2019/09/14

日韓関係悪化で拡がる反感 政治家と報道は感情対立をクールダウンさせよ(石丸次郎) - 個人 - Yahoo!ニュース



日韓関係悪化で拡がる反感 政治家と報道は感情対立をクールダウンさせよ(石丸次郎) - 個人 - Yahoo!ニュース




日韓関係悪化で拡がる反感 政治家と報道は感情対立をクールダウンさせよ
石丸次郎 | アジアプレス大阪事務所代表9/14(土) 6:30



東京秋葉原で行われた排外主義扇動デモに抗議する人。(アフロ)(写真:Rodrigo Reyes Marin/アフロ)


90歳になる私の母が、「最近の韓国、嫌やねえ」と言い始めて、大いに戸惑っている。愚息が朝鮮半島に関する報道の仕事をしていることで韓国に親近感を持ち、私が韓国の友人を家に呼ぶと楽しそうに迎え、韓国伝統のお面を気に入って家に壁面のあちこちに飾っている、そんな韓国ひいきの人だったのに…。母はインターネットをしないで、テレビの影響だろう。

「今、韓国に行っても大丈夫?」仕事で頻繁にソウルを訪れるので、毎日のようにそう聞かれるようになった。逆に韓国の知人からは、「日本はたいそうな嫌韓ムードだそうだけど行っても大丈夫?」と尋ねられる。

大阪に長期滞在している韓国の友人は、楽しみにしていた娘の来阪がキャンセルになった。「日本になんか行かない」と娘が言うのでがっかりしている。日韓の外交、通商の対立は、市民の中に不安と反感を生む事態に至っている。

関連記事  東京・大阪の「差別・ヘイト扇動行動」の現場を行く
■大使館への攻撃事件は危険信号

最近、とても気になる事件が立て続けに起こった。8月末、東京の韓国大使館に銃弾のようなものが入った封筒が送りつけられた。同封された脅迫文には「我々はライフルを持っていて、あらゆる角度から狙撃する」「韓国人は出て行け」などと書かれていたという。また9月1日には、韓国大使館の前に設置されたポストを壊したとして右翼団体幹部の男が現行犯逮捕されている。どちらも実に幼稚で卑怯な犯罪行為だ。

そんなのは、ごく一部の偏執的で非常識な人間の犯行だ、と多くの人は考えるかもしれない。だが、今、このような極端な行動が現れていることの根っこに反韓感情の拡がりがあるのは間違いないだろう。

関連写真特集  「害虫駆除」「日韓断交」などを訴えるヘイトデモの様子(写真8枚)

韓国政府関係者に問い合わせてみた。

「大使館や領事館にかかってくる匿名の抗議電話が8月に入ってからかなり増えました。ニュースを見て腹が立ったと言う方が多い。酔っぱらって電話してくる人もいます」とのことだった。

韓国でも事件が発生している。7月19日には、ソウルの日本大使館に突っ込もうとした乗用車が炎上する事件があった。乗っていた70代の男は、周囲に「親戚が強制徴用の被害者だった」などと話していたという。

8月23日には、観光でソウルを訪れた日本人女性が、声をかけてきた男性を無視したところ、髪の毛を掴まれ転ばされる事件があった。被害者の友人が撮影した動画が日韓で瞬く間に拡散し、日本では反感が拡がった(容疑者は日韓対立とは関係ないと供述とのこと)。この件に関しては、民放テレビで、中部大学の武田邦彦特任教授が「日本男子も韓国女性が入ってきたら暴行しなければならない」と、報復を呼びかけるような発言をして強い批判を浴びた。
■政治家とメディアが率先して「火消し」役を

ネット全盛の今の時代、両国の政治指導者たちの発言は、すぐに海を越えて報道される。それに対して対抗的な発言が飛び出し、また報じられる。それを見聞きした市民の中に、反感と対抗意識がむくむくと沸き起こる、そんな悪循環が始まっている。

韓国大使館にテロをちらつかせて脅迫した事件は「危険信号」だと認識したい。軽く見ていると、次の犯罪を誘発、エスレートしかねない。万一、人に実害が出るような事件が発生したら、次は双方に報復感情が頭をもたげるかもしれない。そうなったら鎮静化させるのは大変だ。

大使館への攻撃のような卑劣な犯罪は、見過ごしてはならない。日本にいる韓国人、在日コリアンはどんよりした不安の中で暮らしている。それを少しでも和らげなくてはならない。「葛藤があっても、脅迫行為やテロは絶対に許さない」というメッセージを、安倍晋三首相や菅義偉官房長官が率先して発してほしい。それは韓国社会にもすぐ伝わるはずだ。逆もまたしかり。韓国の政治家にもお願いしたいことだ。

メディアには、しつこいくらいに繰り返しアナウンスしてほしい。熱を帯びた不安と反感の空気をクールダウンさせる行動が、今、両国の政治家とメディアに必要だと思う。

関連記事  独裁政権と民衆・在日は別 許されない総連本部銃撃――北朝鮮の民に冷たい日本

※毎日新聞大阪版に9月10日寄稿した記事を加筆修正しました。

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石丸次郎アジアプレス大阪事務所代表



1962年大阪出身。朝鮮世界の現場取材がライフワーク。北朝鮮取材は国内に3回、朝中国境地帯には1993年以来約100回。これまで900超の北朝鮮の人々を取材。2002年より北朝鮮内部にジャーナリストを育成する活動を開始。北朝鮮内部からの通信「リムジンガン」 の編集・発行人。主な作品に「北朝鮮難民」(講談社新書)、「北朝鮮に帰ったジュナ」(NHKハイビジョンスペシャル)など。メディア論なども書いてまいります。

중국에서의 기술에 관한 물음(양장본 HardCover)



상품상세 | 교보문고 - 중국에서의 기술에 관한 물음(양장본 HardCover)



중국에서의 기술에 관한 물음- 알고리즘 시대 인문학의 새로운 시작: 코스모테크닉스 시론 양장본
허욱새물결2019.04.16?


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책 상세 정보

책 소개열기
동양에는 기술과 과학에 대한 사유가 존재하는가?
고대와 현대, 동양과 서양을 무소불위로 넘나들며 우리 시대의 핵심적인 고민들을 발본적으로 성찰하는 신진학자의 문제작!

