2020/10/18

라자요가 명상 | brahmakumaris

라자요가 명상 | brahmakumaris


라자요가 명상이란?



명상은 내면으로 떠나는 여행이며, 자신을 재발견하는 여정이다. 명상은 바쁜 일상에서 벗어나, 고요한 사색과 침묵 속에 앉아서 내 존재의 중심으로 다시 돌아갈 수 있는 시간을 갖는 것이다. 현대인의 삶은 그 어느 때보다도 바쁘게 돌아가고 있고 그로 인해 우리는 우리의 내면의 평화와 힘을 경험할 시간을 갖지 못하고 있다. 안정되어 있지 못할 때, 우리의 의식은 여기저기로 분산되며 그 때부터 우리는 스트레스와 갑갑함을 느끼기 시작한다. 점점 시간이 지나면서 이러한 느낌들은 우리를 신체적, 감정적, 정신적으로 병들게 하여 균형을 잃게 만드는 원인이 된다.


라자요가 명상은 남녀노소 누구나 경험할 수 있는 명상법이다. 이 명상법은 특정한 의식이나 만트라 없이 언제 어디서나 할 수 있다. 라자요가 명상은 “눈을 뜨고” 명상을 하기 때문에 하루 중 언제나 수련할 수 있으며, 단순하고 쉬운 명상법이다. 명상은 일상적인 의식을 넘어 존재의 상태에 머무는 연습이다. 이 영적인 의식은 우리에게 부정적이거나 낭비적인 생각 대신에 긍정적인 생각을 선택할 수 있는 힘을 준다. 그러면 우리는 상황에 대해 그저 반응하기보다는 적절하게 대처할 수 있게 된다. 그러면 우리는 좀 더 조화로운 삶을 살게 되며, 행복하고 건강한 대인 관계를 맺음으로써 긍정적인 방식으로 자기 삶을 변화시키게 된다.

어떻게 명상하는가?

라자요가 명상은 ‘쉬운 라자요가’라 불릴 정도로 쉬운 명상법이다. 그러나 시작을 하려면 설명이 필요하다. 여기에 라자요가 명상을 따라 할 수 있는 간단한 5 단계를 소개한다. 이 방법을 따라 하다 보면 머지 않아 생각 하나만으로 단번에 고요한 내면의 정적 속으로 들어갈 수 있다. 그 때쯤에는 이 다섯 단계조차 필요 없게 될 것이다.


라자요가 명상 경험을 위한 5 단계


1단계: 이완


이완은 긴장과 스트레스를 내려놓고 몸과 마음을 차분하고 평화롭게 만드는 것이다.


2단계: 집중


일단 이완이 되고 나면, 집중을 통해 시간을 생산적으로 사용할 수 있다. 나는 내가 선택한 생각에 초점을 맞춘다.


3단계: 성찰


성찰은 나 자신과 나의 내면 세계, 나의 가치관 등을 깊이 사색하는 것이다.


4단계: 깨달음


깨달음은 나의 이해와 느낌이 하나가 되어 더 심오하고, 의미 있는 내면의 현실을 경험하는 것이다.


5단계: 명상


명상은 한 가지 생각에 초점을 맞추고, 나의 영원한 정체성을 기억하며, 자기 내면에서 행복과 경이로움으로 가득한 기억을 일깨우는 것이다.





어떤 사람들이 라자요가를 하는가.

라자요가는 원하는 사람은 누구나 할 수 있고 혜택을 경험할 수 있다. 어떤 사람들은 브라마쿠마리스 명상센터에 정기적으로 와서 센터에 연결된 느낌을 확인하기도 하고, 어떤 사람들은 명상을 자신의 일상생활의 일부로 만들고, 또 다른 사람들은 자신의 영적 수련에 라자요가 명상을 접목시키기도 한다. 그 어떤 것이라도 도움이 되며, 그들의 삶이 풍요로워진다.



다음과 같은 사람들이 라자요가 명상에서 많은 혜택을 경험한다.



