2022/10/28

시노하라 마사타케, 조성환 외 옮김, 『#인류세의_철학

인류세의 철학 - 사변적 실재론 이후의 ‘인간의 조건’  | 지구인문학총서 2
시노하라 마사타케 (지은이),조성환,이우진,야규 마코토,허남진 (옮긴이)모시는사람들2022-08-31
































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272쪽

책소개
지구인문학총서 2권. 인류가 새롭게 맞이한 인류세에 즈음하여 한나 아렌트가 제기한 ‘인간의 조건’이라는 철학적 물음을 재조명한다. 아렌트의 견해에 인류세를 인간사와 자연사의 얽힘으로 이해한 차크라바르티의 견해를 더하고, 퀑탱 메이야수의 사변적 실재론이나 티모시 모튼의 객체지향철학 등이 제기한 ‘사물’에 대한 철학적 고찰을 경유하여, 동일본대지진과 같은 자연재해의 체험과 연결시키면서 재구성하고 있다.

인류세란 “산업혁명 이래의 인간의 활동으로 인간과 자연의 경계가 붕괴되고, 그로 인해 인간의 조건이 위협받는 시대”이다. 이에 즈음하여 근대문명이 구축해 온 인공세계는 자연세계 위에 놓인 것이며, 자연 세계는 연약하고 깨지기 쉬우며 인간에게 우호적이지도 않다는 것이 밝혀지고 있다. 이 책은 인류세에 즈음하여 인간과 자연의 관계를 새롭게 인식하고 수용하며 이해해야 한다는 것을 밝히고, 인간이 붕괴의 길로 추락할 것인가, 성찰을 바탕으로 자연세계와 화해하고 붕괴 이후의 새로운 세계의 창조를 지향할 것인가를 묻는다.


목차


한국어판 저자 서문
프롤로그 『인류세의 철학』은 어떻게 탄생했나?
해제 <붕괴> 이전으로 돌아갈 수 있을까?

서론

제1장 인간과 자연의 관계
· 인공물과 자연 · 인공물로서의 경계
· 인간의 세계·경계·자연과의 만남 · 인간의 세계와 그 붕괴
· 인간세계의 한계로서의 경계 · ‘아우라의 붕괴’에서의 양의성(兩義性)
· 자연 이해의 어려움 · 세계의 사물성
· 상호연관의 펼쳐짐

제2장 인간세계의 이탈
· 인간이 아닌 것의 세계 · 인류세
· 인류세 시대의 인간의 조건 · 인간의 조건의 사물성
· 이탈하는 인간세계 · 인간세계를 교란시키는 자연

제3장 인간세계의 취약함
· 인간세계의 과학기술화 · 지구로부터의 인간 이탈
· 인간의 조건의 붕괴 · 환경 위기와 인간 소멸
· 무용해지는 기분과 인공세계의 구축 · 생태적 현실로

제4장 생태적 세계
· 데이터로 본 현실의 충격 · 데이터가 제시하는 현실의 역설
· 마음으로부터 독립되어 있다 · 유체적(流體的) 사고에 대한 비판
· 인간은 자연 속에 살아 있다 · 인간적인 것과 생태적인 것의 사이
· 취약성의 현실성

제5장 사물의 세계와 시적 언어의 가능성
· 사물과의 상호교섭 · 과학기술화 과정에서의 주체성 상실
· 시적으로 말하기 · 사물의 응시
· 정신의 극복 · 사물이 만나고 모이는 장소
· 과대 도시화와 공업화의 결말

제6장 생태적 공존
· 현전(現前)의 공간과 그곳으로부터의 제거
· 인간 아닌 것의 힘들과의 접촉 · 인간의 유한성
· 혼돈공간의 발생 · 확산에서의 연관
· 파편과 함께 있다는 것 · 빛과 어둠의 경계
· 분리되지 않지만 구별된다

결론
접기


책속에서


P. 42 아렌트는 근대 이후의 인간 생활의 문제를 ‘인간의 조건이 자연으로부터 분리되어 버린 문제’로 생각하고자 하였다. 『인간의 조건』 제2판(1998)에 실린 서문에서 마거릿 캐노번(Margaret Canovan, 1939~2018)은 아렌트가 인간의 영역인 공적 세계에 대한 고찰을 지구라는 행성, 즉 자연과의 관계 속에서 생각하려 했다고 말하고 있다. 아렌트는 1957년의 인공위성 발사를 인류 역사상 획기적인 사건으로 파악했는데, 그 이유는 “인간이 지구에서 벗어난다”는 사실을 의미하기 때문이었다. 즉 “지구에서 하늘로 달아나고, 핵기술과 같은 실험을 통해서 인간 존재는 자연의 한계에 도전해 나가게 된다.”는 것이다.4 아렌트는 인간의 영역이 지구에서 이탈하여, 그 자체로 자족하게 되는 징조를 인공위성 발사에서 감지했다. 접기
P. 90 인간 생활의 조건이 취약한 것은 무엇 때문인가? 그것은 인간 생활의 조건이 인간적인 의도의 산물이라는 의미에서의 인공 공간만으로는 완결되지 못하고, 생활을 영위하는 사람들을 둘러싸고 지탱해 주는 자연과 만나는 곳에서 형성되기 때문이다. 모튼이 “사물에는 기묘한 구석이 있다.”라고 주장했던 것은 인공과 자연이 은밀하게 만나는 곳에 사물이 존재한다는 사실을 직관하고 있었기 때문이다. 하지만 일상적인 인간 생활에서는 사물의 기묘함을 대체로 의식하지 못한다. 인간이 만들어 내는 세계에 사는 데 익숙해지게 됨에 따라, 그 이외의 세계, 즉 인간이 만들어내는 것과는 무관하게 존재하는 세계는 아렌트가 말하는 ‘세계 아닌 것’으로 지각되고, 거기에서 감각이 닫히고 사고도 멈추기 때문이다. 접기
P. 127 차크라바르티는 기후변화와 함께 일어나는 사태를 둘러싼 사유를 펼쳐나가는 일을 야스퍼스의 “전대미문의 사태에 대한 의식”에 관한 검토에서 시작하였다. 그 이유는 기술화가 인간 생활의 조건을 근본적으로 변화시킨 현실은 전문적으로 분화된 개별 지식의 테두리에 머물러서는 사유할 수 없는 문제라고 보았기 때문이다. 나아가서 인간이 지구로부터 분리됨으로써 뿌리 없는 풀과 같은 생활권을 형성하고 있다는 자각을 촉구하고, 그 결과에 대한 사유가 무엇보다 중요하다는 것을 말하기 위해서였다. 접기
P. 153 아렌트는 인간의 조건을 사물성(事物性)이 있는 것으로 보았다. 그리고 사물을 두 가지 상태로 구분하였다. 하나는 인간적 세계의 구성 요소가 된 상태이고, 다른 하나는 그 바깥으로 내몰려 서로 무관한 것들이 퇴적되어 있는 상태이다. 인간 존재를 조건 지우는 상태에 있는 사물은, 인간 생활이 영위되는 인간적 세계의 영역 안에 확실히 존재하는 것으로 지각되고, 인간 생활을 현실에서 뒷받침하는 것으로 감지되며 인식되고 있다. 이에 반해 인간적 세계의 외부에 있는 것으로 간주되는 사물은 명확히 ‘세계 아닌 것’(non-world)으로 불리고 있다. ‘세계 아닌 것’이란 인간 생활과 무관하고 인간 생활이 영향을 미치지 않는 것, 인간 생활로부터 방치되고 있는 것을 의미한다. 접기
P. 182 오노의 시는 공업화된 장소를 사물성에서 포착하고자 하였다. 그것은 균질 공간의 확장과 그 확장에 대한 대항이라는 관념적 도식과는 완전히 다른 곳에 있다고 생각되고 있다. 모튼의 표현을 빌리면, 오노의 시는 “인간이 구축한 장소보다 훨씬 더 거대한 장소에 우리가 있음을 발견한” 시로 읽을 수 있다. 거대한 장소에 있을 때 인간은 바람과 연기를 느끼며, 풀과 광물의 현실성을 느낀다. 이 드넓은 펼쳐짐 속에 들어감으로써, 인간이 문화적으로 건강한 생활을 영위하기 위해 만들어 낸 장소가 협소하고 제한적임을 느끼게 된다. 하지만 이를 위해서는 환영이나 정신으로 가득 찬 번화가와는 다른 ‘갈대밭’이라고 하는 변경의 정적 속에 몸을 두는 것이 요청된다. 접기
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저자 및 역자소개
시노하라 마사타케 (篠原 雅武) (지은이)
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교토대학(京都大学) 총합인간학부(総合人間学部) 졸업. 교토대학대학원 인간・환경학연구과 박사. 현재 교토대학대학원 총합생존학관(思修館) 특정 준교수. 저서로『공공공간의 정치이론(公共空間の政治理論)』(人文書院, 2007), 『공간을 위하여(空間のために)』(2011), 『전-생활론(全-生活論)』(2012), 『살아진 뉴타운(生きられたニュータウン)』(2015),『복수성의 에콜로지(複数性のエコロジー)』(2016), 『‘인간 이후’의 철학(‘人間以後’の哲学)』(2020)이 있고, 번역서로 마누엘 데란다, 『사회의 새로운 철학(社会の新たな哲学)』(2015), 티모시 모튼, 『자연없는 생태학(自然なきエコロジー)』(2018) 등이 있다. 접기