오늘날의 중국은 진정한 G2인가? 경제적?군사적으로뿐만 아니라 또 다른 G2인 미국만큼 강한 ‘소프트파워’를, 정신문명의 현대적 우위를 갖고 있는가? 오히려 중국은 지금 미래 전망보다는 과거 복귀로 그것을 대신하려고 하지 않는가?
오늘날의 한국이 디지털이라는 첨단 기술과 함께 ‘한류’라는 전통적 춤과 놀이를 전 지구적으로 확산시킬 수 있는 이유는 무엇일까? 반면 첨단 기술 문명과 반대로 세계 최저 출산율, 세계 최고 자살률 등 정신의 빈곤 또는 황폐화에 의해 가장 크게 고통 받고 있는 이유는 무엇일까?
다시 1930년대의 하이데거처럼 기술을 그리고 ‘정신과 기술’을 문제로 설정해야 하는 이유가 여기 있다.

이 모든 것은 동양에서 근대(화)와 함께 신적 지위로 격상된 ‘기술’로부터 비롯되었지만 막상 그것은 하나의 ‘물음’으로 의식화되지 않고 기술적 무의식화되었다. 동시에 근대 이전에 동양 문명을 주도한 ‘하늘(우주)’과 ‘인간’은 무의식 속으로 억압되어 철저하게 망각되었다. 이 둘은 중국의 아편전쟁과 한국의 ‘개화’기에는 ‘동도서기’와 ‘중체서용’ 등으로 봉합되었지만 이후에는 ‘서기’와 ‘서용’만 남게 되었다. 인공지능과 로봇이 인간을 망각시키는 것이 아니라 대체 중인 지금, 그처럼 막다른 골목으로부터의 출구는 동양 철학과 서양 철학 어디서, 어떻게 찾을 수 있을까?
하이데거의 정치적 시도, 일본의 ‘근대의 초극’의 사상적 시도, 20세기의 포스트모더니즘의 이념적 시도, 중국의 신유학파의 동양적 시도 등이 모두 실패로 돌아간 지금, 알고리즘 시대의 우리의 새로운 사상적 지표는
어디 있을까?

동양과 서양을, 고대와 현대를, 말 그대로 동서고금을 종횡무진하며 사유의 향연을 펼치는 저자의 “중국의 기술에 대한 물음”은 바로 우리 현실에 대한 물음이기도 하다. 디지털이라는 첨단 기술 시대에 기술을 하나의 물음으로 만들어야 할 뿐만 아니라 그것이 하늘의 이치와 인간의 도리와 동떨어진 물음이 아님을 입증하는 것이 핵심적이다. 즉 ‘우리는 지금 행복하게 살고 있는가’ 하는 물음에 기술에 대한 물음을 합류시켜야 한다. 그것은 궁극적으로 삶에 대한 애티튜드에 대한 물음일 것이다. 그리고 그것은 철학이 항상 사유해온
것이기도 하다.
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목차열기
옮긴이 서문 … 27

서문 … 61



서론 67

1. 프로메테우스 되기 … 74

2. 우주, 우주론, 코스모테크닉스 … 85

3. 테크놀로지적 파열과 형이상학적 통일 … 101

4. 근대(성), 근대화 그리고 기술성 … 106

5. 무엇을 위한 ‘존재론적 전회’인가? … 113

6. 방법에 대한 몇 가지 노트 … 121



1부 중국의 테크놀로지 사상을 찾아서



7. 도와 우주: 도덕 원리 … 129

8. 폭력으로서의 테크네 … 138

9. 조화와 하늘 … 149

10. 도?-?기: 덕 대 자유 … 157

10. 1. 도교에서의 기와 도: 포정해우 … 171

10. 2. 유교에서의 기-?도: 예의 복원 … 179

10. 3. 스토아학파적 코스모테크닉스와 도교적 코스모테크닉스에

대한 논평 … 187

11. 저항으로서의 기-?도: 당대의 고문 운동 … 201

12. 초기 신유교에서의 유물론적 기氣 이론 … 206

13. 명대의 송응성의 기술백과사전에서의 기-?도 … 210

14. 장학성과 도의 역사화 … 220

15. 아편전쟁 후의 기-?도의 파열 … 224

16. 기-?도의 붕괴 … 231

16. 1. 장군매: 과학 그리고 삶의 문제 … 232

16. 2. 중국 본위의 문화 건설 선언과 그에 대한 비판자들 … 235

17. 니덤의 질문 … 238

17. 1. 유기적 사유양식과 자연의 법칙들 … 241

18. 모종삼의 응답 … 246

18. 1. 칸트의 지적 직관에 대한 모종삼의 전유 … 246

18. 2. 모종삼에서 양지의 자기?-?부정 … 257

19. ‘자연 변증법’과 형이상학의 종언 … 264



2부 근대(성)와 기술??-?의식



20. 기하학과 시간 … 273

20. 1. 고대 중국에서의 기하학의 부재 … 275

20. 2. 기하학화와 시간화 … 281

20. 3. 기하학과 우주론적 특수성 … 289

21. 근대(성)와 테크놀로지?-?의식 … 297

22. 근대(성)의 기억 … 305

23. 니힐리즘과 근대 … 317

24. ‘근대 초극’ … 325

25. 포스트모던의 상기 … 346

26. 귀향의 딜레마 … 361

27. 인신세에서의 중화미래주의中華未來主義(1839~2046년) … 369

28. 또 다른 세계사를 위하여 … 381



찾아보기 … 393

상품 상세정보닫기

ISBN
9788955594171(8955594178)
쪽수
400쪽
크기
156 * 219 * 32 mm / 763g
---------------------------------
원서/번역서
The Question Concerning Technology in China / Hui, Yuk

