2022/06/26

Ludrup Yongsoo 다른 사람을 행복하게 하려고 하는 대신에 자비심을 연습하세요.

(1) Facebook

이 글을 보시고 용수님에게 "너나 잘 하세요"라고 말해주고 싶다는 이야기를 하셨다. 용수스님의 말도 다 자기집착이라고 하셨다. 나는 이 말이 듣기가 좋던데...

용수스님같은 분도 지적을 받으시는구나. 그러니 용기를 내자. 지적을 받으면 어때. 지적을 하고 비난할 권리는 누구에게나 있다. 그럼에도 자비심을 연습하자. 순수한 동기로 타인의 행복과 깨달음을 응원하자. 다른 사람의 입장을 더 많이 생각하자. 비난하고 지적하는 마음에 담긴 분노와 억울함을 이해하는 더 넓은 마음이 되자.
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아들의 아픔을 이해하지 못하는 엄마와 이야기했다.
엄마의 말이 나에게도 상처가 됐다. 아들은 어떨까?
"엄마가 나만큼 힘들어요?"라고 말했다고 한다.
"걔가 힘들긴 뭐가 힘들어요?" 엄마도 아들만큼 힘들다.
듣는 나도 힘들만큼 힘듦이 흘러넘친다.

그래도 그 힘듦을 삶의 모습으로 이해하고 받아들일 수 있다. 그것이 실존이다.
힘을 주고 참지 말고 너그럽게 받아들이자.
받아들이지 못하는 나의 너그럽지 못함도 받아들이자.
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어제 소녀의 선생님과 면담했다.
나도 속이 부글부글 끓는 것 같았다. 몇 번이고 박차고 일어나고 싶은데 참았다.
"애들이 힘들어하나요? 화학이 어려워서 힘들어하겠죠."
아이들이 어려워서 힘들어하면 선생도 속상하고 힘들지 않나?
화학이 폐강되어 통합과학만 가르치니 서운하시겠다는 말에,
"아니요. 저는 재밌어요. 가르치는 것 말고 연구도 하고 재밌는 일이 많거든요."
굳이 이해하지 못하는 아이들을 이해시키기 위해 노력하려는 모습이 보이지 않았다.

중학 3년부터 고등과정까지 좋은 과학선생님을 만나지 못한 소녀가 가여웠다.
모의고사에서 과탐을 다 맞았다는데, 배우지 않은 진도까지도 기가막히게 찍었다고 신났다는데, 선생님은 자기가 잘 가르쳐서 그런 거라고 자찬했다. 행복하시겠구나.
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자비희사는 사무량심이라고 한다.
  • 자는 남에게 즐거움을 주려는 마음,
  • 비는 남의 괴로움을 덜어주려는 마음,
  • 희는 남이 괴로움을 떠나 즐거움을 얻으면 기뻐하려는 마음,
  • 사는 남을 평등하게 대하려는 마음이다.

남을 평등하게 대하려는 마음이란 호오,
미추를 떠나 "자,비,희"라는 의도를 넘어, 있는 그대로 대하는 것이다.
옳고 그름의 구분이 없어지는 지평이다.
그리스도교의 구원도 그러하지 않은가?
다른 사람을 행복하게 하려고 해서, 우리를 좋아하게 하려고 해서 한 생을 허비합니다. 결국 스스로 괴롭고 억울합니다.
남을 위한 마음과 남을 행복하게 하려고 하는 마음은 반대입니다.
다른 사람을 생각하는 마음과 나를 좋아하기를 바라는 마음은 반대입니다.

