quaker faith and practice
696 .kb

mp3



2002
Mark Deasey
To do justly, and to love mercy: learning from Quaker service
1.1 mb

mp3



2001
Hendrik W. van der Merwe
Reconciling opposites: Reflections on peacemaking in South Africa
270 kb

mp3



2000
Susannah Kay Brindle
To learn a new song. A Quaker contribution to real reconciliation
with the earth and its peoples
336 kb

mp3



1999
Norman Talbot
Myths and stories, truth and lies
614 kb

1998
Charles Stevenson
Embraced by other selves. enriching personal nature through group
interaction
344 kb

mp3



1997
Richard G. Meredith.
Learning of one another. The Quaker encounter with other cultures and
religions
557 kb

mp3



1996
Elise Boulding
Our children, our partners - a new vision for social action in the 21st century
82 kb

1995
Donna Kyle Anderton and

Barbara Baker Bird
Emerging currents in the Asia-Pacific
709 kb

mp3



1994
Di Bretherton
As the mirror burns: making a film about Vietnam
143 kb

1993
Ursula Jane O'Shea
Living the way: Quaker spirituality and community,
213 kb

1991
David James and Jillian Wychel
Loving the distances between: racism, culture and spirituality
201 kb

1990
Jo Vallentine and Peter Jones
Quakers in Politics: Pragmatisn or Principle
565 kb

1989
Erica Fisher
A new-born sense of dignity and freedom
106 kb

1988
David Purnell
Creative conflict
131.kb

1987
Carol and Dougald McLean
The vision that connects
205 kb

1986
Susumu Ishitani
Looking for meanings of my A-bomb experience in Nagasaki
82 kb

1985
Gerald Priestland
For all the saints
82.kb

1984
Peter Jones
Pilgrims for justice and peace
311.kb

1983
Sabine Willis
An adventure into feminism with Friends
70 kb

1982
Ormerod Greenwood
Celebration: a missing element in Quaker worship
78 kb

1981
Roger C. Wilson
What Jesus means to me: Jesus as the liberator
57 kb

1980
Hector Kinloch
Quakers and Sacramental History: Reflections on Quaker Saints by a Quaker
Sinner
119 kb

1979
J. Duncan Wood
Quakers in the modern world: the relevance of Quaker beliefs to problems of the
modern world
57 kb

1978
Margaret Wilkinson
Wisdom: the
inward teacher
98 kb

1977
Mary Woodward
Papua New Guinea: third world on our doorstep
94 kb

1976
Charlotte and

Stewart Meacham
Imperialism without invading armies
106 kb

1975
W. A. McNaughton
A time to reap, a time to sow: retirement
131 kb

1974
Yukio Irie
Pilgrimage toward the fountainhead: Quakerism and Zen Buddhism today
119 kb

1973
Otto van der Sprenkel
Friends and other faiths
102 kb

1972
L. Hugh Doncaster
The Quaker message
85 kb

1970
Keith A. W. Crook
Security for Australia?
123 kb

1969
A. Barrie Pittock
Toward a multi-racial society
122 kb

1968
William N. Oats
In the spirit of the family
127 kb

1967
Douglas V. Steere
On being present where you are
94 kb

1966
Rudolph Lemberg
Seeking in an age of imbalance
123 kb

1965
Clive Sansom
The shaping Spirit
61 kb

1964
Kenneth Boulding
The evolutionary potential of Quakerism

2016/05/24

지두 크리슈나무르티(Jidu Krishnamurti)

::: Win뉴스 :::

지두 크리슈나무르티(Jidu Krishnamurti)
2009년 02월 08일 (일) 
김광충 기자
크리슈나무르티(1895-1986)  

크리슈나무르티는 한 인간이 종교 전통들과 상관없이 스스로 내적인 탐구만을 통해서 진리에 가까이 다가갈 수 있다고 주장함으로써, 종교에서 안식을 얻지 못하는 현대인들에게 영적인 가이드로서 커다란 영향을 끼쳐 왔다. 이미 국내에서도 그의 저서는 수십여 종이 번역되어 대중적으로 널리 읽혀 왔으며, 세계적으로도 달라이 라마, 간디, 버트란드 러셀, 올더스 헉슬리, 데이비드 봄, 알란 왓츠 등 저명한 종교가와 학자들이 그와 사상적으로 교류했거나 진리 탐구에 대한 대화를 진지하게 나누었다.
 
그가 사망한 지 20여년이 다 되어가지만, 그의 생애나 사상에 대한 책과 논문들은 계속 출판되고 있다.  
 
어린 시절 크리슈나무르티를 아버지처럼 여기고 자라난 여인인 라자 라다고팔 슬로스가 회고 형식으로 써내려간 책 [크리슈나무르티와의 숨겨진 생활(Lives in the Shadow with J. Krishnamurti)](2000)이라든가, 롤랑 버논이 크리슈나무르티와 신지학회의 관계를 세밀하게 분석한 [크리슈나무르티-메시아의 창조(Star in the East - Krishnamurti the invention of Messiah)(2001) 등이 대표적이다.  

크리슈나무르티의 어린 시절 _  

크리슈나무르티는 1895년에 인도 브라민 가정에서 태어나 14살에 신지학회에 의해 발탁되기 전까지 힌두교적 풍습에 따라 생활하였던 것으로 알려져 있다. 대부분의 브라민 소년들처럼, 크리슈나무르티도 힌두교의 의례나 경전을 공부하는 학교에서 교육을 받았다.  

크리슈나무르티는 출생 즈음에 몰아닥친 심한 기근과 열병으로 어린 시절 내내 건강이 좋지 않았다. 또한 그는 공부에 그다지 흥미가 없었다고 한다. 학교에서 집으로 돌아가는 길에 거지들에게 연필과 석판을 준 일이나 수업시간에 허공을 멍하니 응시하곤 한 일, 주의가 산만하여 교실 밖으로 쫓겨나서 어두워질 때까지 벌을 서고 있으면 동생 니티야가 집으로 데리고 돌아온 일화 등이 잘 알려져 있다.  

어머니 산지밤마는 크리슈나무르티가 10살 때 돌아가셨다. 크리슈나무르티의 아버지는 지방 세무서의 관리이긴 하였지만 식민지 인도의 경제적 상황은 좋지 않았다. 1909년에 크리슈나무르티와 동생 니티야가 신지학회에 발견되기 전까지 열 명의 형제들 중 다섯 명만이 질병과 기근 속에서 살아 남았다. 아버지 나라야니야는 공무원을 그만두고, 오랫동안 회원으로 가입되어 있었던 신지학회에서 직업을 구하려고 노력하였다. 당시 인도에서는 신지학회가 기독교를 공격하고 불교와 힌두교를 옹호하였기 때문에 대중적으로 인기가 높았다. 나라야니야는 여러 번에 걸친 간청으로 겨우 신지학회에서 작은 일을 구할 수 있었다. 당시 인도 아디야르에 넓고 아름다운 사무소를 가지고 있었던 신지학회 근처에 다 쓰러져가는 조그만 집으로 이사하는 것도 허락 받았다.

