2019/02/20

알라딘: 어떻게 살 것인가 - 교산 이성택 교무의 원불교 정전 강의





알라딘: 어떻게 살 것인가 - 교산 이성택 교무의 원불교 정전 강의







어떻게 살 것인가 - 교산 이성택 교무의 원불교 정전 강의

이성택 (지은이) | 가디언 | 2019-01-21
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584쪽 | 170*225mm | 1110g | ISBN : 9791189159160


9.0



국내도서 > 종교/역학 > 세계의 종교 > 원불교



교산 이성택 교무는 WBS 원음방송에서 대종사의 원불교 교리에 대한 강의를 통해 이 시대의 정신을 세우려는 노력을 아끼지 않았다. 이 강의 중에서 원불교전서의 핵심인 정전편에 대해 강의한 내용을 바탕으로 집필하였다.

원불교 교단에서 교무로 일생을 살아온 그가 몸과 마음을 어떻게 다스리고 수행했는지에 대한 방법과 가르침이 모두 담겨 있다. 이 책은 죽음 뒤의 세계나 다음 생을 위한 삶보다는 우리가 이생, 즉 현재를 살아가는 이유와 목적을 설명하고 인류가 마주할 미래를 깊은 통찰력을 통해 전망하며 그 대비책까지 제시해준다.





들어가며 어떻게 살 것인가
정전은 어떻게 만들어졌는가?

1부 정전에 대하여 - 총서편
1장 왜 마음을 학습하는가? - 개교의 동기
2장 우리는 무엇을 향하고 있는가? - 교법의 총설

2부 열린 시대의 큰 흐름 - 교의편
1장 원이 의미하는 것 - 일원상
일원상의 진리 ㅣ 일원상의 신앙 ㅣ 일원상의 수행 ㅣ 일원상 서원문 ㅣ 일원상 법어 ㅣ 게송
2장 사람에게 불공하는 법 - 사은
천지은 ㅣ 부모은 ㅣ 동포은 ㅣ 법률은
3장 네 가지 불공에 대하여 - 사요
자력 양성 ㅣ 지자 본위 ㅣ 타자녀 교육 ㅣ 공도자 숭배
4장 수행의 세 가지 공부법 - 삼학
정신 수양 ㅣ 사리 연구 ㅣ 작업 취사
5장 마음 학습의 여덟 가지 방법 - 팔조
진행 4조 ㅣ 사연 4조
6장 삶과 마음공부의 길을 밝히다 - 인생의 요도와 공부의 요도
7장 진리를 알아가는 네 가지 방법 - 사대 강령

3부 열린 시대의 실천 방법 - 수행편
1장 생활 속에서 실천하는 법 - 일상 수행의 요법
2장 어떻게 훈련해야 하는가? - 정기 훈련과 상시 훈련
정기 훈련법 ㅣ 상시 훈련법 ㅣ 정기 훈련법과 상시 훈련법의 관계
3장 천만 경계를 일념으로 모으다 - 염불법
4장 망념을 쉬게 하라 - 좌선법
5장 던져야 하는 질문의 목록 - 의두 요목
6장 훈련의 전반을 평가하기 - 일기법
7장 어느 곳, 어느 때나 참선하기 - 무시선법
8장 과거의 잘못을 돌아보기 - 참회문
9장 일원상 신앙의 실천 방법 - 심고와 기도
10장 부처께 공을 들이자 - 불공하는 법
11장 지켜야 할 서른 가지 계율 - 계문
12장 성품을 다스리는 방법 - 솔성 요론
13장 대각 후 첫 설법 - 최초 법어
14장 고통과 즐거움에서 벗어나기- 고락에 대한 법문
15장 아픈 세상은 어떻게 치유되는가? - 병든 사회와 그 치료법
16장 마음과 몸을 함께 학습하다 - 영육 쌍전 법
17장 마음 학습의 단계적 목표 - 법위 등급

