2022/08/07

10 "브라질 새소망교회 집회" (Brazil New Hope Church Spiritual Congregation) / 브라질 방문기(2) : 네이버 블로그

"브라질 새소망교회 집회" (Brazil New Hope Church Spiritual Congregation
 / 브라질 방문기(2) : 네이버 블로그

"브라질 청년. 학생 연합 신앙수련회 인도"

달라스 공항에서 비행기를 갈아탔다.
LA에서 쌍파울로로 가는 직행을 놓쳤기 때문이다.
장 겅일 집사가 "목사님 비행기에서 햄버거 사드세요."
하면서 $100을 주길래  나는 농담인 줄 알았는데....
달라스 공항에서는 공항 밖으로 나가지 않아도 공항안에 "맥 햄버거"가 있었다.
제일 비싼 "맥"을 사서 배를 채우고 비행기를 갈아탔다.
브라질에 도착하자마자 나는 "CEMINE" 라는 곳으로 직행했다.
3박 4일 동안 "청년.학생 연합 신앙수련회"를 인도하기 위해서였다.
세미네는 상파울로 근교 "이따과 시"(ITAQUA CITY)의 산수가 수려하고 아름다운 곳이었다.
박 목사님의 스케일이 보이는 11만평의 세미네의 규모에 놀라지 않을 수가 없었다.
"CEMINE WORLD"는 청소년, 평신도 ,목회자, 선교사의 훈련과 교육을 감당하면서 세계선교센
타로 운영을 하는 곳이었다.
화요일 부터 금요일까지
3박 4일의 집회는 대 성공...
은혜의 도가니였다.
부 목사님(신창협 목사님)의 협조와  청년교사들의 헌신이 돋보였다.
80명 정도의 인원이 일사분란하게 움직였다.
새벽, 아침, 저녁, 강행군의 설교와 찌는 날씨로 체력이 고갈 될 지경이었다.
그러나 얼마나 아름답던 집회였는지 아직도 눈에 그 장면들이 선하다.
아이들도 적극적으로 참여했다.
브라질 아이들은 순수했다.
찬양도 뜨거웠다.
한국말을 모르는 아이들도 있었다.
대부분이 브라질에서 혹은 파라과이에서 태어나 브라질에 계속 살고 있는 중이라고 했다.
나는 영어를 섞은 설교로 아이들을 이해시켜 나갔다.
8번의  설교...
그리고 마지막 닐의 결단과 초청의 시간...
아이들은 눈물바다를 이루었다.
Brazil 체험 (은혜)
"브라질 새소망교회 집회" (Brazil New Hope Church Spiritual
Congregation) / 브라질 방문기(2)
pastorjbl
2010. 9. 10. 13:15
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"흔들어도 사랑하고 행복하리라"

18 한학자 총재 “국가 이기주의는 미래 없어… ‘인류 한가족’ 이뤄야”:매일종교신문

한학자 총재 “국가 이기주의는 미래 없어… ‘인류 한가족’ 이뤄야”:매일종교신문


守岩 칼럼


한학자 총재 “국가 이기주의는 미래 없어… ‘인류 한가족’ 이뤄야”
가정연합, 브라질서 중남미 희망전진대회 개최…40여개국서 前대통령 등 3만여명 참석


기사입력: 2018/08/06 [17:49] 최종편집: ⓒ 매일종교신문
문윤홍 대기자

가정연합, 브라질서 중남미 희망전진대회 개최…40여개국서 前대통령 등 3만여명 참석

“하나님을 모신 자리에서 세계 모든 나라들은 형제자매로서 인류 한 가족의 꿈을 실현할 수 있습니다.”세계평화통일가정연합 한학자 총재는 8월4일(현지시간) 브라질 상파울루 알리안츠파크 경기장에서 열린 ‘중남미 희망전진대회’(패밀리 페스티벌)에서 세계가 하나로 묶이기를 기원했다. 중남미 40여 개국에서 모인 3만여명의 참석자들은 한 총재의 이런 기조연설에 귀를 기울였다. 이들 중에는 전직 대통령 9명, 전·현직 국회의장 및 국회부의장 10명, 현직 국회의원 78명과 종교지도자, 학자, 여성지도자, 기업가 등이 포함됐다. 이번 행사에서는 영토·종교 분쟁, 인종갈등, 환경훼손, 빈곤과 기아, 핵 확산 등 세계 평화를 깨뜨리고, 인류를 궁극적 파멸로 이끌 수 있는 문제의 해결을 모색하기 위한 자리도 마련됐다. 또 각종 정상회의, 종교인·청년학생 대회 등이 열려 보다 적극적이고 광범위하게 해결책을 마련하려는 의지를 이어갔다.




▲ 세계평화통일가정연합 한학자 총재가 8월4일(현지시간) 브라질 상파울루에서 열린 ‘중남미 희망전진대회’에서 기조연설을 하고 있다.


한 총재 “칠레 산티아고서 한국까지 세계 하나로 잇는 평화고속도로 건설”

◆“세계평화, 하나돼 움직이면 가능하다”

이날 행사에는 브라질, 아르헨티나, 우루과이, 파라과이 등 중남미 주요국가의 정상급 지도자들과 주요 정치인, 종교지도자, 학자 등이 참석했다. 훌리오 마리아 상기네티 우루과이 전(前 ) 대통령, 페데리코 프랑코 파라과이 전 대통령, 아르날도 알레만 니카라과 전 대통령 부부 등이 참석했다. 문선진 가정연합 세계회장 부부, 문연아 세계평화여성연합 세계회장도 동참했다. 문선명 총재의 성화(聖和·타계) 이후 첫 번째 공식 중남미 평화대회를 주재한 한학자 총재는 기조연설에서 “남미와 북미는 몸과 마음의 형태로 마음은 신앙을, 몸은 물질을 추구해 나왔다. 이제 몸과 마음은 하나가 되어야 한다”며 “남미의 33개국이 북미 50개주와 하나 되어 하나님께서 창조한 지구를 지키고자 이 자리에 왔다”고 말했다. 이어 “국가 이기주의로는 평화도 없고 미래도 없다. 결국 하나님을 우리의 부모로 모시는 길밖에 없다”고 강조했다. 세계를 하나로 이을 수 있는 ‘세계평화고속도로(일명 피스로드)’의 건설을 촉구하기도 했다. 한 총재는 “남미 최남단 칠레 산티아고에서 북미를 거쳐 알래스카, 유라시아, 한국으로 가는 세계평화고속도로를 합심해 건설하자”고 제안했다.




▲ 연설을 하고 있는 안소니 카르모나(왼쪽) 트리니다드 토바고 공화국 전 대통령.


안소니 카르모나 트리니다드 토바고 공화국 전 대통령은 축사에서 “국가적·세계적 문제를 다룰 때 새로운 가치관, 섬김과 포용의 지도력을 가져야 한다. 정치인들은 국민들의 생각과 요구사항을 듣고 해결책과 답을 찾아야 한다”며 “잘못 앞에서 조용히 있지 말고 두려움과 편견을 갖지 말고 선을 실천해 나가자”고 격려했다.




▲ 8월4일(현지시간) 브라질 상파울루에서 열린 중남미 희망전진대회(패일리 페스티벌) 참석자들이 한학자 총재 의 연설을 경청하고 있다


◆중남미 평화, 초국가적 난제 해결 모색

세계 평화와 중남미의 번영, 종교 간 화합 등을 논의하는 각종 대회도 연이어 개최됐다. 가정연합과 천주평화연합(UPF)은 2일부터 ‘중남미의 평화와 발전: 공생·공영·공의와 보편적 가치’라는 주제로 ‘2018 중남미 서밋’을 개최했다. 참석한 400여 명의 중남미 전·현직 총리 및 장관, 국회의장과 국회의원 등은 영토·종교분쟁, 가정파괴, 환경훼손, 기후변화 등 단일 국가만으로는 감당할 수 없는 문제들의 해결책을 모색했다.3일에는 청년학생연합 중남미 창립대회, 국회의원연합 중남미 총회가 각각 열렸다. 청년학생연합 중남미 창립대회에는 김상석 가정연합 중남미대륙회장, 문선진 가정연합 세계회장 등이 함께 자리해 청년의 순수한 열정으로 이념과 체제를 초월하여 세계대가족주의로 평화를 이룩하길 기원했다. 국회의원연합 중남미 총회에서는 각국의 국회의장, 국회의원들이 독재, 부패, 국가분쟁을 해결하고 어떻게 평화를 이룰 것인지를 논의했다. 호세 알베르토 알파로 히메네스 중미권 국회의원연합 회장(코스타리카 전 국회의장)은 코스타리카가 군대를 폐지한 나라임을 강조하며 “두 사람 이상이 모여서 평화를 위해 논의하는 것은 중요한 것이며, 동물이 생명의 보호를 본능적으로 추구하듯이 인간들도 본능적으로 평화를 추구해야 할 것”이라고 강조했다.




