2019/09/28

'반일 종족주의' 비판 일본 학자 "조선인이 그렇게 가난해졌는데 수탈·착취 없었다니" | 다음 뉴스



'반일 종족주의' 비판 일본 학자 "조선인이 그렇게 가난해졌는데 수탈·착취 없었다니" | 다음 뉴스


'반일 종족주의' 비판 일본 학자 "조선인이 그렇게 가난해졌는데 수탈·착취 없었다니"
김종철 입력 2019.09.28. 09:36 수정 2019.09.28. 15:06댓글 1803

[토요판] 인터뷰
<일본학자 본 식민지 근대화론> 저자 도리우미 유타카

일제의 투자로 조선 발전했다는
식민지근대화론의 허구 파헤쳐
"일제, 조선을 구조적으로 수탈
모든 돈은 일본인에게 흘러가
일본이 나빴다고 말할 수밖에"

"처음엔 일본을 세계 최고로 생각
공부해보니 보편과 거리 멀어"


▶ 일제 식민지 36년 동안 일본이 조선인을 수탈하거나 착취한 적이 없고, 도리어 조선 경제가 크게 발전했다는 일부 학자들의 주장이 계속되고 있다. 식민지 근대화론에 힘입은 탓인지 최근 보수파 집회에서는 심지어 일장기가 등장하기도 한다. 하지만 최근 일본인 학자가 식민지에 대한 수탈이 어떻게 이뤄졌는지를 파헤친 책을 냈다. 서울대에서 박사 학위를 받은 도리우미 유타카를 지난 25일 서울 마포구 공덕동 한겨레신문사에서 만났다.

이미지 크게 보기“식민지 근대화론을 주장하는 사람들과는 학문적으로 대화하고 토론하려고 한다. 그래서 그들의 생각이 조금씩 바뀌도록 말이다.” 일본인 학자 도리우미 유타카 박사가 지난 25일 서울 마포구 공덕동 한겨레신문사에서 인터뷰하고 있다. 강재훈 선임기자 khan@hani.co.kr

인터뷰를 위해 자리를 잡자 도리우미 유타카(57) 박사는 가방에서 책 한권을 꺼냈다. 자신의 책(<일본학자가 본 식민지 근대화론>)이 아니라 이영훈 전 서울대 교수 등이 쓴 <반일 종족주의>였다. <반일 종족주의>는 일제 식민지 시기에 조선의 경제가 크게 발전했다는 식민지 근대화론을 내세우고, ‘위안부’에 대해서도 개인의 영업이었지 일본군의 전쟁범죄가 아니라는 등의 주장을 담고 있는 책이다.

―<반일 종족주의>를 다 읽었나?

“대략 읽어봤다. 2003년 한국에 처음 왔을 때도 식민지 근대화론이 화제였다. 그때도 김낙년, 이영훈 교수 등이 같은 주장을 하고 있었다. 그런 면에서는 진짜 그들이 대단하긴 하다. 한국인들이 아무리 반발하고 비판해도 ‘나는 학자의 양심에 따른다’는 식으로 생각하는 것 같다. 그것은 어쨌든 용기다. 그 책에 개인적으로 감사하게 생각하는 부분도 있다. 내가 논문을 쓰고 책을 내도 대부분의 사람들이 기존의 식민지 수탈론에 관한 것 아니냐면서 별 반응을 보이지 않았는데 <반일 종족주의>가 나오고 나서는 내 논문에 주목하더라. 그리고 일본 우익들의 주장이 바보 같은 말이 아니라 한국 사람들에게 영향을 주기도 한다는 것을 <반일 종족주의>가 역으로 증명하기도 했다. 그래서 책 저자들과는 별로 싸우고 싶지 않다.(웃음) 토론을 통해 (그들을) 바꿔가려고 한다. 물론 식민지 근대화론에 대해서는 처음부터 이상하다고 느낀 부분이 있었다.”

일본인 주머니로 들어간 일제의 투자

―어떤 점이 그랬나?

“그들 주장에서 받아들일 부분도 분명히 있다. 일제 때 무력을 동원한 수탈은 없었다는 점이 그런 것이다. 토지조사나 산미증식(쌀 생산 확대) 사업 때 조선인들에게 강제적으로 땅이나 쌀을 뺏은 적은 없었다고 하는데 이는 사료로 볼 때 맞는 거구나라고 생각했다. 물론 조선왕조가 소유하던 토지를 일제가 압수해서 동양척식회사에 넘긴 뒤 소작인들이 소작권을 보호받지 못한 것은 사실이지만, 농민들에게 땅을 그냥 압수한 것은 없었다. 일본인 지주들이 가장 많이 토지를 확보한 때는 1926년에서 1935년 사이인데 그때는 토지조사 사업과는 상관이 없다. 쌀도 태평양전쟁 시기에 강제 공출이 이뤄진 때를 제외하고는 강제적으로 처분하게 하거나 빼앗아 간 적은 없었다. 그런 점에서 식민지 근대화론을 주장한 학자들의 연구가 대단하다고 할 수 있다. 그러나 제 의문은 수탈이나 착취가 없었는데 왜 조선인들이 그렇게 가난했을까 하는 점이었다. 일제 때 한국에 온 일본 사람들은 대부분이 가난하거나 직업이 없는 실업자였다. 그런데도 그들은 다 부자가 됐다. 조선인은 더 가난해졌는데 일본인은 거의 전원이 큰 부자가 됐다는 게 너무 부자연스럽고 이상하지 않나. 그런 수수께끼를 공부를 통해 나름대로 풀었다. 결국 수탈이 있었기 때문이다. 따라서 식민지 근대화론은 맞지 않는다는 결론에 이르렀다.”

이미지 크게 보기일제의 구조적인 수탈 구조를 파헤친 도리우미 유타카 박사의 책.

도리우미 박사는 이번 책의 모태가 된 박사 학위 논문(‘일제하 일본인 토목청부업자의 활동과 이윤창출’, 서울대 국사학과, 2013년)에서 일제가 식민지 조선에 ‘투자’했다는 자본이 어떻게 사용됐으며, 결국 누구의 주머니로 들어갔는지를 규명했다. 일제강점기 철도 건설이나 산미증식 계획의 수리조합 사업 등 공공 공사에 필요한 자금은 매년 일본 본국에서 조선총독부에 보태주는 돈으로 상당 부분 충당됐다. 하지만 이들 돈은 일본 토목청부업자(토목건설업자)에게 고스란히 넘어갔다. 대한제국 시기에는 조선인 토목청부업자들이 더러 있었지만, 일제강점기에는 거의 싹이 말랐다. 조선총독부가 공공사업을 발주하면서 경쟁 입찰 대신에 지명 입찰이나 수의 계약 등의 방법으로 조선인의 참여를 원천 배제했기 때문이다. 댐이나 저수지 공사 등 토목건설이 대부분을 차지했던 수리조합 사업 역시 일본 사업가들의 독무대였다. 이들 일본 사업주는 조선인들에게 임금 지급도 당시 신고 가격의 3분의 1 수준으로 후려쳤다. 총독부의 통계연보에는 조선인 노동자의 일당이 일본 노동자의 절반인 1엔이라고 적혀 있으나, 실제 현장에서는 30~40전, 심지어는 20~30전만 지급하는 경우도 많았다. 이러한 실질 임금은 도리우미 박사가 일본 청부업자들의 회고록 등 생생한 자료를 뒤져서 찾아낸 성과다. 그러한 불공정, 편법을 식민지 당국이 방관하고 조장했기에 거시적인 관점에서 보면 식민지 시기는 조선에 대한 일제의 착취이자 수탈이 이뤄진 때라는 것이다.

―강압적 폭력을 동원해서 재산을 빼앗는 행위를 의미하는 직접적 수탈보다 식민통치 세력의 비호 아래 이뤄진 구조적 수탈을 주목해야 한다고 강조했다. 토목건설 사업 이외에서도 구조적 수탈이 이뤄졌나?

“두가지 중요한 기제가 있다. 하나는 금융이다. 대한제국 때 만들어진 은행을 합방 뒤 일제가 완전히 장악했고, 그때부터 일본인과 조선인을 차별했다. 즉, 일본인에게는 저리로 대출을 적극적으로 해주었는데 조선 사람들에게는 안 해줬다. 그러면 조선인은 주변에 있는 일본인에게 고리대금으로 사채를 빌려야 했다. 결국 일본인은 조선인을 상대로 앉아서 돈놀이를 했고, 결국 조선 사람의 돈이 일본인에게 흘러간 것이다. 또 하나는 식민 시기의 구조적인 폭력이다. 회고록 등 당시 기록을 보면, 일본인들이 조선 사람이 운영하는 가게에 가서 물건값이 비싸다면서 때려서 가격을 싸게 만들었다는 얘기가 나온다. 이런 사적 폭력을 경찰은 방치했기 때문에 한국인들은 손해를 봐도 참을 수밖에 없는 상황이었다. 일본 사업주들이 아예 임금을 지급하지 않고 도망가는 사례도 많았다. 이처럼 일본인 입장에서는 폭력 등을 이용해 실생활에서 이득을 봤지만, 한국인은 손해를 보는 구조였다.”

