2020/01/11

the Peace Boat will dock in Port Adelaide on Monday, January 13

RMSANT Clerk

Sat, Jan 4, 9:39 AM (7 days ago)
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We are advised that the Peace Boat will dock in Port Adelaide on Monday, January 13, 2020 • 5:30 PM to 8:00 PM

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The Peace Boat is dropping anchor in five Australian cities this January. Come aboard for a tour of this floating university and participate in an action-based workshop on nuclear issues. Listen, learn, discuss and activate! Whether it’s advocating to your local council, parliamentary representatives or super fund, now is the time to push for meaningful action.
The Port Adelaide edition will explore South Australian campaigns against nuclear waste and uranium mining as well as the movement for the nuclear weapon ban treaty. Your hosts are experienced nuclear-free activists and people directly impacted by the industry. 
The details of the evening workshop are outlined in the attached link.  Aboriginal Elder, Waniwa (Lucy) Lester, whose husband Lester was blinded following the nuclear testing in SA will be attending.

https://actionnetwork.org/events/all-aboard-peace-boat-workshop-in-port-adelaide?source=direct_link&&link_id=2&can_id=0591d301d1f07bd9c597f2d2a52b10cc&email_referrer=email_677908&email_subject=all-aboard-peace-boat-returns

In peace
David Barry (Co-Clerk SANTRM)
0425292288

"이건 아마겟돈"···'기후 재앙' 호주 산불, '기후 자살'은 아닐까 [정리뉴스]



"이건 아마겟돈"···'기후 재앙' 호주 산불, '기후 자살'은 아닐까 [정리뉴스]

"이건 아마겟돈"···'기후 재앙' 호주 산불, '기후 자살'은 아닐까 [정리뉴스]
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기사입력2020.01.10. 오후 6:06
최종수정2020.01.10. 오후 10:44
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원본보기호주 멜버른의 abc뉴스 니콜 애셔가 지난해 12월31일 트위터에 올린 사진. 애셔는 사진에 이렇게 덧붙였다. “이것이 지금 말라쿠타에서 벌어지고 있는 일이다. 엄마와 아이가 보트에 올라타 (불길로부터) 몸을 피했다. 사람들은 ‘시내에서 가스통 폭발하는 소리가 계속 들렸고, 많은 집들이 불에 탔다’고 설명했다.” | 니콜 애셔 트위터 캡처
사람들은 해변으로 달려갔다. 거센 불길이 마을을 덮쳤기 때문이다. 바다로 피신하라는 의미의 사이렌이 요란했고, 가스통들이 터지는 소리가 들렸다. 휴대폰 크기만한 불덩어리가 불쑥 불쑥 떨어졌다. 한낮인데 사방은 검고 붉었다. 불길은 나중엔 해안가까지 ‘진격’했고 일부는 배를 타야 했다. 열흘 전 호주 빅토리아주 말라코오타 해안가 마을에선, 이처럼 4000여명의 주민과 관광객들이 해안으로 달려가는 재난영화 같은 상황이 벌어졌다.

영국 일간 ‘가디언’에 따르면 말라코오타 주민들은 자신이 겪은 상황을 ‘아마겟돈’에 비유했다. 당시 가족들과 함께 배에 올라탔던 에이미 세비지는 BBC 기자에게 이렇게 말했다. “(얼마나 이러고 있어야 하는지) 알 수 없다는 것이 가장 무서웠다”


원본보기지난해 12월 31일 말라코오타 해안가에서 다시 배로 옮겨타 불길로부터 몸을 피한 주민들. 말쿠타|AFP연합뉴스
호주 대륙이 5개월째 불타고 있다. 그저 불길을 잡기 어려운 수준이 아니다. 피난행렬, 붉은 하늘, 군함까지 동원한 구조, 농장과 집을 지키려다가 사망한 사람들…. 호주의 시민들은 지금 ‘기후재앙’에 직면했다.

호주는 광활한 산림과 초목, 코알라와 캥거루를 연상시키는 국가이지만 실은 화석연료를 가장 많이 쓰는 나라 중 하나다. 소설가 리처트 플래너건은 뉴욕타임즈에 이렇게 기고했다. “지금 호주는 기후자살을 하고 있다(기고문 제목)” 기후변화를 외면한 응분의 대가를 치르고 있는 것 아니냐는 얘기다.

호주는 2016년 비영리단체들로부터 ‘기후악당국 4개국’ 중 한곳으로 지목됐는데 당시 이름을 나란히 올린 국가가 바로 한국이다. 지금도 호주나 한국이나 모두 기후대응 불량국가다. 독일 민간연구소 ‘저먼 와치’가 온실가스 배출량과 정부 에너지 정책 등을 반영해 내놓은 ‘기후변화대응지수’ 순위를 보면 58개국 중 호주는 53번째, 한국은 55번째다. 지금 한국사회가 호주에 벌어진 기후위기를 심각하게 받아들여야 하는 이유다. 호주 산불에 대해 우리가 알아야 할 것들을 정리했다.
원본보기호주 뉴사우즈웨일스주(NSW)의 나우라 지역에서 지난달 31일(현지시간) 현지 소방관들이 나무에 붙은 불을 끄기 위해 물을 뿌리고 있다. 나우라|AFP연합뉴스
■피해 동물 10억 마리… 일부는 멸종 위기에