다른 사람을 행복하게 하려고 하는 마음도, 나를 좋아하기를 바라는 마음도 자기집착 입니다.
다른 사람의 인정과 사랑을 바라지 않으면 다른 사람의 미움을 받는 것을 두려워 하지 않아요.
다른 사람을 행복하게 하려고 하는 대신에 자비심을 연습하세요.
순수한 동기로 다른 사람의 행복과 깨달음을 응원하세요.
다른 사람의 입장을 생각하는 마음으로 진정 도움이 되는 벗이 되어 주세요.
崔明淑 and others
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4 comments

  • 希修
    '자비희사'의 '사'는 '자기중심주의 (즉 나의 감정, 신념, 이익 등)에 의해 분별력과 마음챙김이 흔들리지 않는 평정심'이라고 저는 알고 있는데, 한국에선 '모든 존재를 평등하게 대하는 마음'이라는 해석이 더 보편적인 것 같아요. 둘이 완전히 다르진 않지만 완전히 같지도 않은데, 어떤 배경에서 이렇게 갈라진 것일지 문득 궁금해지네요.
    Upekṣā - Wikipedia
    EN.WIKIPEDIA.ORG
    Upekṣā - Wikipedia
    Upekṣā - Wikipedia
    • Hyun Ju Kim
      希修 배울 때 적어놓은 노트를 찾지 못해서요. 평정심이라고 하는데 잘 모르지만. 죄가 있거나 없거나 착하거나 나쁘거나가 구원받는 데는 상관이 없다는 기독교 원리와 통하는 면이 있는 것 같아요.
    • 希修
      Hyun Ju Kim 아, 기독교 얘기를 하셔서 갑자기 생각났는데.. 불교에서는 聖者를 네 단계로 나눕니다: 수다원 - 수다함 - 아나함 - 아라한. 그런데 링크하는 경전에서는, 높은 단계의 성자 한 명에게 보시하는 공덕이 똑같은 보시를 낮은 단계의 성자 100명에게 하는 공덕보다 더 크다는 얘기가 나옵니다. 한 사람의 귀천은 타고나는 신분이 아닌 행동에 의해 결정된다는 말씀을 하셨기에 부처님을 평등주의자라 부르는 경우가 가끔 있지만, 선천적인 신분에 의한 귀천 구분에 반대하신 것일 뿐 행동에 의한 귀천 구분까지 반대하신 것은 아닙니다. 그런 점에서, 언급하신 기독교의 평등사상과는 약간 다른 것 같아요. ^^
      Velāma Sutta: About Velāma
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      Velāma Sutta: About Velāma
      Velāma Sutta: About Velāma
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    • Hyun Ju Kim
      希修 많이 다른 것 같아요. 아직 기독교도 다 모르겠어요, 전.



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Upekṣā

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Translations of
Upekkha
EnglishEquanimity
Sanskritउपेक्षा
(IASTupekṣā)
Paliupekkhā
Burmeseဥပေက္ခာ
(MLCTSʔṵ pjɪʔ kʰà)
Chinese
(Pinyinshě)
Japanese
(Rōmajisha)
Khmerឧបេក្ខា
(UNGEGNŭbékkha)
Sinhalaඋපේක්ෂාව
(upēkṣāva)
Thaiอุเบกขา
(RTGSupekkhaa)
Vietnamesexả
Glossary of Buddhism

Upekṣā (Sanskrit: उपेक्षा; PaliUpekkhā ) is the Buddhist concept of equanimity. As one of the Brahma-viharas, virtues of the "Brahma realm" (Pāli: Brahmaloka), it is one of the wholesome (kuśalamental factors (cetasika) cultivated on the Buddhist path to nirvāna through the practice of jhāna.

Pali literature[edit]

Many passages in the Pali Canon and post-canonical commentary identify upekkha as an important aspect of spiritual development. It is one of the Four Sublime States (brahmavihara), which are purifying mental states capable of counteracting the defilements of lust, aversion and ignorance. As a brahmavihara, it is also one of the forty traditionally identified subjects of Buddhist meditation (kammatthana). In the Theravada list of ten pāramī (perfections), upekkha is the last-identified bodhisatta practice, and in the Seven Factors of Enlightenment (bojjhanga), it is the ultimate characteristic to develop.