저자 소개닫기
저자 : 허욱

홍콩 출신의 철학자로 독일의 로이파나Leuphana대학교와 중국의 차이나 아카데미 오브 아트China Academy of Art에서 가르치고 있다. 국제시몽동연구센터 회원으로 본서 외에도 On the Existence of Digital Objects(2016)와 Recursivity and Contingency 등의 저서가 있다. 런던의 골드스미스에서 스티글러의 지도 아래 (기술)철학을 전공했다. 서양 형이상학의 존재?―?망각을 극복하려고 한 하이데거를 다시 기술?―?망각 테제를 통해 넘어서고자 하는 스티글러의 문제의식과 공명하고 또 대화하면서 ‘21세기의 기술 문명 극복’이라는 거대한 과제를 ‘동양’의 눈을 통해 글로벌하게 모색하고 있다. 우리 시대의 절박한 이 과제를 동서양을 두루 아우르면서 새롭게 사유하려는 선구적인 시도 중의 하나를 대변하는 이 신진학자의 새로운 시도는 중국과 일본을 비롯해 유럽 등 전 세계에 걸쳐 널리 주목받고 있다.
역자 : 조형준


역자 : 이철규



출판사 서평닫기
■ 전통-현대, 동양-서양 등 기존의 모든 2항 대립적 사유 틀의 잘못을 뿌리부터 파헤쳐 그와 관련된 온갖 사상적 편견을 변증법적으로 지양하며, 21세기 동양적 사유의 새로운 출발점을 모색한다. 디지털 시대에 어떠한 정신문명을 건설할 것인가는 어떠한 기술 문명을 발전시켜 나갈 것인가 하는 물음과 상동적인 것이다.



인류가 오존층에 구멍을 뚫기 전까지 중국 문명은 지구 위에 달에서도 보이는 유일한 흔적, 즉 만리장성을 남긴 거대한 문명이었다. 뿐만 아니라 중국의 영어 이름 China 또한 현대의 모바일폰이라고 할 수 있는 도자기china에서 유래한 것일 뿐만 아니라 베이컨 등 서구 지식인이 화약, 종이, 나침판 등 세계의 3대 발명품을 만든 민족이라고 격찬했듯이, 중국 문명은 17세기 이후부터 서양 문명과 본격적으로 접촉하기 전까지 기술 문명에서도 선구적이었다.

하지만 잘 아는 대로 중국은 ‘근대화’에 실패한 유일한 근대 문명이기도 했다. 19세기 중반에 세계의 중심에서 일종의 ‘변방’으로 전락한 이 제국은 ‘문화대혁명’에서는 문화적 야만으로 타락하는 듯했다. 하지만 20세기 말에 서구를 본격적으로 ‘따라잡으며’, 모방과 복제와 흉내를 통해 어느덧 서구와 양적으로는 균형점에 이르러 G2로 불리는 가운데 ‘중국몽’과 함께 해상 및 육상 실크로드의 복구를 목표로 하는 ‘일대일로’ 등 과거의 중화제국의 부활을 꿈꾸고 있다. 하지만 이러한 국면에서 트럼프 정부와 정면충돌하고 있는 현재의 국면은 ‘돈의 전쟁’이라는 측면에서가 아니라 중국은 과학과 기술에 대한 맹신에 기반한 단순 근대를 넘어 ‘코스모테크닉스’를 사유할 수 있는가라는 저자의 문제의식을 깊게 되울리고 있다.

영국이 인도를 침략하기 전까지 무굴 제국이 최전성기 때 전 세계 부의 거의 절반을 차지했듯이 19세기 초에 서구 열강이 본격적으로 침략하기 전까지 청 제국의 ‘국부’는 오히려 영국 제국을 능가했다. 실제로 아편전쟁 또한 영국 제국주의의 식민지 정책의 실패에 대한 야만적 자백에 다름 아니었다. 하지만 중국의 기술 문명과 관련해서는 ‘니덤의 질문’이라는 아킬레스건이 존재한다. 즉 왜 중국에서는 근대과학과 기술이 출현하지 않았는가? 니덤에 따르면 심지어 유럽의 근대 이전에는 중국의 과학기술이 유럽보다 더 진보적이었다고 한다. 저자에 따르면 서구 사상의 뿌리에 놓인 그리스 기하학의 기본 논리인 필증성必證性이 이후 서구의 합리적 사유, 이어 기술적 사유의 뿌리에 놓여 있던 반면, 중국 사상에서는 필증의 논리에 토대를 낳아줄 기하학적 사유는 보이지 않는다. 즉 ‘기술’에 대한 사유가 존재할 토대가 부재한다. 간단하게 요약하자면 서구에서는 ‘코스모스’에 대한 사유가 윤리화되는 대신 기술화되는 반면, 중국에서는 코스모스에 대한 사유가 윤리화되면서 기술에 대한 사유가 부재한다. 그리하여 중국에서는 하늘의 논리가 인간의 논리, 그리고 이어 자연의 논리가 된다. 이 코스모스와 기술을 합일시키는 것이 21세기 문명의 과제가 아닐까?



■ 기술과 윤리, 하늘을 분리하면서 시작된 동서양의 근대를 극복하려는 모든 시도는 왜 실패하고 우리는 지금 기술 만능주의의 신화 속에서 살고 있는가? 이를 극복할 수 있는 방법을 코스모테크닉스에서 찾을 수 있을까?



만약 중국이 아편전쟁 이후부터 ‘서구화’에 본격적으로 착수했다면 중국과 일본은 거의 동시에 ‘근대화’에 착수한 셈이다. 하지만 이후 두 나라의 역사의 명암은 극명하게 갈렸으며, 이것은 거의 20세기 말까지 계속 이어진 것처럼 보인다. 하지만 이 명암을 단순히 근대화에의 성공과 실패라고 할 수 없는데, 일본의 성공은 20세기 중반에 ‘근대의 초극’ 논쟁이 보여주듯이 정신적으로는 형이상학적 파시즘으로 귀결되고, 현실적으로는 대동아공영권을 빙자한 전쟁으로 치달았기 때문이다. 그리고 전후에는 완전히 미국의 지적·정신적·군사적 식민지가 되고, 한때 ‘경제적 동물’이라는 비아냥을 들었듯이 일본이 진정 근대를 ‘초극’했다는 평가를 내리기에는 아직도 여러모로 부족한 모습이다.

중국은 19~20세기의 ‘대실패’를 20세기 말에 개혁개방을 통해 순식간에 만회하는 듯했으나 지금은 ‘동도서기’라는 19세기 문제의식 중 ‘동도’는 완전히 망각된 듯하다. ‘흑묘백묘론’이 단지 경제 영역뿐만 아니라 사회 전체와 대외 관계까지 중국의 정신 전체를 지배하고 있는 듯하다. 미국 문명의 매력 중의 하나가 ‘소프트 파워’라는 점에서 거대한 비만아가 된 21세기 중국이 어떻게 새로운 ‘정신문명’을 건설하느냐가 전 지구인의 초미의 관심사가 되고 있다.