최근작 : <인류세의 철학> … 총 16종 (모두보기)

조성환 (옮긴이)
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원광대학교 동북아시아인문사회연구소 HK교수. 『다시개벽』 편집인. 지구지역학 연구자.
서강대와 와세다대학에서 동양철학을 공부하였고, 원광대학교 원불교사상연구원에서 『한국 근대의 탄생』과 『개벽파선언』(이병한과 공저)을 저술하였다. 20∼30대에는 노장사상에 끌려 중국철학을 공부하였고, 40대부터는 한국학에 눈을 떠 동학과 개벽사상을 연구하였다. 최근에는 1990년대부터 서양에서 대두되기 시작한 ‘지구인문학’에 관심을 갖고 있다. 그러나 일관된 문제의식은 ‘근대성’이다. 그것도 서구적 근대성이 아닌 비서구적 근대성이다. 동학과 개벽은 한국적 근대성에 대한 관심의 일환이고, 지구인문학은 ‘근대성에서 지구성으로’의 전환을 고민하고 있다. 양자를 아우르는 개념으로 ‘지구지역학’을 사용하고 있다. 동학이라는 한국학은 좁게는 지역학, 넓게는 지구학이라는 두 성격을 동시에 지니고 있기 때문이다. 이러한 관심을 바탕으로 장차 개화학과 개벽학이 어우러진 한국 근대사상사를 재구성하고, 토착적 근대와 지구인문학을 주제로 하는 총서를 기획할 계획이다. 접기

최근작 : <개벽의 사상사>,<하늘을 그리는 사람들>,<동학의 재해석과 신문명의 모색> … 총 16종 (모두보기)

이우진 (옮긴이)
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공주교육대학교 교수. 공주교육대학교 글로컬인문학연구소 소장. 공주교육대학교와 한국학중앙연구원에서 교육학과 철학을 공부하고, 차세대 한국학자로 선발되어 워싱턴대학교에서 연구하였다. 저서로 Korean Education:Educational Thought, Systems and Content (공저) 등이 있고, 역서로 『정의를 위한 교육 – 야누시 코르차크』, 『동아시아 양명학의 전개』가 있다.

최근작 : <독도교육 어떻게 할 것인가?>,<일제강점기, 저항과 계몽의 교육사상가들> … 총 5종 (모두보기)

야규 마코토 (옮긴이)
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일본 오사카(大阪) 출생. 강원대학교 인문대학 철학과 박사과정 졸업. 일본 KYOTO FORUM 특임연구원, 중국 西安外國語大學 및 延安大學 일어전가(日語專家)를 역임했다. 현재 원광대학교 원불교사상연구원 대학중점연구소 연구교수.
저서로 <崔漢綺氣學硏究>(경인문화사, 2008), <東アジアの共通善─和・通・仁の現代的再創造をめざして─>(岡山大学出版會, 2017, 공저), <지구인문학의 시선>(모시는사람들, 2022, 공저), 역서로 <일본의 대학 이야기>(경인문화사, 2022, 쿠라베 시키倉部史記 지음, 공역), 『인류세의 철학』(모시는사람들, 2022, 시노하라 마사타케篠原雅武 지음, 공역) 등이 있다. 접기

최근작 : <한국과 일본, 철학으로 잇다>,<공공철학 이야기>,<최한기 기학 연구> … 총 6종 (모두보기)

허남진 (옮긴이)
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원광대 원불교사상연구원 연구교수. 한국학중앙연구원에서 종교학을 공부했다. 현재 기후위기 시대 인문학을 모색하기 위해 지구인문학, 인류세 철학 등에 관심이 많다. 지은 책으로는 『개벽의 사상사』(공저), 『지구적 전환 2021 - 근대성에서 지구성으로』(공저) 등이 있다.


최근작 : <개벽의 사상사>,<한국 종교교단 연구 XIII>,<한국의 신종교 성지> … 총 8종 (모두보기)


출판사 제공 책소개
동아시아 최초의 ‘인류세 철학서’
붕괴 이후의 인간의 조건을 사물철학의 관점에서 다시 생각한다
죽어갈 것인가, 살아볼 것인가?