• 오래 동안 영적인 해결책을 찾아오다가 다른 어디에서도 찾을 수 없었던 것을 라자요가에서 발견하는 사람들

• 인생에서 많은 것을 성취하고 달성했는데, “이게 전부인가?”라는 생각이 드는 사람들

• 삶 속에서 어려움과 도전을 겪고 있어서 뭔가 가외의 도움을 필요로 하는 사람들

• 신성을 더 깊이 이해하고 신과의 연결을 경험하고 싶은 사람들

• 자기 자신의 에너지와 좋은 염원으로 세상에 평화를 가져오고, 자신이 발견한 행복과 충족감을 세상의 다른 영혼들과 나누고 싶은 사람들

‘브라마 쿠마리스 세계영성대학’ 니말라 박사 - 현대불교신문

‘브라마 쿠마리스 세계영성대학’ 니말라 박사 - 현대불교신문




‘브라마 쿠마리스 세계영성대학’ 니말라 박사

강신재
승인 2004.08.19

“나는 평화 속에 있다”

새하얀 옷에 흰 머리를 길게 땋아 늘어뜨린 여인이 내뱉은 첫 마디. 평정심을 유지하기도 힘든 속세에서 ‘평화’ 속을 거닌다는 한 마디에 100여 청중들의 눈이 휘둥그레진다. 여인은 주름살 가득 행복을 머금고 다시금 입을 연다. “라자요가(Raja Yoga) 안에 답이 있어요.”

라자요가를 50여 년 간 수행해 왔다는 ‘브라마 쿠마리스 세계영성대학’ 아시아ㆍ태평양 책임자 니말라 카자리아 박사가 방한, ‘지금-여기’에서 명상을 수행하는 의미에 대한 담론을 펼쳤다. 8월 14일 한국사회복지회관에서 열린 강연회에서 니말라 박사는 “라자요가 명상을 통해 행복의 원천에 다다를 수 있다”고 말했다. 니말라 박사의 라자요가 수행법이 과연 어떤 것이기에 ‘행복’, ‘기쁨’ 등의 감정과 직결되는 것인지, 귀를 쫑긋 세운 채 메모하는 손길들이 바빠진다.

“깨끗하고 완전한 본성을 깨닫는 것이 우선이죠. 내 마음 가까이에 평화의 대양이 있음을 발견하는 것이 곧 라자요가의 과정이자 목적이라 할 수 있습니다.”

니말라 박사에 따르면 ‘나’는 분리도 파괴도 불가능한 최상의 형태이다. 미묘한 빛이자 무게가 없는 에너지이고 의식과 행동의 근원이 되는 하나의 점(點)이다. 이 같은 ‘나’의 본성은 의식적인 훈련 과정을 거치면 발현될 수 있다. 몸의 건강을 위해서 다이어트와 운동 등에 매진하는 것과 마찬가지로, 청정한 마음자리 회복에도 꾸준한 관찰과 훈련이 전제돼야 한다는 것이다.

“마음의 음식은 생각이에요. 긍정적인 생각을 먹고 사는 것이 중요한 이유는 그 때문이죠. 긍정적인 생각이라고 해서 특별할 것은 없습니다. 내 본성을 그대로 지키고 느끼면 됩니다.”

그래서 ‘라자요가’의 명상에서는 긍정적인 생각에 ‘집중’하는 것을 중요시 여긴다. 생각을 끊고 감각에 집중하는 위빠사나 명상이나, 언어적인 논리를 벗어난 화두에 몰입하는 간화선과는 차이가 있다. 니말라 박사는 아침ㆍ저녁으로 10분간 긍정적인 생각에 집중하는 것만으로도 본래 청정한 마음을 회복할 수 있다고 말한다. 편히 앉아 한 곳을 응시하면서 평화와 평안 등의 감정에 몰입해보자. 그 과정이 반복된다면 일상적인 희로애락으로부터 벗어난 상태, 희열이 살아있는 ‘무심(無心)의 평화’에 다다르게 된다는 것이 니말라 박사의 설명이다.

그러나 업이 많은 중생이 빛나는 본성을 그대로 지키고 가꾸는 것은 쉽지 않은 일. 하얀 백발의 노신사가 ‘감정 다스리기’의 어려움을 호소하며 예리한 질문을 던졌다.

“청정한 본성을 들추면서 애써 좋은 생각만 하는 것 역시 스트레스입니다. 자연스러운 것이 좋은 것 아닙니까? 괴로움, 슬픔 등의 감정 역시 인간의 근원적인 감정 아니겠습니까?”