To practice upekkha is to be unwavering or to stay neutral in the face of the eight vicissitudes of life—which are otherwise known as the eight worldly winds or eight worldly conditions: loss and gain, good-repute and ill-repute, praise and censure, and sorrow and happiness (the Attha Loka Dhamma).[1]

The "far enemy" of Upekkha is greed and resentment, or mind-states in obvious opposition. The "near enemy" (the quality which superficially resembles upekkha but which subtly opposes it), is indifference or apathy.[2]

In the development of meditative concentrationupekkha arises as the quintessential factor of material absorption, present in the third and fourth jhana states:

Table: Rūpa jhāna

Contemporary exposition[edit]

American Buddhist monk Bhikkhu Bodhi wrote:

"The real meaning of upekkha is equanimity, not indifference in the sense of unconcern for others. As a spiritual virtue, upekkha means stability in the face of the fluctuations of worldly fortune. It is evenness of mind, unshakeable freedom of mind, a state of inner equipoise that cannot be upset by gain and loss, honor and dishonor, praise and blame, pleasure and pain. Upekkha is freedom from all points of self-reference; it is indifference only to the demands of the ego-self with its craving for pleasure and position, not to the well-being of one's fellow human beings. True equanimity is the pinnacle of the four social attitudes that the Buddhist texts call the 'divine abodes': boundless loving-kindnesscompassionaltruistic joy, and equanimity. The last does not override and negate the preceding three, but perfects and consummates them."[6]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Thera, Piyadassi (30 November 2013) [2005]. "The Seven Factors of Enlightenment"Access to Insight. Barre Center for Buddhist Studies. Retrieved 2013-10-07.
  2. ^ Buddhaghosa, Bhadantácariya (2010) [1956]. Vishudimagga: The Path of Purification (PDF). Translated by Bhikkhu Ñãṇamoli (4th ed.). Section 2.101.[pages needed]
  3. ^ Bodhi, Bhikku (2005). In the Buddha's Words. Somerville: Wisdom Publications. pp. 296–8 (SN 28:1-9). ISBN 978-0-86171-491-9.
  4. ^ "Suttantapiñake Aïguttaranikàyo § 5.1.3.8"MettaNet-Lanka (in Pali). Archived from the original on 2007-11-05. Retrieved 2007-06-06.
  5. ^ Bhikku, Thanissaro (1997). "Samadhanga Sutta: The Factors of Concentration (AN 5.28)"Access to Insight. Retrieved 2007-06-06.
  6. ^ Bodhi, Bhikkhu (5 June 2010) [1998]. "Toward a Threshold of Understanding"Access to Insight. Barre Center for Buddhist Studies. Retrieved 2013-10-07.
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버림 (불교)

출처: 무료 백과사전 '위키피디아(Wikipedia)'
네비게이션으로 이동검색으로 이동
불교 용어집
, 우페커
파리어उपेक्खा
(upekkhā)
산스크리트어उपेक्षा
(upekṣā)
일본어버림
로마자 : Sha )
영어Equanimity
크메르어ឧបេក្ខា
(Upekkha)
템플릿 보기
불교
파라 꿀
 
토파라 꿀
지계
탈출
정진
닌교
진실
소원
버림
  
롯바라 꿀
지계
닌교
정진
선정
 
동색은 양자에 존재하는 항목

불교 용어 의 버림은 파리어 우페커(巴: upekkhā , 뱃 : upekṣā : 우페 크셔 , 영국 : equanimity ) 에서 유래 하며 편하고  괴롭지 않은 불고 불락  감각상태( 베다나 ) [1 ] ] . 마음의 평화. 방법이 없다 [2] . 마음이 평등하고 고락에 기울지 않는다 [3] .

자애의 명상 편집 ]

상좌부 불교 ( 테라워다 불교 )권에서는 위패서너 의 기초로서 자애의 명상 (mettā bhāvanā, 자비의 명상이라고도 함)이라 불리는 명상이 이루어진다 [4] . 이것은 명칭으로서는 「자」(자애, 미터)만이 전면에 나오지만, 내용적으로는 4무량심의 「자・비・희・버림」모든 요소가 포함되어 있어 [5] , "버리기" 요소도 포함되어 있습니다.

