2022/10/27

김광교 - Wikipedia 金光教, Konkō-kyō

김광교 - Wikipedia

김광교

출처: 무료 백과사전 '위키피디아(Wikipedia)'
김광교(곤광교)
Konkokyo.png
금광교의 문
Konkokyo Headquarters Central Worship Hall.jpg
김광교본부 히로사키 회당
설립1859년(안정 6년)
설립자아카자와 문지(가와테 분지로), 나중에 김광 대신
종류종교법인
법인 번호4260005005733 위키데이터 편집
본부오카야마현 아사구치시 긴코초 오타니
교주김광호도
웹사이트http://web-konkokyo.info/
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김광교 (こんこうきょう)는 일본의 신종교 . 교파 신도 연합회에 속해 전전의 신도 13파 중 하나.

개요 편집 ]

야스마사 6년( 1859년 ), 비중국 아사구치  오타니무라에서 아카사와 분지(가와테 분지로), 뒤의 김광 대신 (곤코다이진)이 열린 창창 종교 이다. 같은 에도시대 말기에 열린 흑주교 , 천리교 와 함께 에도막부 말기 3대 신종교 의 하나로 꼽힌다.

현재의 본거지는 오카야마현 아사구치시 가네코쵸 오타니이다(구쵸명 유래의 금광쵸 라고 하는 지명은 금광교의 본부가 있는 것으로부터 붙여졌다).

제신은 천지 김노신 (텐치카네노카미)과 생신 금광 대신 (이키가미 곤코 우다이진)이다.

교주는 김광호도(六代金光[1] , 교무총장 은 이와﨑도배 [2] 이다. 일본을 중심으로 약 1500의 교회·포교소, 약 40만명의 신자를 가진다 [3] .

가르침 편집 ]

기존의 김신 사상에서는 일 패턴 방위 의 요시흉을 중시해, 엄밀한 일 패턴 방위의 준수를 요구했지만, 김광 교조는 자신의 체험으로부터, 그러한 흉사는 인간의 마음대로에서 생기는 신에게의 무례가 원인 그러므로 하나님에 대한 소망에 걸맞는 삶의 방식과 행동을 해야만 모든 것이 하나님께 지키신 안에서의 생활을 할 수 있다고 설교했다. 그리고 하나님과 사람은 " 아이요 가요 (표준어 : 헤이사 호라사)"의 관계라고했다 (사람이 살아가려면 하나님께 바라며 하나님의 도움이 필요하지만, 하나님도 사람이 살아주길 바란다는 소원을 가지고 사람을 돕는 것으로 하나님으로서의 일을 할 수 있으므로 살아 있다는 관계). 또, 사람은 모두 신의 사촌(씨자)이며, 각각의 종교의 개조도, 하나님의 사촌이라는 가르침으로부터, 다른 모든 종교를 부정하지 않는다고 하는 사상을 가진다. 문화인의 신자도 많지만, 이러한 성격으로부터 포교 활동적인 언론은 적고, 비교적 최근의 관련 저작인 칸베무사시리굴은 리굴 신은 신」등도 상당히 중립적, 분석적인 내용이 되고 있다 . 덧붙여 신자가 날마다 주창하는 말은 “생신 김광대신(이키가미 곤코 우다이진) 천지 김노신(텐치카네의 카미) 일심에 소원(네가에) 「데타노메이」이다.

특징 편집 ]

신자는, 본부 및 각 교회의 광전에 마련된 결계 의 장소에 있어서, 생신 금광대신의 대리(대충)가 되는 취차자  통해서, 각 사람 각각의 소원·사죄·거절·사례를 천지금노 하나님께 전하는 것에 의해 그 소원·기도를 하나님께 전하고 또 하나님으로부터의 도움을 받는다. 이것을 「취차」라고 하며, 김광교의 특징으로 된다. (본부 광전의 결계장에서 김광교주는 일년 내내 하루의 대부분을 취차업에 전념하고 있다.)

일반적인 종교가 계율 등 '가져야 한다'는 것이 존재하지만, 김광교에는 그런 것은 없고, 어디까지나 '기본'을 지키고 있다면, 그 이상의 규범의 일탈에는 눈을 부는 다양성, 관용성을 가진 특징이 있다.

본부 시설 편집 ]

김광교의 역사(주로 일본 국내) 편집 ]

