2021/04/28

Sutta Pitaka: The Basket of Suttas

Sutta Pitaka: The Basket of Suttas

Sutta Pitaka
The Basket of Suttas

The Sutta Pitaka, the second division of the Tipitaka, consists of more than 10,000 suttas (discourses) delivered by the Buddha and his close disciples during and shortly after the Buddha's forty-five year teaching career, as well as many additional verses by other members of the Sangha. More than one thousand sutta translations are available on this website.

The suttas are grouped into five nikayas, or collections:

Digha Nikaya
The "Long" Discourses (Pali digha = "long") consists of 34 suttas, including the longest ones in the Canon. The subject matter of these suttas ranges widely, from colorful folkloric accounts of the beings inhabiting the deva worlds (DN 20) to down-to-earth practical meditation instructions (DN 22), and everything in between. Recent scholarship suggests that a distinguishing trait of the Digha Nikaya may be that it was "intended for the purpose of propaganda, to attract converts to the new religion." [1]
Majjhima Nikaya
The "Middle-length" Discourses (Pali majjhima = "middle") consists of 152 suttas of varying length. These range from some of the most profound and difficult suttas in the Canon (e.g., MN 1) to engaging stories full of human pathos and drama that illustrate important principles of the law of kamma (e.g., MN 57MN 86).
Samyutta Nikaya
The "Grouped" Discourses (Pali samyutta = "group" or "collection") consists of 2,889 relatively short suttas grouped together by theme into 56 samyuttas.
Anguttara Nikaya
The "Further-factored" Discourses (Pali anga = "factor" + uttara = "beyond," "further") consists of several thousand short suttas, grouped together into eleven nipatas according to the number of items of Dhamma covered in each sutta. For example, the Eka-nipata ("Book of the Ones") contains suttas about a single item of Dhamma; the Duka-nipata ("Book of the Twos") contains suttas dealing with two items of Dhamma, and so on.
Khuddaka Nikaya

The "Division of Short Books" (Pali khudda = "smaller," "lesser"), consisting of fifteen books (eighteen in the Burmese edition):

  1. Khuddakapatha — The Short Passages
  2. Dhammapada — The Path of Dhamma
  3. Udana — Exclamations
  4. Itivuttaka — The Thus-saids
  5. Sutta Nipata — The Sutta Collection
  6. Vimanavatthu — Stories of the Celestial Mansions
  7. Petavatthu — Stories of the Hungry Ghosts
  8. Theragatha — Verses of the Elder Monks
  9. Therigatha — Verses of the Elder Nuns
  10. Jataka — Birth Stories
  11. Niddesa — Exposition
  12. Patisambhidamagga — Path of Discrimination
  13. Apadana — Stories
  14. Buddhavamsa — History of the Buddhas
  15. Cariyapitaka — Basket of Conduct
  16. Nettippakarana (Burmese Tipitaka only)
  17. Petakopadesa (Burmese Tipitaka only)
  18. Milindapañha — Questions of Milinda (Burmese Tipitaka only)

Notes

1.
Bhikkhu Bodhi, Connected Discourses of the Buddha (Somerville, Mass.: Wisdom Publications, 2000), p.31, referring to Joy Manné's "Categories of Sutta in the Pali Nikayas and Their Implications for Our Appreciation of the Buddhist Teaching and Literature," Journal of the Pali Text Society 15 (1990): 29-87.

希修 전생을 보는 치료법에 대해서는

 

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    전생을 보는 치료법에 대해서는.. 
    .
    윤회계에 대한 얘기도.. 초기불교에서 묘사하는 각 윤회처에 대한 설명을 보면, 초기불교 이론과 무관하게 다른 종교나 전통들에서 하는 얘기들과 겹치는 부분들이 보여서, 뭔가 있긴 있나 보다 할 뿐이죠. 다만 전생이든 뭐든 체험한다 해도 그 체험이 우리의 의식에 의해 왜곡될 가능성이 아주 다분하고, 다른 차원의 존재와 실제 소통하게 된다 하더라도 그 존재 자체도 여전히 윤회계 안의 존재임을, 즉 탐진치를 모두 제거한 존재는 아직 아니기 때문에 그 존재의 말을 100% 믿을 수는 없음을 기억하는 것이 중요합니다.
    그렇기에 이런 '신비 체험'들에 대해서는 아예 관심 갖지 말라고 타니사로 스님도 각묵 스님도 말씀하시는 것 같습니다. ‘샛길’이 워낙에 무궁무진하니까요.
    .
    참, 의식수준이 높아질수록 빛이 강해진다는 얘기는 사실일 수 있는데, 의식 상태들 간의 위계는 박세진 선생님이 포스팅하신 것과 초기불교 사이에는 좀 차이가 있는 것 같습니다. 초기불교에서는 goodwill => compassion => empathetic joy => equanimity의 순으로 높아진다고 봅니다. 즉, '사랑'보다 '평정심'이 더 높다고 보는 것이죠.
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  • 우리가 갖고 있는 업은 이전의 수십 만, 수억, 수조 생에서 축적된 것이기에, 바로 이전 생 단 한 두 개를 안다고 해도 그것만으로 풀 수 없는 부분들은 여전히 남을 것 같습니다. 무엇보다 중요한 건, 이전 생이 어떠했든 이승과 매순간의 현재에서 가져야 하는 태도와 삶의 방식 (팔정도)은 변하지 않는다는 사실이죠. 과거 생을 혹시라도 볼 수 있다면 그로 인한 이로움은 그저, 업과 윤회에 대한 부처님의 말씀을 좀더 신뢰할 수 있게 되고 이것이 수행의 의지를 강화할 수 있다는 정도가 되지 않을까 싶습니다.
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    5도의 차이는 당장은 눈으로 분간조차 안 될 정도로 작을 수도 있습니다. 하지만 계속 진행하다 보면 그 5도의 오차로 인한 거리 (아래 그림에서 빨간 색으로 표시된 'x')는 점점 커져만 갑니다.
    No photo description available.
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    '해탈'이든 '구원'이든 '神性'이든 목적지에 이르는 길은 각자의 집에서부터 명왕성까지 걸어가는 것보다도 훨씬 더 먼 여정일 수도 있는데, 그 먼 여정에서 5도의 '탈선'이 궁극적으로 가져올 엄청난 괴리를 생각한다면, 수행이라는 것에서 '샛길'을 걱정하지 않을 수 없는 것입니다. 
    May be an image of text that says "영양성 영왕성 해왕성 천왕성 소행성대 지구태양수성금성 금성 지구 화성 토성 목성"
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  • '영성' (이 단어를 정의하는 방법이 워낙에 제각각이고 뜬구름처럼 모호해서 저는 이 단어보다 '진리'를 더 선호하긴 합니다만)을 추구한다는 것은 

  • 오감과 이성의 한계를 넘고자 하는 오픈 마인드도 필요하지만, 
  • 동시에, 인간의 어리석음과 한계로 인한 샛길을 우려하는 비판적 사고를 겸비하고 그 사이에서 균형을 유지해야 하는, 외줄타기보다도 훨씬 더 어려운 일이 아닐까 싶습니다. 

  • 나의 기분과 감정이 아무리 "확실하다!"고 컨펌한들, 소망사고와 믿음만으로 도달할 수 있는 목적지가 아니라는 시각.. 물론 여러 입장들 중 하나일 뿐이겠지만요..