2024/02/05

알라딘: [전자책] 바람 불어도 좋아, 김병년 목사

  • 알라딘: [전자책] 바람 불어도 좋아





    종이책의
    미리보기
    입니다.




    ePub소득공제
    [eBook] 바람 불어도 좋아 
    김병년 (지은이) IVP 2014-03-11
    정가
    8,000원


    9.6
    100자평 9편
    리뷰 9편
    세일즈포인트 51
    파일 형식 ePub(8.61 MB)
    가능기기 크레마 PC IOS Android
    TTS 기능 지원

    184쪽 (종이책 기준), 약 7.7만자, 약 2만 단어
    ISBN : 9788932813288
    책소개
    김병년 목사의 <난 당신이 좋아> 그 두 번째 이야기. 2005년 뇌경색으로 아내가 쓰러진 후, 저자는 신경이 마비된 아내와 세 아이를 돌보며 “죽음과 거의 다르지 않은 삶”을 살아왔다. 이 책은 8년이라는 오랜 세월 동안 일상이 되어 버린 고통을 마주하고 생을 끌어안기 위해 몸부림쳐 온 한 남자의 삶과 성찰을 담은 것이다. 전작 <난 당신이 좋아>에서 말하지 못한 저자의 더욱 솔직한 현실과 솔직한 감정들, 처절한 실존에서 온몸으로 배운 신학적 깨달음을 올올이 풀어낸다.

    이 세상은 고통을 무시하고 어떻게든 그것을 없애려 하고 고통 없는 삶이 행복한 삶이라 믿지만, 저자는 ‘고통을 삶의 한 부분으로 수용하고, 고통 안에서 믿음으로 걷는 삶’에 대해 말한다. 그리고 우리가 반드시 기억해야 할 진리를 옹골차게 역설한다. 진정한 믿음이란 고통을 없애는 것이 아니라 고통에도 불구하고 신실하게 걷는 것이며, 하나님의 전능이란 문제 해결이 아니라 우리와 함께 고통받는 사랑에서 드러나는 것이다.
    접기



    목차


    들어가는 글
    1부 흔들리며 피는 꽃
    1. 내일이 닫힐 때
    2. 가시에서 꽃이 핀다
    3. 상한 갈대처럼
    2부 천천히, 함께, 그날까지
    4. 임마누엘
    5. 죽음이 갈라놓을 때까지
    6. 나도 인간입니다
    7. 좀 울게 내버려두오
    8. 돈 없이 살아가기
    9. 하나님의 전능
    나오는 글
    후기

    접기



    책속에서

    “‘환자는 다 신학자가 된다.’ 나는 너무나 아팠고, 그래서 삶의 모든 근원이 되시는 하나님께 처절하게 질문했다. 그간 믿어 왔던 모든 진리에 대해, 사람들이 하는 모든 말들에 대해 의심하면서.... 아파서 힘들수록, 가뭄이 찾아와서 목마를수록 내 믿음의 뿌리는 더 힘차게 물길을 찾았다. 깊이, 무의식적으로, 믿음의 근원을 향해 나아갔다. 그곳에서 나는 하나님의 진정한 성품을 대면했고, 놀랍게도 엄청난 자유를 얻었다. 생각해 보면 참 신기하다. 내 삶을 얽어매는 육중한 끈과 같았던 고통이 나에게 자유를 주었다는 것이.” (<들어가는 글> 중에서)



    “사람에게 사람이 되지 말라니! 고통이 강제적으로 가장 인간적인 신체 기능 하나를 빼앗았는데, 이제 장모님은 인간으로서 느끼는 감정마저 거세하고자 하셨다.
    아, 나는 사람이 되고 싶은데. 살수록, 성숙할수록 사람 냄새 풍기는 그리스도인이 되고 싶은데. 아내가 병이 든 뒤에 나는 점점 내가 인간이라는 사실을 많이 느꼈다. 아내의 곁에서 눕고 일어나는 즐거움을 누리고 싶다. 예전처럼 힘들면 ‘여보, 나 힘들어’ 말하며 안기고 싶다. 그러나 이제는 그런 사랑을 할 수 없다.” (6장 중에서)



    “사람들은 원망과 불평을 담은 탄식의 기도를 감사와 찬양의 기도보다 못한 것으로 생각한다. 그러나 안토니 블룸은 “탄식의 기도를 할 수 있느냐 없느냐가 신앙의 존재 여부를 가늠하는 척도이기 때문에, 아무도 탄원을 무시해서는 안 된다”고 했다. 탄식 기도는 거절감과 고통을 참을 만큼 깊은 신뢰를 바탕으로 하기에 신앙의 존재 여부를 가늠하는 척도로 삼을 수 있다.
    원망으로 하나님 앞에 나아가는 것도 기도다. 분노로 그분의 이름을 부르는 것도 참된 기도다. 아무리 힘들어도 감사를 먼저 해야 한다는 생각 속에는 불평하면 하나님의 책망을 받을지도 모른다는 두려움 때문이다. 나는 하나님이 모든 상황을 통치하시는 선하신 분임을 믿기에 그분께 불평한다. 원망과 불평은 하나님의 성품을 믿기에 나오는 탄식이다.” (7장 중에서)