기원년(일력)월일문제
1814년 (문화 11년)8월 16일
태양력 9월 29일
교조 탄생, 유명 카토리 소스 7.
1825년 (분정 8년)11월 26일가와테가의 입양에, 분지로와 개명.
1830년 (분정 13년)7월 15일부터오노 요우 에몬 등과 이세삼궁 .
1836년 (덴포 7년)12월 13일분지, 후루카와 팔백구라무스토세토  결혼.
1846년 (홍화 3년)2월 22일~3월 26일문치, 시코쿠 88개소 순회.
1855년 (안정 2년)4월 29일25일경부터 교조대환. 후루카와 지로 기도시에 이 시부야마 신 강림, 김신에의 무례의 지적과 병평유의 신시.
1857년 (안정 4년)10월 13일교조 실제 카토리 시게루 에몬 김신 강림하여 문치신명에 따라 보청을 도와준다.
1857년 (안정 4년)11월 9일카토리 번우문, 김신의 봉제자가 되어 문치는 참배한다.
1858년 (안정 5년)7월 13일문치, 호란분회 에서 조상의 영신의 강림과 김신보다 다양한 신시를 받는다.
1859년 (안정 6년)10월 21일
태양력 11월 15일
농작업 후, 교조에 입교신전 이 내리는 김광교립교의 날이 된다.
1864년 (겐지 1년)4월 9일시라카와 신기백왕가 로부터, 신배식 허장 및 금신의 궁 건축 허가를 얻는다.
1864년 (겐지 1년)9월 21·22일첫 신축제를 섬긴다. (1년에 한 번 봉행하는 김신에 대한 감사의 축제, 이후 매년)
1866년 (경응 2년)10월 2일神祇伯보다 신배의 절·관·포재복·차관착용의 허가, 뿐만 아니라 '김광하내'라고 자칭하는 것이 허용된다.
1867년 (경응 3년)2월 22일김신사 신주의 보임장을 얻는다.
1869년 (메이지 2년)7월신불분리령 시행에 의해 오타니무라의 신사( 호광원 이 관할하고 있던 사사)의 신사를 집행하게 된다.
1869년 (메이지 2년)9월 9일 · 10일김광대신축제를 섬긴다. 신내친척을 모아 선조축제를 섬긴다. (이후 매년)
1870년 (메이지 3년)9월 1일아사오 번청 에서 출사 신호 사시토메의 지령 나온다.
1871년 (메이지 4년)4월시라카미 신이치로「미치 안내」를 저술한다.
1871년 (메이지 4년)10월 15일아사오 번청에서 신직 폐지 명령.
1872년 (메이지 5년)11월 26일오다 현청 에서 신근 폐지 명령.
1873년 (메이지 6년)2월 13일신전의 철거.
1873년 (메이지 6년)4월 11일천지서부』 정해진다.
1876년 (메이지 9년)10월 19일「경신교육지의」원서를 오카야마 현령에 제출 26일에 인가, 관헌의 탄압이 가라앉는다.
1879년 (메이지 12년)7월 28일김광하기오「교도직 시보」가 되어 국가 자격을 얻는다.
1881년 (메이지 14년)1월 30일
(음력 설날)
신명에 의해 「팔파에 금의 문자」의 문장을 정한다.
1882년 (메이지 15년)8월사토 노부오 교단 조직을 뜻하고, 비고 누마 이름 신사 미야지 요시오카 덕명 의 조언에 의해, 김광 교조의 원에서, 김광 하기오와 함께, 신조(신계 신훈의 전)의 기록을 시작한다. (다음 해 9월 8일 마무리)
1883년 (메이지 16년)6월 10일시라카미 신이치로 · 콘도 후지모리 , 사토 노리오를 방문해, 길의 장래에 건너 협의. (이 세 사람을 김광교에서는 나중에 삼직신 이라고 부른다.)
1883년 (메이지 16년)10월 10일교조사거(사명은 김광대신인력 위명).
1883년 (메이지 16년)11월 28일교조 오십일 축제, 유업 계승의 취지. 김광하기와 3직신의 4명이 교단 창설에 대해 협의. 이날부터 김광택길이 신전봉사.
1885년 (메이지 18년)3월 15일신도 비중 사무 분국장 이노우에 야스시 헌 에게 「교회 강사 개설 진달 신청」을 더해 「금광 교회 강사 결수지 건 신청」의 원서 제출.
1885년 (메이지 18년)6월 2일신도 관장 이나바 정방 에 의한 인가.
1885년 (메이지 18년)6월 10일「 김광 교회소 설치원」을 오카야마현 레이지사카 타카마사 대리 다카쓰 류 에 제출.
1885년 (메이지 18년)6월 13일신도 비중 사무 분국 부속 금광 교회로서 교단 창설.
1888년 (메이지 21년)3월 1일신도 김광교회 규약 개정 신명 「천지 김노신」이 공인된다.
1888년 (메이지 21년)5월 21일하타 토쿠 사부로 도쿄 요 츠야에서 착차 개시 (정식 도쿄 포교의 개최).
1889년 (메이지 22년)7월 4일긴코 하기오 사토 노리오 「일본 적십자사」에 입사. 금광교에서 적십자 운동의 시작.
1890년 (메이지 23년)10월교조대제에 처음으로 ' 길비악 '이 제전 음악으로 채용되어 연주된다.
1891년 (메이지 24년)7월산요 철도 구라시키 - 가사오카 간 개통, 제전시의 가네가미역 개설.
1892년 (메이지 25년)7월 10일김광 하기오, 김광 대진과 호적명을 변경.
1893년 (메이지 26년)12월 20일김광택길사거(2대 김광님, 김광사신관행군).
1893년 (메이지 26년)12월 29일金光攝胤14세에 신전봉사를 계승.
1894년 (메이지 27년)11월 29일신도 김광교회학문소 개설 ( 김광교학원 과 김광학원 중학·고등학교 창립기념일).
1897년 (메이지 30년)4월 1일신도 김광교회 학문소를 신도 금광교회 중학부로 개칭.
1898년 (메이지 31년)4월 10일신도 김광교회가 신도본국 일등 직할교회가 된다.
1898년 (메이지 31년)4월 15일신도 김광교회 중학부는 김광중학으로서 내무대신의 인가를 얻어 공인학교가 된다.
1899년 (메이지 32년)4월하타 토쿠 사부로 주창에 의해 영덕회(부인회)를 결성. 7월, 하세가와 마츠라 를 중심으로 일본 최초의 부인 잡지 「 령덕」창간.
1900년 (메이지 33년)6월 16일김광교단으로서 신도본국으로부터 별파독립 [4] .