“이 세상 사람들은 무한한 무대 위의 배우에 지나지 않습니다. 각자 맡은 배역을 연기하며 울고 웃을 뿐, 그들의 본래적인 모습과는 상관없지요. 부정적인 감정을 내비치는 것 자체가 나를 넘어서는 주변 환경에 휘둘리고 있다는 얘깁니다. 상대방이 어떠한 반응을 보이더라도 제 배역을 제대로 소화하고 있을 뿐이라고 생각해 보세요.”

연기를 연기로서 인식하기 위해서는 ‘연기하는 나’에 대한 정확한 이해가 필수적이다. 니말라 박사는 “일시적인 옷에 휘둘리지 않는 참본성을 깨닫고 그 본성이 발하는 빛을 그대로 자각하는 것, 그것이 브라마 쿠마리스 세계영성대학이 전세계 평화를 위해 내어 놓은 과제이자 목표”라고 말한다. 그토록 찾아 헤매던 진주 목걸이는 바로 자신의 목에 걸려 있다는 것이다.


◇브라마 쿠마리스 세계영성대학은◇

1937년 설립되어 지금은 인도 서북북 라자스탄 주의 아부산(Mt. Abu)과 영국의 런던에 그 본부를 두고 있다. 이 대학은 라자요가 명상법을 가르치는 국제적인 무료 교육기관으로, 전세계 80여 개국의 5000여 센터를 통해 명상을 보급하고 있다.

세계 평화를 위한 교육과 봉사활동에 헌신해 온 공로가 인정되어 UN으로부터 ‘세계 평화 메신저 상’을 6회 수상하였고, 현재는 UN의 경제사회이사국(ECOSOC)과 유니세프(UNICEF)의 자문 기관 및 공익 정보국에 비영리 기관으로 등록되어 수많은 국제행사를 주관하고 있다. 한국에서는 1991년부터 연중무휴로 예약을 받아 영혼과 육체와의 관계, 카르마(업)의 법칙 등의 이론과 명상 실습 지도를 병행하고 있다. 서울센터=(02)515-5409, www.bkkorea.org
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‘가장 안정된 마음’이 온다 : 뉴스 : 휴심정 : 뉴스 : 한겨레

‘가장 안정된 마음’이 온다 : 뉴스 : 휴심정 : 뉴스 : 한겨레


등록 :2006-06-13 

인도 ‘세계영성대학교’ 지도자 다디 장키 17일 방한


세계 90여 개국에 7천여 개의 명상센터를 운영하는 인도 ‘브라마 쿠마리스 세계영성대학교’의 영적 지도자 다디 장키(90)가 한국에 온다.

1937년 21세 처녀의 몸으로 브라마 쿠마리스 창설에 참여해 브라마 쿠마리스대 공동행정 책임자로 있는 장키는 1950년대에 인도 전역과 세계 곳곳에 명상센터를 열었으며, 국제보건을 위한 장키 재단의 창설자이자 세계 종교 의회의 부의장이기도 하다.

브라마 쿠마리스 명상센터들은 라자 요가를 한다. 라자 요가는 신체적인 운동이나 자세를 취하는 아사나 요가와 달리 명상을 통해 자아를 발견하고, 자신과 세상에 대해 긍정적인 변화를 하도록 이끈다.국내에도 서울과 부산, 대구, 안양 등에 센터가 있다.

장키는 현재 세계가 직면하고 있는 환경문제의 밑바탕에 깔려있는 근본적인 영적 딜레마를 해결하기 위해 1992년 브라질에서 열린 지구정상회의에 ‘10명의 지혜의 보고’중의 한 사람으로 초대받기도 했다. 그는 90세의 노령에도 불구하고 거의 쉴 새 없이 전 세계를 여행하며 명상을 지도하고 있다. 그럼에도 낙관적인 태도와 온정 넘치는 표정을 잃지 않는다고 한다.

그에 대한 의학적 연구가 흥미롭다. 미국 캘리포니아주 샌프란시스코의 랭리포터심리연구소는 그를 대상으로 뇌파 등을 실험한 결과 그는 명상할 때뿐 아니라 다른 사람과 대화를 하거나 머리로 셈을 하거나, 여러 가지 정서적인 반응을 유도하는 다양한 실험에서도 변함없이 델타파를 유지했다고 발표한 적이 있다. 일반적으로 ‘가장 느린 뇌파’인 델타파는 깨어있을 때에는 거의 나타나지 않으며, 정신적인 활동을 하는 상태에서 델타파가 나타난다는 것은 극히 드문 일이다. 또 1978년 미국 텍사스대 의학연구소도 그에 대한 검사를 한 결과를 보고 그를 ‘세계에서 가장 안정된 마음의 소유자’로 평가했다고 전한다.

