2020/08/27

템플스테이 | 참된 나를 찾아 떠나는 여행



템플스테이 | 참된 나를 찾아 떠나는 여행




대원사(보성)

주소 : 전라남도 보성군 문덕면 죽산길 506-8
전화 : 061-853-1755
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현장스님 템플스테이 차담과 역사공부 44

작성일 2016-01-07 오전 10:37:42 | 작성자 | 조회수 10053



티벳 화가들이 탕카방식으로 그린 한국의 다섯분 고승진영을 대원사 티벳박물관에 봉안하였다.

큰 스님의 모습을 그림으로 표현한 예술을 진영이라 부른다.진영이란 이영심진.의 줄인 말이다.그림자를 통해서 진실을 본다는 뜻이다.육신이 법신의 그림자인데 그림자의 그림자를 통해서 불법을 깨우친 스승들의 얼꼴(얼굴)을 본다는 뜻이다.

서산대사는 묘향산 원적암에서 제자들에게 이승의 마지막 설법을 하였다.그리고 손수 그린 자신의 영탱 뒷면에 이렇게 적었다.

팔십년 전에는 네가 나이더니
팔십년 후에는 내가 너로구나.

시 한수를 적어 사명과 처영에게 준다음 가부좌 하고 입적하였다.그리고 자신의 유물은 해남 대흥사로 옮겨 보관하게 하였다.대흥사는 삼재가 들지 않고
만세토록 파괴되지 않을 길지라고 하였다.대흥사에 서산대사의 소중한 유물이 전래되는 이유이다.

대원사 티벳박물관에는 티벳 왕궁화가 믹말과 학쌈 .체링 부부화가가 2년동안 머물면서 박물관 외벽에 12점의 벽화엄단청.출입문 장엄단청.박물관 내부 장엄단청.그리고 수미광명탑 내부에 오방불 세계를 표현한 만다라 법당 장엄을 티벳의 전통불화기법에 따라 화려하고 장엄하게 표현하였다.

그리고 살아 있는 스승들을 부처님으로 섬기는 티벳불교 전통을 따라 한국의 다섯분 큰스님들을 티벳 탕카방식으로 모셨다.한분 그리는데 한달 시간이 소요되었다.현재 티벳박물관 2층 법당에 모셔져 있다.

1.오른손에 염주를 들고 왼손에는 금강저를 쥐고 있는 초의 선사 진영이다.

법상좌우로는 모란꽃을 닮은 화려한 연꽃으로 장엄하였고 탁자 화병에는 차꽃을 올리고 차한잔을 올렸다.좌대에는 갖가지 방편으로 중생을 제도하는 코끼리가 있다.

2.두번째는 조계총림 송광사의 방장이신 구산선사 진영다.

오른손에는 중생들의 번뇌를 정화해주는 하얀 불자를 쥐고 있다.법상 상단에는 세가지 보배인 불법승 삼보를 이마위에 받들고 있다.
석사자의 호를 따라 불법의 수호신인 설사자가 큰스님의 좌대를 받치고 있다.

3.가야산의 호랑이로 널리 알려진 해인사 백련암의 성철선사 진영이다.

오른손에는 설법의 상징인 주장자를 들어 삼천세계를 울리고 있다.탁자 화병에는 연꽃과 모란이 있고 불법의 수레바퀴를 크게 돌리신 법륜을 모셨다. 좌대에는 새들의 왕 가루라가 받치고 있다.

4.26세에 출가하여 열반할 때까지 평생을 일종식과 장좌불와 그리고 하심행으로 수행자의 사표가 되신 청화선사의 진영이다.

오른손에는 염불선으로 마음의 본성을 깨닫게 하는 단주를 쥐고 있다.탁자조각에는 두마리 용이 우주의 보물을 공양올린다.좌대에는 독사를 잡아 먹는 공작이 있다.공작좌는 아미타불의 보좌이다.

5.백양사 고불총림의 방장이신 서옹선사진영이다.

일본 임제종에서 설립한 화원대학에서 선학을 연찬하셨으며 임제종 묘심사 선원에서 수행하셨다.선풍도골.천지난만한 법상을 진영으로 잘 표현했다.오른손에는 불자를 힘차게 들고 있다.탁자에는 전통법식대로 수습한 서옹선사의 사리를 모신 사리함이다.좌대에는 붉은 띠를 목에 두른 흰 말 한쌍이 받쳐주고 있다.

대원사 티벳박물관 2층에서 친견할수 있다.

한국의 작은 티벳 대원사 티벳박물관
www.tibetan-museum.org




석사자(구산선문법어집 1):불교일반 - 교보문고

석사자(구산선문법어집 1):불교일반 - 교보문고






석사자(구산선문법어집 1):불교일반
구산수연 지음 | 불일출판사 | 1999년 04월 30일 출간



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'구산스님 이야기 석사자(石獅子)' 전편 중에서

'구산스님 이야기 석사자(石獅子)' 전편 중에서





노하 이야기/선사선담
'구산스님 이야기 석사자(石獅子)' 전편 중에서노하
2017. 4. 21. 15:14댓글수1공감수0





















O 이 몸이 건강할 때는 백년이나 천년이나 살 것처럼 믿으나, 숨 한 번 내쉬었다가 들이쉬지 못하면 백년이요 들이쉬었다가 내쉬지 못하면 또한 백년이다. 인생 백년이 숨 한번 쉬는 데 달린 것이다.