일본 테일러 와다 불교 협회 의 알보 무레 수마나 사라 장로에 따르면, "버리기"는 "감정의 파도가 서 있지 않는다"평온한 마음이지만, 그것은 "둔감하고, 아무것도 관심이 없다, 신경 쓰지 않는, 무관심, 폐쇄적 로 자신의 세계에만 갇혀 있다"는 것이 아니라, "사람·생명을, (직정적으로 반응하는 것이 아니라) 어떻게 하면 문제 해결할 수 있는(할 수 있었는)지 지혜를 지켜보는 마음으로 본다" 일이라는 [6]


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捨 (仏教)

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
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仏教用語
捨, ウペッカー
パーリ語उपेक्खा
(upekkhā)
サンスクリット語उपेक्षा
(upekṣā)
日本語
(ローマ字Sha)
英語Equanimity
クメール語ឧបេក្ខា
(Upekkha)
テンプレートを表示
仏教
波羅蜜
 
十波羅蜜
布施
持戒
出離
精進
忍辱
真諦
  
六波羅蜜
布施
持戒
忍辱
精進
禅定
 
同色は両者に存在する項目

仏教用語(しゃ)とは、パーリ語ウペッカーupekkhā、 upekṣā: ウペークシャーequanimity)に由来し、でもでもない不苦不楽の感覚状態(ヴェダナー[1]心の平静。かたよりのないこと[2]心が平等で苦楽に傾かないこと[3]

慈愛の瞑想[編集]

上座部仏教テーラワーダ仏教)圏では、ウィパッサナーの基礎として、慈愛の瞑想(mettā bhāvanā, 慈悲の瞑想とも)と呼ばれる瞑想が行われる[4]。これは名称としては「慈」(慈愛,メッター)のみが前面に出て来るが、内容的には四無量心の「慈・悲・喜・捨」全ての要素が含まれており[5]、「捨」の要素も含まれている。

日本テーラワーダ仏教協会アルボムッレ・スマナサーラ長老によると、「捨」は「感情の波が立たない」平静な心であるが、それは「鈍感で、何も興味がない、気にしない、無関心、閉鎖的で自分の世界にだけ閉じこもっている」ということではなく、「人々・生命のことを、(直情的に反応するのではなく)どうすれば問題解決できる(できた)かを智慧を以て見守る気持ちで観る」ことだという[6]

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AN 9.20 
PTS: A iv 392
Velāma Sutta: About Velāma
translated from the Pali by
Thanissaro Bhikkhu
X

The updated version is freely available at

This version of the text might be out of date. Please click here for more information

On one occasion the Blessed One was staying near Sāvatthī in Jeta's Grove, Anāthapiṇḍika's monastery. Then Anāthapiṇḍika the householder went to the Blessed One and, on arrival, bowed down to him and sat to one side. As he was sitting there, the Blessed One said to him, "Householder, are gifts still given in your family?"

"Gifts are still given in my family, lord, but they are coarse: broken rice cooked with bran, accompanied by pickle brine."[1]

"Householder, regardless of whether a gift is coarse or refined, if it is given inattentively, disrespectfully, not with one's own hand, as if throwing it away, with the view that nothing will come of it: Wherever the result of that gift comes to fruition, one's mind will not incline to the enjoyment of splendid food, will not incline to the enjoyment of splendid clothing, will not incline to the enjoyment of splendid vehicles, will not incline to the enjoyment of the splendid five strings of sensuality. And one's sons & daughters, slaves, servants, & workers will not listen to one, will not lend ear, will not make their minds attend for the sake of knowledge. Why is that? Because that is the result of inattentive actions.

"Householder, regardless of whether a gift is coarse or refined, if it is given attentively, respectfully, with one's own hand, not as if throwing it away, with the view that something will come of it: Wherever the result of that gift comes to fruition, one's mind will incline to the enjoyment of splendid food, will incline to the enjoyment of splendid clothing, will incline to the enjoyment of splendid vehicles, will incline to the enjoyment of the splendid five strings of sensuality. And one's sons & daughters, slaves, servants, & workers will listen to one, will lend ear, will make their minds attend for the sake of knowledge. Why is that? Because that is the result of attentive actions.