    접기




    저자 소개
    지은이: 김병년
    저자파일 신간알리미 신청
    최근작 : <내 인생의 한 구절>,<묵상과 일상>,<아빠는 왜 그렇게 살아?> … 총 10종 (모두보기)
    깡촌에서 3남 2녀 중 차남으로 태어나 한여름에 농활 온 대학생들의 풍금소리에 끌려 처음 교회에 발을 들였다. 대학생 때 IVF(한국기독학생회)라는 선교단체에서 본격적으로 신앙생활을 했고, 15년간 IVF 간사로 활동했다.
    나이 서른하나에 결혼해 알콩달콩 살던 중 셋째를 낳고 며칠 되지 않아 아내가 갑자기 쓰러졌다. 그 후 지금까지 삶의 지각변동을 온몸으로 겪으며 자녀 양육과 살림살이와 목회를 병행하며 남다른 제자훈련을 받는 중이다.
    2011년부터 페이스북을 통해 가족, 일상, 신앙, 이웃과 더불어 살아가는 이야기, 「매일성경」으로 묵상한 내용을 나누기 시작했다, 그러다가 2014년 9/10월부터 2017년 11/12월까지 「매일성경」에 “김병년 목사의 묵상과 일상”이라는 글을 연재하면서, 자신의 묵상 여정과 삶을 나눠 왔다. 독자들은 그의 글에서 때로 깊은 위로를 얻었고, 때로 자극과 도전을 받기도 했다. 그의 글은 그렇게 수많은 독자들에게 공감을 불러일으켰고, 독자들은 그런 그의 글을 기다렸다.
    아내를 지키는 간병인, 세 아이의 엄마이자 아빠, 작은 교회의 목사, ‘공 잘 차는’ 아저씨, 이 모든 역할을 감당하며 고통 가운데서도 즐겁게 사는 법을 체득한 그는 “예수 잘 믿는 목사”라는 평생 꿈을 갖고, 공릉동에 있는 다드림교회를 섬기고 있다. 지은 책으로는 『아빠, 우린 왜 이렇게 행복하지?』, 『아빠는 왜 그렇게 살아?』(이상 비아토르), 『난 당신이 좋아』, 『바람 불어도 좋아』(이상 IVP)가 있다.
    접기




    출판사 제공 책소개

    3만 독자의 삶을 가슴 뛰게 만들었던
    김병년 목사의 「난 당신이 좋아」 그 두 번째 이야기!
    흔들리며 걸어가는 모든 인생에게 들려주는 또 한 번의 응원!

    “바람이 불어왔다. 그리고 그 바람 때문에 중심이 이동했다.
    나에게서 하나님께로. 우리에게서 그분께로.
    그래, 우리는 살아간다. 바람이 불어도.”

    김동호(높은뜻연합선교회 목사), 김응교(숙명여대 교수), 변상욱(CBS 대기자), 이저선(「지선아 사랑해」 저자) 추천

    2005년 뇌경색으로 아내가 쓰러진 후, 저자는 신경이 마비된 아내와 세 아이를 돌보며 “죽음과 거의 다르지 않은 삶”을 살아왔다. 이 책은 8년이라는 오랜 세월 동안 일상이 되어 버린 고통을 마주하고 생을 끌어안기 위해 몸부림쳐 온 한 남자의 삶과 성찰을 담은 것이다. 전작 「난 당신이 좋아」에서 말하지 못한 저자의 더욱 솔직한 현실과 솔직한 감정들, 처절한 실존에서 온몸으로 배운 신학적 깨달음을 올올이 풀어낸다.
    이 세상은 고통을 무시하고 어떻게든 그것을 없애려 하고 고통 없는 삶이 행복한 삶이라 믿지만, 저자는 ‘고통을 삶의 한 부분으로 수용하고, 고통 안에서 믿음으로 걷는 삶’에 대해 말한다. 그리고 우리가 반드시 기억해야 할 진리를 옹골차게 역설한다. 진정한 믿음이란 고통을 없애는 것이 아니라 고통에도 불구하고 신실하게 걷는 것이며, 하나님의 전능이란 문제 해결이 아니라 우리와 함께 고통받는 사랑에서 드러나는 것이다.