이미지 크게 보기“식민지 근대화론은 처음부터 이상했다. 착취도 수탈도 없었다는데 왜 가난한 상태로 한반도로 건너온 일본인은 모두 부자가 됐고, 조선인은 거의 전부 가난해졌는지가 이해되지 않았다. 공부해보니 역시 일제의 구조적인 수탈이 있었다.” 식민지 근대화론을 비판하는 일본인 학자 도리우미 유타카 박사가 지난 25일 한겨레신문사 정원에서 인터뷰를 하고 있다. 강재훈 선임기자 khan@hani.co.kr

일본이 좋은 나라가 되려면

그는 일제가 의도적으로 식민지 조선을 ‘쌀 모노컬처(단일작물) 경제’로 만들었다는 점도 책에서 주요하게 지적했다. 1941년 총독부 정무총감을 만났던 경성상공회의소 관계자의 회고에 따르면, 일본 본국 관리나 정치인들은 일본 본토의 공장과 경쟁할 수 있다는 이유로 조선에서 공업을 일으켜서는 안 된다는 방침을 가지고 있었다. 실제로 메이지유신 초기에 자국에서는 ‘식산흥업’(정부가 주도적으로 산업과 공업을 발전시키는 것)을 통해 공업을 발전시켰던 일본이 조선에서는 관영 공장을 전혀 짓지 않았다. 만주사변(1931년) 이후에 한반도 북부지방에 공장이 세워졌지만, 이는 만주라는 새로운 시장에 진출하기 위한 발판이었지 조선의 공업 발전을 꾀하기 위한 것은 아니었다는 것이다. ―일본인으로서 일제의 조선 수탈론을 얘기하는 게 쉬운 일은 아닐 것이다. 일본에서 공격을 많이 받지 않나?

“나에 대한 공격이 많지만, 두렵지 않다. 일본 우익이 자랑스럽게 여기는 사람은 일본을 위해 열심히 일한 사람이 아니라 오히려 외국인을 위해 열심히 하고 외국인들에게 칭찬받는 사람들이다. 예를 들어 스기하라 지우네(2차 세계대전 말에 리투아니아 일본영사관에서 외교관으로 지낸 인물로 본국 정부의 거부 명령을 어기고 일본을 거쳐 미국으로 가려던 유대인 수천명에게 비자를 발급해 이들의 목숨을 구했음) 같은 사람이다. 스기하라는 전쟁이 끝난 뒤 외무성에서 해고당해 가난하게 살았는데 이스라엘 정부가 표창장을 주자, 일본 우익들은 ‘이것이 일본정신이다’라며 그를 떠받들었다. 이런 것을 보면 그들이 지금은 나를 공격하지만 10년 뒤에는 좋아할 것이라고 본다.(웃음)

예전에는 나도 일본의 문화나 생활습관 등이 세계의 표준이고 제일 낫다고 생각했다. 그리고 한국이 이상하다고 봤다. 그런데 깊게 알고 보니까 일본이 이상하고, 세계의 보편문화에서 뒤처져 있더라. 소수자를 존중하고 피해자나 약자를 고려하는 게 부족하다. 일본이 좋은 나라가 되려면 가까운 한국에서 배우는 게 가장 빠르다. 한국인이나 재일한국인에 대한 생각부터 바꿔야 한다. 그런 일에 도움 되는 역할을 조금이라도 하고 싶다.”

도쿄에서 나고 자란 도리우미 박사는 일본 와세다대 경제학과를 졸업(1986년)한 뒤 직장생활을 하며 지내다가 2000년 뒤늦게 한국사에 대한 공부를 시작했다. 군 위안부 문제 등 한-일 간의 과거사 문제가 매일같이 뉴스에 나오는 것을 보면서 본격적으로 한국에 대해 관심을 갖게 됐다. 마침 모교에 아시아태평양연구과가 생겨 석사 과정에 입학했다. 일본에서는 한국사 박사 과정을 공부할 데가 없어 2003년 한국으로 건너왔다. 현재 한국역사연구원(원장 이태진)의 상임연구위원으로 일하며, 선문대에서 강의한다.

“일본 우파도 설득 여지 있더라”

―최근 과거사 문제로 한-일 관계가 최악으로 치닫고 있다.

“일본 사람이지만, ‘일본이 나빠요’라고 할 수밖에 없다. 아베 정권은 1965년 한-일 협정으로 과거사 문제는 다 끝났으며, 한국 법원이 강제동원 노동자에 대한 일본 기업들의 위자료 지급을 판결한 것은 국제법 위반이라고 하는데 전혀 그렇지 않다. 징용 노동자 문제 하나만 보더라도 오히려 일본이 국제법을 위반했다. 1932년에 일본은 국제노동기구(ILO)의 ‘강제노동에 관한 협약’에 가입하고 비준까지 했다. 이 국제협약에는 강제노동이 금지돼 있다. 전시라도 식민지인 조선인을 동원하면 안 되고, 또 노동자들을 가혹하게 다루면 안 되게 규정돼 있다. 개인들의 청구권은 당연히 남아 있다.”

―어떻게 풀어가면 좋을까?

“불매운동은 조금 아닌 것 같다. 자주 가는 스시집 주인이 한국인인데 내가 미안할 정도로 장사가 어렵다. 불매운동은 이처럼 양국에서 선의의 피해자가 많이 나온다. 그런 것보다는 문화의 힘으로 밀고 가면 좋을 것 같다. 한국이 드라마를 진짜 잘 만드는데, 일본인들이 자연스럽게 반성할 수 있는 내용을 드라마에 담으면 좋겠다. 그래서 일본 사람이 차츰 바뀌어가도록 하는 게 가장 바람직한 길이 아닐까 싶다.”

―갈 길이 멀어 보인다.

“그러나 조금씩 변화되는 부분이 분명히 있다. 일본 우파들과 많이 논쟁하면서 그런 것을 느꼈다. 그들이 일제의 조선 지배가 좋은 거였다니 어쩌니 하는 데 대해 내가 그렇지 않다고 하면 엄청난 반발이 터져나온다. 이에 대해 그들 얘기를 들어주면서 하나하나 반박을 해나간다. 물론 그들 중 70~80%는 여전히 자기 의견을 고수하지만, 옆에 있는 사람은 ‘당신 덕분에 생각이 많이 바뀌었다, 그런 관점에서도 볼 수 있다는 것을 알았다’는 얘기를 하더라. 그것을 보면서 상대가 나쁘다고 해서 적으로 취급해 외면할 게 아니라 그들과 대화하면서 꾸준히 조금씩 나아가야 한다는 것을 알았다. 너무 어렵고 무겁게 생각하면 견딜 수 없으니까 조금씩 가야 한다.”

김종철 선임기자 phillkim@hani.co.kr

(14) Sejin Pak

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Vladimir Tikhonov
3 hrs



허수열 선생님의 <개발 없는 개발>은, 제가 평상시에 자주 참고하는 책입니다. 사실 식민지 시대 자본주의 발전에 대한 가장 균형 잡힌 분석이죠. 수탈과 자본주의적 개발이 병진됐다는 점도, 그 개발의 과실들이 일본 자본가와 극소수의 조선인 엘리트에게만 갔다는 것도 통계적으로, 정확히 밝혀낸 명작이죠. 허 선생님의 말씀이라면 제가 귀담아 듣는 편인데, 여기에서 몇 가지 중요한 요점이 있습니다:


- 서울대 학벌의 "맑스주의자"들은, 상당수가 그저 '힘'을 쫓아가는 기회주의적 성향의 사람들이었습니다. 이영훈 등이 1970년대에 맑시즘에 매료될 수 있었던 배경에는, 당시만 해도 꽤나 커 보이는 중국, 쏘련의 현실적 '존재'가 있었습니다. 그러나 1991년에 쏘련은 없어지고 중국은 '전향'하니 그들도 유일하게 남은 '힘' (미국/일본)이 요구하는 방향대로 전향한 셈입니다. 그들이 정말 계급투쟁을 통해 맑시즘에 접근했다면 달랐을 것입니다. 쏘련이 있고 없고를 떠나 남한에서의 계급투쟁은 계속 치열하게 이루어지니까요. 그런데 그들의 맑시즘은 매우 관념적이고, 그 관념은 그들이 바랐던 "출세"의 방향과도 엮여 있었습니다. 혁명을 통해 출세할 가능성이 제로라는 사실이 입증되는 순간, 그들이 바로 반동 진영으로 넘어간 거죠. 혁명이든 반동이든 명문대 학벌을 땄으면 출세를 일단 해야 하니까요.