그러면 과연 안신입명처(安身立命處)가 어디인고? 이 몸을 운전하는 주인공이 마음 붙일 곳이 어디인고? 나 자신을 믿는 것이 결국 자신에게 속는 것이 아니겠는가? 꿈도 현상계도 모두 환상이 아닐 수 없다.



사람마다 나름대로 나란 멋에 살건만은

이 몸은 환상이라 믿을 곳이 어디런가

마음 하나 깨치면 제일 기쁨 아니리!





O 이 몸이 지(地)-수(水)-화(火)-풍(風)으로 구성되고, 세계도 지(地)-수(水)-화(火)-풍(風)으로 구성되었으니 세계도 인류도 모든 동물도 나 자신과 다를 바가 없다. 이것이 곧 대아(大我)이다. 그러니 세계의 어느 부분도 떼어버릴 수는 없다. 결코 남이 있을 수 없다. 그렇기 때문에 상대인 나도 있을 수 없다. 그러므로 대아(大我)는 곧 무아(無我)인 것이다.



그러면 소아(小我)는 어떤 것인가? 6,7척에 불과한 이 육신만이 나이고 그 밖의 것은 자기와 상관없는 남으로 생각하려는 것이다. 이런 사람은 자기가 소유하고 있는 물건만이 내 것이라 생각하기 때문에 재산이 아무리 많이 있다 하더라도 빈궁함을 면할 도리가 없다. 뿐만 아니라 천만인 속에 있어도 고독감을 면할 도리가 없다. 왜냐하면 수많은 사람들이 모두가 남이요, 나는 일개의 자기 몸뿐이기 때문이다.



그러니 어느 경지에서 생활할 것인가 물으면 누구나 대아경지에서 생활하는 것이 당연하다고들 말한다. 대아경지에서 외계를 관찰할 때에는 남녀 차별도, 노소도, 생사도, 열반도, 종교도, 원근도, 선악도, 시비도, 극락도, 천당도, 사바도 일체 차별의식이 끊어진 진성의 세계이다.



세계도 인류도 유정무정(有情無情)도 우주 만유가 모두 자신인데 그 세계에 조물주가 어디에 있겠는가? 자신을 지배하는 자성(自性)이 바로 진아(眞我)이며 조물주이다.



我生汝生하고 我死汝死라고 한 보조국사의 말씀은 자성을 발견할 때에 자기 자신이 생사를 초월하면 우주 만유가 동시에 생사를 해탈하기 때문에 '내가 살면 너도 산다'고 말한 것이다. 그래서 미시(迷時)에는 주객이 분리되고 오시(悟時)에는 주객을 초월하여 격외인(格外人)이 되는 것이다.





O 생사고를 벗어나기 위해서는 마음을 찾아 깨치는 그 순간에 육도고해가 사라진다. 중생들은 육도고해가 따로 존재한 것으로 착각하지만 몽중(夢中)의 시계도 실존인 양 착각하였다가 잠을 깨면 환상으로 인식하듯이 마음이 어리석으면 환상을 실존으로 착각하였다가 마음을 깨달으면 환상 세계는 자취도 없다. 절대불변인 실성(實性)을 깨달은 사람의 안목에서는 우주의 대진리를 곧바로 인식하기 때문에 과거, 현재, 미래의 삼세를 초월하고 시공도 초월해서 유무에 거리낌이 없으니 이것을 해탈이라 한다.





O 태어나되 태어남이 없고 죽되 죽음이 없으며

있지 아니하되 있고 없지 아니하되 없음이라.



유무가 무애(無碍)하고 범성(凡聖)이 무이(無異)하고 미오(迷悟)가 불이(不二)하니 선악이 무근(無根)이라, 사바와 극락이 일여하고 생사와 열반이 동화(同和)하고 이(理)와 사(事)가 무분별한 것이 열반심이며 대자재심이며 대해탈심이며 최상승심이다.





O 우주만유가 성주괴공(成住壞空)을 하는 듯하나 그 근본 자체는 변하지 않는다. 그 변하지 않는 원리 가운데 또한 삼라만상이 벌어지니 이것을 일체유심조라 한다. 하기에 사람마다 모두 조물주요 절대자이면서도 자기 자신의 본성을 매각(昧却)했기 때문에 성주괴공 속에 생사윤회를 하는 것이다. 비단 사람뿐이랴! 항하사 미진수세계에 진진찰찰이 불생불멸 부증불감하니 그것을 무량수 무량광이라 한다. 그러면 그 근본 자체란 무엇인가?



자성은 사바와 극락의 차별이 없고 본심은 바로 아미타불이네

금색상은 위의를 나툴 뿐 무량한 광명 속에 끝없는 부처로세.





O 사람은 누구나 대법기(大法器)가 되기를 희망한다. 사람마다 이 몸을 운전하는 주인공이 있는데 그것을 일러 마음이다, 넋이다, 영혼이다, 본래면목이다, 얼이다 라고 하니 이것은 모두 다 이름일 뿐이다. 실제와는 상관없는 대명사이니 명상(名相)을 떠나서 자체가 어떻게 생겼는지 물으면 육안으로 볼 수 없고 손으로 만질 수 없으니 공한 것이 아닌가라고 답한다. 그러면 물질이 아니라서 잡을 수 없으니 허공이겠는가? 허공이 선악이나 시비를 판단할 수 있는가? 허공은 무기체이기 때문에 도저히 불가능하다.