▲ 가정연합이 개최한 중남미 희망전진대회에 참가한 관중들


종교인연합 중남미 창립대회는 4일 개최됐다. 로마가톨릭, 개신교, 이슬람교, 가정연합, 남미토속종교 등 종교지도자들이 초종교합수의식을 진행한 후 창립서명을 했다. 종교인연합은 종교 간 갈등을 극복하고 초종교·초국가적 화합으로 ‘인류 한 가족’ 평화를 구현하기 위해 창립됐다.

남미와 반세기 넘는 인연… ‘이상촌 건설’ 적합지역 판단, 새소망농장 세워 추진

세계평화통일가정연합은 남미 대륙과 반세기가 넘은 인연을 이어오며 인류의 당면 과제인 식량문제, 환경문제, 인종갈등 등을 해결하기 위해 노력하고 있다. 문선명·한학자 총재가 처음 남미를 방문한 것은 1965년 7월3일. 파나마가 첫 방문국이었고 7월9일까지 콜롬비아, 페루, 칠레, 아르헨티나, 브라질 등을 순회했다. 1995년 5월16일~7월 7일 중남미 17개국 순회에 나선 이후 2001년까지 선교 현장을 찾아 직접 지휘했다. 신교를 대표하는 북미와 구교를 대표하는 남미의 통합을 주창한 ‘세계평화신구국연합’ 창설대회(1996년 9월)를 주재하기도 했다.




▲ 8월4일(현지시간) 브라질 상파울루에서 열린 종교인연합 중남미 창립대회에서 각 종교의 지도자들이 초종교 합수의식을 진행하고 있다.


문·한 총재의 남미에 대한 각별한 관심은 국경, 민족, 종교, 언어 등의 장벽을 초월한 ‘이상촌’(모델국가) 건설에 대한 열망에서 비롯됐다. 가정연합은 “문 총재 내외가 남미에 특별한 관심을 기울인 것에는 하나님 나라 공동체를 실현하고자 하는 의지가 깔려 있다”며 “특히 브라질 자르딘을 중심으로 새소망농장을 세운 것은 이상공동체를 실현하는 데 가장 적합한 지역으로 보았기 때문”이라고 소개했다. 자르딘과 인접한 판타날은 인간의 손을 타지 않는 자연이 그대로 남아 있어 유네스코 세계자연유산으로 지정됐다. 문 총재는 1995년 발표한 ‘새소망농장 선언’에서 “새소망농장은 만국의 사람들이 한데 어우러져 하나님의 나라를 창건하는 실천도장”이라며 “이곳에서 성과를 거두어 인류가 피부색과 문화와 국가를 초월하여 어떻게 사랑의 공동체를 이루는가를 교육할 것”이라고 밝혔다. 문·한 총재는 자르딘의 ‘새소망농장’을 중심으로 파라과이, 우루과이, 아르헨티나에 약 1980㎢(6억평)의 땅을 매입해 이상촌 건설 계획을 추진했다. 1996년 8월 이곳을 찾은 문·한 총재는 주민들이 병원에 가기 힘든 사정을 고려해 29대의 구급차를 기증했고, 1998년 7월에는 ‘세계평화이상(世界平和理想)가정교육본부’를 세워 공동체 이상을 실현할 일꾼들을 교육할 수 있는 기반을 마련하기도 했다.
수암(守岩) 문 윤 홍<大記者/칼럼니스트> moon4758@naver.com

브라질 최초(最初)로 최대(最大) 최고(最高)의 새소망종합한글학교 개강 - "남미복음신문" 복음선교 인류구원 신앙보수

브라질 최초(最初)로 최대(最大) 최고(最高)의 새소망종합한글학교 개강 - "남미복음신문" 복음선교 인류구원 신앙보수
브라질 최초(最初)로 최대(最大) 최고(最高)의 새소망종합한글학교 개강

2015/05/08
 
새소망교회, 세미네월드에 세계적인 종합한글학교 캠퍼스 조성

지난 30년 동안 2세들의 한글교육에 힘써 오던 새소망교회는 현재 훌륭한 한글학교로 인정받고 있다. 2015학년도에는 지난 2월 6일 1학기 개강을 하여 교육을 실시하던 중 브라질 현지인까지도 여러 명이 입학을 하여 한글교육을 받음으로써 브라질에 거주하는 모든 사람이 민족을 초월하여 한글교육을 받을 수 있는 기회를 갖도록 하고, 한국의 언어와 풍속 및 역사와 문화를 세계인에게 널리 알리고 인식케 하는 것이 조국을 위해서나 외국인을 위해서도 유익하고 보람찬 교육적 가치가 있다고 판단되어 세미네월드에 세계적인 한글학교 종합 캠퍼스를 조성하였다.
5월 9일 세계적인 종합한글학교를 개강하게 되는 세미네월드 새소망종합한글학교는 보다 실용적이고 수준 높은 한글교육을 하기 위하여 종합적 교육시설을 다음과 같이 완비하였다. 1.종합교육장, 2.자연학습장, 3.운동장, 4.수영장, 5.자연농장, 6.각종 식물원, 7.도서관, 8.식당, 9.휴게실, 10.시청각 교육실, 11.대형 채플(Chapel), 12.학술 및 연구 명상 기도실, 13.소형의 Chapel 및 토론회장, 14.교사 연구실, 15.숙소 등이 완비되었고, 16.박물관, 17.음악교육 및 연습실, 18.야외학습장, 19.야외식당 및 친교실, 20.야외정서 공원, 21.양어장, 22.분수대, 23.노천 예배실, 24.국기게양대(브라질기, 태극기, SP주기, UN기)가 설치되었다.

금번에 새로 개강되는 세미네월드 새소망종합한글학교의 교사진은 석사 이상의 학력 소지자로 한국어, 영어, 일본어, 중국어(한문) 등 기초적인 언어 구사를 할 수 있어야 한다. 지금까지는 2세 학생들만 주로 배우는 한글학교였지만 이제부터는 어른이나 학부모도 함께 배울 수 있는 한글종합교육을 실시하게 되고 따라서 브라질에 거주하고 있는 한국인, 브라질인, 일본인, 중국인 까지도 한국어를 배우는 기회를 갖게 된다. 현재 입학한 브라질인의 수가 20명 가량 되며 앞으로 더 많은 인원이 몰려올 것으로 예상된다


nammicj@hanmail.net"남미복음신문" 
복음선교 인류구원 신앙보수(nammicj.net) 

브라질 한국인의 아마존 개척사 - 매일경제

브라질 한국인의 아마존 개척사 - 매일경제

브라질 한국인의 아마존 개척사


입력 : 2017.03.24 

브라질 한국인이 아마존을 개척하려던 시도가 있었다. 1962년부터 한국인들은 브라질에 농업이민을 가기 시작했는데 브라질에 이민 온 오응서 씨 등이 주도하여 혼도니아(Rondônia) 주정부에 아마존 개발 계획을 제출했다. 당시 브라질은 아마존 지역을 국내 노동력으로 개발할 수 없어 방치하고 있었다. 1966년 3월에 주 정부는 “귀하가 제출한 계획서의 11개 항복을 그대로 수리하고 이에 허가한다. 즉시 대표자로 하여금 현지답사와 지역선정을 하라. 리우데자네이루 공군기지에 전용기를 대기시켰으니 이 전문을 갖고 출발하라” 라고 개발 계획을 승인했다.



혼도니아 주정부의 한국 농장 허가 공문1966년 5월 26일 ‘아마존 개척단’의 선발대가 구성되었다. 교민단체였던 한백문화협회를 통해 대원을 모집했다. 서독에 광부로 갔다가 본국으로 돌아가지 않고 브라질로 온 청년들도 신청했다. 오응서씨를 단장으로 하여 한국 청년 12명, 농사지도원 즈다 (일본 농대 출신, 농업기사), 법률지도원 Milleno (브라질 변호사, 상파울루주 고문 변호사), 행정지도원 Waldmil (전 혼도니아주 농림국장) 등으로 선발대가 구성되었다. 개발대상지역은 연방직할주 혼도니아주 수도 Porto Velho시에서 16킬로미터 지점에서부터 아그레주로 향하고 볼리비아의 관문인 Guajaramilim 근처까지의 마데이라 강변이었다.