나오며 이 시대의 트렌드에 대하여
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● 서문

이 시대에 잘 산다는 것에 대하여

우리가 사는 이 시대를 4차 산업혁명 시대라고 합니다. 그리고 우리 모두 실생활에서도 감지하듯이 4차 산업혁명은 인류의 삶에 큰 변화를 가져오고 있습니다. 삶이 변할 뿐 아니라 변하는 속도도 엄청나게 빨라서 어지럼증을 느낄 정도입니다. 이제 지구상의 누구도 이 변화와 속도와 무관하게 살 수 없는 상황이 되었습니다.
저는 매일 아침마다 10여 통이 넘는 문자를 받습니다. 칼럼, 일상의 상식 등 문자 내용이 다양한데, 이제 그 문자를 읽으며 하루를 시작하는 것에 익숙합니다. 그런데 이 문자에 새로운 단어, 들어본 적 없는 용어들이 등장해서 당황할 때가 있습니다. 예를 들어 AI, 블록체인, 커넥티드 카, 사물 인터넷과 같은 단어를 문자를 통해 접하게 되는데, 그럴 때마다 이 시대가 저와는 무관하게 엄청난 속도로 변하고 있다는 걸 실감합니다.
4차 산업혁명도 이전의 산업혁명과 마찬가지로 인간의 기술이 이루어낸 물질문명입니다. 물론 과거의 산업혁명과는 비교할 수 없는 속도로 인류에게 편리를 제공하고 있습니다. 그러나 편리함의 이면에는 부정적인 측면들도 있습니다. 사람들이 습득한 지식의 유효기간이 말할 수 없이 짧아져서 그 흐름을 쫓아가느라 항상 경쟁에 시달리고 있습니다. 또 얼마 전에 겪었던 KT 기지국 화재 사고처럼 예상치 못한 어떤 일로 인해 일상생활 전체가 마비될 위험도 있습니다. 이렇게 물질문명이 발달된 시대에도 젊은이들의 실업 문제 등 생계와 관련된 기본적인 문제들이 여전히 해결되지 못한 채 남아 있습니다.
그래서 저는 이런 시대일수록 인간은 ‘어떻게 살 것인가?’라는 질문을 던져야 한다고 생각합니다. 물질문명의 발달로는 해결되지 않는 인간의 문제는 이런 질문을 거치지 않을 수 없습니다.
사실 이 질문은 아주 오랜 과거부터 다양한 형태로 제기되었습니다. 가까이에서 그 예를 찾자면, 구한말 시기에 민초들이 제기했던 이념을 들 수 있겠습니다. 국운이 기울고 세계열강이 문호 개방을 무력적으로 요구해오던 시기에 민초들은 나라의 중흥을 염원하며 이념을 만들어냈습니다. 그 이념은 조선에서만 가능했던, 문화적 토양을 반영한 사상입니다.
그 이념이 개벽 사상입니다. 열 개開, 열릴 벽闢입니다. 민중의 잠재의식 속에 깔려 있는 이런 열망을 제일 먼저 끄집어낸 분이 천도교를 창교한 수운 대신사입니다. 대신사께서는 대각 후에 백성들을 향해 ‘인내천人乃天 하니 사인여천事人如天 하라’는 메시지를 주셨습니다. 대신사의 이 말씀은 당시 사람대접을 받지 못한 수많은 대중으로부터 폭발적인 환호를 받았습니다. 수많은 사람이 경주 용담으로 모여들었고 스스로가 하늘임을 확인한 것이지요. 신분제도에 염증을 느낀 사람들에게는 엄청난 생각이 아닐 수 없습니다. 위정자들은 자신들이 기득권을 차지하고 있는 당시 체제를 뒤흔들 종교라고 보았습니다. 그래서 이념 운동을 처음 주창한 대신사께서는 위정자들에 의해서 처형당하십니다. 대각하신지 채 4년이 되지 못하여 경상 감영이 있는 대구에서 형장의 이슬로 사라지셨습니다.
대신사의 뒤를 이어 개벽의 새 역사를 주창하신 분은 증산교를 일으킨 강증산 천사입니다. 모악산 대원사에서 대각을 이루시고 스스로를 상제라고 부르며 수많은 이적을 통해 사람들을 모으셨습니다. 물론 후천개벽 새 시대를 주창하신 것이지요. 증산 천사께서는 대각을 이루시고 천지 도수를 천명하니 선천 시대는 상극 시대, 후천 시대는 상생 시대로 규정하십니다. 선천이 상극 시대라 서로 나뉘어서 싸우고 분열되었다고 보셨습니다. 서로 상극으로 얽혀서 전쟁을 하고 그 원한이 신명계에 쌓여 있다는 것입니다. 즉, 선천 시대에 싸움한 원한이 음부계에 가득히 녹아 있다는 것입니다. 음부계와 현실계는 상호작용하여 연결되어 있기 때문에 이 원한을 풀기 전에 현실계가 상생 세계가 되기는 불가능합니다. 그래서 증산 천사께서는 신명계에 어린 원한을 푸는 천지 공사를 하십니다. 이 거창한 공사를 통해서 선천 시대 모든 원한을 싹 풀어버립니다. 그러나 곧바로 후천개벽의 선경 시대가 오느냐? 아직은 아닙니다. 선천 시대의 분열은 신단의 분열이 그 근본 원인입니다. 가정마다 모시는 신, 지역마다 모시는 신, 나라마다 모시는 신, 국가마다 모시는 신, 종교마다 모시는 신이 다르기 때문에 분열과 전쟁이 일어난 것입니다. 그래서 강증산 천사께서 이런 분열된 모든 신단들을 하나의 신단으로 통일시키는 공사를 합니다. 이것이 통일 신단 공사입니다. 신단 통일은 바로 현실 세계를 하나로 만드는 밑바탕입니다. 이런 일련의 후천개벽 공사를 하던 중 대각 후 9년여 만에 갑자기 화천하게 됩니다.
후천개벽 사상을 마지막으로 주창하신 분은 1916년에 대각하신 소태산 박중빈 대종사이십니다. 대각 후 ‘만유가 한 체성이요, 만법이 한 근원이로다. 이 가운데 생멸 없는 도와 인과 보응하는 이치가 서로 바탕하여 두렷한 한 기틀을 지었도다’라는 일성을 토로하셨습니다. 이 대각 일성 속에 개벽 사상이 지향하는 이념과 사상이 함축되어 있습니다. ‘하나이니 하나로’ 이것이 바로 개벽 사상을 집대성한 말입니다. 그리고는 이 개벽 사상을 구체화하여 이론적 체계를 세우는 작업을 꾸준히 진행합니다. 사실 각覺의 내용을 문자로 나타내는 작업은 그렇게 간단한 것이 아닙니다. 앞에 나타난 두 분 선지자들은 이런 작업을 할 시간을 가질 수 없었습니다. 소태산 박중빈 대종사께서는 대각을 이루신 후 원불교라는 교단을 창립하는 과정에서 여러 해야 할 일들이 있었겠지만, 개벽 이념들을 문자로 만들고 그 방법들을 정리하는 작업이야말로 당신의 가장 중요한 과제였다는 것을 아셨음은 분명합니다. 그래서 여러 가지 과정들을 거치면서 작은 책자들을 발행하고 끊임없는 경전 결집 과정을 진행시키십니다. 교조 스스로가 깨달은 내용을 경전화한다는 것은 모든 종교를 통틀어 선례가 없는 일입니다. 교조 스스로가 집필한 경전, 그 경전이 바로 원불교의 정전正典입니다. 1943년 소태산 대종사께서 열반에 드시기 전에 집필을 완성한 내용이 정전에 고스란히 담겨 있습니다. 원불교 정전은 이처럼 후천개벽의 지침서이며, 개벽 세상의 설계도이며, 구한말 민중에 배태되어 태어난 개벽 사상의 이념서이며 결정판입니다.