    ■ 출판사 리뷰

    진정한 믿음은, 고통을 없애는 것이 아니라 고통 속에서 신실하게 걸어가는 것이다.
    “나는 고통을 드러내기보다는 삼켜야 하고, 삼킨 고통이 삶을 삼켜 버려도 야멸차게 외면하는 이 거짓된 세대를 고발하는 심정으로 이 책을 썼다. 나는 위선을 조장하는 세상을 향해, 당당하게 고통을 드러내도록 도전하고 싶었다. 아픔을 숨기고 집안에만 은둔하는 환자가 아니라, 고통을 드러내고 함께 사는 사회인으로 살아가는 환자들의 생존을 말하고 싶었다. 고통도 삶의 한 모습이기에.”
    저자는 온몸으로 고통에 저항하지만, 동시에 그와 같은 거짓 신화에도 저항한다. 우리의 존재 의미는 오로지 고통 없이 살아가는 것에 있는가? 고통을 제거해야만 한 사람의 믿음이 입증되는가? 하나님은 고통을 없애 주셔야만 능력 있는 분이 되는 것인가? 아니다. 그는 고통에 대한 오랜 항거와 질문 끝에 고통과의 화해에 이르고, 중요한 결론에 도달한다. “고통은 삶의 한 부분이다. 고통 속에서도 신실하게 삶의 여정을 걷는 것이 바로 참된 믿음이다.”
    이 책에는 이와 같은 극적인 장면들이 빼곡히 박혀 있다. 그의 이야기가 기존의 통속적인 이야기들과 다른 까닭은, 고통을 온몸에 새기고 고통받는 하나님께 집요하게 나아가는 정직한 인간이기 때문일 것이다. “그렇다. 하나님은 전능하시다. 고통 중에 거하시는 하나님이 우리 하나님이시다. 하나님은 고통을 참는 데 전능하시다. 죄인들과 함께 사는 데 전능하시다. 아멘.”(9장 중에서) 고통의 맨살과 온몸으로 닿아 있는 그의 처절하고도 솔직한 외로움, 두려움, 분노를 함께 느끼고, 그 가운데 피어나는 찬란한 기쁨도 함께 느끼며, 우리 역시 그와 같은 실존을 의연히 살아갈 힘을 얻을 것 같다. 바람에 흔들리며 피어나는 꽃처럼, 고통과 행복과 불확실성이 뒤엉긴 현실 가운데서도 용기 있게 걸어가는 것이 진짜 삶이고 그것이 거룩의 의미임을 본서는 온 삶으로 증거한다.


    접기

    9
    100자평

    9
    리뷰

    2
    마이페이퍼

    읽고 싶어요 4명
    읽고 있어요 5명
    읽었어요 47명



    평점 분포

    9.6





    83.3%


    11.1%


    5.6%


    0%


    0%



    100자평
    게시물 운영 원칙

    카테고리
    현재 0/280byte (한글 140자 이내)
    스포일러 포함
    등록
    구매자 (6)
    전체 (9)

    그길따라갈래 2014-11-28
    메뉴
    주변에 아프신 분이 있어서 위로해드릴 수 있는 책을 찾다가 읽게되었는데 아직 드리지 못하고 있습니다.글이 너무 가슴이 아프고 깊어서 고통을 다 끌어 안고 주님과의 동행을 경험하고 계신 글을 저도 읽다 덮다를 반복하며 읽는 중입니다. 그렇지만 정말 꼭 읽어야 할 책입니다.
    공감 (2) 댓글 (0)


    보물창고 2013-08-08
    메뉴
    친구 추천으로 읽었는데, 정말 인생을 살아갈 용기를 얻게 되었다. 이렇게 비참하고 힘든 삶의 모습 보기도 싫고 읽기도 싫고 닮기도 싫다고 생각해서 선뜻 잡히지 않았는데, 고통 가운데서도 솔직하게 자신을 내려놓고 하나님 앞에 ˝흔들리며˝ 그 모습 그대로 있는 김병년 목사님의 모습에 숙연해진다
    공감 (1) 댓글 (0)


    bookandlatte 2013-12-29
    메뉴
    너무 솔직해서 당황스러울 정도..그러나 그 안에 숨겨진 내면의 소리들에 귀 기울이게 된 책..추천하고 싶다
    공감 (0) 댓글 (0)


    사랑..삶의비밀. 2013-07-25
    메뉴
    저자의 첫번째 책 <난 당신이 좋아>가 고통 속에 있는 이들을 마음 껏 울게 해 주었다면 이 책 <바람불어도 좋아>는 우리가 고통 중에 있을 때, 우리가 할 수 있는 것이 무엇인가에 대해 생각하게 하고, 격려를 준다.
    공감 (0) 댓글 (0)


    lsj2594 2014-05-31
    메뉴
    겨울 내내 불었던 칼바람은 땅속에 뿌리를 더 강하게 내리게 한다지요..그리고 꽁꽁 언 땅은 뿌리가 뽑히지 않게 잡아주고요....설상가상의 역발상~
    공감 (0) 댓글 (0)