1901년 (메이지 34년)8월 4일가나가미역 영업 개시.
1901년 (메이지 34년)10월사이토 슌사부로 대만 포교.
1902년 (메이지 35년)가을부산 교회소 설립 인가.
1906년 (메이지 39년)2월 25일김광교 교사 양성의 전문기관으로서 김광중학의 조직 개편에 의해 교의강구소 설치.
1906년 (메이지 39년)5월다카하시 마사오 , 사토 긴조 등 긴코 중학교 졸업 학생, 도쿄에서 ' 김광교 청년회 '를 조직한다.
1906년 (메이지 39년)12월 17일신봉자의 신념 수양의 장소로서 수덕전 을 설치.
1907년 (메이지 40년)7월 1일포교흥학 기본재단 설립(2008년 8월 8일 해산).
1907년 (메이지 40년)9월 30일마쓰야마 세이 산만  포교 개시.
1910년 (메이지 43년)6월~7월김광교감사 후지노오, 만주·조선포 교시찰.
1912년 (다이쇼 1년)4월 10일관장세습제 및 김광교유지재단 설립(2008년 8월 8일 해산).
1913년 (다이쇼 2년)10월 4일『김광교조이해』를 간행(교조30년제).
1915년 (다이쇼 4년)4월오하라 음인 창시의 「나카마사라쿠」가 대제의 제전악으로서 채용된다.
1919년 (타이쇼 8년)2월히라야마 분지로 북미 포교 개시.
1919년 (타이쇼 8년)12월 17일김광대진사거(제1세관장, 사명은 김광산신대도립별명).
1920년 (다이쇼 9년)3월 19일김광가방 관장을 습직(제2세관장).
1921년 (다이쇼 10년)2월 22일대교회소 신축 낙성 축제.
1925년 (다이쇼 14년)4월 14일대교회소 및 부속사, 염상.
1928년 (쇼와 3년)10월 10일김광교 교전』(교조 45년 축제).
1934년 -1935 
(쇼와 9년-10년)
교단자각운동(나라가 정한 관장의 생명보다 결계봉사자의 3대 금광님 의 어차를 신앙의 중심으로 파악하는 운동) 「쇼와 9년 10년 사건」.
1941년 (쇼와 16년)4월 16일종교단체법에 근거한 김광교단이 된다. 관장은 세습제에서 선거제로.
1941년 (쇼와 16년)8월 1일김광서관 관장 선거로 관장 취임.
1946년 (쇼와 21년)4월 1일종교법인령 시행에 따른 조직 변경 ' 천지 서부'를 봉재의 신의로 정한다.
1947년 (쇼와 22년)5월 5일공공 사업으로서 사립 도서관 의 「금광 도서관」을 개설.
1949년 (쇼와 24년)4월 1일신앙활동으로서 「오토리지 성취신심생활운동(おんとりつぎじょじゅんじんせいかんんど)」이 시작된다.
1953년 (쇼와 28년)10월 1일교조전기 『김광대신』간행(교조칠십년제).
1953년 (쇼와 28년)10월 8일금광교 라디오 방송 개시.
1954년 (쇼와 29년)4월 1일김광교규 개정. 「천지서부」를 「김광교 교전」에 게재.
1954년 (쇼와 29년)11월 1일김광교학연구소 설치.
1959년 (쇼와 34년)8월 5일본부 히로사키 축제 준공 보고 축제(김광 아오이의 생일과 소년 소녀 전국 대회에 아울러).
1959년 (쇼와 34년)10월릿쿄 백년 교조대제가 4회로 나누어 행해진다.
1959년 (쇼와 34년)11월릿쿄 백년제가 4회로 나누어 행해진다.
1960년 (쇼와 35년)8월시카고 미드 빌 신학교 와의 교류로 유학생(후의 국제 센터 소장) 파견.
1963년 (쇼와 38년)4월 13일교주 김광 蔤胤死去 (삼대 김광님).
1963년 (쇼와 38년)7월 9일김광감타로 교주 취임.
1964년 (쇼와 39년)3월 11일남미 브라질 빌리구이에서 포교 시작.
1969년 (쇼와 44년)10월 1일『김광대신각(こんだうだいじんおぼえ)』간행 김광교조가 쓴 자전의 공표.
1972년 (쇼와 47년)4월 1일『개설 금광교』간행 김광교의 교리의 개설서.
1973년 (쇼와 48년)7월 20일본부 히로사키 회당 준공 천지서부를 정면봉사하는 형식이 된다.
1976년 (쇼와 51년)7월 24일라디오 방송 프로그램의 안정 제작을 위해, 오사카에 김광교 전파 포교 센터를 설치(현·금광교 방송 센터).
1981년 (쇼와 56년)1월 1일김광교 도쿄 포교 센터를 설치.
1983년 (쇼와 58년)1월 1일김광교 독자적인 신의식, 배사, 복제 시행.
1983년 (쇼와 58년)10월9월 29일부터 5회로 나누어 김광교조 백년제가 열린다.
1983년 (쇼와 58년)10월 10일'김광교 교전' 간행 교조의 신앙 일기와 많은 제자들이 남겨둔 교조의 가르침이 공간되었다.
1989년 (헤세이 원년)6월 10일신앙 활동으로 '좋은 이야기를 해 나가는 운동'이 시작된다.
1991년 (헤세이 3년)1월 10일교주 김광감타로 사망(4대 김광님).
1991년 (헤세이 3년)3월 27일김광평휘 교주 취임.
1993년 (헤세이 5년)7월 1일도쿄에 김광교 국제센터 설치.
2000년 (2000년)2월 1일김광교 서울 활동센터 설치.
2000년 (2000년)6월 10일교단독립백년기념제가 다음 11일과 2회로 나뉘어 진행된다.
2001년 (2001년)1월 1일『김광교 선언』 발표.
2001년 (2001년)6월 10일신앙활동으로서 「아이요카케요의 생활운동」이 시작된다.
2003년 (2003년)9월 28일교조전 '김광대신' 간행 쇼와 28년판이 전면적으로 다시 쓰여졌다.
2008년 (2008년)8월 8일구 3재단법인(숙박시설, 출판, 기숙사를 관리)을 해산하고 종교법인 '김광교'에 사업을 집약.
2008년 (2008년)12월 1일신공익법인제도에 따른 일반재단법인 '김광재단' 설립, 구 3재단법인이 다녀온 수익사업을 이관.
2012년 (2012년)1월 1일신앙 활동으로서 「신인 아이요카케요의 생활 운동」이 시작된다.
2021년 (2021년)3월 26일교주 김광평휘퇴임(5대 김광님), 생전 계승은 입교 이래 처음이다. [1]
2021년 (2021년)3월 27일김광호도 교주 취임. [5]

