2022/04/24

死生学 - Wikipedia

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死生学

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死生学(しせいがく、thanatology,タナトロジー)は、ギリシャ語タナトス( θάνατος)と学ないしは科学と結びつけた用語で、死についての科学と定義することができる。死生観についての学問研究のことである。

定義と特徴[編集]

死生学が対象とするのは、人間の消滅、死である。死生学の開拓者の一人、アリエスによれば、「人間は死者を埋葬する唯一の動物」である。この埋葬儀礼はネアンデルタール人にまでさかのぼるもので、それ以来長い歴史の流れの中で、人類は「死に対する態度=死生観」を養ってきた。死生学はこのような死生観を哲学医学心理学民俗学文化人類学宗教芸術などの研究を通して、人間知性に関するあらゆる側面から解き明かし、「死への準備教育」を目的とする極めて学際的な学問である。死生学は尊厳死問題や医療告知、緩和医療などを背景に、1970年代に確立された新しい学問分野である。

死のタブー視への挑戦[編集]

現代社会は死を捨象したところに存在し、死をタブー視する社会である。近代以前において死は最も重大な思索の対象であったが、近代に成立した政治思想社会思想は人間生活から死を追放した。具体的には近代政治理論においては近代国家の使命を、人々の「横死への恐怖」から救い出すものであるとし、近代国家は死なない永生的擬似生命体として不死の存在とされた。近代国家は国民という一つの永続的で集合的な人格に立脚するものであり、したがって近代以前の国家と異なり、観念上近代国家が「死ぬ」ことはあり得ない。同様に「経済人」(homo economicus)としての人間、なかんずくその代表である企業は、生活力旺盛な壮青年のみで構成された死のない集団であり、生のみによって成り立つ世界である[1]

現代社会において一般化している単婚小家族もこの傾向を深めている。単婚小家族とは中年の男女と子供で成り立つ家族形態であり、子供の成長過程において最も身近な家族の死に直面する機会は成人するまでほぼないと言ってよい。それに対し前近代においては平均寿命が現代より短く、なおかつ家族構成は二世代にわたる形態が一般的であり、普段身近に接している家族の死は数年に一度の割合で訪れる身近なものであった。

死生学は死をタブー視し、死を非日常的なものとしてこれを遠ざけ、そのために死を必要以上に悲惨なものと考え、恐れる現代社会に対して、死に対する心構えという観点から改めて生の価値を問い直そうという試みである。それは死を自分の将来にある必然として見据えることにより、現在の自分の生において何が大切であるのかということを考える営みを提唱するものである。

死者と生者[編集]

死者と生者が夜を共にする通夜

死は死んだ者だけに悲惨をもたらすのではない。死者に先立たれ、取り残された生者には孤独が残される。生者が身近な者の死の精算に失敗すると大きな後悔が残され、大変な苦痛にさいなまれることになる。死生学は死を個人一人の問題としてではなく、個人と個人の関係性において共有される重大な問題として捉える。たとえば自殺者は自らの悲嘆に囚われるあまり、自殺したあとに残される遺族の心の負担を省みることに乏しい傾向にある。死生学は自殺願望をもつ者の孤独感や絶望感、身近に自殺者が出てしまった人のショックや悲しみに対するケアの方法を研究するとともに、それを踏まえて死生観教育を確立し、自殺予防につなげていくことを提唱している。

また親しい人物が死者となった場合、親密な交友関係や結婚以前の恋愛関係など法的裏付けに乏しい関係は断ち切られる傾向にあり、それが血縁者でない広義の遺族の心の負担につながることが多い。葬式での喪主などは法的関係に基づいて行われるのが一般的なので、場合によっては、法的裏付けのない遺族は死者に対する悲しみを十分に満たされることがない。したがって生きているうちに大切な友人や恋人との関係をある程度公的に認知させておくことは有意義であると死生学は提唱している。

われわれはとかく死の予測不可能性をもって死の非日常性のよりどころとし、それが誰にとっても必然として訪れるということを忘却しがちである。死は自分に訪れるだけでなく身近な人にも当たり前に訪れるもので、しかも身近な人の死は深刻な苦悩を個人にもたらす。死生学は死の必然性に立脚し、このような必然的事実としての死を乗り越えるための学問である。

死と公共精神[編集]

