2021/10/24

알라딘: [전자책] 박순경, 삼위일체 하나님과 시간 : 제1권 구약편

알라딘: [전자책] 삼위일체 하나님과 시간 : 제1권 구약편

삼위일체 하나님과 시간 : 제1권 구약편
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기본정보
  • 제공 파일 : PDF(12.99 MB)
  • TTS 여부 : 미지원 
  • 종이책 페이지수 710쪽
  • 가능 기기 : 크레마 그랑데, 크레마 사운드, 크레마 카르타, PC, 아이폰, 아이패드, 안드로이드 폰/탭, 크레마 샤인
  • ISBN : 9788969071439
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목차

서언 / 4

Ⅰ부 창조와 구원의 시간, 역사 / 19

1. 창조자 하나님의 영과 말씀, 생명 역사 사회의 시간성 / 21
1) 시간의 근원, 창조자 하나님의 영 / 21
2) 사물의 존재와 운동의 시간성 / 25
3) 생명, 역사, 사회의 시간성 / 33

2. 창조자, 구원자 하나님의 영과 말씀, 시간 안에서의 창조 / 45
사제 P 문서 창세기 1:1~2:4a와 야위스트 J 문서 2:4b~3:24의 종합적 고찰
1) 하나님과 영과 말씀 안에서의, 태초의 시간 안에서의 창조 / 45
2) 무로부터의 창조, 혼돈 공허 암흑의 부정 / 49
3) 빛의 창조, 태초의 날 / 53
4) 창조의 6일과 제7일 / 54
5) 우주창조와 시간성 / 58
6) 생물들과 인간 생명의 창조와 시간성 / 68
7) 태초의 원시간 / 원공간, 에덴정원 / 82
8) 인간의 타락과 죽음, 시간 상실과 미래희망 / 93

3. 이스라엘의 족장시대, 민족사적 정초 / 109
1) 이스라엘의 보편사적 배경 / 109
2) 하나님의 아브라함 선택과 약속, 이스라엘 민족과 민족들의 아버지, 아브라함 / 117
3) 하나님의 약속의 표식, 이사악의 탄생과 제단에서 주어지는 생존 / 125
4) 야곱의 장자권 쟁취, 노동의 여정, ‘이스라엘’ 이름의 획득, 애굽에로의 이주, 이스라엘 백성의 미래예언 / 134

4. 이스라엘의 출애굽 해방과 계약법, 가나안 땅 정복과 혁명, 시간, 역사 개념의 정초 / 148
1) 구원사의 시간성의 원천, 창조의 시간 / 148
2) 문서자료들 J-E-D-P에 관하여 / 151
3) 이스라엘 민중의 출애굽 해방, 구원사의 출발점 / 153
4) 시나이에서의 야웨 하나님의 계시, 이스라엘과의 계약, 시간의 관계질서 / 168
5) 이스라엘의 가나안 땅 정복, 땅과 정치혁명, 민족사회 정초 / 183

5. 판관기, 이스라엘 계약사회 공동체, 야웨 하나님과 그의 백성의 나라 / 230
1) 신명기적 역사의 범위와 의의 / 230
2) 계약사회 공동체를 지키는 판관들 / 233

6. 왕국시대, 왕국의 분열과 멸망, 미래구원의 문제 / 256
1) 계약사회 공동체로부터 왕국시대로에로의 전환 / 256
2) 첫 왕 사울의 긍정성과 부정성?↔?다윗 왕의 긍정성 / 262
3) 야웨 하나님의 왕권 중재를 위한 다윗-이스라엘 왕국 / 268
4) 솔로몬 왕국의 영광, 왕국의 분열, 이스라엘의 계약 파기와 멸망 / 281
5) 이스라엘 구원사의 미래희망과 시간 / 311

7. 바빌론 포로 이스라엘의 예루살렘 귀환, 유대교 시대 / 319
1) 남은 자 이스라엘의 출바빌론, 예루살렘 귀환, 예루살렘 성전 재건 / 321
2) 유대교 시대에 대한 개관 / 324

Ⅱ부 시간 / 역사와 예언 / 337

1. 바빌론 포로기 전후 예언자들의 미래예언과 종말론 / 339
1) 예언자들의 미래예언 / 종말론의 시간성 / 340
2) 선적인 시간성 개념과 순환론의 문제 / 347
3) 시간 / 공간, 하나님과의 피조물 세계의 관계질서들의 차원 / 352
4) 예언자들의 미래예언 / 종말론의 대두 / 356
5) 미래예언 / 종말론의 기원문제 / 358
6) 종말론 대두의 필연성 / 361
7) 종말론의 종말시간은 어느 때인가? / 363

2. B.C. 8~3세기의 예언서들 / 367
1) 아모스와 호세아. 미가와 제1 이사야 / 367
2) 나훔, 스바니아, 하바꾹, 오바디아 / 425
3) 예레미아, 에제키엘, 제2-제3 이사야 / 448
4) 하깨, 즈가리아, 말라기 / 548
5) 요엘과 요나 / 577

3. 후기 유대교의 묵시록-묵시론적 종말론 / 591
1) 묵시록-묵시론적 종말론의 의미, 기원, 시간성 / 593
2) 제1 에녹: 우주공간-모든 시간 / 역사의 편력-하나님 나라 비전 / 601
3) 다니엘: 근동-그리스 왕국들의 종말시간들과 하나님 나라 비전 / 618
4) 제4 에즈라: 로마제국의 종말-하나님 나라에로의 구원사적 전통 문서들의 부활 비전 / 649

결론을 대신하여 / 680

저자 및 역자소개
박순경 (지은이)  
연세대학교와 동대학원 신학과에서 공부하였다. 독일 하이델베르크 대학을 졸업(Th. D.)하고 연세대 연합신학대학원 연구교수와 독일 하이델베르크 대학의 초빙교수(Wissenschaftler Assistent)를 역임했다. 저서로 『기독교의 현대적 이해』(한들출판사), 『그리스도인의 삶과 윤리』(한들출판사), 『칼 바르트의 교회교의학 해설』(뉴미션21) 등이 있다. 역서로는 『하나님의 영』(미하엘 벨커/대한기독교서회), 『종말론에 관한 과학과 신학의 대화』(미하엘 벨커, 존 폴킹혼/대한기독교서회)가 있다.