- 한국의 경제사학은 "마피아적" 구조입니다. 출세의 관문은 오로지 서울대이고 서울대의 해당 학과를 식민지 근대화론자들이 통제하고 있으니 학문 후속 세대들도 어쩔 수 없이 같은 식민지 근대화론으로 "몰리는" 것입니다. 지도 "교수님"에게 감히 반대할 수 없으니까요. 지도 "교수님"은 통계를 엉터리로 잡아도 안보는 척을 해야죠. 그러니 이영훈 등이 이렇게 겁없이 엉터리 통계를 내놓는 겁니다. 무슨 가당치 않은 소리를 해도 학문적 시장에서의 독점적 위치와 꼬봉들의 충성 (?)은 어차피 보장돼 있으니까요.


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식민지근대화론 비판·허수열 "이영훈 경제통계 모두 엉터리" [원희복의 인물탐구]
[경향신문] 이영훈 이사장의 낙성대경제연구소가 펴낸 책 <반일종족주의>가 논란이다. 조국 법무부 장관이 “구역질 나는 책”이라고 비난하자 저자 6명이 모욕죄로 고소하기도 했다. 이러한 논란에 힘입어 <반일종족주의>는 베...

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식민지근대화론 비판·허수열 "이영훈 경제통계 모두 엉터리" [원희복의 인물탐구]

원희복 선임기자 입력 2019.09.28. 10:51
[경향신문] 이영훈 이사장의 낙성대경제연구소가 펴낸 책 <반일종족주의>가 논란이다. 조국 법무부 장관이 “구역질 나는 책”이라고 비난하자 저자 6명이 모욕죄로 고소하기도 했다. 이러한 논란에 힘입어 <반일종족주의>는 베스트셀러 대열에 오르는 기현상까지 벌어지고 있다. 이 책에 논란은 많지만 ‘학계’에서 정식으로 비평하는 사람은 별로 없다. 그러다 보니 언론도 분명하게 비평·보도하지 못한다. 왜 이런 일이 벌어질까.
충남대 허수열 명예교수(69)는 식민지근대화론을 ‘학술적’으로 비판하는 몇 안 되는 학자다. 그러나 그는 언론 인터뷰를 꺼린다. 학회에서 논쟁은 하지만 언론에 직접 얼굴을 내밀기는 아마 처음일 것이라고 했다. 왜냐하면 그와 이 이사장은 고교(경북고)·대학(서울대 경제학과) 동기동창이고 그 역시 식민지근대화론 창립자인 안병직 교수 제자이기 때문이다.
허수열 교수가 이영훈 <반일종족주의> 통계의 허상을 조목조목 반박하고 있다./김창길 기자
이영훈과 고교 대학 동기동창
-이영훈의 책 <반일종족주의>는 소설가 조정래의 <아리랑>에 대한 비난으로 시작된다. 뉴라이트 기관지 격인 <시대정신> 2007년 여름호에 만경평야가 일본인에게 수탈당하는 것으로 묘사한 <아리랑>은 ‘허구’라고 주장한다.
“이영훈의 글을 선입관을 빼고 읽어보면 틀림없이 ‘혹’한다. 그러나 하나하나 뜯어보면 모두 거짓말이다. 나는 국가기록원에 있는 일제하 수리조합·토지 개량사업 자료 해제작업을 많이 했다. 당시 조선총독부에 제출한 수리조합 설립신청서는 낙성대경제연구소도 보지 못한 자료다. 이 자료를 보면 만경강 북쪽 옥구·익산·군산은 1909년 이미 빈틈 없이 수리조합이 있고, 만경강 남쪽 동진강 호남평야도 수리조합이 설립신청서는 냈지만 허가 나지 않은 상태였다. 수리조합 설립을 신청했다는 것은 이미 농사를 지었다는 것이다.”예약하기
-<아리랑>의 배경을 놓고 벌인 이른바 ‘벽골제 논쟁’의 핵심은 무엇인가.
“이영훈은 벽골제가 바닷물 유입을 막는 방조제로 그 하류 <아리랑>의 주인공이 살던 지역은 농사를 지을 수 없는 바다·갯벌이라고 주장한다. 그러나 수리조합 신청서에 첨부된 당시 ‘동진강 수리조합 구역도’를 보면 이 지역에 마을과 수로 표시가 있다. 갯벌에 수로 표시를 할 이유가 있을까. 서울대 규장각에 있는 1872년 지도에는 전북 김제군에 5개 장시(5일장)가 있는데 그 중 2개가 벽골재 하류에 있다. 갯벌 위에 5일장이 열릴 수 없다.”
-식민지근대화론의 핵심은 조선후기 산업의 핵심인 농업이 몰락했고, 이를 일본 기술과 자본이 일으켜 결국 근대화를 이룩했다는 주장이다. 그런데 허 교수는 조선후기 농업 몰락을 수치로 반박했다.
“낙성대경제연구소 문건을 보면 ‘두락당 지대량의 장기 추세’ 그래프가 있다. 1685년부터 1945년까지 논 한 마지기에 지대를 얼마 받았느냐를 회귀분석을 통해 그래프로 그린 것이다. 지대가 떨어진 것을 생산량 하락으로 봤다. 그래프는 1910년 거의 바닥으로 농업이라는 산업기반이 무너진 것을 표시한다. 이 그래프에는 1685년 지대로 22말을 받았는데, 1935년에는 14말 받은 것으로 돼 있다. 1935년은 일제강점하 농업생산성이 가장 높았던 시기로, 1685년보다 토지생산성이 낮았다는 것은 말이 안 된다.”
-조선 농업의 몰락 사실은 이영훈 교수의 학문적 근거이자 바탕이다. 이런 허술한 그래프가 이론적 바탕인 것이 놀랍다.
“이 그래프는 30여개 지주 장부를 근거로 회귀분석한 것인데 회귀분석에서 유의성과 사실은 별개다. 이 지주 장부도 일관성이 없고, 연도별로 드문드문 있다. 그 중 전라도 영암 남평 문씨 문중 논에 대한 지대장부만 이런 추세를 보이고, 나머지는 대체로 일정하다. 이 1개 장부가 전체 통계를 왜곡시킨 것이다. 한 개의 데이터가 매우 특이할 때 통계에서 그것을 제외해야 하는데 이영훈은 그리하지 않았다. 또 하나 문제는 조선후기로 들어와 소작제도가 변화하면서 지대를 받는 방법이 달라졌다. 그걸 감안하지 않고 장부상 수치만 보다 오류가 생겼다.”
사실 낙성대경제연구소는 실증적 연구와 수학을 동원한 수량경제학을 강조한다. 조선후기 농업을 전공한 이영훈을 비롯한 낙성대경제연구진이 전국 수리조합 창고를 뒤져 장부를 발굴해 쓴 <근대조선 수리조합 연구>는 조선후기·일제하 농업연구의 기반이 되는 연구서로 식민지근대화론의 이론적 바탕이 되는 책이다. 그런데 일제하 공업·노동을 전공한 허 교수가 이 책의 기반을 흔들었다. 2005년 <개발 없는 개발>이라는 책으로 식민지 시대 개발을 비판한 그는 2011년 <일제 초기 조선의 농업>이라는 책으로 아예 식민지근대화론자의 이론적 근거인 농업부문 허구를 폭로했다.
경제학자로서 치밀하게 수치로 반박
낙성대경제연구소(김낙년 <한국의 경제성장 1910~1945> 370쪽)가 추계한 1910년부터 1918년까지 실질농업생산액은 빠르게 증가한 것으로 돼 있다. 이후 1930년까지 평탄한 수준을 유지하다 다시 1940년까지 급속히 상승한다. 그리고 1942년까지 평탄하게 유지되다 끝난다. 결국 1910년부터 1942년까지 조선의 농업생산량이 급속히 성장한 것은 일본의 덕이라는 것이다.
그러나 허 교수는 이 통계도 문제가 있다고 지적한다. 이때는 일제가 토지조사사업을 한 기간으로 생산량이 증가할 합리적 이유가 없고, 토지조사사업으로 경지면적을 정확히 파악한 결과일 것이라는 것이다. 허 교수는 “일제가 산미증식운동을 벌인 1930년대 이후 농업생산량이 비슷한 것도 오류”라고 말했다. 특히 이 그래프는 1942년 일제가 미드웨이 해전에서 패배하면서 급격히 악화한 경제를 반영하지 않았다고 지적했다. 허 교수는 “1943년 이후 경제성장률은 마이너스 수준까지 떨어졌다”면서 “이것을 빼고 일제가 경제성장을 이뤘다는 것은 잘못”이라고 말했다.
일제강점기 개발이 조선인 생활을 향상시켰다는 주장도 “일제의 하천개수사업은 철저히 일본인과 일본군을 위한 사업”이라고 말했다. 그는 농업생산량은 해방 후 급격히 늘었고, 한국 경제는 일본에 의해 성장한 건 아니라는 게 그의 결론이다.
허 교수가 이렇게 치밀하게 수치로 반박할 수 있었던 것은 경제학자라서 가능했다. 숫자와 통계를 들이밀며 얘기하면 국사학계 학자들은 반박을 못한다. 허 교수는 “이영훈의 특징은 숫자를 들이밀며 얘기해 반박하기 어려운데, 문제는 그 숫자가 모두 엉터리라는 점”이라고 말했다.
허수열 교수가 이용훈 <반일종족주의>통계의 허상을 조목조목 반박하고 있다./김창길 기자
그는 이영훈 이사장과 고등학교 동기동창에 대학도 같은 과를 다녔으니 매우 친하다. 학회에서 치열하게 논쟁을 하다가도 점심 때 같이 웃으며 식사하는 사이다. 허 교수도 “이영훈은 학생운동을 하다 군대에 끌려간 운동권으로 나를 ‘의식화 교육의 대상’으로 삼았다”면서 “나는 달라진 것이 없는데, 그들이 달라졌다”고 말했다. 뭐가 달라졌을까. 이영훈 이사장은 1970년 전태일이 분신했을 때 제일 먼저 달려간 서울대생이며 대학생 시절 위장취업을 한 노동운동가다. 이 이사장은 학생운동으로 제적돼 군대에 강제로 끌려갔다가 제대 후 겨우 복학했을 정도다.
사실 운동권에서 역사문제는 매우 치열한 ‘주제’였다. 특히 원시 공동사회-고대 노예제 사회-중세 봉건사회-산업혁명 이후 근대 자본주의 사회를 거쳐 공산주의로 가는 마르크스의 사적 유물론은 1930년대 백남운의 <조선사회경제사> 이후 광범위하게 확산됐다. 마르크스 이론을 우리에게 맞추려면 조선에서 농업의 몰락과 자본주의 시작을 어디로 볼 것인가가 매우 중요하다. 경제사학자 중에 운동권·진보 성향이 많은 이유가 여기에 있다.
이 이사장 역시 백남운 이론에 심취하다 1980년대 17세기 조선의 노비 인구가 오히려 줄고 19세기 조선 농업이 몰락하는 것을 발견, 백남운 이론에서 탈피했다. 이 이사장의 스승인 안병직 교수 역시 진보적 학자로 일제강점기를 ‘식민지반봉건사회론’으로 설명했다. 이는 해방 후 미국 식민지로 이어져 80년대까지 운동권의 주요 이론이 됐다. 그러나 지금은 식민지근대화론의 ‘시조’로 평가받는다.
“학문의 세계도 정치판과 비슷”
식민지근대화론은 1980년대 중반 ‘사회 구성체 논쟁’ 때 역사학계를 중심으로 논의되기 시작했다. 당시 진보 역사학계를 중심으로 ‘한말·일제침략하 자본주의 근대화론’ 논쟁이 일었다. 1922년 반식민지 민족해방 투쟁을 포기한 부르주아 민족주의자 이광수의 ‘민족개조론’이 대표적인 사례로 꼽혔다. 허 교수는 “1970~80년대 고도성장의 부작용이 드러나던 시기에 중국 사회주의가 평등사회 모델로 많이 언급됐다”면서 “그러나 1991년 사회주의 환상이 무너지자 운동권이 대거 식민지근대화론으로 옮겨갔다”고 말했다. 이것이 ‘뉴라이트’의 탄생이다. 그는 “극좌에서 중간까지만 갔으면 좋았는데, 극우로 간 것이 문제였다”면서 “비극은 거기에서 시작했다”고 말했다.
-<반일종족주의>를 쓴 낙성대경제연구소는 일제 강제징용과 종군위안부의 정부 강제성이 없다고 주장한다.(연세대 류석춘 교수의 위안부 발언이 논란이 되고 있다)
“일제하 공업·자본·노동이 내 전공이다. 1930년대 주로 북한지역에서 공업화가 빠르게 이뤄지면서 노동수요가 증가한다. 1937년 중일전쟁 이후 조선총독부는 국가총동원법을 만들어 노동규제를 실시한다. 1942년 미드웨이 해전 패배로 일본·조선 경제가 급속히 악화되면서 강제징용이 시작된다. 조선총독부는 알선이라 하지만 실제는 강제다.”
-일본이 계속 주장하고, 우리나라 학자상당수도 종군 위안부 모집에 정부의 강제성 문건이 하나도 없다는 것을 인정한다. 정말 없는 것인가, 학자들이 찾지 못한 것인가.
“그런 문건을 조선총독부가 남겨 두겠는가. 8월 15일 일왕이 항복을 선언하고 9월 미군이 들어오기 전까지 조선총독부는 계속 서류를 소각했다. 더 중요한 자료는 일본 방위성에 있을 것이다. 그러나 공개하지 않는다.”
-스스로 경제사학계의 ‘소수파’라고 했다. 식민지근대화론을 논박하는 교수들이 별로 없어 보인다. 혼자 고군분투하는 것 같다.
“학문의 세계가 합리적이고 논리적 질서가 있다고 생각할지 모르지만 정치판과 비슷하다. 식민지근대화론을 신봉하는 교수 아래서 반대 논문으로 박사학위를 받을 수 있나. 경제사학을 전공해 밥먹고 살려면 서울대 이외에는 힘들다. 충남대의 내 밑에서 경제사학을 전공해 어느 대학 교수로 갈 수 있을까. 현실이 그렇다. 다수가 그러니 그냥 침묵하고, 나와 같이 엉덩이에 뿔난 사람만 소리치는 것이다.”
허 교수는 1951년 대구에서 태어났다. 경북고, 서울대 경제학과 70학번이다. 이영훈·김문수 전 경기지사 등과 동기동창으로 친하게 지냈다. 대학 때 이영훈만큼 운동권은 아니었다. 조교를 거쳐 안병직 교수로부터 1985년 박사학위도 받았다. 1978년부터 충남대에서 강의를 하면서 일본 교토대 초빙교수, 미국 하버드대 방문교수 등을 지내고 정년퇴직했다. 지금은 명예교수로 저술과 강연활동을 하고 있다.
가만히 허 교수를 보고 있으면 ‘점잖은 사람’이라는 느낌을 받는다. 카메라 앞에서 기자의 뺨을 때린 친구 이 이사장과 180도 달라 보였다. 우정보다 진실이 더 중요했겠지만 그래도 친구를 공개적으로 비난하기는 쉽지 않았을 것이다. 그는 “원 기자가 임종국상 수상자이지 않았으면 인터뷰하지 않았을 것”이라고 말했다. 그는 인터뷰하기 전 2006년 임종국상 수상소감을 기자에게 보여줬다. 그 수상소감에는 13척으로 330척과 맞선 명량해전을 앞둔 이순신 장군의 말이 인용돼 있다. ‘一夫當逕 足懼千夫(일부당경 족구천부)’. ‘한 명의 병사가 길목을 막으니 족히 천 명의 사내가 두려워한다’는 의미다. 식민지근대화론이 횡행하는 지금 그의 심경을 정확히 대변하는 것 같다.
원희복 선임기자 wonhb@kyunghyang.com