렏비터(C.W.Leadbeater),  

1909년 어느 더운 저녁 날, 신지학회의 아디야르 사무소가 있는 바닷가에서, 신지학회의 지도자였던 렏비터는 크리슈나무르티와 니티야 형제를 보았다. 둘 중 작은 아이는 신지학회 사람들의 관심을 끌기 위해 미소를 짓고 있었으며, 키가 크고 비쩍 마른 다른 아이는 거의 주위 사람을 의식하지 못한 채 멍청하게 입을 반쯤 벌리고 공상에 잠겨 있었다. 렏비터는 이 공상에 잠긴 아이가 천상의 실체인 눈부신 빛, 즉 오라(aura)에 의해 둘러싸여 있다고 생각했다. 그는 크리슈나무르티에게서 여러 번의 재생을 통해 완벽한 발전을 이룩한, 이기심이 거의 없는 고대의 현명한 영혼을 느꼈다고 한다.  

그는 몇 주 동안 자신의 방갈로로 형제를 초대하여 규칙적으로 인터뷰를 했다. 형제는 어색하게, 무서운 영국 신사 앞에 서서 그의 말을 거의 알아듣지도 못하면서 아무 말도 못하고 서 있고는 했다. 시간이 지날수록 렏비터는 크리슈나에게 그리스도의 영혼이 하강하였음에 틀림없다고 생각하게 되었다.* 이후 크리슈나무르티는 성장할 때까지 렏비터에게서 그리스도, 즉 '세계의 교사‘가 되기 위한 교육을 받게 된다. 아래에서는 신지학회에 대해 살펴보자. 

신지학회 _  

본래 신지학(Theosophy)은 연금술, 점성학과 같은 인류의 오랜 비의적 전통(esotericism) 가운데 하나라고 할 수 있다. 그러나 과학이 발전하고 근대적인 모습의 서양 사회가 만들어지기 시작한 후, 비의주의는 이제까지 오랫동안 인류가 연구해온 방향과는 좀 다른 방향으로 움직이기 시작했다. 사실 신지학회(Theosophical Society)는 인류가 오랫동안 연구해 온 신지학과 달리 그 내용과 방향이 상당히 혼란스러운 것이었음을 인정하지 않을 수 없다.**

헬레나 블라바츠키(http://www.sobrenatural.org)  
 
사람을 끄는 인품에 이국적 취향, 박식함으로써 주류종교의 권위에 도전한 영적 모험가 중의 한 사람인 헬레나 P. 블라바츠키(Helena Petrovsky Blavatsky)는 1875년 뉴욕에서 신지학회를 창립하였다. 그녀는 자신이 ‘비밀의 교리(secret doctrine)’을 발견했으며, 이것이 인류 역사의 새 시대를 여는 신호가 될 것이라고 주장하였다. 1831년 우크라이나에서 태어난 블라바츠키는 인도와 라다크 등을 여행하였는데, 자신이 티벳의 한 외딴 동굴에서 스승들을 만났으며, 그들이 블라바츠키를 통해 모든 인류에게 지혜를 계시해 준다고 하였다. 그러나 나중에 스승들이 그녀에게 보냈다고 하는 편지들이 거짓이라는 사실이 드러나면서 그녀는 사실상 신지학회의 일선에서 물러난다.

신지학회 엠블렘  

블라바츠키의 동지였던 미국인 헨리 올코트가 사망한 후, 신지학회는 영국인인 애니 베산트를 회장으로 맞으면서 전성기를 누리게 된다. 애니 베산트는 본래 독실한 기독교 집안에서 자라났으나 영국 국교회 목사인 남편과 이혼하고 정치가이자 여성 운동가로서 성공하였다. 하지만 신지학회에 가입한 후에는 모든 세속적인 일을 그만두고 헌신적으로 신지학회의 일을 돌보게 된다. 베산트가 정신적으로 의지한 동지였던 렏비터 역시 한때 영국 국교회 목사였다.

* Roland Vernon, Star in the East - Krishnamurti The Invention of Messiah(N.Y.: Palgrave, 2001), pp. 3-30.
** Antoine Faivre, Mircea Eliade ed., The Encyclopedia of Religion, vol. 5(N.Y.: Macmillan Publishing Company, 1987), pp. 156-162

렏비터는 아직도 많은 사람들에게 논쟁을 불러일으킬 만한 인물로 남아있다. 일부 사람들은 크리슈나무르티의 교육에 가장 중요한 영향을 끼친 인물인 그를 존중하지만, 다른 편의 사람들은 성도착자나 거짓말쟁이라고 그를 비난한다. 실제로 1982년에 한 전기 작가의 폭로를 통해 그 이전까지 그가 자신의 어린 시절에 대해 한 이야기는 모두 거짓말이었음이 드러났다.

인도 아드야르 소재 신지학회 본부(http://www.ts-adyar.org)

 



신지학회는 초기에 오컬티스트(occulists), 유대카발라 신비주의자들, 골동품 수집가들, 이집트 연구자들이 중심이 되어 결집된 것이었다. 하지만 점차로 불교와 힌두교, 그리고 다양한 신비주의를 혼합하기 시작하였다. 신지학회는 모세의 하나님인 인격신을 강하게 부정한다. 카르마의 원리를 인정하며, 인간, 우주를 모두 일곱 차원으로 설명한다.  

신지학회를 이해하기 위해서는 신지학회의 많은 회원들이 영국의 종교적 비국교도들이었음에 주의해야 할 필요가 있다. 즉 영국의 국교도들이 자신의 종교적 신념에 회의를 느끼고 교회를 거부하면서, 당시 유행하던 동양 종교와 각종 신비주의들이 결합된 신지학회에 회원으로 가입한 경우가 많은 것이다. 하지만 그렇다고 신지학회 회원들이 서양 세계의 오랜 종교적 신념인 그리스도나 하느님을 포기한 것은 아니었다. 그들은 새로운 시대에 새롭게 해석되는 그리스도를 원했다. 그래서 신지학회가 내세우는, 동서양을 아우르는 새로운 개념의 그리스도인 ‘세계의 교사’라는 관념에 흥미를 가졌던 것이다. 크리슈나무르티는 이러한 당시 서양인들의 관심을 집약한 하나의 아이콘이었다고 할 수 있을 것이다.