그러면 소소영영하게 아는 그 한 물건이 무엇인고? 다시 말하면 이 몸을 운전하는 주인공은 무엇일까? 명사를 떼고 나니 마음도 아니요, 깨치지 못했으니 부처도 아니요, 주고받지 못하니 물건도 아니요, 허공이 선악을 알 수 없으니 허공도 아니다. 이와 같이 네 가지로 부정하고 나면 필경에 그 한 물건은 무엇일까? 의심이 일어난다. 그래서 '이 뭣고(是甚麽)?'라는 화두인 공안이 성립된다.



이 화두선은 대의지하(大疑之下)에 필유대오(必有大悟)라, 큰 의심에 큰 깨달음이 있나니 의심 없는 것이 큰 병이 된다. 옛날 중국 당나라 때 조주라는 스님은 고불화현이라 칭송하였는데 어느 날 한 납자가 와서 조주 스님께 물었다.

"저 개에도 불성이 있습니까?"

조주스님은 "무(無)"라는 답하였다.



그러나 부처님께서는 일체 중생이 다 불성이 있다고 말씀하셨는데 조주스님은 무엇 때문에, 어째서 '무(無)'라고 하였는고? 참구하고 참구하라. 조주수님의 '무(無)'자는 있다, 없다 하는 '무(無)'가 아니다. 그리고 참으로 없어서 '무(無)'라 말한 것도 아니다. 그러면 어째서 또 무슨 까닭에 '무(無)'라 하였는고? 조주 스님이 '무(無)'라고 말로 표현하기 이전에 무슨 생각이 있어서 '무(無)'라 하였는고? 여기에 착안하여야 한다.



이 '무(無)'자 화두를 깨치면 조주 스님과 같은 고불이 될 뿐만 아니라 삼세제불과 역대조사와 시방보살이며 천하 선지식과 함께 파수공행하느니라. 이와 같이 깨쳐서 완전무결한 인격을 이루는 것이 인간 최고의 행복이요 인간과 천상의 사표가 되는 길이다. 옛 스님이 말씀하시기를, '이 한낱 '무(無)'자는 한 덩어리 불과 같아서 가까이 가면 얼굴이 확 타버린다' 하였으니 이 말이 과연 무슨 말일까?

O 일체 중생이 악을 행하면서 약인 줄을 모르기 때문에 갈수록 악업이 깊어져서 악도에 떨어지건만 일체 중생은 생처(生處)로 위락(爲樂)이라. 모든 중생들은 자기가 태어난 곳을 즐거움으로 삼기 때문에 악도를 벗어날 기약이 없을 뿐 아니라 더욱더 길어진다.

무정물(無情物)도 보라. 풀 한 포기를 뽑아 던져도 뿌리가 내리고 움이 돋으며 나무를 한 그루 잘라 내 버려도 흙이 있는 부분에서는 뿌리가 내리고 나무둥제에서는 새싹이 돋는다.  

생에 대한 애착은 인간과 모든 생물이 다를 게 없다. 그러기에 육신을 무시할 것은 아니나 육신만이 '나'라고 그릇 집착하고 있는 인간은 인간으로서의 가치관을 상실하고 있을 뿐 아니라 뭇 동물과 차이가 어디에 있을 것인가?

이 점을 자세히 생각하여 진아를 깨칠 수 있는 길을 선택하여 전제전능한 우주의 대진리를 포착하고 깨달아 필경 무위진인(無爲眞人)이 되어야 할 것이다. 그리하여 시방에서 중생들을 제도하고 대법왕(大法王)의 과를 증득하여 무여열반을 수용하도록 노력할 때 올바른 인간의 길을 가게 된다.

O 한 평생을 산다 하나 호흡은 순간이다. 명재일식지간(命在一息之間)이라. 사람의 목숨이 숨 한번 들이쉬고 내쉬는 사이에 있으니 어찌 무상치 않은가? 어느 것을 '나'라 하며 믿을 곳이 어디인고? 곰곰이 생각하고 진정한 안심처를 찾으려면 선(禪)의 길을 결택하라.

좌선을 하고자 면벽관심(面壁觀心)을 할 때에 화두가 없이 눈을 감고 모든 번뇌를 끊으려고 앉으면 망상이 한없이 일어난다. 망상을 끊으려고 노력하면 할수록 반대로 더욱 치열하게 일어나는 것이 마치 풍랑처럼 더욱 번거로워져 오히려 큰 병이 된다. 

화두는 팔만사천 번뇌망상을 제거하는 청룡보검이며 명약이다. 마음도 부처도 물건도 허공도 아닌 한 물건이 '이 무엇인고?'라고 참구하라. 이와 같이 생각할 때에 머리에 붙은 불을 끄듯이, 목마른 이가 물을 찾듯이, 어린애가 어머니 젖을 생각하듯이, 늙은 부모가 삼대독자를 생각하듯이, 고양이가 쥐를 잡듯이, 닭이 알을 품듯이 간절하게 생각해야 한다. 

참선을 하는 사람도 지혜롭게 마음의 당처(當處)를 반조하며 화두를 의심하다가 끝코를 잡을 시가가 도래하면 화두에 중량이 생겨 타성일편(打成一片)이 되어 놓을래야 놓아지질 않는다. 또 자리에 한번 앉으면 하루가 순간이고 하룻밤 역시 잠깐이다. 그때는 몸이 허공에 뜬 것 같고 지구도 있는지 없는지 모를 지경이며 몸은 허공을 나는 것처럼 가벼워진다. 그런 때는 화두를 생각하려고 노력을 아니하여도 저절로 화두가 성성하게 들린다. 화두를 버리려고 하여도 버려지지 않고 저절로 성성히 들린다. 