장키는 17일 오전 도착하자마자 종교단체 지도자들을 만난 뒤 같은날 오후 7~9시 서울 삼성동 코엑스 본관 4층 그랜드 컨퍼런스룸 401호에서 ‘변화하는 시대 속에서의 평화, 힘, 그리고 지혜’라는 제목으로 강연한다. 이어 19일 오전엔 삼소회원을 비롯한 여성수도자들을 만난 뒤 떠난다. bkkorea.org, (02)515-5409.

조연현 기자

원문보기:
http://www.hani.co.kr/arti/well/news/938322.html#csidx1ae7060245081328838ffb726d031c6

Pathways to Higher Consciousness: Finding Your True Inner Self: ODonnell, Ken: Rāja yoga From Wikipedia

 Pathways to Higher Consciousness: Finding Your True Inner Self: ODonnell, Ken: Amazon.com.au: Books




This is a thought-provoking and accessible guide to how an ancient spiritual practice known as Raja Yoga meditation - Yoga of the mind - can help us develop attitudes that will dramatically improve the quality of our inner lives

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Paperback : 176 pages
Publisher : Sterling (2 June 2009)
Language: : English
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About the Author
Ken O'Donnell is the author of several books on diverse subjects related to the development of human values. He is also a highly sought-after teacher and speaker who has conducted over a thousand talks, courses and international workshops on stress management, positive consciousness, motivation and conflict resolution.
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5.0 out of 5 stars Beautiful Book to Help Your Journey of Inner Enlightenment
Reviewed in the United States on 24 July 2016
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Rāja yoga
From Wikipedia


This article is about a type of yoga. 
For one of the six Hindu philosophy schools, see Yoga (philosophy).
For other uses, see Yoga (disambiguation).


In Sanskrit texts, Rāja yoga (/ˈrɑːdʒə ˈjoʊɡə/) was both the goal of yoga and a method of attaining it. The term also became a modern name for the practice of yoga,[1][2] when in the 19th-century Swami Vivekananda gave his interpretation of the Yoga Sutras of Patanjali in his book Raja Yoga.[3] Since then, Rāja yoga has variously been called aṣṭāṅga yoga, royal yoga, royal union, sahaja marg, and classical yoga.


Contents
1 Etymology and usage
2 History
2.1 In Shaivism
2.2 As a type of yoga
2.3 As the yoga system of Patanjali
2.4 Islamic period
3 Comparison with Buddhism
4 See also
5 References
6 Further reading
7 External links

Etymology and usage
Rāja (Sanskrit: राज) means "chief, best of its kind" or "king".[4] Rāja yoga thus refers to "chief, best of yoga".

The historical use of the term Rāja yoga is found in other contexts, quite different than its modern usage. In ancient and medieval Sanskrit texts, it meant the highest state of yoga practice (one reaching samadhi).[2] Hatha Yoga Pradipika, for example, refers to Hathayoga as one of the ways to achieve Rāja yoga.

The first known use of the phrase "Rāja yoga" occurs in a 16th-century commentary on a specific step in the Yoga Sūtras of Patañjali.[1] The Hindu scholar Dattatreya, in his medieval era Tantric work named "Yogaśāstra", explains in 334 shlokas, principles of four yoga: Mantra yoga, Hatha yoga, Laya yoga and Raja yoga.[5] Alain Daniélou states that Rāja yoga was, in the historic literature of Hinduism, one of five known methods of yoga, with the other four being Hatha yoga, Mantra yoga, Laya yoga and Shiva yoga.[6] Daniélou translates it as "Royal way to reintegration of Self with Universal Self (Brahman)".

The term became a modern retronym when in the 19th-century Swami Vivekananda equated raja yoga with the Yoga Sūtras of Patañjali.[1][2][3] This sense of meaning is different from Hatha Yoga Pradīpikā, a text of the Natha sampradaya,[7] where it is a different practice.