어떻게 살 것인가? 이 질문은 시대를 초월하여 모든 사람의 화두라고 하였습니다. 그러나 물질 개벽이라는 현상이 물밀듯이 다가오는 현 시대에 어떤 정신을 가지고 살아야 할 것인가,라는 질문은 그 어느 때보다 중요합니다. 그리고 그 해답은 바로 원불교 정전에서 찾을 수 있습니다. 저는 이 시대적인 응답서를 방송으로 강의하였습니다. ‘물질이 개벽되니 정신을 개벽하자’라는 원불교 개교 표어를 마음에 새기면서 4차 산업혁명 뒤에 오게 될 5차 산업혁명 시대, 즉 마음 산업 시대를 꿈꾸면서 말입니다. 인간이 싸워야 할 대상은 물질만이 아닙니다. 인간은 결국 자신과도 싸워야 합니다. 정신은 자신과의 치열한 싸움에서 개벽됩니다. 정신을 개벽하여 자주력이 확고히 세워지고, 그 자주력으로 인간이 만든 천만 물질을 활용할 때 개벽의 새 세상은 우리에게 다가올 것입니다. 저는 이 책이 이런 시대적 상황에서 방황하는 사람들의 지침서가 되기를 희망합니다.
P.8
어떻게 살 것인가? 이 질문은 시대를 초월하여 모든 사람의 화두라고 하였습니다. 그러나 물질 개벽이라는 현상이 물밀듯이 다가오는 현 시대에 어떤 정신을 가지고 살아야 할 것인가,라는 질문은 그 어느 때보다 중요합니다. 그리고 그 해답은 바로 원불교 정전에서 찾을 수 있습니다.
- ‘어떻게 살 것인가’ 중에서
P.29
우리 정전은 불교에 연원을 두고 회상의 면모를 살핀 경입니다. 형성 과정에서 불교에 연원을 대서, 제일 처음 이름이 불교 정전입니다. ‘원불교는 불교 아니다’는 말은 하면 안 됩니다. 왜냐하면 대종사께서 불교에 연원을 댔고 첫 경전의 제목은 불교 정전이기 때문입니다. 원불교 정전의 정체성이 확실히 드러납니다.
- ‘정전은 어떻게 만들어졌는가?’ 중에서
P.39
과거에는 서구 사회를 물질문명으로, 동양 사회를 정신문명이라는 단어로 많이 불렀습니다. 인문학의 기본은 역사입니다. 아마 단재 신채호 선생이 ‘역사를 잊어버리는 민족과 국가는 미래가 없다’고 말한 이유일 겁니다. 그런데 지금 한국이나 세계에서는 그런 단어들이 무색해져버렸습니다.
- ‘왜 마음을 학습하는가?’ 중에서
P.63
대종사께서 총서편에서 세상의 문제, 종교의 문제, 시대의 문제, 종교 내부의 문제 등을 모두 지적하시고 어떻게 해결해야 하는지 방법까지 제시하셨습니다. 원불교 교단이 나가야 할 방향은 광대무량한 낙원 세계입니다. 교법의 총설을 보면 일원상의 진리를 주체로 한 사은과 삼학, 신앙과 수행의 강령이 주체이니 이것으로 원만한 신자가 되자는, 원불교가 나아가야 할 방향을 말하고 있습니다. 이 점을 잘 알아두면 도움이 될 것 같습니다.
- ‘우리는 무엇을 향하고 있는가?’ 중에서
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지은이 : 이성택
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최근작 : <어떻게 살 것인가>,<이성택 교무의 0분의 1인생> … 총 2종 (모두보기)
소개 :
1943년 경북 김천에서 태어났다. 경북대학교 수의과대학에 입학했고, 1962년 3월 대구교당에서 원불교에 입교했다. 이때 항타원 이경순 종사의 자비와 훈풍에 감화, 1970년 출가하여 전무출신의 길을 걷고 있다. 이후 영산선원 간사, 중앙총부 원예주무, 중앙훈련원, 원효교당, 교학대 서원관 사감, 교화부 순교무, 교정원 교화부장 겸 교화연구소장, 국제부장, 문화부장, 부산교구장 겸 부산교당 교감, 새등이문화원장, 정수위단원, 서울교구장, 교정원장, 한국종교인지도자협회 공동대표, 노무현 대통령?이명박 대통령 통일 고문, 10.4 남북정상회담 특별수행원, 원광학원 이사장을 역임했으며, 2006년 7월 종사의 법훈을 받았다.
한때는 원불교 훈련법에 매료되어 그 이론 정립에 정성을 다하였고, 사요를 중심으로 신앙문 교리에 심취하여 그 교리적 위치를 확립하는 데 지금껏 노력해오고 있다.
퇴임 후 WBS 원음방송 '마음을 찾아가는 법문 여행'을 통해 경전 강의를 하고 있으며, 현장을 누비며 후학을 위해 활발한 활동을 하고 있다. 2019년 1월부터 서울교구 교령으로 봉직하고 있다.

저서로는 ≪강자 약자 어떻게 진화할 것인가≫, ≪교리도를 통해 본 원불교 교리 이해≫, ≪자기완성의 길잡이≫, ≪원불교 훈련의 이론과 실제≫, ≪새 시대의 종교≫, ≪0분의 1 인생≫ 등을 펴내 교단 교리와 사상 정립에 이바지하였다.