O 공(空)인 줄 깨친 사람은 세간사가 모두 환몽임을 깨치고 발심하여 수도의 길을 찾아간다. 자기의 기능을 따라 수도하여 진아를 깨달으니 보배가 본래 스스로 구족하였음을 알았다. 그래서 부처님이 말씀하시기를 '널리 일체 중생을 살펴보니 여래의 온갖 지혜와 덕성을 본래 갖추고 있다.'고 하였다. 

이미 구족하였다면 누구를 막론하고 성불하지 못할 까닭이 무엇인가? 다만 자기 스스로 하지 않을지언정 하지 못한다고 말하지 말아라. 그래서 사원(寺院)이다, 총림이다 하는 수도도량은 참된 인간을 만드는 대장간이다. 다시 말하면 범부를 용광로에 제련하여 성인을 만들어 내는 불뭇간이다. 

O 범부가 처음 발심했을 때는 닦을 것도 있고 증득할 것도 있으나 대각(大覺)하면 닦을 것도 없고 또한 증득할 것도 없다.

이곳에 이르면 성품이 본래 둘이 아니기 때문에
범성이 둘이 아니며
미오가 둘이 아니며
노소가 둘이 아니며
생사가 둘이 아니며
원근이 둘이 아니며
고저가 둘이 아니며
또 유정무정이 둘이 아니니라.

이런 고로 어떤 사람이 진리를 깨달아 근원에 돌아가면 산하대지 온 누리가 다 비로자나불의 청정법신인 것이다. 그러기에 대각은 각무소각고(覺無所覺故)로 미무능미(迷無能迷)라, 깨달았으되 깨달은 바가 없고 미했어도 미한 바가 없나니 이 이름이 여래청정선이며 또한 평등성지(平等性智)이다. 

O 만일 어떤 이가 삼세의 모든 부처님을 알고자 하면
   마땅히 법계의 성품을 보아라.
   모두가 이 마음의 조작이니라. -화엄경-

  과거의 부처님은 이미 갔고
  미래의 부처님은 아직 오지 않았으니
  현재의 부처님은 어디에 가서 찾을 것인가?  

  마음 밖에 따로 부처없고
  부처 밖에 마음 없나니
  자심을 깨달으면 
  눈앞에 산 부처님 나타나리라.  

The Korean Monastic Experience Ch 7 한국에서의 참선수행

[독서생활] 로버트 버스웰의 <한국 선 수행기> - 깨달음을 얻는다는 것

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- 아마도 가장 중요한 제7장 <한국에서의 참선 수행>을 여기 올린다. 이런 자료, 이런 설명은 어느 언어로도 드믈거라고 생각된다.

- 한국인은 이렇게 쓰지 않는다.

- 외국인은 이런 경험이 없다. 

- 이 장의 마지막 부분을 인용한다.

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[깨달음은 단박 얻을 수 있는 것이 아니라 상당한 기간 동안 점진적인 수행 과정을 거친 후에야 가능하다. ... 서양의 책들이 제시하듯 여기 저기서 터지는 폭죽처럼 닥치는데로 깨달음을 얻게 되지는 않는다. ...20년 이상은 선방에서 보내야 할 것 같다.고 생각한다.]

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- 그렇지만 이 장을 읽으면, 여러가지 배우게 된다. 참선수행으로 <깨달음을 얻는다는 것>, 특히 그 방식에 대하여도 조금 알게 된다.

- 지눌스님과 구산스님에 대하여 알게 되었다.











2020/08/26

希修 | '영성'? '깨달음'? '道'?