The Brahma Kumaris, a new religious movement, teaches a form of meditation it calls "Raja yoga" that has nothing to do with either the precepts of Hatha Yoga or Patañjali's Yoga Sūtras.[1]

Modern interpretations and literature that discusses Raja yoga often credit Patañjali's Yogasūtras as its textual source, but many neither adopt the teachings nor the philosophical foundations of the Yoga school of Hinduism.[8] This mixing of concepts has led to confusion in understanding historical and modern Indian literature on Yoga.[2][7]

History

Swami Vivekananda equated raja yoga with the Yoga Sutras of Patanjali.[3]
In Shaivism
Main article: Samadhi
The Shaiva Yoga text, Amanaska, dated to be from the 12th century CE or earlier, is a dialogue between Vamadeva and deity Shiva. In the second chapter, the text mentions Raja yoga, and explains why it is called so. It states that it is so named because it enables the yogin to reach the illustrious king within oneself, the supreme self.[9] Raja yoga is declared as the goal where one experiences nothing but the bliss of the undisturbed, the natural state of calm, serenity, peace, communion within and contentment.[1]

The Raja yoga goal and state is synonymous with various terms, such as Amanaska, Unmani and Sahaj.[10] The Hatha Yoga Pradipika (literally, A Little Light on Hatha Yoga) asserts this as follows,[11]

राजयोगः समाधिश्च उन्मनी च मनोन्मनी | अमरत्वं लयस्तत्त्वं शून्याशून्यं परं पदम || ३ ||
अमनस्कं तथाद्वैतं निरालम्बं निरञ्जनम | जीवन्मुक्तिश्च सहजा तुर्या चेत्येक-वाचकाः || ४ ||
सलिले सैन्धवं यद्वत्साम्यं भजति योगतः | तथात्म-मनसोरैक्यं समाधिरभिधीयते || ५ ||
यदा संक्ष्हीयते पराणो मानसं च परलीयते | तदा समरसत्वं च समाधिरभिधीयते || ६ ||
तत-समं च दवयोरैक्यं जीवात्म-परमात्मनोः | परनष्ह्ट-सर्व-सङ्कल्पः समाधिः सोऽभिधीयते || ७ ||

Raja yoga, samadhi, unmani, manonmani, amaratva, laya, tatva, sunya, asunya, parama pada,
amanaska, advaita, niralamba, niranjana, jivanmukti, sahaja and turiya denote the same state of being.
Just as with salt dissolved in water becomes one with it, so the union of Atman and Manas (mind) is denominated samadhi,
When the breath becomes exhausted, and mind becomes Praliyate (still, reabsorbed), they fuse into union called samadhi.
This equality, this oneness of the two, the living self and the absolute self, when all Sankalpa (desire, cravings) end is called samadhi.

— Hath Yoga Pradipika, 4.3 - 4.7, [11]
As a type of yoga
Some medieval era Indian texts on Yoga list Rajayoga as one of many types of yoga.[12] For example, the Sarvanga yoga pradipikå, a Braj-bhashya commentary by Sundardas, from the 17th-century, teach three tetrads of Yogas. The first group is Bhakti yoga, Mantra yoga, Laya yoga, and Carcha yoga; the second group is Hatha yoga, Raja yoga, Laksha yoga, and Ashtanga yoga; the third is Samkhya yoga, Jñana yoga, Brahma yoga, and Advaita yoga. Of these twelve, Sundardas states that Rajayoga is the best yoga.[12]

As the yoga system of Patanjali
Main articles: Yoga Sutras of Patanjali and Ashtanga (eight limbs of yoga)

Patañjali statue (traditional form indicating Kundalini or incarnation of Shesha)
One meaning of Raja yoga is as a modern retronym introduced by Swami Vivekananda, when he equated raja yoga with the Yoga Sutras of Patanjali.[2][1][3] After its circulation in the first half of 1st millennium CE, many Indian scholars reviewed it, then published their Bhāṣya (notes and commentary) on it, which together form a canon of texts called the Pātañjalayogaśāstra ("The Treatise on Yoga of Patañjali").[13][14]

According to Axel Michaels, the Yoga Sutras are built upon fragments of texts and traditions from ancient India.[15] According to Feuerstein, the Yoga Sutras are a condensation of two different traditions, namely "eight limb yoga" (ashtanga yoga) and action yoga (kriya yoga).[16] The kriya yoga part is contained in chapter 1, chapter 2 verse 1-27, chapter 3 except verse 54, and chapter 4.[16] The "eight limb yoga" is described in chapter 2 verse 28-55, and chapter 3 verse 3 and 54.[16]