우리는 지금, 어떻게 살아야 하는가?
전 교정원장 이성택 교무가 정전 강의를 통해 삶의 방향을 제시하다!

교산 이성택 교무는 WBS 원음방송에서 대종사의 원불교 교리에 대한 강의를 통해 이 시대의 정신을 세우려는 노력을 아끼지 않았다. 이번에 출간된 신간은 이 강의 중에서 원불교전서의 핵심인 정전편에 대해 강의한 내용을 바탕으로 집필하였다. ≪어떻게 살 것인가≫는 580쪽의 방대한 분량으로 원불교 교단에서 교무로 일생을 살아온 그가 몸과 마음을 어떻게 다스리고 수행했는지에 대한 방법과 가르침이 모두 담겨 있다. 이 책은 죽음 뒤의 세계나 다음 생을 위한 삶보다는 우리가 이생, 즉 현재를 살아가는 이유와 목적을 설명하고 인류가 마주할 미래를 깊은 통찰력을 통해 전망하며 그 대비책까지 제시해준다. 원불교 교리의 내용을 바탕으로 했지만 사실 내용 전반에서는 ‘인생을 어떻게 살아가야 하느냐’에 대한 질문을 끊임없이 던지고 있다. 물질문명의 속도에 지친 우리 삶의 든든한 지침서가 되기에 충분하다.
이성택 교무가 말하는 ‘잘 산다는 것’은 복을 지으며 사는 것이고, 복을 짓는다는 것은 남에게 베푸는 것이다. 복을 지으려면 몸과 마음과 돈을 써야 하고, 그러려면 늘 마음공부를 해야 한다는 것이 그의 생각이다. 그러므로 남에게 베푸는 것은 남을 위한 일만이 아니다. 복을 지으면 결국은 그 복이 다 자신에게로 돌아오게 되어 있다. 그것이 원불교가 말하는 인과응보 법칙의 중심이며, 더불어 사는 삶의 지혜이고 원리이다.


“물질이 개벽되니 정신을 개벽하자”
마음 산업 시대를 꿈꾸다

원불교 정전에서는 바로 ‘지금’과 ‘사회’에 주목한다. 개교의 동기의 첫 단어가 ‘현하現下’로 제시된 것만 보아도 알 수 있듯, 다음 생이나 죽고 난 뒤의 세계에 대해서보다는 내가 지금 살고 있는 삶에 대한 깨달음이 우선한다. 당장의 즐거움이나 눈앞의 목표만을 추구하는 삶이 아니다. 지금 이 순간에 집중하여 몸과 마음을 닦아나가면 그만큼 복이 찾아온다는 말이다.
이 책의 한 가지 특징은 인류의 삶에 큰 변화를 가져온 4차 산업혁명 시대에서 우리가 중심을 잃지 않고 추구해나가야 할 방향성을 제시해준다는 점이다. 삶의 편의를 위해 발달한 과학 문명은 우리가 삶을 진정으로 잘 살 수 있도록 하는 것은 아니다. 오히려 더 큰 혼란과 경쟁을 불러일으키고 있다. 과학기술의 발달로는 해결할 수 없는 본질적인 문제들이 여전히, 그리고 더욱 심각한 모습으로 남아 있다. 그러므로 우리는 끊임없이 마음을 공부해야 하고 학습해야 한다. 저자는 4차 산업혁명 시대 다음에는 인간의 소중함을 바탕으로 한 마음 산업 시대가 도래할 것이라고 믿는다. 남과 치열하게 경쟁하는 삶보다 나 자신과 경쟁하는 삶이 될 것이라고 말한다.
교리는 딱딱하고 어렵기만 하다는 선입견이 무색할 만큼 꽤 ‘트렌디’한 책인 것과 동시에, ‘어떻게 살 것인가’라는 질문에 직접 답변을 해주지는 않지만 우리에게 그 답을 찾을 수 있게 도와주는 길잡이 같은 책이다.





Webinars | Zehr Institute

Webinars | Zehr Institute



WEBINARS 

When: 20 February, 2019 | 4:30 - 6 p.m. (Eastern standard time)
                                       Sydney Time : 8:30 AM (8:30) Next Day

Guest: Hannah Kim, Jae Young Lee
Host: Howard Zehr
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When: 20 March, 2019 | 4:30 - 6 p.m. (Eastern standard time)
Guest: Ivelyse Andino and Jason Walsh
Host: Johonna Turner 

When: 17 April, 2019 | 4:30 - 6 p.m. (Eastern standard time)
Guest: Jonathan McRay
Host: Johonna Turner

How we do our RJ work in Korea and Northeast Asia



How we do our RJ work in Korea and Northeast Asia

WEBINAR: RJ WORK IN KOREA AND NE ASIA – A CASE STUDY IN IMPLENTATION, INNOVATION AND ADAPTATION

When: 20 February, 2019 | 4:30 - 6 p.m. (Eastern standard time)


Guest: Hannah Kim, Jae Young Lee

Host: Howard Zehr

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What does restorative justice look like in a context such as South Korea and Northeast Asia? How was it introduced and spread, and what can we learn from these initiatives? Growing interest in RJ has been emerging in South Korea among scholars, law practitioners, and civil society group since as early as the late 1990s. The practice of RJ, however, didn’t begin until late 2000s after the Seoul Juvenile Court established a victim-offender reconciliation program.