교육 편집 ]

학교법인 금광학원
학교법인 간사이 금광학원

유명인 신도 편집 ]

각주 편집 ]

  1. ↑ b “ 김광교 6대 교주에 김광 히로미치씨 생전 계승은 입교 이래 처음 ”. 산요 신문사 (2021년 3월 27일). 2021년 3월 29일 열람.
  2. ↑ “ 교단 활동 기본·활동 방침 ”. 김광교. 2021년 3월 29일 열람.
  3.  문화청 “종교 연감 령화 2년판” P61
  4. ↑ “내무성 고시 제61호” “관보” 1900년 6월 18일 (국립 국회 도서관 디지털 컬렉션)
  5. ↑ “김광평휘교주, 퇴임에 첫 생전대체 김광교” . 중외일보 (중외일보사). (2021년 3월 3일) 2021년 4월 5일 열람.

참고 문헌 편집 ]

김광교와 무관한 것 편집 ]

금광교 또는 신도에 의한 것 편집 ]

  • 칸베무사시 “리굴은 리굴 신은 신” 코단샤, 2005년 4월 15일. ISBN 4-06-212885-3 . 
  • 김광가방 편 『금광교 교전』 김광교 본부, 1928년 10월 10일. NDLJP : 1103656 .
    • 김광교본부교청 편 『금광교교전』 김광교본부, 1929년.
    • 『금광교 교전』(개정판) 김광교 본부 교청, 1941년. - 야마토 철활판.
    • 김광교본부교청 편 『금광교교전 부·금광교 교규전문』 김광도서관, 1969년 3월. - 점역 : 우에사카 후미오.
    • 김광교본부교청 편 『금광교교전』 김광교본부교청, 1983년 10월. - 부록(51페이지).
  • 『김광교 연표』 김광교 본부 교청, 1960년.
    • 『김광교 연표 쇼와 61년』 김광교 본부 교청, 1986년 4월.
  • 김광교본부교청 편 『금광교교전 용어 색인』 김광교본부교청, 1987년 10월. - 부록(2장): 검색 가이드.
  • 김광교본부교청 편 『금광교교전 소식사각장 주석』 김광교본부 교청, 1989년 10월.
  • 김광교본부교청 편 『천지는 말한다 김광교교전 초』 김광교본부교청, 1989년 6월. - 부록(1장): '김광교 교전' 대조표.
  • 김광교본부교청 편 『금광교교전 인물지』 김광교본부교청, 1994년 12월.
  • 김광교본부교청 편 『금광교교전 용어사전』 김광교본부교청, 2001년.
  • 김광교본부교청 편 '김광대신' 김광교본부교청, 2003년. ISBN 4-906088-15-5 . 
  • 김광교교학연구소 편 『교단사 기본자료집성』 상권・하권, 김광교교학연구소, 2001년 12월. ISSN 0285-8339 .  - 기요『김광교학』별책.
  • 사토 노리오 편·저 『신앙 회고 65년』 상·하, 「신앙 회고 655년」간행회, 1970-1971.
  • 요시카와 노부오 편・저 『김광교 만주 포교사』 김광교 후쿠오카 타카미야 교회, 2008년 .