Jesus Today: A Quaker Perspective eBook: Michael Wright: Amazon.com.au: Kindle Store



Book review of Michael Wright’s ‘Jesus today – a Quaker perspective’ | Non-theist Friends Network



BOOK REVIEW OF MICHAEL WRIGHT’S ‘JESUS TODAY – A QUAKER PERSPECTIVE’
AUGUST 19, 2019 TREVOR LEAVE A COMMENT


Book review: Michael Wright’s ‘Jesus today – a Quaker perspective’
by David Parlett (extracted from our forthcoming NFN Newsletter)



Isn’t it remarkable how some of the best books on Jesus are written by former clerks of the Nontheist Friends Network? (David Boulton’s Who on Earth was Jesus?, published in 2008, became – and maybe still is – a standard text book in some RC seminaries following the enthusiastic recommendation of Henry Wansbrough, general editor of the New Jerusalem Bible.)

Now Michael Wright has published Jesus Today – a Quaker Perspective, to add to the collection. Michael was an Anglican priest for 40 years before leaving ordained ministry and becoming a Quaker, so he knows whereof he speaks. 
Furthermore, his knowledge is up to date: while most of his quotations are from the bible and Quaker Faith and Practice, he also draws on valuable material from such writers as John Spong, Karen Armstrong and Marcus Borg.

 ‘What I am seeking to share with those who read this’, he explains, ‘is a fresh appreciation of Jesus, his life and teaching, which is not trapped in the mindset of the past’. He regrets that ‘Few [Quakers] refer to Jesus or the gospels in meeting for worship. Mention of him can even be unwelcome to some. I hope now to stimulate an interest in the significance of his teaching from which we can draw inspiration for our values and practice today… There is a significant contrast between Jesus’ original teaching and behaviour and the authoritative doctrines and orthodoxies later developed and then imposed by the institutional churches. Quakers have largely either challenged or sidelined these since the foundations of our movement in the 17th century.’