"Once, householder, there was a brahman named Velāma. And this was the nature of the gift, the great gift, he gave: He gave 84,000 gold trays filled with silver, 84,000 silver trays filled with gold, 84,000 copper trays filled with gems. He gave 84,000 elephants with gold ornaments, gold banners, covered with nets of gold thread. He gave 84,000 chariots spread with lion skins, tiger skins, leopard skins, saffron-colored blankets, with gold ornaments, gold banners, covered with nets of gold thread. He gave 84,000 milk cows with tethers of fine jute and copper milk pails. He gave 84,000 maidens adorned with jeweled earrings. He gave 84,000 couches spread with long-fleeced coverlets, white wool coverlets, embroidered coverlets, rugs of kadali-deer hide, each with a canopy above & red cushions on either side. He gave 84,000 lengths of cloth — of finest linen, of finest cotton, of finest silk.[2] To say nothing of the food & drink, staple & non-staple food, lotions & beddings: They flowed, as it were, like rivers.

"Now, householder, if the thought should occur to you, 'Perhaps it was someone else who at that time was Velāma the brahman, who gave that gift, that great gift,' that's not how it should be seen. I was Velāma the brahman at that time. I gave that gift, that great gift. But in that gift there was no one worthy of offerings; no one purified that gift.

"If one were to feed one person consummate in view, that would be more fruitful than the gift, the great gift, that Velāma the brahman gave.

"If one were to feed one once-returner, that would be more fruitful than the gift, the great gift, that Velāma the brahman gave, and if [in addition to that] one were to feed one person consummate in view, and to feed 100 people consummate in view.

 "If one were to feed one non-returner, that would be more fruitful than... if one were to feed 100 once-returners.

"If one were to feed one arahant, that would be more fruitful than... if one were to feed 100 non-returners.

"If one were to feed one Private Buddha, that would be more fruitful than... if one were to feed 100 arahants.

"If one were to feed one Tathagata — a worthy one, rightly self-awakened — that would be more fruitful than... if one were to feed 100 Private Buddhas.

"If one were to feed a community of monks headed by the Buddha, that would be more fruitful than... if one were to feed a Tathagata — a worthy one, rightly self-awakened.

"If one were to have a dwelling built and dedicated to the Community of the four directions, that would be more fruitful than... if one were to feed a community of monks headed by the Buddha.

"If one with a confident mind were to go to the Buddha, Dhamma, & Sangha for refuge, that would be more fruitful than... if one were to have a dwelling built and dedicated to the Community of the four directions.

"If one with a confident mind were to undertake the training rules — refraining from taking life, refraining from taking what is not given, refraining from illicit sex, refraining from lying, refraining from distilled & fermented drinks that cause heedlessness — that would be more fruitful than... if one with a confident mind were to go to the Buddha, Dhamma, & Sangha for refuge.

"If one were to develop even just one whiff of a heart of good will, that would be more fruitful than... if one with a confident mind were to undertake the training rules...

"If one were to develop even for just a finger-snap the perception of inconstancy, that would be more fruitful than the gift, the great gift, that Velāma the brahman gave, and [in addition to that] if one were to feed one person... 100 people consummate in view, and were to feed one once-returner... 100 once-returners, and were to feed one non-returner... 100 non-returners, and were to feed one arahant... 100 arahants, and were to feed one Private Buddha... 100 Private Buddhas, and were to feed a Tathagata — a worthy one, rightly self-awakened — and were to feed a community of monks headed by the Buddha, and were to have a dwelling built and dedicated to the Community of the four directions, and with a confident mind were to go to the Buddha, Dhamma, & Sangha for refuge, and with a confident mind were to undertake the training rules — refraining from taking life, refraining from taking what is not given, refraining from illicit sex, refraining from lying, refraining from distilled & fermented drinks that cause heedlessness — and were to develop even just one whiff of a heart of good will."

Notes

1.
The Commentary states that Anāthapiṇḍika is here referring to alms that he gives to the poor; his alms to the Sangha remained of high quality. However, it might have been that this discourse took place during a time of famine, when even Anāthapiṇḍika was reduced to giving only the coarse food both to the Sangha and to the poor. If that is the case, then we can read the Buddha's remarks to Anāthapiṇḍika as reassuring him that in straitened circumstances it is still fruitful to give, even when one can only give coarse things. The merit of the gift is determined more by the state of mind with which it is given than by the external quality of the gift.
2.
This translation follows the Thai edition of the Pali Canon. The Burmese and Sri Lankan editions list four kinds of cloth — rather than just the three listed here — adding wool as the third of the four.