There are numerous parallels in the concepts in ancient Samkhya, Yoga and Abhidharma schools of thought, particularly from 2nd century BCE to 1st century AD, notes Larson.[17] Patanjali's Yoga Sutras may be a synthesis of these three traditions. From Samkhya school of Hinduism, Yoga Sutras adopt the "reflective discernment" (adhyavasaya) of prakrti and purusa (dualism), its metaphysical rationalism, as well its three epistemic methods to gaining reliable knowledge.[17] From Abhidharma Buddhism's idea of nirodhasamadhi, suggests Larson, Yoga Sutras adopt the pursuit of altered state of awareness, but unlike Buddhism which believes that there is neither self nor soul, Yoga is physicalist and realist like Samkhya in believing that each individual has a self and soul.[17] The third concept Yoga Sutras synthesize into its philosophy is the ancient ascetic traditions of isolation, meditation and introspection, as well as the yoga ideas from the 1st millennium BCE Indian texts such as Katha Upanishad, Shvetashvatara Upanishad and Maitri Upanishad.[17]

Islamic period
In early 11th century, the Persian scholar Al Biruni visited India, lived with Hindus for 16 years, and with their help translated several significant Sanskrit works into Arabic and Persian languages. One of these was Patanjali's Yogasutras.[18][19][20] Along with generally accurate translations, Al Biruni's text has significant differences than Yogasutra manuscripts discovered in India, during the 19th century. Al Biruni's record has helped modern scholars establish that Patanjali's Yogasutras manuscript existed in India in many versions, each with multiple commentaries by Hindu scholars. Some of these versions and commentaries have been lost or yet to be found.[18] Al Biruni's translation preserved many of the core themes of Yoga philosophy of Hinduism, but certain sutras and analytical commentaries were restated making it more consistent with Islamic monotheistic theology.[18][21] Al Biruni's version of Yoga Sutras reached Persia and Arabian peninsula by about 1050 AD.

In Indian historical timeline, marking with the arrival of Islam in India in twelfth century, further development and literature on Yoga philosophy of Hinduism went into decline.[22] By the sixteenth century, Patanjali's Yoga philosophy was nearly extinct.[23] Yoga was preserved by sadhus (ascetics, sannyasis) of India. Some of the Hindu yoga elements were adopted by Sufi sect of Muslims in India.[24][25] The Sufi Muslims at times adopted and protected the Yoga tradition of Hindus during the Islamic rule of India, and at other times helped the persecution and violence against those Hindus.[26] The Mughal Emperor Akbar, known for his syncretic tolerance, was attracted to and patronized Yoga philosophy of Hinduism.[27]

Comparison with Buddhism
The yoga scholar Stephen Cope identifies the following similarities between Raja yoga and Buddhism. He notes that the two philosophies are not the same, but are strikingly similar, having shared a long period of interchange up to about 500 CE.[28]

Aspects[28]Raja yoga[28]Buddhism[28]
Primary problemsDukkha (suffering)
Seeing reality clearly
Problem-solving method 1:
Cultivate skilful behaviours
Yamas (restraints),
Niyamas (observances)
Sila (ethical practices)
Problem-solving method 2:
Cultivate concentrated states
Dharana (concentration),
Dhyana (meditation)
Samadhi
Problem-solving method 3:
Use states to explore self
Samyama
(i.e. dharana, dhyana, samadhi)
Vipassana,
other insight practices
View of ordinary reality4 Erroneous Beliefs
— permanence,
— reality of body,
— that suffering is happiness,
— that body/mind is true self
3 Marks of Existence,
obscured by error:
— anicca (impermanence)
— anatta (no-self)
— duhkha (suffering)
The end of sufferingKaivalya (emancipation)Nirvana ("unbinding"
of constructions
)
Shared conceptsnirodha (cessation)
klesha (affliction)
karma (action)
samvega (urgency)
prajna (intuitive wisdom)
samskara (unconscious pattern)
maitra/metta (loving-kindness)
Shared approachesDirect investigation of reality (not metaphysics)
using self-study, self-reliance, self-liberation

See also[edit]

References[edit]