신지학회를 거부하다 

 



애니 베산트와 어린 크리슈나무르티 (http://bernie.cncfamily.com)  


렏비터는 아직 아무 것도 씌어 있지 않은 텅 빈 종이와 같았던 어린 크리슈나무르티의 머리에 신지학의 기본 교리들을 채워 넣었다. 그가 크리슈나무르티와 동생 니티야를 교육시키는데 있어서 가장 중요하다고 생각한 것은 소년들이 블라바츠키의 스승인 쿠투미(Kuthumi)를 만나 입문식을 받는 일이었다. 물론 입문식은 크리슈나무르티의 육체로 받는 것이 아니라, 아스트랄체(astral body:본래 힌두교의 개념이었으나, 신지학회에서 인간을 이루는 본질 가운데 하나로 재해석한 영적 실체)로 받는 것이었다.  

블라바츠키를 뒤이어 신지학회의 회장이 된 애니 베산트도 두 아이들을 똑같은 강도로 영국화하기로 결심했다. 세계의 교사는 ‘코스모폴리탄’이 되어야 했기 때문이다. 수업은 모두 영어로 이루어졌고, 서구식 식사문화와 잠자리, 유럽식 의상과 헤어스타일이 채택되었다.** 그러나 크리슈나무르티는 많은 사람들 앞에 나서는 것을 싫어했고 평범한 삶을 동경하였다. 그는 친구였던 에밀리 부인에게 종종 이런 말을 했다. “왜 그들은 하필이면 나를 선택했을까요?” 에밀리 부인은 크리슈나무르티가 불행하다고 생각했다.***

활발했던 성격의 동생 니티야는 사업에 소질이 있었으나 신지학회의 후원자들은 그가 세계의 교사 후보자인 형에게 헌신해야 한다고 생각했다. 니티야는 실망하면서 곧 건강을 해치게 되었고 얼마 안 있어 결핵으로 숨지게 된다.

* Roland Vernon, op. cit. pp. 7-38 
** ibid., p.50-58 
*** 메리 루틴스 지음, 최종옥 옮김, 『욕망으로부터의 자유』(서울: 청하, 1986), 118쪽  
   
1926년의 크리슈나무르티(http://bernie.cncfamily.com)  

크리슈나무르티는 성장하면서 신지학회를 내부에서부터 개혁하려고 애썼다. 그는 신지학회의 ‘제자의 길’을 따르라는 강의를 하지 않고, 점차로 의심을 통해 진리를 발견하라든가, 모든 속박으로부터 자유로워지라는 강의를 함으로써 신실한 신지학회 회원들을 혼란시켰다. 신지학회 회원들은 점차 크리슈나무르티에게서 배신감을 느끼고 반발하였다. 이런 상황에서 애니 베산트는 자신이 아들처럼 여겼던 크리슈나무르티를 끝까지 지켜주려 하였으나 역부족이었다. 그녀는 크리슈나무르티의 사상을 이해하지 못했고, 그렇다고 신지학회를 지키지도 못하였다. 크리슈나무르티는 애니 베산트가 30여년에 걸쳐 만들어 온 조직과 메시아의 역할을 거절하고 있었다.*
 
크리슈나무르티는 14세 때부터 신지학회로부터 영적인 교육을 받았으나, 성장한 후에 신지학회의 신비주의와는 다른 길을 걸었다. 그가 렏비터가 가르친 영적 세계와 영적 스승들에 대해 거부하게 된 것이 언제부터인지는 분명하지 않다. 하지만 그가 신지학회를 탈퇴한 후 펼친 사상과 신지학회의 사상 사이에는 확실한 차이가 있다. 크리슈나무르티의 사상은 선불교나 힌두교의 샹카라 철학과 상당히 유사하다. 그는 진리를 어떠한 전통이나 문화의 매개도 없이 마음으로 단번에 깨달을 수 있다고 주장한다. 또한 우주와 인간에게 몇 차원이 있다든가, 우주 영(Universal soul)이 존재한다든가 하는 신비주의적인 이야기를 거부한다. 하지만 신지학회의 사상은 주로 후자에 가깝다. ‘영혼의 상승, 입문식, 우주와 지구의 차원, 스승들’은 모두 신지학회 사상의 주된 주제라고 할 수 있다.  

별의 교단 해체 연설에서 크리슈나무르티 

크리슈나무르티는 성장하면서 자신과 신지학회 사이의 이러한 사상적 차이를 확실히 느끼게 되었을 것이며, 그에 따라 신지학회의 사상을 지키려는 전통적 신지학자들과 자신의 견해 차이에서 오는 갈등도 점차 커졌을 것이라 짐작된다. 크리슈나무르티는 결국 이러한 신지학회와의 갈등과 조직으로부터 자유로워지고자 하는 의지, 나아가 자신만의 독자적인 사상의 실현이라는 복합적인 문제를 신지학회 탈퇴 선언을 통해 해결하려 하였던 것으로 보인다.  

1929년 8월 3일 아침, 크리슈나무르티는 네덜란드 라디오를 통해서 자신을 추종하던 사람들의 모임인 &lt;별의 교단&gt;을 해체하겠다는 선언을 한다.  

그는 ‘진리는 길 없는 곳’이라는 연설을 하면서, ‘진리를 구할 목적으로 조직이 구성된다면 그것은 목발이 되고 붕대가 되어 진리를 구하려는 사람을 불구로 만들 것’이라고 말하였다. 그는 ‘나는 추종자들을 원치 않으며 인간을 모든 새장, 공포, 종교로부터 자유롭게 만들고 싶다’고 선언하였다. 그는 1930년에 공식적으로 신지학회에서 탈퇴했고, 그해 7월부터 스스로 새로운 사람들을 대상으로 공개강연을 하기 시작하였다.  
* Roland Vernon, op. cit. pp.98 - 176 
** 메리 루틴스, 위 책, 283-293쪽  

크리슈나무르티의 사상 _  

의미있고도 중요한 물음은 마음이 과연 두려움으로부터, 모든 작고 사소한 이기적 투쟁으로부터, 폭력으로부터 자유로워질 수 있는가 하는 것이다. 그것이 진정한 탐구이다. 그리고 마음이 진정으로 자유로워진다면, 그것은 절대적으로 진실하고 시간이 개입하지도 않으면서 측량할 수 없는 ‘어떤 것’이 존재하는가를 스스로 질문할 수 있을까? 이것을 스스로 발견하는 것은 참으로 중요한 것이다. 왜냐하면 당신은 당신 스스로에게 하나의 빛이어야 하기 때문이다. 당신은 아무리 해도 다른 사람의 빛을 가질 수 없으며, 다른 빛에 의해 조명될 수도 없다.

(‘알려진 것과 알려지지 않은 것 사이의 조화’, [내 안의 이 빛(This light in on-eself)](Boston: Shambala), 1999)  
사실 크리슈나무르티의 모든 주장은 이 한 단락으로 설명될 수 있다고 해도 과언이 아니다. 그는 스스로 자신의 빛이 되라고 주장한다. 내 안의 빛은 나에 의해서만 밝혀질 수 있으며, 다른 누구의 빛도 나의 것이 될 수는 없다고 말한다. 따라서 그는 종교나 사상 등 무엇인가 ‘다른 사람의 빛’을 따르는 것을 거부하라고 주문한다.  