호주 산불의 심각성을 가장 극명하게 보여주는 숫자는 ‘10억마리’라는, 헤아리기도 힘든 수준의 피해동물 규모다. 인간은 도망칠 수 있었지만 야생동물들은 불에 무방비로 노출됐다. 동물 10억마리가 피해를 입었을 것이란 추정은 시드니대 생태학자 크리스토머 딕먼이 내놓은 것으로 그는 이달 초까지만 해도 5억마리로 파악을 하고 있었다. 하지만 불이 호주 뉴사우즈웨일즈(NSW)주에서 빅토리아주로 번지며 추정치를 대폭 늘릴 수 밖에 없었다.

그러나 이마저도 정확한 규모가 아니다. 산불이 완전히 잡히기 전까지는 얼마나 많은 동물이 죽었는지 정확히 조사할 방법이 없다. 또 박쥐를 제외한 새와 파충류, 포유류를 포함하는 대신 곤충, 개구리 등은 제외돼 실제 숫자는 훨씬 많을 것으로 추정된다.


원본보기지난 5일 호주 뉴사우즈웨일스주(NSW)의 코바고 지역의 한 농장. 코바고|로이터연합뉴스
특히 호주의 상징인 코알라의 경우 산불 발생 이후 8000마리 넘게 목숨을 잃었다. 서식지의 80%가 파괴돼 전문가들은 코알라가 ‘기능적 멸종’ 상태에 들어갔다고 보고 있다. 기능적 멸종 상태는 특정 종의 개체 수가 너무 줄어 더 이상 생태계에서 역할을 하지 못하면서 장기적 생존 가능성이 낮다는 뜻이다. 코알라 외에 주 남동부에만 서식하는 회색머리날여우박쥐와 캥거루섬에서만 사는 유대류 동물 두나트도 떼죽음을 당했다. 가축도 예외는 아니다. 당국은 소 10만 마리가 이번 산불에 목숨을 잃을 것이라고 보고 있다. 송아지에게 젖을 먹이기를 멈춘 젖소가 늘었다는 보고도 나온다.


원본보기지난해 12월22일 호주 커들리 크릭 지역에서 코알라가 구조되는 모습. 물을 급하게 마시고 있다. 커들크릭|AP연합뉴스
전문가들은 이번 산불로 대륙 내 생물다양성이 파괴될 것을 우려한다. 호주는 세계 최대 생물다양성 중심지 중 하나다. 수백만 년 이상 고립돼 인간의 영향 없이 동물 진화가 이뤄지면서 독특한 생태계가 형성됐다. 약 244종의 포유류가 오직 호주에서만 서식한다. 호주 뉴잉글랜드대 생태학자 마누 손더스는 “숲에는 수백만의 개체가 있고, 수백 종의 생물들이 서로 의지해 살고 있다. 이것은 마치 사슬의 연결고리와 같아서 한 종을 잃으면 이와 연결된 다른 종들도 잃게 된다”고 말했다. 실제 보호식물이 사라진 일부 지역에서는 두나트 등 작은 동물들이 여우 등에 의해 희생되고 있다.


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호주에선 자원봉사자들이 나서서 불길에 갇힌 코알라를 구해내고 있다. 사진은 다친 코알라를 돌보고 있는 모습. 캥거루섬|EPA연합뉴스
호주 국립대학의 생태학자 사라 레지 또한 “수백 종의 생물이 이 산불의 영향을 받았다. 그 중에는 수십 종의 멸종위기종이 포함돼있다. 이 사건으로 인해 일부가 멸종 위기에 처할 것이며, 멸종되지 않는다 하더라도 이것은 그들에게 ‘끝의 시작’이 될 것”이라고 경고했다.

한편 덥고 건조한 날씨까지 이어지면서 소방당국은 불길을 잡는 데 어려움을 겪고 있다. 기상당국은 3월까지 평균보다 더 덥고 건조한 날씨가 계속돼 사태가 더 악화될 가능성이 있다고 보고 있다. 셰인 피츠시몬스 NSW주 산불방재청(RFS)장 또한 2월이 돼야 화재에 영향을 미칠 만큼 비가 내릴 것이라고 경고했다.

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원본보기지난해 12월31일 위성사진으로 본 호주 산불 모습. AP연합뉴스

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■왜 산불이 계속되나…기후변화에 의한 극강의 ‘고온건조’

호주에서 대규모 산불이 장기화되고 있는 것은 ‘이상기후’ 때문일 가능성이 높다. 호주는 현재 여름철이고 이 시기 원래 덥고 건조했지만, 최근에는 이례적인 수준의 고온건조함이 계속되고 있다. 불 나기 쉽고 끄기는 어려운 기후가 형성된 것이다. 호주와 맞닿은 인도양 해수면 온도의 변화, 약화된 남극진동 등 호주를 고온건조하게 만든 요인들에 대해 학자들은 기후변화와 관련이 있다는 분석을 내놓고 있다.