관련 항목 편집 ]

외부 링크 편집 ]

Konkokyo - Wikipedia

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Konkokyo

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Mon of Konkokyo

Konkōkyō (金光教Konkō-kyō), or just Konkō, is a Shintō sect, being a part of the Kyoha Shintō Rengokai (Association of Sectarian Shinto),[1] and an independent faith with origins in Shinbutsu-shūgō beliefs.

Konkokyo worships primarily the spirit and energy that flows through all things (musubi, one of the core beliefs of Shinto) as Tenchi Kane No Kami, or the Golden Kami of the Heavens and Earth (in Japanese, "Heavens and Earth" also means the Universe).

While Konkokyo is hard to define with any one particular theology,[2] Tenchi Kane no Kami is understood to be omnipresent and is essentially the energy that penetrates the universe and gives all things a conscious mind, a non-omnipotent director of the workings of nature. The physical universe is referred to as "Kami’s body" within Konko texts.

However, as previously stated, 'Kami' is not merely viewed as the mind of the universe, but as an actor with a will. It is believed that the sole interest of Tenchi Kane no Kami is the healthy satiation and happiness of individual humans, in accord with their nature. The relationship then between Kami and humanity is a benevolent, interdependent one.

Kami is often seen as a divine ideal parent - offering love, affection, support, protection, and nurturing us through his blessings. It is taught that Kami loves all people of the world no matter their race, religion, gender, and so on.[3] Although mentioned as 'He' in materials for linguistic convenience, Tenchi Kane no Kami is neither male or female.

The religion has a strong stress on naturalism, the nature of the human, and interdependence between individuals and each aspect of nature. It's ethical code is based on this concept of interdependence, with the primary goal of individual happiness.

Tenchi Kane No Kami is also referred to as "Tenchi No Kami-Sama", "Oyagami-Sama," "Kami-Sama," and "Kami." In English, Kami can also be called "Divine Parent of the Universe," "Principle Parent," "Parent Kami," "Kami-Sama," or "Kami."

Founder[edit]

Central Worship Hall (Konkōkyō Headquarters)
Grand Service Hall (Konkōkyō Headquarters)

Bunjirō Kawate (川手文治郎Kawate Bunjirō, 1814–1883) is recognized as the founder of Konkō-kyō way and teachings, beginning in 1859. He was born on September 29, 1814, in the village of Urami in Bitchū Province (in present-day AsakuchiOkayama Prefecture) to a farming family. Urami was a small quiet village located about two kilometers northwest of present-day Konkokyo Headquarters. Genshichi was often carried on his father's back and visited various shrines and temples. Given the name Genshichi, he was the second son of Kandori Juhei (Father) and Kandori Shimo (Mother). When Bunji was 13, he received education from Ono Mitsuemon, the village headman for two years.[4]

As Genshichi was the second son and thus not expected to take over the family lineage or farm, he was arranged to be adopted in the fall of 1825. At age twelve, Genshichi was adopted into the Kawate household by Kawate Kumejiro (Father) and Kawate Iwa (Mother), and he was renamed Kawate Bunjiro, or Bunji. He worked assiduously for the prosperity and welfare of his family, and he gained the respect of those around him.

In 1855, at the age of forty-two, Bunjirō went to the important shrine of Okayama Prefecture Kibitsu Jinja to do a divination and prayer ceremony as it was his yakudoshi (unlucky age year). He believed he had received a good omen, yet that year suffered from a serious throat ailment, rendering him in a chronic condition and unable to speak or move. He could not receive help from doctors, so he turned to ancient Shinto ritual with the help of his brother in law, Furukawa Jiro, to find the reason of his illness. The deity of Ishizuchi revealed through an oracle [5] that Bunjirō was supposed to die from his illness for offending the deity Konjin. Realizing his mistakes, Bunjirō wanted to apologize to the deity. By this sincere desire to do so, he was able to gain his voice back, and was able to apologize to the deity with his own voice. From that time, he then gradually recovered from his illness completely, the experience impacting his faith and beliefs.[6]

As he continued his faith practice from that day, more spiritual experiences occurred, and his faith grew in the Kami and Bodhisattvas. In particular, he prayed most often to Konjin due to the spiritual experience during his yakudoshi year and apologizing for his irreverence to this deity. Over time, his faith led him to pray to multiple kami at once as a composite deity. He understood this composite deity as Nittenshi (The Buddhist understanding of the Sun) Gattenshi (The Buddhist understanding of the Moon), and Kane no Kami (Nigimitama of Ushitora no Konjin). Ultimately, however, this deity revealed themselves through an oracle that they were not a composite deity, but the deity that was the spirit/soul that was the Universal workings and energy (not unlike the Hindu concept of Brahman), to which Bunjirō understood the name to be Tenchi Kane no Kami.