한국인의 개척지역 위치현장에 도착한 선발대는 밀림의 나무를 베어 농지를 확보하는 작업을 했다. 낫, 장도, 도끼 등으로 잡초와 넝쿨을 자르고 통로를 만들며 밀림의 목표지에 도달해서 도끼로 큰 나무들을 찍어냈다. 수개월의 작업으로 6000평방미터의 농지를 확보했다.



개척대원들이 만든 본부 막사

밀림에서 잡초 제거하는 모습농지에서 재배할 작물은 후추로 선정했다. 원시림은 큰 나무들이 양분을 모두 흡수하여 토질이 사토에 가깝다. 썩은 나뭇가지와 낙엽이 쌓인 지표 30센티미터 정도만이 비옥하다. 사토에서는 열대성 덩굴 종류의 작물만이 가능하여 국립농업시험소에 조사를 의뢰한 결과 후추를 선정한 것이다. 묘목을 본격 이식하기에 앞서 후추를 시범적으로 재배했고, 자가 수요용으로 만지오까 (고구마 일종), 야채, 옥수수 등도 심었다.

그러나 3년간의 노력에도 불구하고 시범단지에 이은 2단계의 농지개척 사업은 실패했다. 밀림에서 중장비 없이 시작한 작업은 역부족이었다. 말라리아, 독충, 과로 등으로 대원들이 쓰러져 갔다. 브라질 정부의 2단계 지원 계획도 중단되었는데 초기에는 식량, 의료, 농업지도, 교통편 등의 지원이 있었고, 개간영농자금의 융자알선까지도 준비 중에 있었다. 그러나 1969년에 혼도니아주 의회는 한국인 농장에 브라질이 국고를 부담하는 것은 중단되어야 하며 국고는 브라질인 노동력을 투입하는 형태로 집행되어야 한다고 의결했다. 배경에는 외국인들인 아마존을 소유하는 것에 대한 우려가 있었다. 곧 브라질 정부는 1969년 외국인의 브라질 토지 취득을 금지하는 ‘국유지 관리법’을 제정했다. 당시 아마존 하구의 파라(Para)주의 국유지 300만 헥타르을 분양받고󰡐챠리 프로젝트󰡑를 착수했던 미국업체도 철수했다.

아마존 개척단에 참여했던 단원들 이후 뿔뿔이 흩어졌다. 지금은 대부분 세상을 떠났다. 그러나 오지를 개척하려는 한국인의 정신은 이어지고 있다. 1995년 아마존의 수도인 마나우스(Manaus)에 우리나라 삼성전자, LG전자, 서울전자통신이 공장을 설치하여 가동 중이다. 1995년부터는 한국교회의 선교 사업이 시작되었고, 지금은 교민이 마나우스를 중심으로 100여명 살고 있다. 한국의 의료시스템을 실은 병원선으로 아마존 섬마을 사람들을 찾아다니며 진료하는 구체적인 계획도 2016년부터 추진 중이다. 아마존은 아니지만 1990년에는 마뚜그로소두술 판타나우 지역에 통일교가 8만 헥타르의 ‘새소망 농장’을 건설해 만지오까, 오렌지, 사탕수수, 가축 등을 키우고 있다.



아마존의 한 마을참고로, 아마존은 550만km2로 8개국과 국경을 접하고 있다. 아마존은 많은 자원과 생물학적 다양성을 갖고 있어서 개발가치가 높다. 브라질 사람들은 인프라가 없는 아마존에 접근하기가 어려워 먼 미지의 세계라고 생각한다. 아마존을 찾는 관광객 대부분은 외국인이다. 미국이 아마존을 인류에 자산이라면서 영향력을 가지려는 것도 브라질이 신경 쓰는 대목이다.



아마존

*참고자료: 브라질 한인 이민 50년사 (브라질 한인이민사편찬위원회)

[KOTRA 상파울루 무역관 이영선 관장]

“평화와 인류 발전 위해 새로운 패러다임 필요” : 신동아

“평화와 인류 발전 위해 새로운 패러다임 필요” : 신동아
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2014-05-22
“평화와 인류 발전 위해 새로운 패러다임 필요”

몬테비데오 ILC 국제지도자회의 참관기우루과이 몬테비데오 = 구자홍 기자 | jhkoo@donga.com


우루과이 몬테비데오에서 4월 21일부터 23일까지 UPF 주최 ILC 국제지도자회의가 열렸다.
우루과이는 우리나라와 지구 정반대편에 위치해 비행기로 하루 24시간을 꼬박 날아가야 닿을 수 있는 나라다. 너무 먼 탓에 한국에서 한 번에 날아가는 비행기가 아직 없다. 12시간을 날아간 뒤에 잠시 기착해 연료를 주입하고 다시 12시간 넘게 날아가야 도달할 수 있다. 지구 대척점에 있는 먼 나라지만 우루과이는 우리에게 비교적 친숙하다. 20여 년 전 쌀 시장 개방 문제를 둘러싸고 국내에서 극심한 논란을 불러일으켰던 ‘우루과이라운드 협상’ 개최국이기 때문이다.

우루과이 수도 몬테비데오는 아르헨티나 수도 부에노스아이레스와 라플라타 강을 사이에 두고 위치해 있는데, 강폭이 세계에서 가장 넓어 시속 100km로 달리 는 쾌속선으로도 2시간 30분이 족히 걸린다. 평화롭게 보이지만 라플라타 강은 제2차 세계대전 당시 영국 순양함대와 독일 포켓전함 사이에 격렬한 해전이 치러진 전장의 역사를 갖고 있다.

완충국 우루과이

우루과이 국토 면적은 17만6000㎢로 한반도 면적의 5분의 4에 해당한다. 그러나 인구는 334만 명(2012년 기준)에 불과하다. 그 가운데 134만 명이 수도 몬테비데오에 모여 산다. 좁은 땅에 많은 인구가 모여 사는 한국에 비해 넓은 땅에 적은 인구가 사는 우루과이는 모든 것이 여유로워 보였다. 도로를 달리는 자동차도 많지 않았고, 해변도 한산했다. 폭이 2~3㎞ 돼 보이는 드넓은 백사장을 고작 십수 명의 사람이 점유한 풍경이 이채로웠다. 도심도 한눈에 주요 건물을 조망할 수 있을 만큼 오밀조밀하다. 시내 한복판에 자리 잡은 독립광장을 중심으로 살보 왕궁과 대통령 집무실이 자리잡고 있다. 독립광장 남측에는 우루과이에서 가장 큰 특급호텔 래디슨 몬테비데오 빅토리아 플라자 호텔이 서 있다.

우루과이는 우리나라와 유사한 점이 많다. 북반구와 남반구 차이로 계절이 정반대인 점을 제외하면 기후도 비슷하거니와 브라질과 아르헨티나 등 강대국에 둘러싸인 지정학적 위치가 꼭 닮았다. 아르헨티나와 브라질의 침략을 딛고 현재의 완충국 지위를 유지하는 모습은 중국과 일본 사이에서 균형자 노릇을 하는 대한민국 상황과 흡사하다.

몬테비데오 시내 중심에 자리 잡은 독립광장에는 독립영웅 ‘호세 헤르바시오 아르티가스’ 동상이 서 있다. 스페인 군인 출신인 아르티가스는 몬테비데오를 점령한 아르헨티나군을 격파한 뒤, 1816년 우루과이 행정구역을 6개 주로 분할하고 몬테비데오에 최초의 학교와 도서관을 건립한 영웅이다.

4월 21일부터 23일까지 천주평화연합(UPF·Universal Peace Federation) 주최로 국제지도자회의(ILC·Inter-national Leadership Conference)가 래디슨 몬테비데오 빅토리아 플라자 호텔에서 열렸다. ‘평화와 인류 발전을 위한 새로운 패러다임을 지향하는 라틴아메리카’를 주제로 열린 ILC에는 전직 국가원수와 국회의원 등 우루과이를 대표하는 지도자들과 함께 남미 각계 지도자가 참석, 항구적 평화세계 건설을 위한 구체적 방안을 놓고 열띤 강연을 이어갔다.