1980年代にニューヨークゲイ社会は深刻なAIDSの蔓延に見舞われ、日常的に発病と死が起こっていた。このような危機的状況の中で、ゲイ社会内部に愛人同士、友人同士の看病のネットワークが築かれ、ゲイたちは自分は働きながら病人を看病し、食事や部屋の掃除、下の世話をし、精神的な支えとなった。このように、日常的な死の危機が人間の「情動的」な団結を強固にし、見返りを求めない公共奉仕を促す傾向にあることが指摘されている。

背景[編集]

20世紀初頭に末期患者を収容し援助する施設としてのホスピスが建てられるようになった。やがて1967年ロンドンに設立された聖クリストファー・ホスピスが現代的ホスピス施設のモデルとなり、1970年代にアメリカ・イギリスの各地でホスピス施設は次々と建てられるようになった。具体的には1970年のアメリカにはわずか3つしかなかったホスピス施設が、1982年には400ほどに増え、1996年には2700を数えるようになった。これとともに当初は収容施設としての形態が一般的であったホスピス運動も、在宅ケアを中心になされるようになった。現在におけるホスピス運動は入院を前提としていたものから、人間らしい人生の終わり方を追求する運動へと変化してきている。このような末期医療の変化が死生学成立の背景となっている。

また人間らしく死ぬ権利を設定することで、過剰な延命措置によって人間尊厳を傷つけられることを拒否するリヴィング・ウィルの考え方の普及も死生学の背景となっている。同様に脳死の解釈を巡る生命倫理に対する関心の高まり、近年指摘される自殺率の上昇[2]もこのような死生学に対する関心を支えるものとなっている。AIDSの蔓延や若年性の病気により、一般に死をあまり意識しない若年層においても、死に直面する事態が起こってきているが、このような状況に置かれたとき、死を非日常的と考える傾向が強い若者の悲嘆と絶望は老人と比べて激しい。したがって「死の準備教育」は死の恐怖を免れていると思われる若者にこそ必要とされるものである。アメリカ・イギリス・ドイツでは小学生時代の比較的早い時期から「死への準備教育」がおこなわれており、日本における教育現場への導入の遅れが指摘されている。

研究方法と研究対象[編集]

死生学は大きく二つの分野に分けることができる。

  • 死生観研究 - 臨床死生学や他の人文諸科学の成果を基礎として、人間の死生観を理論的に解明する死生学分野。
  • 臨床死生学 - 医療現場での緩和医療、臨床心理学のカウンセリング、教育現場での死生観教育の実践に関わる死生学分野。

死生学の主要な研究方法としては以下のものがあげられる。

  • 心理学的アプローチ
  • 医学的アプローチ
  • 哲学・宗教的アプローチ
  • 社会学・文化人類学的アプローチ

死生学の主要な研究対象としては以下のものがあげられる。

  • 死生観
  • 死に対する悲嘆とストレス
  • 生命倫理
  • 末期患者における緩和医療
  • 自殺・他殺の予防教育と死にまつわる悲嘆に対する教育

死生学史[編集]

古代哲学と死生観[編集]

葬儀という形での死に対する表現の起源は古く、ネアンデルタール人にさかのぼる[3]古代ギリシアにおいては人のことをbrotoiもしくはthanatoiと呼んだ。いずれも死すべき者という意味である。したがってギリシャ哲学において早くから死は本質的な主題として扱われていた。

ヘラクレイトスは「死後に人を待っているのは、彼らが予期もしなければ、また思いもかけないようなものなのだ」と述べた。ここには死を未来として捉える見方が示されているとともに、そのような未来のもつ二面性が適切に語られている。すなわち現に生きる個人が期待したり恐れたりする対象としての未来と、その未来が現在となったときにその予想や希望とは全く異なった形で現れてくる(あるいは現れてきてしまった)未来である。ここでは未来が現在とは全く関連性のないもので、現在から見れば未来は無に等しいという思想が述べられている。この言葉は死が基本的に予測不可能なものであることを示している。