아시아에서 유일하게 일본이라는 아시아 국가에게 식민지가 된 한국의 근대화 초기의 운명은 이 그림 어느 쪽에도 속하지 않는 비참한 것이었다. 동시에 그것은 그만큼 한국에서는 근대화의 염원과 동력이 강할 수밖에 없었음을 의미하는데, 그것은 어쩌면 중국에서처럼 ‘동도’서기론조차 허용하지 않는 것이었다. 해방 후에 군사독재와 유신헌법이라는 예외 상태하에서 경제가 비로소 ‘근대화’에 성공한 역사의 굴곡이 이를 너무나 잘 보여준다. 하지만 이 과정에서 ‘동도’ 자체를 거의 완전히 망각할 수밖에 없는 한국 또한 진정한 창조력과 정신문명의 세기인 21세기에 과거의 물질 만능주의의 잔혹한 복수를 바로 앞에 두고 있다면 지나친 과장일까?

중국의 사상가 이택후에 따르면, 20세기 중국의 사상사적 사명은 ‘구국과 계몽의 변증’ 사이의 아찔한 외줄타기였다. 그리고 그는 극단적 이념으로 점철되어 무수한 희생과 정치적 소란만 되풀이한 20세기 중국의 역사에 ‘고별혁명’을 선언하며 실용의 세기를 열 것을 주문하고 있다. 21세기 중국은 어떤 미래의 역사적 궤적을 그려나갈 것인가? 이 문제는 단지 중국만의 문제가 아니라 넓게는 지구촌 전체의 문제, 좁게는 이 거대한 수퍼자이언트를 바로 옆에 두고 있는 우리의 직접적 고민이기도 하다. 그리고 우리는 점점 이 거대한 비만아에게 하루는 매혹을, 하루는 대경실색을 하는 일을 점점 더 빈번하게 반복하고 있다. 아무튼 G2로 세계사의 지정학적 위치를 변경한 중국의 급속한 변화는 동시에 ‘중국 물음’에 대한 사상적·철학적 물음을 새롭게 제기할 것을 요구하고 있다. 민주화/산업화라는 패러다임에 몇십 년째 갇혀 있는 우리 시야를 넓혀 중국과 일본을 모두 시야에 넣은 채, 그리고 저자 주장대로 코스모스와 기술을 함께 사유할 때만이 과거의 소비적 소동을 지우고 미래를 여는 길을 찾을 수 있을 것이다. 가끔은 우주와 기술 같은 ‘뜬금없는 이야기’가 필요하며, 그것만이 새로운 세상을 보이게 해준다.
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The Question Concerning Technology in China: An Essay in Cosmotechnics

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Heidegger’s critique of modern technology and its relation to metaphysics has been widely accepted in the East. Yet the conception that there is only one—originally Greek—type of technics has been an obstacle to any original critical thinking of technology in modern Chinese thought.

Yuk Hui argues for the urgency of imagining a specifically Chinese philosophy of technology capable of responding to Heidegger’s challenge, while problematizing the affirmation of technics and technologies as anthropologically universal.

This investigation of the historical-metaphysical question of technology, drawing on Lyotard, Simondon, and Stiegler, and introducing a history of modern Eastern philosophical thinking largely unknown to Western readers, including philosophers such as Feng Youlan, Mou Zongsan, and Keiji Nishitani, sheds new light on the obscurity of the question of technology in China. Why was technics never thematized in Chinese thought? Why has time never been a real question for Chinese philosophy? How was the traditional concept of Qi transformed in its relation to Dao as China welcomed technological modernity and westernization?

In The Question Concerning Technology in China, a systematic historical survey of the major concepts of traditional Chinese thinking is followed by a startlingly original investigation of these questions, in order to ask how Chinese thought might today contribute to a renewed, cosmotechnical questioning of globalized technics.
 (less)

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Paperback346 pages
Published December 19th 2016 by Urbanomic
ISBN
0995455007 (ISBN13: 9780995455009)
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English
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 | 
Ximena Jiménez
Aug 21, 2019rated it really liked it
“[…] we must move away from the visual image of the globe, since it carries with it the question of inclusion and exclusion. The notion of cosmos as ‘house’ and 'sphere' originates from an antique European cosmology; a ‘stimulating image of an all-encompasing sphere’...”

Ya en su libro pasado _Sobre la existencia de los objetos digitales¬_, Yuk Hui había planteado un tiempo metafísico en el que se desarrollan los objetos digitales. En ese volumen escribe sobre la sincronización digital de los sistemas computacionales a escala global (¡en un planeta que no es para nada global o esférico!). Este libro es un gran acierto, con el trabajo filosófico más riguroso posible de nuestro tiempo se demuestra que lo que se entiende como tecnología, ligada a una evolución y desarrollo del pensamiento, está ausente de la cultura china: no hay tecnología en la China contemporánea. Para llevar a cabo esta labor funda el concepto de cosmotécnica, a través del cual hace una propuesta material sólida en contra de la catástrofe ecológica que ha provocado la tecnologización occidental en todo el planeta: la creación de interfaces cosmólogicas que nos regresen la dirección. Es un gran libro que nos pone adelante una labor del pensamiento enorme, pero que es brillante y esperanzadora. Recomendadísimo.
 (less)
Patrick
Feb 16, 2018rated it it was amazing
One of the most broadly rewarding things I've read in a long time. A fuller review to come later; I can't possibly fit in all my thoughts on it in the short time I've got.