이 책은 2018년에 교토대학의 시노하라 마사타케(篠原雅武, 1975~ ) 교수가 쓴 『人新世の哲学: 思弁的実在論以後の ‘人間の条件’』(東京: 人文書院, 2018.01)을 번역한 것이다. 여기에서 〈人新世(인신세)〉는 anthropocene의 일본어 번역으로, 한국에서는 ‘인류세’로 번역되고 있다. 〈思弁的実在論(사변적 실재론)〉은 speculative realism의 번역어로, 최신 철학의 한 흐름이다. 〈人間の条件(인간의 조건)〉은 한나 아렌트의 저서 『인간의 조건』에서 유래하는 개념이다.
‘인류세’는 2000년에 네델란드의 대기화학자 파울 크뤼천(Paul Jozef Crutzen)이 사용하여 널리 알려진 개념이고, ‘사변적 실재론’은 프랑스의 철학자 퀑탱 메이야수(Quentin Meillassoux)가 2006년에 쓴 『유한성 이후(Apres la finitude)』에 등장하는 용어이다. ‘인간의 조건’은 독일의 정치철학자 한나 아렌트(Hannah Arendt)가 1958년에 쓴 저서 제목이다. 그래서 이 책의 제목이 의미하는 바는 “인류세 시대의 인간의 조건을 사변적 실재론이라는 철학적 관점에서 다시 생각한다”가 된다.
‘인류세 철학’은 아직 국내에서는 낯선 개념이다. 서양에서도 인류세를 ‘철학적’ 관점에서 사유하기 시작한 것은 최근 몇 년 사이의 일이다. “인류세 철학”이라는 제목의 책이 처음 나온 것이 2016년이기 때문이다. 이 해에 덴마크의 철학자 Sverre Raffnsøe가 쓴 『인류세의 철학(Philosophy of the Anthropocene): 인간적 전환(The Human Turn)』(Hampshire: Palgrave Macmillan)이 출판되었다. 그로부터 2년 뒤인 2018년에 ‘마침내’ 비서구권에서도 “인류세의 철학”을 제목으로 한 단행본이 간행된 것이다.
저자인 시노하라 마사타케는 일본에서는 인류세 철학의 최고 전문가로 평가받고 있다. 최근에 국내에도 번역되어 유명해진 『지속불가능한 자본주의』와 『마르크스의 생태사회주의』의 저자 사이토 고헤이(斎藤幸平)와 『현대사상』에서 대담을 나눴고(「ポスト資本主義と人新世(포스트 자본주의와 인류세)」, 『現代思想』, 2020년 1월호), 객체지향존재론(object-oriented philosophy)의 철학자로 널리 알려져 있는 티모시 모튼(Timothy Morton, 1968~)과 대화를 나누고, 그것을 자신의 책 『複数性のエコロジー(복수성의 생태학)』(2016)에 수록하였다.
이 책은 한나 아렌트가 제기한 ‘인간의 조건’이라는 철학적 물음을 ‘인류세’ 시대에 다시 생각하고자 하는 문제의식에서 출발하고 있다. 이와 같은 문제 제기는 이미 시카고대학의 역사학자 디페시 차크라바르티(Dipesh Chakrabarty)가 2009년에 「역사의 기후 : 네 가지 테제」라는 논문에서 제기한 바 있다. 차크라바르티는 인류세의 의미를 인간사와 자연사의 얽힘으로 이해하였다. 저자는 여기에다 퀑탱 메이야수의 사변적 실재론이나 티모시 모튼의 객체지향철학 등이 제기한 ‘사물’에 대한 철학적 고찰을 추가하고, 그것을 고베지진이나 동일본대지진과 같은 자연재해의 체험과 연결시켜, ‘일본인’의 관점에서 인류세 철학을 재구성하고 있다.
‘인류세의 철학’이라는 논리와 개념이 함의하는, 그리고 이로부터 출발하는 사유의 지평은 긴박하고도 광범위한 문제를 포괄한다. 저자는 인간의 조건 문제를 특히 ‘동일본대지진’이라는 우발적(?) 자연재해와 그로 말미암은 쓰나미 그리고 그 이후에 펼쳐진 세계상이라는 지엽적 경험에서 출발하지만, 그것은 그 이전 반세기나 한 세기로 소급하고(1958년 한나 아렌트의 『인간의 조건』 출간), 또 그 이후로는 티모시 모튼, 디페시 차크라바르티 등과의 만남을 포함하여 미래로 ‘열린 구조’를 갖고 있으며, 생물 대멸종을 포함하여 인간의 조건에 심대한 영향을 끼치는 현재 진행형의 사건을 다루고 있기 때문이다.
일례로 매년 오늘날 전 세계적으로 유례없는 폭염, 폭우, 가뭄, 초대형 산불 등의 재난이 일상적이며 연례적인 사태로 전개되고 있다. 게다가 북극 해빙이나 북구 만년빙하의 급속한 해동, 그리고 시베리아 영구동토의 해빙으로 말미암은 재난과 재앙도 인류 역사와 사회변화의 상수로 자리매김하고 있기 때문이다. 그런 가운데서도 해결의 기미가 보이지 않는 탄소중립 일정표 문제나 플라스틱을 포함한 각종 쓰레기의 유출 등등은 이 책에서 제시하는 인간 조건의 문제가 범세계적이며 전 지구적인 현재진행형의 과제임을 여실히 보여준다. 한편으로, 이러한 자연과의 관계뿐만 아니라 인공지능을 비롯한 사물 세계의 인간 세계로의 진격과 혼섭(混涉) 또한 인류세 시대에 인간의 조건에 심대한 영향을 끼치는 문제가 되고 있다.
다시 원론적인 문제로 돌아가 보면 인류세란, 차크라바르티의 개념 정의를 참조할 때 “산업혁명 이래의 인간의 활동으로 인간과 자연의 경계가 붕괴되고, 그로 인해 인간의 조건이 위협받는 시대”로 요약될 수 있다(『인류세의 철학』 2장 1절 “인류세 시대의 인간의 조건”). 여기서 ‘인간의 조건’은 인간 자신을 제외한 인간 활동의 산물(인공물)과 동식물이나 광물, 나아가 바다나 대기와 같은 자연물과 최종적으로는 인간이 살아가는 이 ‘행성 지구’까지를 포함하는 것이다. ‘인류세’란 바로 이러한 ‘행성 지구’ 이하의 인간의 조건이 격변하고 급변하는 와중에 구온난화 사태의 경우에서 보듯이 인간의 생활은 물론 생존과 생명 전체가 위기에 처하게 된 시대를 의미한다.
지금 이 순간에도 불타고, 녹아내리고, 멸종하고, 숨 막혀 죽어 가는 이 인류세의 실제상황 시대에 ‘철학’을 이야기하는 이유와 의미와 여지는 무엇인가. 이제야말로 인간이 이 자연 세계, 인간의 조건의 주인이 아니라 일개 거주민일 뿐이라는 것, 그리고 인간은 결코 인공 세계(문명)만으로 생존하고 생활해 나갈 수 없음을 인식하고 인정하는 것이야말로, 급선무이기 때문이다. 돌이켜보면 인간이 자연(동물~바이러스)에 너무 깊숙이 침입하는 바람에 발생한 코로나19 팬데믹은 바로 이러한 인류세라는 거대 구조의 손바닥 위에서 펼쳐진 파노라마의 도입부였던 것이다.
인류세 시대에 철학적으로 고찰하고 확인하게 되는 사실은 인공의 세계만이 아니라, 인간을 둘러싼 자연이야말로 광범위하고 근원적인 인간의 조건이라는 사실이다. 다음으로 인간은 자연으로부터 분리된 예외적인 존재가 아니라, 자연 속에서 그 일원으로 살아가고 있다는 사실이다. 기후변화의 바깥으로 나갈 수 없다는 것이다. 자연은 정복의 대상이 아닐뿐더러, 그로부터의 해방이란 것도 원천적으로 환상, 환몽, 환각에 지나지 않는다는 말이다.
저자는 이 책에서, 근대 이후로 건설된 인간의 인공세계는 자연세계 위에 겹쳐지고 포개지듯이 성립하였고, 따라서 대단히 연약하고 깨지기 쉬우며, 자연재해나 기후변동으로 인해 쉽게 붕괴될 위험이 있다. 인류세의 철학은 바로 이 점을 지적하고 있다. 다시 말해 인류세는 인간세계가 더 이상 안정적이지 않고, 쉽게 붕괴될 수 있으며, 이러한 불안정 상황이 지속되는 시대를 말한다. 근대라는 안정된 시스템이 ‘붕괴’되는 지금 여기에서의 경험을 절망적인 것으로 받아들일 것인가, 아니면 이를 사물의 존재에 대한 새로운 이해의 기회로 삼아 성찰하고 자연세계와의 화해와 만남, 새로운 세계의 창조를 추구할 것인가?