Thus, Bunjirō practiced his faith in this deity, Tenchi Kane no Kami, who revealed to him many teachings through spiritual experiences. On November 15, 1859 (The date understood as the founding date of the Konkokyo way) Tenchi Kane no Kami asked Bunjirō to give up his farming career, and help people by listening to them and praying for their troubles or requests, and become a priest. In a response, Bunjirō gave up farming and devoted himself to helping others.

He taught others who came to his worship space that Tenchi Kane no Kami "Wishes to help and save people. But can do so only through other people. By helping people, one performs the work of this deity. This deity depends on people, and at the same time, people depend on this deity, in mutual fulfillment."

Before long, the number of visitors seeking advice and spiritual guidance grew, and as well a group of disciples called the deyashiro was formed to help Bunjirō spread the teachings of this deity.[3]

After the Meiji Restoration of 1868, religious policies of the new government temporarily placed limits on Konkokyo teachings, due to Tenchi Kane no Kami not being a formal deity of the Kojiki (the only deities allowed worship and shrines in the Meiji era), however, this provided an opportunity to develop important aspects that ended up preserving Konkōkyo's history and teachings, such as the memoir Konkō Daijin Oboegaki, written by Bunjirō documenting his spiritual experiences and daily living with his faith in Tenchi Kane no Kami. In his later years, he compiled the Oshirase-goto oboechō (Record of Revelations) which documented the spiritual experiences clearly. On October 10, 1883, Bunjirō passed away at the age of seventy.

He was succeeded by his son, Konko Ieyoshi, who became regarded as the successor and spiritual leader to pass on the Konkokyo way of helping others, who was supported by the disciples of Bunjirō.

Subsequently, the Konko family line has been succeeded since then, to which those successors are responsible to be spiritual leaders and guide the proper way of Konkokyo - the teachings of Tenchi Kane no Kami - since Bunjirō's passing.

The 6th generation son, Hiromichi KonkoKonko, became the spiritual leader of Konkokyo in 2021.[7]

Beliefs[edit]

In Konkokyo, everything is seen as being in profound interrelation with each other. Kami is not seen as distant or residing in heaven, but present within this world. The universe is perceived to be the body of Tenchi Kane no Kami. Suffering is seen as being caused by an individual's high expectations, unwillingness to compromise, impatience, arrogance, and disregard between the relationship between all things. Konkokyo's beliefs center around the betterment of human life in this world by showing appreciation for all things, living upright, and providing mutual help, and prayer for others. By embodying these virtues, it is taught anyone can become an ikigami, or living kami - one who helps others unconditionally and has inner peace. An ikigami is not an exalted being or someone with mysterious, spiritual powers. It is the ideal human being who strives to save people from suffering and problems and to make the world a happier place to live in.[3] It is believed that after death, the spirits of those who have passed on remain of the universe, as mitama-no-kami (divine ancestral spirits) in connection with Tenchi Kane No Kami.

Bunjirō taught that one could receive the help of Tenchi Kane no Kami by "having faith in the Kami out of a sincere mind" (known in Japanese as the phrase Jitsui Teinei Shinjin).

Konkokyo believes there is a mutually dependent relationship between Tenchi Kane No Kami and people. People cannot exist without Tenchi Kane No Kami, and Tenchi Kane No Kami cannot exist without people. With air, water, food, and other blessings of the universe, all living things can thrive. In return, Tenchi Kane No Kami asks that people help others, live in harmony with the ways of the Universe, and make the world a peaceful place to live for everyone. By fulfilling Tenchi Kane No Kami's wishes to help others, people bring Tenchi Kane No Kami's virtue to life. Through this mutually reliant and interdependent relationship, both Tenchi Kane No Kami and people can continue to exist and work together to make the world a more peaceful place.[3]

An aspect that separates Konkokyo as a unique way is "Toritsugi" which means mediation. In Konkokyo, Toritsugi (Mediation) is a spiritual practice for people to establish a communication link between themselves and Tenchi Kane no Kami. One can receive Toritsugi by a Konkokyo minister, generally at a Konkokyo church. A visitor enters the church, sits in front of the minister, and says whatever is on their mind. It can be a request to resolve a problem, or a word of thanks.

In Toritsugi, after the visitor says everything they have wanted to say, the minister relays the visitor's words to the spirit of Ikigami Konko Daijin (the spiritual formal name of Bunjirō, who was first taught Toritsugi by Tenchi Kane no Kami) in prayer. Ikigami Konko Daijin then helps the minister to further relay the words to Tenchi Kane No Kami.