エピクロスは「死はわれわれにとって何でもないことだ。われわれが存在している間は死は現存しないし、死が存在すればわれわれは現存しない」と述べて、死と生の本質的な無関係性を強調し、それを憂慮するには当たらないとした。しかしこのことは同様に、現在生きている個人が死を迎えるとともに、その存在を失ってしまう運命にあることを的確に捉えている。このことは死の側から眺めやれば、生に確実なものなど何もないということになる。なぜなら死とともに個人は全てを失うものであることが示されているからである。このように人間存在を予期せぬ消滅への存在として捉える見方に対し、ソクラテスとその思想をついだプラトンは、オルペウス教の影響を受けつつ霊魂の不滅を唱えた。霊魂は肉体とは異なる次元に永遠不滅に存在するもので、肉体は死ぬとに帰するが、霊魂は死後肉体を離れて新たな次元で永遠の幸福に生きると説くものであった[4]。人間存在の本質はこの霊魂であり、肉体がやがて無に帰するにも関わらず人間が尊厳を有するのは、この霊魂の永遠性によると説かれた[5]

実存主義哲学と死生観[編集]

20世紀ドイツの実存主義哲学者ハイデッガーは『存在と時間』を著し、人間を「死への存在」と定義した。ハイデッガーは個人の存在は生きている間つねに「現存在」として存在するが、この現存在は「その都度あること」でしかないために、完結した形で認識されることがない。ところで人間存在は死によって完結するのであるが、死を迎えると今度は「現存在」が存在することはできない。さらに個人はほかの個人の「現存在」から自分の「現存在」を考察することができない。したがって「現存在」はつねに可能性としての「死」から自らを規定しなければならないと述べた[6]

科学としての死生学の成立[編集]

現代死生学の草分け的研究としては、1969年に発表されたアメリカの精神科医ロスによる末期患者の心理学的研究がある。ロスは死を宣告された個人が死を受容し、内在化していく過程を一般化し、死の「否認」→死への「怒り」→死との「取引」(自分の人生の再評価)→「抑鬱」→死の「受容」という過程を生きると述べた。この研究により、死の告知とともに生じる悲嘆の段階を見極め、適切なケアを提供することが大事であることが示された。

死生学の応用[編集]

死の舞踏
ヨーロッパ各地に印刷物、教会の壁画としてさまざまな「死の舞踏」絵画が残されている。このような絵画にはさまざまな階級の人物が登場し、それらの人々に平等に死が訪れることを示して、死の平等性を主張する姿勢が見られる。また死者と生者が渾然と描かれるものもあり、死者のほうが生者より生き生きしているものもある。心性史の研究によれば、「死の舞踏」は生のはかなさを示す一方で、さまざまな階級の者が葬られた共同墓地と同じように、死の平等性を示し、現実社会に存在する不平等に対する抵抗へと民衆を煽動する構造も持っていた

死生学は臨床死生学が末期患者への緩和医療に応用されているのを始め、関連する諸科学での研究にも応用されている。

医療現場での応用[編集]

医療現場では、とくに患者への病状告知において、医者本人が死をどう捉えているかが患者への告知態度に大きく影響すること、一般に患者は告知を望む傾向にあり、しかも「死への準備」はなるべく早い段階で行われるほうがよりよい結果をもたらす傾向にあることが死生学の研究によって示されている。また欧米では末期患者が精神的なよりどころとして重視するのは主に宗教であり、精神科医よりは牧師が相談の相手として選ばれる傾向にあることも明らかにされた。ホスピス運動への応用では医師の役割をペインコントロール(痛みの調整)を中心としたものに限定し、ソーシャルワーカー看護師、精神科医、牧師のトータルケアによって緩和医療を全人格的に支えようという傾向が確立されはじめ、またホスピス運動の充実には地域社会でのボランティアの協力が不可欠であることが強調されている。末期患者に直面する現場医師の側はいつホスピスを中心とした緩和医療に移行させるのかということについて患者とのしかるべき意志疎通を図る必要があり、そのためにも医師自身が「死の準備教育」を受け、「死の過程」について十分心得ておく必要があると死生学は提唱する。

歴史学への応用[編集]

1980年代に歴史学の分野である心性史キリスト教的死生観の研究が全盛期を迎えた。とくにヨーロッパ絵画史において15世紀に登場し、一般的に「死の舞踏」と呼び慣わされてきた一連の教会絵画について従来はペストとの関連性が指摘されるのみにとどまっていたものが、死生観研究に基づいて分析が進み、地域性と時代状況を映し、社会批判と風刺をも意図した非常に多面的な内容を含むものであることが明らかにされた。

自殺予防への応用[編集]

日本では2006年6月15日自殺対策基本法案(法案の条文)が可決された。この法案に基づいてどのような具体的対策が「国の責務」として行われるかは明らかでないが、教育分野での死生学的観点の導入が期待される[7]