원본보기호주 기상청의 인도양 다이폴에 관한 설명 | 호주 기상청 유튜브 캡처
호주 대륙의 ‘건조함’를 심화시킨 요소 중 하나는 ‘인도양 다이폴(인도양 쌍극자·Indian Ocean Dipole)’이다. 인도양 다이폴은 인도양 동·서부의 수온이 주기적으로 바뀌는 현상을 말하는데 ‘양의 주기’에 들어서면 인도양 서부의 수온이 오른다. 이때 인도양 동부에 위치한 호주대륙에선 전국이 바짝 마르고 비가 거의 오지 않는다. 공기 중 수분이 인도양의 뜨거운 쪽으로 빨려들어가기 때문이다.

과학자들에 따르면 인도양 다이폴 현상은 최근 더 빈번해지고 심해졌는데, 그 이유로 지구온난화가 지목되고 있다. 미국의 해양과학자 캐롤라인 우멘호퍼는 지난해 11월 ‘가디언’지에 “지구가 뜨거워진 지난 50년 동안 인도양 다이폴이 더 일상화됐다는 연구결과가 있다”고 설명했다. 지난해 250만명이 침수 피해를 입은 아프리카의 대규모 홍수 역시 ‘인도양 다이폴’ 때문이라는 분석이 나온다. 홍수가 일어난 아프리카 지역들은 인도양 동부에 있다.


원본보기호주 기상청의 남극진동 관련 현상에 관한 설명 | 호주 기상청 유튜브 캡처
호주 산불을 악화시킨 또다른 요인은 ‘남극진동’이다. 남극과 북극에는 이곳의 찬 바람이 중위도 지역으로 흘러내려오지 못하게 하는 ‘바람 장막’이 띠의 형태로 둘러져 있는데, 이 장막의 세기가 주기적으로 달라지기 때문에 ‘진동’이라 부른다. (북극진동이 약화되면 한국엔 혹독한 추위가 몰려온다.)

바람 장막 반경이 줄어드는 남극진동 '음의주기'가 오면 호주 대륙은 뜨겁고 건조해진다. 멜버른 모나시대학 ARC기후변화센터 연구팀이 지난 37년간의 기후자료를 분석해 보니 남극진동이 약해질 때 호주 대륙의 고온·건조한 정도는 4~8배 심해졌다고 한다.

올해 남극진동의 세기는 약해졌는데, 그 결과는 극단적으로 나타났다. 여름 ‘초입’이었던 지난해 12월17일 호주의 전국 평균 기온은 섭씨 40.8도로 나타나 최고 기록을 경신했다. 그런데 이 기록은 다음날인 18일 곧바로 깨졌다. 그날의 전국 평균 기온은 41.8도였다. 호주의 뉴사우스웨일즈주립대 사라 퍼킨스 커크패트릭 교수는 미국 온라인 매체 ‘복스’와의 인터뷰에서 “기후변화가 아니라면 이렇게 심각한 고온 현상이 나타날 가능성은 아주 낮다”고 말했다. 최근 수년간의 극심한 더위 때문에 호주의 평균기온이 1910년보다 1도 올랐을 정도다(호주 기상청의 2018년 보고서).

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호주 뉴사우즈웨일스주(NSW)에서 산불 관련 기부 활동하고 있는 한 봉사자가 지난 5일(현지시간)물 확보의 어려움을 토로하며 눈물을 보이고 있다. 코바고|로이터연합뉴스

아직도 한가한 호주 정부

호주 정부는 이번 산불이 ‘기후 재앙’임을 외면하고 있다. 스콧 모리슨 총리는 산불과 기후변화의 연관성을 줄곧 부인해왔다. 지난해 11월 모리슨 총리는 둘 사이의 인과관계를 묻는 취재진 질문에 “오늘은 목숨을 잃은 사람들과 가족에 대한 생각 뿐”이라며 답변을 피했다. 마이클 맥코맥 부총리는 같은 질문에 “미쳐날뛰는 도심지의 좌파들(의 주장)”이라고 응수했다.

정부의 태도에 여론이 들끓었다. 모리슨 총리는 산불 발생 6개월 만인 지난달 12일 결국 기후변화가 산불의 원인 중 하나라고 인정했다. 그는 이날 기자회견에서 “이번 산불과 관련된 많은 기여 요인이 있다”며 “우리 모두 기후변화가 다른 요소와 함께 오늘날 일어난 일(산불)에 기여한 것을 알고 있다”고 했다. 그러면서도 “가뭄은 분명한 요인 중 하나이고, 가장 큰 것은 건조한 덤불”이라고 강조했다.

모리슨 총리는 왜 기후변화를 말하지 않을까. 지난해 11월 모리슨 총리의 발언에서 힌트를 얻을 수 있다. 당시 그는 기후변화 관련 집회를 금지해야 한다며 “그들이 이 나라의 광업에 해를 입히고 있다”고 말했다.