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Backhouse Lecture 2022 - Working for Justice in a Warming World | Australia Yearly Meeting

Backhouse Lecture 2022 - Working for Justice in a Warming World | Australia Yearly Meeting

Backhouse Lecture 2022 - Working for Justice in a Warming World

Backhouse Lecture 2022 Working for Justice in a Warming World

Delivered by Yarrow Goodley

Tuesday 5 July 7:00pm AEST 

The 2022 Backhouse lecture looks at the critical issue of climate justice – at how our responses to the climate emergency have the potential for great suffering, as well as great redemption. In a world where the rich pollute, and the poor suffer, we do not just need to address our rapidly-warming planet, but also the injustices which drive this environmental catastrophe.

Yarrow, in conversation with Quaker and non-Quaker activists, explores the history of this crisis, and the despair and hope we must negotiate in coming to grips with a problem of planetary proportions. This crisis offers us an unparalleled opportunity to remake our political, economic and social systems, in ways that support a liveable planet, while addressing the profound injustices of our age, especially racial inequality. Yarrow asks us ‘what can we do?’ and seeks to offer ways forward that create hope not just for all people, but for all the living creatures on our small blue-green planet.

Bio: Yarrow was nineteen years old in 1988, when the Intergovernmental Panel on Climate Change was founded, and the IPCC’s five-yearly reports have sounded ever more dire warnings throughout their adulthood. Having worked all their life as an early childhood educator, Yarrow is reminded every day of the uncertain future that awaits their young students. These children will be Yarrow’s current age in 2070 – a future that may be either apocalyptic or utopian, depending on our actions now. As a Quaker, an activist, and a gardener, Yarrow aims for that utopian future, even when the path to that place is murky.

Join us via zoom: https://us06web.zoom.us/j/5968713127?pwd=dlJvVGdHeWxScm1XRFJqbC9VSE9tdz09
Meeting ID: 596 871 3127
Passcode: 6477804


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  • Greg Rolles
    What better way to enjoy watching someone talk about climate activism than just after coming and actually doing some too. Come to Sydney June 27th and take part in nonviolent civil disobedience. They're jailing young climate activists. 2 We're refused bail and are being held in remand until the 12th of July. Come on Friends, walk the talk.
  • Helen Bayes
    Yes, let’s share about the activism we do too, wherever we live.
  • Greg Rolles
    No. Let's share about effective climate activism that sees us being raided day after day. Our first nations elder was taken away by cops today. Get real, get active.







Last modified: 
Thursday, 19 May 2022 - 2:32pm

Hyun Ju Kim Ludrup Yongsoo "저는 ING, 중입니다"

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Hyun Ju Kim
42 m ·



"저는 ING, 중입니다"
.