세계평화통일가정연합 측은 “문선명 총재(2012년 작고)와 함께 천주평화연합을 공동 창설한 한학자 총재가 평화통일 세계 실현이라는 중대한 과업을 이어가기 위해 국제지도자회의 개최지를 몬테비데오로 선택했다”고 밝혔다.




몬테비데오 독립광장. 우루과이 독립영웅 ‘아르티가스’ 동상 뒤로 대통령 집무실이 보인다(왼쪽). 우루과이와 아르헨티나 사이에 흐르는 라플라타강.
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만찬을 겸해 열린 4월 21일 개회식에는 전 우루과이 대통령 영부인 메르세데스 여사가 환영사를 했다. 메르세데스 여사는 여러 사람과 평화를 나누는 데‘예술’이 좋은 방법이 될 수 있음을 역설했다. 그는 “각자의 마음속에 평화가 숨 쉬고 있다고 굳게 믿는다”며 “각자의 삶 속에서 평화를 실현하기 위해 활동하는 분들이 이웃에게 평화의 씨를 뿌리는 평화대사가 되기를 기원한다”고 밝혔다.

4월 22일 열린 ILC 본회의에는 한 총재를 대신해 문선진 세계평화통일가정연합 세계본부 본부장이 참석, 한 총재의 기조연설문을 대독했다. 연설문에서 한 총재는 ▲자연환경을 보호하면서 식량문제에 앞장서자 ▲국경과 인종, 종교의 벽을 헐고 ‘하나님 아래 인류 한 가족’의 이상을 실현하자 ▲남북미 종교화합과 일치에 앞장서자 ▲국경이 없는 자유와 평화, 통일과 행복의 신세계를 실현하는 액션플랜을 만들자고 제안했다.

이날 회의에는 ‘평화의 글로벌 비전’을 주제로 두 명의 전직 우루과이 대통령이 기조연설을 했다. 오전에 연단에 오른 루이스 알베르토 라칼레 전 우루과이 대통령은 “서로 다른 문화권에서 저마다 평화를 추구한다는 것을 수용하고, 영적 가치로 물질적 욕망을 제어해나가야 한다”고 강조했다. 라칼레 전 대통령은 재임(1991~1995) 중 남미공동시장(메르코수르)을 출범한 주인공이다. 현재 메르코수르 사무국은 몬테비데오에 있다. 라칼레 전 대통령은 “(메르코수르는) 상업적인 연합으로 무역을 촉진하는 것을 목표로 삼았다”며 “우루과이 주변 국가에 3억 명이 거주해 무역을 촉진하는 것이 중요했다”고 회고했다. 다음은 기조연설 뒤 가진 일문일답 요약.

▼ 우루과이는 브라질, 아르헨티나에 비해 작은 나라다. 우루과이 외교정책의 중점은 무엇인가.

“주변 국가들은 우루과이가 생기는 것을 원치 않았다. 그 때문에 작은 나라인 우루과이는 주변국과의 관계를 예의 주시하고 국제정책에 늘 신경을 써야 한다. 내가 대통령 재임 때 남미에 메르코수르를 창설했다. 주변국과 상업적인 연합으로 무역을 촉진하는 것을 목표로 삼았다. 주변 국가에 3억의 인구가 거주하므로 (무역을 촉진하는 것은) 중요한 문제다. 그런데 지난해 우루과이 좌익정부세력과 베네수엘라, 아르헨티나가 정치클럽을 만들어 이것(메르코수르)을 바꿨는데, 잘 안 된다. 잘될 수가 없는 시도다.”

▼ 국민의 행복을 위해 정부가 해야 할 가장 중요한 역할이 무엇이라고 생각하나.

“우루과이는 매우 훌륭한 대중 무상교육 시스템을 가졌다. 그 덕에 대중교육을 상위 수준으로 끌어올릴 수 있었다. 자본은 사람들의 두뇌에서 나온다.”

한편 ILC를 주관한 UPF 세계회장 토마스 왈쉬 박사는 “가정이 세계평화의 초석이며 사랑의 학교”라며 “문화와 인종, 종교의 벽을 초월하는 것이 조화와 평화세계 실현의 유일한 길”이라며 “다른 그룹 간 대화의 중요성”을 강조했다.

“평화 지키려는 노력은 전쟁을 막는 백신”

“평화와 인류 발전 위해 새로운 패러다임 필요”

훌리오 마리아 상귀네티 전 우루과이 대통령.

훌리오 마리아 상귀네티 전 우루과이 대통령은 1973년부터 12년간 이어진 군부통치 이후 집권한 첫 민선 대통령이다. 그는 1985년부터 1990년까지, 1995년부터 2000년까지 두 차례 대통령으로 재임했다. 상귀네티 전 대통령은 “인터넷으로 세계 곳곳의 정보를 순식간에 얻을 수 있는 글로벌 세계에 살지만 세계는 여전히 대립과 갈등 속에 있다”며 “갈등의 원인과 전쟁의 이유가 (시대에 따라) 달라졌다”고 말했다. 그는 세계가 직면한 4종류의 분쟁 원인을 ▲이데올로기 ▲종교 ▲국가 ▲밀거래로 규정했다. 남북이 대치한 한반도 상황은 냉전 잔재에 따른 이데올로기 분쟁이고, 중동은 종교, 우크라이나 사태는 국적에 따른 분쟁으로 진단했다. 콜롬비아와 멕시코 등 주로 라틴아메리카에서 발생하는 문제는 밀거래로 인한 전쟁과 분쟁이라고 봤다. 상귀네티 전 대통령은 “전쟁이 없는 상황이 곧 평화를 의미하는 것은 아니다”며 “백신 주사로 큰 병을 예방하는 것처럼 평화를 지키려는 노력은 전쟁을 막는 백신과 같다”고 강조했다. 영어로 의사소통이 가능한 라칼레 전 대통령과 달리 상귀네티 전 대통령과의 인터뷰는 한국어와 영어, 스페인어 3원 동시통역으로 진행됐다. 다음은 상귀네티 전 대통령과의 일문일답.

- 전쟁의 역사를 가진 한국은 평화에 대한 각별한 의미를 잘 안다. 우루과이에도 평화를 강조할 만한 역사가 있나.

“남미 여러 나라의 독립운동사와 우루과이의 전쟁사는 곧 평화를 향한 여정과도 같다.”

상귀네티 전 대통령은 남미와 우루과이 독립운동사를 정확한 연도를 제시하면서 자세히 설명했다. 그의 뛰어난 기억력이 놀라웠다.

“1904년 내란이 우루과이의 마지막 전쟁이었다. 그 이후 우루과이에는 전쟁이 없었다. 다만 이것은 전통적인 전쟁에 대한 이야기다. 남미에는 (전통적인 전쟁 외에도) 게릴라 분쟁이 있다. 우루과이에는 1963년부터 1973년 사이에 마오이스트 게릴라 활동이 있었다. 그러다 1973년에 우익 군사쿠데타가 발생해 1985년까지 군부가 정권을 장악했다. (1985년 대통령에 취임한) 내가 우루과이 첫 번째 민간 정부 대통령이다. 오전에 연설한 라칼레 전 대통령이 두 번째 민정 대통령이고, 이후 내가 대통령에 재선됐다. 우루과이 헌법은 두 번 연속으로 대통령직을 맡지 못하게 규정돼 있다.”

- 우루과이가 국제관계에 임하는 원칙은 무엇인가..

“우루과이는 국제법을 준수하는 평화로운 나라다. 작은 나라는 국제법을 따르는 것이 국가안보와 연결된다. 우루과이에 대한 외국의 위협은 없다. 브라질, 파라과이, 아르헨티나, 칠레와의 분쟁 가능성은 없다. 과거 라틴아메리카에 서 벌어졌던 분쟁이 하나씩 마무리돼간다. 예를 들어 칠레와 페루의 해양경계선 분쟁은 19세기 전쟁의 결과로 생긴 것이다. 그러나 양국이 국제사법재판소(ICJ) 판결을 받아들이려 한다. 이것은 남미에 굉장히 중요한 발전이라고 할 수 있다. 우루과이도 갈등을 평화롭게 해결해나간다.”