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호주 시민들이 지난달 19일(현지시간) 시드니에서 산불 사태 중 휴가를 떠난 스콧 모리슨 총리에게 항의하며 시위를 벌이고 있다. 시드니|EPA연합뉴스
호주는 현재 세계 최대 석탄 수출국이다. 호주가 수출하는 화석 연료의 온실가스 배출량은 전세계 배출량의 약 7%를 차지한다. 전문가들은 호주의 석탄산업이 기후변화를 앞당기고 있다며 석탄 의존도를 낮춰야 한다고 주장해왔다. 사상 최악의 산불이 발생한 이후 이 같은 목소리가 더 커졌다. 그러나 석탄 산업의 강력한 지지자인 모리슨 총리는 적극 방어에 나서고 있다. 그는 최근 한 방송에서 “전통적인 산업에서 벗어나 수천 명의 호주인들의 일자리를 빼앗는 일은 하지 않을 것”이라고 말했다. 호주 정부에 따르면 호주 석탄산업에 종사하고 있는 인구는 약 3만8000명이다.

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온실가스 배출량, 에너지 사용량, 기후변화 대응 정책 등을 종합한 ‘기후변화 대응지수’ 순위상 최하위국들. 꼴찌(61위)는 ‘미국’이고 호주는 56위, 한국은 58위다. (1~3위는 해당되는 국가가 없다) |GermanWatch 기후변화대응지수(CCPI) 홈페이지 캡처


그러는 사이 호주의 상황은 급속도로 나빠졌다. 지난달 초 발표된 ‘기후변화대응지수(CCPI) 2020’에서 호주는 전체 58개 국가 중 최하위 수준인 53번째에 이름을 올렸다. 한국은 55번째다. (순위로는 호주·한국 각각 56위, 58위다. 그러나 1~3위에는 해당하는 국가가 없다.)

호주 정부는 오는 2030년까지 온실가스 배출량을 2005년 수준보다 26~28% 줄일 것을 목표로 하고 있다. 전문가들은 그러나 이 수치가 파리기후협정의 목표 달성에 충분하지 않다고 주장한다.

가디언은 “2013년부터 호주 총리와 그 전임자들은 기후변화와 악화되는 산불 간 관련성을 지적하는 최소 18개 이상의 전문가 경고를 받았지만, 모두 무시했다”며 “모리슨 총리와 다른 정치인들은 기후 비상사태를 초래하는 배기가스 감소 조치를 취하지 않았을 뿐 아니라 예측된 재난적 상황에 적절하게 준비하지 못한 것이 분명하다”고 전했다.


원본보기지난해 12월31일 시드니에서 진행된 ‘불꽃놀이’ . 산불 재난이 계속되고 있음에도 정부가 불꽃놀이를 실시해 비판 여론이 일었다. 시드니|EPA연합뉴스
여기에 정부와 정치 지도자들의 안이함은 기름을 부었다. 모리슨 총리는 지난달 크리스마스 휴가를 하와이에서 보내다 여론의 뭇매를 맞고 급히 귀국했다. 그는 “끔찍한 산불로 피해를 본 호주인 누구든지 나의 휴가 때문에 불쾌해졌다면 깊이 유감”이라며 사과 성명을 발표했다. 야당인 노동당의 대표는 지난달 탄광마을을 찾아 석탄산업에 대한 지지를 표명했고, 최대 도시 시드니 정부는 “이럴 때가 아니다”라는 반대 여론에도 새해맞이 불꽃축제를 강행했다.

민심은 돌아서고 있다. 지난 2일 모리슨 총리는 산불 피해 현장인 NSW주의 한 마을을 찾았다 조롱과 야유를 받고 쫓기듯 현장을 떠났다. 주민들은 “당신은 아웃” “여기서 표를 얻을 생각 하지도 마, 이제 보수당에 표를 주지 않을 것”이라고 반응했다.


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재앙급 화재 중 미 하와이로 휴가를 가버린 스콧 모리슨 총리를 풍자하는 ‘밈’ . 휴양지에서 쓰는 화관을 쓰고 옷차림 역시 하와이풍이다.

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최민지·송윤경 기자 ming@kyunghyang.com

Why Australia Is Burning by Ramesh Thakur - Project Syndicate



Why Australia Is Burning by Ramesh Thakur - Project Syndicate
Why Australia Is Burning
Jan 9, 2020 RAMESH THAKUR

Many commentators have responded to Australia's severe bushfire season by sounding the alarm about global warming. But while climate volatility certainly poses a threat to Australia, the more immediate cause of this year's massive fires is poor land and forest management.

https://www.project-syndicate.org/commentary/australia-bushfires-2020-by-ramesh-thakur-2020-01?fbclid=IwAR1HhrVCPHM3rzhPgxQDoFCpW4WtoQkglQ9-ci_6aFpRpuhe9hxtjQNvqck





CANBERRA – Owing to the smoke from nearby wildfires, Canberra this month has had the world’s worst air-quality index, with readings 20 times above the official hazardous threshold. The city also recently experienced its hottest day on record (111°F/44°C). Meanwhile, Delhi had its coldest December day on record. Both are evidence of growing climate volatility, confirming the reality of global warming.