    도깨비 2013-08-09
    메뉴
    단숨에 읽었습니다. 감동적입니다.
    공감 (0) 댓글 (0)





    마이리뷰
    쓰기
    구매자 (1)
    전체 (9)


    바나나맛우유 2013-07-17
    메뉴


    밑줄 그은 글

    "미래의 꿈이 분명히 보이지 않아도 영원을 살아갈 수 있다는 것을, 그리고 하나님을 사랑하며 사는 삶이 우리의 꿈이어야 한다는 것을, 시야가 넓어지자,

    미래만 보는 눈이 현재로 향했다. 계획에 집착하던 것에서 현재의 순종으로 중심이 바뀌었다."(28-29p)



    - 우리는 다가올 미래를 위해서, 그것이 무엇인지 모르는 불안감 속에서 분주히 앞만 보며 살아간다. 목사님의 이 글 처럼 분명히 보이지 않아도 하나님을 사랑하며

    현재에 순종으로 중심이 바뀌는 것을 경험할 때 영원을 살아갈 수 있을것이다.



    "폴 투르니에의 저서[고통보다 깊은](ivp)에서 고통을 애써 무시하고 삶의 긍정적인 측면만 보려 하기보다는 삶의 한 과정으로 받아들여야 한다고 말한다.

    그리고"시련 앞에서 올바르게 반응하는 사람은 성숙하고 창조적으로 변할 수 있다"고 붙였다."(34p)



    - 고통을 무시하고 긍정적인 측면만 보려는것은 자기 최면이다. 고통도 나의 삶의 일부임을 자각하고 반응하는것이 성숙하고 창조적으로 변할 수 있는것이다.



    "인생은 참 냉정하다. 선한 선택을 했다고 고통이 줄어들지 않는다. 바른 선택을 했다고 칭찬해 주지 않는다. 무엇을 선택했든 그 선택에 대해 책임을 지게한다."79p



    - 우리의 인생은 선택의 연속이다, 어떤 선택을 했던지 책임은 나에게 있는것이다.



    제임스 패커는, 아픈데도 울지 못하게 하고 감사하라고 하는 것은 "성경적 기독교의 한 형태가 아니라 르네상스 이후 서구 문화에서 볼 수 있는 플라톤의

    유산"이라고 말한다. 그들은 "이성이 흐트러지지 않도록 하기 위해서" 감정을 누르고 다스려야 한다고 보았다. 하지만 패커는 "거듭난 사람은 지성을 통해서 느끼고 감성을 통해서 다스린다"고 했다. 그래서 탄식의 기도는,"하나님 중심으로 느끼는 지성과 하나님 중심으로 사고하는 감정을 지니고서, 하나님의 최선과 현재 우리의 모습간의 거리를 깊이 생각할 때" 나오는 기도다.(122-123p)



    - 있는 모습 그대로 ... 그러나 아버지의 마음을 품고.



    김병년 목사님의 책은 참 가식이 없다. 그냥 지금 상황을 그대로 인식하면서 아픈 가슴을 안고 하나님께 탄식한다.

    그러나 그안에는 참 기쁨이 넘친다. 내면의 진실함도 넘친다. 그러나 그는 아프다. 힘들다. 넘어진다. 깨어진다.

    그래서 몽돌이 된다.
    공감 (0)  댓글 (0)

영적 성숙을 강조하는 '스캇 펙', 아직도 가야할 길 3부작 시리즈 완간 한국기독공보

한국기독공보: 영적 성숙을 강조하는 '스캇 펙', 아직도 가야할 길 3부작 시리즈 완간



영적 성숙을 강조하는 '스캇 펙', 아직도 가야할 길 3부작 시리즈 완간
[ 교계 ]