One very simple note: one question that this book brought up for me was "why tradition?" Why does China have to develop its response to modernity from a historical Chinese cosmology? If it's true that the ties to past systems of belief have been completely severed, isn't the situation so far gone that we might as well start from scratch, or from a curated hodgepodge of whatever we find useful in all the traditions of the world? Hui never really says why such an approach would be misguided, but it seems deeply important to his project that, broadly, new alternatives to modern capitalist technics be based on local philosophical history. Does that insistence on continuity with the past come from a conviction that it isn't quite as gone from our thinking as it seems, or is it just impossible to start a cosmological project from scratch in a world where the default conception of nature we're trying to critique also pervades our entire social experience? These questions don't just apply to China; as with everything in the book, China is one (very important) case in a world full of cultures coming to a reckoning with the shortcomings in the transplanted technical thinking that, at this point, is almost completely international. 
(less)
Riar
Mar 23, 2019rated it really liked it
It really opens a new horizon for me. A new territory that now I crave more. Some mild critic on the unresolved conclusion in the end—mildly obscure and vague in terms of political subjectivity, however, the solid theorisation and grounded philosophising the distinct thread between the East and the West are paid-off. The chapter on Keiji Nishitani, New Confucianism, Joseph Needham's question, sinofuturism, and Simondon theorising antenna tv in relation to the ontological turn in anthropology are just some of the myriad favourite parts of this book. Hope to read more from his other monograph. (less)
Nils
May 04, 2019rated it really liked it
The basic thesis of this book is that technology as it is understood in the west today -- as something apart from humans that transforms our relationship to nature into one of mastery and control -- has never existed as such in the East, and in China particularly, except as an imposition of Western thinking from without.


















(1) 지성수 - 천국이라는 미신- . . . 조국의 딸 논란에서 들어난 한 가지 미세한 반응은 불평등에 관한 것이었다....



(1) 지성수 - 천국이라는 미신- . . . 조국의 딸 논란에서 들어난 한 가지 미세한 반응은 불평등에 관한 것이었다....




지성수
7 hrs ·



천국이라는 미신-
.
.
.

조국의 딸 논란에서 들어난 한 가지 미세한 반응은 불평등에 관한 것이었다. 대표적 강남좌파인 조국의 배경이 알려지면서 흑수저 가운데는 아래 배가 사르르 아픈 것 같기도 한 느낌을 갖게 된 이들도 있었을 것이다.
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미국 시카고에서 흑인들을 상대로 금은방을 크게 운영 하는 친구가 있었다. 한 번은 방문을 해서 영업을 끝날 때까지 오랫동안 가게에 앉아 있으면서 보니까 보석류를 취급하는 한국 수준의 금은방이 아니라 액세서리를 파는 정도이었다. 그래서 내가 “저런 것을 팔아서 어떻게 이렇게 큰 가게를 운영하느냐?”고 물었다.

친구는 액세서리 판매에 의존하는 것이 아니고 진짜 수입은 가짜 롤렉스 시계를 파는 것이라고 했다. “흑인들이 웬 롤렉스냐?”는 나의 질문에 롤렉스 시계를 차면 어디서나 신분을 알고 대우를 해주기 때문에 가짜라도 사려고 한다는 것이다. 그래서 가짜도 결코 싸지 않다는 것이다. 친구는 미국은 돈이 많은 것은 질시의 대상이 아니라 부러움의 대상이라고 했다.

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하늘이 열린 이래 불평등은 언제나 존재했다. 그렇기 때문에 천국이 있다면 우선 평등한 세상이어야 할 것이다. 그러므로 이 세상에서 평등의 연습을 해보지 않고는 천국의 맛을 알 수 없을 것이다. 오히려 불평등에 익숙한 사람들, 평등이 불편한 사람들은 천국에 가도 낮이 설어서 살기가 어려울 것이다.
그나마 예수를 비롯한 선구자들이 평등의 연습을 쉬지 않고 해왔기에 지금 젊은이들이 조국의 딸 때문에 투덜 될 수 있을만한 사회가 된 것이지 나이롱뽕으로 된 것이 아닌 것이다.

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사람이 태어나면 출생신고서를 작성해야 한다. 그러나 보수 기독교에서 말하는 천국은 사망진단서가 곧 출생신고서가 된다. 왜냐하면 죽어야 가는 곳이기 때문이다. 그렇게 해서 간다는 천국은 어떤 곳일까?

1986 년도에 처음으로 하와이에 가서 부자들의 그림 같은 별장이 늘어선 다이아모든 비치라는 동네를 지나다가 ‘이 사람들에게 천국은 무슨 의미가 있을까?’하는 생각이 들었었다.

천국에 있다고 한들 이 보다 더 좋은 곳이 있을까 하는 생각에서이었다. 아무리 좋은 곳에 살아도 병이 들거나 죽으면 안되니까 그런 곳에 아프지도 않고 죽지도 않는 것을 추가하면 보수기독교인들이 바라는 천국 그대로 일 것이다.

그러나 그런 곳이라면 나는 별로 가고 싶지 않다. 지금 내가 사는 호주도 그렇게 나쁘지 않기 때문이다. 오히려 내가 사는 동네는 무슬림 레바논 사람, 힌두교 인도 사람, 불교도 중국 사람들이 어우러져 큰 문제 없이 잘 살고 있다. 천국에 가면 기독교인들만 모여 있을 것이 아니겠는가? 얼마나 단조로울 것인가?

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보수 기독교 신앙에서는 죄를 회개해야 천국에 간다고 하지만 하나님은 개인이 모범적으로 살았나 불량하게 살았나 하는 것을 생활기록부에 기록하는 교사 같은 존재가 아니다. 유치원에서는 친구들과 싸우지 않고 사이 좋게 지내고 선생님의 말을 잘 들으면 모든 것이 다 해결 된다. 그러나 세계는 유치원이 아니다. 내가 착하게 사는 것과 세계가 돌아가는 것과는 아무 상관이 없다.

나는 평등한 세상을 위하여 노력하지 않으면서 천국을 가기를 바라는 기독교의 신앙은 미신이라고 생각한다. 그러므로 대부분의 한국 보수 기독교인들은 미신을 믿고 있는 것이다.

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이쯤 되면 보수적 신앙을 가진 사람들은 돌을 집어 들려고 할지도 모른다. 그러나 미신의 사전적 정의는 ‘ 과학적 관점에서 헛된 것으로 여겨지는 믿음이나 신앙’이다.

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나의 논리를 이해하지 못하는 사람은 데리다의 해체 개념을 이해할 필요가 있다.
간단히 말해서 텍스트에서 진리(의미)를 찾는 방법도 과학적 방법이지만(신비평) 그렇게 찾아진 의미(진리)를 늘 의심하고 전복하려 드는 것이 데리다의 해체 논리인 것이다.
이 경우에는 성경을 텍스트로 본 것이다.