If Chapter 3, devoted to ‘some elements of the Quaker way’, will serve well for newcomers and enquirers who find some of our language and attitudes unusual and perhaps baffling, chapter 4, ‘A Quaker approach to the bible’ is essential reading for many of us who think we know it well enough already. ‘Quakers share the biblical narrative with other Christians, and we value the scriptures without taking everything at face value. We pay attention to the spirit who gave the scriptures, rather than abiding by the letter of them.’ (This is almost word-for-word Robert Barclay). ‘Our approach to the scriptures is distinctive and not widely understood, even among Quakers’. Rather than adopt creeds, he adds: ‘The early Quakers […] delved into the scriptures and drew from them inspiration to shape their lives in the circumstances of their own time. This we can do in our day. Our Quaker testimony to truth and to integrity, to equality and justice, to peace, to simplicity and sustainability, all spring from gospel principles which Jesus taught’.

Michael then looks at the four gospels, using an image that particularly appeals to me. As a former journalist, he likens the style of Mark to The Daily Mirror, Matthew to The Daily Telegraph, Luke to The Guardian, and John to The Sunday Times as it used to be.

Chapter 6, ‘Revising our understanding of the Jesus story’, precedes ‘Some Quaker Responses to Jesus’, in which we are reminded of George Fox’s central experience of discovering Jesus within himself and of the impact of the Quaker message in English life when first shared publicly. But the scene in Britain today is very different from the 1640s: ‘Then Christian religious practice and teaching was the shared experience of just about everybody, although there were lots of disagreements between different groups about what should be taught and practised. Today Christian congregations are clearly a minority, in which the distinctive Quaker voice is a minority within a minority’. 

 David Parlett

Michael Wright’s Jesus Today – a Quaker Perspective is published by Sixth Element Publishing, 2019 (ISBN 978191221857-8). Michael has very kindly allowed us to add it our website at: https://nontheist-quakers.org.uk/2019/07/23/jesus-today-book/ (182 pages pdf), but if you would like a nice printed copy try Friends House Bookshop.

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Jesus Today: A Quaker Perspective eBook: Michael Wright: Amazon.com.au: Kindle Store




Jesus is a name we all recognise, but few people these days really know much about him, his personality or his teaching. For many he is as he appears in stained glass windows, or in hymns with words like “now above the sky he’s king, where the angels ever sing”, or nailed to a cross – dead. None of these present the lively radical teacher, poet, and healer that he was in his prime.

A great deal of new knowledge about Jesus and the time in which he lived has become available in recent years. Few people in Quaker meetings or in churches are aware of much of it.

Michael Wright is a Quaker. Before that he was an Anglican priest. He has for many years engaged Quakers, Methodists, Anglicans and Roman Catholics in exploring some of this modern perspective of Jesus. Many who come to discover more about Jesus find that he challenges, motivates, encourages and inspires them in ways which the traditional Christ of faith often does not. This book invites readers to discover more about Jesus, and also something of a Quaker perspective on him.

Having found the Quaker way one which has given his spiritual practice a new lease of life, Michael commends it to others, whether Quakers or not. He has found that Quaker ways can also help enrich the lives of those who belong to other religious communities at the same time as sharing in aspects of Quaker life and worship.

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Product Description
Jesus is a name we all recognise, but few people these days really know much about him, his personality or his teaching. For many he is as he appears in stained glass windows, or in hymns with words like “now above the sky he’s king, where the angels ever sing”, or nailed to a cross – dead. None of these present the lively radical teacher, poet, and healer that he was in his prime.

A great deal of new knowledge about Jesus and the time in which he lived has become available in recent years. Few people in Quaker meetings or in churches are aware of much of it.

Michael Wright is a Quaker. Before that he was an Anglican priest. He has for many years engaged Quakers, Methodists, Anglicans and Roman Catholics in exploring some of this modern perspective of Jesus. Many who come to discover more about Jesus find that he challenges, motivates, encourages and inspires them in ways which the traditional Christ of faith often does not. This book invites readers to discover more about Jesus, and also something of a Quaker perspective on him.

Having found the Quaker way one which has given his spiritual practice a new lease of life, Michael commends it to others, whether Quakers or not. He has found that Quaker ways can also help enrich the lives of those who belong to other religious communities at the same time as sharing in aspects of Quaker life and worship.

Who On Earth Was Jesus?: The Modern Quest for the Jesus of History: David Boulton: 9781846940187: Amazon.com: Books



Who On Earth Was Jesus?: The Modern Quest for the Jesus of History: David Boulton: 9781846940187: Amazon.com: Books




The first fully comprehensive account of the debate between modern scholars on the Jesus of history before he became the Christ of faith. David Boulton surveys all the major schools of historical Jesus scholarship in turn: the liberal Jesus Seminar, the conservative 'New Questers' and the radical skeptics, covering over 30 experts. He lays out the sources, biblical, 'heretical' and secular, taking in the most recent discoveries and explaining where historians agree and disagree in recovering a credible portrait of the man behind 'the greatest story ever told'.




Editorial Reviews

From Publishers Weekly


Starred Review. 

What happens when the Christ of faith meets the Jesus of history? 
How can it be that scholars can arrive at such startlingly different interpretations of the reported sayings [of Jesus], and thereby such very different profiles of Jesus himself? 

This is the question that preoccupies Boulton in an amazingly good synthesis of historical Jesus scholarship. Boulton gives an overview of several factions of Jesus scholars, comparing their conclusions and explaining their theses. His scope is as wide-ranging as it is evenhanded; from theologians to scholars to popes, he distills their thoughts into a comprehensible and comprehensive survey of the best of the contemporary thinkers. 

Boulton is a British Quaker and has been involved in transdenominational religious activities for many years. Readers will find no overt proselytizing in this book. Instead, the author treats them to an unbiased look at the ever-changing discipline of Jesus studies. 

In the end, Boulton understands that it is not the scholar or the theologian who will define the kingdom on earth. Rather, it will be the job of all of us to discern the Jesus of today from words written long ago. This book is not to be missed. (Apr.)
Copyright © Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.


Product details

Paperback: 488 pages
Publisher: Christian Alternative (February 4, 2008)




Showing 1-3 of 3 reviews

Florida Reader

5.0 out of 5 starsReally, Who was JesusNovember 23, 2009
Format: Paperback
I always wondered if Jesus was like a more `regular guy' before he became the divine Christ of faith. One man has taken on this challenge and written a one-volume, engrossing account on this often-controversial subject that has been the center of debates between contemporary scholars for years. If my research is correct this is the first one volume text since Albert Schweitzer's a century ago. In this book, the author David Boulton cuts through the mystery and hype and goes straight to the meat of the issues: the result, a book that is the most comprehensive study to date.

Everyone has a different opinion on this subject. This is evidenced by the countless books that have been written - everything from Christians writing about the Christ of faith to books by atheists proposing Jesus is a myth, or those proposing a married or gay Jesus. What really makes this book different is the fact that Boluton's informative and well-researched approach incorporates the actual experiences gained by serious scholars throughout history, delving into theories and conclusions of all the main competing schools of historical Jesus scholarship.
I read this book because of the enthusiastic suggestion by a fellow member of my book club. I am so glad I took the leap and read this volume, try it for yourself!!

5 people found this helpful

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Chris Luallen

4.0 out of 5 starsGood Survey Of Scholarly Perspectives On The Historical JesusDecember 18, 2009
Format: Paperback
With a background in journalism, Boulton's goal isn't to present his own opinions on Jesus but rather to offer a variety of viewpoints from recent research. One of the main perspectives is provided by the influential but controversial Jesus Seminar. They rely heavily on the Q manuscript that preceded the biblical Gospels and present a humanitarian, philosophical Jesus, one who is appealing to liberal West Coast academics such as themselves.

The other primary view dates to Albert Schweitzer and other 19th century scholars. But it also continues to be held by many doing contemporary research. This one focuses on an apocalyptic Jesus who believed he was heralding in the end days. This Jesus is placed more firmly within the Jewish tradition and is less influenced by the Hellenistic culture surrounding him.

I personally find the evidence for an apocalyptic Jesus to be more credible though less adaptable to modernist sensibilites, including my own. But one has to go where the facts lead. Still Boulton does an excellent job of covering all the angles, including many fringe theories that some readers may have an interest in. For those who want to learn more about who the historical Jesus really was this is an excellent choice.

4 people found this helpful

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N. Abbott

5.0 out of 5 starsThe best overview of the historical Jesus debatesAugust 21, 2015
Format: Paperback
I have read a lot of books about the quest for the historical Jesus. This book is a treasure in that it gives, without a doubt, the best overview of the 'historical Jesus' debates that I have ever seen. If you don't have time to read Schweitzer, the Jesus Seminar and all the others, but you still want to understand what all the hoopla is over the historical Jesus debates is about, this is your book.


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David Boulton Who On Earth Was Jesus? The modern
quest for the Jesus of History
 (O Books, 2008)





Reviewed by Rodney Eivers


(Reviewed March 2009)

 The quest for the historical Jesus goes on. A recent contribution to this search, published in 2008, comes from former BBC journalist, of Quaker background, David Boulton. He continues the tradition going back to David Strauss and brought to public attention by Albert Schweitzer. They sought to discover the historical person behind the layer upon layer of devotional ardour which has in later centuries turned the itinerant Jewish sage of Galilee of the early first century into the divine King of Kings, Redemptive Saviour and supernatural monitor of everything we do or say.