 


(http://www.kfoundation.org)  크리슈나무르티가 발견한 ‘내 안의 빛’은 보통 우리가 이야기하는 ‘궁극적 진리(truth)'와 거의 동의어로 쓰일 수 있다. 그는 이 빛을 하느님(God), 종교(religion), 기반(the ground), ’거대한 무엇‘ 등으로 표현한다. 그리고 이에 도달하는 과정에서 인간은 ‘존재하는 것’과 ‘되어야 할 것’ 사이의 투쟁을 ‘관찰(observation)'하면서, ’의식(awareness)'과 ‘주의 깊음(attention)'의 상태에 이르게 되고, 궁극적으로 ‘명상(meditation)'을 할 수 있게 된다고 설명한다. 그는 형이상학적으로 진리를 설명하는 사람이 아니었다. 다만 진리가 다가오게 하려면 우리는 어떻게 변화해야 하는가를 말하고 싶어 하는 사람이었다고 할 수 있다. 

크리슈나무르티는 인간성이 오래 전에 잘못된 방향으로 전환하였다고 생각한다. 어떻게 잘못되었는가? 한마디로, 그는 인간이 ‘무엇인가 되려고 노력한다’는 것 자체가 잘못되었다고 말한다.* 하지만 기술이나 언어를 배우는 데는 시간이 필요하다. 이 문제는 논외로 한다. 그는 오직 심리적인 문제만을 다룬다. 인간이 내적으로 현재 자신의 존재하는 모습 그대로를 인정하지 않고, 자꾸만 시간적으로 미래의 어떤 모습이 되려고 노력하기 때문에 모든 인류의 불행이 시작되었다고 생각한다. 그래서 그는 이것을 ‘관찰’하라고 주문한다. 관찰을 통해 마음속에 있는 과거-현재-미래의 ‘시간(time)'을 종식시켜버리라고 말한다. 시간이 끝나버리면 무엇이 남는가? 인간에게는 오직 순간순간의 현재만 남는다. 이미 눈치 채셨으리라 생각하지만, 이것은 선불교의 돈오돈수(頓悟頓修)와 상당히 유사하다. 즉 어떠한 수행의 과정도 없이 곧바로 시간을 끝내버리고 과거를 잘라버리는 것. 이 때 명상이 일어나는 것이고, 진리를 만나게 되는 것이다.

크리슈나무르티가 남긴 각종 일기와 편지들을 살펴보면, 그는 상당한 정도로 신비 체험을 했던 것으로 보인다. 그의 사상은 단순히 사상으로서만 전개된 것이 아니라, 그 자신이 진리와 직접 만나면서 체험한 것들을 풀어낸 것이라고도 볼 수 있다. 크리슈나무르티는 신지학회를 떠나면서 신비주의를 버린 것이 아니라, 그 자신만이 추구하고 체험한 새로운 신비주의의 길을 떠난 것이라고 할 수 있을 것이다.  

* 크리슈나무르티, 데이비드 봄, 성장현 역,『시간의 종말』(서울: 고려원미디어, 1994), 14쪽  


크리슈나무르티가 우리에게 남긴 것 _  

크리슈나무르티의 사상은 현대인들에게 상당히 많은 영향을 끼쳐왔다. 개인주의화되고 전통적 종교에 대해 믿음을 갖지 못하는 현대인들은 스스로의 내면에서 빛을 발견하고 진리와 만나라는 크리슈나무르티의 가르침을 통해 안식을 얻을 수 있었다. 크리슈나무르티는 인간이 수천 년 동안 형성해 온 전통과 문화를 통하지 않고서도 즉각적으로 관찰 명상을 통해서 진리, 하느님을 만날 수 있다고 주장한다. 하지만 우리는 여기에서 의문을 제기할 수 있을 것이다.
 
 
과연 인간은 어떠한 전통이나 문화의 베일도 거치지 않고 하느님을 만날 수 있을까? 그러니까 불교, 그리스도교, 이슬람교와 같은 전통들은 모두 다 헛된 것이며, 그 모든 것들을 다 벗어버려야만 진정으로 하느님을 만날 수 있을까?  

이 문제는 종교 철학적으로도 상당히 오랫동안 논란이 되어 온 것이다. 하지만 최근에 존 힉(John Hick)이나 스티븐 캇츠(Steven Katz)와 같은 학자들이 논의하는 바에 따르면, 모든 인간은 자신의 문화적 전통적 조건 아래에서 진리를 경험한다고 한다. 인간은 태어날 때부터 문화와 전통을 학습하며 자라난다. 전통 안에서 진리도 경험한다. 불교 문화에서 자라난 사람은 불교적 진리를 만나며, 그리스도교 문화에서 자라난 사람은 그리스도교적 진리를 만난다는 것이다. 여러 문화권에서 나타난 신비주의자들을 분석한 결과, 유대교 신비주의자들은 카발라 경전에 나타난 신비주의를 체험하며, 힌두교 신비주의자들은 우파니샤드와 베다에 나타난 신비주의를 체험한다고 한다. *

그렇다면 크리슈나무르티는 어떠한가? 그는 14세에 신지학회에 의해 발탁되기 전까지 힌두교적 전통에서 자라났다. 힌두교 전통을 가르치는 학교에서 교육도 받았다. 주목할만한 것은 그가 말년에 물리학자 데이비드 봄과 나눈 대화에서 불교나 힌두교의 신비주의적 체험을 옹호했다는 것이다. 그는 그리스도교의 신비주의에 대해서는 별로 긍정적인 입장을 취하지 않았다.** 만약 그가 모든 종교적 체험을 뛰어넘어 하느님을 만날 수 있다고 주장한다면, 그는 불교도 힌두교도 그리스도교도 모두 인정하지 않아야 한다. 그가 자신이 만난 궁극적 진리가 불교나 힌두교적인 것이라고 한다면, 이것은 모든 전통을 뛰어넘어 하느님을 만날 수 있다고 하는 그의 주장과 모순이 된다고 할 수 있다. 이 점은 그의 사상이 갖고 있는 미묘한 한계점이기도 하다. 그러므로 우리는 크리슈나무르티 자신도 불교와 힌두교라는 인도 전통의 영향을 받은 사람으로서, 불교와 힌두교에 유사한 신비 체험을 한 사람이라고 볼 수 있을 것이다.

* 존 힉, 김희수 옮김, 『종교철학』(서울: 동문선, 2000), 220쪽
Steven T. Katz, "The Conservative Character of Mystical Experience", Mysticism and Religious Traditions(Oxford: Oxford University Press, 1983), pp.3-60 
** Krishnamurti,Bohm, The Ending of Time(London: Victor Golantz, 1985), p. 31. 