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希修  < '영성'? '깨달음'? '道'? >
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'영성', '깨달음', '道' 같은 단어들은 그야말로 텅 빈 기표가 된 것 같다. 말하는 이마다 뜻하는 바가 각기 다르고, 때로는 그저 신비주의만 풍길 뿐 자신이 의미하는 바가 무엇인지 본인조차 설명을 못 하기 때문. 그런 것들이 상식이나 논리의 차원을 초월하기에 언어만으로 설명하기는 '부족'하다 해도 설명이 아예 '불가능'하다면, '벌거벗은 임금님의 멋진 옷' 같은 詐欺나 환상/망상과 어떻게 구분하겠는지. 그래서 나는, 어디까지나 나의 현재 이해 수준에서의 초기불교 관점을 소개하려고 한다.
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타인의 심리가 어떤 상태인지, 기가 몸안 어디서 어떻게 막혀 있는지, 어느 하늘나라에 어떤 용이 있는지 등을 보는 것을 '得道'라 표현하는 이들이 있다. 하지만 그들도, 한 번 재배하고 나면 땅의 힘을 소진시켜 몇 년간 땅을 쉬게 해야 한다는 인삼을 아침 저녁으로 챙겨 먹어 가며 건강/젊음에 집착하는, 마치 보톡스 중독자의 젊음 집착과도 전혀 다르지 않은 자기 자신의 그 이기적 욕심은 보지 못 한다. 신통력은 '선정' (정신의 집중으로 인한 고요함)에 수반될 수도 안 될 수도 있는 side effect일 뿐이고 '지혜'와는 무관하다고 초기불교는 분명하게 못을 박고 있건만, 예외적인 감각이나 질병 치유 능력을 이들은 '영성'/'지혜'라고 부른다.
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또 어떤 이들은 자기 내부의 '참 나'를 찾는 것이 '깨달음'이라고 얘기하는데, 결국 인도 베다전통에서 말하는 브라만-아트만이 그 뿌리. 대승불교에서는 이것을 '불성'이라고 단어만 바꿨고. 각 개인이 神의 '일부' (일부라고는 하지만 프랙탈 개념)인데 자신이 神이라는 것을 망각하고 있기에 그 망각만 일깨우면 된다는 얘기. 그렇기에 Advaita 혹은 Nondualism이라고도 불리는 전통에서의 '수행'이라는 것은 '이승에 국한된 자아인 ego'가 하는 모든 생각을 비우고 'I am'을 되뇌임으로써 잠자고 있는 神性을 깨우는 것. 그리고 이런 철학을 이어 받은 뉴에이지는 미국에서 자기계발과 결합하여 "너는 신이기 때문에 너 자신의 감정을 신뢰해야 하고, 너는 신이기 때문에 니가 스스로를 믿기만 하면 며칠 안에 백만장자도 될 수 있다!"는 '복음'을 낳기도 했다.
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반면 초기불교에서의 '깨달음'이란, '팔정도' (초기불교에서 '道'는 팔정도를 가리킬 뿐 '대자연의 신비/섭리'가 아님)의 전과정을 차근차근 밟아가면서 부처님의 가르침이 사실임을 깨닫는 것을 말한다. 즉, '부처님은 이렇다고 했는데 진짜 그런지 안 그런지 어디 한 번 보자'의 단계를 지나 '아~ 이래서 부처님이 그런 얘기를 하셨구나! 그게 바로 이 얘기였구나! 이제 보니 진짜네!'하고 direct knowledge를 얻는 것을 말한다. 45년간 부처님이 남긴 가르침을 '사성제'라는 단어로 대표하기도 하고, 그러나 가장 핵심 교리는 '12연기'이기에, "사성제를 깨닫는다", "12연기를 깨닫는다"고 해도 틀린 얘기는 아닌데, 암튼 중요한 것은 현상 속에서 부처님의 가르침 전체를 '재발견' 혹은 '확인'하는 것 - 단순히 '논리적 이해'에서 그치지 않고. 다시 말해, 신비적인 게 전혀 아니라는 얘기다. (당신의 가르침은 "쥔 주먹"이 아니라 "편 손바닥" 같은 것이어서, 비밀스러운 것도 신비적인 것도 없다고 부처님은 말씀하셨다.) Direct knowledge까지 얻고 난 후! 모든 관념과 노력마저도 놓는 것은 '강의 건너편인 해탈에 다다랐으니 이제 뗏목에서 내림'인 것이고. (무조건 생각/이성을 놓으라고 말하는 다른 전통들과 달리, 아직 강의 이쪽편에 있으면서 무작정 생각부터 놓으면 축생으로 윤회할 뿐이라고 아비담마는 가르친다.) 요약하여, 선정의 도움을 받아 '지혜를 계발'( =탐진치 감소)해 나가다 보면 direct knowledge를 거쳐 해탈하는 것이고, 신통력은 지혜나 해탈과는 별개라는 것이 초기불교의 입장이다.
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You, 崔明淑 and 3 others
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Hanjin Kang

명쾌합니다! 아직도 불교 공부하려면 한자를 잘하고 불교한자를 제대로 익혀야한다고 믿는 분들이 태반이니... 한국어로 초기불교 소개하시는 분들도 결국 한자어에 의존 안 할수는 없는 노릇이거든요

2020/08/25

BBC - Future - How vertical farming reinvents agriculture

 BBC - Future - How vertical farming reinvents agriculture




How vertical farming reinvents agriculture

Instead of growing crops in sunny fields or greenhouses, some companies stack them and grow them in old, dark warehouses with UV lights — saving water and harvesting produce faster.







By Chris Baraniuk 

6 April 2017





 




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In an old carpet factory on the outskirts of the Belgian city of Kortrijk, an agricultural upheaval is being plotted: growing crops indoors, not out on a farm, stacked layer after layer under candy-coloured lights in an area the size of a studio flat.


It’s called vertical farming, and several companies have sprung up over the last 10 years or so, filling old warehouses and disused factories with structures that grow vegetables and herbs in cramped, artificially lit quarters out of the warm glow of the sun.


A firm called Urban Crops is one of them. In its case, a large frame is designed to hold conveyor belt-shunted trays of young plants under gently glowing blue and red LEDs in this former carpet factory.


But their system, largely automated, is still a work in progress. When I visit, a software update, scheduled at short notice, means that none of the machinery is working. Chief executive Maarten Vandecruys apologises and explains that, usually, the hardware allows the plants to be fed light and nutrients throughout their growing cycle. Then they can be harvested when the time is right.


“You don’t have the risk of contamination,” says Vandecruys as he points out that the area is sealed off. And each species of crop has a growing plan tailored to its needs, determining its nutrient uptake and light, for instance. Plus, in here, plants grow faster than they do on an outdoor farm.






Some companies are turning to vertical farming, which they say uses less water and grows crops faster than outdoor farms or greenhouses (Credit: Urban Crops)



Urban Crops says that vertical farming yields more crops per square metre than traditional farming or greenhouses do. Vertical farming also uses less water, grows plants faster, and can be used year-round – not just in certain seasons. The facilities also can, in theory, be built anywhere.