  • 수행이란 말을 할 수도 없고 아니 할 수도 없는 것이다. 
  • 그래서 무분절의 경지로, 아무것도 분별이 없는 무와 공의 처지로 가야 한다. 
  • 간다는 생각조차 버려야 간다. 
  • 산은 산이 아니고 산은 그저 산이다. 산은 본질이고 본질이 산이라서 산이 걷고 산이 흐르고 산이 사라져도 산은 있고 그러나 없다.
  • .
  • 그러니 누가 스님일까. 
  • 그저 공간을 차지하고 시간을 지나가는 행위에 지나지 않으니, 중. ING라는 말씀이다. 
  • 기독교식으로는 already, not yet 이라는 상태를 연상하게 하지만. 또 용수스님은 약간 그런 의도로 쓰신 것도 같지만. 
  • 나는 이 <중>이라는 말이 공. 무. 라는 개념을 표현하는 말이라는 생각도 한다. 
  • 원래 무리를 뜻하는 말이라지만 그 무리들이 다 ING 상태이지 않나.
  • .
  • 임윤찬인가. 다 단절하고 싶지만 너무 가난해지니까 할 수 없이 연주한다던가. 
  • 좋은 곡이 너무 많아서 이번 생에서는 가장 좋은 몇 곡만 골라서 친다던가. 그런 표현에서 나는 우주가 전부 사라지고 소리만 남는, 그나마도 시간의 함수에 걸려서 매 순간 소멸하는 상상을 한다. 
  • 소멸하는 빛을 바라보는 순간을 영원으로 체험하는 몸을 상상한다. 
  • 죽은 리스트와 악보로 소통하며, 사라질, 죽어버릴 소리를 허공에 날려버리며 교감하는 그를 생각한다.
.
"경험은 해도 이해는 못하는 미묘한 실재"
.
  • 말로는 표현할 수 없는 거울 밖의 세계. 말씀으로 오신 하나님. 
  • 능력의 말씀으로 만물을 붙드신다. 고 할 때 말씀은 법. 이라는 말과 비슷한 느낌이다. 
  • 말씀이 육신이 되어 우리 가운데 역사적 예수로 오셨지만 시간이 짧았다. 
  • 그분의 행위와 말씀을 문서로 기록하였지만 턱없이 동떨어질 수밖에 없지 않았을까. 
  • 실제로 본 사람들이 경험한 압도적인 신적 슈퍼파월을 기록되어 번역된 사복음서로 상상하기란 공룡피 한방울로 쥐라기공원을 만드는 것보다 터무니없다. 
  • 인간으로 온 신의 모습을 어떻게 양피지 몇 두루마리에 적을까. 
  • 그래서 요한은 그 기록한 책을 다 담기에 이 세상이라도 부족하다고 썼다. 
  • 물론 USB가 나오기 전 이야기다. 
  • 그럼에도 예수는 <내가 가는 것이 낫다. 그래야 보혜사가 오신다.>며 자신을 지나가는 존재라고 한다. 
  • ING. 잠시 머물다 간다. 
  • 너희들도 잠시 머물다 오렴. 
  • 내가 너희들 있을 곳을 마련해 두겠다. 기다릴게. 
  • 그래서 우리들도 ING.


Ludrup Yongsoo

사람들이 자꾸 스님은 특별한 존재라고 생각해서 특별한 존재처럼 행해야 하는 집착이 생겼어요. 항상 평화롭고 지혜롭고, 기분 나쁘면 안 되고 약한 모습, 못난 모습 보여 주면 안 되는 집착이 생겼어요.
그래서 부인 성명을 하고 싶어요. 저는 이기적이고 인색하고 산만해요. 기복도 집착도 많고 수행력과 자비심이 부족해요. 기분 나쁠 때가 많고 대체로 부정적이에요. 일반인 보다 못 하는 게 너무 많아요.
그래도 스님상을 알아봐서 약한 모습을 보여줘도 되겠네요. 척 하는 게 힘들어요. 사람들의 기대를 충족시키려고 하는 게 힘들어요. 자신의 기대가 힘들어요. 사람들의 인정을 받으려고 하는 게 힘들어요. 못난 중, 이대로 있을게요. 진정한 법의 벗이 되어 주고 싶어요. 조금만 기다려 주세요. 저는 ING, 중 입니다.
이제 네팔 순례팀이 귀국했어요. 저는 네팔에 10일 더 있다가 귀국합니다. 히말라야가 주는 감동과 도반님들의 따뜻한 마음과 룸비니의 신성함과 카트만두의 매력과 여행사 하지은 대표님의 훌륭한 기획과 네팔 가이드님의 능숙한 인도로 평생 기억에 남을 여정이었어요! 네팔을 아주 다양하게 잘 경험했어요
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23일 타계 조순 증손자 대학생기자가 쓴 증조부 부고기사 - 오마이뉴스

23일 타계 조순 증손자 대학생기자가 쓴 증조부 부고기사 - 오마이뉴스
한림랩 뉴스룸 | 49화

23일 타계 조순 증손자 대학생기자가 쓴 증조부 부고기사[증조부 조순, 당신의 가르침을 기립니다] "영어사전 씹어먹던 학구파"
22.06.24 18:40l최종 업데이트 22.06.24 20:34l
한림미디어랩 조중만(hmltheh)



▲ 지난 23일 서울 송파구 서울아산병원 장례식장에 고 조순 전 경제부총리의 빈소가 마련돼 있다.
ⓒ 연합뉴스

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23일 오전 한국 정치, 경제계의 큰 별이었던 조순 증조부님이 노환으로 작고했다. 향년 94세. 서울 아산병원에서 노환으로 치료를 받던 조순 증조부님은 가족들이 임종을 지킨 가운데 생을 마감했다.