한마디로 “죽어갈 것인가, 살아볼 것인가?”를 묻는 것이 바로 ‘인류세의 철학’이다.

■ 지구인문학총서
기후변화, 인류세, 팬데믹과 같은 지구위기 문제들을 한국사상과 비서구적 관점에서 사유하기 위해 기획되었다. 이 총서에서는 인간과 유럽 중심의 근대 인문학의 한계를 극복하고, 지구와 만물까지 인문학의 범주에 포함시켜, 인간과 지구가 공생할 수 있는 다양한 논의들을 모색한다. 접기
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‘인류세‘ 개념을 철학적으로 이해할 수 있는 안내서이다. 티모시 모튼이나 차크라바르티와 같이 아직 우리에게는 생소한, 그러나 전 세계적으로 알려져 있는 인류세 철학자들의 생각을 알기쉽게 전달하고 있다. 기후변화 시대에 인간과 자연의 관계를 어떻게 생각해야 할지 성찰하게 해주는 책이다.
한서원 2022-08-26 공감 (6) 댓글 (0)
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인류세에 관한 철학적 담론이 유럽이나 미국에서 활발하게 전개되고 있다는 건 알고 있었지만.. 일본에서도 이런 흐름이 있는 줄 몰랐네요.. 특히 한나 아렌트의 <인간의 조건>을 인류세 담론으로 재해석하고 있는 듯한데.. 그 내용이 궁금합니다. 이 책으로 인해 주말이 지루하지 않을 듯합니다.
책돌이 2022-08-26 공감 (5) 댓글 (1)
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아시아 최초의 ‘인류세의 철학’? 거기에 ‘붕괴된 <인간의 조건>‘이라?. 이 책이 말하는 것처럼, 인간이 지구를 지배함을 상징하는 인류세는 <인간의 조건>의 붕괴를 말하는 시대인지도 모른다. 기후위기의 시대, 이 책은 우리가 삶의 방향 혹은 사유의 방향에 대해 다시 생각하라고 요청한다.
지니 2022-08-26 공감 (4) 댓글 (0)
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국내에서 소개되고 있는 서구의 인류세 담론들 외에 또 다른 무언가를 찾는 분이 있다면 꼭 보시기 바랍니다. 읽어보시면 감탄을 계속 하게 됩니다! 우선 저자의 탁월한 식견에 놀라게 되고, 번역자들의 풍부한 지식에 바탕한 번역에 또 한 번 놀라게 됩니다.
Brain Lee 2022-08-27 공감 (2) 댓글 (0)
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이찬수
22 h ·
인간이 지질학적 행위자(geological agent)가 된 시대, #인류세
시노하라 마사타케, 조성환 외 옮김, 『#인류세의_철학』 (모시는사람들, 2022)


인류세(Anthropocene)란 “인간의 활동이 지구상에 축적되어 자연의 존재방식을 바꾸고 이 바뀐 자연에 의해 인간이 영향을 받게 된 상황”이다.(21)
인도 출신의 역사학자 차크라바르티에 의하면, 지구의 지질학적 구조 안에서 살던 인간이 힘을 키우면서 인간 자체가 지구를 바꾸는 지질학적 존재가 되었다. 이른바 ‘홀로세’의 인간에게는 인간과 자연 사이에는 경계가 있었지만, 근대에 들어서 인간이 의식하지도 못한 사이에 자연만큼 힘을 키우며 그 힘으로 자연에 개입하다가 스스로 자연이 되었다. 인간의 활동력을 인간의 영역 바깥에까지 확장시키면서 자연과의 경계를 무너뜨렸다. 지구온난화, 가뭄, 홍수, 심지어 일부 지진 현상 등도 인간과 자연의 경계가 무너지고 인간이 자연 안으로 스며들면서 벌어지는 일들이다.
그렇게 자연이 개변되고 그에 따라 인간 존재 방식의 조건도 바뀌고 인간도 깊은 곳에서 개변되고 있다. 인간이 자연을 대상화하며 인간을 위한 수단으로 생각하며 스스로를 자연 자체라고 생각할 정도로 힘을 키우는 중에도 자연은 그 수단에 갇히지 않고 도리어 인간세계를 따라다니고 있었으며, 때로는 인간과의 경계를 뚫고 인간세계에 침입하여 인간세계의 존재방식을 뒤흔들고 때로는 붕괴시키기도 하는 것이 인류세의 상황이다.(97-98; 105-106; 116, 199)
인류가 지구를 떠나 달에 착륙하면서 비로소 행성으로서의 지구를 보게 되었듯이, 지구를 전적으로 타자화함으로써 지구를 인간세계로서가 아니라 타자적 행성으로 보게 된다는 뜻이기도 하다. 전적인 타자화를 통해서만 그 행성에서 인간이 살고 있다는 사실과 인간과 자연은 중첩되어 있다는 사실이 보이리라는 것이 차크라바르티의 입장이기도 하다.
내 생각이긴 하지만, 이런 입장을 중심으로 <인류세의 철학>을 읽으면 될 것 같다.
전반부(3장까지)는 도전적이고 인상적이지만 좀 더 명료했으면 좋겠고, 후반부(4장부터)는 좋은 글이기는 하지만 '인류세'라는 전체 주제와는 살짝 비켜가는느낌이기도 하다.
그래도 새로운 관점에서 지구와 인류의 현실을 보게 해주고, 더 공부하도록 도전하는 책인 것은 분명하다.
그리고 확실히 일본은 학문적 인프라가 한국에 비해 앞선다. 일본 아마존에 들어가보니 인류세(일본어로는 人新世)에 관한 다양한 스펙트럼의 단행본들이 대거 나와있다. 그런데 우리는 이제서야 논문이 나오기 시작한다.
향후 거대담론의 근간이 될 '인류세'의 개념을 좀 더 명확히 (이해)해보아야겠다는 학문적 의무감이 생긴다.
특히 인류세라는 시대구분을 언제까지 쓸 수 있겠는지, 지금 같아서는 인류세라는 말이 빨리 없어지거나 없어져야 할 것 같은데, 그렇게 빨리 없어져야 할 개념을 거대한 지구시대 구분법에 포함시켜야 하는지 등을 포함해서...
아울러 차크라바르티의 사상, 이 책의 근간이 된 한나 아렌트의 인간의 '조건', 티머시 모턴의 생태철학이나 비인간존재 개념 등을 더 공부해봐야 할 것 같다.