임원진
2004년 07월 24일(토) 00:00

 세계적인 베스트셀러 작가인 스캇 펙(M. Scott Peck) 박사의 '길 3부작'이 최근 국내에서 완간됐다.
 '길 3부작'은 그의 대표작으로'아직도 가야할 길(The Road Less Travelled)'과 '끝나지 않은 여행(The Unending journey)', '그리고 저 너머에(and beyond)'로 구성돼있다.
 이 시리즈는 기독교 서적으로 분류되지는 않지만 기독교인들에게 많은 사랑을 받고 있다. 사랑, 고통, 영적 성숙, 인생의 의미 등 기독교인들에게 친숙한 주제들을 다루고 있기 때문이다.
 또한 영적 성숙을 강조하는 저자의 책은 기독교라는 옷을 입지 않았음에도 곳곳에서 기독교적인 영성을 드러낸다.
 심리학자이자 사회학자인 스캇펙 박사의 책은 특히 에리히 프롬의 '사랑의 기술'과는 또 다른 관점에서 인생의 참다운 가치를 추구하는 사람들에게 '사랑의 기술'을 알려주는 책으로 평가를 받는다.
 기독교인이 아니면서도 기독교적인 영성이 가득한 내용으로 '길 3부작'을 쓴 저자는, 이후 실제로 기독교인이 되었다.
 또한 그가 기독교인이 된 이후 쓴 기독교적인 주제의 책들 역시 큰 사랑을 받아왔다. 영적 성장에 관한 새로운 심리학을 전개한 학자로 인정받는 저자는 현재 미국에서 정신과 의사로 활동하고 있다.
 오늘의 스캇 펙 박사를 있게 한 책 '아직도 가야 할 길(열음사)'은 뉴욕 타임즈 북 리뷰 선정 최장수 베스트셀러로 유명하다. 이 책은 하루에 6백여 권의 신간이 쏟아져 나오는 미국에서 10년 이상 베스트 셀러 자리를 한 번도 놓친 적이 없으며 우리 나라에서도 1991년 첫 출간된 이래 스테디 셀러로 꾸준히 사랑을 받고 있다.
 이 책에서 스캇 펙 박사는 풍부한 임상경험을 토대로 인격적인 완성에 이르는 길을 제시한다. 그는 삶의 가치는 어디에 있는가, 어떻게 보다 나은 부모가 될 것인가 등등 인류 공통의 주제를 다루면서 '인생이란 영혼의 성숙을 향한 머나먼 길'임을 강조한다.


 '끝나지 않은 여행(열음사)'은 '아직도 가야 할 길'의 연장선상에서 쓰여진 책. 이 책에서 저자는 유물론과 과학적인 진보가 제시하는 해결책에 만족할 수 없어 방황하면서 내적인 삶을 갈망하는 현대인들에게 위로와 격려를 보내고 있다.
 이 책은 영적인 성장에 있어서 종교의 역할, 물질과 영혼, 뉴에이지 등을 별도의 장으로 할애하고 있어 더욱 눈길을 끈다.
 스캇 펙 박사는 인생이란 복잡다단한 것이지만 그 길을 외롭게 혼자 걸어가는 길이 아니며, 함께 걸어가는 다른 사람들이 있기에, 또한 우리보다 더 위대한 힘의 도움을 빌릴 수 있기에 감사할 만한 것이라고 말한다. 그리고 이 위대한 힘이 무엇인가에 대해 저자는 망설임 없이 절대자, 즉 하나님이라고 단언한다.


 최근 출간된 '그리고 저 너머에(열음사)'는 길 3부작의 완결편. 스캇 펙 박사는 이 책에서 자신은 신의 뜻에 맞춰 살아가려고 노력하는 나약한 인간임을 숨기지 않고 신의 존재에 대해 이야기한다.
 그는 마지막 장에서 "그 동안 이 게임의 주인공이 당신이라는 것을 제가 알 수 있게 해주셔서 감사합니다"라는 독백을 들려주고 있다.
 한편, '주와 함께 가는 여행(그루터기 하우스)'은 지적인 탁월함을 한껏 보여주는 '길 3부작'과는 달리 초보 기독교인으로서의 새로운 모습을 보여주는 책이다. 자신을 '복음 전도자'로 규정하는 스캇 펙 박사는 지극히 겸손한 자세로 인간과 하나님, 사회에 관한 여러 가지 주제들을 논한다.


 이 책에서는 저자 자신에 관한 이야기 뿐 아니라 '아직도 가야할 길' 등 자신의 책에 대한 언급이나, 미국에 대한 비판 등 다른 책에서는 만나지 못했던 저자의 면모를 전할 수 있다. '거짓의 사람들(비전과리더십)'은 '악'의 문제에 집중하는 책. 스캇 펙 박사의 임상경험이 고스란히 담겨있는 이 책에서 저자는 정신 치료 현장의 사례들을 바탕으로 악의 실체를 파헤치고 있다.
 스캇 펙 박사는 이 책을 통해 진정한 사랑을 방해하고 인간을 병들게 하는 실체를 구체적으로 추적하고, 더 나아가 악을 어떻게 직면하고 극복할 것인가라는 문제에 접근한다.
 임원진 wjlim@kidokongbo.com

The Wesleyan Concept of Grace

The Wesleyan Concept of Grace
A three-part series by Joe Iovino


To each one of us grace has been given. Ephesians 4:7. Illustration by Troy Dossett, United Methodist Communications.