크리슈나무르티와 데이빗 봄(www.prahlad.org)
 
모든 전통들을 거부하고, 스스로 관찰하는 것만이 진리를 만나는 유일한 길은 아닐 것이다. 인류는 종교 전통들 안에서 전쟁, 살인, 비도덕적 행위 등으로 수많은 잘못을 저질러 왔지만, 다른 한편으로 여러 훌륭한 신비주의자, 종교가와 경전을 생산해 왔다. 전통의 긍정적인 면과 부정적인 면을 명확히 분별할 줄 아는 지성을 갖고, 한편으로는 종교 전통들을 비판하면서 다른 한편으로는 이들을 새롭게 창조해야 할 것이라고 생각한다. 하지만 크리슈나무르티는 개인화, 자본주의화의 정점을 향해 달리고 있는 현대사회에서 어떻게 하면 우리 인간이 스스로 삶의 의미를 발견할 수 있는지를 탐구하기 위해 노력했다는 점에서 중요한 업적을 남겼다. 크리슈나무르티는 물리학자인 데이비드 봄과의 대화에서 자신의 목적을 이렇게 밝히고 있다. 

데이비드 봄: 사람들은 더 이상 종교적인 의미를 믿지 않게 되었습니다. 아마 어떤 식으로든 그것을 전적으로 믿을 수는 없을 겁니다.

크리슈나무르티: 그러면 어떻게 사람들은 이것을 넘어서 삶에 의미가 있는지를 알아낼 수 있을까요? 어떻게 발견할 수 있을까요? 사람들은 명상을 시도해왔고, 모든 형태의 자기 학대, 고립, 수행자, 산야신이 되려는 노력을 해왔습니다. 그러나 그들은 아마 스스로를 완전히 속이고 있는지도 모릅니다.

데이비드 봄: 네. 그리고 사실 그것이 과학자들이 그 모두를 부정해 온 이유입니다. 종교적인 사람들이 하는 이야기는 더 이상 그럴 듯 하지 않거든요. *

종교가 의미를 잃어버린 현대사회에서도 인간은 여전히 삶의 의미를 발견해야 한다. 만일 종교라는 인간적 현상의 목적이 궁극적 진리와 인간의 관계를 통해서 인간에게 삶의 의미를 찾게 해 주는 것이라면, 크리슈나무르티 역시 종교가 지닌 목적과 동일한 목적을 추구해 온 것이다. 크리슈나무르티는 종교 전통들을 부인해 왔지만 아마도 그것은 그가 교육받은 현대인으로서 종교에 대해 갖고 있는 불신감에서 비롯된 것일 뿐, 그의 진정한 목적은 사랑이고 진리라는 점에서 종교 전통들의 목적과 다르지 않은 것 같다.  



Star in the East: Krishnamurti--the invention of a Messiah: Roland Vernon: 0000971078688: Amazon.com: Books

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Star in the East: Krishnamurti--the invention of a Messiah Paperback – October 1, 2002

by Roland Vernon  (Author)

4 out of 5 stars    22 customer reviews
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Editorial Reviews
Amazon.com Review
Roland Vernon's biography of Krishnamurti, subtitled The Invention of a Messiah, could also have been called simply Understanding the Man. Krishnamurti's life has been well chronicled, but Vernon keeps his sights on the people and events that shaped Krishnamurti's life. We learn about Charles Leadbeater, the allegedly pedophilic discoverer of and tutor to Krishnamurti; Annie Besant, the notorious social activist and Krishnamurti's second mother; and the mysterious and painful "process" that brought Krishnamurti to enlightenment. Besides the influences on his public persona, Vernon is also fascinated by the sometimes contradictory and less well-known private side of Krishnamurti. He had close ties to his brother Nitya, whose death galvanized Krishnamurti to forsake the organization that created him. And he carried on an extended clandestine affair with Rosalind Williams Rajagopal, his early companion and later wife of his friend and business partner. Not quick to pass judgment, Vernon looks at various perspectives of these people and events, unafraid finally to come down with his own well-reasoned opinions. Star in the East depicts Krishnamurti as a complex man who encouraged everyone to think for themselves. --Brian Bruya --This text refers to the Hardcover edition.
From Publishers Weekly
Vernon, a professional writer educated at King's College, Cambridge, offers the most comprehensive Krishnamurti biography to date, promising "water-tight impartiality." He presents detailed accounts of the New Age teacher's life (1895-1986) and career in chronological order, using primary and secondary sources scrupulously quoted as well as unattributed interviews with students, friends and colleagues. However, Vernon's objectivity is a fairly unreflective one that often fails to systematically interpret and connect the details of Krishnamurti's life and career to important trends of his time. Vernon fails to recognize, for example, that Krishnamurti's story does not so much herald the arrival of Eastern mysticism in the West as it clearly describes and anticipates the construction of a unique Eastern mysticism by the West. Also, Vernon does not detect the apparent influence of Victorian notions of sexuality and hygiene on Krishnamurti's early trance inductions and later physically punishing purification experiences (known collectively as the "Process"). The custody and training of young Krishnamurti by the Theosophist Charles Leadbeater clearly involved what would today be viewed as child sexual abuse, and the author's reluctance to acknowledge it as such precludes a more comprehensive and accurate psychological interpretation of Krishnamurti's important religious experiences. However, this biography is still the best available, providing a wealth of detail that will be appreciated by followers of Krishnamurti.
Copyright 2001 Cahners Business Information, Inc.

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Top Customer Reviews

5.0 out of 5 starsA Truly Balanced Critical Assessment

By JGN on July 25, 2001

Format: Hardcover

True believers in K-talk are not going to like this book, but as someone who is an alumnus of years of going to Krishnamurti talks and living the life as best I could, and can, I am truly glad that someone has done a good critical assessment of Krishnamurti, who he is, where he came from, and how he fits into the world. This is not a hagiography any more than Krishnamurti is a saint. I was fascinated with the detail and the research and the amplifications the author presented. I found myself checkings the references and notes constantly because Mr.Vernon seems to have read everything on K.--and I am envious of his indulging himself so much in the material. He is obviously a closet devotee, who has kept his own center of balance, and maintained his own independent critical mind and a soulful interest in Krishnamurti as a teacher of our times. Vernon revivified my interest in Krishnamurti's thought, simply because Krishnamurti is so compelling, so simple,and so straighforward, yet so complex and paradoxical. Vernon presents the philosophy by presenting Krishnamurti himself. We learn of the man, what he has to say, how it developed, and the context in which it is said. This book stimulated me to turn again to the path or yoga of knowledge which Krishnamurti followed even while he denied he was following any path at all. In some sense Krishnamurti even denied that he had anything to teach. Vernon helps us make sense of this so that we can actually discuss Krishnamurti in a western philosophy class and not have to consign Krisnamurti to "The wisdom of the East" or "mystical philosophy" dustbin. Krishnamurti is relevent, and necessary not only for modern psychology but also for the philosophy of mind as taught in our contemporary universities. Krishnamurti has great psychological technique which ought to be the envey of any depth psychologist. The paradox is that we must live our own lives even while we are studying life itself as K. demonstrated, and Vernon grasps. Krishnamurti's genius was that he could do this in his teachings,and it worked for him, but now we each have to live a life of our own, and K. cannot tell us how to do this. Vernon has provided the context of the life which produced this teaching and he does it convincingly and with scholarship. The whole picture of the man and his philosophy is much greater than the parts. For those of us who struggle with authority, there is no greater authority than Krishnamurti, and even he must be overthrown to attain the liberation that he so throughly castigates as "mere thought". With Vernon's insightful study we can put Krishnamurti on the shelf where he belongs--with Socrates,Plato, Nietzsche, perhaps Descartes,and maybe even St. Augustine. If there ever was a romantic and spiritual idealist, it was Krishnamurti. We need to free ourselves from him, even while we immerse ourselves in him. Vernon's book frees us from the ideal state he promulgated and proposed. We are human, and Vernon has written a very readable, if tame, assessment of a very human philosopher.