アメリカではロスアンジェルス自殺予防センター、米国自殺学会の創立メンバーでもあるエドウィン・S・シュナイドマンが自殺・自殺予防の分野の権威として著名である。死生学での著書は1973年度米国出版賞(科学部門)ノミネートの邦訳題『死にゆく時―そして残されるもの』(誠信書房、1980年)などがある。

脚注[編集]

  1. ^ 長尾龍一「生と死」『法哲学批判』信山社、1999年、p.86-88
  2. ^ 1997年から1998年にかけて日本における自殺率は大幅に上昇し、2002年横浜で行われた第12回世界精神医学会では推計で日本の自殺率は実質世界1位であるとの見方が示された。自殺問題は近年かなりクローズアップされ、大きな社会問題となっている。もちろん自殺率の高まっている理由は必ずしも死生観の問題であるわけではなく、むしろ経済問題などが影響していると思われるが、死生観教育を通じてこれを抑制することは可能であろう。参考資料:平成17年中における自殺の概要資料平成16年中における自殺の概要資料平成15年中における自殺の概要資料世界最高水準の自殺率の構造を探る
  3. ^ これはネアンデルタール人の化石とともに花粉が発見されたことから埋葬儀礼の成立をネアンデルタール人に由来するという説である。これについては異論も存在する。
  4. ^ プラトン『パイドン』
  5. ^ 田中美知太郎「ロゴスとイデア」『田中美知太郎全集 第1巻』筑摩書房、1968年、p.33-36
  6. ^ ハイデガー著、桑木務訳『存在と時間』岩波文庫、1963年、中巻、p.206-249、下巻、p.68-75
  7. ^ 自殺予防のために教育分野での充実を図るといったようなことは条文中では明言されていないため、自殺予防教育としての「死の準備教育」が導入されるかは明確でない。一方で道徳教育の充実を求める声は根強く、「ゆとり教育」の目的の一つも道徳・情操教育の充実にあった。「ゆとり教育」以前は道徳の授業を他の科目に振り替えることも行われていたが、現在道徳の授業時間は基本的に確保される傾向にある。ただし道徳教育の内容自体はしつけ善悪判断などの従来型の道徳観教育が中心で、死生観教育の観点から行われる事例は少なく、市民もルール的な規範教育を期待している傾向にある。参考資料:gooリサーチ 「子どもの学力状況」に関する調査結果

関連項目[編集]

参考文献[編集]

外部リンク[編集]

Key insights from Karen Armstrong's Islam: A Short History


Key insights from Karen Armstrong's Islam: A Short History

23 minutes

Audiobook

The story of Islam’s origins, theology, and politics.

In this Snapshot, you will learn about the historical context of the creation of Islam and how this religion grew into an expansive, flourishing culture. 
You will also learn how colonialism adversely affected Muslim communities around the world and why Islam is much more complex than media portrayals suggest.

READ THIS SNAPSHOT IF YOU:

Want to learn about the history and development of Islam
Feel wary of Islam and its allegedly violent role in the world today
Are curious about the origins of one of the most widely practiced religions in the world

An examination of Islam’s origins and development reveals a religion committed
to social justice and the creation of a more compassionate society.

===

Beginnings

Islam was born during the month of Ramadan in the year 610 CE. Muhammad, an 
Arab businessman, was in the midst of his annual retreat to a cave in Mount Hira, 
just outside the city of Mecca on the Arabian Peninsula. During this retreat, 
Muhammad prayed, fasted, and gave to the poor. 

Muhammad’s spirit was especially troubled in 610, for he was worried about the   
to its lucrative mercantile trade. But Muhammad noticed that the wealthier elites 
were not doing their part to help care for the more vulnerable members of the tribe.

Instead of abiding by the traditional nomadic code of solidarity and care, the most
successful members of the tribe were looking out for themselves only. This increasing disparity in wealth weighed heavily on Muhammad’s heart.
Furthermore, Muhammad was alive during a time of spiritual malaise for the
broader Arab community. Most of Muhammad’s contemporaries subscribed to
some form of paganism, and many believed that the high god of the Arab pan
theon, known as Allah, was the same deity venerated by Christians and Jews. This
deity had not sent the Arabs their own prophet or scriptures in their native tongue.