Tenchi Kane no Kami then replies their message to the minister, who will then relay it back to the person.

By understanding the message of Tenchi Kane No Kami's teachings and advice, the visitor can receive guidance to their issues, or feel relieved from anxieties knowing the deity has heard their words. Toritsugi can help the person put a problem into perspective and find solutions from within their own hearts.

Tenchi Kane No Kami asks people to understand their teachings, thus to make people become aware of their relationship with the Universe and the ways of the Universe. By working within the framework of the laws of the Universe instead of going against it, people can avoid troubles which lead to suffering. While Toritsugi at churches is typically performed by ministers, lay members are also encouraged to perform Toritsugi in their daily lives to help others. When they meet people who are suffering, the Konkokyo way is to listen to their problems, support them, and pray for their wellbeing and happiness. Tenchi Kane no Kami wishes for all people to become a mediator and help others.

Konkokyo has churches where people can go to worship and pray. Though Konkokyo believes that Tenchi Kane No Kami is everywhere, and followers of the way can talk to the deity anytime and anywhere, the church is a place to receive assistance and guidance through Toritsugi, and for people to focus their prayers, to appreciate blessings, apologize for any irreverences they may feel they have made, as well as be a safe and calming center for people to visit.

The faith believes that all people came from and are connected by the universe. This means that all people are connected by Tenchi Kane no Kami and there is no one that does not belong. Konkokyo desires to have all people, regardless of race, creed, gender, and occupation, work together to resolve the problems of the world. The faith also respects and accepts all ethnic groups and religions.

All people are regarded as equal regardless of race, religion, gender, occupation, social status, and wealth. Women in Konkokyo are also held in high esteem with many women serving as head ministers at its churches.

Konkokyo also does not impose any restrictions on food and drink. Konkokyo believers are permitted to consume alcohol, caffeine, meat, etc.

Celibacy is also not a requirement for the clergy or anyone. There are no restrictions for Konkokyo believers. As well believers are not obligated or required to pay any dues or make any donations.[8]

Membership[edit]

The following information is current as of December 1, 2012 (Kondō, 2013, p. 39)

  • Churches (教会) 1,550
  • Missions (布教所) 10
  • Ministers (教師) 3,909
  • Ministerʻs assistants/Deacons (補教) 1,855

There are about 450,000 adherents.

Konkōkyō churches and missions are found in the U.S.CanadaBrazilGermanyParaguay, and South Korea, and majorly Japan. Due to the Japanese cultural nature of Konkokyo, it has limited churches overseas.

Through its various churches and missions, Konkōkyō has a number of activities and organizations that help fulfill the necessities of modern-day society: Konkōkyō Peace Activity Center, Konkō Library, Konkō Church of Izuo Miyake Homes (India, Bangladesh, and Nepal), Yatsunami Foundation, Shinkō-kai Medical Foundation, Konkō Academy, Wakaba Orphanage, and Katsuragi Memorial Park (cemetery) (Takahashi, 1994).

Relationship to Shintō[edit]

Because of Japanese society being deeply intertwined with Shinbutsu Shugo at the time of Bunjirō, the founder, Konkokyo began deeply rooted in Shinto ways, traditions, and rituals - many of which still are present of the ceremonies in the present day.

Due to the Meiji Restoration's new laws on Shinto practices, Konkōkyō was classified as Sect Shintō. This allowed Konkōkyō to continue practicing as a spiritual way without persecution from the government.

Konkokyo has never renounced this classification even after it was free to do so at the end of World War II, alongside the abolition of State Shinto and organization turning into Jinja Shinto.

As of January 2020, Konkokyo maintains membership in the Kyoha Shintō Rengokai (Association of Sectarian Shinto).

The philosophy, practices, and beliefs of Konkōkyō are aligned very similar to Shrine Shinto; since they both are Shinto practices. Therefore, there are many Konko followers who also consider themselves Shinto.

However, since Konkokyo is not dogmatic; interpretations and understandings in regard to connection to Shinto varies between individuals and regions. However historically and within its nature, as well as rituals and ceremonies, Konkokyo is deeply connected to Shinto practices.

Since Jinja Shinto is the more common organization of Shinto way in Japan, it is thought Konkokyo is different than Shinto. But it is more accurate to say it only differs from Jinja Shinto, but it is still Shinto roots. The only few main differences between Jinja Shinto and Konkokyo are:

  • Toritsugi Mediation, which is a practice unique to Konkokyo.
  • Not offering items commonly seen in Jinja Shinto shrines; such as ofuda or omamori, due to the teaching from Tenchi Kane no Kami that Konkokyo churches shouldn't be a place that people feel pressured to donate to receive protection from omamori, or need to donate for an ofuda to call to the power of Tenchi Kane no Kami. In addition, if one has the financial ability and wishes to receive the items, it is taught that it is good to support the other kamis and Buddha's shrines or temples instead. This is also why Konkokyo does not have set ritual fees, nor requires donations from visitors or parishioners.
  • Konkōkyō has also centralized the Tenchi Kakitsuke [Universal Reminder] as its main focus on the altar and in prayers. Some churches only have a Tenchi Kakitsuke, while others have additional traditional items seen in Shinto shrines, such as sacred mirrors, or gohei, to indicate the presence of the deity.
  • Another difference is, while some Konkokyo followers are able to and may revere other Kami, such as Amaterasu Omikami, who is the required most revered deity in Jinja Shinto teachings, Konkokyo places a focus on Tenchi Kane no Kami, and to have an equal respect for all deities, not placing importance on one kami or the other; since they are all part of the universe and should all be equally respected.
  • The faith also differs in that it does not believe in taboos including beliefs related to unlucky days, unlucky years (age), and ominous directions. There are no distinctions between pure and impure things or sacred and non-sacred places. There is the concept of places where there is more amount of spiritual power, but the amount of spiritual power is not seen as determining its sacredness, as all is within the universe/nature which is seen as sacred in itself.
  • It should also be noted that some churches, especially overseas, have been making modern changes to worship style that are different than traditional Shintō style to be more welcoming to those unfamiliar with Japanese culture.
  • New Konkokyo-unique prayers were also written in 1985 from the original traditional Shintō prayers — Amatsu Norito and Ōharae no Kotoba— to Shinzen Haishi [Prayer to Kami], Reizen Haishi [Prayer to Ancestral spirits]. Despite this, some churches overseas and in Japan, keep traditional Shinto ritual, worship, and prayers. It varies greatly from church to church, and a minister by minister basis.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "教派神道連合会(教派連)". Kyoharen.jp. Retrieved 2018-12-23.
  2. ^ "Religious Beliefs | KONKOKYO".
  3. Jump up to:a b c d "Religious Beliefs | KONKOKYO"www.konkokyo.or.jp. Retrieved 2017-02-03.
  4. ^ "The Life of The Founder | KONKOKYO"www.konkokyo.or.jp. Retrieved 2017-02-03.
  5. ^ Konko Daijin: A Biography. United States of America: Konko Churches of North America, USA. 1981. pp. 16, 17.
  6. ^ Konko Daijin: A Biography. United States of America: Konko Churches of North America, USA. 1981. pp. 15, 16, 17, 18, 19.
  7. ^ "Sixth and Current Konko-Sama"KONKOKYO. Retrieved 2022-09-10.
  8. ^ "Basic Precepts | KONKOKYO"www.konkokyo.or.jp. Retrieved 2017-02-03.
  • Arai, K., Kawabata, Y., Matsumoto, S., Matsuno, J., Miyake, H., Suzuki, H., Tamaru, N., Tomikura, M., & Ueda, K. (1972). In I. Hori, F. Ikado, T. Wakimoto, & K. Yanagawa (Eds.), Japanese religion: A survey by the agency for cultural affairs. Tōkyō, Japan: Kodansha International.
  • D. C. HoltomKonko Kyo: A Modern Japanese Monotheism, The Journal of Religion, Vol. 13, No. 3 (Jul., 1933), pp. 279–300
  • Fukushima, Shinkichi. (2006, Dec 16). Encyclopedia of Shintō-home: Modern sectarian groups: Konkōkyo. Kokugakuin University. Retrieved from http://eos.kokugakuin.ac.jp/modules/xwords/entry.pho?entryID=612
  • Inoue, Nobutaka. (2006). Shūkyō. [Religion] (19th ed.). Tōkyō, Japan: Natsume-sha.
  • Inoue, Nobutaka. (2006, Dec. 16). Encyclopedia of Shintō-home: Modern sectarian groups: §Shintō-derived religions. Kokugakuin University. Retrieved from https://eos.kokugakuin.ac.jp/modules/xwords/entry.phoID=354
  • J.M. Kitagawa, On Understanding Japanese Religion, Princeton University Press, 1992, ISBN 978-0-691-10229-0
  • McFarland, H. N. (1967). The rush hour of the gods: A study of new religious movements in Japan. New York: The Macmillan Company.
  • Kondō, Kaneo. (2013, January). Konkōkyō no genjo [Present situation of Konkōkyō]. Konkōkyōhō Ametsuchi, 2170, 39.
  • Satō, Norio. (1983). Naiden. In Konkōkyō Honbu Kyōcho. Konkōkyō Kyōten [Teachings of Konkōkyō]. (pp. 890–917). Konkō-cho, Japan: Konkōkyō Honbu Kyōcho.
  • Satō, Norio. (1993). Special stories: Naiden. Kyōten: Gorikai III [Teachings of Konkō Daijin Volume III]. Konkō-cho, Japan: Konkōkyō Headquarters.
  • Takahashi, T. (1994, July 1). Konkōkyō facts. Handout of facts on Konkōkyō as of June, 1994, given to American exchange students from Kwansei University taking a course on Japanese religions, Ōsaka, Japan.
  • Takahashi, T. (2011). Lessons learned after parting the Pacific: A phenomenological study on the experiences of American-born ministers in preparation for real-world ministry at the Konkōkyō Gakuin. Argosy University, Hawaiʻi.

External links[edit]