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5.0 out of 5 stars

A paradox explained.

By Paraig on November 20, 2002

Format: Paperback

I believe that this book could not have come about except for the history of other writings on Krishnamurti. The Lutyens books were written by a friend and follower and acknowledged to be so, it is therefore understandable that they were not unbiased. The Sloss book was in some senses a reaction to all the other stuff written on Krishnamurti and perhaps felt to be an overdue exposé of many facts conveniently hidden from the general public. It was because of the existence of the Sloss book that Vernon could get such open access to the people who knew Krishnamurti. People no longer had anything to hide and everything to gain by being as open as possible. Also an unbiased book is the only book that Vernon could write because the market for the other two extremes was already full.

Vernon draws clues from the huge amount of material and presents the main arguments for all the significant events in Krishnamurti's life. But where this book excels is in differentiating the two sides of Krishnamurti, the private person and the teacher. This is Vernon's point as far as I can see, there are two sides (well at least two), but many people did not realise this while Krishnamurti was living and teaching. The cause of this incomplete view according to Vernon appears to be largely due to Krishnamurti's control of his public image. It seems inevitable that the effect of the revelations would be in proportion to the original investment in the image of someone so special. Therefore we have the irony, Krishnamurti would not have been be so popular without the image but in the end the image did huge damage to all the previous work.

I also enjoyed Vernon's insights into all the other characters in the story, for example Leadbeater "slipped like an eel beneath the waters of Theosophy".

Overall I believe that Vernons sympathies fall in the Krishnamurti camp, a respect for the teachings and a respect for the man. I would hope that Krishnamurti would find this is a worthy biography and also find it an open intelligent look at the facts which seemed to be Krishnamurti's message throughout his life.

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5.0 out of 5 stars

Outstanding ++

By S. A. Felton on July 18, 2003

Format: Hardcover Verified Purchase

It is such a pleasure to review a book that is about as flawless as any book I've read, that covers its topic so thoroughly, so completely, in such depth, and has so many insights. "Star in the East" is easily such a book.

In the acknowledgements the author states that his family had to suffer through "three long winters" of his research into the history of Theososophy and the phenomenon called Krishnamurti (K). The reader

reaps ample benefits of Mr. Vernon's total understanding of his subject. He really "groks" the material, to use Heinlein's term from "Stranger in a Strange Land."

An author writing about K doesn't have any room to err or miss aspects of K's life. There have been many books written on the topic, for example, Mary Lutyens comprehensive and insightful biographies

(I'd recommend the first two highly). And of course K himself wrote many books. Yet Mr. Vernon somehow succeeds, in less than 300 pages, in covering the entire topic of the background to K's discovery by

the Theosophical Society, then his being thrust, albeit gradually, into the public as the "World Teacher," to his break from theosophy, and establishing himself, on his own terms, as a world teacher, and the author is almost always dead on in his discussions of the

teachings themselves.

Mr. Vernon starts the book with the very famous sighting of K on a beach in Adyar, India, by the world-renown but controversial psychic C.W. Leadbetter, and gives a great description of the latter's viewing of the advanced "soul" of the apparently outwardly "stupid" Brahmin boy, and Leadbetter's careful consideration that indeed he

has identified the "chosen one." Following is a fine historical overview of the Theosophical Society's (TS) beginnings (or perhaps resurrection) in 1875, by Blavatsky and Olcott. Next we read about

Annie Besant and Leadbetter, Blavatsky's successors, who believe that theosophy has a destiny to bring to the world a Christ, a World Teacher. While the author becomes very critical of Besant later in the book, deservedly so it would seem, he very much honors her amazing courage and achievements (pp. 18-19, etc.) prior to her becoming a "priestess" for the "New Age."

The rest of the book is totally consistent with the above -complete and insightful. Many very complicated topics are handled with amazing balance. Three examples are 1) K's gradual decision

to break with his "Amma," Annie Besant, and how she, Leadbetter, and the TS handle this "betrayal" - and yet after leaving the TS K might have become the exact "flowering" of theosophy its founders envisioned!; 2) K's relations with many people as a very flawed personality, vs. his amazing presence in his role as a teacher, and the power of his simple, direct teachings; 3) the problem of using word symbols to convey teachings that are beyond words. On p. 260 (and elsewhere) with great skill he shows that while K's teachings are contradictory if followed to the letter, the solution is simply to accept them at whatever level works for a person, as millions have

done. Personally I have met people who over-analyse K's teachings, and worry more about how aware they are than simply being, which is perhaps the main point in the first place!

Yet another example of the author's acumen is his fine analysis of K's teachings and their impact (pp. 213-5), followed by a proper quoting of K himself on the core of the teaching (pp. 216-7).

Then the author recommends and discusses the book "Freedom From the Known" so that the reader can delve into the topic him or herself.

If there is a better book that covers the background, life, and teachings of Krishnamurti better than "Star in the East," I would certainly like to know about it!

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Lives in the Shadow with J. Krishnamurti - Wikipedia, the free encyclopedia

Lives in the Shadow with J. Krishnamurti - Wikipedia, the free encyclopedia



Lives in the Shadow with J. Krishnamurti

From Wikipedia, the free encyclopedia
Lives in the Shadow with J. Krishnamurti is a 1991 memoir written by Radha Rajagopal Sloss (b. 1931).