  1. Jump up to:a b c d e f Jason Birch (2013), Råjayoga: The Reincarnations of the King of All Yogas, International Journal of Hindu Studies, Volume 17, Issue 3, pages 401–444
  2. Jump up to:a b c d e Mallinson-1 2011.
  3. Jump up to:a b c d Swami Vivekananda, Raja YogaISBN 978-1500746940
  4. ^ rAja Monier-Williams' Sanskrit-English Dictionary, Cologne Digital Sanskrit Lexicon, Germany
  5. ^ Antonio Rigopoulos (1998), Dattatreya: The Immortal Guru, Yogin, and Avatara, State University of New York Press, ISBN 978-0791436967, page 62
  6. ^ Alain Daniélou (1991), Yoga: Mastering the Secrets of Matter and the Universe, ISBN 978-0892813018, Chapters 1-12
  7. Jump up to:a b Mallinson-2 2011.
  8. ^ Jason Birch (2013), Råjayoga: The Reincarnations of the King of All Yogas, International Journal of Hindu Studies, Volume 17, Issue 3, page 404-406
  9. ^ Jason Birch (2013), The Amanaska: King of All Yogas, Ph.D. Dissertation, Oxford University
  10. ^ Gerald James Larson and Karl H. Potter (2011), The Encyclopedia of Indian Philosophies: Yoga: India's philosophy of meditation, Volume XII, Motilal Banarsidass, ISBN 978-8120833494, pages 364, 366
  11. Jump up to:a b Sanskrit and English: Hath Yoga Pradipika, Pancham Singh (Translator), OCLC 897482, pages 154-155;
    Modern Translation (English): GW Briggs (2009), Gorakhnāth and the Kānphaṭa Yogīs, Motilal Banarsidass, ISBN 978-8120805644, page 343
  12. Jump up to:a b Jason Birch (2013), Råjayoga: The Reincarnations of the King of All Yogas, International Journal of Hindu Studies, Volume 17, Issue 3, pages 415-416
  13. ^ Maas 2006.
  14. ^ Larson, p. 21–22.
  15. ^ Michaels 2004, p. 267.
  16. Jump up to:a b c Feuerstein 1978, p. 108.
  17. Jump up to:a b c d Larson, pp. 43-45
  18. Jump up to:a b c S Pines and T Gelblum (Translators from Arabic to English, 1966), Al-Bīrūni (Translator from Sanskrit to Arabic, ~ 1035 AD), and Patañjali, Al-Bīrūnī's Arabic Version of Patañjali's YogasūtraBulletin of the School of Oriental and African Studies, Vol. 29, No. 2 (1966), pages 302-325
  19. ^ David White (2014), The Yoga Sutra of Patanjali - A Biography, Princeton University Press, ISBN 978-1-4008-5005-1
  20. ^ Hellmut Ritter, al-Bīrūnī's übersetzung des Yoga-Sūtra des Patañjali, Oriens, Vol. 9, No. 2 (Dec. 31, 1956), pages 165-200 (in German)
  21. ^ Philipp Maas (2013), A Concise Historiography of Classical Yoga Philosophy, in Periodization and Historiography of Indian Philosophy (Editor: Eli Franco), Sammlung de Nobili, Institut für Südasien-, Tibet- und Buddhismuskunde der Universität Wien, ISBN 978-3900271435, pages 53-90, OCLC 858797956
  22. ^ White 2014, pp. 6-9.
  23. ^ White 2014, pp. 6-16.
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  25. ^ Jean Filliozat (1991), Religion, Philosophy, Yoga: A Selection of Articles, Motilal Banarsidass, ISBN 978-8120807181, pages 215-230, 293-303
  26. ^ Jamal Malik (2008), Islam in South Asia: A Short History, Brill Academic, ISBN 978-9004168596, pages 185-186
  27. ^ David White (2014), The Yoga Sutra of Patanjali - A Biography, Princeton University Press, ISBN 978-1-4008-5005-1, pages 146-152
  28. Jump up to:a b c d Cope, Stephen (2006). The wisdom of yoga : a seeker's guide to extraordinary living. New York: Bantam Books. pp. 276-278ISBN 978-0-553-38054-5OCLC 64098584.

Further reading[edit]

Yoga Sutras of Patanjali
  • White, David Gordon (2014), The Yoga Sutra of Patanjali: A Biography, Princeton University Press
  • Wood, Ernest (1951). Practical Yoga, Ancient and Modern, Being a New, Independent Translation of Patanjali's Yoga Aphorisms. Rider and Company.
Treatises on Yoga
History
Philosophy and practice

External links[edit]