In assigning blame for the blackened skies and burning landscapes of Australia’s southern summer, however, some critics – including the editorial board of the Financial Times – have lazily pointed a finger at climate denialism. Australian Prime Minister Scott Morrison has been criticized vehemently not just for his slowness to help fire-ravaged communities, but also for attempting to enjoy a family vacation (since aborted) in Hawaii.

Anger on the part of bushfire victims – including a woman who refused to shake Morrison’s hand – is understandable. But much of the broader criticism is misplaced, and reveals a willful ignorance of Australia’s long history with bushfires. Those who have rushed to condemn Morrison’s government have downplayed the failings of state governments, some of which are alleged to have prioritized the transition to renewable energy over prudent forest-management practices.

Moreover, the armchair critics have chosen to disregard the long lead times between greenhouse-gas (GHG) emissions and climate change, and to overstate what we know about the links between global warming and specific weather events.

In its relatively short history as a nation-state, Australia has suffered through several heat waves and fire seasons far deadlier than the current one. In January 1896, 200 people died in the space of three weeks from heat- and fire-related causes; and in January 1939, 71 people died just in the state of Victoria.

Australia’s aboriginal communities, meanwhile, have been living with the continent’s harsh climate and terrain for tens of thousands of years. Contrary to earlier myths, recent research on these societies’ sophisticated land- and bush-management practices show that fire plays an important role in forest regeneration.


For example, the Queensland-based fire researcher Christine Finlay has long warned that reduced burning of fuel loads (the dry, combustible wood that builds up on forest floors) during the winter could increase the frequency of firestorms in the summer. Finlay, who studied the history of bushfires from 1881 to 1981 for her PhD, shows that bushfire-reduction operations since 1919 have been departing from traditional indigenous practices such as low-intensity cool-weather burning. And, according to her data, there is a direct correlation between the increased frequency and size of fires since 1919 and the accumulation of catastrophic levels of fuel load.

Controlled burning – which is conducted over large areas and under favorable wind and temperature conditions – is cheap and highly effective in reducing the incidence of bushfires as well as the likelihood that they will spread uncontrollably. And, unlike drastic efforts to reduce GHG emissions, it does not threaten livelihoods and living standards. “For years,” Finlay recently told The Australian, “I energetically sent this predictive model to government agencies, in particular bushfire services, the media, coronial and parliamentary inquiries, and so on. Horribly ignored, it proved horribly accurate.”

Why were these warnings ignored? The reason, one suspects, is that the traditional, commonsense approach to managing the problem is not as sexy as high-profile climate activism.

Of course, bushfires have both structural and direct causes. Australia’s average surface temperature has increased by about 1.5°C since the early 1900s. On a hot continent dominated by dry eucalypt landscape, anthropogenic global warming has aggravated the background conditions for fires, which now occur more often, in more places, and for longer periods. The 2019-2020 summer fire season started unseasonably early in November.

But the precise relationship between local weather patterns and global warming is unclear, and current climate conditions cannot be attributed to current emissions, which will have their full effect not this year but decades from now. Moreover, the Intergovernmental Panel on Climate Change finds only limited evidence of direct links between human-induced climate change and droughts, bushfires, floods, and hurricanes. Even if Australia had achieved net carbon neutrality in 2019, it would have suffered through the same fire season. Of course, to avert a crisis in several decades’ time, action must be taken now.

Still, there are some things the Australian federal and state governments can do to reduce the current fire toll. Fire-management authorities should identify the direct causes of individual fires, educate the public on the risks, and track down and prosecute arsonists. In 2019, 183 people were charged with deliberately lighting fires.

More broadly, Australia needs better land- and fuel-load-management practices, and more funding for firefighting services. One hopes that the inquiry commission that Morrison is contemplating will help to evaluate whether state and local governments have carried out controlled burning of fuel loads in national parks over the past few seasons, and ascertain if this would have helped to reduce the spread and intensity of the fires.

To the extent that climate policies would help lower the risks of bushfires, they must be implemented at the global level. Australia accounts for less than 1.2% of the world’s carbon dioxide emissions. The big four emitters are China (27.21%), the United States (14.58%), India (6.82%), and Russia (4.68%). Yet, given Australia’s exceptional exposure to the risk of bushfires, its government should be leading the effort to negotiate binding emissions-reduction targets globally.

Instead, Australia has been a climate laggard. Like former Prime Minister Tony Abbott’s government, which often gave climate deniers a nudge and a wink, the Morrison government lacks the credibility or moral authority to press for stronger climate action by others. Morrison cannot be blamed entirely for this fire season. But, having taken a page out of US President Donald Trump’s anti-globalist playbook, he should not be surprised to find himself on the receiving end of criticism.



RAMESH THAKUR


13 Commentaries

Ramesh Thakur, a former United Nations assistant secretary-general, is Emeritus Professor at the Crawford School of Public Policy, Australian National University. He is the author of The United Nations, Peace and Security: From Collective Security to the Responsibility to Protect.