조순 할아버지는 나의 9촌 증조부이시다. 고인이 된 할아버지의 명복을 빌며 할머니·아버지로부터 들은 이야기를 토대로 시중 언론에 나와 있지 않는 내용을 독자들에게 전해보고자 한다.

1928년 강원도 강릉시 구정면 학산리(풍양조씨 평장사공파 집성촌)에서 태어난 조순 증조부님은 학창 시절부터 영단어를 외우기 위해 영어사전 속 단어를 외운 후 해당 페이지를 찢어 삼켜 드실 정도로 학구열이 남달랐다.

증조부님의 아버지인 조정재 고조부님은 한학자셨다. 중학 시절, 조순 증조부님은 어려운 집안 환경 탓에 당신의 숙부님께 유학을 갔었다. 고조부님은 자식의 공부가 얼마나 무르익었는지를 보기 위해 한문 편지를 보냈다. 이를 잘 해석해야 집으로 올 수 있다는 엄명에 보낸 편지를 해독하기가 어려웠던 증조부님은 수많은 한학자들을 백방으로 찾아다녀 겨우 그 뜻을 해석하고 나서야 집으로 갈 수 있었다.

어릴 때부터 교육열이 남달랐던 가정환경의 영향을 받아 경기고, 서울대를 졸업한 증조부님은 한국전쟁 당시 육군 통역 장교와 육군사관학교 교관 등으로 군에 복무했다. 전역 후 30세의 나이로 미국으로 유학, 캘리포니아 버클리 대학교에서 경제학 석·박사를 마친 후 서울대학교 경제학과 교수로 부임해 1988년까지 재직했다.


▲ 이 시대의 희망과 현실, 조순 문집
ⓒ 조중만

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'조순 학파'라는 말이 있을 정도로 경제학계의 유명한 제자들이 수두룩하다. 1974년, 제자 정운찬과 공저로 쓴 <경제학원론>은 경제학과 최고 인기 교과서로 '경제학계의 바이블'로 불린다.


육군사관학교 영어 교관 시절 노태우 대통령을 가르친 인연으로 1988년 부총리 겸 경제기획원장관을 지냈다. 1992년에는 한국은행 총재를 역임했다.

대한민국 사상 두 번째 민선 서울특별시장을 지냈고, 1995년 헌법 개정 후 첫 민선 시장을 지냈다. 1997년에는 제15대 대통령 선거 출마를 선언하며, 서울 시장직을 물러났다. 필자의 아버지는 서울시장직을 계속하셨으면 오히려 국민으로부터 더 사랑받아 자연스레 대권주자로 추대받을 수 있지 않았을까 하는 아쉬움을 갖고 계신다.


1998년 강원도 강릉시 재보궐선거에 출마해 당선됐다. 2000년 16대 총선에서 민주국민당을 창당했으나, 당이 실패하면서 정계를 은퇴했다. 이후, 특별한 건강 이상 없이 지내오셨고, 23일 오전 노환으로 돌아가셨다.

"한 시대를 풍미하시며, 많은 후학을 길러내시고, 모든 이의 귀감이 되셨던 증조부님께서 영면하셨습니다. 할아버지께서 살아생전 쓰신 문집을 어루만져 봅니다. 앞으로 제가 살아가는 인생길에 길잡이가 되어줄 것입니다. 늘 할아버지의 목소리를 통해 더 나은 사회인으로 거듭나도록 정진하겠습니다. 세상사 많은 근심과 걱정을 내려놓으시고 편히 잠드십시오."


덧붙이는 글 | 조중만 대학생기자의 기사입니다. 이 기사는 한림대학교 미디어스쿨 대학생기자가 취재한 것으로, 스쿨 뉴스플랫폼 한림미디어랩 The H(www.hallymmedialab.com)에도 게재됩니다.