On the other hand, RJ approaches began to be adapted among school teachers as alternative measures to school discipline after corporal punishment was officially banned in all schools in 2011. Restorative Discipline (RD) trainings were widely spread and number of teachers implementing RD in their classes was gradually growing during 2012-2015. Since 2015 RD has increasingly been adopted by Provincial Offices of Education as an official approach to school discipline. Recently, the interest in RJ has also spread beyond the legal system and the school to hospitals, companies, and even apartment resident communities. Over the past 3 years, Korea Peacebuilding Institute conducted more than 1500 lectures and workshops on RJ annually. In addition, Northeast Asia Regional Peacebuilding Institute (NARPI) has offered a RJ course every year since 2011. NARPI has been a platform for people in the region to learn about the concept and practice of RJ. And also, how to apply RJ in historical conflict in Northeast Asia is another area NARPI aims to initiate, including the conflict between the North and South Koreas.

Jae Young Lee and Hannah Kim, who have been part of these initiatives, will provide an overview of developments as well as reflections that will be useful to those implementing restorative in other parts of the world.


Guest Bios

Hannah Kim was born in South Korea. She is an educator and restorative justice practitioner. Since 2008, Hannah has been working as a public school teacher in South Korea. After taking RJ courses in KOPI (Korean Peacebuilding Institute) in 2012, she started to apply RJ values to create a restorative classroom culture. Especially, she is dedicated to creating an anti-bullying culture in the classroom. This May, Hannah earned her M.A. in Conflict Transformation with minors in Education from EMU. Her interested area is integrating trauma healing and restorative justice with intersectional lenses for peacebuilding in education. She currently lives in Seoul and came back to teach English in a public high school in Incheon. She is planning to facilitate STAR for Educators to empower educators in South Korea next year.



Jae Young Lee graduated from Eastern Mennonite University with an MA in Conflict Transformation focusing on Restorative Justice. He began his career as a peacebuilder at Korea Anabaptist Center where he was a peace program coordinator for 10 years (2001-2010). Then he founded the Northeast Asia Regional Peacebuilding Institute (2010) where he currently serves an executive director. He also founded the Korea Peacebuilding Institute (2012), a leading organization for the Restorative Justice movement in South Korea. He has conducted various workshops and lectures on restorative justice, mediation and peacebuilding for schools, legal system, government, NGOs, and community organizations in Korea. In addition, he has facilitated at the Mindanao Peacebuilding Institute (MPI) in the Philippines and Christian Forum for Reconciliation in Northeast Asia. Currently he lives with family and staff together as a small community called the Peace Building Community near Seoul.







손흥도(70) 원불교 교무 -'침술달인'이 말하는 건강법 "하루세번 괄약근 조여라"

'침술달인'이 말하는 건강법 "하루세번 괄약근 조여라"


'침술달인'이 말하는 건강법 "하루세번 괄약근 조여라"

백성호중앙일보 종교담당차장vangogh@joongang.co.kr+ 구독신청

[중앙일보] 입력 2019.02.18

13일 서울 종로5가의 보화당 한의원에서 제산(濟山) 손흥도(70) 원불교 교무를 만났다. 그는 40년 넘게 마음을 닦는 수도자이자, 40년째 몸을 치료하고 있는 한의사다. 원불교 최고의결기구인 수위단 단원과 원광대 한의과대학장도 역임했다. 23년째 방학 때마다 인도ㆍ네팔ㆍ러시아ㆍ몽골ㆍ독일 등으로 의료 봉사도 다닌다. 

독일 레겐스부르크 의대에서는 그를 ‘신의 손’이라 부른다. 손 교무가 독일 의사들에게 강연을 한 적이 있었다. 그때 갑작스런 제안이 들어왔다. 독일인 의사가 “제 환자를 좀 봐달라. 3년째 치료 중이지만 아무런 차도가 없다”며 한 독일인 여성을 데리고 왔다. 손목 골절로 3년째 왼손이 마비된 주부였다. 독일 의사들이 모두 지켜보고 있었다. 손 교무는 마비된 왼쪽이 아니라 오른쪽 손목에만 침을 다섯 개 꽂았다.




원불교 손흥도 교무는 "몸의 기를 잘 돌게 하려면 우선 운동을 해야 한다. 몸을 움직여줘야 한다"고 강조했다. 김상선 기자

2019/02/19

The Road Less Traveled: Grace, the miracle of serendipity | Radical Reading's

The Road Less Traveled: Grace, the miracle of serendipity | Radical Reading's

The Road Less Traveled: Grace, the miracle of serendipity
Posted on September 21, 2011 by radicalreadings
Standard


What we are talking of here in regard to paranormal events with beneficial consequences is the phenomenon of serendipity.

Webster’s Dictionary defines serendipity as 
“the gift of finding valuable or agreeable things not sought for.”

There are several intriguing features to this definition. 
One is the terming of serendipity as a gift, thereby implying that some people possess it while others don’t, that some people are lucky and others are not.

 It is a major thesis of this section that grace, manifested in part by “valuable or agreeable things not sought for,” is available to everyone, but that while some take advantage of it, others do not. 

By letting the beetle in, catching it, and giving it to his patient, Jung was clearly taking advantage of it. Some of the reasons why and ways that people fail to take advantage of grace will be explored later under the subject heading of “resistance to grace.” 

But for the moment let me suggest that one of the reasons we fail to take full advantage of grace is that we are not fully aware of its presence – that is, we don’t find valuable things not sought for, because we fail to appreciate the value of the gift when it is given us. 

In other words, serendipitous events occur to all of us, but frequently we fail to recognize their serendipitous nature; we consider such events quite unremarkable, and subsequently we fail to take full advantage of them.