It appeared to them that God had excluded the Arab world from his divine message. Muhammad and his peers were at a loss: When would God present them
with their own accessible route to the divine word? And was there a divine solution to the problem of growing socioeconomic inequality?

Muhammad’s revelation at Mount Hira solved both of these problems. Muham
mad woke one night to the sensation of a squeezing around his body that forced a
divine message from his lips. His revelations became the earliest version of the
Quran.

After two years of silence, Muhammad finally felt confident enough to begin
sharing his revelations. Muhammad did not see his work as the founding of a com
pletely new religion; he simply sought to revive the basic values that Arab society
had once extolled but seemed to have forgotten. Muhammad preached the inevitability of the end times, during which every individual would be judged by God.

This made it especially important to create a society that was just and compassionate. Muhammad extolled the practice of caring for the poor and treating them with dignity rather than collecting private wealth.  Muhammad’s new sect would eventually be called Islam, meaning “surrender.”

It called on followers to fully submit themselves to Allah and to obey Allah’s com
mand that humans treat one another with justice and compassion. This commit
ment to egalitarian humility was made manifest in Islam’s new rituals. For in
stance, Muslims were required to pray by prostrating themselves against the
ground three times each day. This humbling routine was meant to undo the selfish
arrogance and hardness of heart that had become so prevalent in Mecca. Muslims
were also called to give a portion of their income to the poor and to fast during Ra
madan — to become more mindful of the routine deprivations experienced by the
most vulnerable.
From the very beginning, social justice was the foundation of Islam. Muhammad, who wrote out the entire Quran over the course of two decades, usually experienced a new revelation when he was contemplating the needs of his social
landscape. His divine messages arrived when he was meditating on the political
and economic plights within his society and considering possible solutions. The 
Quran functioned as a divine response to humanity’s most pressing socioeconomic problems.

Furthermore, Muhammad’s teachings emphasized right living over right theology. He argued that the equal distribution of wealth and the creation of a compassionate society were far more important than splitting hairs over doctrine. For the first Muslims, social and political engagement were sacramental: Allah was
present not through private worship or theological nitpicking but through godly so
cial action. This, Muhammad argued, was God’s original message in Christianity,
Judaism, and paganism; Islam originally saw itself simply as a revival of widely
known, basic moral teachings.

Although 70 local families converted to Islam, local Mecca elites had soundly rejected Muhammad by 616. They argued that Muhammad was a charlatan, and they  probably resented his implication that their new wealth was an affront to Allah’s calling. Muslims faced increased persecution and tense community relations. In 620 Muhammad and his followers left Mecca to start a tribe of their own in the cityof Medina. This was an important step for Islam, as it allowed Muhammad to implement the Quranic ideal of a completely just and compassionate society within his own small community.

The next 10 years were turbulent but were crucial for Islam. During that time,
Muhammad made friendly connections with smaller Jewish tribes and defeated
both Jewish and Arab communities that sought to destroy his humble following.
Because Muhammad’s followers were able to punch above their weight in terms of
military strength, Muhammad brought a new level of peace to the region. During
this time, Muhammad also expanded his confederacy of tribes and instigated a
policy of tolerance in his new society. Because he saw Jews and Christians as fellow followers of Allah, he never forced anyone to convert to Islam. Under Muhammad’s rule, Muslims and non-Muslims lived together in relative peace.

Growing Pains

When Muhammad died in 632, he was seen as one of the most powerful men in
Arabia. After his death, the Muslim community (ummah) faced new questions of
leadership. Muhammad had skill and wisdom because of his divine revelations.
Without this immediate connection to the divine, how would the Muslim commu
nity move forward and maintain a balanced and just society?
Disagreements arose over the best strategy for governance. Some believed that
Islam should take on a more formal, statelike structure, while others argued that
each region should select its own tribal leader. Abu Bakr, one of Muhammad’s
closest companions and his first successor, believed that the Muslim community
should remain united, so he implemented a distinct ruling strategy to preserve a
cohesive Muslim society.

Abu Bakr was responsible for settling various factional uprisings during his brief
tenure. This experience taught him that the ummah’s unity could be preserved
through outwardly directed raids. These lucrative offenses not only increased the
wealth of the community but also created a common goal that helped maintain a
sense of unity.