“평화와 인류 발전 위해 새로운 패러다임 필요”

상귀네티 전 대통령과의 인터뷰는 한국어, 영어, 스페인어 3원 동시통역으로 진행됐다.

- 남미의 경제발전이 역내 평화를 이루는 데 도움이 되나..

“메르코수르는 평화의 결과라고 생각한다. 그리고 경제적 기반이 평화를 유지하는 데 도움이 된다. 메르코수르는 우리가 공존하기에 생긴 것이다. 경제적으로 좋아졌지만 과거 수년간은 상업적인 차이 탓에 경제적 통합 성과를 크게 이뤄내지 못했다.”

- 세계 평화를 유지하는 데 한국과 우루과이의 처지가 비슷한 것 같다. 양국이 앞으로 어떤 부분에서 협조할 수 있다고 보나..

“먼저 국제기구를 통해 협조하는 것이다. 평화를 위해 국가가 (국제기구 등에서) 싸우는 것은 중요한 일이다. 둘째로는 평화의 중요성을 다른 나라에 확산시켜나가는 것이다. 갈등을 조장하고 평화에 위협이 되는 행위를 지지하거나 용인하지 말아야 한다.”

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“평화와 인류 발전 위해 새로운 패러다임 필요”
몬테비데오 ILC 국제지도자회의 참관기

우루과이 몬테비데오 = 구자홍 기자 | jhkoo@donga.com
입력2014-05-22 
세계평화의 중요성

인류 역사를 보면 평화보다 전쟁의 시기가 많다. 현 시점도 예외는 아니다. 제2차 세계대전 이후 70년 가까이 비록 세계적으로 여러 국가가 동시에 참여한 대규모 전쟁은 없었지만 30년 이상 지속된 미소 냉전을 비롯해 지구촌 곳곳에서 국지전은 끊임없이 발생했다. 이스라엘과 팔레스타인의 분쟁, 베트남전, 그리고 걸프전과 이라크전….

우리가 발 디디고 선 한반도 상황도 예외는 아니다. 표면상 평화가 깃든 것처럼 보이지만 내면을 들여다보면 한반도는 6·25전쟁 이후 현재까지 ‘정전’ 상태다. 우리가 전쟁 이후 지금껏 고도성장을 이룩하며 선진국 문턱에 이를 수 있었던 것은 외교적 노력 등을 통해 한반도에서 제2의 6·25전쟁이 발발하지 않도록 효과적으로 제어해왔기에 가능한 일이다.

우리가 평화를 위해 노력하는 것과 별개로 전쟁과 분쟁 요인은 상존한다. 당장 우리와 군사분계선을 맞댄 북한이 핵무기를 개발하는 상황은 우리 안보와 평화에 심각한 위협이 아닐 수 없다. 평화를 지키려는 노력을 게을리할 수 없는 이유다.

국가와 정부는 국민의 생명과 재산을 지켜야 할 책무가 있다. 국민이 낸 세금으로 국방을 튼튼히 하고 외교적 노력 등을 통해 한반도 평화 유지를 위해 힘을 쏟아야 한다. 그러나 평화는 정부와 대통령의 노력만으로는 한계가 있다. ‘적전분열=패망’의 공식은 역사적으로 흥망성쇠를 거듭한 다른 국가의 예에서 어렵지 않게 찾아볼 수 있다. 국론 분열 상황을 극복하고, 한반도를 뛰어넘어 국제사회로부터 한반도 평화에 대한 동의를 얻어낼 때 비로소 한반도는 전쟁과 분단 위기를 극복하고 평화를 쟁취할 수 있다.



우리나라와 지구 정반대편에 있는 몬테비데오에서 열린 국제지도자회의에서 참석자들은 ‘평화세계 실현을 위해 각국 지도자들이 위대한 도전에 나서자’는 데 뜻을 모았다. 12시간의 시차가 나고 계절은 반대지만, 우루과이에서 한목소리로 뜻을 모은 ‘평화세계’에 대한 염원은 어찌 보면 북한의 4차 핵실험이 예고된 한반도에 더욱 절실한 메시지가 아닐 수 없다.

무럭무럭 성장한 ‘상파울루 선언’…남미에 27억 평 ‘이상촌’ 건설 중

1965년 7월 9일. 문선명 세계평화통일가정연합 총재는 브라질 리우데자네이루의 시네란디아 광장에 한국에서 가져온 흙과 돌을 묻고 첫 성지를 택정했다. 이후 문 총재 부부는 수차례 중남미 각국을 순방하며 선교의 씨앗을 뿌렸다. 특히 문 총재는 1995년 3월 31일 브라질 상파울루에서 “자르딘에 ‘새소망농장’을 중심으로 3억 평, 파라과이에 2억 평, 우루과이와 아르헨티나에 1억 평 등 총 6억 평의 땅을 매입해 이상촌을 건설하겠다”는 이른바 ‘상파울루 선언’을 발표했다.

각국 청년들을 투입해 160개 국가별로 나눠 개발하겠다는 20여 년 전의 야심 찬 계획은 2014년 5월 현재 27억 평(약 89억㎡)에 달하는 거대한 땅으로 구현됐으며, 국경과 민족, 종교와 언어 등 모든 장벽을 초월한 이상공동체로 성장했다. 판타날은 세계에서 가장 큰 습지이자 유네스코 세계자연유산으로 등재됐으며, 80% 이상이 원래의 모습대로 보존되고 있다.

가정연합 관계자는 “올해는 문선명 총재께서 세계평화통일가정연합을 창설한 지 60주년이 되는 뜻 깊은 해”라며 “문 총재께서 ‘상파울루 선언’을 하고 남미에 이상촌 건설을 시작한 지 20년 만에 당초 계획보다 4배 이상 넓은 땅에 이상촌을 세우는 중”이라고 설명했다.

가정연합은 남미에서 새소망농장과 같은 대규모 농장 건설 외에도 언론사와 교육기관, 호텔 등 다양한 사업 분야에 진출해 활발히 활동한다. 우루과이는 물론 남미에서도 손꼽히는 특급호텔이자 몬테비데오 국제지도자회의가 개최된 래디슨 몬테비데오 빅토리아 플라자 호텔 역시 가정연합이 투자해 운영한다.

올해로 ‘창립 60주년’을 맞은 가정연합은 5월 1일, 한학자 총재 주도로 경기도 청평에 있는 천정궁박물관 채플실에서 기념식을 열고 40년 동안 장기 근속한 네 가정에 특별공로상을 수여했다.

5월 11일에는 청심평화월드센터에서 2만2000명이 참석한 가운데 ‘Vision 2020 승리를 위한 세계연합예배’를 진행했다.

이날 한 총재는 문선진 세계본부 본부장과 김만호 사무총장을 임명하고, 양창식 북미·남미, 오야마다 히데오 중화권·동북, 사광기 서유럽, 문난영 동유럽, 케시 리그니 아프리카, 로버트 키틀 아시아 교육담당, 용정식 아시아대륙회장 겸 총사 등 8명을 특명총사로 임명했다.

또한 기존 10개 대륙으로 나뉘었던 세계본부를 중미와 중화권을 신설하고 아프리카를 동서로 나눠 총 13개 대륙으로 확장했다. 김상석(중미), 장귀성(중화권), 조동호(서아프리카), 베커리 카마라(동아프리카) 등 4명이 신설대륙 회장으로 임명됐다. 이들과 함께 박종인 중동대륙 레바논 국가회장이 임명장을 받았다.