2020/01/10

Creed - Wikipedia

Creed - Wikipedia



Creed


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Icon depicting Emperor Constantine (center) and the Fathers of the First Council of Nicaea (325) as holding the Niceno-Constantinopolitan Creed of 381
creed (also known as a confessionsymbol, or statement of faith) is a statement of the shared beliefs of (an often religious) community in the form of a fixed formula summarizing core tenets.
The earliest creed in Christianity, "Jesus is Lord", originated in the writings of Saint Paul.[1] One of the most widely used creeds in Christianity is the Nicene Creed, first formulated in AD 325 at the First Council of Nicaea. It was based on Christian understanding of the Canonical Gospels, the letters of the New Testament and to a lesser extent the Old Testament. Affirmation of this creed, which describes the Trinity, is generally taken as a fundamental test of orthodoxy for most Christian denominations.[2] The Apostles' Creed is also broadly accepted. Some Christian denominations and other groups have rejected the authority of those creeds.
Muslims declare the shahada, or testimony: "I bear witness that there is no god but (the One) God (Allah), and I bear witness that Muhammad is God's messenger."[3]
Whether Judaism is creedal has been a point of some controversy. Although some say Judaism is noncreedal in nature, others say it recognizes a single creed, the Shema Yisrael, which begins: "Hear, O Israel: the LORD our God, the LORD is one."[4]

Terminology[edit]

The word creed is particularly used for a concise statement which is recited as part of liturgy. The term is anglicized from Latin credo "I believe", the incipit of the Latin texts of the Apostles' Creed and the Nicene Creed. A creed is sometimes referred to as a symbol in a specialized meaning of that word (which was first introduced to Late Middle English in this sense), after Latin symbolum "creed" (as in Symbolum Apostolorum = "Apostles' Creed"), after Greek symbolon "token, watchword".[5]
Some longer statements of faith in the Protestant tradition are instead called "confessions of faith", or simply "confession" (as in e.g. Helvetic Confession). Within Evangelicalism, the terms "doctrinal statement" or "doctrinal basis" tend to be preferred. Doctrinal statements may include positions on lectionary and translations of the Bible, particularly in fundamentalist churches of the King James Only movement.
The term creed is sometimes extended to comparable concepts in non-Christian theologies; thus the Islamic concept of ʿaqīdah (literally "bond, tie") is often rendered as "creed".

Christian creeds[edit]

Several creeds have originated in Christianity.
  • 1 Corinthians 15, 3–7 includes an early creed about Jesus' death and resurrection which was probably received by Paul. The antiquity of the creed has been located by most biblical scholars to no more than five years after Jesus' death, probably originating from the Jerusalem apostolic community.[6]
  • The Old Roman Creed is an earlier and shorter version of the Apostles' Creed. It was based on the 2nd century Rules of Faith and the interrogatory declaration of faith for those receiving baptism, which by the 4th century was everywhere tripartite in structure, following Matthew 28:19.
  • The Apostles' Creed is widely used by most Christian denominations for both liturgical and catechetical purposes.
  • The Nicene Creed reflects the concerns of the First Council of Nicaea in 325 which had as their chief purpose to establish what Christians believed.[7]
  • The Chalcedonian Creed was adopted at the Council of Chalcedon in 451 in Asia Minor. It defines that Christ is 'acknowledged in two natures', which 'come together into one person and hypostasis'.
  • The Athanasian Creed (Quicumque vult) is a Christian statement of belief focusing on Trinitarian doctrine and Christology. It is the first creed in which the equality of the three persons of the Trinity is explicitly stated and differs from the Nicene and Apostles' Creeds in the inclusion of anathemas, or condemnations of those who disagree with the Creed.
  • The Tridentine Creed was initially contained in the papal bull Iniunctum Nobis, issued by Pope Pius IV on November 13, 1565. The creed was intended to summarize the teaching of the Council of Trent (1545–1563).
  • The Maasai Creed is a creed composed in 1960 by the Maasai people of East Africa in collaboration with missionaries from the Congregation of the Holy Ghost. The creed attempts to express the essentials of the Christian faith within the Maasai culture.
  • The Credo of the People of God is a profession of faith that Pope Paul VI published with the motu proprio Solemni hac liturgia of 30 June 1968. Pope Paul VI spoke of it as "a profession of faith, ... a creed which, without being strictly speaking a dogmatic definition, repeats in substance, with some developments called for by the spiritual condition of our time, the creed of Nicea, the creed of the immortal tradition of the holy Church of God."

Christian confessions of faith[edit]

Protestant denominations are usually associated with confessions of faith, which are similar to creeds but usually longer.