Thanks to this particular strategy, Islam outgrew the confines of the Arabian
Peninsula. One century after the death of Muhammad, his ummah stretched from
the Iberian Peninsula to the Himalayas. As the Islamic Empire expanded, its lead
ers, or caliphs, continued their policy of religious tolerance. Because most of the
people they conquered were Jews or Christians, who were fellow “people of the
book,” Muslims treated them as protected individuals and never forced them to
convert. Instead, they were proud to treat their new subjects with respect.

The Sunni–Shia Split

As the geography of the Islamic Empire grew, so, too, did disagreements about the best way to rule. This led to the most well-known divide in Muslim politics: the
split between Sunni and Shia Muslims. In the immediate aftermath of Muhammad’s death, some Muslims maintained that Muhammad’s cousin, a young man by the name of Ali ibn Abi Talib, should be the next ruler. Although Ali was not chosen right away, he eventually became the fourth caliph, in 656. However, Ali’s reign was cut short when he was assassinated in 661.

For centuries after Ali’s death, Muslims continued to disagree about the rightful
rulers of the Islamic Empire. The Shia faction, known as the Shiah i-Ali (partisans
of Ali), believed that Ali should have been the first caliph to follow Muhammad and
that the three caliphs who came before him were illegitimate usurpers. Shias were
also horrified by Ali’s murder. They saw it as a sign that rulers who were outside of
Ali’s lineage were unfit to rule according to the Quranic standard of justice.

Sunnis, on the other hand, believed that the caliphs who first followed Muham
mad had been legitimate rulers. They acknowledged the shortcomings and turmoil
within these regimes but nevertheless maintained that each caliph had been more
righteous than the corrupt tribal culture that Muhammad had decried. They be
lieved that Muslims were still capable of living out a holy, Quranic culture, despite
an imperfect political past.

The Rise of Sharia Law

Today, the concept of sharia law inspires both fear and confusion for Westerners.
This term might make you think of laws that oppress women or a theocratic gov
ernment that imposes overly strict behavioral standards. In reality, sharia law is far more complex than these snap judgments might suggest. Hundreds of years ago, sharia law began as a protest against government corruption and served as an egalitarian device designed to give power to ordinary Muslims.

During the ninth-century reign of the Abbasid Caliphate, extensive debates about
the application of Islamic law inspired the traditions of sharia law. In this era, Mus
lim society was divided about how to integrate the statutes of the Quran into con
temporary legal practice. Many believed that the culture of the empire’s court sys
tem was far too aristocratic and was therefore divorced from the Quran’s egalitarian message. They argued that higher government officials were more interested in accumulating their own personal wealth and power than creating the just and compassionate society that Muhammad had envisioned.

Sharia law was a strategy for protesting this political corruption. Its inspiration
was the actual life of Muhammad. Sharia posited that the individual could mimic
the Prophet’s way of life and thereby cultivate his perfect attitude of surrender to
Allah. Practicing sharia was an intensely disciplined form of imitation, entailing
reproduction of the most mundane aspects of Muhammad’s daily life. By eating,
praying, bathing, and speaking exactly as the Prophet did, Muslims hoped to repro
duce his perfect faith for themselves.

Sharia became a popular form of piety because it gave Muslims their own path
to holiness. Even if judges and courts were corrupt, ordinary Muslims could still
do their own part to implement Muhammad’s ideal society. Sharia law also gave
each Muslim a unique mandate to abide by Allah’s standards of justice. It was an
egalitarian development because it charged even ordinary Muslims with a call to
submission. Ordinary Muslims didn’t need a particular caliph or judge to expe
rience Allah or contribute to a more just society. Instead, they could achieve faith
like Muhammad’s by simply living out his example.

Culmination

After political turmoil and the subsequent disintegration of the Abbasid Empire, it
became clear that the concept of one united Islamic caliphate was no longer feasible; Islamdom was simply too big and too diverse. But the loss of a united 
caliphate actually spurred the development of Islam’s empire. New cities sprang up and became cultural hubs for their respective regions. The city of Cordova flour
ished, and its cultural renaissance birthed new cultural stars, such as the poet Ibn
Hazam and the philosopher Ibn Rushd, also known as Averroes, whose ideas
greatly influenced Thomas Aquinas and Maimonides. Cairo became an intellectual
center as the home of al-Azhar, which eventually became one of the most impor
tant Islamic universities in the world.

Throughout the previous centuries, Islam had been rife with tension between
absolutist styles of aristocratic monarchy and the egalitarian vision of the Quran.
Because Islamdom broke into a collection of independent courts and regional gov
ernments that held onto a loose national unity, it was able to overcome the political tensions that had caused so much turmoil for ththe previous caliphates.