At Urban Crops, eight layers of plants can be stacked in an area of just 30sq m (322 sq ft). It’s not a commercial-sized operation, but rather a proving ground intended to show that the concept is viable.


“Basically, inside the system, every day is a summer day without a cloud in the sky,” says Vandecruys.






Stacks and stacks of vegetables and herbs are grown under UV lights, with individual stacks fitting in spaces just 30 sq m (Credit: Urban Crops)



But can you really grow anything in a building, with the right technology at your fingertips?


Vandecruys says it’s possible to grow practically anything inside – but that’s not always a good idea. He explains that it’s more cost-effective to stick to quicker-growing crops that yield a high market value. Herbs, baby greens for salad and edible flowers, for instance, fetch a lot more per kilogram than certain root vegetables, which are more likely to be grown outdoors the old-fashioned way for some time yet.


Basically, inside the system, every day is a summer day without a cloud in the sky - Maarten Vandecruys


By growing plants indoors, you get a lot of fine-grained control you get over the resources your crops need. It allows for rapid growing and predictable nutrient content. The LEDs, for example, can be turned up or down at will and, because they do not give out lots of heat like old filament bulbs, they can be kept close to the plants for optimal light absorption.


Of course, it’s possible to produce the same amount of veg that you might get from an outdoor farm – but with far less land at your disposal.


So, how does it actually work? There are a few main models for indoor agriculture that vertical farmers tend to choose from: hydroponics – in which plants are grown in a nutrient-rich basin of water – and aeroponics, where crops’ roots are periodically sprayed with a mist containing water and nutrients. The latter uses less water overall, but comes with some greater technical challenges. There's also aquaponics, which is slightly different, in that it involves breeding fish to help cultivate bacteria that's used for plant nutrients.


Urban Crops has opted for hydroponics. Vandecruys points out that they recycle the water several times after it is evaporated from the plant and recaptured from the humid air. It’s also treated with UV light to curb the spread of disease.


Perhaps the key benefit of vertical farming is that it uses far less water. “We made an estimation with oak leaf lettuce and there we are actually at, say 5% [water consumption], compared to traditional growing in fields,” explains Vandecruys.


But Urban Crops doesn’t plan to make its money from the sale of crops. It plans to make money on the sale of its vertical farms.






Vertical farm companies hope to one day sell consumers indoor kits of their own for the ultimate 'farm to table' experience (Credit: Urban Crops)



It has designed contained growing systems as a product in and of themselves – people will be able to buy them in order to grow food in relatively confined spaces – potentially bringing farming to urban areas or complexes like the campus of a university. The apparatus can also be installed alongside existing plant production lines at greenhouse farms.


One of the biggest names in vertical farming, however, has a different business model. AeroFarms in New Jersey, USA, has opened what they say is the world’s largest indoor vertical farm – with a total of 7,000 sq m (70,000 sq ft) floor space – and they’re hoping to produce tasty greens in massive quantities.


Ed Harwood is the inventor and agricultural expert who came up with the technology that has made this possible. He got the idea years ago while working for Cornell University, where aeroponic systems were being used to grow plants in a lab setting. Why, he wondered, was this approach not being used on a bigger scale?


“I kept asking, ‘how come’ – people said, ‘Oh, it would never make money, the sun is free, it’s expensive to add lights and everything else, it won’t happen’,” recalls Harwood.


But he wasn’t satisfied with that. After years of experimentation he came up with a system and nozzle design for spraying the aeroponic mist onto his plants’ roots. At AeroFarms, the roots grow through a fine cloth rather than soil. But the details of how he solved the key problem – keeping the nozzles clean over time – remain a trade secret.


“Every nozzle I purchased off the shelf had significant issues,” says Harwood. “I had to do something about it – it was just a cool moment of, I guess, serendipity.” But he’s not telling anyone how he did it.


Like Urban Crops, AeroFarms is prioritising the cultivation of fast-growing salad veg and greens. Harwood believes there is a demand for such produce grown locally in big facilities like theirs that could one day be a feature of city suburbs. And he also promises the guaranteed crunchiness and freshness that consumers want.






Despite futuristic appearances, some vertical farming facilities are built inside old factories or abandoned warehouses (Credit: Chris Baraniuk)



Harwood is firm in his belief that the business he and his colleagues have put together can be profitable. But there are still those who remain sceptical.


Michael Hamm, a professor of sustainable agriculture at Michigan State University, is one of them. He points out that vertical farms depend on constant supplies of electricity, much of which will come from fossil fuel sources.


“Why waste that energy to produce a whole lettuce, when you can get light from the sun?” he says.


And he points out that it just doesn’t make economic sense to grow some crops this way: “At 10 cents a kilowatt hour, the amount of energy it would take to produce wheat would [translate to] something like $11 for a loaf of bread.”


There’s been a spike in home beer brewing – might we see a spike in farming at home, too?


He does acknowledge a few of the benefits, though. If the indoor systems are well-maintained, then the technology should in theory allow for reproducible results with every harvest – you’ll likely get the same quality of crops every time. Plus, while it costs a lot of money to set up a vertical farm in the first instance, it’s potentially a more attractive option to people getting into the agriculture business for the first time – they won’t need to spend years learning how to contend with the vagaries of the sun and seasons. For that, there’s no substitute yet for experience.


With the development of vertical farming technologies, and the likely fall in cost associated with them in coming years, some are betting that all kinds of people will want to start growing their own greens – even at home. There’s been a spike in home beer brewing – might we see a spike in farming at home, too?