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10 브라질 한인 디아스포라 선교와 ‘벤데’ 행상-교회연합신문-The Ecumenical press

브라질 한인 디아스포라 선교와 ‘벤데’ 행상-교회연합신문-The Ecumenical press:
브라질 한인 디아스포라 선교와 ‘벤데’ 행상
2010-06-25

브라질 하면 ‘축구’를 연상하게 만든다. 세계적인 선수들이 있고, 월드컵과 같은 축구 무대에서 실력을 뽐내는 나라이다. 최근 월드컵에서 북한의 월드컵 팀과 브라질 국가 대표 팀이 격돌하였고, 북한은 아쉬운 2:1의 패배를 하기도 하였다. 남미의 브라질은 스패인과 포르투칼의 식민지 지배와 함께 만들어진 나라이다. 따라서 원주민들은 오히려 보호받지 못하고 죽음과 박해로 정글 속으로 숨어들어가서 삶을 연명하여야 하였다. 이러한 나라를 대상으로 한인 디아스포라의 삶의 지경을 넓혔고, 진리의 선교적 사명을 그 땅도 예외는 아니었다. 따라서 오늘 필자는 브라질 선교 가운데 나타난 ‘벤데’ 행상에 관한 이야기를 하고자 한다.
‘벤데’라는 말은 브라질에서 보따리 행상을 말한다. 한인 디아스포라들이 브라질에서 ‘벤데’라 부르는 행상을 시작한 것은 1963년 2월 12일 17세대 103명이 산투스 항구에 도착한 이후였다. 브라질의 이민도 하와이와 마찬가지로 농업이민으로 시작한다. 비록 농업이민으로 브라질 땅에 왔지만 대부분의 사람들이 농사를 지을 줄 모를 뿐만이 아니라 농지가 너무 척박한 환경이라서 새로운 일을 만들어 낸 것이 행상이다.
악착같은 한인디아스포라들은 몇 마디 상업적인 언어를 익혔다. 즉 ‘봉피야’(좋은 아침입니다). ‘왔다리제’ (좋은 오후입니다) ‘쓰나야’ (보기만 하세요) 등이었다. 초창기 행상은 온종일 가가호호를 방문하면서 물건을 사주기를 간구하는 일이었다. 그러나 허탕을 치기 일 수였다. 비록 어려움이 있었지만 결코 포기할 수 없는 것은 역시 생존의 문제였기 때문이었다. 일주일, 이주일 시간이 지나면서 조금씩 장사가 되기 시작하였다. 그만큼 ‘벤데’를 통한 희망도 부풀게 되었다.
지금은 상파올로 한인들이 경영하는 양대 의류 도매업 지역이 있다. 즉 봉 레티로(Bon Retiro)와 오리엔트(Oriente) 이다. 이들 지역에서 한인 가게는 무려 3,000여개나 된다. 이와 같은 숫자는 의류 도매업의 90%에 해당한다. 한인들이 의류 업으로 이곳 지역을 장악하기 전까지만 해도 유대인들의 독무대 였다 고 한다.
브라질의 한인 디아스포라들이 정착하기까지에는 목회자의 기도와 지도가 있었다. ‘벤데’업의 초년생들을 위해서 상업교육을 담당했던 분들도 대부분 목사님의 사모였다. 결국 기독교의 청교도 정신이 키톨릭 속에서 살아남는 비결을 전수했다고 평가할 수 있다.
이들 브라질 디아스포라들은 상업뿐만이 아니라 신앙에서도 청교도 들이었다. 남미의 대부분이 카톨릭 이지만 개의치 않고 믿음생활을 철저히 하였다. 이민자들을 위해서 헌신했던 교회가 서울 농장교회라고 한다. 초창기 농장에 입주한 사람들은 어려운 가운데에서도 교회당 건축을 위해서 노력하였다. 심지어 어린이들도 참여하여 훌륭한 성전을 건축하였다.
브라질의 상파올로에는 현재 50여개의 한인교회가 자리 잡고 있다. 이들 중에 대표적인 교회는 새소망교회라고 한다. 오리엔트에 위치한 이 교회는 총 대지 70,000여 평에 1,000여석의 대예배실, 도서실 장서가 4,000권, 기도굴이 39개, 학생관 좌석 200개를 갖춘 메머드한 교회로 성장했다.
브라질의 한인 디아스포라들은 초창기 무수한 적들과 싸웠다. 오지의 뜨거운 태양, 잘못 물리면 목숨을 잃게 되는 발과 ‘비셔’, 방울뱀과 같은 자연환경이었다. 그러나 그들은 이러한 어려움을 극복했다. 이제는 성장하는 경제력과 함께 주류사회로 편입되면서 초창기의 눈물도 씻겨 지고 있다. 이러한 모든 것들이 이민 초창기부터 기도로 도와주고 힘썼던 교역자들의 공을 폄하할 수 없다. 남미의 브라질 속에서 결코 중단할 수 없는 디아스포라 선교를 보게 된다.
복음은 생명력이 있어서 어떠한 어려움도 극복하는 힘이 있다. 브라질 땅이라고 예외일 수 는 없다. 사도 바울은 소아시아 지역을 떠돌아다니면서 강도의 위험과 산과 강의 위험을 수없이 많이 겪었다고 고백하였다. 한인 디아스포라 선교사역도 예외일 수는 없다. 질긴 생명력이 한국의 선교를 이어갈 줄 믿는다.

The Expression of the Emotions in Man and Animals - Wikipedia

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The Expression of the Emotions in Man and Animals by Charles Darwin, Margaret Mead - Ebook | Scribd

The Expression of the Emotions in Man and Animals
From Wikipedia, the free encyclopedia


The Expression of the Emotions in Man and Animals

Author Charles Darwin
Country United Kingdom
Language English
Subject Evolutionary theory, human behaviour
Publisher John Murray

Publication date 1872


The Expression of the Emotions in Man and Animals is Charles Darwin's third major work of evolutionary theory, following On the Origin of Species (1859) and The Descent of Man (1871). Initially intended as a chapter in The Descent of Man, The Expression grew in length and was published separately in 1872. This book concerns the biological aspects of emotional life, and Darwin explores the animal origins of such human characteristics as the lifting of the eyebrows in moments of surprise and the raising of the upper lip in an aggressive sneer. A German translation of The Expression appeared in 1872; Dutch and French versions followed in 1873 and 1874. A second edition of the book, with only minor alterations, was published in 1890. Since its first publication, The Expression has never been out of print, but it has also been described as Darwin's "forgotten masterpiece".

Before Darwin, human emotional life had posed problems to the western philosophical categories of mind and body.[1][2] Darwin's interest can be traced to his time as an Edinburgh medical student and the 1824 edition of Sir Charles Bell's Anatomy and Philosophy of Expression which argued for a spiritual dimension to the subject. In contrast, Darwin's biological approach links emotions to their origins in animal behaviour, and allows cultural factors only an auxiliary role in the shaping of expression. This biological emphasis leads to a concentration on six emotional states: happiness, sadness, fear, anger, surprise and disgust. It also leads to an appreciation of the universal nature of expression, with its implication of a single origin for the entire human species; and Darwin points to the importance of emotional communication with children in their psychological development. Darwin sought out the opinions of some leading British psychiatrists, notably James Crichton-Browne, in the preparation of the book which forms his main contribution to psychology.[3]

Amongst the innovations with this book are Darwin's circulation of a questionnaire (probably inspired by his cousin, Francis Galton) during his preparatory research; simple psychology experiments [4] on the recognition of emotions with his friends and family; and (borrowing from Duchenne de Boulogne, a physician at the Salpêtrière) the use of photography in his presentation of scientific information. Publisher John Murray warned Darwin that including the photographs would "poke a hole in the profits" of the book; and The Expression of the Emotions is an important landmark in the history of book illustration.


Contents1The book's development: biographical aspects
2Structure
3Illustrations
4Reception4.1Contemporary
4.2Modern
5Publication
6Influence
7See also
8References
9Sources
10External links

The book's development: biographical aspects[edit]

Figure 21, "Horror and Agony", from a photograph by Guillaume Duchenne de Boulogne (more images)

Background: In the weeks before Queen Victoria's coronation in 1838, Charles Darwin sought medical advice on his mysterious physical symptoms, and then travelled to Scotland for a period of rest and a "geologizing expedition" – but actually spent some of his time re-exploring the old haunts of his undergraduate days. On the day of the coronation, 28 June 1838, Darwin was in Edinburgh. Two weeks later (15 July 1838), he opened a private notebook with philosophical and psychological speculation – the M Notebook – and, over the next three months, filled it with his thoughts about possible interactions of hereditary factors with the mental and behavioural aspects of life.[5] It should also be noted that Darwin made his first attempt at autobiography in August 1838.[6]

The critical importance of the M Notebook has often been viewed in relation to Darwin's conception of natural selection as the central mechanism of evolutionary development, which he fully grasped towards the end of September 1838, after encountering the sixth edition of Thomas Malthus' Essay on Population (1826).[7][8][9] The M notebook has a tentative and fragmented quality, especially in Darwin's descriptions of conversation with his father (a successful doctor with a special interest in psychiatric problems) about recurring patterns of behavior in successive generations of his patients' families.[10] Darwin was anxious about the materialistic drift in his thinking – and of the disrepute which this could attract in early Victorian England – at the time, he was mentally preparing for marriage with his cousin Emma Wedgwood who held firm Christian beliefs. On 21 September 1838, Darwin recorded a confused and disturbing dream in which he was involved in a public execution where the corpse came to life and joked about not running away and facing death like a hero.[11] In summary: Darwin put together the central features of his evolutionary theory as he was developing an appreciation of human behavior and family life – and he was in some emotional turmoil. A discussion of the significance of Darwin's notebooks can be found in Paul H. Barrett's Metaphysics, Materialism and the Evolution of Mind – Early Writings of Charles Darwin (1980).[5]


Mr Browne then read his paper on organization as connected with Life and Mind... that Mind, as far as one individual sense and consciousness is concerned, is material...
— Plinian Society, the deleted minutes, 27 March 1827.