Christians without creeds[edit]

Some Christian denominations, and particularly those descending from the Radical Reformation, do not profess a creed. This stance is often referred to as "non-creedalism". The Religious Society of Friends, also known as the Quakers, consider that they have no need for creedal formulations of faith. The Church of the Brethren and other Schwarzenau Brethren churches also espouse no creed, referring to the New Testament, as their "rule of faith and practice."[12] Jehovah's Witnesses contrast "memorizing or repeating creeds" with acting to "do what Jesus said".[13] Unitarian Universalists do not share a creed.[14]
Many evangelical Protestants similarly reject creeds as definitive statements of faith, even while agreeing with some creeds' substance. The Baptists have been non-creedal "in that they have not sought to establish binding authoritative confessions of faith on one another".[15]:111 While many Baptists are not opposed to the ancient creeds, they regard them as "not so final that they cannot be revised and re-expressed. At best, creeds have a penultimacy about them and, of themselves, could never be the basis of Christian fellowship".[15]:112 Moreover, Baptist "confessions of faith" have often had a clause such as this from the First London (Particular) Baptist Confession (Revised edition, 1646):
Also we confess that we now know but in part and that are ignorant of many things which we desire to and seek to know: and if any shall do us that friendly part to show us from the Word of God that we see not, we shall have cause to be thankful to God and to them.
Similar reservations about the use of creeds can be found in the Restoration Movement and its descendants, the Christian Church (Disciples of Christ), the Churches of Christ, and the Christian churches and churches of Christ. Restorationists profess "no creed but Christ".[16]
Bishop John Shelby Spong, retired Episcopal Bishop of Newark, has written that dogmas and creeds were merely "a stage in our development" and "part of our religious childhood." In his book, Sins of the Scripture, Spong wrote that "Jesus seemed to understand that no one can finally fit the holy God into his or her creeds or doctrines. That is idolatry."[17]
Many people said (the Apostles Creed), but they understood what it was saying and what they meant by that quite differently. No matter how hard they tried, they could not close out this perennial debate. They cannot establish a consensus and they could not agree on the meaning of that phrase which had been once "delivered to the saints." It did not occur to these people that the task they were trying to accomplish was not a human possibility, that the mystery of God, including the God they believed they had met in Jesus, could not be reduced to human words and human concepts or captured inside human creeds. Nor did they understand that the tighter and more specific their words became, the less they would achieve the task of unifying the church. All creeds have ever done is to define those who are outside, who were not true believers; and thus their primary achievement has been to set up eternal conflict between the "ins" and the "outs," a conflict that has repeatedly degenerated into the darkest sort of Christian behavior, including imperialism, torture, persecution, death and war.[18]
In the Swiss Reformed Churches, there was a quarrel about the Apostles' Creed in the mid-19th century. As a result, most cantonal reformed churches stopped prescribing any particular creed.[19]

The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints[edit]

Within the sects of the Latter Day Saint movement, the Articles of Faith are a list composed by Joseph Smith as part of an 1842 letter sent to "Long" John Wentworth, editor of the Chicago Democrat. It is canonized with the "Bible", the "Book of Mormon", the "Doctrine & Covenants" and Pearl of Great Price, as part of the standard works of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
Creedal works include:

Jewish creed[edit]

Whether Judaism is creedal in character has generated some controversy. Rabbi Milton Steinberg wrote that "By its nature Judaism is averse to formal creeds which of necessity limit and restrain thought" and asserted in his book Basic Judaism (1947) that "Judaism has never arrived at a creed." The 1976 Centenary Platform of the Central Conference of American Rabbis, an organization of Reform rabbis, agrees that "Judaism emphasizes action rather than creed as the primary expression of a religious life."
Others,[who?] however, characterize the Shema Yisrael[Deut. 6:4] as a creedal statement in strict monotheism embodied in a single prayer: "Hear O Israel, the Lord is our God, the Lord is One" (Hebrewשמע ישראל אדני אלהינו אדני אחד‎; transliterated Shema Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Echad).
A notable statement of Jewish principles of faith was drawn up by Maimonides as his 13 Principles of Faith.[20]

Islamic creed[edit]

The shahada, the two-part statement that "There is no god but God; Muhammad is the messenger of God" is often popularly called "the Islamic creed" and its utterance is one of the "five pillars".[21]
In Islamic theology, the term most closely corresponding to "creed" is ʿaqīdah (عقيدة) The first such creed was written as "a short answer to the pressing heresies of the time" is known as Al-Fiqh Al-Akbar and ascribed to Abū Ḥanīfa.[22][23][23] Two well known creeds were the Fiqh Akbar II[24] "representative" of the al-Ash'ari, and Fiqh Akbar III, "representative" of the Ash-Shafi'i.[22]
Iman (Arabicالإيمان‎) in Islamic theology denotes a believer's religious faith .[25][26] Its most simple definition is the belief in the six articles of faith, known as arkān al-īmān.
  1. Belief in God
  2. Belief in the Angels
  3. Belief in Divine Books
  4. Belief in the Prophets
  5. Belief in the Day of Judgment
  6. Belief in God's predestination