The Essence of Christianity - Wikipedia Ludwig Feuerbach 1841

The Essence of Christianity - Wikipedia

The Essence of Christianity

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Title page, second edition (1848)

The Essence of Christianity (GermanDas Wesen des Christentums; historical orthography: Das Weſen des Chriſtenthums) is a book by Ludwig Feuerbach first published in 1841. It explains Feuerbach's philosophy and critique of religion.

Influence[edit]

The book is often considered a classic of humanism and the author's magnum opusKarl Marx and Friedrich Engels were strongly influenced by the book, although they criticised Feuerbach for his inconsistent espousal of materialism. Feuerbach's theory of alienation would later be used by Marx in his theory of alienationMax Stirner directed his The Ego and Its Own against it. Rather than simply a polemic, Stirner's work uses Feuerbach's idea of God as a human abstraction as the basis of his critique of Feuerbach.

In the consciousness of the infinite[edit]

Feuerbach's theme was a derivation of Hegel's speculative theology in which the Creation remains a part of the Creator, while the Creator remains greater than the Creation. When the student Feuerbach presented his own theory to professor Hegel, Hegel refused to reply positively to it.[citation needed]

In Part I of his book, Feuerbach developed what he calls the "true or anthropological essence of religion", treating of God in his various aspects "as a being of the understanding", "as a moral being or law", "as love" and so on.[1] Feuerbach talks of how man is equally a conscious being, more so than God because man has placed upon God the ability of understanding. Man contemplates many things and in doing so he becomes acquainted with himself. Feuerbach shows that in every aspect God corresponds to some feature or need of human nature. "If man is to find contentment in God", he writes, "he must find himself in God."[1]

Thus God is nothing else than man: he is, so to speak, the outward projection of man's inward nature.[1] This projection is dubbed as a chimera by Feuerbach, that God and the idea of a higher being is dependent upon the aspect of benevolence. Feuerbach states that, "a God who is not benevolent, not just, not wise, is no God", and continues to say that qualities are not suddenly denoted as divine because of their godly association. The qualities themselves are divine therefore making God divine, indicating that man is capable of understanding and applying meanings of divinity to religion and not that religion makes a man divine.

The force of this attraction to religion though, giving divinity to a figure like God, is explained by Feuerbach as God is a being that acts throughout man in all forms. God, "is the principle of [man's] salvation, of [man's] good dispositions and actions, consequently [man's] own good principle and nature". It appeals to man to give qualities to the idol of their religion because without these qualities a figure such as God would become merely an object, its importance would become obsolete, there would no longer be a feeling of an existence for God. Therefore, Feuerbach says, when man removes all qualities from God, "God is no longer anything more to him than a negative being". Additionally, because man is imaginative, God is given traits and there holds the appeal. God is a part of man through the invention of a God. Equally though, man is repulsed by God because, "God alone is the being who acts of himself".

In part 2 he discusses the "false or theological essence of religion", i.e. the view which regards God as having a separate existence over against man. Hence arise various mistaken beliefs, such as the belief in revelation which he believes not only injures the moral sense, but also "poisons, nay destroys, the divinest feeling in man, the sense of truth", and the belief in sacraments such as the Lord's Supper, which is to him a piece of religious materialism of which "the necessary consequences are superstition and immorality."[1]

A caustic criticism of Feuerbach was delivered in 1844 by Max Stirner. In his book Der Einzige und sein Eigentum (The Ego and Its Own) he attacked Feuerbach as inconsistent in his atheism. (See External links)

Editions[edit]

German

  • (1841) FirstDas Wesen des Christenthums. Leipzig: Otto Wigand.
  • (1843) SecondDas Wesen des Christenthums. Leipzig: Otto Wigand.
  • (1848) SecondDas Wesen des Christenthums. Leipzig: Otto Wigand. Google (NYPL)
  • (1849) ThirdLudwig Feuerbach's sämmtliche Werke. Volume 7. Leipzig: Otto Wigand. Google (Oxford)
  • (1883) FourthDas Wesen des Christentums. Leipzig: Otto Wigand.

English (translated by Mary Ann Evans, as "George Eliot")

  • (1854) FirstThe Essence of Christianity. London: John Chapman. IA (St. Mary's)
  • (1881) SecondThe Essence of Christianity. London: Trübner & Co. Google (Oxford)
  • (1893) ThirdThe Essence of Christianity. London: Kegan Paul, Trench, Trübner & Co.; New York: Harper & Row (Harper Torchbooks), 1957.

French (translated by Joseph Roy)

  • (1864) Essence du Christianisme. Paris: Librairie Internationale. Google (Ghent)

See also[edit]

References[edit]

  1. Jump up to:a b c d  One or more of the preceding sentences incorporates text from a publication now in the public domainSturt, Henry (1911). "Feuerbach, Ludwig Andreas". In Chisholm, Hugh (ed.). Encyclopædia Britannica10 (11th ed.). Cambridge University Press. pp. 302–303.


External links[edit]