Peck, M. Scott. (1978). The Road Less Traveled. p. 257-258

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The Road Less Traveled: Grace, a definition | Radical Reading's

The Road Less Traveled: Grace, a definition


Standard
I have described a whole variety of phenomena that have the following characteristics in common:
(a) They serve to nurture – support, protect, and enhance – human life and spiritual growth.
(b) The mechanism of their action is either incompletely understandable (as in the case of physical resistance and dreams) or totally obscure (as in the case of paranormal phenomena) according to the principles of lateral law as interpreted by current scientific thinking.
(c) Their occurrence is frequent, routine, commonplace and essentially universal among humanity.
(d) Although potentially influenced by human consciousness their origin is outside of the conscious will and beyond the process of conscious decision-making.
Although generally regarded as separate, I have come to believe that their commonality indicates that theses phenomena are part of or manifestations of single phenomenon: a powerful force originating outside of human consciousness which nurtures the spiritual growth of human beings. For hundreds and even thousands of years before the scientific conceptualization of such things as immune globules, dream states, and the unconscious, this force has been consistently recognized by the religious, who have applied to it the name of grace. And have sung its praise. “Amazing grace, how sweet the sound…”
What are we to do – we who are properly skeptical and scientific-minded – with this “powerful force originating outside of human consciousness which nurtures the spiritual growth of human beings?”  We cannot touch this force. We have no decent way to measure it. Yet it exists. It is real. Are we to operate with tunnel vision and ignore it because it does not fit in easily with traditional scientific concepts of natural law? To do so seems perilous. I do not think we can hope to approach a full understanding of the cosmos, of the place of (WO)man within the cosmos, and hence the nature of (WO)mankind itself, without incorporating the phenomenon of grace into our conceptual framework.
Yet we cannot even locate this force. We have said only where it is not: residing in human consciousness. Then where does it reside? Some of the phenomena we have discussed, such as dreams, suggest that grace resides in the unconscious mind of the individual. Other phenomena, such as synchronicity and serendipity, indicate this force to exist beyond the boundaries of the single individual. It is not simply because we are scientists that we have difficulty locating grace. The religious, who, of course, ascribe the origins of grace to God, believing it to be literally God’s love, have through the ages had the same difficulty locating God. There are within theology two lengthy and opposing traditions in the regard: one, the doctrine of Emanance, which holds that grace emanates down from an external God to (WO)men; the other, the doctrine of Immanence, which holds that grace immanates out from the God within the center of (WO)man’s being.
Peck, M. Scott. (1978). The Road Less Traveled. p. 260-261



Peck: The Road Less Traveled: Grace: The Definition of Grace: angry_disregard



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Peck: The Road Less Traveled: Grace: The Definition of Grace

The Road Less Traveled: Grace: The Definition of Grace

Thus far I have described a whole variety of phenomena that have the following characteristics in common:

(a) They serve to nurture—support, protect, and enhance—human life and spiritual growth.
(b) The mechanism of their action is either incompletely understandable or totally obscure according to the principles of natural law as interpreted by current scientific thinking
(c) Their occurrence is frequent, routine, commonplace and essentially universal among humanity.
(d) Although potentially influenced by human consciousness, their origin is outside of the conscious will and beyond the process of conscious decision-making.

Although generally regarded as separate, I have come to believe that their commonality indicates that these phenomena are part of or manifestations of a single phenomenon: a powerful force originating outside of human consciousness which nurtures the spiritual growth of human beings…

What are we to do—we who are properly skeptical and scientific-minded—with this “powerful force originating outside of human consciousness which nurtures the spiritual growth of human beings.”? We cannot touch this force. We have no decent way to measure it. Yet it exists. It is real. Are we to operate with tunnel vision and ignore it because it doesn’t fit in easily with traditional scientific concepts of natural law? To do so seems perilous. Id o not think we can hope to approach a full understanding of the cosmos, of the place of man within the cosmos, and hence the nature of mankind itself, without incorporating the phenomenon of grace into our conceptual framework.
Yet we cannot even locate this force. We have said only where it is not: residing in human consciousness. Then, where does it reside/ Some of the phenomena we have discussed, such as dreams, suggest that grace resides in the unconscious mind of the individual. Other phenomena, such as synchronicity and serendipity, indicate this force to exist beyond the boundaries of the single individual. It is not simply because we are scientists that we have difficulty locating grace. The religious, who, of course, ascribe the origins of grace to God, believing it to be literally God’s love, have through the ages had the same difficulty locating God. There are within theology two lengthy and opposing traditions in this regard: one, the doctrine of Emanance, which holds that grace emanates down from an external God to men; the other, the doctrine of Immanence, which holds that grace immanates out from the God within the center of man’s being.
This problem—and for that matter, the whole problem of paradox—results from our desire, in the first place, to locate things. Human beings have a profound tendency to conceptualize in terms of discrete entities. We perceive the world composed of such entities: ships, shoes, and sealing wax, and other categories. And we then tend to understand a phenomenon by placing it in a particular category, saying that it is such and such an entity. It is either this or that, but it cannot be both. I am I and you are you. The I-entity is my identity and the you-entity is your identity, and we tend to be quite discomfited if our identities become mixed up or confused. Hindu and Buddhist thinkers believe our perception of discrete entities to be illusion, or maya, and modern physicists, concerned with relativity, wave-particle phenomena, electromagnetism, etc., are becoming increasingly aware of the limitations of our conceptual approach in terms of entities. But it is hard to escape from. Our tendency to entity-thinking compels us to want to locate things, even such things as God or grace and even when we know our tendency is interfering with our comprehension of those matters.
I attempt not to think of the individual as a true entity at all, and insofar as my intellectual limitations compel me to think in terms of entities, I conceive of the boundaries of the individual as being marked by a most permeable membrane—a fence, if you will, instead of a wall; a fence through which, under which and over which other entities may climb, crawl, or flow. Just as our conscious mind is continually partially permeable to our unconscious, so is our unconscious permeable to the “mind” without, the “mind” that permeates us yet is not us as entities. More elegantly and adequately descriptive of the situation than the 20th century scientific language of permeable membranes is the 14th century language of Dame Julian, an anchoress of Norwich, describing the relationship between grace and the individual entity: “For as the body is clad in the cloth, and the flesh in the skin and the bones in the flesh and the heart in the whole, so are we, soul and body, clad in the goodness of God and enclosed. Yea, and more homely; for all these may wear and waste away, but the Goodness of God is ever whole.”
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** M. Scott Peck - Wikipedia, The Road Less Traveled, People of the Lie 아직도 가야 할 길