38박걸, Lee Woosang and 36 others

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Comments


신천호 데리다의 해체논리는 불교의 '부처를 만나면 부처를 죽이고 祖師를 만나면 祖師를 죽이라'는 말과 같은 것같네요. 피드백(feed back)이론과 비슷하기도 하고요.
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· 45m

안윤수 혹시 아래의 유튜브를 보실 마음의 여유가 생기길 바랍니다. 회개와 천국에 대한 의미에 대해 이해를 넓힐 수 있을 것 같아서요.
The essence of mindfulness and all spirituality
Eckhart Tolle/Rubin Report
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=AlPmSim6vLQ
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YOUTUBE.COM
The Essence of Mindfulness & ALL Spirituality | Eckhart Tolle | Rubin ReportThe Essence of Mindfulness & ALL Spirituality | Eckhart Tolle | Rubin Report



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· 23m

2019/09/12

The Inner World of Trauma: Archetypal Defences of the Personal Spirit by Donald Kalsched | Goodreads

     

The Inner World of Trauma: Archetypal Defences of the Personal Spirit

 4.57  ·   Rating details ·  250 ratings  ·  17 reviews

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Donald Kalsched explores the interior world of dream and fantasy images encountered in therapy with people who have suffered unbearable life experiences. He shows how, in an ironical twist of psychical life, the very images which are generated to defend the self can become malevolent and destructive, resulting in further trauma for the person. Why and how this happens are the questions the book sets out to answer.
Drawing on detailed clinical material, the author gives special attention to the problems of addiction and psychosomatic disorder, as well as the broad topic of dissociation and its treatment. By focusing on the archaic and primitive defenses of the self he connects Jungian theory and practice with contemporary object relations theory and dissociation theory. At the same time, he shows how a Jungian understanding of the universal images of myth and folklore can illuminate treatment of the traumatised patient.
Trauma is about the rupture of those developmental transitions that make life worth living. Donald Kalsched sees this as a spiritual problem as well as a psychological one and in The Inner World of Trauma he provides a compelling insight into how an inner self-care system tries to save the personal spirit.
 (less)

Paperback240 pages
Published December 25th 1996 by Routledge 

Jan 01, 2009rated it it was amazing
Love it love it love it. The first two sections were more difficult for me to digest fully, but the use of fairy tales in the third section ties it all together beautifully...the clinical case studies and comparisons of psychological theories in the first two sections combined with the use of fairy tales in the third illustrate the author's premise that there is an archtypal "daimonic" spirit that protects the traumatized individual/ego from further harm.

A few months ago while reading this book I thought of a friend I had become somewhat distant from. I thought of how entrenched he was in his world of dark fantasy; Norse mythology, Dungeons and Dragons, and other themes of adventure, darkness, and struggle. He seemed to me to be so entrenched in that world of dark fantasy that he was not really able to be present in this world. The day after reading and thinking of him I went to work and learned that this friend had commited suicide. This book helped me to understand the importance of Bryan's taking refuge in his dark world of fantasy as a way of surviving. And yet the survival was only for a part of himself; not the whole. Kalsched describes the archetypal process that one must go through in order to become fully whole, and to bridge the gap between the human and the divine. And this process, as illustrated in the archetypal themes of all major religions, entails a journey filled with suffering. It saddens me that Bryan was not able to bridge this gap...the horrors of his childhood - and perhaps the archetypal daimon within him - caused him to take permanent refuge in his dark fantasy world...the cost of the friction between that world and reality was his own life.

Kalsched notes that there are "always" forces or entreaties from the "concrete" world that beckon one away from the world of fantasy, and that these are the opportunities we must take to go forward on the journey, and to leave behind the safety and comfort of the internal world we create for ourselves.

This book has helped me to understand and increase my level of empathy -for friends, myself, patients - for the resistance that is shown in the process of growth. Resistance in therapy and in relationships is extremely challenging, and often frustrating. This book offers a way to view this resistance as form of survival for the traumatized individual.

I highly, highly recommend it to anyone interested in how childhood trauma effects the psychological and spiritual dimensions of development...and how difficult it is for us to leave behind those magical worlds of fantasy that we create in order to survive.
 (less)


Nov 14, 2015rated it it was amazing
Shelves: favorites
Increadible read on the mechanisms of dissociational protection of self from trauma.
What astounded me most:
- reference to an angel not allowing a child to come into a room where she would fin her father after his suicide,
- reference to a child who would reconstruct an escape world from bits from books and various literary worlds.
Overall illuminating read and a must re-read. Such a profound work cannot be intellectualised in one sitting.
Sarah
Aug 15, 2008rated it it was amazing
This book completely re-shaped my thinking around the way that that archtypal, or primitive, brain responds to physical and psychological trauma. It takes a while to get through but it's worth it. If you're at all interested in this field, you MUST incorporate this book into your learning. However, I suggest you pick up your highlighter and post-its before reading; there are many brilliant insights and quotes you will want to mark!
Steve Ellerhoff
Aug 09, 2019rated it it was amazing
Donald Kalsched is an astonishing person. I first read his second book, Trauma and the Soul: A Psycho-Spiritual Approach to Human Development and Its Interruption, and found it profound in its presentation of what he calls the self-care system. This book preceded that one, coming out in 1996, and it is where he first put the self-care system out there for our consideration. So I read the books, published seventeen years apart, out of order. As ya do.

My own sense is that the second book is more robust, a stronger iteration of the self-care system — which Kalsched describes as a means by which the psyche intervenes to protect the soul of a young person experiencing early trauma. When no one is around to help a young one process trauma, this inner defense mechanism uses fantasy to protect the child from the full force of the trauma. Over time, however, if the trauma is never dealt with and integrated, that inner defense mechanism turns on the person and terrorizes them in any number of ways. The danger is that the person is not able to live life fully because the self-care system is re-traumatizing them in an ongoing, misaligned attempt to protect them. The only cure is a love relationship, one in which the person's trauma is legitimized by the other and worked through together. As a depth psychologist, Kalsched recommends that this play out with a psychotherapist but he acknowledges it can occur in other relationships with people who truly do care about us and who will not BS or coddle us.