About the work

The book chronicles the relationship of the author's family – her father Rajagopal Desikacharya (commonly D. Rajagopal, 1900–1993), mother Rosalind (1903–1996), and herself – with the Indian philosopher Jiddu Krishnamurti (1895–1986).[1] Radha's parents were friends and associates of Krishnamurti for four decades, but their personal and business relationships eventually soured permanently. Throughout this time they lived in close proximity with him in Ojai, California, and the author viewed Krishnamurti (whom she affectionately called Krinsh while growing up) as a member of her family.
The book is best known for bringing to light details about Krishnamurti's private life, especially his long-term extramarital affair with Radha's mother. The revelations were met with surprise and consternation by Krishnamurti adherents, and generated a measure of adverse publicity; at least one Krishnamurti biographer admitted that "history will not view Krishnamurti in quite the same light", however the long-term impact of the revelations has been considered doubtful.[2][3] The book is also known for making a number of allegations and controversial statements regarding Krishnamurti. These provoked rebuttal publications from his associates and from affiliated institutions,[4][5] while one independent source has described the book as "deliberately iconoclastic".[6]

Excerpt

Radha Rajagopal Sloss stated the following in regards to her work:
This is not only the story of one person. It is the story of the relationships of J. Krishnamurti and people closely involved with him, especially Rosalind Williams Rajagopal and D. Rajagopal, my mother and father, and of the consequences of this involvement on their lives. Recently there have been biographies and a biographical film on Krishnamurti that have left areas, and a large span of years, in mysterious darkness. It is not in the interest of historical integrity, especially where such a personality is concerned, that there be these areas of obscurity.
— Preface, p. ix, 1991 Bloomsbury Publishing hardcover ed.

Original edition

Other editions

Reviews

See also

References

  1. Vernon, Roland (2001). Star in the East: Krishnamurti: The invention of a Messiah. New York: Palgrave. pp. 200–206. ISBN 0-9710786-8-8.
  2. Vernon 2001 pp. 203–204.
  3. The relationship between Rosalind and Krishnamurti in the 1920s and 1930s was a central plot device in a musical loosely based on his early life: "Welcome to Blue Dove Online"bluedove.net. 2004. Mendocino, California: Wells Productions. Retrieved 2011-05-10.
  4. Lutyens, Mary (1996). Krishnamurti and the RajagopalsOjai, CaliforniaKrishnamurti Foundation of AmericaISBN 1-888004-08-8. A "personal response", this is a rebuttal biography by an official Krishnamurti biographer and longtime friend and associate.
  5. Krishnamurti Foundation of America (1995). Statement by the Krishnamurti Foundation of America about the Radha Sloss' book "Lives in the shadow with J. Krishnamurti"Ojai, CaliforniaKrishnamurti Foundation of AmericaPamphletISBN 978-1-888004-07-6.
  6. Reid, David (1994). "The Possessed". in Reid, David (ed.). Sex, Death, and God in L.A.Berkeley, CaliforniaUniversity of California Press. pp. 175–224 [context at p. 218]. ISBN 978-0-520-08640-1.

External links

Lives in the Shadow: with J. Krishnamurti

Lives in the Shadow: with J. Krishnamurti



5.0 out of 5 stars

An Honest Historical Account of Fascinating People!

ByC. J. Hardmanon January 12, 2003

Verified Purchase

Radha Rajagopal Sloss's unique book is something of an unofficial biography of 20th century philosopher J. Krishnamurti and the events surrounding his career as a religious/philosophical teacher. The daughter of Rosalind Williams Rajagopal and husband D. Rajagopal, Radha Rajagopal Sloss's book is not a sordid expose, it is not graphic or insulting. It is simply a sincere account of her very real experiences growing up in amazing circumstances among amazing people. There is a lot of information here which isn't included in "official" biographies of philosopher J. Krishnamurti, which helps the reader get a better idea of the politics and humanness which even great men may be affected by. Author Sloss in fact, mentioned this tendancy of official biographies to ignore or excuse certain parts of Krishnamurti's life as a reason for penning this work.

Some of the controversy this book generated is due to the fact that certain students and followers of Krishnamurti believe that he was a living example of a perfect human. This volume disspells that myth, indeed, he looks quite human throughout this writing. It was interesting to find how Krishnamurti dealt with some of his biggest stressors, including financial disagreements with friend D. Rajagopal, and the pregnancy (by him) of his dear lover Rosalind Williams Rajagopal. Radha describes her love of "Krinsh" (Krishnamurti), who was like a second father to her, and how his increasing unwillingness to deal with problems damaged many relationships and people. Included are numerous letters to and from Krishnamurti, D. Rajagopal and Rosaling Rajagopal, and numerous other individuals who were active on the Theosophical movement or Krishnamurti's teachings. A very worthwhile read for anyone with an interest in history, philosophy, or the full history of J. Krishnamurti.

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3.0 out of 5 stars

This will remove stars from eyes...

By~Wayfareron August 20, 2001

I read this book many years ago and was quite shattered by it. It paints a vastly different picture of Krishnamurti the man than the one we are presented in the comparitively hagiographical accounts of Lutyens et al. However over time my view has changed. Krishnamurti never encouraged followers or worshippers of himself or anyone else. He never extolled chastity as an ideal and had a relatively liberal attitude to sexual relations. So I no longer feel that this account makes him a hypocrite. Also the author is plainly, clearly biased. She has an ax to grind and a score to settle. This, obviously, affects the entire account. Finally, however, the lesson is - don't project your ideal of perfection on ANYONE. It is reassuring for us to have a hero, someone we can tell ourselves has 'made it' and whose accomplishments we can hope to emulate. Well, don't! Krishnamurti himself always deprecated this. Much or even most of what he taught still stands. Just don't expect anything from it - which is a major part of the teaching. The hard part of modern spirituality is NOT to have beliefs WITHOUT falling into nihilism or materialism. This book is part of that hard teaching. There is the 'middle way' between the extremes of adulation, on one hand, and cynicism, on the other. This is what we must find. [If that sounds Buddhist, it is.]

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2.0 out of 5 stars

Confessions of a jilted lover

ByMonikaon August 27, 2007

Verified Purchase

Radha Sloss wrote this book primarily to expose Krishnamurti's affair with her Mother, Rosalind Rajagopal, therefore if someone is looking to learn more about K's life, this book will not provide him/her with much insight. It is obvious that Radha is basically a spokesperson for her Mother and her attitude towards Krishnamurti, though he was like a Father to her, turns into contempt and resentment as the affair begins to fall apart. Rosalind's letter exchange with K. is not available for legal reasons and though it seems conceivable that they did have an intimate and affectionate relationship that lasted for many years, it also becomes quite obvious that Rosalind was extremely jealous, possessive and obsessed with K. and this book served her as a way to vindicate her pain after the affair ended. It's sad that such private matters had to be exposed, especially for K., who was already dead when the book was published and could not respond to any of the allegations. Krishnamurti himself never claimed he was chaste; he just claimed his private life wasn't important. His intimate relationship with Rosalind based on mutual love and friendship shows no contradiction or hypocrisy in his teachings. It is important to understand that it wasn't really an affair, since Rosalind and Raja never had a true marriage (right after Rosalind gets pregnant Raja in fact announces to her that there is no need to live as man and wife anymore, and many passages refer to Raja's tacit consent to this romantic relationship between his wife and K.). Raja's and Rosalind's marriage seemed more of an arrangement based on a profound bond of friendship, friendship that had indeed existed between all three of them (K., Raja and Rosalind) for many years before any romantic bonds were established.