The Bible teaches us that everything we have from God is given because of God's great love for us. "You are saved by God's grace because of your faith," Ephesians 2 reads. "This salvation is God's gift. It's not something you possessed. It's not something you did that you can be proud of" (Ephesians 2:8-9 CEB).

United Methodists recognize God's grace at work throughout our spiritual journeys. John Wesley, the historic founder of the Methodist movement, wrote and preached about the role of God's grace to prepare us, redeem us, and continually shape us into the people we were created to be.

Learn more about God's amazing grace at work in our lives.


1] God at work before we know it: Prevenient grace
Prevenient grace is the grace of the porch. It prepares us to hear the gospel of Jesus Christ, and to respond in faith.READ MORE


2] By grace we are forgiven: Justifying grace

Justifying grace is the grace of the door. At the moment of justification, we cross the threshold from unbelief to belief.READ MORE


3] Grace's power over sin: Sanctifying grace
Sanctifying grace is the grace of the interior. Our spiritual growth as followers of Jesus is a gift from God.READ MORE



====

This story was first published March 2, 2018.



====

1] God at work before we know it: Prevenient grace

God at work before we know it: Prevenient grace
By Joe Iovino

The grace of God is with us before we are even aware of it. Illustration by Troy Dossett, United Methodist Communications.


Part of our 3-story series, The Wesleyan Concept of Grace.

When we consider the circumstances that led to us coming to faith in Jesus Christ, we begin to see the hand of God at work in our lives long before we were aware of the Spirit’s presence.

The Rev. Matt O’Reilly shares, “You never just wake up in the morning and say, ‘Hey! I think I’m going to give my life to Jesus today,’ because it was your idea.” O’Reilly is pastor of St. Mark United Methodist Church, in Mobile, Alabama.

Some of us were blessed to have adults in our lives, like this camp counselor, who taught us about Jesus at an early age. Photo by Kathleen Barry, United Methodist Communications.

Maybe you were fortunate enough to have parents who took you to church and taught you Bible stories when you were young. Maybe a high school friend invited you to her youth group where you felt a love and acceptance for which you longed. Maybe you hit rock bottom and your sponsor modeled the power of following Jesus in a way that you knew you needed. Maybe your marriage collapsed and a Christian friend who had been through something similar supported you during the most difficult days.

John Wesley, the historical founder of the Methodist movement, saw the grace of God at work in those moments. Those who showed you the healing, forgiveness, and restoration available by faith in Jesus Christ came to you by God’s prevenient grace.

Prevenient?

If you think using an archaic word like prevenient is a problem, Wesley’s other favorite word for this season of grace was preventing—a word he used in the 1700s very differently than the way we use it today.

The words prevenient and preventing come from a Latin root word that means to precede. Prevenient or preventing grace then is simply the grace that comes before. Before what? Justifying grace.

In The Principles of a Methodist Farther Explained, Wesley uses the metaphor of a house to describe our spiritual journeys. Our justification by faith he calls the door. The conviction of our sin and recognition of our need for salvation, he likens to a porch.

Prevenient grace is the grace of the porch. It prepares our hearts and minds to hear and receive the gospel of Jesus Christ, and to respond in faith.

“This grace convinces them of being sinners who need God for forgiveness,” explains the Rev. Nday Bondo Mwanabute, professor of theology at Africa University, Mutare, Zimbabwe. “The Holy Spirit assists them to come to God and acknowledge God’s will and holiness.”

Wesley taught that God’s grace is available to everyone and not just a select few, as some of his contemporaries believed. Unfortunately, many resist God’s prevenient grace and never choose to come to Christ in faith to continue their spiritual journeys through the door of justification.
God at work in our lives

By describing this period as grace, we remind ourselves this is not something we do under our own power. It is, instead, a gift from God.

“Without a doctrine of grace you are left trying to climb some sort of self-constructed ladder,” O’Reilly explains. “You’re left trying to live in such a way to earn God’s favor, and that’s depressing.”

The Rev. Gary Henderson sees prevenient grace as a safety net for our sometimes dangerous lives.

When we understand it as grace, we acknowledge that God is acting in our lives long before we know it. The Bible puts it this way, “God shows his love for us, because while we were still sinners Christ died for us” (Romans 5:8).

“I have this image of the circus and the trapeze artists,” explains the Rev. Gary Henderson of United Methodist Communications. “They’re doing these incredible things way up high and it’s dangerous. Life is like that... Through prevenience, we have a net available to us.”

By God’s grace, the Holy Spirit is present in our lives drawing us closer to Christ through the loving support of a friend, the modeling of faith by a parent, or a sermon that sounds like God speaking directly to us. When we are convicted of our sin and long to live a new life in Jesus Christ, we are justified by faith, another act of God’s loving grace in our lives.