2 comments
Dongmyung Jung
인간이 만든구조물(항만,도로,건물)이 자연이 만든 숲,생명체보다 더 많아졌다는
정보를 박문호박사님을 통해 들었습니다.
언어로 상징적,추상적사고가 인간만의 세계를 만들었지요.
이 세계는 자연으로부터 나온 제2의 자연이라고 표현합니다.
Real자연 속에 속한것.
이사실을 기억해야 할것입니다

The Schopenhauer Cure by Irvin D. Yalom | Goodreads

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The Schopenhauer Cure


Irvin D. Yalom

4.26
21,886 ratings1,649 reviews

Suddenly confronted with his own mortality after a routine checkup, eminent psychotherapist Julius Hertzfeld is forced to reexamine his life and work -- and seeks out Philip Slate, a sex addict whom he failed to help some twenty years earlier. Yet Philip claims to be cured -- miraculously transformed by the pessimistic teachings of German philosopher Arthur Schopenhauer -- and is, himself, a philosophical counselor in training. Philips dour, misanthropic stance compels Julius to invite Philip to join his intensive therapy group in exchange for tutoring on Schopenhauer. But with mere months left, life may be far too short to help Philip or to compete with him for the hearts and minds of the group members. And then again, it might be just long enough.

GenresPsychologyFictionPhilosophyNovelsLiteratureContemporaryAmerican
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358 pages, Paperback

First published June 4, 2000
Original TitleThe Schopenhauer Cure


This edition
Format358 pages, Paperback
PublishedNovember 10, 2020 by Harper Perennial Modern Classics
ISBN9780060938109 (ISBN10: 0060938102)
LanguageEnglish





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Ahmad Sharabiani
9,568 reviews · 54.8k followers

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August 31, 2021
The Schopenhauer cure : a novel, 1st ed, c2005, Irvin D. Yalo

Julius Hertzfeld is a distinguished psychotherapist when a sudden confrontation with his own mortality forces him to re-examine his life and work.

Has he really made an enduring difference to the lives of his patients?

And what about those he's failed Ð (It is familiar to English-speakers as the th sound in father) what has happened to them?

His attempt to make sense of the past places him on a collision course with former patient Philip Slate a handsome but arrogant and misanthropic sex addict whom he had treated, unsuccessfully, 23 years before.

In a profound challenge to Julius's professional status, Philip claims to have cured himself by reading the works of philosopher Arthur Schopenhauer.

Furthermore, he has become a philosophical counselor, and asks Julius to act as his professional supervisor in order to obtain a license to practice.

Reluctantly, Julius agrees, and they strike a Faustian bargain Ð one which threatens to undermine his career and the well-being of his patients, but also brings with it the potential for extraordinary personal change through a unique combination of psychotherapy and philosophy.

Date of first reading: November 11th, 2016 AD

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Hamid Tofani; Zahra Hosseinian; Mashhad, Taraneh, 1390, on 496 pages; ISBN 9789645638953; 5th edition 2013; 8th edition 2017; The subject of Arthur Schopenhauer from 1788 to 1860, group psychotherapy; The story of the writers of the United States of America - 21st century

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Sepideh Habib Tehran, Nash Ghatrah, 2012, on 547 pages; ISBN 9786001196195; 4th edition 2013; 11th edition of 2015; 6th edition 2014; 14th edition of 2016; 16th edition of 2017; 21st edition of 2019;

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Kiyomarth Parsai; Tehran, Mossadegh Publishing House, Jami, 2014; on 424 pages; ISBN 9786007436325; second edition 2015;

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Marjan Motamed Hosseini; Tehran, Navai Maktoob, 2016; on 432 pages; ISBN 9786009666737; Second edition 2016;

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Foruzandeh Dolattiari; Tehran, Nik Farjam, 2018; on 438 pages; ISBN 9786226395342;

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Zohra Qalipour; Tehran, Atisa, 2018; on 387 pages; ISBN 9786227182088;

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Zahra Vedadian; Tehran, Naron Danesh, 2018; on 200 pages; ISBN 9786226632430;

Title: Schopenhauer's treatment; Author: Ervin D. Yalom; Translator: Ebrahim Hosni; Tehran, Nik Farjam, 2018; on 512 pages; ISBN 9786226395342;

Yalom imagines in the novel "Schopenhauer's Therapy", a contemporary philosopher named "Philip", who is a recluse, and in a way a copy of "Schopenhauer", enters one of the treatment groups of a famous psychotherapist named "Julius", who Due to a sudden encounter with cancer - and his own death - he has sat down to review his life and work; "Philip" wishes to become a philosophical advisor by applying "Schopenhauer's" ideas, and for this purpose he needs "Julius'" tutelage; But "Julius" wants, with the help of the group members, to admit to "Philipp (Schopenhauer)" that this is human connection, which gives meaning to life; What no one did for the historical "Schopenhauer";

Erwin D. Yalom - retired professor of psychiatry at Stanford University, existential psychotherapist, and group therapist, in this book as well as in the novel "When Nietzsche Cried"; With the magical language of the story, they introduce complex philosophical ideas and describe psychotherapy and group therapy techniques.