Neofarms is one start-up based in Germany and Italy that is anticipating this. Its founders, Henrik Jobczyk and Maximillian Richter, have developed a prototype vertical farm about the size of a household fridge-freezer.


“We designed it in standard kitchen closet sizes,” explains Jobczyk, who adds that their plan is to make the device available as an integrated or standalone design, depending on the customer’s preferences.


People who choose to grow their salad veg at home will pay about two euros (£1.71/2.13) per week in energy costs with this system for the privilege, the pair calculate. And they would also have to keep the Neofarms device clean and constantly topped up with water. But in exchange they will have the freshest produce possible.


“With the plants growing in the system, you know about the conditions they were raised in – that gives you control and knowledge,” says Jobczyk. “But also it’s the freshness, one of the biggest problems with fresh veg – especially the greens – is the field to fork time, the time between harvest and consumption.”


Future supermarkets, though, might be filled with miniature vertical farms of their own


If you pick the plants yourself and eat them straightaway, you might enjoy a richer wealth of vitamins and other nutrients – which can be lost during packaging and transportation. Many consumers already grow their herbs on a window box, but that is a low-cost and low-maintenance activity. It remains to be seen whether the same people would be interested in making the conceptual leap that comes with bringing a mini vertical farm into their own kitchen.


Jobczyk and Richter will have to wait to find out – they’re planning more testing of their device later this year, with a public launch potentially following sometime after that.


Ed Harwood, for one, thinks vertical farming technologies might help to bring agriculture closer to the consumer. But he also sticks by his belief that farming on giant scales is here to stay.


“Irrespective of the number of recalls, I think we’ve improved food safety over all, we’re feeding more people with fewer resources,” he says.


One of the downsides of this is that children have to be introduced to the idea that their food is grown somewhere – it doesn’t come from the supermarket, but a field or factory. Future supermarkets, though, might be filled with miniature vertical farms of their own.


“For the child who says their food comes from the grocery store,” says Harwood, “they might one day be right."

Oxford Handbook of Emotion, Social Cognition, and Problem Solving in Adulthood - Oxford Handbooks

 








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The Oxford Handbook of Emotion, Social Cognition, and Problem Solving in Adulthood 

Edited by Paul Verhaeghen and Christopher Hertzog
Abstract


Adult aging influences the decoding of social and emotional cues. Older adults perform worse than younger adults in labeling some types of emotional expression from faces, bodies, and voices. Age-related declines also occur in following social cues from eye gaze. Other aspects of social perception show age-related stability, including automatic mimicry responses to emotional stimuli. There are also age-related improvements or positivity biases in some social perception tasks such as decoding information about smiles. Evidence to date indicates that age-related deficits in social perception are ... More

Keywords: agingemotionsocial perceptionemotion perceptionjoint attention

Bibliographic InformationPrint Publication Date: Jun 2014ISBN: 9780199899463Published online: May 2014DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199899463.001.0001

EDITORS


Paul Verhaeghen, editor 
Paul Verhaeghen, Ph.D., is a Professor of Psychology at Georgia Institute of Technology. He is interested in working memory, attention, executive control, creativity, aging, and the interfaces between them.

Christopher Hertzog, editor 
Christopher K. Hertzog, Ph.D., is a More


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Psychology

Contents
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Oxford Library of Psychology 
The Oxford Handbook of Emotion, Social Cognition, and Problem Solving in Adulthood 
Dedication 
Oxford Library of Psychology 
About the Editors 
Contributors 
IntroductionChristopher Hertzog and Paul Verhaeghen
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Part 1 Emotion During Adulthood
Older Adults’ Perception of Social and Emotional CuesLouise H. Phillips, Gillian Slessor, Phoebe E. Bailey, and Julie D. Henry
The Effects of Age on Memory for Socioemotional Material: An Affective Neuroscience PerspectiveElizabeth A. Kensinger, Eric R. Allard,, and Anne C. Krendl
Age Changes in Facial Morphology, Emotional Communication, and Age StereotypingMary Lee Hummert
Do Everyday Affective Experiences Differ Throughout Adulthood?: A Review of Ambulatory-Assessment EvidenceMichaela Riediger and Antje Rauers
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Part 2 Emotion in Context: Antecedents and Consequences
The Dynamics of Cognitive-Emotional Integration: Complexity and Hedonics in Emotional DevelopmentGisela Labouvie-Vief, Anne-Laure Gilet, and Nathalie Mella
Putting Emotional Aging in Context: Contextual Influences on Age-Related Changes in Emotion Regulation and RecognitionJennifer Tehan Stanley and Derek M. Isaacowitz
Positive Emotions and Health in Adulthood and Later LifeCatherine Riffin, Anthony D. Ong,, and Cindy S. Bergeman
Boundary Conditions for Emotional Well-Being in Aging: The Importance of Daily StressMartin J. Sliwinski and Stacey B. Scott
Tasks, Capacities, and Tactics: A Skill-Based Conceptualization of Emotion Regulation Across the LifespanNathan S. Consedine and Iris Mauss
Reconciling Cognitive Decline and Increased Well-Being With Age: The Role of Increased Emotion Regulation EfficiencyErin Senesac Morgan and Susanne Scheibe
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The Oxford Handbook of Identity Development - Paperback - Kate C. McLean, Moin Syed - Oxford University Press

 The Oxford Handbook of Identity Development - Paperback - Kate C. McLean, Moin Syed - Oxford University Press