With this one person having so much influence on the course of human history it is not surprising that there should be intense interest in finding out what Jesus was really like.

It is a difficult and potentially frustrating task. Despite all that has been written about Jesus of Nazareth there is remarkably little of substance that can be regarded as truly historical. Indeed there are some who would argue that this man never existed at all.

My own inclination is to think that if Jesus never existed it is remarkable that so many apparent recollections of him were passed on and maintained for so long and so widely. There were nothing like the communication and recording media that we have today. The general consensus of scholars does seem to be that he did exist.

David Boulton however, makes the point, as did Albert Schweitzer, that the Jesus which does emerge from the scholarly studies has a strong tendency to match the personality or the ideals of the particularly scholar doing the research.

An important segment of Who on Earth Was Jesus? describes the various portraits of Jesus that the various investigators have come up with. There is even one from the current Pope.



The Jesus Seminar, working as a group, gets a substantial mention in the book as having sought to get away from individual interpretations. They take a consensus approach, to establishing the nature of the real Jesus, by consolidating the views of gatherings of academics ranging in number from 80 and more.



Although Boulton has his own views he does not allow them to unduly influence his attempts to give an objective picture of what historians have been able to establish about the life of the Galilean or the conclusions that others have come to.



The reading of analytical works such as Who on Earth Was Jesus? is essential for those who would claim in their preaching and their leadership of Bible studies, to be literate in the scriptures and to be presenting a credible message.



For example, when preachers give the Gospel of John authority in their arguments for the Christian view of the world, how many of them, let alone the people listening in the pews, are aware that the book of John was written 70 or more years after Jesus died? And, that objective biblical scholars are virtually unanimous in declaring that it is highly unlikely that any of the words (all the …”I am…sayings for example) attributed to Jesus in that book were really spoken by Him.



As would be expected from a professional journalist Boulton maintains a readable style in dealing with complex issues. I would certainly recommend this book to all those who seek to present Jesus as a man with a message for the 21st century.



Reference to volumes such as Who on Earth Was Jesus? can greatly assist in ensuring that we know what we are talking about.

……….
David Miller comments, 20 June 2009:

Near the commencement of Rodney Eivers� review, he informs us:

�With this one person having so much influence on the course of human history it is not surprising that there should be intense interest in finding out what Jesus was really like. �

As I have a different viewpoint on the issues involved, I will take the liberty to change Rodney�s quote above to read: �With this one religion, Christianity, having so much influence on the course of human history, there should be intense interest in finding out what Christianity was really like.�

In my view, the quest for the historical Jesus is not that central. What is important is the way Jesus Christ was portrayed within the umpteen varieties of Christianity that comprised the Early Church. The diversity and bizarreness of many of these portrayals, as reported by the Church Fathers, is truly amazing.

The Roman Emperors selected one variety from the umpteen on offer, and backed that choice with the armed force of the Empire. Thenceforth, within the Empire, only this one variety was known as �Christianity�. The rest were rejected as �Non-Christian�.

Why has this choice by the Roman Emperors been allowed to go unchallenged, even to this day? Is it because that whatever is dictated by the �authority figures�, the flock docilely follows? I am very interested in discovering the beliefs of these other varieties of Early Christianity.


Posted by David Miller
Hi David.It's been a very long time,pal, hasnt it.You,ve probably forgotten the prodigal son who is in the forbidden land of WA.
Never mind!
David.Congratualations on your "revision" of Rodney's post. You are absolutely spot on. As ever,i might add.
I tottally support your viewshere.

Robert Halsey

Posted by robert halsey
David and Robert have good points, as it is ones Christianity that matters, and not the "churchianity" developed by those from Rome and elsewhere.
I have experienced too much in my life to dismiss the personal touch of an Almighty God - as presented by Jesus Christ of the scriptures - for Jesus is said to have come to show us the Father.
I will be interested to know the sum of the scholarship.
Peter.

Posted by Peter Olney
I've just ordered this book.
See also Jesus the Man: New Interpretations from the Dead Sea Scrolls is a 1993 book written by the Australian biblical scholar and theologian Barbara Thiering, Ph.D. It was rubbished by the theological professionals, but I found it helpful and very informative.

Posted by dennis tomlin
�[T]he cult of Jesus� person has diminished him, and in the long run seems to have made him into a curiously embarrassing figure, weak, reproachful and androgynous."

That quotation from Don Cupitt is such a perfect description of the Jesus depicted on the cover of my short novel of ideas, BE DONE ON EARTH, that I feel prompted to explain how that embarrassing picture came to be on that book cover. Putting it there was an act of revenge. It came about this way:
As I did for all all my books, I created a design a cover for BE DONE ON EARTH. I simply combined a widely famiar cartoon depiction of human evolution in which a monkey-like ape on the left is followed by other anthropoid figures ending with a homo sapien sapiens figure. On the right of the homo sapien sapiens figure I added a beautiful picture of a a lone, meditative Jesus seated on a pinnacle and gazing into the future. The symbolic implication was obvious: the Jesus figure is a symbol of the highest stage of human evolution to date.

My publishers rejected my design. In place of my design they substituted in the proofs a meaningless abstract scrawl. Outraged, I fired off an email telling them "a backward child could have done better."
That made them mad.
They demanded an apology.
My opinion was sincere. So I refused to apologize.
They took revenge by putting on the cover of BE DONE ON EARTH, my novel of ideas, a "weak, reproachful and androgynous" and insipidly effeminate Jesus.
Why?
Possiibly because the narrator in BE DONE ON EARTH is a gay; he is also a victim of 9/11: his wife and five-year-old son were burned to death in the collapse of the World Trade Center.
You can see the publisher's cover on a review of BE DONE ON EARTH by Doctor Johnson at tobyjohnson.com.
You can see a copy of my design on my website: www.howardofathens.com/.



Posted by Howard E. Cook



Non-theist Friends Network | Website/log of the Non-theist Friends Network in Britain



Non-theist Friends Network | Website/log of the Non-theist Friends Network in Britain






Aims of the Nontheist Friends Network

The Network’s aim is to provide a forum and supportive framework for Friends who regard religion as a human creation. We want to ensure that our Religious Society of Friends is an inclusive rather than an exclusive Society. We seek to explore theological and spiritual diversity and their practical implications, in respectful acceptance of different views, experiences and journeys.

Quaker beliefs

“Quakers do not share a fixed set of beliefs.

Our unity is based on a shared practice of worship, not on our beliefs all being the same. There is no need to be in unity with Quakers on every issue in order to be part of our meetings.

Many people have a personal understanding of God; often this is based on Christian teachings, or on other religious traditions. Other people are aware of or seek a spiritual environment but would not define it further. Quakers are no different!

There is a great diversity within the Quakers on conceptions of God, and we use different kinds of language to describe religious experience. Some Quakers have a conception of God which is similar to that of orthodox Christians, and would use similar language. Others are happy to use God-centred language, but would conceive of God in very different terms to the traditional Christian trinity. Some describe themselves as agnostics, or nontheists, and describe their experiences in ways that avoid the use of the word God entirely.

Quaker faith is built on experience, and Quakers would generally hold that it is the spiritual experience which is central to Quaker worship, and not the use of a particular form of words (whether that be ‘God’ or anything else.”
----------------

The above statement was published on the website of the Religious Society of Friends (Quakers) in Britain www.quaker.org.uk during 2013 to describe a Quaker approach to belief, language, and experience. We are glad to reproduce it here, as it confirms that the perspectives of the Nontheist Friends Network has an accepted place in British Quakerism, as a Listed Informal Group of Britain Yearly Meeting.

Update 30 March 2018 (Good Friday).
Interestingly an almost identical text appears on the website of Baltimore Yearly Meeting and BYM Net today. It looks as if one BYM copied and pasted from the other BYM but we don’t know in which direction!

This Nontheist Quakers web site has been created to provide British Quakers who may consider themselves to be atheist, agnostic, or nontheist with a readily accessible source of information about this interesting and growing strand of liberal Quakerism.


22 THOUGHTS ON “ABOUT”

John Gaukroger
JULY 23, 2017 AT 7:43 AM


I am impressed rereading the above, and think I will find £20 to join. I shall be at Warwick for YMG/BYM and think I must do it then.
One phrase I find missing is “So-called” re word RELIGIOUS in the title of our organisatio. It is an obstacle for me.
I suspect it is so too for many others ut there for whom the word connects with a lot of negative baggage including conflict and hypocrisy.
For So many others however it is positive ín it’s multiple connections with other words suspect to me but profoundly meaningful to others, eg Spiritual and Faith

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Trevor
JULY 26, 2017 AT 7:34 PM


Welcome John
I believe our treasurer Sarah Siddle, Clerk Gisela Creed, former Clerk Michael Wright and founder member David Boulton will all be at BYMG at some stage and (one of them) delighted to collect your £20! With only a few days to go, everyone please see the details of our upcoming events under EVENTS above.
PS. John. If you miss them at Warwick, see our Membership page under ‘About’ above.
Trevor

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Trevor
JULY 27, 2017 AT 8:44 PM


As a further PS John, as shown on the membership page under ‘About’ our current annual membership fee appears to be just £10. (£20 for couples perhaps?)