Quote from the text: (It has often been noted that three major revolutions in human thought have threatened the idea of ​​human centrality; first, "Copernicus" showed that the earth is not the center around which all the heavenly bodies revolve. Then, Darwin clarified that we are not the center of the chain of life, but like other creatures, we have emerged from the evolution of other forms of life; Third, "Freud" showed that we are not the masters of our own house, in the sense that most of our behavior It is subject to forces outside of our consciousness; there is no doubt that "Arthur Schopenhauer" had a role equal to "Freud" in this intellectual revolution, but his influence was never acknowledged, because "Schopenhauer" long before the birth of "Freud" assumed this had established that deep biological forces govern us, but we deceive ourselves, and we think that we consciously choose our activities); The end of the quote from Ms. Sepideh Habib's translation, page 297;

Update date: 10/07/1399 AH; 08/06/1400 solar Hijri; A. Sherbiani
21th-century fiction literature
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Mohamed Makram
65 reviews · 131 followers

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October 17, 2020
I did not like the novel, perhaps because I am not a good reader of philosophy, or because of its direct style at times, or poor translation, or for all of those reasons. The
beginning with a famous psychotherapist discovers that he has skin cancer and that his days in life are few, disturbed by the idea of ​​death thinking about the value of his work, Did he actually succeed in treating his patients? It prompts him to think about the cases he failed to treat, then a strong desire to contact those cases to find out the reasons for his failure, and with the first case he communicates with;
Philip obsessed with Schopenhauer , who is a contemporary living embodiment of him.
I did not like presenting Schopenhauer's life in separate reports throughout the novel, and it seems that the writer failed to review Schopenhauer's life within the context of the events, so he resorted to that trick, but the direct style certainly reduces the pleasure of reading any literary work, in the end we are dealing with a novel and not a philosophical book, and that The writer failed to present Schopenhauer's philosophy in a smooth and simplified manner to the ordinary reader. The end was also hasty, through which the writer tried to come up with a good conclusion of the events, but it was not convincing.. The translation was also not good; This task was supposed to be undertaken by a translator specialized in philosophy, to provide comments in the margins that facilitate the reader's task, as well as the translator's use of obscene words sometimes.

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Glenn Russell
1,307 reviews · 11.4k followers

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September 13, 2017

“Live right, he reminded himself, and have faith that good things will flow from you even if you never learn of them.”
― Irvin D. Yalom, The Schopenhauer Cure

This book receives a five star rating not because the author is on the level with Vladimir Nabokov or Leo Tolstoy, but because this novel is a real page-turner and teaches as great deal about two topics: the dynamics of group psychotherapy and the illustrious nineteenth century philosopher, Arthur Schopenhauer. Highly recommended! Take this book with you when you travel by airplane or train and your six hour trip will seem like forty-five minutes - The Schopenhauer Cure is that riveting.

The novel opens with the main character, a seasoned sixty-five year old psychotherapist and leader of group therapy, Julius Hertzfeld, having been diagnosed with cancer and given a year of good health. So what to do with a year to live? Julius reviews his career as a therapist and asks himself if he had cured people or at least provided a degree of help. This self-examination leads Julius to unearth an old file going back twenty years of one patient who spent three years of therapy with him but the patient terminated treatment since what Julius had to offer was not helping. Julius calls the patient, Philip Slate by name, and requests a meeting for the purposes of research.

Turns out, Philip is a counselor himself as well as being a philosophy instructor at a local college. But Philip needs certification to continue his counseling. Without giving away too much of the novel's plot, it is enough to say Philip, as part of his certification process, becomes a new member of Julian's group therapy weekly gathering.

If you have never been part of group therapy, here is your unique opportunity to have the experience. Of course, your experience will be as a reader and not a participant, but, through the magic of the author's novel, you will have the feeling of being an actual member of the group. Not only will you come to know the men and women of the group and how they interact as part of the group, but you will be given the ongoing insights and observations that go through the mind of Julian as he acts as the group's psychotherapist. And the group has a certain energy that is shaken up and lifted with the entrance of Philip. After several sessions with Philip as the new member, the group energy is shaken up yet again with the return of Pam, who has spent a month in India at a meditation retreat.

Back on Philip. As a younger man he was a sex-fiend. That's why Philip was in therapy with Julius. Where psychotherapy with Julius didn't help, the philosophy of Arthur Schopenhauer did help, and Philip explains to everyone in the group how and why the philosophy of Schopenhauer worked and how Schopenhauer can help others. This leads the author to intersperse chapters in the novel about the life and philosophy of the great nineteenth century thinker, a thinker who had a profound influence on Sigmund Freud and thus psychology and psychotherapy. Schopenhauer didn't shy away from philosophizing about sexuality and other issues of the body; rather, his insights into nature's urges and energies are at the core of this thinking. Thus, the direct connection between what happens in the development of Schopenhauer's philosophy and what happens in the sessions of the group.

The cancer of the group's beloved friend and leader, Julius, adds a bond and emotional charge to all that happens in the group from week to week. To find out exactly how events unfold, please place an order for the novel today and read the first five pages. You will be hooked. You will want to continue reading and reading, nonstop till the end. Thank you Irvin D. Yalom for writing a fine novel and sharing your experience and wisdom as a group psychotherapist, as well providing a penetrating overview of one of the great philosophers in the Western tradition, who, as it turns out, was foundational in linking philosophy with psychology.



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Farshad
150 reviews · 302 followers

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August 24, 2018
Despite the promising title of the book, Irwin Yalom does not offer any cure for modern human problems in his treatment of Schopenhauer. People who are caught up in the suffering of life and do not respond to Schopenhauer's call to stay away from desires and requests. Schopenhauer, as if he is seeking to erase the face of the problem and wants to reduce the pain of living by withdrawing from life and thus defeat suffering, the biggest enemy of mankind. The philosopher of life, Nietzsche, has said somewhere that the enemies that we defeat with great difficulty during the day, every time we wake up in the middle of the night, they come back and defeat us with more power. With these two sentences, Nietzsche cancels all of Schopenhauer's mystical philosophy. Yalom also, in a disgusting ending, sacrifices the philosopher character of his story to reality in another way. The author of existential psychotherapy is thinking of treating a philosopher like Schopenhauer here. He says that if Schopenhauer can be brought to the therapeutic table and treated, then a solution to human suffering can also be found. Alas, this idea falls to the ground due to the boring and clichéd dialogues of the characters in the story. Neither Schopenhauer's prescription is effective for human treatment, nor does Yalom's psychotherapy offer a specific solution to the audience. My hope is that the author, in his other two books that I have not read yet, has truly provided an answer to this loneliness and objectification of man in the modern age. Of course, I find it unlikely. My hope is that the author, in his other two books that I have not read yet, has truly provided an answer to this loneliness and objectification of man in the modern age. Of course, I find it unlikely. My hope is that the author, in his other two books that I have not read yet, has truly provided an answer to this loneliness and objectification of man in the modern age. Of course, I find it unlikely.

Schopenhauer's treatment is a narrative that derives its main substance from an extreme treatment of sexual instincts. It is necessary to read it for the people of our gendered land. Although it seems that the root of human suffering is much deeper than these Schopenhauerian avoidances and Freudian games.