Cover

The Oxford Handbook of Identity Development

Edited by Kate C. McLean and Edited by Moin Syed

Oxford Library of Psychology

Table of Contents

Chapter 1: The Field of Identity Development Needs an Identity: An Introduction to the Handbook of Identity Development
Kate C. McLean and Moin Syed
Chapter 2: Theoretical Foundations of Identity
Phillip L. Hammack
Part 1: Debates: Identity Development Across the Lifespan
Chapter 3: Gendered Narrative Voices: Sociocultural and Feminist Approaches to Emerging Identity in Childhood and Adolescence
Robyn Fivush and Widaad Zaman
Chapter 4: Identity Development from Adolescence to Emerging Adulthood: What We Know and (Especially) Don't Know
Jeffrey Jensen Arnett
Chapter 5: Identity Development through Adulthood: The Move Toward "Wholeness"
Jane Kroger
Chapter 6: Three Strands of Identity Development Across the Human Life Course: Reading Erik Erikson in Full
Dan P. McAdams and Claudia Zapata-Gietl
Part 2: Debates: Identity Status Perspectives on Processes of Identity Development
Chapter 7: The Identity Statuses: Strengths of a Person-Centered Approach
Elisabetta Crocetti and Wim Meeus
Chapter 8: Commitment and Exploration: The Need for a Developmental Approach
Saskia Kunnen and Marijke Metz
Chapter 9: Identity Status: On Refinding the People
Ruthellen Josselson and Hanoch Flum
Part 3: Debates: Narrative Perspectives on Processes of Identity Development
Chapter 10: Autobiographical Reasoning Is Constitutive for Narrative Identity: The Role of the Life Story for Personal Continuity
Tilman Habermas and Christin Köber
Chapter 11: Autobiographical Reasoning and My Discontent: Alternative Paths from Narrative to Identity
Monisha Pasupathi
Chapter 12: Discerning Oneself: A Plea for the Whole
Mark Freeman
Part 4: Debates: Internal, External, and Interactional Approaches to Identity Development
Chapter 13: Identity as Internal Processes: How the "I" Comes to Define the "Me"
Alan S. Waterman
Chapter 14: Identities as an Interactional Process
Neill Korobov
Chapter 15: Integrating 'Internal', 'Interactional,' and 'External' Perspectives: Identity Process as the Formulation of Accountable Claims Regarding Selves
Elli P. Schachter
Part 5: Debates: Culture and Identity Development
Chapter 16: Culture as Race/Ethnicity
Frank C. Worrell
Chapter 17: "[T]hey say Black men won't make it, but I know I'm gonna make it": Ethnic and Racial Identity Development in the Context of Cultural Stereotypes
Niobe Way and Onnie Rogers
Chapter 18: Reflections on the Cultural Lenses of Identity Development
Margarita Azmitia
Part 6: Applied Issues in Identity Development 
Chapter 19: Identities, Cultures, and Schooling: How Students Navigate Racial-Ethnic, Indigenous, Immigrant, Social Class, and Gender Identities on Their Pathways Through School
Catherine R. Cooper, Elizabeth Gonzalez, and Antoinette R. Wilson
Chapter 20: Transformation, Erosion or Disparity in Work Identity? Challenges during the Contemporary Transition to Adulthood
Jeylan T. Mortimer, Jack Lam, and Shi-Rong Lee
Chapter 21: Identity and Positive Youth Development: Advances in Developmental Intervention Science
Kyle Eichas, Alan Meca, Marilyn J. Montgomery, and William Kurtines
Chapter 22: A Translational Research Approach to Narrative Identity in Psychotherapy
Jefferson A. Singer and Adam M. Kasmark
Chapter 23: Youths' Constructions of Meanings about Experiences with Political Conflict: Implications for Processes of Identity Development
Cecilia Wainryb and Holly Recchia
Part 7: Extensions
Chapter 24: Puberty, Identity, and Context: A Biopsychosocial Perspective on Internalizing Psychopathology in Early Adolescent Girls
Misaki N. Natsuaki, Danielle Samuels, and Leslie D. Leve
Chapter 25: Body Image and Identity: A Call for New Research
Elizabeth A. Daniels and Meghan M. Gillen
Chapter 26: Cultural Neuroscience of Identity Development
Alissa J. Mrazek, Tokiko Harada and Joan Y. Chiao
Chapter 27: Parenting, Adolescent-Parent Relationships, and Social Domain Theory:
Implications for Identity Development
Wendy M. Rote and Judith G. Smetana
Chapter 28: Who Am I If We're Not Us? Divorce and Identity across the Lifespan
Jeffrey T. Cookston and Luke Remy
Chapter 29: Identity Development in the Context of the Risk and Resilience Framework
Frosso Motti-Stefanidi
Chapter 30: The Dynamic Role of Identity Processes in Personality Development:
Theories, Patterns, and New Directions
Jennifer Pals Lilgendahl
Chapter 31: Identity Development in the Digital Age: The Case of Social Networking Sites
Adriana M. Manago
Part 8: Reflections, Conclusions, and the Future
Chapter 32: Identity-Formation Research from a Critical Perspective: Is a Social Science Developing?
James E. Côté
Chapter 33: What Have We Learned Since Schwartz (2001)? A Reappraisal of the Field of Identity Development
Seth J. Schwartz, Koen Luyckx, and Elisabetta Crocetti
Chapter 34: The Future of Identity Development Research: Reflections, Tensions, and Challenges
Moin Syed and Kate C. McLean