I read the book in hopes of learning more about who K. was, but felt a bit disgusted with the petty details of personal conflicts which Radha was trying to settle in the public eye.

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5.0 out of 5 stars

Krishnamurti was a good guy, but he wasn't perfect--are you surprised?

ByJim Mccullochon January 13, 2009

This is a delightful book. Krishnamurti had always seemed forbidding and austere and not fully human to me, which of course made his enlightenment, if that's the word for it, seem very remote and unlikely of attainment by ordinary men. (So you'd think a book which humanizes K would be welcomed by his followers--but you'd be wrong.)

Anyway, we see in Radha's book that he _was_ in fact an ordinary man--and a very likable one, in my own opinion. It's very clear that Radha had a conflicted view of her "Krinsh," who, through her childhood was much more of a father to her than D. Rajagopal. A certain disillusion with K informs the later part of the book, but I think it's evident that she also had a deep love for the man. That very fact would certainly explain the sense of betrayal she has about K after the breach between her parents and K, because that breach also alienated her from this man who had been a kind and devoted father-figure to her when she was young. Obviously that hurt, as did the discovery that K did not deal very well with quotidian human conflict and trouble--which is part of what made him an ordinary human. It must have hurt K too, who, lacking the psychological resources to deal with it, withdrew from Radha as well as her parents. (After enlightenment, the laundry, as they say, and K chose to hide the laundry rather than wash it and air it out. But, given his upbringing and background, how could anyone have expected otherwise?)



So Krishnamurti had flaws, and serious ones. Are we shocked? Well, some people are, but I don't see why. I mean, the overall depiction of K in this book is of a good and kind man who has failings that are not in the nature of things shocking at all.



Do any of the revelations here invalidate K's "teaching," as he called it? Not at all. So why the outrage?



Puzzling, isn't it?

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1.0 out of 5 stars

A Masterpiece of Slander by a deluded woman

ByJoseph H. Roweon August 28, 2014

For many years, I (like most of the reviewers here) was convinced that this was a truthful and important book, part of the salutary movement of exposing guru-iitis in all its forms. However, something rang a bit strange: her accounts of her family's constant, aggressive interference in Krishnamurti's private sexual life. Such interference was odd enough in itself, but odder still was the fact that the author gave no explanation, and seemed to find it natural.

Then I read Mary Lutyens KRISHNAMURTI AND THE RAJAGOPALS. Talk about the Rashomon effect --- wow! But after careful consideration, I find Mary Lutyens's account far more credible. But this is not a situation of possible compromise between different views. Lutyens's attack is too serious. Therefore, I now consider Radha Rajagopal's book to be mostly a tissue of lies, woven in a very suave way, with a skillful pose of "reasonability" with a "more in sadness than in anger" stance, and a pretense of appreciating what was great in K. Which makes her book even more profoundly dishonest, if even a tenth of what Mary Lutyens says is true. And it gets far worse: K confided to Lutyens that Radha had twice attacked him physically with such viciousness that he felt a murderous intent.

But what was this woman's motivation in writing such a dishonest smear of a beloved spiritual teacher who had never shown her anything but love since her childhood? The answer is her imprisonment in the Rajagopal family neurosis. Her father (K's manager and editor for many years) harbored a lifelong resentment and jealousy of K, seething underneath a façade of spirituality and forgiveness for his escapade with his wife. And her mother was almost as bitter and confused --- long after the affair with K was over. In sum: the mother couldn't give K up, the father couldn't forgive him, and the daughter couldn't escape her parents' neurosis, and became imprisoned in their worldview.

I do recommend reading both these books: it's an eye-opening education in the convolutions and clever self-deceptions of ego-mind! However, it's a grave mistake to read only the Sloss book. You can download a pdf of Mary Lutyens's book for free at a number of sites, including booksee.org

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1.0 out of 5 stars

Loaded with fallacious logic

ByA customeron April 14, 2001

I read the book with interest and an open mind. The conclusions the author makes are often unfounded. There are some interesting historical descriptions and the most important contribution of the book was to depict that K was actually a human - and in my mind that made him even greater, because being a human he understood the human condition. But the author appears to constantly want to attack K for being a human and many of her conclusions seem to be inaccurate and unfounded - at least they are not presented with much solid logic.

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5.0 out of 5 stars

Reply to John-on-maui: Who could set us free?

ByA customeron July 19, 2003

In 1929, Krishnamurti said, "Organizations cannot make you free. No man from outside can make you free; nor can organised worship, nor the immolation of yourselves for a cause, make you free; nor can forming yourselves into an organisation, nor throwing yourselves into work, make you free." As far as I could see, he was consistent with his theory through out his life.

My own finding about a great teacher is that after your emotional moment faded for him/her, the most valuable thing remains with you, and that valuable thing is the inspiration and the effect of his/her teachings. Once you realize the truth in the teaching, you are able to walk your own path independently. And that truth remains true regardless what perception you have toward your teacher.

This book is a good challenge to Krishnamurti's usual readers, which forces you to re-think K's teachings in many levels, and for that reason I gave it 5 stars.

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1.0 out of 5 stars

A SLANDEROUS EXERCISE OF IMAGINATION.....

ByLbabaon May 9, 2001

I recently read this work by Mrs. Sloss. I've read many Krishnamurti works and willingly read this book as it presents a different opinion of the man. The conclusions as to Krishnamurti's motives, etc. are entirely imaginative in my humble opinion. It may have been a good sell had it not been so blatantly biased, basically the ramblings of a jilted lover filtered through her daughter who seeks to weave a very tall tale indeed. Shame, shame. While I would not recommend buying this book, if you must read it, borrow it instead!! In addition though, please read another book after that provides a most excellent response by Mary Lutyens called "Krishnamurti and the Rajagopals." Only then will you be able to determine for yourself what the real story is!...

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3.0 out of 5 stars

Forget about the man; contemplate the message

ByA customeron May 14, 2001

Either Krishnamurti's "message" is true or it is not. Why do we care about the man himself? Krishnamurti himself urged us not to consider him a guru or focus on his "legacy". Regardless of what personal behavior he engaged in, one must determine for oneself if the words he spoke through the course of his life were simply words, or the reflection of a "reality" that is independent of our need to connect the image of a man to some potentially deeper truth. Maybe everything he said was pure fantasy, not applicable to the human condition. But that judgement has nothing to do with any new evidence that may or may not come to light with regard to Krishnamurti's personal behavior. Let's just all try to figure it out for ourselves and not be too quick to put anyone on a pedestal nor cast him/her down.

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