I really wanted to read this since I'd loved the other book so much. My friend Karen had told me about it — she read this one first and is currently reading the second one — so we've had reverse reading experiences! I still prefer the second book slightly more on the basis that, when he wrote it, Kalsched had seventeen more years of experience treating people and helping them break out of the self-care system. His confidence shines more in that one. But here we have a truly astonishing work in its own right, one that deserves attention and thought and discussion. I just counted fourteen tabs I added to it while reading, so there is much I wish to return to later. His engagement with the literature in his field is strong, as are his case studies and readings of myths. His take on the fairy tale "Fitcher's Bird" is worth the price of admission alone — I say any fairy tale that begins with a cruel, murderous husband proclaiming to his wife that he's given her everything she could ever want ("I gave you _____. I gave you _____. I gave you _____.") should end with her and her sisters burning him and his terrible friends and family to ashes. The way Kalsched uses this story to illustrate the danger of the self-care system — and the hope of breaking free from it — is the work of a special kind of healer. We are so lucky to have these books he's written.
 (less)
Sandy
Oct 26, 2009rated it it was amazing
I’ve read this book 3 times: 2004, 2010 and today I just finished it for the third time. As I set it down, gratitude and calm arise.This is a profoundly intense and thorough study of trauma and it provides ways the therapist can guide her patient to healing. Kalsched is at times very dense, requiring multiple reads of the same page until it is clearly understood. The effort is well worth it! This book has helped me more than any other to understand the archetypal underpinnings of depression, melancholy and disassociation. Although the pages are tattered and many sentences highlighted, this book will be read by me yet again in a few years. Like Jung, Von Franz and Hollis, Kalsched invites us into a depth of awareness about life in all its beauty and suffering. (less)
Isaac
Nov 25, 2015rated it really liked it
Some of my favorite excerpts from The Inner World of Trauma – Archetypal Defenses of the Personal Spirit - by Donald Kalsched

The psyche’s natural anesthesia for the “cumulative trauma” in a childhood such as this renders most patients incapable of remembering specific traumatic events, much less experiencing them on an emotional level in analysis. Such was the case with Mrs. Y. We talked about the depravation in her early life, but we could not recover it experientially. Often, in my experience, it is not until some aspect of the early traumatic situation emerges in the transference that analyst and patient are given emotional access to the real problem… pg. 20
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If we understand “killing” in dreams, as an obliteration of awareness or profound dissociation, then we see that the psyche of the traumatized person cannot countenance re-exposure of the same vulnerable part-self representation as (apparently) occurred in the original traumatic situation. The original humiliating shame must be avoided at all costs. The price, however, is severance from the potentially “corrective” influence of reality. Here we have the psyche’s self-care system gone mad.

Like the immune system of the body, the self-care system carries out its functions by actively attacking what it takes to be “foreign” or “dangerous” elements. Vulnerable parts of the self’s experience in reality are seen as just such “dangerous” elements and are attacked accordingly. These attacks serve to undermine the hope in real object-relations and to drive the patient more deeply into fantasy. And just as the immune system can be tricked into attacking the very life it is trying to protect (auto-immune disease), so the self-care system can turn into a “self-destruct system” which turns the inner world into a nightmare of persecution and self-attack. Pg. 24
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…She found great resistance in herself which she could not rationally explain but which, we were able to discover, represented her resistance to being re-exposed to the potentially annihilating shame originating in her “forgotten” childhood trauma. It was as though her psyche was “remembering” an unthinkable similar event from long ago.

The reader will note that these assumptions about the dangers inherent in hoping for new life or relationship seem to be the same assumptions by which the patient’s inner terminator operates. In other words, in killing off her own feeling of hope, the patient acts in “identification with the aggressor” in herself – as if she is “possessed” by him. In this way the persecutory, anxiety-ridden inner world of trauma is recapitulated in outer life and the trauma victim is “compelled to repeat” the self-defeating behavior.

Such is the devastating nature of the trauma cycle and the resistance it throws up to psychotherapy. As Mrs. Y. and I worked through the resolution of her “trauma-complex” we encountered again and again the cycle of hope, vulnerability, fear, shame, and self-attack that always led to the predictable repetition of depression. Every moment of intimacy or personal accomplishment was an occasion for her daimon to whisper that it would all be taken from her, or that she didn’t deserve it, or that she was an imposter and a fraud and would soon be humiliated. Fortunately, we were able to work on this cycle in the intimacy of the transference/counter-transference relationship and could thereby “catch” the daimon at his tricks in the moment-to-moment changes of feeling during the sessions.

…In Jung’s language, we might say that the original traumatic situation posed such danger to personality survival that it was not retained in memorable personal form but only in daimonic archetypal form. This is the collective or “magical” layer of the unconscious and cannot be assimilated by the ego until it has been “incarnated” in a human interaction. As archetypal dynamism it “exists” in a form that cannot be recovered by the ego except as an experience of re-traumatization. Or, to put it another way, the unconscious repetition of traumatization in the inner world which goes on incessantly must become a real traumatization with an object in the world if the inner system is to be “unlocked.”

This is why a careful monitoring of transference/counter-transference dynamics is so important in our work with severe trauma. The patient wishes to depend upon the analyst, to “let go” of the self-care system, and get well again, but the system itself is much more powerful than the ego – at least initially, and so the patient inadvertently resists the very surrender to the process that would restore a feeling of spontaneity and aliveness. To hold these patients responsible for this resistance is a terrible mistake, not just technically but structurally and psycho-dynamically as well. The patient is already feeling blamed for some nameless “badness” inside, so interpretations which emphasize the patient’s “acting out” or avoidance of responsibility merely drive home the conviction of failure. In many respects it is not “they,” the patients, who resist the process at an ego level. Rather, their psyches are battlegrounds on which the titanic forces of dissociation and integration are at war over the traumatized personal spirit. The patient must, of course, become more conscious and responsible for a relationship to his or her tyrannical defenses, but this consciousness must include the humble realization that archetypal defense are much more powerful than the ego.