Read the rest of our series, The Wesleyan Concept of Grace.

*Joe Iovino works for UMC.org at United Methodist Communications. Contact him by email.

This story was first published March 2, 2018.
===
2]
By grace we are forgiven: Justifying grace
By Joe Iovino
    
My grace is all you need. 2 Corinthians 12:9. Illustration by Troy Dossett, United Methodist Communications.

Part of our 3-story series, The Wesleyan Concept of Grace.

“Amazing grace! How sweet the sound that saved a wretch like me.” Many United Methodists know John Newton’s words so well that we can sing more than one verse of this great hymn from memory. We may be a little fuzzy, however, on the concept of grace.

We often sing about grace through the words of John Newton. Photo is hosted at the U.S. Library of Congress, Public domain, via Wikimedia Commons. 
United Methodists often sing about God's justifying grace using the words of John Newton’s “Amazing Grace.” Photo is hosted at the U.S. Library of Congress, Public domain, via Wikimedia Commons.

Newton’s lyrics echo those of scripture, like Ephesians 2:8, “You are saved by God’s grace because of your faith. This salvation is God’s gift.” Both the Apostle Paul and the hymn writer teach us that our salvation is not something we earn or deserve. It comes to us because of God’s great love for us.

John Wesley, the founder of the Methodist movement, preached and wrote often about the amazing grace of God that leads us into renewed relationship with God.

The gift of God
The Rev. Matt O’Reilly, pastor of St. Mark United Methodist Church, Mobile, Alabama, wants United Methodists to know that when we speak of the grace of God, we are not talking about a substance. It is instead a description of God at work in our lives.

“Grace is primarily about how God relates to us,” O’Reilly teaches, “not based on our merit, but based on God's resolve and love for creatures made in God's image."

“Human effort does not play any role,” shares the Rev. Nday Bondo Mwanabute, professor of theology at Africa University, Mutare, Zimbabwe.

“All that is required from human beings is to avail themselves to receive everything from God by faith.”

Wesley taught that our entire spiritual lives are an act of God’s grace. He names at least three periods in our spiritual development and the ways God’s grace is at work during those times—prevenient grace, justifying grace, and sanctifying grace. It may sound like he is talking about three different graces, but that is not the case.

“The issue is timing,” O’Reilly explains, “not so much different stuff.”

Justifying grace: God making things right

The grace with which we are most familiar is what Wesley called justifying grace.

The Bible tells us, “All have sinned and fall short of God’s glory” (Romans 3:23). Try as we might, we cannot be good enough. We need God to make things right between us, to justify us.

“Justification is another word for pardon,” John Wesley writes in a sermon called The Scripture Way of Salvation. “It is the forgiveness of all our sins; and, what is necessarily implied therein, our acceptance with God.”

The Rev. Gary Henderson of United Methodist Communications uses an illustration from our word processors to help us understand what it means to be justified.

“I’m typing and the words and the lines are all over the page… and it looks like a mess,” Henderson begins. “With a keystroke or two, I can bring it all together and order it and align it. They call it justifying to the left, to the right, or to the center... Sometimes it seems as though our lives are in pieces. We need a sense of order.”

When we are justified, we are made right with God. Our sins are forgiven and God begins the process of lining our lives up to God's original design for us.

We are created in God's image, but that image is distorted by sin. By God’s grace, through faith, we receive forgiveness. All of this is God’s gift to us through the death and resurrection of Jesus Christ.

During a meeting he reluctantly attended, John Wesley had a special experience of the Holy Spirit. Photo by Joe Iovino, United Methodist Communications. 
A monument on Aldersgate Street, London, remembers John Wesley's words, “He had taken away my sins, even mine, and saved me from the law of sin and death.” Photo by Joe Iovino, United Methodist Communications.

“Justifying faith implies, not only a divine evidence or conviction that ‘God was in Christ, reconciling the world unto himself,’” Wesley writes in another sermon, Justification by Faith, “but a sure trust and confidence that Christ died for ‘my’ sins, that he loved ‘me,’ and gave himself for ‘me.’ And at what time soever a sinner thus believes…God justifieth that ungodly one.”

Those familiar with Wesley’s recounting of his Aldersgate experience in his journal, may hear echoes of similar themes in this description of justifying faith.

A door

In a pamphlet titled The Principles of a Methodist Farther Explained, Wesley likens this moment in our spiritual development to a door. At the moment of justification, we cross the threshold from unbelief to belief. This, however, is not of our own doing.

As Ephesians 2:8 reminds us, salvation is a gift offered to us by our gracious (i.e. grace-filled) God. We do not earn it. Not one of us is worthy of it. We simply receive it in faith.