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Sarah Siddle
SEPTEMBER 6, 2017 AT 6:39 PM


I do agree, John. When Paul Parker became Recording Clerk, he organised a conference called ‘Whoosh’ to consider the idea that the Society was ready to take off, to make a big stride, because there were many people for whom it could be an answer to their spiritual needs. I think many of these are people who identify as ‘Spiritual, not religious’, and it is these that the Society should be gathering in. ‘Religious’ implies to me the need to accept – or be bound to, ‘religio’ meaning ‘binding back’ – an orthodoxy of some kind, and many of us joined Friends partly because it did not require any such acceptance. We are, we get told, left free to find our own truth. I would prefer us to be the Spiritual Society of Friends, but I fear that to suggest this would cause outrage!
Sarah Siddle

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Gerard Guiton
JUNE 30, 2019 AT 10:34 PM


The classical explanation of the relatively modern word ‘religion’ derives from the Latin ‘relego’—‘re’- (again) + ‘lego’ in the sense of ‘choose’, ‘go over again’ or ‘consider carefully’, rather than re-‘ligo’ (to combine etc.) which is ex-context and therefore a misinterpretation.

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Pamela Haymond
JULY 24, 2017 AT 8:52 PM


I would like to know if there is an online Meeting of non theist Quakers? Since we are few and far between, wouldn’t an online presence/meeting, via Skype, Google, Messenger or other platform be a wonderful thing to have?

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Trevor
JULY 26, 2017 AT 7:40 PM


Welcome Pamela and I see you are now following the website.
I would be very interested to see what other members of our Steering Group and members of the Network make of this suggestion.
I am only familiar with Skype conference calling and not sure about the accessibility of other conferencing programs but the main difficulty would be (for someone) to organise a time for any such online meeting, at what frequency, how to manage it and with what purpose (eg. worship? discussion? Q&A? Readings? etc.).
More comments here please!

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Deepa Parry-Gupta
AUGUST 23, 2017 AT 7:56 AM


I know that Woodbrooke have 2 online meetings each week, so they have the technology..I also find myself with permanent mixed feelings- I really value our network and our conference, needing the opportunity to meet like minded Friends. Having said this, I’m always aware that I wouldn’t want us to be seen as ” separate ” but as part of the wide spectrum of Quakers. My initial thought re online meetings was ” oh yes!!” but then I wondered if we are better to be present at , for example, the Woodbrooke online meetings where we would be part of the whole.. I still haven’t ‘got my head round’ what my thinking process is!!!!!

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Trevor
AUGUST 23, 2017 AT 10:59 AM


Deepa, what is the purpose of and the procedure for joining those Woodbrooke online groups?
Trevor

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Deepa Parry-Gupta
AUGUST 23, 2017 AT 11:39 AM


They are online meeting for worship sessions so that if you can’t get to a meeting or even if you want to join in these additional meetings for worship you can.

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melclarkephotography
AUGUST 25, 2017 AT 8:13 AM


Glad to have heard about the Woodbrooke meetings, I am definitely going to join these to see how they work. It’s a great idea for people who can’t get there in person. If there were enough people here who would be interested and could make agreeable times I would love to join those too! I am familiar with join.me free meeting software online which could be an option.

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Tom Duckham
SEPTEMBER 2, 2017 AT 10:20 PM


I am interested in Quakerism and would like to attend a local meeting, for spiritual and social reasons. However, I am not a Christian and probably never will be. This has made me hesitate in going to a local meeting. What should I expect and what kind of reception does a non-theist typically receive at a meeting?

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Deepa Parry-Gupta
SEPTEMBER 2, 2017 AT 11:10 PM


I started at a meeting in which most Friends were from a Christian background. I felt welcomed and we had some evening groups where we talked about how we had got to where we were now. I could explain my nontheism and I could hear why God, Jesus and the Christian church is important to some Friends . It has been an opportunity to allow each other the space for our own beliefs along with a genuine interest in understand others positions

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Martin
MAY 9, 2018 AT 8:11 AM


Hi Tom, I am in the same position as you and I wondered if you had taken the plunge and what your experience was?

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Deepa
MAY 9, 2018 AT 10:31 AM


Hoping you have “taken the plunge” and had a positive experience! A dear Ffriend of mine advised me to visit a number of Quaker meetings as they are all so different.. another way may be to spend a night or two B&B at Woodbrooke and attend the daily morning for worship and evening epilogue; a very Friendly and gentle introduction.

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Trevor
MAY 9, 2018 AT 11:08 AM


Hi Martin
Thank-you for following the website. I hope you find it useful.
Whether Tom replies may depend on whether he checked the tick-box for receiving notices of replies to this comment thread. Comment/replies notification is not automatic as signing up to follow the website will only send notifications of new ‘posts’ and not comments (unless you sign up for them) or other changes (e.g. of pages) on the site.
As well as the tick box for individual comments, you can sign up for the RSS feed of new posts and/or any new comments in the very top left corner (black column) of the site. (Or at the very bottom – scroll down – of the mobile version). Perhaps I should make a post about this or update the How to? page?
With regard to ‘taking the plunge’ – see my reply to Tom in September below.
The week before our NFN conference at Woodbrooke, I myself ‘took the plunge’ of attending the local ‘Spiritualist church’ (there are two in Hounslow) by way of curiosity and ‘research’. I probably won’t go again! Perhaps one of the reasons we are still the ‘Religious Society of Friends’ and not the ‘Spiritual Society of Friends’ as has sometimes been suggested.
Whether you will encounter the ‘Spirit’, and in what form, amongst, for example, Christian Friends (http://friendsunitedmeeting.org/) or Evangelical Friends’ Churches (in America or Kenya (http://friendsunitedmeeting.org/africa.html)) or amongst non-theist Friends (Quakers) I am not able to say.

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Trevor Bending
SEPTEMBER 2, 2017 AT 11:07 PM


Welcome Tom
I almost wondered if I should send a private reply by email but your question is so direct I felt it was an opportunity to answer in this public space.
I think there would be no ‘typical reception’ of a non-theist, partly because at first no-one would know you were a non-theist (or Catholic, Jewish, Hindu, atheist etc.) unless you chose to say so.
Meetings vary considerably in their make-up, some being non-theist leaning, others more ‘Christocentric’ and most having individuals with a wide range of beliefs and backgrounds.
I hope that all would make you welcome but it is recommended that newcomers should try several meetings in their locality to form a broader picture of what Quaker meetings are like as they differ in size, age profile and other characteristics.
The main Quaker website in Britain, http://www.quaker.org.uk/ includes
http://www.quaker.org.uk/meetings where you can find your nearest meetings.
A lot of Quakers in Britain today would not describe themselves as Christian whilst others certainly would. (There is a book by a Quaker Universalist Tony Philpott called ‘From Christian to Quaker – a spiritual journey from evangelical Christian to universalist Quaker’ which you might find interesting).
Details of non-theist Quaker publications can be found on this website.
I hope you might get further answers to your question here but also that you might take the plunge and try a meeting one Sunday morning and perhaps another on another occasion.
Most meetings have tea (or coffee etc.) and biscuits (and sometimes cake) afterwards and an opportunity to chat about Quakerism, today’s news or last night’s telly. (My tongue slightly in cheek).
You could possibly even enjoy your first meeting tomorrow morning!
Trevor Bending (web-person who gets the comments before anyone else).

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Opher
OCTOBER 4, 2018 AT 1:28 PM


Sounds good – just my cup of tea!

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Trevor
OCTOBER 4, 2018 AT 7:26 PM


Welcome Opher!
Sorry to hear about your Quaker friend’s wife. I wonder if she had or will be having a Quaker funeral?
I wanted to draw your attention to articles about ‘awe and wonder’ (your words on your blog) by Michael Wright on our Articles page. (Michael was an Anglican vicar for 30 years but resigned because he no longer believed in God or the virgin birth).

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Deepa
OCTOBER 5, 2018 AT 4:38 PM


I really like this. It is clear and certainly my position is encompassed here

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Trevor
JANUARY 8, 2019 AT 11:58 AM


Sorry you didn’t get a reply earlier Deepa. Perhaps I’ve only just seen your comment. Sorry to hear too, if my understanding is correct, you won’t be able to attend NFN conference this year.
I haven’t booked yet but hope to do so soon.
Your contribution to our Steering Group is much appreciated!