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BlackOxford
1,081 reviews · 67.6k followers

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August 29, 2020
Cancer Cures Neurosis

An episode of the British sci-fi comedy, Red Dwarf, has a disturbing female character with a heavy Germanic accent proclaiming, "Schopenhauer was rrrright: Without pain, life has no meaning. I am about to give your life meaning." This is more or less the central theme of Yalom's novel.

Like Robertson Davies' Manticore, The Schopenhauer Cure follows a series of psycho-analytic therapy sessions, interspersed with background material. But Yalom uses group not individual therapy as the binding story-line. And Instead of the Jungian technique of Davies, inserts the highly unlikely character of the German 19th century philosopher Arthur Schopenhauer as a model for psychological investigation and treatment.

Unlikely because, although Schopenhauer certainly inspired subsequent doctors of the mind through his philosophy, he himself was without question a neurotic of the first order. He had no stable relationships, male or female. He was alienated from his suicidal father, his emotionally distant mother, and his spinster sister for decades before each of them died without concern on his part. He spent his entire adult life in a sort of normalized isolation dominated by an abiding obsession with death.

On the other hand, Schopenhauer was not an unhappy person. Or to put it more aptly in terms of his philosophy, he experienced less pain than he might have, had he not learned to recognise the futility of his desires - material, social, professional, but especially sexual.

Schopenhauer's self-prescribed psycho-therapy involved training himself insistently that such desires could never actually be achieved, or more accurately that such desires once sated would merely be replaced by others, and so on ad infinitum as well as ad nauseum. So he adopted the life of a hermetic recluse - on the streets of 19th century Frankfurt rather than the deserts of 4th century Syria.

Yalom's motivating character, Philip, is a devotee of Schopenhauer's philosophy, who in a Luther-like attempt to heal himself by diagnosing his own as the world's problem, crashes an established therapy group in order to fulfill his training requirements as... a psycho-therapist!

So a person who is happily convinced that a primary source of pain is attachment to human relationships involves himself in a therapeutic group, the function of which is to intensify human relationships among its members. What could go wrong?

In fact the situation provokes some rather interesting insights by all concerned, including the reader. Without doubt, for example, Yalom's group, both individually and collectively, is improved by the insertion of the Schopenhaurian take on life, no matter how dismal it might appear. Every member of the group perceives an important contribution is made by Philip, although none understands precisely why or how.

More significantly the confrontation between two opposed views of the world pointedly raises the issue of what constitutes the success of a psycho-therapeutic process. What are the criteria of psychological or emotional 'healing'? Is it personal contentment? A feeling of acceptance within a group? Reduced compulsivity? Increased social skills? All or none of the above? It isn't at all clear that members of the group share the same criterion of success to begin with but Philip's arrival formalizes the issue, at least for the therapist-in-charge.

The therapist-in-charge dies with his boots on (from cancer), so we don't get his view on the issue. The only one to get the short end of the therapeutic stick, however, is poor Philip. 'Reconnected' to his desiring self, he suffers the pain and anxiety of human relationships once again. Is 'meaning' worth the price? By whose standard?

Postscript: Tomorrow is the anniversary of Schopenhauer's death. It seems more appropriate to celebrate his death than his birth. So here's to the inimitable Arthur for whom one of my sons is named.
american philosophy-theology
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Sawsan
991 reviews · 1,222 followers

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July 17, 2022
Irvin David Yalom writes about life and death between philosophy and psychoanalysis,
a smooth narration and dialogues that reveal cases of human weakness in different forms.
Although Schopenhauer's philosophy is sharp and illogical at times, the writer presented his ideas skillfully
and linked him with the characters of the novel in an attempt to understand what is going on in the labyrinth of the human soul

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Maria Bikaki
754 reviews · 356 followers

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March 7, 2019
"When at the end of their lives, most people look back, they find that they have lived their whole lives waiting. They will be surprised to realize that what they let slip away without appreciating and enjoying it was nothing more than their life. Thus man, deceived by hope, dances towards the embrace of death"

This particular book went through 40 waves until I read it. I started it at a time when I was a good reader, I liked it a lot but the content probably weighed on me I guess quite mentally, I stopped it, in the meantime I also stopped reading for several days and in the last 2 days something just pushed me to pick it up again, something he was saying that at this particular moment this book would do me good on all levels, it would probably have something important to tell me. I think I will rank this among my favorite books by Irwin Yalom. It taught me, it tortured me, it troubled me but at the end of the day I feel happy that I read it and at a time when if you will I wanted someone to remind me again of the greatness of life. Life for better or worse is full of bitter, unpleasant moments but at the end of the day we all want to live this and many others.
I found it extremely interesting that the author found one part of the narrative to be about the life and views of Arthur Schopenhauer. For better or for worse, starting to get to know him through Yalom's narrative, you probably don't get the best feelings for a man whose truly torturous loneliness gave you hours and hours of unbearable pessimism that when you have him, even on your own, you don't know if you want read it in books too. However, I think it was perhaps the strongest part of the book. This very analysis that the author makes and the attempt to approach Schopenhauer and his worldview is a rare reading experience that will make the reader dig inside and reach corners that until now have been kept well locked. At least that's what happened to me.
Schopenauer said that it is this continuous desire that leads us to this vicious circle of wanting other things and at the same time not being satisfied with anything, while he concludes that ultimately what is important in order to be led to a certain happiness is to give undivided attention to what we are and not what we represent to others. I don't know if the same happened with other readers, but finishing the book I felt a special sympathy and tenderness for Schopenauer. Somewhere among the theories of this misanthrope is Philip Slate, a fanatical follower of his worldview, who is called to follow a model of psychotherapy suggested by his psychotherapist, where through communication with other people.
I'll close by leaving you with a few quotes that I really liked. If I have to find a common recommendation in them then everyone can easily characterize them as how to say it perhaps pessimistically but I think that the main meaning of the book was precisely the acceptance of life even in the moments when we don't find the courage to continue.

"Life can be compared to a piece of embroidered fabric, which in the first half a person sees from its good side and in the second half from the wrong side. The second part is not so nice, but it is more constructive, because it helps one to see how the threads are connected to each other.