The prominence of the archetypal defense system explains why the “negative therapeutic reaction” is such a prominent feature in our work with these patients. Unlike the usual analytic patient, we must remember that for the person carrying around a dissociated trauma experience, integration or “wholeness” is initially experienced as the worst thing imaginable. These patients do not experience an increase of power or enhanced functioning when the repressed affects or traumatogenic experience first emerges into consciousness. They go numb, or split, or act out, somatize, or abuse substances. Their very survival as cohesive “selves” has depended upon primitive dissociative operations which resist integration of the trauma and its associated affects – even to the point of dividing up the ego’s “selves” into part-personalities. Pages 25,26,27
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Jung once said that “compulsion is the great mystery of human life” – an involuntary motive force in the psyche ranging all the way from mild interest to possession by a diabolical spirit. Pg. 28
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Archetypal defenses, then, allow for survival at the expense of individuation. They assure the survival of the person, but at the expense of personality development. Their “goal” as I have come to understand it, is to keep the personal spirit “safe” but disembodied, encapsulated, or otherwise driven out of the body/mind unity – foreclosed from entering time and space reality. Instead of slowly and painfully incarnating in a cohesive self, the volcanic opposing dynamisms of the inner world become organized around defensive purposes, constituting a “self-care system” for the individual. Instead of individuation and the integration of the mental life, the archaic defense engineer’s dis-incarnation (dis-embodiment) and dis-integration in order to help a weakened anxiety-ridden ego to survive, albeit as a partially “false” self. Pg. 38
(less)
Anonymous Writer
Jul 31, 2018rated it it was amazing

Eye-opening book about the way trauma is incorporated into the human soul through its mechanisms. The archetypal tapestry of the imaginary that opens up to several metaphorical meanings is representative to the understanding of the way trauma brings about the unprecedented coping mechanisms.
The golden treasure of the book consists not only in deciphering metaphors and associating them with trauma, but in the ingenious way trauma can be understood through such picturesque archetypes, deepening the insight about such phenomena with various epiphanies about its genesis. Mixing the area of psychiatry with the one of the symbolical imaginary proves to be the imprint of the Jungian psychotherapy, which the author firmly adheres. The second aim of this work is to reveal the treatment to the ailment, with the use of therapeutic stories, a re-interpretation of fairy tales that is linked to the traumatic episode, its consequences and its holistic integration into life.
If the mind hides its own unconscious, the world bears its own collective consciousness, as Jung strongly asserted in his works, building the foundation to his psychological school of thought. As dreams are spontaneous manifestations of the individual unconscious, that play a major role in bringing equilibrium to the mind, so fairy tales represent the hidden gem of the collective unconscious, the hazardous creation of the collective that is like a mirror of the collective soul. We can conclude that the role of fairy tales is to being wisdom and insight into the life of humans, while holding the principle of healing; it is the numinous archetype that frees the trapped soul.
Two metaphors prevail in the book, being at the heart of its themes. The first one is the one of the tower, an important motif that appears in various fairy-tales. Being both a prison and a space for protection, the tower speaks the language of fear, the fear of ever discovering the world, and shrinking into a cage, the inner world of phantasm. Here, the fantastic world of the inner self is presented as a refuge, as a way of dealing with pain. Closely related to introversion, the personality of the afflicted person tends to be prone to the realm of fantasy, the imaginary, the symbolical that also wants to usurp the role of reality, as the main negative effect.
The second symbolism is related to the reversed image of the guardian angel, that is is the "daimon", the most relevant icon for it. Metaphor for the unhealthy coping mechanisms, addictions, escapism etc, the archetypal figure of the angelic-devilish protector gives escape from pain in exchange for various valuable things, while also changing the spirit into something that is able to survive. The two-faced archetype has its own ambivalence.
The realm of the imaginary, with its symbolism, comes at the aid of healing post traumatic stress disorder, serving as a parallel universe that mirrors reality. Pictures will always appeal to the subconscious mind, the book it is like a hypnotic trance from which the reader becomes more sharp in understanding and applying a healing balsam to his inner wounds. The subconscious and the conscious, the reality and fiction, the real and the symbolical, they both mold into each other, switching the order, the center to the meaning the reader is supposed to decipher by re-interpreting his experience.
(less)
Mike Kirakossian
Oct 29, 2014rated it really liked it
An inspiring approach to analytical psychology, sheds light on early trauma synthesizing the core of most dissociative and borderline disorders. Very much enjoyable where the author tackles the inner working of the self-care system in the human psyche and how it torments the inner world of a traumatized patient for the preservation of a vital part of the personality from total disintegration through clinical cases anchoring them to mythology.
Justinas
Sep 25, 2016rated it really liked it  ·  review of another edition
1) Knyga įtikinanti. Autorius pirmiausiai pristato savo požiūrį, pagrindžia jį pavyzdžiais, tada apžvelgia, ką apie tai yra sakę kiti tyrėjai. Paskutinėje dalyje interpretuoja pasakas.
2)Buvo sunkoka priprasti prie terminų gausos ir atsekti, kas ką reiškia. Kurie terminai reiškia tą patį dalyką, kurie skirtingą. Praverstų papildoma pagalbinė knygos dalis apie terminų reikšmes.
Diana
Sep 08, 2010rated it it was amazing
Excellent and insightful book on how victims of trauma end of becoming self-traumatizers. Jungian-based psychology, including some really interesting interpretations of a handful of fairy tales.
Daniel
Oct 31, 2018rated it it was amazing
I found this book in a local public library. I will definitely re-read it in several months and I might be coming back to it throughout my life.

The book describes how people who experienced very traumatic events become psychologically impaired by what is called "self-defense mechanisms of the psyche. Fhe mechanisms create many complex fenomena, causing a person not to be fully mature psychologically.

As I undergo my own psychotherapy, I notice a lot of what the author writes about in my healing process.

If you want to understand what happens in traumatized people, this is definitely worth reading!
 (less)
Sana
Jul 04, 2019rated it it was amazing
Oh my god, what an amazing book! I could relate to every sentence, and every single line in this book felt very deep and complex. I am still trying to digest and integrate it, so I will update my review again soon.
Louise Jones
May 25, 2016rated it liked it
Shelves: healthmind
i suffer from ptsd so found this book so fascinating as so many think u get trauma ptsd from being in a war i can honestly say the war is in my head and feel as abt to explode it was so interesting reading about how the psyche splits which i think has happened to me my mum often says should have a scan of head i am waiting for emdr treatment which somehow put s the head back together !!!!!!!!!!! I LOVED THE WAY STORIES WERE ADDED TO THIS BOOK BUT at times a difficult read because of circumstances and the way needed my concentrating head on (less)