Mental dispositions are determined by the size and constitution of the brain... and these are transmitted by hereditary descent.
— George Combe, (1828) The Constitution of Man, page 101.


To avoid stating how far I believe in Materialism, say only that emotions, instincts, degrees of talent, which are hereditary are so because brain of child resembles parent stock – (and phrenologists state that brain alters)....
— Charles Darwin, (July 1838) The M Notebook

Development of the Text 1866–1872: Very little of Darwin's turmoil surfaced in On the Origin of Species in 1859, although Chapter 7 contains a mildly expressed argument on instinctive behaviour.[12] In the public management of his evolutionary theory, Darwin understood that its relevance to human emotional life could draw a hostile response. Nevertheless, while preparing the text of The Variation of Animals and Plants Under Domestication in 1866, Darwin took the decision to publish a book on human ancestry, sexual selection and emotional life. After his initial correspondence with the psychiatrist James Crichton-Browne,[13] Darwin set aside his material concerning emotional expression in order to complete The Descent of Man, which covered human ancestry and sexual selection. He finished work on The Descent of Man on 15 January 1871. Two days later, he started on The Expression of the Emotions and, working quickly, completed most of the text within four months; progress then slowed because of a recurrence of his symptoms, triggered by an attack from St George Jackson Mivart. However, on 22 August 1872, he finished work on the proofs. In this book, Darwin brings his evolutionary theory into close approximation with behavioural science, although many Darwin scholars have remarked on a kind of spectral Lamarckism haunting the text of the Emotions.[14]

Universal Nature of Expression: Darwin notes the universal nature of expressions in the book, writing: "the young and the old of widely different races, both with man and animals, express the same state of mind by the same movements."

This connection of mental states to the neurological organization of movement (as the words motive and emotion suggest) is central to Darwin's understanding of emotion. Darwin himself displayed many biographical links between his psychological life and locomotion, taking long, solitary walks around Shrewsbury after his mother's death in 1817, in his seashore rambles near Edinburgh with the Lamarckian evolutionist Robert Edmond Grant in 1826/1827,[15][16][17] and in the laying out of the sandwalk, his "thinking path", at Down House in Kent in 1846.[18] These aspects of Darwin's personal life are discussed in John Bowlby's (1990) psychoanalytic biography of Darwin.[19]

Darwin emphasises a shared human and animal ancestry in sharp contrast to the arguments deployed in Charles Bell's Anatomy and Philosophy of Expression (1824).[20][21] Bell claimed that the facial muscles were divinely designed to express uniquely human feelings. Eager to stress the distinction between human and animal communication, Bell wrote: "Expression is to the passions as language is to thought." In The Expression, Darwin reformulates the issues at play, writing: "The force of language is much aided by the expressive movements of the face and body" - hinting at a neurological intimacy of language with psychomotor function (body language),[22] and underscoring the social value of expression.

Darwin's Sources on Emotional Expression: Darwin had attended a debate about emotional expression at the Plinian Society in December 1826 when he was a medical student at Edinburgh University. This had been prompted by the publication of Sir Charles Bell's Anatomy and Philosophy of Expression; and in his presentation, the phrenologist William A.F. Browne (in a spirited account of Robert Grant's Lamarckist evolutionism) ridiculed Bell's theological explanations, pointing instead to the striking similarities of human and animal biology. The meeting then ended in uproar. Forty-five years later, Darwin revisits these arguments and recruits Duchenne's (1862) unmasking of the facial mechanisms, shifting the argument from philosophical speculation to scientific discourse and highlighting the importance of facial expression. Darwin's response to Bell's natural theology is discussed by Lucy Hartley (2001).[23]

In the composition of the book, Darwin drew on worldwide responses to his questionnaire (circulated in the early months of 1867) concerning emotional expression in different ethnic groups; on anthropological memories from his time on HMS Beagle; on conversations with livestock breeders and pigeon fanciers; on observations on his infant son William Erasmus Darwin ("A Biographical Sketch of an Infant" – published in 1877 in the philosophical journal Mind), on his family's dogs and cats, and on the orangutans at London Zoo; on simple psychology experiments with members of his family concerning the recognition of emotional expression; on the neurological insights of Duchenne de Boulogne, a physician at the Salpêtrière asylum in Paris; on hundreds of photographs of actors, babies and children; and on descriptions of psychiatric patients in the West Riding Pauper Lunatic Asylum at Wakefield in West Yorkshire. Darwin corresponded intensively with James Crichton-Browne, the son of the phrenologist William A. F. Browne and now the medical director of the Wakefield asylum.[24] At the time, Crichton-Browne was publishing his extremely influential West Riding Lunatic Asylum Medical Reports, and Darwin remarked to him that The Expression "should be called by Darwin and Browne". Darwin also drew on his personal experience of the symptoms of bereavement and studied the text of Henry Maudsley's 1870 Gulstonian lectures on Body and Mind.[25]

Darwin considered other approaches to the study of emotions, including their depiction in the arts – discussed by the actor Henry Siddons in his Practical Illustrations of Rhetorical Gesture and Action (1807) and by the anatomist Robert Knox in his Manual of Artistic Anatomy (1852) – but abandoned them as unreliable, although Shakespearean quotations are scattered through the text. It is notable also that Darwin does not include a discussion of deception in his psychology of emotional expression.

Illustration of grief from The Expression of the Emotions in Man and Animals

Structure[edit]

Darwin opens the book with three chapters on "the general principles of expression", introducing the rather Lamarckist phrase serviceable associated habits. With this phrase, Darwin seeks to describe the initially voluntary actions which come together to constitute the complex expressions of emotion. He then invokes a principle of antithesis, through which opposite states of mind induce directly opposing movements. Finally, he discusses a direct action of the nervous system, in which an overflow of emotion is widely discharged, producing more generalised emotional expression.

This is followed by a section (three more chapters) on modes of emotional expression peculiar to particular species, including man. He then moves on to the main argument with his characteristic approach of astonishingly widespread and detailed observations. Chapter 7 discusses "low spirits", including anxiety, grief, dejection and despair; and the contrasting Chapter 8 "high spirits" with joy, love, tender feelings and devotion. In his discussion of "low spirits", Darwin writes: "After the mind has suffered an acute paroxysm of grief, and the cause still continues, we fall into a state of low spirits, or we may be utterly cast down and dejected. Prolonged bodily pain, if not amounting to an agony, generally leads to the same state of mind. If we expect to suffer, we are anxious; if we have no hope of relief, we despair."

Subsequent chapters include considerations of "reflection and meditation" (associated with "ill-temper", sulkiness and determination), Chapter 10 on hatred and anger, Chapter 11 on "disdain, contempt, disgust, guilt, pride, helplessness, patience and affirmation" and Chapter 12 on "surprise, astonishment, fear and horror". In his discussion of the emotion of disgust, Darwin notes its close links to the sense of smell, and conjectures an association with excretory products. In Chapter 13, Darwin discusses complex emotional states including self-attention, shame, shyness, modesty and blushing. Darwin describes blushing as "the most peculiar and most human of the expressions".

Darwin closes the book with Chapter 14 in which he recapitulates his main argument: he shows how human emotions link mental states with bodily movement, and are genetically determined, deriving from purposeful animal actions. He comments on the implications of the book: a single origin for the entire human species, with universal human expressions; and he stresses the social value of expression, citing the emotional communication between mother and child.

Illustrations[edit]

Figure 19: "From a photograph of an insane woman to show the condition of her hair".