"Every breath we take repels the death that constantly besieges us. .. In the end death must triumph, because it was destined for us from our birth and plays with its victim only for a short time, before devouring it. And yet, we continue with great interest and with a lot of care our lives for as long as possible, as if we were making a soap bubble, as big as we can, despite our absolute certainty that in the end it will burst"

"First of all man is never happy but wastes his whole life fighting for something which he thinks will make him happy. He rarely achieves his goal, and when he does, he is ultimately disappointed again: in the end he is usually so seasick that he reaches port without sails or rigging. And then he does the same whether he lived happily or unhappily. For his life was nothing more than a present moment, always lost and now ended”

“So what is human life but an endless cycle of desire, satisfaction, boredom, and desire again? Does this apply to all life forms? For humans it is worse, says Schopenhauer, because as intelligence increases, so does the intensity of unhappiness.
food-for-thought read_in_2019
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Farnoosh Farahbakht
63 reviews · 306 followers

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March 7, 2015
By reading this book, you can show several points with one arrow, besides reading a fascinating novel, you will get to know one of the world's greatest philosophers, "Arthur Schopenhauer", with group therapy.
The book is divided into two main parts, "Schopenhauer's biography" and psychotherapy sessions of a person named Flip, who is a copy of Schopenhauer's thinking and was able to overcome his sexual addiction problem by using Schopenhauer's philosophical teachings. In the book, an attempt has been made to find the root of Schopenhauer's pessimism and anthropomorphism by examining his biography, and to solve these problems for his manuscript, Flip, by giving meaning to life using human relationships, which no one has done for Schopenhauer. .

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Dalia Nourelden
447 reviews · 519 followers

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October 18, 2022

Schopenhauer lived, and still showed signs of personal self-sufficiency. He persevered in his work, and was a productive philosopher until the end of his life, never losing self-confidence. He likened himself to a small oak tree that seemed ordinary and insignificant to other plants. “But leave him alone, he will not die. The time will come when he will bring with him those who truly know his value.” He predicted that, in the end, his genius would have a great influence on future generations of thinkers.
My previous meeting with the writer in a novel when Nietzsche cried made me fall in love with him and I decided to read all his novels so that my second meeting with him came after long delays so that Schopenhauer’s treatment would be my second meeting with the writer and my second meeting with myself through him. Nietzsche was a profound psychological and philosophical potion and Schopenhauer came to give me a similar potion and a mental and psychological state that I cannot describe. In Nietzsche I loved the doctor more than the philosopher, but here I loved both. And the way the novel did not depend on only two characters like Nietzsche opened more horizons and ideas in the novel, there is the character of the doctor Julius and his old patient Philip, and there are members of the treatment session Pam, Bonnie, Rebecca, Tony, Jill and Stewart. I felt that I participated in these sessions with them. Yes, to this degree the writer managed to make me immerse myself in the novel. Besides, of course, information about Schopenhauer's life and philosophy. ?







I liked Schopenhauer in some things and saw in him my twin and hated him in some of his opinions, especially in which he sees himself arrogantly and that he is higher than humans and some of his opinions in treating others, but at the same time I think that part of his hatred for humans and his distance from them and belittling them was caused by the way he raised him and treated his father and mother him and their relationship to each other. In addition to his relationship with his mother and the way she dealt with him after his father's suicide. His failure to obtain acceptance, support and love from the closest relatives, especially from the mother and father, has great psychological consequences and affects his feelings, thoughts and entire life. In addition to his inability to form relationships with others who understand him. All this is in addition to his nature, which, as he says in his book (On Myself)
:

"Nature has endowed him with an anxious temperament, a feeling of suspiciousness, a heightened sensitivity, a sharpness of temper, and a sense of pride that hardly rises to the sobriety of a philosopher.
I
inherited from my father anxiety, which I myself curse and fight with with all my willpower."
Nietzsche took me out of a very bad reading block that no other novel could get me out of, and gave me a great dose of activity for my mind, and Schopenhauer came to get me out of a bad psychological state and give my soul and myself another dose of activity. So first of all, I'm very grateful to author Irvin D. Yalom and grateful to Nietzsche and Schopenhauer and I will try to read to you both. I found part of me in Julius' desire to listen and help others, part in the form of Schopenhauer's loneliness and part in Bonnie's lack of self-confidence and her feeling of being a boring and inferior character. And part in the weakness of a generation in front of his wife and part in Stewart's inability to express his feelings and form relationships with others, and I found another part in Philip and his distance from human relationships that cause him psychological exhaustion and the difficulty of dealing with the feelings that vibrate him, so he chooses to escape from them.







Although I was angry with Philip because of the behavior of his past that was disgusting to me, but perhaps considering him a patient reduced my anger a little towards him. Usually, most patients, especially with addiction and mental illness, are very late or do not seek help, but I was waiting to know what he went through in order to reach this method. Unemotional in his treatment of others.

By nature, I was never a social person, but throughout my life, and as I got older, my desire for isolation increased.




I agree with Schopenhauer that we need a kind of closeness and human warmth, but at the same time we maintain a safe distance between us and others. And setting limits in dealing. And I find this is not a bad thing, but on the contrary, it maintains human rapprochement and at the same time is important to maintain psychological peace. There is sometimes a closeness that cancels all distances and all borders, so this closeness becomes a severe psychological burden for its owner, and may even cause harm and destabilize the safety and stability of this relationship. A safe distance does not mean distance and lack of interest, but it means that each party maintains its entity, its borders, its personality, and its psychological peace. I also agree with him that we should not be all concerned about others' opinions of us and our importance in their eyes, and that all our energy should be spent on satisfying them or improving ourselves in their eyes.

"One of Schopenhauer's ideas that has helped me. is the idea that relative happiness stems from three sources: what a person is, what he has, and what he represents in the eyes of others. He urges us to focus only on the first and not rely on the second and third—that is, from possession and our reputation because we do not We can control these two things, and they can be taken away from us.





"Schopenhauer, was the first philosopher to look at motives and feelings from within, and throughout his career he wrote extensively about internal human fears and concerns: sex, love, death, dreams, suffering, religion, suicide, relationships with others, vanity, self-esteem. He touched on more than any other philosopher to such dark impulses within us that we cannot bear to know them, therefore, we ought to repress them.”

This paragraph came from Philip to make me love Schopenhauer and want to read to him, although I am very afraid of reading philosophy, because my previous attempts made me stupid and I could not understand, and because talking about Schopenhauer's philosophy here through the novel will be different from reading him personally, I think that the writer succeeded in conveying his philosophy In a method that may be simpler and easier than the method of the philosopher himself, and this is what frightens me.

Finally, let me add a final paragraph for those who agree or disagree with Schopenhauer. For those who choose solitude or love life among humans..

“We may need a different kind of therapy and a different kind of philosophy for different temperaments, one for those who like to be close to others and another for those who choose a life of reason.”


In short, there are novels that force you to focus, to think, to dive into them, and this novel is definitely one of them.

Although the ending was expected for me, it did not like me or did not convince me, or perhaps because I felt that what happened throughout the novel was not enough to make this change happen, which makes me want to evaluate the novel with 4 stars and at the same time I fell in love with the novel and the writer’s style and I loved the situation The one I lived inside it all while reading it, I can't rate it with 4 stars only,
so let's say my review is 4.5
/1/8/2022
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Hanie
67 reviews · 15 followers

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May 15, 2018
It was one of those books that I will have depression to finish the book for a while. :) And for a while, whatever I read, I will not like it.

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