Getting to the door and growing on the other side of it, are also by God's grace. We will look at these dimensions of grace in the coming weeks.


===
3] Grace’s power over sin: Sanctifying grace
By Joe Iovino
    
God's grace roots out the sin in our lives. 

Part of our 3-story series, The Wesleyan Concept of Grace.

“What is more powerful,” the Rev. Matt O’Reilly asks, “your sin or God’s grace?”

“If it’s true that God’s grace is more potent and powerful, and can overcome our sin,” the pastor of St. Mark United Methodist Church in Mobile, Alabama continues, “what does that look like in my daily life?”

A potter's wheel illustrates how God continues to mold us.  
Like clay on a potter’s wheel, we continue to be shaped by God’s grace. Photo by Earthen Potter, courtesy Wikimedia Commons.

John Wesley’s fervent belief that God’s grace is more powerful than sin, motivated his tireless work to begin the Methodist movement. He gathered Christians into small groups for support and encouragement as they lived into their faith. Together they confessed their sin, watched over one another in love, and sought to love God and their neighbors as Jesus did.

Wesley taught that God’s grace shapes us throughout our lives. After God’s prevenient grace convicts us of our sin and our need for Christ, and after we receive forgiveness by faith through God’s justifying grace, our spiritual growth continues. By God’s sanctifying grace, we mature as disciples of Jesus Christ.

In a sermon, Wesley distinguished between justifying and sanctifying grace. “The one,” he writes of justifying grace, “implies what God does for us through the Son; the other, what God works in us by the Spirit.”

Sanctifying: Growing in grace

The word sanctify simply means “to make holy,” but not in a holier-than-thou sort of way. Instead, God’s sanctifying grace shapes us more and more into the likeness of Christ. As the Holy Spirit fills our lives with love for God and our neighbor, we begin to live differently.

As the Apostle Paul writes in Romans, “be transformed by the renewing of your minds so that you can figure out what God’s will is—what is good and pleasing and mature” (12:2 CEB).

Sanctifying grace signifies to us that we haven’t arrived. The Rev. Gary Henderson of United Methodist Communications says, “We are reminded that we are under construction.” We are becoming all God created us to be.

An early Methodist hymnal, first published in 1780. 
Methodists have always sung our faith, including our understanding of grace. Photo by Joe Iovino, United Methodist Communications.

In a hymn we know as “Love Divine, All Loves Excelling” (United Methodist Hymnal 384), Charles Wesley expresses a longing to be transformed by God’s grace. He writes:

Finish then thy new creation,
     Pure and sinless let us be,
Let us see thy great salvation,
     Perfectly restor’d in thee;
Chang’d from glory into glory,
     Till in heaven we take our place,
Till we cast our crowns before thee,
     Lost in wonder, love, and praise!1

As we sing these words, we ask God to continue to work in our lives, to “finish” us into the “pure and sinless” people we were created to be. This may sound like a lot, but God’s grace is greater than our sin.

Grace over sin

Wesley prescribed some ways we can put ourselves in positions to receive God’s sanctifying grace. These “means of grace” are things we do to grow toward “holiness of heart and life,” as Wesley called mature faith.

The United Methodist Church understands the means of grace in four basic categories: acts of worship, devotion, justice, and compassion. Acts of worship include things like going to church and receiving the sacrament of communion. Acts of devotion are those private times of worship that include activities like private prayer and Bible study. We know these things draw us closer to Christ, but we don’t stop there.

The New Room was one of John Wesley's main bases for the early Methodist movement. 
Some of the very first Methodist small groups met at the New Room in Bristol, England. 

Also important are acts of compassion like reaching out to our neighbor in need and telling a friend about God’s love for them. Acts of justice like working to eliminate racism and advocating for the poor and marginalized are also means of grace.

Through participation in the means of grace, we put ourselves in spaces—physically, mentally, and spiritually—that open us up to allow God to fill us. We make room for the Holy Spirit to work on our hearts and lives.

We do not do these things to earn something from God. Our spiritual growth is a gift, given to us through the sanctifying grace of God.

As we seek to grow in love for God and neighbor, God works in us to eliminate sin from our lives. Why? Because God’s grace is greater than our sin. Not only following our deaths, but in our lives today.

====

Read the rest of our 3-story series, The Wesleyan Concept of Grace.

*Joe Iovino works for UMC.org at United Methodist Communications. Contact him by email.

This story was first published on March 12, 2018.

1Charles Wesley. Hymns for Those that Seek and Those that have Redemption in the Blood of Jesus Christ. (London: Strahan, 1747), p. 12. Accessed through the website of The Center for Studies in the Wesleyan Tradition, Duke Divinity School.