This was one of the first books to be illustrated with photographs – with seven heliotype plates[26] – and the publisher John Murray warned that this "would poke a [terrible] hole in the profits".[27]

The published book assembled illustrations rather like a Victorian family album, with engravings of the Darwin family's domestic pets by the zoological illustrator T. W. Wood as well as work by the artists Briton Rivière, Joseph Wolf and A.D. May. It also included portraits by the Swedish photographer Oscar Rejlander (1813–1875), anatomical diagrams by Sir Charles Bell (1774–1842) and Friedrich Henle (1809–1885), as well as illustrational quotations from the Mécanisme de la physionomie humaine (1862) by the French neurologist Duchenne de Boulogne (1806–1875).[28] As a result of his domestic psychology experiments, Darwin reduced the number of commonly observed emotions from Duchenne's calculation of more than sixty facial expressions, to just six "core" expressions: anger, fear, surprise, disgust, happiness and sadness.

Darwin received dozens of photographs of psychiatric patients from James Crichton-Browne, but included in the book only one engraving (photoengraved by James Davis Cooper) based on these illustrations – sent on 6 June 1870 (along with Darwin's copy of Duchenne's Mécanisme) (Darwin Correspondence Project: Letter 7220). This was Figure 19, p. 296 – and showed a patient (Crichton-Browne reported) under the care of Dr James Gilchrist at the Southern Counties Asylum (of Scotland), the public wing of the Crichton Royal in Dumfries.


I have been making immense use almost every day of your manuscript – the book ought to be called by Darwin and Browne....
— Charles Darwin to James Crichton Browne

Reception[edit]

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Contemporary[edit]

The review in the January 1873 Quarterly Journal of Science concluded that "although some parts are a little tedious, from the amount of minute detail required, there is throughout so much of acute observation and amusing anecdote as to render it perhaps more attractive to general readers than any of Mr. Darwin's previous work".[29]

Modern[edit]

Eric Korn, in the London Review of Books, describes how the book was claimed, and he argues subverted, by Margaret Mead and her "sympathisers", and then presented afresh by Paul Ekman. Ekman had collected pro-Darwin, anti-Mead evidence, Korn wrote, for the universality of human facial expression of emotions. Darwin, suggests Korn, avoided unsettling the Victorian public by arguing that humans had "animal traits", and instead charmed them by telling stories of "human traits in animals", thus avoiding too much explicit talk of natural selection at work. Darwin preferred to leave the evolutionary implications hanging. Korn points out that the book has never been out of print since 1872, calling into question Ekman's talk of "Darwin's lost masterpiece".[30]

The "Editor's notes" at the "Mead Project source page" on the book comment that


Darwin's book ... is among the most enduring contributions from 19th century psychology. The ideas expressed in its pages have persisted, for better or worse, down through the present, in one form or another. Although premised on an unsupportable interpretation of the nature of "expression," it is this idea that permeates the majority of work on emotional experience within psychology... Dewey's critique of Darwin's principles provides no small part of the foundations on which functionalist psychology is built. Similarly, the work plays a very large part in George Herbert Mead's discussion of the formation of significant symbols, as outlined in the early chapters of Mind, Self and Society. As Dewey notes, the arguments presented by Darwin may be wrong, but they are compelling.[31]
Publication[edit]

Darwin concluded work on the book with a sense of relief. The proofs, tackled by his daughter Henrietta ("Ettie") and son Leo, required a major revision which made Darwin "sick of the subject and myself, and the world".[32]

The Expression was published by John Murray on 26 November 1872. It quickly sold around 7,000 copies and was widely praised as a charming and accessible introduction to Darwin's evolutionary theories.[33]

A second edition was published by Darwin's son in 1890, without several revisions suggested by Darwin; these were not published until the third edition of 1999 (edited by Paul Ekman).[34]

Influence[edit]


Figure 4: "A small dog watching a cat on a table", made from a photograph by Oscar Gustave Rejlander

Published as a sequel to The Descent of Man, The Expression was assured of a wide readership in mid-Victorian England. However, the early death of George Romanes (1848–1894) robbed Darwin of a powerful advocate in the field of comparative psychology and his impact on academic psychology was muted, partly because of Wilhelm Wundt's dimensional approach to the emotions and the widespread influence of the behaviorist school during the twentieth century.

The generous style of biological illustration[35] was followed in work on animal locomotion by photographer Eadweard Muybridge (1830–1904)[36][37] (leading to cinematography), and by the Scottish naturalist James Bell Pettigrew[38][39] (1832–1908); in the extensively (and controversially) illustrated works of the evolutionary biologist Ernst Haeckel; and – to a lesser extent – in D'Arcy Thompson's On Growth and Form (1917).[40]

Darwin's ideas were followed up in William James' What Is An Emotion ? (1884); and, in the James-Lange theory of emotions, James develops Darwin's emphasis on the physical aspects, including the visceral (autonomically mediated) components of emotion. In Walter Cannon's Bodily Changes in Pain, Hunger, Fear and Rage (1915),[41] Cannon introduces the famous phrase fight or flight response, formulating emotions in terms of strategies for interpersonal behaviour and amplified in groups or crowds (herd behavior). More recent psychological theories of emotion have been set out in the Papez-Maclean hypothesis, the Two factor theory of emotion (Schachter and Singer) and the Theory of constructed emotion.[42]

On 24 January 1895, James Crichton-Browne delivered a notable lecture in Dumfries, Scotland On Emotional Expression, presenting some of his reservations about Darwin's views.[43] Crichton-Browne argued for a greater role for the higher cortical centres in the regulation of the emotional response, and touches on the theme of gender differences in emotional expression, anticipating the approach of sociologist Norbert Elias in The Civilizing Process. In 1905, Sir Arthur Mitchell, a psychiatrist who had served as William A.F. Browne's deputy in the Scottish Lunacy Commission, published About Dreaming, Laughing and Blushing,[44] linking some of Darwin's concerns with those of psychoanalysis.


George Herbert was wrong when he said that man was all symmetry; it was woman to whom that remark applied....evolution is still going on, and the faces of men and women still altering, for the better, every day. The emotions are less violently expressed....our ancestors gave vent to their feelings in a way that we would be ashamed of, and their range of feeling seems to have been in some degree more limited. The language of the countenance, like that of the tongue, has been enriched in the process of the suns....
— James Crichton-Browne, On Emotional Expression, being The Presidential Address, Dumfriesshire and Galloway Natural History and Antiquarian Society (Thursday, 24 January 1895)


All these sensations and innervations belong to the field of The Expression of the Emotions, which, as Darwin (1872) has taught us, consists of actions which originally had a meaning and served a purpose. These may now for the most part have become so much weakened that the expression of them in words seems to us to be only a figurative picture of them, whereas in all probability the description was once meant literally; and hysteria is right in restoring the original meaning of the words....
— Josef Breuer and Sigmund Freud, Studies on Hysteria (1895)

Freud's early publications on the symptoms of hysteria (with his influential concept of unconscious emotional conflict) acknowledged debts to Darwin's work on emotional expression[45] and Darwin's impact on psychoanalysis is discussed in detail by Lucille Ritvo.[46] John Bowlby makes extensive reference to Darwin's ideas in his presentations of attachment theory. Constitutional (psychosomatic) theories of personality were elaborated by neurologist Paul Schilder[47] (1886–1940) with his notion of the body image, by the psychiatrist Ernst Kretschmer and in the (now largely discredited) somato-typology of W H Sheldon (1898–1977). The biological aspects of the human emotions were further explored by Desmond Morris in his (richly illustrated) popular scientific book Manwatching,[48] and recent research has confirmed that while cultural factors are critical in the determination of gesture, genetic factors are crucial to the formation of facial expression. In 2003, the New York Academy of Sciences published Emotions Inside Out: 130 Years after Darwin's The Expression of the Emotions in Man and Animals, a collection of 37 papers (edited by Paul Ekman) with recent research on the subject.

References[edit]

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Sources[edit]

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External links[edit]

Wikimedia Commons has media related to The Expression of the Emotions in Man and Animals.Darwin, Charles (1872), The Expression of the Emotions in Man and Animals, London: John Murray.
Freeman, R. B. (1977), The Works of Charles Darwin: An Annotated Bibliographical Handlist (2nd ed.), Folkstone: Dawson.
Ekman, Paul, ed. (2003), Emotions Inside Out: 130 Years after Darwin's The Expression of the Emotions in Man and Animals (1st ed.), New York: New York Academy of Sciences.

Free e-book versions:D. Appleton, New York, 1899
The Expression of the Emotions in Man and Animals public domain audiobook at LibriVox



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