M. Scott Peck - Wikipedia

M. Scott Peck
From Wikipedia, the free encyclopedia
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M. Scott Peck
Born Morgan Scott Peck
May 22, 1936
New York City , New York
Died September 25 , 2005 (aged 69)
Connecticut
Occupation Psychiatrist , writer
Nationality American
Notable works The Road Less Traveled , People of the Lie



Morgan Scott Peck (May 22, 1936 – September 25, 2005) was an American psychia book The Road Less Traveled , published in 1978.
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Contents

7Bibliography
8References
9Further reading
10External links


Early life

Peck was born in New York City , the son of Zabeth (née Saville) and David Warner Peck, an attorney and judge. [1] His parents were Quakers . [2] [3] Peck was raised a Protestant (his paternal grandmother was from a Jewish family, but Peck's father identified himself as a WASP [4] and not as Jewish). [5] [6] [7]

His parents sent him to the prestigious boarding school Phillips Exeter Academy in Exeter, New Hampshir e , when he was 13. [8] In his book, The Road Less Traveled , [9] he confides the story of his brief stay at Exeter, and admits that it was a most miserable time. Finally, at age 15, during the spring holiday of his third year, he came home and refused to return to the school, whereupon his parents sought psychiatric help for him and he was (much to his amusement in later life) diagnosed with depression and recommended for a month's psychiatric hospital (unless he chose to return to school). He then transferred to Friends Seminary (a private K-12 school) in late 1952, and graduated in 1954, after which he received a BA from Harvard in 1958, and an MD from Case Western Reserve University in 1963. [8]

Career

Peck served in administrative posts in the government during his career as a psychiatrist. He also served in the US Army and rose to the rank of lieutenant colonel

His Army assignments included stints as chief of psychology at the Army Medical Center in Okinawa , Japan , and assistant chief of psychiatry and neurology in the office of the surgeon general in Washington, DC [8] He was the Medical Director of the New Milford Hospital Mental Health Clinic and a psychiatrist in private practice in New Milford, Connecticut . [8] 

His first and best-known book, The Road Less Travele d, sold more than ten million copies.

Peck's works combined his experiences from his private psychiatric practice with a distinctly religious point of view. 

In his second book, People of the Lie , he wrote, "After many years of vague identification with Buddhist and Islamic mysticism, I ultimately made a firm Christian commitment – ​​signified by my non-denominational baptism on the ninth of March 1980.[age 44].. (Peck, 1983/1988, [10] p11).

 One of his views was that people who are evil attack others rather than face their own failures. [9]

In December 1984, Peck co-founded the Foundation for Community Encouragement (FCE), a tax-exempt, nonprofit, whose stated mission is " to teach the principles of community to individuals and organizations." FCE ceased day-to-day operations from 2002 to 2009. In late 2009, almost 25 years after FCE was first founded, the organization offering community building and training events in 2010. [8]

Personal life

Peck married Lily Ho in 1959, and they had three children. In 1994, they jointly received the Community of Christ International Peace Award . In 2004, they were separated and later divorced . Peck then married Kathleen Kline Yates. 

Peck's writings emphasized the virtues of a disciplined life and delayed gratification , his personal life was far more turbulent. [8] For example, in his book In Search of Stones , [11] Peck acknowledged having extramarital affairs children.

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Death

Peck died at his home in Connecticut on September 25, 2005, after suffering from Parkinson's disease and pancreatic [8] and liver duct cancer . Fuller Theological Seminary houses the archives of his publications, awards, and correspondence


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The Road Less Traveled

The Road Less Traveled, [9] published in 1978, is Peck's best-known work, and the one that made his reputation. 

It is, in short, a description of the attributes that make for a fulfilled human being , based largely on his experiences as a psychiatrist and a person.

The book consists of four parts. 

India: The Next Green Growth Champion? | The Diplomat

India: The Next Green Growth Champion? | The Diplomat



India: The Next Green Growth Champion?

 
 