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Harn, Roger van (2004). Exploring and Proclaiming the Apostles' Creed. A&C Black. p. 58. ISBN 9780819281166.
  2. ^ Johnson, Phillip R. "The Nicene Creed." Archived 2009-03-14 at the Wayback MachineAccessed 17 May 2009
  3. ^ "Proclaiming the Shahada is the First Step Into Islam." Archived 2009-03-03 at the Wayback Machine Islamic Learning Materials. Accessed: 17 May 2009. See also "The Shahada, or Shahāda / kalimatu-sh-shahādah / kelime-i şehadet." A. Ismail Mohr. Accessed: 28 May 2012
  4. ^ Deut 6:4
  5. ^ Justo L. Gonzalez, The Story of Christianity, 2nd ed., Vol. 1, p. 77.
  6. ^ see Wolfhart Pannenberg, Jesus—God and Man translated Lewis Wilkins and Duane Pribe (Philadelphia: Westminster, 1968) p. 90; Oscar Cullmann, The Early church: Studies in Early Christian History and Theology, ed. A. J. B. Higgins (Philadelphia: Westminster, 1966) p. 66; R. E. Brown, The Virginal Conception and Bodily Resurrection of Jesus (New York: Paulist Press, 1973) p. 81; Thomas Sheehan, First Coming: How the Kingdom of God Became Christianity (New York: Random House, 1986) pp. 110, 118; Ulrich Wilckens, Resurrection translated A. M. Stewart (Edinburgh: Saint Andrew, 1977) p. 2; Hans Grass, Ostergeschen und Osterberichte, Second Edition (Gottingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1962) p. 96; Grass favors the origin in Damascus.
  7. ^ Kiefer, James E. "The Nicene Creed." Archived 2009-03-14 at the Wayback MachineAccessed 17 May 2009
  8. ^ "The Belgic Confession". Reformed.org. Retrieved 2013-01-23.
  9. ^ "Guido de Bres". Prca.org. 2000-04-20. Retrieved 2013-01-23.
  10. ^ "The Savoy Declaration 1658 – Contents". Reformed.org. Retrieved 2013-01-23.
  11. ^ "Confession of Faith of the Calvinistic Methodists or Presbyterians of Wales". Archived from the original on 2018-07-06. Retrieved 2013-07-18.
  12. ^ Martin, Harold S.: "Forward", "Basic Beliefs Within the Church of the Brethren".
  13. ^ "Creeds—Any Place in True Worship?", Awake!, October 8, 1985, ©Watch Tower, page 23, "The opening words of a creed invariably are, “I believe” or, “We believe.” This expression is translated from the Latin word “credo,” from which comes the word “creed.” ...What do we learn from Jesus’ words? That it is valueless in God’s eyes for one merely to repeat what one claims to believe. ...Thus, rather than memorizing or repeating creeds, we must do what Jesus said"
  14. ^ Maxwell, Bill. "Leading the Unitarian Universalist Association, a faith without a creed." St. Petersburg Times. Apr 11, 2008
  15. Jump up to:a b Avis, Paul (2002) The Christian Church: An Introduction to the Major Traditions, SPCK, London, ISBN 0-281-05246-8
  16. ^ Scott, Harp. "George A. Klingman"Restoration History. Buford Church of Christ. Retrieved 2015-09-19.
  17. ^ p. 227
  18. ^ Spong, John S. The sins of Scripture. HarperCollins, 2005. ISBN 978-0-06-076205-6, p. 226
  19. ^ Rudolf Gebhard: Apostolikumsstreit in GermanFrench and Italian in the online Historical Dictionary of Switzerland, 2011-01-27.
  20. ^ "Maimonides' Principles: The Fundamentals of Jewish Faith", in The Aryeh Kaplan Anthology, Volume I, Mesorah Publications, 1994
  21. ^ "Islam Guide: What Are the Five Pillars of Islam?"www.islam-guide.com. Retrieved 2017-02-03.
  22. Jump up to:a b Glasse, Cyril (2001). New Encyclopedia of Islam (Revised ed.). Rowman & Littlefield Publishers. p. 105.
  23. Jump up to:a b Abu Hanifah An-Nu^man. "Al- Fiqh Al-Akbar" (PDF). aicp.org. Retrieved 14 March2014.
  24. ^ "Al-Fiqh Al-Akbar II With Commentary by Al-Ninowy". Archived from the original on 2014-03-15. Retrieved 2017-09-08.
  25. ^ Farāhī, Majmū‘ah Tafāsīr, 2nd ed. (Faran Foundation, 1998), 347.
  26. ^ Frederick M. Denny, An Introduction to Islam, 3rd ed., p. 405

Further reading[edit]

  • Christian Confessions: a Historical Introduction, [by] Ted A. Campbell. First ed. xxi, 336 p. Louisville, Ky.: Westminster/John Knox Press, 1996. ISBN 0-664-25650-3
  • Creeds and Confessions of Faith in the Christian Tradition. Edited by Jaroslav Pelikan and Valerie Hotchkiss. Yale University Press 2003.
  • Creeds in the Making: a Short Introduction to the History of Christian Doctrine, [by] Alan Richardson. Reissued. London: S.C.M. Press, 1979, cop. 1935. 128 p. ISBN 0-334-00264-8
  • Ecumenical Creeds and Reformed Confessions. Grand Rapids, Mich.: C.R.C. [i.e. Christian Reformed Church] Publications, 1987. 148 p. ISBN 0-930265-34-3
  • The Three Forms of Unity (Heidelberg Catechism, Belgic Confession, [and the] Canons of Dordrecht), and the Ecumenical Creeds (the Apostles' Creed, the Athanasian Creed, [and the] Creed of Chalcedon). Reprinted [ed.]. Mission Committee of the Protestant Reformed Churches in America, 1991. 58 p. Without ISBN

External links[edit]