The Mongols

In the 13th century, Genghis Khan’s growing empire took over most Islamic terri
tory. While the Mongol invasions brought devastating political upheaval to Islam’s
many regions, it also brought an opportunity for Islam’s continued growth. Al
though the Mongol invaders showed a slight preference for Buddhism, they im
posed no new religion on their conquered territories and allowed native traditions
to remain intact. Consequently, all four Mongol states were converted to Islam, a development that expanded Islam’s scope and reinforced its powerful global image.

The Impact of Colonialism

Understanding the recent developments in many Islamic countries requires an understanding of how the colonial system ultimately harms a colonized region. As
Western powers increased their own wealth and military strength, they created
colonies that would help sustain their continued growth. In the 17th and 18th cen
turies, the modernizing societies in the West needed new markets and resources;
colonized territories provided raw materials that could feed manufacturing and
economic progress for their Western conquerors. In turn, the West made money
off its colonies by selling them cheaply manufactured imports. This colonial dynamic not only exploited the resources of the colonized but also harmed their local economies, which could not compete with the influx of cheap goods from overseas.

The rise of Western colonialism ultimately stunted the growth of many Islamic
societies. In the late 18th century, for instance, British traders took over the city of Bengal, which had been previously occupied by Muslim and Hindu merchants.
This phase is commonly known as the “plundering of Bengal” because it permanently altered Bengal’s economy. Farmers no longer grew crops and raw materials to feed their own local economy. They were not encouraged to develop an industrial economy of their own; they were stuck in an inferior supporting role for the industrial growth of the British Empire. British imperialists enforced this dependence by introducing modern technology to Bengali society only if it helped reinforce British hegemony. 

The plundering of Bengal was followed by political domination. Through either violent conquest or treaty, the British had consolidated their rule in India by 1849. At the same time, Protestant missionaries flooded the region to “civilize” the unruly native populations. Colonialism was a war against native culture that decimated the economic self-sufficiency, political autonomy, and cultural norms of many Islamic regions. 

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The plundering of Bengal played out over and over again as European powers colonized one Islamic country after another. Algeria, Morocco, Libya, Egypt, and Sudan all fell under European control throughout the 19th century. After World War I,Britain and France set up protectorate states in Syria, Lebanon, Palestine, and Iraq. In 1948, when the Palestinian Arabs lost their homeland in the creation of Israel, the loss of Palestine became a symbol of Islam’s tragic history: It reminded Muslims around the world that the West had no problem displacing Muslims residents, taking advantage of Muslim economies, and destabilizing Muslim societies for the sake of modern industrial gains. Moreover, the colonial narrative embodied the very inequality and injustice that the Islamic faith had historically opposed.
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Islam has always been a political religion. It was inspired by Muhammad’s desire
to create a more just and compassionate society, and much of the Quran was in
spired by Muhammad’s reflections about concrete problems within his political
life. Furthermore, early Muslims saw their political victories as a sign of divine
favor. Unlike Christians, who view Jesus’ death as a sign of God’s presence in the
world, Muslims see God’s presence in their many victories, such as the growth of
Muhammad’s early tribe and the expansion of Islamic society. In recent centuries,
during the devastating wake of colonialism, Muslims found themselves at a loss.
Was their defeat and humiliation a sign of divine displeasure?

The wounds created by Western imperialism led to new attempts at fulfilling
Muhammad’s vision and creating a truly Quranic society. These attempts led to the
conservative monarchy of Saudi Arabia and the modern experiment of Pakistan.

Other Quranic visions led to more violent efforts, most notably the rise of Islamic
extremism, which to many Westerners typifies Islamic theology. However, reducing to Islam to its fundamentalist strains is an inaccurate summation of a complex history. Every religion contains its own fundamentalist sects, and it would be amistake to assume that Islam possesses sole ownership of religious violence.


Conclusion

Islam isn’t about suicide bombings and political extremism; its history and theology encapsulate much more than these reductive Western portrayals suggest. At its core, Islam represents a desire to create a better society, one that is driven by justice and compassion rather than wealth and oppression.

To see Islam only in terms of its recent violence is to miss a much greater story
about political advocacy, social justice, and the deep-seated, collective desire to
create a more equitable world.

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