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Trevor Bending
OCTOBER 5, 2018 AT 9:32 PM


The articles by Michael Wright I referred to in my reply to Opher above are to be found o the Articles page at Disagreeing about God (3 pages) https://nontheistquakers.files.wordpress.com/2016/09/disagreeing_about_god.pdf
and Prayer beyond belief (20 pages) https://nontheistquakers.files.wordpress.com/2016/09/prayer-beyond-belief.pdf

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Life in the Light: the challenge of belief and language for 21st century Quakers | The Australian Friend

Life in the Light: the challenge of belief and language for 21st century Quakers | The Australian Friend

Life in the Light: the challenge of belief and language for 21st century Quakers

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Geoffrey Ballard, Canberra Regional Meeting

This article stems from the workshop looking at the non-traditional Quaker colours, that I co-facilitated with Peter Williams at the 2015 YM Summer School.
We attended a Share and Tell session on Non-Theism at the 2014 YM, our first Yearly Meeting. It was great to be among people who shared a range of views, were open to non-traditional beliefs, and wanted to have a conversation about Quaker beliefs. As a follow-up to that session, Peter volunteered to develop a proposal for a Quaker survey, to find out more about Australian Quakers and what they believe, the final results of which are now available. So now we have some data (that can be found on the Quaker website), none of it at all surprising perhaps, but interesting nonetheless.
I introduced the Summer School with these words:
Almost at the same time as the experience of George Fox and the founding of the Religious Society of Friends, Isaac Newton, in 1665, discovered that light is made up of many colours. Like light, 21st century Quakerism is made up of a spectrum of beliefs (colours).
In religion and science, views have changed since the 17th century. Since Fox and Newton’s views on religion, we have had the religious views of scientist Albert Einstein, and now Stephen Hawking; as well, religious thinkers, from the Christian tradition, like Selby Spong, Don Cupitt, Karen Armstrong, and non-theistic Quaker David Boulton, express various views on current religious thought. Their thinking has evolved.
No doubt there are Muslim, Jewish and Buddhist thinkers as well as Humanists who could add much to this arena.
What do you think and believe? The challenge of the Quaker survey was to think about the “god” word. Is Quakerism Christianity without beliefs? Is it Humanism within a Christian culture? Is Quakerism Humanistic Christianity? Does it matter what Quakers believe? I have heard some Quakers say “no” to the last question.
In essence, 62% of Australian Friends believe in “G/god”, 13% do not, and 25% are uncertain or unable to answer. Of those who believe in “G/god”, most describe this term as The Inward Light, A Life Force or Spirit, and not a being. Those who do not believe in “G/god” have developed a range of alternative words to substitute when traditional religious terms are used. Words are metaphors so it is important that when they are used we understand their common meaning so that we can communicate.
I believe in God, the Father Almighty, Maker of heaven and earth: And in Jesus Christ his only Son our Lord, Who was conceived by the holy Ghost, Born of the virgin Mary, Suffered under Pontius Pilate, Was crucified, dead and buried. He descended into Hell, The third day he rose again from the dead. He ascended into Heaven, And sitteth on the right hand of God the Father Almighty. From thence he shall come to judge the quick and the dead. I believe in the Holy Ghost, The holy Catholick Churche, The Comunion of Saints, the forgiveness of sins, The resurrection of the body, And the life everlasting. Amen.
From the 1662 Book of Common Prayer.
Is this the God that George Fox believed in?
Can I make a bold assertion and say that most 21st century Australian Quakers do not believe in this God, and that most people would see Quakers as non-theists if a conversation took place. David Boulton says,
Nontheism … is …the absence of any belief in a deity or deities, in the existence of God (where ‘existence’ is understood in a realist, objective sense), and especially belief in one God as creator and supreme ruler. (p.6, Godless for God’s Sake, edited by David Boulton)
Some Quaker nontheists have wholly abandoned ‘God language’ and hope for a progressive relinquishment of such language within the Society. Some choose not to use the word ‘God’ themselves but are happy to “translate” it when it is used by other Friends in written or spoken ministry or in conversation. Some have no problem using traditional Quaker Godspeak – “God”, “that of God”, “the Spirit”, “the divine”, ‘”the inner light” – understanding these hallowed and resonant terms metaphorically, symbolically, poetically, instrumentally, signifying the sum of our human values, the imagined embodiment of our human ideals, the focus of our ultimate concern: no more, but, gloriously, no less than all that makes up the wholly human spirit. (p.7-8, Godless for God’s Sake, edited by David Boulton)
Unfortunately experience is so hard to put into words. Yet we need to use words to communicate. As my husband pointed out to me: trying to describe beautiful music to another person is almost impossible. It has to be experienced. Yet everyone will experience something different. When I first heard Mimi and Rodolfo express their love for each other in La Boheme, tears came to my eyes. Someone else may be left without any emotional reaction, or a different reaction.
Quakers are experimental and experiential. They don’t accept being told, or behaving according to a formula. Quakers are bit like cats. Ever try herding cats?
So what is the problem? Quakers have meetings for “worship”. Some would call them just meetings, or meetings for silence and stillness, or meetings for contemplation and insight. And when you look on the Australian Quaker website, and start reading the material, a different picture is revealed about Quaker belief, at odds with the results of the Quaker survey. ‘God’ language is used that needs explanation for good communication. Making assumptions can lead to big misunderstandings.
For example, at the end of a press release by the YM Clerk, put out after the 2015 YM, it states:
About Quakers: ………Quakers believe everyone is endowed with something of the divine; and one can strengthen awareness of it and obedience to it by silent worship, mutual support and activity together, and by trying to live according to our testimonies……
I believe this statement is not a true reflection of all Quakers in Australia in 2015. If the statement had said: Most Quaker believe….. then it would have used inclusive language and been accurate.
This is the challenge for 21st century Quakerism. How to describe Quakerism that allows for the many colours of belief, at the same time not denying the historical Christian tradition, but using inclusive language that does not exclude those who are non-theist. Advices and Queries is a very useful tool for meditation and reflection, but for many non-theists it has many roadblocks because of the language used and the assumptions made about modern day Quakers.
It is often said that Quakers believe that there is something of God in everyone. They don’t, you know! Many do, but not all. And that is after a conversation to decide what is your experience or definition of God.
What would George Fox, with a 21st century mindset, say about Quakers now? Would he say, “Of course we believe in God – make it very clear to everyone”. (Which God would that be George?) Or would he be saying. “We are many years past the age of Enlightenment. We have scientific discoveries and understanding about the Universe. Update!” In the recent film The Theory of Everything, Stephen Hawking says in one of the opening scenes, to Jane, his future wife, that he is a cosmologist. “What’s cosmology?” she asks, and he responds, “Religion for intelligent atheists.”
How do Quakers now present themselves to the world as people of many colours (beliefs)? How do Quakers speak about themselves to each other? How can a theist and non-theist listen and accept each other, without the fear of change and a loss of historical tradition and heritage?
In particular, the current language, especially in written form, is not inclusive of all Quakers today. Diversity can bring strength, but Quakers must drag themselves into the 21st century, and truly represent the makeup of all members.
In 1656 the elders at Balby released Quakers from complete adherence to original writings, (the letter killeth”), as is seen in other religious traditions, and established the principle of continuing revelation”. The challenge is to make the principles and the practice of early Quakers meaningful to us by using language and practices that are relevant in the context of today’s culture.
I am not rejecting the use of religious language. I am asking for relevant and inclusive language.


Children of the Light
Come in all ages and sizes
One shape does not fit all.
Haiku by Margaret Woodward

Further reading
Books and articles
Bolton David (ed) 2009. Godless for God’s sake. Nontheism in contemporary Quakerism. Dales Historical Monographs; Hobsons Farm, Dent UK;
Epstein, Greg M. 2010 Good without God. What a billion nonreligious people do believe. HarperCollins: New York, NY.
Geering, Lloyd 2002  Christianity without God.  Polebridge Pess, California. 
Vosper, Greta 2012. Amen. What prayer can mean in a world beyond belief. HarperCollins: Toronto;
Maguire, Daniel C. 2014 Christianity without God. Moving beyond the dogmas and retrieving the epic moral narrative. State University of New York Press: Albany, NY.
Harris, Sam 2014. Waking Up. A guide to spirituality without religion. Simon & Schuster: New York, NY
Holloway, Richard 1999.  Godless morality.  Canongate Books, Edinburgh.
Cressin, Os 2014. Quaker and naturalist too. Morning Walk Press: Iowa City, IA.
Raymo, Chet 2008. When God is gone everything is holy. The making of a
religious naturalist. Sorin Books: Notre Dame IN.
Rush, David 2002. They Too are Quakers: A survey of 199 nontheist
Friends. Available at http://universalistfriends.org/pdf/rush.pdf
Wright, Michael (2014). Being Quaker now. A different way of being open
for transformation. Available at: http://www.nontheist-quakers.org.uk/documents/Being_Quaker_now.pdf
Websites
Nontheist Quakers. Nontheist Friends Network for British Quakers of an atheist, agnostic or nontheist persuasion interested in modern theology. http://www.nontheist-quakers.org.uk/index.php
Quaker Universalist Voice. A forum for exploring diverse spiritual paths.
http://universalistfriends.org/
Sea of faith network http://www.sofn.org.uk/ “Exploring and promoting religious faith as human creation”