India, the third largest energy consumer in the world, has often been flying in the slipstream of the United States and China when it came to the global energy debate. This is set to change soon, however. Looking ahead at the next two decades, the International Energy Agency (IEA) projects that India will almost add 30 percent to global energy demand growth, consuming 11 percent of global energy by 2040 (up from around 6 percent in 2018). India’s energy production and consumption will not only impact global markets but will also be an important factor in global efforts to address climate change. The expected decline in Indian coal consumption is already good news for the global climate (albeit not without domestic political and financial risks). Coal as a share of India’s electricity production capacity is expected to fall from currently 57 percent to 38 percent by 2026, while the share of renewables will rise from 29 percent to 50 percent in the same time.
The private sector plays an important role in this development, as initiatives such as Shell’s waste-to-energy technology highlight, seeking to address India’s waste and energy issues at the same time. However, “over 70 percent of global energy investments will be government-driven, and as such the message is clear – the world’s energy destiny lies with decisions and policies made by governments,” as Fatih Birol, executive director of IEA, pointed out during the launch of the World Energy Outlook 2018.
This holds particularly true in India, given the strong state-involvement in the country’s energy sector. The government of India holds a key role in ensuring energy security at home and preventing climate change globally, and the government and its state-owned enterprises are currently the process of defining their vision for 2040. According to India’s Draft National Energy Policy, India’s energy consumption will increase fivefold by 2040, with the NITI Ambition Scenario (NAS) 2040 providing further details on the expected changes and aspirations. At the same time, India’s largest state-owned energy company (known as a public sector undertaking, or PSUs, in India) the Oil and Natural Gas Corporation (ONGC) is currently developing its “Strategic Roadmap 2040.”
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The combination of India’s ambitious targets, its initial success in adapting renewable energy, and the energy sector’s development opportunities offers a chance for India to establish itself as a champion on the international stage, if the government and its PSUs dare to think big and leverage some key factors the right way.
First, the Indian government needs to get ready to transform the country’s energy PSUs. Of India’s eight Maharatna (top state-owned enterprises or SOEs with the highest investment freedom of SOEs) PSUs, five operate in the hydrocarbon space, providing employment to at least half a million people and generating around $85 billion of revenue per year. Knowing that renewable energy will take up a larger share of the energy mix in the mid-term, and assuming that the global energy system will eventually switch to renewable energy entirely, the Indian government should encourage its PSUs to start transforming into more holistic and integrated energy companies. This transformation would ensure continued state-ownership in the energy sector, including the provision of jobs. Norway’s state-owned energy company Equinor is an example of a SOE making this attempt recently, strategically reorienting its business model and corporate culture to operate beyond oil and gas (and changing its name from Statoil in the process).
Second, adapting a pragmatic approach to the energy transition will reap more political and economic benefits than misguided protectionism and contribute more to preventing further climate change. Mid-2018, the Indian government introduced a 25 percent safeguard duty on all solar technology from China and Malaysia, the source of over 85 percent of India’s solar technology. However, as the example of the German solar industry shows, competing with China in the renewable energy space can be difficult. Chinese firms, supported by heavy state subsidies, produce renewable energy technology at scale with prices expected to drop even further over the coming years. India’s renewable energy industry (whether private or state-owned) simply cannot compete sustainably in this space at this time. Christoph Klunker, in a recent publication for the Observer Research Foundation (ORF), asks why the Indian government simply will not let China pay for the Indian energy transition: “instead of a threat to India’s security and economy, China’s subsidized solar sector can be seen as a gift” as it effectively finances India’s energy transition.
Third, the Indian government has the opportunity to encourage innovation in energy and climate finance, and potentially establish itself as a global leader in this field. ORF’s Samir Saran points out that India “will be the first large country that must transition to a middle-income economy in a fossil fuel-constrained world… Given the weak efforts of the developed world to assist the developing countries so far, India has had to chart a path largely through its own economic and financial arrangements.” While the challenges are obvious, the Indian government has an opportunity to pave the way for other developing countries and establish itself as a hub for financing. India is currently on track to overachieve its “2 degrees compatible”-rated Paris Agreement climate action targets, outperforming several other states including China, the combined EU member states, and the United States. Despite infrastructure and financing issues, India targets to increase renewable energy capacity to 175 GW by 2022 (and 275 GW by 2027), putting the sector at the forefront of capacity addition. As Rahul Tongia and Samantha Gross from Brookings point out, this “target implies annual growth of 25 percent — a targeted buildout rate even faster than China’s, which is widely seen as the world’s leader in deploying renewable energy.” With all contradictions and challenges built into this plan (and inherent to India’s state-dominated energy sector), this ambitiousness offers India the chance to differentiate itself globally and establish climate leadership among developing countries.
Fourth, to attract foreign investors and establish itself globally, the Indian government needs to leverage its domestic market to a much greater extent. Providing complete and transparent data on hydrocarbon reserves, infrastructure development opportunities, and financing opportunities would allow foreign investors to engage more easily in the Indian market and Indian firms to leverage their home market in any overseas engagement. (When investing abroad, Chinese energy companies in the past only granted international oil companies access to their home market in return for access to their joint ventures in Africa and other geographies; the Chinese domestic market was too attractive to ignore.)
Fifth, the Indian government and its PSUs have the political and commercial opportunity to benefit from the increasing resistance against China’s influence in Africa and partner with the continent eye-to-eye. India’s ties with Africa are old, multidimensional and the country enjoys significant goodwill across the continent, as Ajay Dubey from Jawaharlal Nehru University in Delhi points out. The Indian government and its PSUs should leverage this to a much bigger extent, especially in times when China’s engagement across Africa is seen less and less positively (both in China and Africa). Facing similar development issues in the energy space, Indian and African states can learn from one another and cooperate eye-to-eye on how to best leapfrog past hydrocarbons and straight to renewable energy and mini-grids.
The challenges surrounding India’s energy sector are manifold and significant. However, the Indian government has the unique opportunity to establish itself as a leader in the adaptation of renewable energy and a global climate change champion. It can showcase that a leapfrog to renewable energy does not have to come at the expense of slower economic development. The decisions that the Indian government makes today will be the foundation for India’s strategic energy planning in the coming decades and will shape its contribution to the global efforts to counter climate change. India’s success in transforming and developing its energy sector successfully is in the interest not only of its government and people – it is increasingly in the interest of all of us.
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Tim Steinecke works at Xynteo, an advisory firm headquartered in Norway. He holds a Ph.D. from St Andrews University for which he specialized on Asian state-owned energy companies. He regularly comments on the global energy industry and Asia-Africa relations. The views expressed here are the author’s own.